Kirjoittaja Aihe: Kallistuksenvakaajat  (Luettu 10780 kertaa)

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Kallistuksenvakaajat
« : 14.11.13 - klo:03:59 »
Vakaajat, kallistuksenvaimentimet, anti-roll bar, arb, sway bar jne.

Laskeskelin löytämieni NA/NB tankojen jäykkyyksiä suhteessa toisiinsa, kun NA 19/11mm tangot laitetaan vertailujäykkyydeltään ykköseksi:

 
FrontODIDarm lengthstiffness
OEM 19mm0,7489,3751,0
OEM 20mm0,7879,3751,2
NB 22mm0,8661429,3751,8
NB MSM 23mm0,9055129,3752,1
FM outer hole1102,8
FM inner hole19,253,3
RB 541020,93759,3752,5
RB 54105 outer hole1,1250,8759,753,0
RB 54105 inner hole 1,1250,8758,753,7
RB 54107 outer hole 1,1250,759,753,8
RB 54107 inner hole1,1250,758,754,7
RB 54106 outer hole1,250,8759,755,5
RB 54106 inner hole1,250,8758,756,8
H&R 04 2004 (NB)1,0236229,375?3,5
Ultra Racing 23mm0,9055129,375?2,1

Rear
OEM 11mm     0,4334,93751,0
OEM 11.4 mm    0,4494,93751,2
OEM 12mm     0,4724,93751,4
OEM 14mm     0,5514,93752,6
FM outer hole 0,6255,753,2
FM middle hole0,62554,2
FM inner hole0,6254,255,9
H&R 16mm0,6299214,9375?4,5
Ultra Racing 16mm0,6299214,9375?4,5

Laskettu tuolla kaavalla niillä oletuksilla, että materiaali on kaikissa samanlaista ja poikittaisosuus on yhtä pitkä, jolloin ne supistuvat suhdelaskuissa kokonaan pois. Mitat tuumina lähinnä siksi, että joku oli laskenut m.netissä samanlaisen taulukon (päätyen kuitenkin lievästi eri vertailujäykkyyksiin).

Vakaajia käytetään alustateorioiden mukaan auton balanssin (yli-/aliohjautuvuus) hienosäätämiseen. Toisen pään muuttaminen jäykemmäksi vähentää sen pitoa suhteessa siihen päähän jota ei jäykistetä.

Vakaaja toimii jousen tavoin, mutta vain silloin kun saman akselin pyörät joustavat eri määrän. Tämä jousivaikutus on hyvä huomioida myös iskunvaimennuksen osalta; jäykkä vakaaja ei aivan parhaalla tavalla naitu pehmeään jouseen sovitetun iskarin kanssa.
ex-NA8C

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #1 : 14.11.13 - klo:04:24 »
Jaoin postauksen kahteen osaan, koska tässä kohtaa astutaan omiin tulkintoihini.

Toisen pään muuttaminen jäykemmäksi vähentää sen pitoa suhteessa siihen päähän jota ei jäykistetä.

Tuosta ei pidä vetää enempiä johtopäätöksiä, kuten esim. sellaista väitettä että molempien päätyjen yhtä suuri jäykistäminen vähentäisi absoluuttista sivuttaispitoa. Ainakaan minä en ole siitä vakuuttunut, mutta toisaalta en ole vieläkään mitenkään sisäistänyt painonsiirtymän merkitystä dynaamisessa ja/tai staattisessa kaarretilanteessa (kiitos vaan Esko Maunu).

Se teorioista. Minä hankin vakiota jäykemmät vakaajat siksi, että koin Meister-coilovereilla varustetun NA:ni kallistelevan edelleen liikaa. Oikeastaan se kallistumisen maksimimäärä ei staattisessa tilanteessa tuntunut ikävältä muuten kuin radalla. Se, mikä minua häiritsi, oli kallistumisen aiheuttama hidas vaste ohjautumiseen. Kun ohjausta käännetään nollakulmasta johonkin kaartokulmaan, on kallistustapahtuma jäykemmillä vakaajilla nopeammin ohi, eli ohjaus tuntuu reagoivan nopeammin. Ja tähän FM:n tangot todellakin toivat apua. Samalla ohjauksen keskitys tuntui jämäköityvän.

