Kirjoittaja Aihe: parempaa pitoa  (Luettu 3683 kertaa)

pt78

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 85
parempaa pitoa
« : 04.05.13 - klo:10:12 »
Eiliseen asti oli vielä hieman harmittanut kun saksan hakureissulta löytyi mukaan vain 1.6 koneella varustettu NB.
Mutta tuossa kun auto lähti eilen vihdintillä täysin kuivalla asfaltilla heittämään perää risteyksessä, niin tulin siihen päätökseen että 110hp on mulle ihan riittävä vielä toistaiseksi. 
Oli meinaan samalla aika lähellä ettei lähtenyt lapasesta kokonaan. Syytä varmaan alkaa ottaa vähän iisimmin nyt alkuun ja harjoitella mazdan pyörittelyä vähän enemmän jossain isolla parkkiksella tms blink

Autossa on vakio aluset ja niillä ne 195 kumit, hyväkuntoiset sellaiset. Jotkin Saksasta ostetut Espanjan ihmeet tosin.
Alusta on ihan vakio, ja saattaa hyvinkin olla sen 13+ vuotta vanhat pamput ja jouset.

Alunperin oli suunniteilla vasta ensi talvena 2013/2014 ottaa auto talliin talviteloille ja laitella alustaa uuteen uskoon, ja samalla katsella isompia renkaita.

Nyt taitaa suunitelmat aikaistua

MX-5 NB 1.6 '98 & Honda CR-V Executive Advanced Business Aero Pack 4WD 2.0 '10

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: parempaa pitoa
« Vastaus #1 : 04.05.13 - klo:10:27 »
Rata on parempi ja turvallisempi paikka harjoitteluun ;) Toisin kuin parkkipaikalla radalla ajetaan nopeusia joissa voit lähestyä ajon aikaisia rajoja turvallisesti ja opit auton käyttäytymistä äärirajoilla, miltä ne rajat tuntuu ja mistä ne löytyvät, parkkisdriftailussa opit lähinnä driftaamaan. Renkaan kokoa ei tarvitse/kannata lähteä kasvattamaan, etenkään isompia vanteita. Nykyisille vanteille saat urheilullisemmat renkaat joista löytyy aivan riittävästi pitoa. Alustaan löytyykin lääkettä moneen eri lähtöön, itse suosittelisin vaihtamaan BC Racing/MeisterR/Performance5 alustan.
« Viimeksi muokattu: 04.05.13 - klo:10:55 kirjoittanut Samuli »
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: parempaa pitoa
« Vastaus #2 : 04.05.13 - klo:11:13 »
autosi massiivisella tehoreservillä tuskin voi hirveästi syyttää tuosta heittelemisestä. ehkä hieman pitämätön kumi vaan aiheuttaa omaa hauskuuttaan arkiajamiseen. meinasin omani driftata kuivalla tiellä melkein uusilla nastakumeilla kaiteeseen heti kun oli paperit kirjoitettu ja vanha omistaja ajoi vielä perässä. auto onneksi on useinmiten todella helppo saada takaisin vähän isommistakin luisuista ja vaarallisia vastaheittoja ei tunnu erityisesti esiintyvän. en tiedä onko lukolla kuinka paljon vaikutusta tähän. uskoisin että isommalla koneella nuo tilanteet saattaisivat helpottua. ja tosiaan radalle vaan rajoja hakemaan. ahvenistolta löytyy iso liuta melko hitaita kurveja joissa varmasti löytää pidon rajat turvallisissa nopeuksissa.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: parempaa pitoa
« Vastaus #3 : 04.05.13 - klo:11:39 »
Huonopitosilla kumeilla on kyllä hyvä harjoitella noita ääritilanteita, kun ei tartte niin paljoa vauhtia että perän saa irti. Ja on kyllä hirveitä eroja teiden pinnoissa, hiljalleen on oppinu tietyt todella liukkaat risteykset ja motarin rampit tästä lähistöltä. Vaikka itsellä on erinomainen alusta ja kumit, niin silti on paikkoja joissa varsinkin kostealla tiellä perä irtoaa ihan pintakaasulla ja isollakin vaihteella, vaikkei sitä tehoa (ja varsinkaan väätöä) ole juuri mitään.

