Kirjoittaja Aihe: Kallistuksenvakaajat  (Luettu 10782 kertaa)

pvaulo

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 490
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #30 : 24.10.14 - klo:09:42 »
ebayn halvimmat

nivelet vaikuttivat lonksuvilta jo valmiiksi

Ite ku tein saman homman +10v sitten, ni noita oli neljää erilaista. Välyksettömiä ja välyksellisiä, sekä molempia umpinaisina ja avonaisina. Autohommiin piti nimenomaan ostaa välyksettömät, ettei ne kolaja jo uutena.

Avonaisten piti olla ok kesä-autossa, mut mä peitin ne varmuuden vuoks rasvalla. On ne siellä tosiaan toistakymmentä vuotta jo menny, eikä äännä vielä.

Ite ostin farmilaitteesta uniballit ja biltsun jatkomutterit. Ei tainnu halvemmalla löytyä edes ebaystä. Välitangon itse tekemällä olis saanu helpommin säädettävät. Toiseen vasenkätinen kierre jne, mutta eipä noita tarvi kun kerran säätää. Pieni välys noissa tuntu sormiin, mutta ei kuulu kolinaa tai tunnu välystä kiinni ollessaan.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #31 : 24.10.14 - klo:10:24 »
Ok, ehkä minäkin askartelen nuo omatekoiset valmiiksi, kestää sen minkä kestää. Jos kestävät enemmän kuin yhden kesän, on ne jo OEM:iä paremmat. Sen verran ikävä NA:n ratkaisu on vakiosta poikkeavalla korkeudella.

Onko omatekoisista tullut leimalla sanomista?
ex-NA8C

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #32 : 24.10.14 - klo:11:06 »
Onko omatekoisista tullut leimalla sanomista?

Ei ainakaan omalla kohdalla.
(mut eihän noita alustan osia kait itte sais tehdä, että inssistä lienee kiinni)
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

VilleH

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 139
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #33 : 24.10.14 - klo:11:08 »
Suojasin 949 racingin pallonivelet näillä: http://www.ebay.co.uk/itm/Sealing-Boot-for-M10-and-M12-Male-or-Female-Rose-Joint-Rod-End-Dust-Boot-/380934005810?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item58b16fa432

(koosta en ole 100% varma, saatto olla pykälää pienemmätkin)

Loistava vinkki, saatko varmistettua vielä koon?

Muistiinpanojen mukaan ne oli juuri noi 10-12mm. Venyvää kumiahan noi joten menee vähän väärän kokoisenkin linkin päälle kun laittaa rasvaa väliin.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #34 : 24.10.14 - klo:11:20 »
Mulla tuli 949 racingin koiranluihin pieni välys yhen kesän ratailuilla, pitää tilata noi suojakumit samalla kun vaihtaa väljät päädyt. Leimalla huomas myös ton väljyyden, mutta ei ollu niin pahat että olis hylsyä tullu.

pvaulo

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 490
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #35 : 25.10.14 - klo:18:27 »
Mulla kyllä kesti koko kesän noi, vaikka alkukesästä ei ollut edes rasvaa välissä.

Avt0mat

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 297
  • MX-5 10AE
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #36 : 11.07.15 - klo:16:38 »
Alustatopicissa tätä mun kallistelu-pyöriinraapimisongelmaa jahkailin jo aiemmin, mutta siirretään nyt tänne.

Minkälaista vakaajaa eteen ja taakse kannattaisi lähteä laittamaan? BC:n alustassa on jo +10 jouset edessä sekä takana, joten aika jäykäksi kannattaisi varmaan vakaajatkin laittaa.


http://www.racingbeateurope.com/bmazda-mx5-racing-beat-90-00-1-316-inch-od-tubular-front-anti-roll-barsb-1924-p.asp

Tuollaisia löytyi, mutta vain eteen. Vaikuttaisi riittävän jäykille, mutta mistä löytyisi molemmat?

Autossa nyt tosiaan vakiovakaajilla kaaren ja renkaan sivun välillä josta ottaa kiinni viitisen senttiä. Eli kyllä se vaan aika paljon niiaa kaarteissa.