Säädöt ovat minulla molemmissa päissä löysimmillään, eli em. laskujeni mukaan kallistusjäykkyys olisi kasvanut 2,8/3,2 -kertaiseksi. Suhde on aavistuksen yliohjaavan puolella, joten en osaa sanoa johtuiko kokemani positiivinen muutos kallistelun vähentymisestä vai yliohjautuvuuden lisääntymisestä. Sen kuitenkin kokeilin radalla, että noin pieni muutos teoriassa yliohjaavan suuntaan ei muuttanut autoa käytännössä mitenkään äkkivääräksi. Perä ei lähde alta. Katuajossakaan en havainnut mitään negatiivista muutosta. Toispuoleisissa epätasaisuuksissa sivuttaisheilutus saattoi lisääntyä, mutta ei ainakaan selvästi. Maantie-/motariajossa ei mitään vaikutusta.

Kokeilin myös jäykempiä säätöjä. Edessä jäykempi / takaa keskellä (FM:n suositus) muutti auton jotenkin paljon kovasuisemman tuntuiseksi. Ohjaus jäykistyi edelleen, ja vaste ohjaukseen on tosi terävän tuntuinen. Joku varmaan tykkäisi tällaisestakin, mutta omaan makuuni nuo hieman elävämmät löysimmät asetukset tuntuvat paremmalta.

Joutsapäiväksi väänsin balanssin yliohjaavimmaksi, eli eteen löysä ja taakse jäykkä (melkein 6-kertainen vakioon verrattuna). Mutkatiematkalla kohteeseen auto ei edelleenkään lähtenyt käsistä, enkä itseasiassa havainnut ajossa mitään eroa normaaleihin asetuksiini. Mutta sudittelutapahtumassa vaikutti siltä, että teoria näkyi myös käytännössä. Peräpää oli todella irtonaisen tuntuinen, ja toisaalta minkäänlaista heilahtelua luiston loppuessa ei ilmennyt. Oikein helppo.

Sellainen huono puoli säädettävissä on, että säätörei'istä ainoastaan yhdet osuvat vakioiden tankojen reikien kohtaan. Muissa asennoissa koiranluut joutuvat enempivähempi vinkkeliin. NB:ssä se ei haitanne mitään, kun luut ovat palloniveliset, mutta NA:n puslamalliset koiranluut eivät kestä pitkään. Lisäksi etupäässä vaivaa tilanahtaus. Vääntövarren pidentäminen tuo koiranluun lähemmäksi iskaria, ja joissakin tapauksissa (paksu iskari, sopivat pyöränkulmat) ei kaikkia säätöjä välttämättä pysty käyttämään.

Suosittelenko vakaajien päivittämistä? Kyllä ainakin NA:n ruipeloiden tankojen tapauksessa, vaikutus on todella hyvin havaittavissa  638 NB on jo 1,6:na vakionakin selvästi jäykempi, joten siinä ei niin isoja muutoksia ole odotettavissa.
ex-NA8C

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #2 : 14.11.13 - klo:04:35 »
Pari muuta mieleentullutta juttua:

Onko ontto vakaaja parmepi? No se on kevyempi, ei muuten. Jäykkyys määräytyy ulkohalkaisijan neljännen potenssin mukaan, ja onton jäykkyys saadaan kun lasketaan OD^4 - ID^4. Tangon sisäosalla ei siis ole paljoakaan merkitystä, joten se voidaan painonsäästösyistä jättää pois. Tuumainen vakaaja umpinaisena on jo melkoinen rautakanki.

Amerikan ihmemaaasta kuuluu sellaisia juttuja, että erityisesti autocrossissa jätetään takavakaaja kokonaan pois, vaikka siinä lajissa nimenomaan haluttaisiin yliohjautuvuutta?!1 Avataanpa: Se laji on erityisen tiukka luokistaan. Lukkoperä nostaa auton ylempään luokkaan. Alemmassa saattaisi pärjätä paremmin, mutta mitä tehdä kun ilman lukkoa vetopito karkaa kartioita kiertäessä? Jätetään takavakaaja pois, ja näin varmistetaan maksimaalinen vetopito. Muissakin lajeissa, ja myös auton tehosta riippuen, kannattaa kokeilla päivitetyn etuvakaajan ohella vakiota takatankoa, tai sen jättämistä kokonaan pois.
ex-NA8C

pvaulo

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 490
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #3 : 14.11.13 - klo:12:47 »
Jaoin postauksen kahteen osaan, koska tässä kohtaa astutaan omiin tulkintoihini.

