Kirjoittaja Aihe: Kallistuksenvakaajat  (Luettu 10783 kertaa)

Una

  • Vieras
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #15 : 17.07.14 - klo:16:10 »
Etu- ja takapään välinen camber-ero tohon vaikuttaa. Tottakai se vakio puskee ku takana on vakiosäädöissä turvallisuussyistä puol astetta enemmän camberia ku eessä. Mulla on nyt takana enää alle 0,1 astetta enemmän ku edessä.

Jussiko

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 310
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #16 : 17.07.14 - klo:18:34 »
Ite oon sitä mieltä et jos ajaa kadulla ja pehmeällä alustalla ei kannata ostaa RB:n jäykempää  vakaajaa. Jos taas oma ajo on niinku mulla eli radalla ja mutkateillä piiskausta tavoitteena oppia ajaa oikeesti niin sit toi on ihan mahtava investointi. Pitää vaan Kobran ohjeet mielessä eli pikkasen ylikovaksi nii kääntyilee! Ps. Auto rakennetaan omaan käyttöön sopivaksi
Riivattu NB pikkusella moottorilla (vielä)

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #17 : 18.07.14 - klo:11:56 »
Mulla itellä toi RB paksu etuvakaaja paransi paljon enemmän mutkatie ajettavuutta kuin BC alusta. Tai ehkä pitäis sanoa et ne yhdessä vasta teki autosta täydellisen. BC alusta vakio vakaajalla oli suoraan sanottuna paska ajaa mutkissa....
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

VilleH

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 139
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #18 : 19.07.14 - klo:10:20 »
Etu- ja takapään välinen camber-ero tohon vaikuttaa. Tottakai se vakio puskee ku takana on vakiosäädöissä turvallisuussyistä puol astetta enemmän camberia ku eessä. Mulla on nyt takana enää alle 0,1 astetta enemmän ku edessä.

Lisää parametreja säädettäväksi... Mutta totta se on että vakio camberkulmilla renkaat on liian pystyssä/positiivisilla kulmilla. Radalla huomaa jo kädellä kokeilemalla että kulutuspintojen ulkoreunat on selkeästi lämpimämmät kuin sisäreunat niin edessä kuin takana.

Jussiko

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 310
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #19 : 10.10.14 - klo:14:42 »
Tänään olin taas auton alla peuhaamassa ja huomasin et noi RB:n koiran luut osuu ilmeisesti radalla ajettaessa iskareihin. Onko kellään mulla ollu vastaavaa vaivaa? Ei kyllä olis pitäny ostaa noita RB:tä vaan tehdä ite uniballeista. Sais oikeesti säädettävät koiranluut, jotka ei turhia joustais.
Riivattu NB pikkusella moottorilla (vielä)

Una

  • Vieras
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #20 : 10.10.14 - klo:15:10 »
Koiranluut vai ne pultit? Onhan sulla ylimääräset kierteet sisäänpäin eikä ulos? Ei ne minusta itellä tullu lähellekkään.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #21 : 10.10.14 - klo:15:15 »
Mulla on edessä toisella puolella iskarin alajalassa jälkiä koiranluun pultinkannan (NA, vakiokoiranluu =  läpipultti) osumista. Paikallaan tutkittuna pari milliä väliä.

Voin ostaa sulta pois nuo RB:n luut :)
ex-NA8C

Vuti

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 294
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #22 : 10.10.14 - klo:16:07 »
Noiden koiranluiden osuminen tolppiin riippuu a) vakaajasta b) koiranluista c) tolpista d) koiranluiden säädöistä

Esim. yhdistelmällä FM etuvakaaja + paksut tolpat+ mitkä tahansa koiranluut ei vakaajan löysintä asetusta (löysintä reikää  giggle) voi käyttää lainkaan.

Jussiko

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 310
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #23 : 10.10.14 - klo:18:39 »
Koiranluut vai ne pultit? Onhan sulla ylimääräset kierteet sisäänpäin eikä ulos? Ei ne minusta itellä tullu lähellekkään.


