Kirjoittaja Aihe: Kierot vanteet!  (Luettu 2374 kertaa)

Österbotten

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 53
Kierot vanteet!
« : 19.07.15 - klo:22:24 »
Mulla oli aikoinaan (2008)pohdinta sopivasta rengas-ja vannekoosta miataan, ja huomasin että aloittamani lanka aiheesta on vielä elossa!
Nyt on tilanne niin että olen ajellut muutaman vuoden 15-tuumaisilla 195/50- renkailla, jotka ovat mielestäni sopineet hyvin sekä auton ulkonäköön että ajotyyliini. Niinkuin muut täällä ovat todenneet, auto ei ole saatu täysin värinättömäksi kaikissa nopeuksissa näilläkään, mutta olen pitänyt sitä ominaisuuksena ja yrittänyt välttää niitä nopeuksia. Mutta ravistelu oli nyt muuttunut nin pahaksi että päätin viedä rengaskorjaamolle asian tarkistamiseksi. Aavistin etten pelkällä tasapainottamisella selvittäisi, mutta epäilin ensis
ijassa että jonkun renkaan runko oli pettänyt, niinkuin on tapahtunut muutaman kerran toisissa autoissa. Selvisi kuitenkin että ainakin 2 vanteista oli pahasti kieroja, olivat kuulemma saanet kovia tällejä. Tunnustan että on välillä menty "kovaa ja säälimättömästi" mutkateillä , mutta  tuli kuitenkin täytenä yllätyksenä että näin voisi käydä, sillä ajokorttia on ollut jo 30v ja erilaisilla autoilla on päästelty eikä mikään vastaavaa ole koskaan ennen tullut.

Jos selityksiä tähän pitäisi keksiä, tässä on  muutamia mahdollisia:

- Miatalla on menty kovemmin kuin muilla autoila onhan sillä taipumus "kasvattaa sarvet päähän"
- 50-profiili ei ole niin anteeksiantava, yleensä muissa autoissa on ollut korkeampia profiileja
- Teiden kunto on romahtanut, ainakin täällä pohjanmaalla on pienemmissä teissä paljon kuoppia ja reikiä nykyään
- Huonolaatuiset vanteet. Myyjä kuitenkin väitti että on euroopalainen hyvälaatuinen vanne (Etabeta Tettsut) Kokemuksia?
   Tilasin siis 2 uutta samanmallista.

Vai pitäisikö mun ruveta ajamaan varovasti Miatalla? Onhan sillä mukavaa kruisaillakin, mutta sellaiseen ajoon on esim. avojenkki vielä mukavampi.

Morden

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 899
Vs: Kierot vanteet!
« Vastaus #1 : 19.07.15 - klo:22:43 »
Etabeta tettsut... Hyi saatana.  :puke

On sitte niin painava ja ruma vanne, että puistattaa. Saattaa olla jollain tapaa lujakin vanne, mut en kuitenkaan uskois ketä tahansa rengasliikkeen myyjää. Oma suositus ois, että hommaisit aikuisten oikeesti laadukkaat vanteet, vaikkapa Enkei RPF1:t jotka sopii tähän automalliin paremmin ku hyvin. Ei oo halvin vanne, mut yks lujimmista ja kevyimmistä. Kannattas vaan minimoida jousittamaton massa näissä pienissä ja kevyissä autoissa.  ;)
'99 MB C220cdi

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Kierot vanteet!
« Vastaus #2 : 19.07.15 - klo:23:12 »
Kestävämpää vannetta alle, tai varovaisempaa ajoa. 195/50 on imo sen verta läski vielä että vanteen pitäis kestää normaalit teiden kolot ja töyssyt. Tai sitte peltivanteet alle, niin saa ite taottua niitä aina lekalla suoraks...