Toisen pään muuttaminen jäykemmäksi vähentää sen pitoa suhteessa siihen päähän jota ei jäykistetä.

Tuosta ei pidä vetää enempiä johtopäätöksiä, kuten esim. sellaista väitettä että molempien päätyjen yhtä suuri jäykistäminen vähentäisi absoluuttista sivuttaispitoa. Ainakaan minä en ole siitä vakuuttunut, mutta toisaalta en ole vieläkään mitenkään sisäistänyt painonsiirtymän merkitystä dynaamisessa ja/tai staattisessa kaarretilanteessa (kiitos vaan Esko Maunu).

Tuo pidon vähentyminen perustuu siihen, että vakaaja painaa sisempää jousitusta kasaan ja heikentää jousituksen itsenäistä toimintaa. Tämä ei kuitenkaan vaikuta painonsiirtymään. Lisää pitoa voidaan saada mikäli pyöränkulmat pysyvät edullisempina jäykemmällä vakaajalla. Lähtökohtaisesti haluttu max. kallistuma olisi parempi hakea jousilla/iskunvaimentimilla ja käytöstä hienosäätää vakaajilla. Korkealla painopisteellä varustetulla koppiautolla ei välttämättä pysty laittamaan tarpeeksi jäykkiä jousia, joten osan joutuu hoitamaan vakaajilla.

VilleH

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 139
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #4 : 23.11.13 - klo:11:12 »
   Valmistaja   OD (mm)  OD (in) Arm L (mm) Arm L (in)   Vertailuluku
Etu   H&R reikä1   25     0.984      220       8.661                 3.43
Etu   H&R reikä2   25     0.984      240       9.449                 2.88

Taka   H&R reikä1   18     0.709      125       4.921              6.92
Taka   H&R reikä2   18     0.709      140       5.512                5.52
Taka   H&R reikä3   18     0.709      155       6.102                4.50


Tuossa vielä H&R:n NA:han tarkoitettujen vakaajien tiedot.

Ajelin viime kesänä yhden Ahven ratapäivän vakaajilla niin että etuvakaaja oli löysimmillään ja takavakaaja keskiasennossa, koska vakio koiranluut sopivat parhaiten niihin kiinnitysreikiin. Auto oli selkeästi yliohjaava ja nyt kun vielä laski vertailuluvut, niin takavaakajan voi sanoa olevan liian jäykkä etuvakaajan nähden ainakin vakio jousilla.

Una

  • Vieras
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #5 : 01.01.14 - klo:21:24 »
Myös Whiteline tekee näihin sopivia vakaajia. Esim etuvakaaja on 24mm paksu ja säädettävillä kiinnityspisteillä. Whitelinen sivuilta löytyy myös kätevä taulukko vakaajien jäykkyyden vertailuun tangon paksuuden mukaan:

http://www.whiteline.com.au/product_detail4.php?part_number=BMF63Z
http://www.whiteline.com.au/docs/bulletins/BL-281.pdf

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #6 : 02.01.14 - klo:12:25 »
Whitelinet maksaa vitusti
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #7 : 24.05.14 - klo:15:48 »
 action-smiley-066 Hei te kenelle tuli järeämpiä tankoja Antsan kimppatilauksessa tai muuten vaan tässä lähiaikoina. Mitkä ovat fiilikset, muuttuiko auto ja miten?

Itse en ole ennättänyt vielä vahvikeblokkeja laittaa kiinni, mutta veikkaan etten tule huomaamaan eroa. Vaikka joku väittikin, että näillä olisi jopa suurempi vaikutus kuin itse vakaajan paksuntamisella.
ex-NA8C

Una

  • Vieras
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #8 : 24.05.14 - klo:18:21 »
Kivasti se kyllä ainakin vakioalustan kanssa vähensi kallistelua, ne blokit pitäis vielä itekkin hommata sen kaveriks..