Itse suosittelen alustan laittamista kuntoon, esim. bc-racingit tuntuis erinomaisilta katu/rata komboks ja kaveriks ehkä jäykempää vakaajaa ja tarpeen mukaan uusia puslia. Noilla auton käytös pitäisi saada hyväksi, jonka jälkeen luisuttelua on huomattavasti hauskempi harjoitella. Ja sitten kun sitä pitoa kaipaa, niin eikun pitävää kumia alle.

Tazka

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 72
Vs: parempaa pitoa
« Vastaus #4 : 05.05.13 - klo:16:55 »
Avoimella perällä on vähän hankala sladitella ainakin omien kokemuksien pohjalta.

Jussiko

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 310
Vs: parempaa pitoa
« Vastaus #5 : 03.06.13 - klo:10:07 »
Radalla huomattua: 1,6:n vakioalusta on helkatin löysä kun oikein runttaa sen mutkaan ja bodyrollin ansiosta ajolinjat menee ainakin mun ajotaidoilla ihan pisin v**tua. Mulla on alla semi uudet T1-R:t (joita en suosittele kenellekkään) ja pito on olematonta. Lääkkeeksi ajattelin hankkia P5:n tai BC racing BR track coilit, racing beatin vakaajat kunnon koiranluilla ja renkaiksi yokon ao 48 tai jos rahat loppuu kesken niin sit neovat tai federaalit. Nää siis siksi että niistä on positiivisia kokemuksia ympäri maailmaa.
Riivattu NB pikkusella moottorilla (vielä)

pt78

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: parempaa pitoa
« Vastaus #6 : 18.06.13 - klo:17:48 »
Eiliseen asti oli vielä hieman harmittanut kun saksan hakureissulta löytyi mukaan vain 1.6 koneella varustettu NB.
Mutta tuossa kun auto lähti eilen vihdintillä täysin kuivalla asfaltilla heittämään perää risteyksessä, niin tulin siihen päätökseen että 110hp on mulle ihan riittävä vielä toistaiseksi. 
Oli meinaan samalla aika lähellä ettei lähtenyt lapasesta kokonaan. Syytä varmaan alkaa ottaa vähän iisimmin nyt alkuun ja harjoitella mazdan pyörittelyä vähän enemmän jossain isolla parkkiksella tms blink

Autossa on vakio aluset ja niillä ne 195 kumit, hyväkuntoiset sellaiset. Jotkin Saksasta ostetut Espanjan ihmeet tosin.
Alusta on ihan vakio, ja saattaa hyvinkin olla sen 13+ vuotta vanhat pamput ja jouset.

Alunperin oli suunniteilla vasta ensi talvena 2013/2014 ottaa auto talliin talviteloille ja laitella alustaa uuteen uskoon, ja samalla katsella isompia renkaita.

Nyt taitaa suunitelmat aikaistua

Perunkin sanani että 110hp on tarpeeksi. Nyt kun on 2,5kk ajelua takana, ja vähän oppinut autoa käsittelemään, niin alkaa jo kaipaamaan enemmän. Tosin yli 13v autossa taitaa pelkät säädöt yms olla jo sillä mallilla, että hyvä jos 100 hp irtoaa enää.
Toisaalta ne on katukäytössä siinä mielessä riittävästi, että tosiaan kortti säilyy helpommin taskussa, kop, kop.. whistle
Katto alhaalla huminat ja suhinat pitävät kyllä huolen että vauhti tuntuu kovemmalta kun todellisuudessa edes onkaan.
Totuus paljastuu kun suoralla joku mummo lipuu pikku fiatilla ohi valoista lähtiessä, vaikka kuinka huudattaa mazdan konetta dunno

Anyway, tuota on tullut nyt hieman pyöriteltyä jossain teollisuus alueiden kääntäreillä pari kertaa rauhassa, niin kyllähän se perän saa kivasti sladiin. Vaikka ihan perus peräloota taitaa olla ilman lukkoja. Aika pomppuista ja pätkivää tosin on meno, eli taitaa renkaat sutia "eri tahtiin" ja tosiaan kulunut vakio-alusta irrottelee ja pomputtelee renkaat irti asfaltista miten sattuu.

