Kirjoittaja Aihe: Vuoto ennen jarrupääsylinteriä?  (Luettu 7896 kertaa)

oetseli

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 61
Vuoto ennen jarrupääsylinteriä?
« : 21.07.15 - klo:18:59 »
Heippa kaikille! Tuli ostettua MX-5 1.6L NB '99 viime viikolla. Mahtava pieni kirppu ajaa ja myös eka avoauto, mistä on nyt tänkin kesän sään puitteissa saatu positiiviset kokemukset.

Heti alkoi tietysti ongelmat, koska huomasin viikonloppuna jarrunesteen kadonneen (jarruvikavalon kera, se sama kuin käsijarrun valo). Sitä oli vielä yli minimin ja tutkin vuotaako mistään. Ei lätäköitä kulmissa tai muuallakaan eikä poljin vajoa lattiaan sitä painaessa pidempään kuin valoissa. Muutenkin jarrut toimivat aivan normaalisti. Verrokkia ei tosin ole, mutten pidä jarruja mitenkään huonoinakaan. Siispä lisäsin jarrunestettä sammuttaakseni vikavalon ja laitoin kuminauhan säiliön ympärille muistiksi missä pinta oli lisäyksen jälkeen. Nyt kolme päivää myöhemmin valo syttyi taas ja pinta on ~1cm merkkinauhaa alempana, joten ongelma on todellinen.

Jarrunestesäiliö on kiinni siinä metallin värisessä pienessä putkessa, jonka olen sittemmin tunnistanut jarrupääsylinteriksi. Se taas on kiinni sellaisessa pientä wokkipannua muistuttavassa mustassa mötikässä. Jarrutehostinko? Kuitenkin, sen mustan mötikän pinnassa on valujälki ja käykin mieleen, että vuoto on juuri säiliössä, kun ei jarrujärjestelmä pätki muuten mitenkään. Tosin siitä on mahdoton todeta miten vanha se jälki on ja mistä tullut.

Onko tästä kokemuksia, että mihin suuntaan kannattaisi seuraavaksi edetä? Itse ajattelin vain metsästää tiivistesetin säiliölle tai koko pääsylinterille, mutta kannattaako jotain varmistaa vielä? Toivon itse, ettei ole vuotanut jarrutehostimeen, minkä luin olevan mahdollista. Se kuulostaa isommalta ongelmalta oheisvaurioineen.

oetseli

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 61
Vs: Vuoto ennen jarrupääsylinteriä?
« Vastaus #1 : 22.07.15 - klo:11:08 »
Ajattelin myös kokonaan uutta sylinteriä, kun sitä vanhaa saattaisi joutua kunnostaa enemmänkin. http://www.teilehaber.de/hauptbremszylinder-id67037692.html

Olikos tämä uuden jarrupääsylinterin asentaminen haastava homma? Käsitin, että tehostimen ja sylinterin välinen yhteys pitäisi jotenkin säätää todella tarkasti. Jarrujen ilmauksen opettelen kyllä ihan mielelläni.

« Viimeksi muokattu: 22.07.15 - klo:12:58 kirjoittanut oetseli »

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


oetseli

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 61
Vs: Vuoto ennen jarrupääsylinteriä?
« Vastaus #3 : 22.07.15 - klo:12:34 »
Taidanpa käyttää kyläsepällä, kun vaikuttaa hankalalta tuo.
« Viimeksi muokattu: 22.07.15 - klo:12:58 kirjoittanut oetseli »

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Vuoto ennen jarrupääsylinteriä?
« Vastaus #4 : 22.07.15 - klo:13:06 »
Ja noi jarrukorjaukset ei muutoinkaan välttämättä ole niitä mistä auton ropaamisen opettelu kannattaa aloittaa  ::)

oetseli

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 61
Vs: Vuoto ennen jarrupääsylinteriä?
« Vastaus #5 : 22.07.15 - klo:14:25 »
Sama ajatus kävi mielessä. Vaikkei tuo teoriassa vaikeaa näyttäis olevan niin ainakin paperilla toi tehostin ja ABS monimutkaistavat tätä.