Jussiko

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 310
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #9 : 17.07.14 - klo:08:32 »
Tilasin pelkän jäykän etuvakaajan ja sen ansiosta renkaat ei enää hinkkaa radalla kaariin (pitäis varmaa hankkia jäykemmät jouset (10/7). Lisäksi kun autoa ajaa oikeasti kovaa ja vetää mutkat niinkuin 1.6 Miatalla kuuluu eli tasakaasulla lappulattiassa ei auto ole enää niin yliohjaava kuin ennen. Mutta jos vaihtaa tuon "kisa"käyttöön tarkoitetun vakaajan eteen menettää mahdollisuuden ajaa kadulla ns. melko kovaa. Meinas alkaa naurattaan kun koeajolla ajoin tutut liikenneympyrät samaa vauhtia kuin aiemmin ja auto alkoi puskea ja kun samaan ympyrään tuli kovempaa ja kunnolla veto päällä niin ei mitään ongelmaa.
Riivattu NB pikkusella moottorilla (vielä)

Väiski

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 446
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #10 : 17.07.14 - klo:09:18 »
Mutta jos vaihtaa tuon "kisa"käyttöön tarkoitetun vakaajan eteen menettää mahdollisuuden ajaa kadulla ns. melko kovaa. Meinas alkaa naurattaan kun koeajolla ajoin tutut liikenneympyrät samaa vauhtia kuin aiemmin ja auto alkoi puskea ja kun samaan ympyrään tuli kovempaa ja kunnolla veto päällä niin ei mitään ongelmaa.
Puskeeko oikeasti, vai onko vain niin, että rattia pitää kääntää enemmän mutkaan, kun ei enää yliohjaa entiseen malliin?

VilleH

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 139
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #11 : 17.07.14 - klo:10:50 »
Oma havainto jäykästä etuvakaajasta (H&R) vakio NA alustan kanssa, että menee selkeästi aliohjaavaksi. Auto on johdonmukainen ajaa ja kääntyy mutkiin hyvin sisään mutta mutkan keskellä havaittavissa puskemista. Kierrosaikaan vakaajalla ei ollut merkittävää muutosta, mutta tarkkana pitää olla ettei eturenkaat pääse liian kuumiksi. Ainakin Syron Street Race renkaat alkaa murentua edestä muutaman maximum attack –kierroksen jälkeen, kun samaan aikaan takakumit tuskin kuluvat.

Katuajossa ei tule painettua niin rajoilla, että huomaisi mainittavaa aliohjaamista, paitsi sateella, renkaat kylmänä ja ylikovaa risteykseen tultaessa.  ;)

Una

  • Vieras
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #12 : 17.07.14 - klo:11:08 »
Mulla ainaki on auton balanssi ton Racing Beatin onton vakaajan ja NB:n Bilsteinin sporttialustan kanssa melkeinpä täydellinen, ehkä ihan aavistuksen aliohjaavan puolella hitaissa mutkissa, mutta sopii mulle ainakin just noin. Kaasua voi huoletta polkea missä vaan eikä perä karkaa alta koskaan, ellei sit oo saanu lämmitettyä Federaleja liian kuumiks. Myöhäsellä jarrulla saa perää tarvittaessa vähän irti..
« Viimeksi muokattu: 17.07.14 - klo:13:03 kirjoittanut Una »

Väiski

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 446
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #13 : 17.07.14 - klo:12:57 »
Vaikeaksi menee. Pitääköhän hankkia ja kokeilla miten omaan ajoon sopii ja jos menee huonompaan, niin joku über-virittäjähän sen kumminkin ostaa pois.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #14 : 17.07.14 - klo:15:22 »
Pitääki kokeilla ajaa joskus Unan autolla senverta kovaa että sais testattua tota käytöstä... Ihmettelen että miten noin jäykän etuvakaajan kanssa vois olla enään kovin hyvässä balanssissa, kun omien kokemusten mukaan ainakin vakiona NA:t puskee niin perkuleesti...