Onko vinkkiä mikä muuten hajoaa autossa helpoiten jos pienellä vaihteella vähän huudattelee, meneeekö vakio koneella ensin se kuuluisa kytkin ekana remonttiin ?

Alustan ja kromi-huulivanteiden hankinta saa nyt kuitenkin edelleen odottaa ensi talvea ja tallissa rauhassa askartelua.
Tämä nyt tosiaan pitää tehdä jo ihan ulkonäkösyistäkin pois alta. Mutta ei millään rälläkällä kuitenkaan, vaan ihan perushyvillä osilla.

Onko muuten pelkoa että pykälää parempi alusta ja snadisti leveemmät kumit vie tämäkin pikku sladittelu hauskuuden mennessään, kun ei enää "tehot riitä" perän irrottamiseen  :tear
Ja sitten pitääkin jo lähteä saksaan isommalla koneella olevaa yksilöä hakemaan  :scratch



l
MX-5 NB 1.6 '98 & Honda CR-V Executive Advanced Business Aero Pack 4WD 2.0 '10

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: parempaa pitoa
« Vastaus #7 : 18.06.13 - klo:22:22 »
Onko muuten pelkoa että pykälää parempi alusta ja snadisti leveemmät kumit vie tämäkin pikku sladittelu hauskuuden mennessään, kun ei enää "tehot riitä" perän irrottamiseen  :tear
Ja sitten pitääkin jo lähteä saksaan isommalla koneella olevaa yksilöä hakemaan  :scratch
Alusta ei varmaankaan, mutta pitävät renkaat tappaa kyllä kaiken ton hauskuuden!

Muistan kuin aikoinaan itestäkin tuntu siltä, että mun entinen 1,6 NA ja sen 115hv oli tarpeeksi. Nykyään tuntuu ettei nykyisen MX:n 350hv riitä mihinkään...
NA 1,8 turbo

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: parempaa pitoa
« Vastaus #8 : 19.06.13 - klo:06:04 »
Alusta ei varmaankaan, mutta pitävät renkaat tappaa kyllä kaiken ton hauskuuden!

Hauskuuttakin on kahdenlaista. Ohan se yksin leikkiessä ihan kivaa, että ei oo pitoa. Ääripäähän on jäärata, mikä on hiton hauskaa puuhaa Mäksällä. headbang

Mut siinä ei kyllä oo mitään kivaa, ku on yli yks autoa ja ite luistelet jaloissa, etkä pääse mihinkään. Oli se sitte radalla tai kadulla. Ohan se nyt pirun paljon hauskempaa olla nopeempi, ku sutia perässä. :driving


Lainaus
Muistan kuin aikoinaan itestäkin tuntu siltä, että mun entinen 1,6 NA ja sen 115hv oli tarpeeksi. Nykyään tuntuu ettei nykyisen MX:n 350hv riitä mihinkään...

Kaikkeen tottuu. Sitku sulla on 500hp, ni hetken on taas kivaa, mut sit alkaa taas miettiä miten sais lisää.. giggle
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

pt78

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: parempaa pitoa
« Vastaus #9 : 19.06.13 - klo:10:36 »
huomasin tuossa yhden koomisen jutun. Alkuperäisen threadin otsikin mukaan olin kyselemässä "parempaa pitoa".
Nyt kyselen miten lisäpidon voisi välttää  blink

No ei oo kyllä vaaraa nytkän että suoralla lähtiessä ei saisi kaikkia harvalukuisia kaakkeja asfaltin pintaan siirtymään.

Täytyy sitten ainakin varotoimena hankkia ens talvena uusien vanteiden päälle jotkun kovat&koppurat halpis kumit, joita voi sitten rauhassa repiä. Eli ei oo liikaa pitoa, eikä kärsi lompakkokaan liikoja   :)
Pääasia että saa ulkonäköä ja niiailua hinattua parempaan suuntaan.

OT: koko perheen tila-autossa sitten mennään pito ja turvalisuuspuoli edellä.
MX-5 NB 1.6 '98 & Honda CR-V Executive Advanced Business Aero Pack 4WD 2.0 '10

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: parempaa pitoa
« Vastaus #10 : 19.06.13 - klo:11:57 »
huomasin tuossa yhden koomisen jutun. Alkuperäisen threadin otsikin mukaan olin kyselemässä "parempaa pitoa".
Nyt kyselen miten lisäpidon voisi välttää  blink

No ei oo kyllä vaaraa nytkän että suoralla lähtiessä ei saisi kaikkia harvalukuisia kaakkeja asfaltin pintaan siirtymään.

