Lisäsimme myös HEL Performance -kytkinletkut verkkokauppaan. Ne löydät
täältä. Kytkinletkut on valmistettu samoista lyömättömistä materiaaleista kuin jarruletkutkin. Näistä materiaaleista enemmän seuraavassa.
Haluamme kertoa asiakkaille hieman tarkemmalla tasolla miksi ruostumaton teräs on oikea materiaali teräspunosjarruletkujen valmistamiseen. Aiheesta on liikkeellä valitettavan paljon väärää tietoa ja väärinkäsityksiä. Asia vaatiikin hieman perehtymistä eikä ole kaikille ihan selvä.
Alla lyhennetty käännös artikkelista jossa asia on hyvin selitetty. Koko englanninkielisen artikkelin lähdeviitteineen voit lukea täältä:
HEL Performance and galvanic corrosionHEL PERFORMANCE JARRULETKUT JA GALVAANINEN KORROOSIOErityyppisillä metalleilla ja metalliseoksilla on eri elektrodipotentiaalit. Kun vähintään kaksi metallia pääsee toistensa kanssa kosketuksiin elektrolyytissä, syntyy galvaaninen pari. Metallien potentiaaliero nopeuttaa galvaanisessa parissa anodimetallin syöpymistä.
Elektrolyytti mahdollistaa metalli-ionien siirtymisen anodista katodiin. Sen seurauksena anodimetalli syöpyy tavallista nopeammin. Katodimetallin korroosio voi puolestaan hidastua ja pysähtyä jopa kokonaan. Galvaanista korroosiota ilmenee vain, jos läsnä ovat sekä elektrolyytti että sähköä johtava reitti metallien välillä.
HEL Performance käyttää ruostumatonta teräspunosta ja ruostumattomasta teräksestä valmistettuja liittimiä juuri tämän korroosioprosessin minimoimiseksi. Galvaanista korroosiota ei esiinny HEL Performance jarruletkuissa, sillä kosketuksissa olevat metallit ovat kaikki samaa ruostumatonta terästä.
Monet kilpailijat käyttävät letkussa ruostumatonta teräspunosta ja liittimissä sinkittyä terästä. Tällöin yhtälössä on jopa kolme eri materiaalia (esimerkissä jarrusatulan materiaali on alumiini):
Ruostumaton teräs | Sinkitty teräs | Alumiini (jarrusatula)
HEL Performancen tuotteissa on vain
Ruostumaton teräs | Ruostumaton teräs | Alumiini (jarrusatula)
Galvaanista korroosiota esiintyy kaikissa letkuissa, jotka ovat alttiita kosteudelle ja vedelle (esim. sadevesi) ja joissa vähintään kaksi metallia on kosketuksissa toisiinsa.
Yleinen argumentti on että korroosio tapahtuu jarrusatulan/-putken ja RST liittimen välillä. Mutta tällöin esimerkiksi alumiininen jarrusatula on katodi ja syöpyy tästä syystä ruostumattoman teräksen sijasta. Tämä onkin toivottavampaa, sillä alumiininen satula on iso metallikappale, kun taas liittimet ovat pieniä ja niiden seinämävahvuus on erittäin pieni.
Tapauksissa, joissa letkut ovat ruostumatonta terästä ja liittimet sinkittyä terästä, korroosiota tapahtuu sekä alumiinissa että liittimissä. Se on ongelma, sillä liittimien seinämävahvuus on pieni ja vähäinenkin syöpyminen voi olla jopa vaarallista.
Kun letku ja liittimet ovat ruostumatonta terästä ja jarrusatula esimerkiksi alumiinia, vaikuttaa korroosio satulaan ja on vähäistä. Korroosiota ei tapahdu lainkaan letkun ja liittimien välillä.
Vaikeat olosuhteet (ulkoilma, suuri kosteusprosentti, maantiesuola, jne)Yleisesti kosketuksissa olevien metallien potentiaalieron tulisi olla enintään 0,15 V.
HEL Performance -letkut:
Liitin (ruostumaton teräs) 0,50 V – Letku (ruostumaton teräs) 0,50 V = ero 0,00 → Ei galvaanista korroosiota.
Liitin (ruostumaton teräs) 0,50 V – Jarrusatula (alumiini) 0,75 V = ero 0,25 → Hieman galvaanista korroosiota, uhrautuva osa on suuri ja korroosio on vähäistä.
Kilpaileva merkki käyttää sinkitystä teräksestä valmistettuja liittimiä ruostumattomasta teräksestä valmistetussa letkussa:
Liitin (sinkitty teräs) 1,25 V – Letku (ruostumaton teräs) 0,50 V = ero 0,75 V → Galvaanista korroosiota tapahtuu ja uhrautuva osa on liitin.
Liitin (sinkitty teräs) 1,25 V – Satula (alumiini) 0,75 V = ero 0,50 V → Galvaanista korroosiota tapahtuu ja uhrautuva osa on liitin.
Tärkein seikka galvaanisen korroosion minimoimisessa on varmistaa, että metallit ovat jaloudeltaan mahdollisimman lähellä toisiaan. HEL Performancen tuotteilla toteutetuissa jarruissa osien välinen potentiaaliero on hyvin pieni 0,25 V. Kilpailijoilla osien ero on suurempi, sillä sinkityn teräksen ja ruostumattoman teräksen ero on 0,75 V ja sinkityn teräksen ja alumiinin ero on 0,50 V.
Kumpikin lukema on suurempi kuin HEL Performancen tuotteissa ja huolestuttavaa on liittimen ja letkun välinen 0,75 V ero.
Yhteenveto:
HEL-tuotteissa potentiaaliero on vain 0,25 V.
Kilpailijoiden tuotteissa ero voi olla jopa 0,75 V.
Ainoa peruste toiselle valmistusmateriaalle ovat siis edullisemmat valmistus- ja materiaalikustannukset ja sitä kautta asiakkaalle edullisempi hinta. Kuten jo totesimme, tämä on väärä paikka säästää. Etenkin kun hintaero on niin pieni.
HEL Performance teräspunosletkut ovat pitkän tuotekehityksen tulos ja myös käytännössä toimiviksi testattuja.
What´s Stopping You?HEL Performance