Una

  • Vieras
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #37 : 11.07.15 - klo:17:06 »
Onko varma että niiaa oikeesti noin paljo vai voiko olla että renkaan runko vaan mutkissa?

Avt0mat

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 297
  • MX-5 10AE
Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #38 : 11.07.15 - klo:17:15 »
Onko varma että niiaa oikeesti noin paljo vai voiko olla että renkaan runko vaan mutkissa?

Nyt en ymmärtänyt.

Mutta kyllä se kiinni asti kaareen siis niiaa. Renkaat on Toyon R1R jossa on kyllä kohtuu jäykkä runko niin en usko että se mitään temppuja tekee.

http://www.racingbeateurope.com/b-mazda-mx5-racing-beat-1990---00-solid-rear-anti-barb-1568-p.asp

Tuo olisi 16mm ja edullinenkin. Tekeekö tuollainen ero vakio 12 milliseen kuinka paljon, lieneeköhän lähellä tuota aloituspostin H&R 16mm:n arvoja, eli noin kolminkertainen.
« Viimeksi muokattu: 11.07.15 - klo:18:06 kirjoittanut Avt0mat »

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #39 : 11.07.15 - klo:19:46 »
Tuo olisi 16mm ja edullinenkin. Tekeekö tuollainen ero vakio 12 milliseen kuinka paljon, lieneeköhän lähellä tuota aloituspostin H&R 16mm:n arvoja, eli noin kolminkertainen.

Aloituspostauksen vertailuluvut on laskettu takana 11-milliseen. On tuo 16mm rajusti jäykempi 12-milliseenkin verrattuna. Reikien etäisyyksiä tietämättä en nyt pysty laskemaan paljonko.

Onko sulla tosiaan takanakin 10 kilon jouset? Voi tulla aika jännittävä ajettava jos vielä sikapaksun vakaajankin sinne laitat  :driving

Jos eteen aiot hankkia tuon paksuimman mahdollisen RB:n, niin hanki samalla myös kiinnikkeiden vahvikepalat, vakiot eivät sellaisenaan kestä pidemmän päälle. Vaikkei RB Europe listaakaan noita paloja, niin kyllä niitä sitäkin kautta saa.
ex-NA8C

Avt0mat

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 297
  • MX-5 10AE
Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #40 : 11.07.15 - klo:20:22 »


Aloituspostauksen vertailuluvut on laskettu takana 11-milliseen. On tuo 16mm rajusti jäykempi 12-milliseenkin verrattuna. Reikien etäisyyksiä tietämättä en nyt pysty laskemaan paljonko.

Onko sulla tosiaan takanakin 10 kilon jouset? Voi tulla aika jännittävä ajettava jos vielä sikapaksun vakaajankin sinne laitat  :driving

Jos eteen aiot hankkia tuon paksuimman mahdollisen RB:n, niin hanki samalla myös kiinnikkeiden vahvikepalat, vakiot eivät sellaisenaan kestä pidemmän päälle. Vaikkei RB Europe listaakaan noita paloja, niin kyllä niitä sitäkin kautta saa.

On takanakin kympit. On mulla ne seiskat vielä jäljellä hyllyssä, mutta sama kai se on yrittää hakea eteen vielä jäykempiä niin tasoittuu sillä.

Tosin oikein yritin eilen holtittomasti viskoa tuota mutkiin niin mun ajotyylille ei ollenkaan liian yliohjaava tuolla setupilla. Tai sitten noi renkaat pitää vähän liikaa tehoihin nähden.

Eikös nuo kiinnikkeiden vahvikepalat ole ihan nämä:

http://www.racingbeateurope.com/bmazda-mx-5--90-05--sway-bar-brace-kit-hardware-brace-bar-not-includedb-2004-p.asp

Ilman siis sitä brace baria, nimenomaan tukemaan sitä kiinnikettä ettei repeä irti.

700 euron korvaan maksaisi molemmat vakaajat, koiranluut ja nuo tuet. Täytyy katsoa jos tilaisi nyt hilppeet taakse ja ensi kuussa eteen. Ajellaan sitten holtittomasti perä edellä mutkiin sen aikaa.  Oliko noita tukia taakse, vaihtoehdoissa kun puhutaan tehostetusta ohjauksesta ja ilman?

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #41 : 11.07.15 - klo:21:03 »
Eikös nuo kiinnikkeiden vahvikepalat ole ihan nämä:

http://www.racingbeateurope.com/bmazda-mx-5--90-05--sway-bar-brace-kit-hardware-brace-bar-not-includedb-2004-p.asp

Ilman siis sitä brace baria, nimenomaan tukemaan sitä kiinnikettä ettei repeä irti.

700 euron korvaan maksaisi molemmat vakaajat, koiranluut ja nuo tuet. Täytyy katsoa jos tilaisi nyt hilppeet taakse ja ensi kuussa eteen. Ajellaan sitten holtittomasti perä edellä mutkiin sen aikaa.  Oliko noita tukia taakse, vaihtoehdoissa kun puhutaan tehostetusta ohjauksesta ja ilman?

Nuo juuri. Palikat tarvitsee vain eteen. Valinta "tehostimella/ilman" koskettaa vasenta palaa, että tarvitaanko siinä kolo tehostimen putkille vai ei. Kaikissa tehostimellisissakaan ei kuitenkaan tuolla kohtaa putkia kulje, joten kolo on tarpeeton silloin. Kyllä se kolollinen palikka käy vaikkei putkia olisikaan.

Jussikolla tuolla edellä oli jotain kokemuksia RB:n koiranluista, ei välttämättä parhaat mahdolliset NB:ssä?
ex-NA8C

VilleH

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 139
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #42 : 11.07.15 - klo:21:55 »
Tuo olisi 16mm ja edullinenkin. Tekeekö tuollainen ero vakio 12 milliseen kuinka paljon, lieneeköhän lähellä tuota aloituspostin H&R 16mm:n arvoja, eli noin kolminkertainen.

Mulla vois olla ylimääräinen 18 mm H&R:n takavakaaja. Hiukan liian järeä minun makuuni. Laitan YV:tä asian tiioilta. Kyseinen vakaaja on tästä setistä http://www.dcperformance.co.uk/cheap/901109/mazda/h_r-anti-roll-bar-kits/33839-1.html

Avt0mat

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 297
  • MX-5 10AE
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #43 : 11.07.15 - klo:22:15 »


Mulla vois olla ylimääräinen 18 mm H&R:n takavakaaja. Hiukan liian järeä minun makuuni. Laitan YV:tä asian tiioilta. Kyseinen vakaaja on tästä setistä http://www.dcperformance.co.uk/cheap/901109/mazda/h_r-anti-roll-bar-kits/33839-1.html

Takavakaajahan noissa on käsittääkseni yhteensopiva NA ja NB,  mutta meneekö tuo etuvakaajakin? Soittelen sulle tuon YV:n perusteella kun tietää että käykö molemmat vai vain toinen.

VilleH

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 139
Vs: Kallistuksenvakaajat
« Vastaus #44 : 11.07.15 - klo:22:28 »


Mulla vois olla ylimääräinen 18 mm H&R:n takavakaaja. Hiukan liian järeä minun makuuni. Laitan YV:tä asian tiioilta. Kyseinen vakaaja on tästä setistä http://www.dcperformance.co.uk/cheap/901109/mazda/h_r-anti-roll-bar-kits/33839-1.html

Takavakaajahan noissa on käsittääkseni yhteensopiva NA ja NB,  mutta meneekö tuo etuvakaajakin? Soittelen sulle tuon YV:n perusteella kun tietää että käykö molemmat vai vain toinen.

Takavakaajan pitäisi sopia, mutta etuvakaajasta en uskalla sanoa. Ehkä joku viisaampi osaa kertoa. Ne olivat kiinni -95 vuosimallisessa 1,8 NA:ssa.