Ylimääräiset kierteet ovat sisäänpäin, eikä itse pultti edes osu tolppaan vaan koiranluunpää.

Mulla on edessä toisella puolella iskarin alajalassa jälkiä koiranluun pultinkannan (NA, vakiokoiranluu =  läpipultti) osumista. Paikallaan tutkittuna pari milliä väliä.

Voin ostaa sulta pois nuo RB:n luut :)

Mä en saanut replikoitua osumatilannetta paikallaa mitenkään. Tunkilla nostelin vuorotellen renkaita ylös alas, mutta aina jäi tilaa tolpan ja koiranluun väliin.
 Voin mä noi sulle myydä kunhan kehittelen uniballversiot eka valmiiksi eli voi mennä ens kauden alkuun.

Noiden koiranluiden osuminen tolppiin riippuu a) vakaajasta b) koiranluista c) tolpista d) koiranluiden säädöistä

Esim. yhdistelmällä FM etuvakaaja + paksut tolpat+ mitkä tahansa koiranluut ei vakaajan löysintä asetusta (löysintä reikää  giggle) voi käyttää lainkaan.

Niin näyttäisi riippuvan. Itse haluaisin säilyttää vakaajan tuossa löysemmässä säädössä, joten siksi on kai pakko tehdä itse pienemmät koiranluut.
Riivattu NB pikkusella moottorilla (vielä)

Jussiko

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 310
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #24 : 22.10.14 - klo:14:48 »
https://www.dropbox.com/s/nd7p7jll18rdsch/Photo%2022.10.2014%2012.25.44.jpg?dl=0

En osaa näköjään käyttää tietokonetta sen vertaa et saisin ton linkin näkyyn suoraan, mut anyway tänään posti toi mulle uusien koiranluiden materiaalit. Uniballeja ja 7000-sarjan alumiinia, jotta painoo ei tulis ihan älyttömästi. Pääsen eroon ainakin muutamista puslista ja viimeinkin saan oikeesti säädettävät koiranluut, jotka ei vie liikaa tilaa.  :bansku
Riivattu NB pikkusella moottorilla (vielä)

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #25 : 22.10.14 - klo:15:28 »
Dropboxi ei halua hotlinkkausta.

Miekin tilasin ebayn halvimmat uniballit ja Biltemasta jatkomuttereita, mutta jäi rakentelematta kun nivelet vaikuttivat lonksuvilta jo valmiiksi. Parempaa onnea sulle  :)
ex-NA8C

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #26 : 22.10.14 - klo:17:33 »
ebayn halvimmat

nivelet vaikuttivat lonksuvilta jo valmiiksi

Ite ku tein saman homman +10v sitten, ni noita oli neljää erilaista. Välyksettömiä ja välyksellisiä, sekä molempia umpinaisina ja avonaisina. Autohommiin piti nimenomaan ostaa välyksettömät, ettei ne kolaja jo uutena.

Avonaisten piti olla ok kesä-autossa, mut mä peitin ne varmuuden vuoks rasvalla. On ne siellä tosiaan toistakymmentä vuotta jo menny, eikä äännä vielä.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Jussiko

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 310
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #27 : 23.10.14 - klo:20:56 »
Olin iloisesti yllättynyt kuinka hyviltä noi tuntu, mut toivottavasti ne kestääkin ratakäyttöö.
Riivattu NB pikkusella moottorilla (vielä)

VilleH

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 139
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #28 : 23.10.14 - klo:21:39 »

Vuti

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 294
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #29 : 24.10.14 - klo:07:11 »
Suojasin 949 racingin pallonivelet näillä: http://www.ebay.co.uk/itm/Sealing-Boot-for-M10-and-M12-Male-or-Female-Rose-Joint-Rod-End-Dust-Boot-/380934005810?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item58b16fa432

(koosta en ole 100% varma, saatto olla pykälää pienemmätkin)

Loistava vinkki, saatko varmistettua vielä koon?