Väiski

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 446
Vs: Vuoto ennen jarrupääsylinteriä?
« Vastaus #6 : 23.07.15 - klo:00:39 »
Voihan sen tosiaan viedä vaikka kolmelle sepälle. Itse en saattanut viedä. Joutuisi vielä korjaamaan muiden tekemät viat sen sylinterin lisäksi.

oetseli

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 61
Vs: Vuoto ennen jarrupääsylinteriä?
« Vastaus #7 : 23.07.15 - klo:10:17 »
Hoiditko ite vai veitkö johonkin virallisempaan huoltoon? Asiaa vielä tarkasteltuani, ei tuo jarrupääsylinterin vaihto uuteen vaikuta kovinkaan kummoselta hommalta ja on vielä hyvin tilaa ympärillä verrattuna yleisissä vaihto-oppaissa olleisiin autoihin. Täytyy vain pitää mielessä, että se on viimeinen asia minkä sois tekevän huonosti whistle.

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Vuoto ennen jarrupääsylinteriä?
« Vastaus #8 : 23.07.15 - klo:10:31 »
ei tuo jarrupääsylinterin vaihto uuteen vaikuta kovinkaan kummoselta hommalta

En oo Mäksään, tai yleensäkään Matsdaan, koskaan moista vaihtanu, tai oikeastaan muutenkaan koskenu. Mut Tojoissa homma on tullu tutuks ja yleensä japsit tuppaa olla aika samasta muotista, eikä siinä minusta mitään ihmeellistä oo ollu. En oo kyllä koskaan tehny minkään virallisen manuskan mukaan, vaan ihan perstuntumalla, että wanha pois ja uus (tai yleensä käytetty) tilalle.

Ja tuskinpa siinä mitään katastrofia pääsee syntymään. Rempan jälkeen ei tietty kannata lähteä vetämään täysiä kalliota kohti ja tehdä ekaa testijarrutusta just seinämän eteen. Tallissa tai pihalla kun koittaa, että jarrut pelaa, ni kyllä ne sitten pelaa ja voi lähteä tielle ottamaan testijarrutuksia vähän isommista vauhdeista. Vähän ku vielä kattelee vuotojen perään jälkeenpäin, ni siinähän se alkaa olla. Yleensä ne vuodotkin on just tommosia, että jossain ajassa häviää vähän nestettä ja varotusvalo syttyy.

Ja jos nyt jotenkin onnistuisit jarrut hävittämään ihan täysin, ni aika hyvin tämmönen pikkukirppu pyssää, ku heittää pienen vaihteen sisään ja kiskasee käsijarrusta. Rattiakin voi käyttää, jos nyt just sattuu olemaan edessä jotain. Aikamoisia pommejakin on tullu ropattua ties millasilla patenteilla, mut jarruja en oo kyllä koskaan saanu häviämään. Paitti radalla keittämällä, mut se onkin taas ihan eri murhe.

Sitäpaitti ei ne niissä korjaamoissakaan tosiaan erehtymättömiä oo. Sutta ja sekundaa pukkaa ulos, kun hommia tehdään kiireellä ja evvk-asenteella. giggle
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

oetseli

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 61
Vs: Vuoto ennen jarrupääsylinteriä?
« Vastaus #9 : 23.07.15 - klo:11:24 »
Kiitti Tem! Ihan järki ja neuroottinen mielikin sanoo, ettei kannata lähteä vain täysillä ajamaan ennenku on vakuuttunut operaation onnistumisesta.

Hondalla muuten tuo pushrod clearancen työkalu on ainakin yhdessä tapauksessa päästä avoin 12-kulmainen lenkkiavain. Lieneekö Mazdalla vastaava modaus. No toivottavasti ei tarvitse sitä alkaa säätämään.

Nyt vielä, kun tietäisi mihin kaikkialle se neste on mennyt tähän asti ja onko tehnyt tuhojaan... Täytyy tarkistaa vaihdon yhteydessä, että onko sitä tehostimen sisällä :). Eipä nekään onneksi kauheasti maksa, jos on tiivisteet sieltä pilalla.

Väiski

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 446
Vs: Vuoto ennen jarrupääsylinteriä?
« Vastaus #10 : 23.07.15 - klo:12:07 »
Hondalla muuten tuo pushrod clearancen työkalu on ainakin yhdessä tapauksessa päästä avoin 12-kulmainen lenkkiavain. Lieneekö Mazdalla vastaava modaus. No toivottavasti ei tarvitse sitä alkaa säätämään.
Jos Hondassa on vastaavanlainen tsydeemi, niin kuin epäilemättä onkin, niin luulen, että tarkoitat nyt sitä polkimen puoleista säätöä. Sylinterin vaihtamisen yhteydessä tulee kyseeseen myös se toisella puolella oleva säätö. Sitähän ei pääse säätämään muuten kuin ottamalla sylinteri irti ja siihen ei mitään erikoisempaa työkalua tarvitse, kunhan mittaa oikein ja tekee huolella. Jos nestettä on mennyt tehostimeen, niin sen vaihtaminen suosiolla on helpoin tie.

oetseli

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 61
Vs: Vuoto ennen jarrupääsylinteriä?
« Vastaus #11 : 23.07.15 - klo:12:26 »
Sylinterin vaihtamisen yhteydessä tulee kyseeseen myös se toisella puolella oleva säätö. Sitähän ei pääse säätämään muuten kuin ottamalla sylinteri irti ja siihen ei mitään erikoisempaa työkalua tarvitse, kunhan mittaa oikein ja tekee huolella.

Okei eli mulla meni asiat sekaisin keskenään. Ei mitään uutta. Tuosta ei olekaan ollut mainintaa niissä yleisoppaissa mitä olen lukenut ja katsonut, mutta aikaisemmin linkatussa MX-5:n huolto-oppassa oli sekä maininta että puhetta erikoistyökaluista, ja tämä on jäänyt vaivaamaan. Miten se siis tarkoitukseltaan tarkalleen ottaen eroaa polkimen puolen säädöstä? Honda-oppaan tapauksessa siinä tuli säädettyä yhtä lailla sitä välystä kojelaudan alta. Käsitin sen vaikuttavan näin: liian kireellä ja jarru päällä jatkuvasti; liian löysällä ja jarrupolkimessa on turhaa klappia.

Väiski

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 446
Vs: Vuoto ennen jarrupääsylinteriä?
« Vastaus #12 : 23.07.15 - klo:12:46 »
Poljin, tehostin ja sylinteri on saatava keskenään säädettyä. Lähtökohta on se, että jokaisella on omat liikerajat ja säätämällä laitetaan välykset just oikeaksi, muuten ei toimi niin kuin pitää.

oetseli

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 61
Vs: Vuoto ennen jarrupääsylinteriä?
« Vastaus #13 : 23.07.15 - klo:21:21 »
Kävi vanhanaikaisesti enkä tajunnut NB:n ABS/ei-ABS-eroa 99-00-autoissa. Arvasittekin varmaan jo, että tilasin just sen väärän jarrupääsylinterin.

Noh osaluettelosta uusi referenssinumero NC1543400 (vrt. NC104340Z, jos ei ole ABS:ää) ja tämä tilaukseen: https://profiteile.de/hauptbremszylinder-pmh816-161

Tätä sättäämistä lukeva varmaan pohtii milloin Iltalehdessä lukee "jarruton auto törmäsi valotolppaan"... Noh, ainakin tuli huomattua ajoissa.  ::)

PS. Käytin tätä osaluetteloa http://www.miata.net/garage/90-99Parts/NB_collision_guidepdf.pdf

oetseli

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 61
Vuoto ennen jarrupääsylinteriä?
« Vastaus #14 : 24.07.15 - klo:21:19 »
Nyt huomasin, että jarrut tahmaa edestä ja mielestäni molemmilta puolilta. Voisin tarkistaa liukutappien (tai miksi kutsuttiinkaan) kunnon ja voidella ne uusiksi, mutta onkos Turun seudulla ketään innokasta kokeneempaa harrastajaa avuksi diagnosoimaan näitä jarruongelmia?