Täytyy sitten ainakin varotoimena hankkia ens talvena uusien vanteiden päälle jotkun kovat&koppurat halpis kumit, joita voi sitten rauhassa repiä. Eli ei oo liikaa pitoa, eikä kärsi lompakkokaan liikoja   :)
Pääasia että saa ulkonäköä ja niiailua hinattua parempaan suuntaan.

OT: koko perheen tila-autossa sitten mennään pito ja turvalisuuspuoli edellä.
Sladittelua pääsee harjoittelemaan hallituissa olosuhteissa (=radalla) heinäkuun lopulla. Tsekkaa paikallismiitit ja tapahtumat-osio.

Itsekin tuli aiemmin jossain hiljaisella tienpätkällä pelleiltyä, kunnes pari kertaa spinnanneena hokasin, kuinka helposti auto saattaa lipsahtaa katukiveykseen tai ojanrumpuun...
Don't charge. Super Turbocharge!

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: parempaa pitoa
« Vastaus #11 : 19.06.13 - klo:13:25 »
Kaikkeen tottuu. Sitku sulla on 500hp, ni hetken on taas kivaa, mut sit alkaa taas miettiä miten sais lisää.. giggle

Ainoa mitä tuossa vaiheessa miettii on se mistä uus 6-loota kun nykyinen leikkaa  smoker
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: parempaa pitoa
« Vastaus #12 : 19.06.13 - klo:15:07 »
Eipä oo tullu leikittyä, kun ainakin oma auto vaatii ihan liikaa vauhtia jotta perän saa kuivalla irti. Tilannenopeudet olis sellasia että moiseen leikkiin en ihan heti lähde. Ja paikaltaan lähtien ei suostu sutimaan pätkääkään ja jos vaikka sutiski, niin pelottais kestääkö perä moista. Märällä pääsee sitte sladittelemaan jossain motarin rampeissa 100+ vauhdeissa sillon kun sitä ei haluis...

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: parempaa pitoa
« Vastaus #13 : 19.06.13 - klo:17:16 »
Alusta ei varmaankaan, mutta pitävät renkaat tappaa kyllä kaiken ton hauskuuden!

Hauskuuttakin on kahdenlaista. Ohan se yksin leikkiessä ihan kivaa, että ei oo pitoa. Ääripäähän on jäärata, mikä on hiton hauskaa puuhaa Mäksällä. headbang
Mut siinä ei kyllä oo mitään kivaa, ku on yli yks autoa ja ite luistelet jaloissa, etkä pääse mihinkään. Oli se sitte radalla tai kadulla. Ohan se nyt pirun paljon hauskempaa olla nopeempi, ku sutia perässä. :driving
Nyt meni vähän ohi, että miten jäärata liittyy aiheeseen? Tuskin sielläkään hauskaa olis jos auto ei jaksais edes sutasta. Ja kyllä mä tässä nykyisessä autossa panostan renkaisiin, mutta nyky tehoilla pystyy hyvilläkin kumeilla pitämään hauskaa.

Muistan kuin aikoinaan itestäkin tuntu siltä, että mun entinen 1,6 NA ja sen 115hv oli tarpeeksi. Nykyään tuntuu ettei nykyisen MX:n 350hv riitä mihinkään...

Kaikkeen tottuu. Sitku sulla on 500hp, ni hetken on taas kivaa, mut sit alkaa taas miettiä miten sais lisää.. giggle
Todennäköisesti  juuri näin.
NA 1,8 turbo

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: parempaa pitoa
« Vastaus #14 : 19.06.13 - klo:17:36 »
Nyt meni vähän ohi, että miten jäärata liittyy aiheeseen? Tuskin sielläkään hauskaa olis jos auto ei jaksais edes sutasta.

Sitä justiin meinasin, että pidon puutekin ON joskus hauskaa. food-smiley-004

Mut ei aina. Tai mua ainakin risoo, jos naapurin perheauto voittaa liikennevalo-gp:n vaan sen takia, et mulla ei oo pitoa. gay
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa