Kirjoittaja Aihe: Ongelmia jarrujen kanssa  (Luettu 9901 kertaa)

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Vs: Ongelmia jarrujen kanssa
« Vastaus #15 : 13.10.14 - klo:22:24 »
Aika jäätävää paskaa firman suunnalta. Näissä tilanteissa pitäisi pystyä yrityksen edustajan olemaan sovitteleva, oli mitä mieltä tahansa. Negatiivinen palaute vaikuttaa tulokseen varmasti enemmän kun pienet hyvitykset.
« Viimeksi muokattu: 13.10.14 - klo:22:33 kirjoittanut [Ode] »

Una

  • Vieras
Vs: Ongelmia jarrujen kanssa
« Vastaus #16 : 13.10.14 - klo:22:54 »
Ei kai siin sit muutaku paskamyrsky käyntiin foorumeilla.. käsittämätöntä et nykyään jollain on varaa hoitaa asiakkaitaan noin.

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Ongelmia jarrujen kanssa
« Vastaus #17 : 13.10.14 - klo:23:34 »
Siis ongelma lienee siinä, että firma luuleen mun joutuneen modaamaan toista satulaa tajuamatta et nää on erilaisia. Syy tähän on se, että hän ei ilmeisesti tiedä kyseisen Wilwoodin leveyden olevan säädettävissä, ja että paketista otettu satula on säädetty liian leveälle. Ja jotenkin se onnistui käsittämään, että tää leveyssäätö piti tehdä vain toiselle satulalle, eikä molemmille.



Tossa on nykynen setuppi. Noita keskellä kirkkaana hohtavia alumiinisia adapterilevyjä on alunperin kolme rinnakkain. Satula on niin leveä, että kulunut pala tippuu ainakin kirkkaalta liukupinnalta pois, paskalla säkällä saattanee jotenkin ängetä satulan valetun rungon ja jarrulevyn väliin. Kuvassa jarrupaloista on ehkä 30% jäljellä, männät on melko ulkona ja palat alkaa olla liukupintojen ulkorajalla.

Otin molemmista satuloista yhdet adapterilevyt pois (muistaakseni se levy oli kapeampi kuin noi jäljelle jääneet) ja satulasta tuli just oikean levynen. Männät painettuna sisään ajamaton jarrulevy luiskahtaa paljain käsin paikalleen, mutta pelivaraa ei juuri jää.

Tällä hetkellä ongelmana on se, että freakypartsin kaveri ei ilmeisesti tiedä tosta satulan leveyssäädöstä mitään, ja pitää sitä "satulan modifikaationa". Ilmeisesti asiakkaille ei ole kerrottu, että ei ole ihan bolt-on. Tämän lisäksi kaveri luulee, että vain toinen satula vaati leveyssäätöä ja ihmettelee miksi mulla ei varoituskellot soinut tässä vaiheessa. Katsotaan mitä vastaa kun saan herralle selitettyä, että molemmat satulat vaativat ihan täsmälleen samat operaatiot ja käyttäytyvät identtisesti, paitsi männät ovat eri kokoiset ja siten jarrutusteho samalla jarrupaineella on eri.

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Vs: Ongelmia jarrujen kanssa
« Vastaus #18 : 14.10.14 - klo:09:55 »
Jos tarvii toista ääntä, niin mä voin tarvittaessa laittaa vahvistuksen että ko. operaatio tosiaan on tarpeellinen tota freakypartsin kittiä käyttäville. Itse asiassa aika jäätävää ettei ne ole itse tajunneet asiaa..

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Ongelmia jarrujen kanssa
« Vastaus #19 : 14.10.14 - klo:13:15 »
Se voi hyvinkin olla tarpeellista, mutta ei sotketa sua vielä asiaan. Jäbä ilmoitti minulle et satulat on konffattu juuri 22mm levyille. Hänen epäonnekseen satulan koodilla Wilwood.com ilmoittaa minimileveydeksi noin 24mm. Kun se tämän tajuaa niin taistelun välietappi on voitettu.

Ja joo sanoi et kolme vuotta myyny näitä ilman et on tullu palautuksia. Kuinka moni on tajunnut kaventaa satulaa...?

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Ongelmia jarrujen kanssa
« Vastaus #20 : 14.10.14 - klo:14:15 »
Ei kai siin sit muutaku paskamyrsky käyntiin foorumeilla.. käsittämätöntä et nykyään jollain on varaa hoitaa asiakkaitaan noin.

+1
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Väiski

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 446
Vs: Ongelmia jarrujen kanssa
« Vastaus #21 : 14.10.14 - klo:16:47 »
Ja joo sanoi et kolme vuotta myyny näitä ilman et on tullu palautuksia.
Jokainen myyjä osaa valehdella tuon verran. Jos on kolme vuotta noita jarruja myyneet, niin et voi olla ensimmäinen joka saa eriparisen setin. Mutta tiesiköhän ne siellä friikkikaupassa edes, että mäntiä on enemmän kuin yhtä kokoa. Voi olla paremminkin jo USA:n puolella tehty tuo munaus.

Johonkin takuukysymykseenkö ne nyt vetoaa sen leveyden säätämisen takia, että ei tarvitsisi vastata siitä, että männät on eri kokoa.

Onhan tuossa se hyvä, että ensi kesäksi taas paremmat jarrut.

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Ongelmia jarrujen kanssa
« Vastaus #22 : 14.10.14 - klo:17:03 »
Joo ne myy kyl satuloita useampiin autoihin et hyvin voinu olla hyllyssä vääriäkin. Koitan nyt ensin narauttaa sen tuosta, että sen myymät satulat on oikeasti oletuksena liian leveät noille jarrulevyille. Kun se tajuaa sen, se tajuaa ehkä olleensa muutenkin väärässä.

Aattelin et selvitetään koko homma ennen kun pistetään paskat oikeasti tuulettimeen nutzissa ja muissa.

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: Ongelmia jarrujen kanssa
« Vastaus #23 : 14.10.14 - klo:20:50 »
Ei nyt varsinaisesti liity lahtiain:in jarruihin, mutta kaveri sai tänään Stoptechiltä mielenkiintoisen vastauksen, kun hän laittoi reklamaation kieroon menneistä jarrulevyistä, autona BMW e36 328i coupe:

"Good morning,

 

I think you will find that the discs are not warped. Rotors do not JUST go warped.

That shaking you are getting is from pad deposition on the rotor surface.

You have a performance pad you are using, not only on the track but also on the street.

If it does not reach operating temperature on the street then the pad deposition layer on the rotor tends to start to

flake off, causing this judder effect.

Take the rotors off, and have them lightly turned on a lather to remove any pad residue, and then using new pads, rebed them. Should then be fine.

Use street pads when driving on the street though or use your race pads VERY aggressively on the street to heat them up, or it will happen again.

regards"

Onko mielipiteitä, onko tämän firman ukon vastauksessa itua? Itsellä ei oo niin hirveän hyvää asiantuntemusta jarrufysiikasta, joten jos täällä joku osaisi auttaa? Mulla itellä meni aikoinaan Hondan levyt kieroon (ne ei ollu stoptechit) ihan kovan rata-ajon jälkeen, mutta tää mun kaveri ei oo kyllä edes radalla ajanut bemarillaan niin kovaa että olisi merkittävästi lämmittänyt jarruja. Toki sai joskus paskat jarrunesteet kiehumaan, mut mut..
Voiko siis väärin lämmitetyt rataisammat palat pistää levyn kieroon?
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

Una

  • Vieras
Vs: Ongelmia jarrujen kanssa
« Vastaus #24 : 14.10.14 - klo:20:55 »
Kyllähän se noin menee niinkuin kertovat. Ei ne varmaan tosiaan kierot ole, vaan tota jarrupalamatskua ei oo tarttunu levyyn tasaisesti. Heittokellollahan tuon voi toki tarkistaa. Tosin heittoa voi tulla pyörännavastakin.

http://www.stoptech.com/technical-support/technical-white-papers/bed-in-theory-definitions-and-procedures/brake-pad-bed-in

Lainaus
The all-important transfer layer
As stated above, the objective of the bed-in process is to deposit an even layer of brake pad material, or transfer layer , on the rubbing surface of the rotor disc. Note the emphasis on the word even, as uneven pad deposits on the rotor face are the number one, and almost exclusive cause of brake judder or vibration.
Let's say that again, just so there is no misunderstanding. Uneven pad deposits on the rotor face are the number one, and almost exclusive cause of brake judder or vibration.
It only takes a small amount of thickness variation, or TV, in the transfer layer (we're only talking a few ten thousandths of an inch here) to initiate brake vibration. While the impact of an uneven transfer layer is almost imperceptible at first, as the pad starts riding the high and low spots, more and more TV will be naturally generated until the vibration is much more evident. With prolonged exposure, the high spots can become hot spots and can actually change the metallurgy of the rotor in those areas, creating “hard” spots in the rotor face that are virtually impossible to remove.

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Ongelmia jarrujen kanssa
« Vastaus #25 : 14.10.14 - klo:21:01 »
Mazdan OEM-levyt + Redstuffit + rata = palojen kuolema. Sen jälkeen Axxis ULT:t tilalle ja jumalauta että täristi. Olihan ihan varma et levyt on kierot. Ennen kun ehdin tilata uudet tärinä vähän väheni, google kertoi tosta palamatskun tarttumisesta ja päätin ajaa lisää. Meni varmaan 2000 km et tärinä lakkasi :)

Samaan aikaan toisessa casessa: Jäbä lopetti just sähköpostiin vastailun. Semisti myönti et satuloiden leveyden säätö ei ehkä ollut väärin, mutta oma moka kun en nopeammin huomanut mäntien vikoja. Ongelmana on kuulemma se, että hän ei saa rahoja takas toimittajaltaan enää tässä vaiheessa... Anna mun kaikki kestää.

No, pitää alkaa tutustua EU:n kuluttajansuojaan. Jos sieltä joku vaikka soittas tolle niin vois tapahtua jotain. Aattelin et en vie asiaa foorumitasolle ennen tätä pykälää, siitä voi kuitenkin tulla mulle vaan enemmän haittaa kun hyötyä. Onneks tässä on 6kk aikaa seuraavaan ajokauteen, ei ole kiire! :)

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: Ongelmia jarrujen kanssa
« Vastaus #26 : 14.10.14 - klo:21:07 »
Kiitos nopeasta vastauksesta!  638 food-smiley-004
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Ongelmia jarrujen kanssa
« Vastaus #27 : 14.10.14 - klo:22:12 »
Ole hyvä!


Freakyparts-setti ei sitte näytä ratkeavan keskustelemalla. Kuulemma ois vaan minun pitäny huomata erikokoiset männät, vaikka en ikinä ollut tietoinen niiden välittävän eri kokosilla männillä olevia satuloita. Takuuseenkaan ei mene, koska on käytetty 6kk ja herra ei itse saa rahoja takaisin enää tavarantoimittajaltaan.  :jawdrop

No, alotetaan sitte tappelemaan EU:n kuluttajansuojan kanssa. Uskoisin olevani aika vahvoilla. Ilmoitin tästä jo FreakyPartsille ja laitoin loppuun "I'm not in a hurry". Jotain hyötyä tästä talviseisotuksesta  ;D

Väiski

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 446
Vs: Ongelmia jarrujen kanssa
« Vastaus #28 : 14.10.14 - klo:22:28 »
Onhan siinä sellaisen hiljaisen hyväksymisen piirteitä, kun laittaa paikoilleen ja käyttää koko kesän. Mutta mietitäänpä miten odottamaton tuo poikkeama on ja kun se ei edes selvästi päälle päin näy. Ja miten voi kuvitella olevan ketään joka laittaisi erikokoiset jarrut paikoilleen ja käyttöön, jos tietäisi niin olevan.

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Ongelmia jarrujen kanssa
« Vastaus #29 : 14.10.14 - klo:23:11 »
Joo ja 6kk mulla meni ymmärtää miksi auto tahtoo lukita vasemman eturenkaan rajuissa jarrutuksissa. Auto siis ei pysähtynyt mitenkään eeppisen tehokkaasti, ja ihmekös tuo kun yksi rengas hoiti varmaan 80% jarrutustyöstä. Osa kerholaisista saattanut nähdä mut ilmaamassa jarruja ainakin Alastarolla.

Muistaakseni esim. Samsa sanoi, että Wilwoodit oli vähän hankalat ilmata. Pari viikkoa sitten ilmasin lopulta kolmannen kerran, varmuuden vuoksi oikein ja väärin päin (Forged Dynalitet voi asentaa miten päin vaan, siksi niissä on neljät ilmausruuvit, käänsin ylösalaisin ja ilmasin nyt ylhäällä olevista). Tän jälkeen olin aivan varma ettei taatusti johdu mun ilmausvirheestä toi epätasapaino. Ja silti radalla meni vasen rengas lukkoon. Vaihtoehdot oli et jarrutehostin antaa epätasaisen paineen (lähes mahdotonta) tai mäntien kokoero. En vaan voinu uskoa, että toi jälkimmäinen ois mahdollinen.

Sinänsä uskomatonta et menee koko kesä löytää syy, mutta ei nyt ollu ihan semmonen syy jota ois voinu epäillä.

Edit: Niin tosiaan, katuajossa käytettävillä jarrupaineilla auto pysähtyi suoraan. Radallakaan ei puoltanut, vasen eturengas vain löi lukkoon ennen kuin oikea rengas alkio kunnolla pitää. Jos tää ois puoltanu koko ajan, niin vikaa ois tullut tutkittua paljon enemmän ja auto ois toki pysyny poissa liikenteestä.