Tiedote: Japanin maanjäristyksen vaikutuksetAuton osat ja materiaaliset arvot ovat toissijaisia tälläisessä katastrofissa. Osia tulee samaan, ja se mikä on menetetty voidaan aina valmistaa uudestaan. Monella on varmasti mielessä kysymyksiä ja huoli omastakin paketista - meiltä tilattu tai ei.
Tämä tiedote koskee nimenomaan Japanista tilattuja tuotteita tai Japanissa valmistettuja tuotteita.Toimittajan näkökulmaTälläisessa tilanteessa toimittaja jää usein puun ja kuoren väliin. Asiakkaat kysyvät tietoa, mutta oikeasti sitä tietoa voi olla vaikea saada. Toimittajan asiakaspalvelu voi myös ruuhkautua kysymyksistä.
Toimittajan on nyt myös vaikeaa saada tietoa alihankkijoiltaan ja omilta toimittajiltaan. Nyt eivät postien tai toimittajien toimitusajat päde alkuunkaan.
Intressi jokaisella toimittajalla on varmasti jatkaa liiketoimintaa mahdollisimman nopeasti. Kestää kuitenkin hetken ennekuin kaikki toimitusketjun lenkit ovat taas mukana pelissä.
Miten sitten toimia tälläisessä tilanteessa?Matkalla olevan tilauksen tilaa voi ensisijaisesti kysyä kuriirifirmalta, koska kuriirifirman tieto on ajantasaisinta. Mikäli paketilla on seurantakoodi, voit usein seurata pakettia suoraan kuriirifirman nettisivuilta. Jos seurannan tiedot ovat puutteelliset, tai tilana on poikkeus, voi tietoja kysyä myös kuriirifirman asiakaspalvelusta.
Jos sinulla ei ole seurantakoodia etkä saa toimittajaasi yhteyttä, voivat jotkin kuriirit löytää lähetyksesi myös lähettäjän ja vastaanottajan osoitteiden perusteella. Ota siis valmiiksi esille mahdollisimman paljon tietoa lähetyksestäsi, se helpottaa kuriirifirman asiakaspalvelun työtä.
Jos kuriirifirmalla ei ole tarkkaa tietoa läetyksestä, ei toimittajallasikaan ole sen tarkempaa tietoa.Jos tilauksesi on käsittelyssä Japanissa eikä ole lähtenyt myyjältä eteenpäin, voit ystävällisesti kysyä tilauksesi tilaa myyjältä. Karu totuus on kuitenkin se, että maassa on oikeasti nyt paljon isompia ongelmia kuin Sinun tuotteesi, eli ylilyönteihin ei kannata sortua.
Jokaisen toimittajan intressi on toki jatkaa liiketoimintaa ja minimoida vahingot, se tarkoittaa käytännössä toimitusten käynnistämistä ensitilassa.
Eri toimittajien verkostot ovat laajoja, eikä toimittajalta A toimittajalle B lähteneen paketin sijainnista välttämättä ole tarkkaa tietoa – se on voinut olla rekassa jonka kohtalo ei ole selvillä.
Toimittajalla ei välttämättä ole tietoa kaikkien pakettien sijainnista, joten tarkkoja aikatauluja voi olla vaikea saada – kukaan ei voi antaa sinulle sellaista tietoa, jota ei itse tiedä.Logistiikka siis mitä todennäköisimmin tulee takkuamaan. Tilanne voi paikoittain olla kaoottinen, ja sen setviminen kestää varmasti ainankin ensiviikon alun ellei pidempäänkin. Tuhojen korjaukset sitovat myös resursseja, joka vastaavasti tarkoittaa sitä että resursseja liiketoimintoihin on tarjolla vähemmän.
YhteenvetoHuoli omasta tilauksesta ja ehkäpä jo maksetusta tavarasta on luontaista kaikille ihmisille, sitä ei voi kukaan kieltää.
Toimittajat pyrkivät varmasti ratkaisemaan ongelmat ensitilassa, ja annettakoon heille siihen mahdollisuuksien mukaan työrauha. Kaikki selviää aikanaan, ja mitä vähemmän aikaa sitoutuu asiaspalveluun, sitä nopeammin ne oikeatkin pulmat saadaan ratkaistua.
Rahdittajien verkkosivujaFedexUPSTNTDHLHyvä yleisseuranta:
track-trace.comGooglen tiuhaan päivittyvä infosivu:
Google, Japanquake 2011Omat asiakkaammeAsiakkaillemme, jota asia koskee on ilmoitettu tai ilmoitetaan heti kun heidät saadaan langan päähän. Tapauksessa jossa tavara on menetetty ja maksettu, asiakkaamme saavat luonnollisesti rahansa takaisin.
Seuraamme tilannetta, ja tiedotamme asioista tarpeen mukaan sivuillamme asiaa koskevassa uutisessa:
Tiedote: Japanin tapahtumien vaikutus osatoimituksiin