mitä kokoa on mäxän etukajarit vakio halkaisija 5 vai 6,5"? ei oo tullu vielä kaivettua esille kunhan kelit vähän lämpiää ;D samalla viskata uusi laturi paikalleen.
Suosittelen näitä (http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php/products_id/656?osCsid=948d291ad93072916a380de7e4edcbab) MX-5partsissa myytäviä Maystarin 165mm kajareita. Itse asensin nuo viime kesänä ja kuulostivat mahtavalta. Kannattaa samalla tilata myös penkkeihin uudet kajarit tuolta jos sulla on jälellä vielä ne vakiot.
Onko teillä muuten ollu penkeissä vakiokajareita? Itse ihmettelin kun penkeissä oli pelkät kolot mutta ei mitään sisällä. Tilasin noihin penkkeihin mx5partsilta nämä jvc:t (http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php/products_id/388?osCsid=948d291ad93072916a380de7e4edcbab) jotka kuulosti ihan hyviltä pieneen kokoonsa nähden. Penkeille joutui antamaan vähän mattoveistä että sai nuo sopimaan. Hyvin kyllä kuulu musiikki motarilla kattoauki noiden jälkeen 8)
(http://www.netikka.net/muoto/temp/kajarit.jpg)
Ps. Vinkkinä vain että kun laitetta penkin yläosaa takaisin kiinni niin tarkastakaa ettei se ole liian kireelle. Itsellä kävi niin että kun painoin pääni tuohon niskatukeen niin se hieman repesi. Eli leikatkaa vaikka veitsellä tuota niin että niskatuen nahka ei mene liian kireelle.
eiköhän ne penkin kajarit liene orkkikset joo on tullu kyllä zuumailtua partsin kajarivalikoimaa sillä silmällä ::) mites maystarit sopi paikalleen pitikö modata?selkänojien puoleen mulla on helppo homma kun on jo piuhat ja pöntöt valmiina.
Itse jouduin vetää piuhat lattiamattojen ja keskikonsolin alta. Ei tuossa silti mennyt kauaa. Maystarit meni heittämällä paikoilleen, ei mitään ongelmaa. 4 ruuvin sijaan ne pysty ilman poraamista kiinnittämään vain kahdella. Silti pysyvät loistavasti paikoillaan. Laitoin vielä silikoonia reunoille joten ne liimautu tiiviisti edellisten tilalle.
Vertailin noita ko. kajarisettien hintoja vuosi sitten ja noi mx5partsin hinnat on paljon halvemmat kuin missään Suomessa.
Tuossa edellisessä NA:ssani oli paljon paremmat hifit kuin nykysessä NB:ssä! :(
Onko teillä muuten ollu penkeissä vakiokajareita? Itse ihmettelin kun penkeissä oli pelkät kolot mutta ei mitään sisällä.
Eipä ollu omassakaan, mutta asentelin sitten itte. Piuhat keskikonsolista ja lattiamaton alta.
Otsikko: Vs: vitosen etukajarit
Kirjoitti: CD - 23.04.08 - klo:23:36
jaahas, seuraava projekti olisi MX:n äänentoistoa paremmaksi.
Suunnittelin, että laitan oviin Peerless:n Definition 6.5" erillissarjan ja sitä ajamaan sonyn joku mikälie 2x250w vaffari. Pääsee rakentamaan ovien muovisuojien tilalle kunnolliset ja tukevat suojat, joissa sopivampi reikä.
Kuskin ja repsikan väliin Peerlessin SLS 6.5" pikkusubi n. 6 nettolitran monimutkaseen (pakko..) suljettuun tai refleksikoteloon, kumman nyt jaksaa rakentaa. Subille ajuriksi vanha "sotaratsu" Jensen (vuodelta miekka ja kilpi) 2x100 sillattuna.
Vahvistimet menee penkkien taakse. Pari senttiähän sielläkin on tilaa. Penkin alle ei taida mahtua tai sitten pitäs irrotella penkit ja ihmetellä uudestaan. Piuhojen veto on MX:ssä kyllä oikeen helppoa :) siitä iso plussa!
Saas nähdä alkaa kuulumaan motarilla, vai tartteeko ne niskatuki kaiuttimet tosiaan hommata..
Kyllä suosittelen noita niskatukikajareita. Vielä kun penkeissä on jo sopivat paikatkin noille niin olis hölmöö jättää ne hyödyntämättä? ;)
Vähän jopa harmittelen että NB:ssä ei ollut enään paikkoja noille niskatukikajareille. Joutuu miettimään nyt jotain toista paikkaa mihin sijottaa noita.
Taas näitä makuasioita. Itse tykkään siitä, että ääni tulee hieman edestä. Kotiteatterit ja autoteatterit asia erikseen, mutta kun stereokuuntelusta puhutaan, niin ääntä monet kuuntelee edestä. Monta kertaa olen miettinyt näitä teini DX:iä, joissa 6x9it pauhaa hattuhyllyllä vahvistettuna ja edestä tulee 'vaan' normi 2-tie kaiuttimet sinne polvien tason alapuolelle.. Hieman väärästä suunnasta kuuluu tuo ääni. :-\
Kunnon erillissarjan voisi laittaa oviin ja nostaa diskantit pilareihin/ylös + vahvistus näille. Mutta tämä kattaisi vain keski- ja ylä-äänet. Bassot puuttuisi näin melkein 'kokonaan'. Mielestäni MX-5sen ovirakenteessa olis oiva paikka hiukan isommallekin elementille edessä korotettuna ja koteloinnin voisi rakentaa ulottuvaksi koko oven pituuden verran. Eli silloin voisi suoraan oviin laittaa 8"(10"??) bassot kiinni ja kääntää keskiääniset hiukan viistoon ylöspäin. Saisi kaiken tarvittavan musiikista kuulumaan edestäpäin ja jäisi tuo takaluukku tavaroille.
Yksi vaihtoehto voisi olla bassolle tuo apukuskin taakse jäävä 'tunneli' bensatankin vieressä, mutta jääkö basso konttiin ja pärisyttää vaan turhaan peltejä..?
No joo. Mielipiteitä ja kenties tulevan talven visioita. Pitäs mittailla joskus.
Otsikko: Vs: vitosen etukajarit
Kirjoitti: CD - 24.04.08 - klo:09:26
Vähän jopa harmittelen että NB:ssä ei ollut enään paikkoja noille niskatukikajareille. Joutuu miettimään nyt jotain toista paikkaa mihin sijottaa noita.
Mä voin vaihtaa sun NB:n penkit päittäin mun kaiutin aukollisiin NA penkkeihin :)
Mietin kanssa tuota vescun ehdottomaa tunnelia paksissa, mutta sekin on aika ahdas edes pienelle elementille.
Ovissahan olisi tosiaan mukavasti tilaa asennella, kun ei ole kokoleveydeltä laskeutuvaa ikkunaa. Mutta toi kojelauta (vai koelauta ??? ) taitaa tulla siihenkin hieman eteen. Katselin ettei edes sitä alkuperäsessä paikassa olevaa elementtiä käännellä kauheasti mihinkään kulmaan.
Oon jo projektin alussa henkisesti valmistautunut siihen, että jos toi repsikan ja kuskin penkin välinen tila ei ole hyvä subille niin sitten sitä ei siihen laiteta. Mutta kokeilen ainakin :D
Otsikko: Vs: vitosen etukajarit
Kirjoitti: CD - 24.04.08 - klo:09:51
Onkos palstalla ketään, joka osaisi laskea sopivan refleksi putken ja viritystaajuden mun koteloon? Ei oikein avautunut toi winisd:n käyttö...
Ovissahan olisi tosiaan mukavasti tilaa asennella, kun ei ole kokoleveydeltä laskeutuvaa ikkunaa. Mutta toi kojelauta (vai koelauta ) taitaa tulla siihenkin hieman eteen. Katselin ettei edes sitä alkuperäsessä paikassa olevaa elementtiä käännellä kauheasti mihinkään kulmaan.
Juu, ei noihin alkuperäisiin paikkoihin juuri mitään saakaan erikoisempia laitettua. Tarkoitin, että jos tekee kerralla homman kunnolla ja korottaa ja siirtää elementin asennuspaikkaa ja tekee ton ovipahvin tai oven kokonaan uusiks. Tälleen ei tulis ongelmaks toi magneetin asennuskaan. Valitsee vain elementin, joka ei ole kovin korkea.
Taas näitä makuasioita. Itse tykkään siitä, että ääni tulee hieman edestä. Kotiteatterit ja autoteatterit asia erikseen, mutta kun stereokuuntelusta puhutaan, niin ääntä monet kuuntelee edestä.
Itse pidin kovasti noista niskatukikajareista motarinopeuksissa. Normaalisti mulla oli stereoista etu/taka volume suhde noin 70/30 ja motarilla 50/50. Jos ei penkkeihin kaiva kajareita niin onhan noita ratkaisuja olemassa, tässä yksi. (http://forum.miata.net/vb/attachment.php?attachmentid=57946) Monet miata.netin puolella kehuu näitä Clearwater Audio päivitys-settejä: http://www.clearwateraudio.com/miata.htm
Otsikko: Vs: vitosen etukajarit
Kirjoitti: CD - 24.04.08 - klo:13:56
Mä kävin just hommaamassa noi Peerlessin sarjat. Huomiseksi tulee erillissarja kiinni vakiopaikoille väliaikaisasennuksena ilman vahvistinta.
Hifitalossa oli myös mielenkiintoisia 2" tai 3" tuumaan laajakaista elementtejä, tarvii vaan leikata alle 100Hz jakosuodattimella. Kuulemma oikeen laadukkaita pikkusia, varsinkin toi 3". 2" elementti 16e/kpl ja 3" 32e/kpl. Noilla jatketaan jos nykyinen setti ei kuulu tarpeeksi hyvin motarinopeudessa kattoalhaalla.
Otsikko: Vs: vitosen etukajarit
Kirjoitti: CD - 28.04.08 - klo:09:27
No niin, nyt on peerlessit kunnolla kiinni ja subille tehty pieni kotelo. Kotelo on siis kuskin ja repsikan välissä elementti suunnattuna eteenpäin. Erillissarjalle ei ole omaa vahvistin (vielä) subia on ajamassa monona sonyn xplod 2x100w. Ohjelmalähteenä on muutaman vuoden vanha Panasonic, joka ajaa tuota erillissarjaa. Kyllä kuuluu :D Motari nopeuksissa ei ole ongelmia kuuntelussa vrt aikaisempiin halpis kaiuttimiin.
Edit: Siis pelkällä hyvällä erillissarjalla saa hyvän ja kuuluvan äänentoiston mx:ään. Toi subbari tukevoittaa toistoa mukavasti, mutta ilmankin pärjäisi.
Miitissä näin jollain rakennetut kaiutin tsydeemit ovissa, nätit oli. Jotain samantyylistä ollut itselläkin mielessä. Kenenkähän auto se mahtoi olla? Nesteen parkissa kun oltiin niin keulapuolelta vasen laitimainen NA.. En älynnyt itse ottaa kuvaa, mutta josko omistaja itse heittäisi tänne kuvan tai kaks.
Hyvä toteutus, täytyy sanoa. Juuri samantyyppistä ratkaisua olen tässä itsekin miettinyt. Itse jatkaisin tuota kaikukoppakoteloa vielä tuonne ovitaskun kohdalle asti. Tästä on hyvä jatkaa.
Ei sulla Nurtsi sattus olemaan kuvia rakennusvaiheistakin? Tosin nämäkin kuvat auttaa kummasti.
Hienoa tää loma, kun on aikaa näpertää mazdan parissa. Itsekin päädyin Focalin erillissatsiin ja tänään iskin kiinni 6 1/2 satsin oviin. Tosin väliaikaisratkaisuna heitin ne originaalien paikoille ja ilman vahvistusta. Ilman aluslevyä mahtuu just, kunhan alle vain laittaa sen tiivisteen. Helppo homma. Piti saada musiikkia lomareissun ajaksi kuuluville.. Ja kyllähän sitä kuuluu. Ja tällä satsilla vieläpä "yllättävän" aidon kuuloisesti.
Edelleen elättelen toiveita saada kunnon bassot oviin kiinni. 10" ei mahdu, ainakaan ilman ovirakenteeseen radikaalisti puuttumatta, mutta 8" voi vielä mennä. Ainakin pelkkien mittojen mukaan. Pitää mallailla kunhan kerkiää ja samalla uusii ton ovipahvin.
Tallissa olis 12" Cerwin-Vega Vegaline ja sille vahvari pölyttymässä. Kait sen vois iskeä peräkonttiin. Mut kun haluais sen äänen tulevan sieltä edestä päin..
Otsikko: Vs: vitosen etukajarit
Kirjoitti: CD - 09.07.08 - klo:09:27
Hommaa subeiksi noi Peerlessin SLS 165 6.5" http://www.hifitalo.fi/shop/sivut/830946.pdf Ihan järjettömän hyviä! :) Hintakaan ei ole kauhia. 59e/kpl
Kuka myöntää omistavansa tämän :D http://jargon.kuvat.fi/kuvat/Autot/Kaliskruising%202009/IMG_4173.jpg
Kuopiolainen jamppa, galleriassa CR0ME (http://www.irc.fi/cr0me). Oli tarkotus viedä omakin auto tuon viereen mutta käsky kävikin kaverin auton rattiin :-\
Tallissa olis 12" Cerwin-Vega Vegaline ja sille vahvari pölyttymässä. Kait sen vois iskeä peräkonttiin. Mut kun haluais sen äänen tulevan sieltä edestä päin..
Subin voi kyllä ton puolesta sijoittaa konttiinkin. Ihminen ei pysty niin matalista taajuuksista erottamaan että mistä päin ne tulle. Eri asia miten se sitten ajellessa sieltä sisään kuuluu. :-\ Pitäis itekin jossain vaiheessa jaksaa koittaa laittaa vanha kotelo toisesta autosta, jos se sieltä kuuluu niin sitten vois sinne miettiä tekevänsä jotain pienempää koteloa.
Kuka myöntää omistavansa tämän :D http://jargon.kuvat.fi/kuvat/Autot/Kaliskruising%202009/IMG_4173.jpg
Kuopiolainen jamppa, galleriassa CR0ME (http://www.irc.fi/cr0me). Oli tarkotus viedä omakin auto tuon viereen mutta käsky kävikin kaverin auton rattiin :-\
...joo kaikki muu autohifi käy, muttei toi Bosen systeemit. Mun 2008 Sport versiossa sitä ei saanut ilman tuota Bosen römuläjää ... ja on muuten soundi tosi syvältä... pitäisi lailla kieltää noiden asentaminen tehtaalla. Täytyy muuten häpeäkseni tunnustaa että olen ollut vuosia sitten duunissa Bosen maahantuojalla(toi ne hyviäkin ammattiäänentoisto merkkejä eikä pelkästään Bosea) ja olen käynyt niiden tehtaallakin ja suunnitteluosastollakin.... ja niillä ei ole pienintä hajuakaan kunnon äänentoistosta... Amar Bose on syöny jotain sieniä ja kuvittelee pystyvänsä ohittaan fysiikan lait... ;D
Veikkaan vähän ettei se sieltä takaa kuulu autoon. Tuossahan on tankki välissä ::)
Mulla on NA:ssa putkisubi peräkontissa ja hyvin se sieltä kuuluu. Siellä repsikan puolella penkin takana on aukkokin peräkontin puolelle. Siihen aukkoon jos saisi viriteltyä jotenkin refleksiputken ja pienen subin siihen pohjan syvennykseen...
Edit: Siis pelkällä hyvällä erillissarjalla saa hyvän ja kuuluvan äänentoiston mx:ään.
Tuo oli hyvä tietää, nimittäin huomenna vapaapäivä ja Autostudiosta voisi hakea orkkis humppavehkeiden tilalle jotain muuta. Mielessä olisi juurikin joku ~150e erkkasarja ja noin 200-300e soitin, jos tuo ei riitä niin myöhemmin hattuhyllylle jotain lisäksi ja pieni vahvistin erkkasarjalle. Mikä olisi sopiva hattuhyllylle? toinen erkkasarja siihen? Vai kenties jotkut 6x9 kajarit? Tai kenties vahvistimen kautta erkkasarja edessä ja niskatukiin kajarit suoraan soittimelta? Ei vain ole penkeissä johtoja valmiina tai en ainakaan nopealla vilaisulla nähnyt, eli kuinka vetää ne järkevästi itse penkkiin?
Toisaalta mielessä on ollut jollain aikavälillä vaihtaa penkitkin joten ehkä nuo niskatukikajarit eivät ole minua varten.
Otsikko: Vs: vitosen etukajarit
Kirjoitti: CD - 13.08.09 - klo:21:06
mulla on edelleen toi peerless Definition 6 erillissarja autossa.
http://www.radioduo.net/product_info.php?cPath=76_79_83_201&products_id=41 Oikeen hyvän kuuloset :)
Subbari lähti aika nopeasti, vaikka toi musiikkiin aika paljon enemmän syvyyttä. Boksi oli aika "teinin" näköinen siinä kuskin ja repsikan välissä. Tällä hetkellä toi 6.5" pikku subi palvelee hienosti olohuoneessa :D
Asensin viime viikolla Sonyn vahvistimen ajamaan noita kaiuttimia, kun sattui sekin taas löytymään varastosta. Harmittaa etten aikaisemmin ole vaivautunut. Nyt musiikkia voi taas kuunnella kohtuullisen hiljaisella, että siitä saa vielä selvää mikä kappale on menossa. Ilman vahvistinta joutui luukuttamaan...
Kannattaa varmaan aloittaa noilla etukaiuttimilla ja vahvistimella ja lisätä tarvittaessa taakse toinen sarja. Mua ei noi niskatukikaiuttimet ihan kauheasti kiinnosta.
Itse aloitan varmaan vain erkkasarjalla+soittimella kun olisi niin paljon kivaa palikkaa mitä hankkia tähän autoon. Hirveä into päällä mutta rahat ei riitä kaikkeen ja ehkä parempi niin. Kaverilla kyllä olisi vissiin tallin nurkassa 2x100 vahvari jonka voisi lunastaa kohtuu hintaan esim. kuskin penkin taakse pyörittämään erillissarjaa.
Omassa mäxässä on varmaa vielä alkuperäinen soitinkin, tai siltä ainakin näyttää ja etupaaneeli tiputettu pari kertaa maahan kuulemma joten tekstistä näytössä näkyy vain hyvin vähän, eli vaikea arvata edes mikä radio kanava on päällä :D
edit: liitetään nyt tähän kun en omaa topikkia jaksa tälle tehdä, eli tietääkö joku saisiko jostain (kohtuu hintaan) uuden verhoilun hattuhyllyyn? Omaani on joku edellisistä omistajista tehnyt todellä tökeröisti 6x9 reijät ja kaiken huipuksi kaijuttimet eivät edes ole reikien kohdalla, pitää viikonloppuna ottaa kuva tuosta tyylikkäästä asennuksesta ja vaikka vipata tänne.
Jepjep, tuli auton ympärillä pyörittyä oikeastaan koko viikonloppu ja siinä itse kun puuhasin muuta asenteli kaverini kiinni Pioneerin soittimen & Focalin erkkasarjan ja kyllä muuttui äänentoisto aivan toiseksi. Nälkä kasvaa syödessä vai miten se meni ja nyt jo mielessä pieni vahvari erkkasarjalle ja kenties jotain pientä subbari ratkaisua. ;D
Kuinkahan soisi esim kuskinpenkin takaa? Siellä olisi ainakin itsellä hieman tilaa. ::)
Edelliset popit oli asennettu todellisella ammattitaidolla, ovien sisältä poistettiin pari metriä johtoa & erillaisia ihme viritelmiä ja diskantit eivät olleet missää kiinni vaan roikkuivat ilmassa sen midin päällä verkon takana ja hattuhyllyn kaiuttimet ovat jossain ihan muualla kun reijän kohdalla:
Tökerö punainen nuoli näyttää siis kaijuttimen reunan. Toistaiseksi nuo jäivät tuonne hattuhyllylle juurikin noin kun en jaksanut syventyä enempää niihin, 6x9 verkot vaihdettiin vain ehjiin&siistimpiin.
Asentelin eilen mäksään DLS:n B6 erillissarjan oviin. 6.5" elementit sopivat suoraan alkuperäisten kaiuttimien paikoille, ja diskanteille tein reijät ovipahveihin. Nippuside, ja hieman kuumaliimaa, niin hyvä tuli ;D
Asennukseen meni kaikkiaan n. 2h, josta suurin osa meni miettiessä diskanttien paikkoja. Nykyiseen kohtaan päädyin siitä syystä että tuo oli melkein ainut paikka jossa ovipahvilla riitti syvyys diskanttien upottamiseen. Muualle olisi joutunut tekemään ainakin pienet korotuspalat, ja halusin hoitaa projektin valmiiksi mahdollisimman nopeasti.
Äänentoisto parani kyllä huomattavasti jo tällä päivityksellä, mutta taidan asentaa myöhemmin myös kunnon vahvistimen, sekä konttiin voisi laitta jonkun pienen subin.
Mutta ennen muita päivityksiä menee kyllä nuo niskatukien kaiuttimet vaihtoon, jo kohtuullisella äänenvoimakkuudella alkoi kuskin puolen niskatuesta kuulua ikävää rutinaa/pauketta >:(
Käynnykällä tuli räpsittyä lähinnä diskanttien asennuksesta pari kuvaa. (http://netti.nic.fi/~karhju/j00/Eunos/diskantin_asentelua1.jpg)(http://netti.nic.fi/~karhju/j00/Eunos/diskantin_asentelua2.jpg) (http://netti.nic.fi/~karhju/j00/Eunos/diskantin_asentelua3.jpg)(http://netti.nic.fi/~karhju/j00/Eunos/diskantin_asentelua4.jpg) (http://netti.nic.fi/~karhju/j00/Eunos/diskantin_asentelua5.jpg)
Otsikko: Vs: vitosen etukajarit
Kirjoitti: CD - 12.12.09 - klo:10:48
Niistä tuli hienot :)
Ja tuollaisia havainnollisia asennuskuvia on mukava katella.
Kattelin vähän ovikajareitten alle ja mietin olisiko mitään järkeä rakentaan "sylinterimäistä" koteloa kaiuttimen taakse. Tavallaan niinku iso jugurttipurkki lasikuidusta joka reunoista kiinni kaiuttimen kiinnikkeiden alle. Mahtaisiko saada yhtään parempaa ääntä ulos?
Kattelin vähän ovikajareitten alle ja mietin olisiko mitään järkeä rakentaan "sylinterimäistä" koteloa kaiuttimen taakse. Tavallaan niinku iso jugurttipurkki lasikuidusta joka reunoista kiinni kaiuttimen kiinnikkeiden alle. Mahtaisiko saada yhtään parempaa ääntä ulos?
- Pasi
Tuskinpa sillä amatöörikuuntelijan korviin on mitään vaikutusta. Ennemmin kannattaa keskittyä eristämään ovet niin hyvin kuin mahdollista, näin pääsee eroon ikävistä resonoinneista sekä koko ovi toimii yhtenä "suljettunakotelona", ellei sitä vielä ole tehty. Haittapuolena tietysti tässä on pieni painonlisäys (itsellä painoa tuli lisää hieman alle 10kg per ovi). Viime kesänä eristelin ovet huolella ja ero on kuin yöllä ja päivällä verrattuna vanhaan. Tosin vaihtuivathan samalla myös elementit uusin.
Kattelin vähän ovikajareitten alle ja mietin olisiko mitään järkeä rakentaan "sylinterimäistä" koteloa kaiuttimen taakse. Tavallaan niinku iso jugurttipurkki lasikuidusta joka reunoista kiinni kaiuttimen kiinnikkeiden alle. Mahtaisiko saada yhtään parempaa ääntä ulos?
- Pasi
Tuskinpa sillä amatöörikuuntelijan korviin on mitään vaikutusta. Ennemmin kannattaa keskittyä eristämään ovet niin hyvin kuin mahdollista, näin pääsee eroon ikävistä resonoinneista sekä koko ovi toimii yhtenä "suljettunakotelona", ellei sitä vielä ole tehty. Haittapuolena tietysti tässä on pieni painonlisäys (itsellä painoa tuli lisää hieman alle 10kg per ovi). Viime kesänä eristelin ovet huolella ja ero on kuin yöllä ja päivällä verrattuna vanhaan. Tosin vaihtuivathan samalla myös elementit uusin.
Mitä materiaalia käytit ovien eristämiseen?
Otsikko: Vs: vitosen etukajarit
Kirjoitti: Make - 15.03.10 - klo:23:12
Vibroplast Starter Set (http://www.powerset.fi/autohifi/tarvikkeet-a/vibro-starterset.html)
Tollasellakin varmaan pötkii aika pitkälle jos tahtoo ovet eristää?
Tuota vibroplastiapa nimenomaan käytin ja suoraan elementtien taakse sellasta huokeampaa mattoa noin 25x25cm kokosen palan.. Noita eristystarpeitahan nykyää myydään motonetissä sun muualla kohtuu edullisesti :) tiedä sitten niitten massa/ala suhteesta tai kuinka pitävä liimapinta on..?
Pitänee käydä hankkimassa vibroplastia. Löytyykö tarkempaa kuvailua mitä se vaimennus oikeastaan auttaa, muuta kuin poistaa resonointeja. Ei mulla mikään rätinä sieltä erikoisesti paista, mutta onkohan sit niin että ylimääräisiä pärinöitä kuitenkin tulee (vaikka niitä ei erikseen kuule ja voi yksilöidä) ja äänenlaatu tippuu sitä kautta? Auttaako toi johonki kaikuihin tai heijastuksiin siellä oven sisällä? Luin akustisesta oikosulusta että kaiuttimen eri puolet ei saa olla samassa ilmatilassa. Eikö niiden ovipahvin takana olevien reikien tilkitseminen auta myös juuri tähän? Ja samalla tulee se suljettu kotelo = basso raikaa kovempaa?
Nii ja jos sinne sen neliön (3,5kg) vibroplastia tunkee per ovi niin tuskin aiheuttaa saranoiden tms kannalta mitään ihmeempää, varsinki jos Nicotinella on 10kg ja ei ongelmia ;)
89-93 vm on erillinen irrotettava muovipala/kaiutinritilä ovipahvissa, siinä ritilän takana on joku ihme suodatinkangas. Hengittääköhän toi riittävästi vai onko siitä jotain haittaa? Että kannattaisko repiä se pois sieltä, vai mikä sen tarkoitus yleensä on?
Mulla on siis Hertzin HCX165.4 2-tiekaiuttimet edessä, mx5partsin jvc:t niskatuissa ja alpinen cda-117ri mankka + alpinen ktp-445 (4x45w rms) vahvistin. Hankin vajaa kuukausi sitten ton mankan ja vahvistimen. Vahvistin on mallia pieni ja plug'n'play (ei vaadi mitää ylimääräisiä johtojen vetoa), joten mulle juuri sopiva, mahtui kojetaulun sisään mankan taakse piiloon. Sitten huomasin et vanhat edellisten omistajien jäljiltä olevat ovikajarit oli siitä kumiosasta sieltä täältä repeytyneet -> joten hertzit tuli hankittua. Nyt sitte hankkimassa sitä vaimennusmattoa. Mihin tää päättyy? ;)
Pitänee käydä hankkimassa vibroplastia. Löytyykö tarkempaa kuvailua mitä se vaimennus oikeastaan auttaa, muuta kuin poistaa resonointeja. Ei mulla mikään rätinä sieltä erikoisesti paista, mutta onkohan sit niin että ylimääräisiä pärinöitä kuitenkin tulee (vaikka niitä ei erikseen kuule ja voi yksilöidä) ja äänenlaatu tippuu sitä kautta? Auttaako toi johonki kaikuihin tai heijastuksiin siellä oven sisällä? Luin akustisesta oikosulusta että kaiuttimen eri puolet ei saa olla samassa ilmatilassa. Eikö niiden ovipahvin takana olevien reikien tilkitseminen auta myös juuri tähän? Ja samalla tulee se suljettu kotelo = basso raikaa kovempaa?
Lähinnähän tuo vibroplasti poistaa noita räminöitä ja resonansseja, kun taas se huokeampi levy auttaa kaikujen poistossa. Mutta mielestäni suurin hyöty tuli juuri tuosta ilmatilojen erottamisesta. Itse siis liimailin ovet sisältä täyteen vibroplastia ja lisäksi koko sen välilevyn umpeen niin ettei reikiä jäänyt muutakuin tiukat reiät johtojen läpivienneiksi ja ovenavaus mekanismeille. Ennen bassoja ei juuri edes ollut, nyt tulee niin hyvin ettei erilliselle subbarille edes mielestäni ole tarvetta. Tossa vielä kuvaa, missä toi ovi ilman ovipahvia: (http://i1009.photobucket.com/albums/af211/Nicotine1987/focaliprojekti/28062009040.jpg?t=1270470)
Nii ja jos sinne sen neliön (3,5kg) vibroplastia tunkee per ovi niin tuskin aiheuttaa saranoiden tms kannalta mitään ihmeempää, varsinki jos Nicotinella on 10kg ja ei ongelmia ;)
89-93 vm on erillinen irrotettava muovipala/kaiutinritilä ovipahvissa, siinä ritilän takana on joku ihme suodatinkangas. Hengittääköhän toi riittävästi vai onko siitä jotain haittaa? Että kannattaisko repiä se pois sieltä, vai mikä sen tarkoitus yleensä on?
Mulla on siis Hertzin HCX165.4 2-tiekaiuttimet edessä, mx5partsin jvc:t niskatuissa ja alpinen cda-117ri mankka + alpinen ktp-445 (4x45w rms) vahvistin. Hankin vajaa kuukausi sitten ton mankan ja vahvistimen. Vahvistin on mallia pieni ja plug'n'play (ei vaadi mitää ylimääräisiä johtojen vetoa), joten mulle juuri sopiva, mahtui kojetaulun sisään mankan taakse piiloon. Sitten huomasin et vanhat edellisten omistajien jäljiltä olevat ovikajarit oli siitä kumiosasta sieltä täältä repeytyneet -> joten hertzit tuli hankittua. Nyt sitte hankkimassa sitä vaimennusmattoa. Mihin tää päättyy? ;)
Ei ole painosta ilmennyt mitään harmia ainaka toistaseks, saa nähdä miten pitkällä aikavälillä sitten on asianlaita.
Tuosta kankaasta en osaa sanoa, NB-mallissa ei ole kuin ritilä (ainakaan omassani ei ollut) , mutta tuskinpa sinne niin tuhtia tavaraa olis laitettu etteikö musiikki vaivattomasti läpi kuuluis. Mutta ainahan sen voi pois ottaa, ei se ääntä ainakaan paranna ja tuskin on kovin tärkeäkään siellä?! :D
Itsellänikin vielä toistaiseksi pyörii tuo erillissarja pelkän mankan voimalla, mutta erillinen vahvistin (alpinen 2x100wrms@4ohm) odottaa jo hyllyssä. Kehitystä siis toivottavasti luvassa täälläkin suunnalla. Josko se riittäis.. 8)
Pitänee käydä hankkimassa vibroplastia. Löytyykö tarkempaa kuvailua mitä se vaimennus oikeastaan auttaa, muuta kuin poistaa resonointeja. Ei mulla mikään rätinä sieltä erikoisesti paista, mutta onkohan sit niin että ylimääräisiä pärinöitä kuitenkin tulee (vaikka niitä ei erikseen kuule ja voi yksilöidä) ja äänenlaatu tippuu sitä kautta? Auttaako toi johonki kaikuihin tai heijastuksiin siellä oven sisällä? Luin akustisesta oikosulusta että kaiuttimen eri puolet ei saa olla samassa ilmatilassa. Eikö niiden ovipahvin takana olevien reikien tilkitseminen auta myös juuri tähän? Ja samalla tulee se suljettu kotelo = basso raikaa kovempaa?
Vaimennus on tai yrittää olla ja ajaa samaa asiaa kuin vertaisit vanhaa lastulevykaiuttimen laatikkoa ja laatukaiuttimen koteloa. Kylkeen koputtamalla huomaat että toinen "soi" ja toinen on jämäkkää tekoa ja antaa elementin tehdä työnsä. Kaikki se mitä kaiutin (elementti) pärisyttää laatikkoa tuo resonointia=epämääräisyyttä ääneen ja tarkkuuteen, kun tarkotus on soittaa elementtiä eikä ovea. Koita vaikka huudattaa ennen ja jälkeen vibroplastin asennuksen ja kuuntele musiikkia ulkopuolelta, ero on taatusti huomattavissa. Tosin avoauto ole äänieristykseltään koskaan Hi-Fiä. Akustinen oikosulku korostuu mitä alemmas mennään taajuudessa, sitä enemmän on tarve liikuttaa ilmaa jolloin elementti pumppaa tyhjää, vähän kun kantaisit avannosta toiseen vettä. Eli kyllä auttaa, joissain tapauksissa dramaattisestikin. Mut lähtökohtaisesti ovi on akustisesti ja teknisesti haastava kaiutinkotelona.
Nii ja jos sinne sen neliön (3,5kg) vibroplastia tunkee per ovi niin tuskin aiheuttaa saranoiden tms kannalta mitään ihmeempää, varsinki jos Nicotinella on 10kg ja ei ongelmia ;)
Ei kai se kauheen moksiskaan ole, onhan noissa ajateltu kolarointiakin (ainakin vähän) joten on ne jämäkkää tekoa.
89-93 vm on erillinen irrotettava muovipala/kaiutinritilä ovipahvissa, siinä ritilän takana on joku ihme suodatinkangas. Hengittääköhän toi riittävästi vai onko siitä jotain haittaa? Että kannattaisko repiä se pois sieltä, vai mikä sen tarkoitus yleensä on?
Eiköhän se ole pitämässä kakan loitolla. Jos sulla on koaksaalikaiutin (eli diskantti ja basso samassa paketissa) niin se saattaa hävittää diskanttia hieman. Koita kuunnella ilman ja kanssa, jos haittaa niin jätä pois. Tärkeämpää on liimata ovipahvin ja oven välinen kosteuden sulku muovi takas huolella.
Jos sen ritilän kankaan kerran repii pois niin ei sitä ole takaisin laittamista. Voisin ottaa pois jos NB:ssäkään ei ole. Ei sinne nyt luulis mitään moskaa/pölyä eksyvän. Johan se jumputtaa niitä pölyjä pois ;)
Eikö se kosteudensulkumuovi kannata irroittaa kokonaan jos laittaa vibroplastilla sen saman alueen? Ja sitä oon kans ihmetelly, että eikö toi kaiuttimen takapuoli tarvitse mitään suojaa vedeltä/kosteudelta vai onko se tehty kestämään? Toisaalta ei se varmaa kauheen hyvin toimi jos siellä on sellanen muovi nytkyttämässä musiikin tahtiin ;)
Jos sen ritilän kankaan kerran repii pois niin ei sitä ole takaisin laittamista. Voisin ottaa pois jos NB:ssäkään ei ole. Ei sinne nyt luulis mitään moskaa/pölyä eksyvän. Johan se jumputtaa niitä pölyjä pois ;)
Eikö se kosteudensulkumuovi kannata irroittaa kokonaan jos laittaa vibroplastilla sen saman alueen? Ja sitä oon kans ihmetelly, että eikö toi kaiuttimen takapuoli tarvitse mitään suojaa vedeltä/kosteudelta vai onko se tehty kestämään? Toisaalta ei se varmaa kauheen hyvin toimi jos siellä on sellanen muovi nytkyttämässä musiikin tahtiin ;)
Ite jätin ainakin sen muovin kokonaan pois, eiköhän toi vibroplasti pidä sen kosteuden loitolla vähintäänkin yhtähyvin. Ja noista autokaiuttimista, niissä on kyllä jo valmistuksessa huomioitu että käyttö on "kosteessa"-tilassa, eli eipä tartte erikseen kosteussuojata. Eihän ne sentään vettä saa päällensä siellä, vaan oven ulkoreunaa pitkin se vesi sieltä valuu alas. 8)
Reilun neljä tuntii sain vierähtämään yhden oven kanssa kun tänään aloittelin. Hirvee duuni, ovi oli "suht" paskainen sisältä niin pesuvaiheessa meni jo aikaa. Sitte sisälle oli suht ärsyttävä saada tota mattoo, etenkin sen tukipalkin yläpuolelle noiden alakolojen kautta. Lopulta kyl meni tossa päällinpuolessakin aikaa ku piti sovitella ja leikkailla paljon. Sisällehän ne oli suorakulmion muotoa kaikki. Tietty täähän olis hyvin mukavaa puuhastelua kesällä mökillä, mut nyt oli vähä viilee tallissa. Ei tässä nyt voi kesään asti odotella. Vibro taipu ihan ok, ei siellä yli 10c astetta ollu. 1 paketti (8 levyy) riitti hyvin yhteen kerrokseen, 1 levy ainaki jäi viel ja jämii. Tuli vähän kiire lopetella niin pitää säätää toi ovi loppuun huomenna. Ei ehtiny viel kokeilla miten vaikutti. Tässä aikaansaannos:
Loput asennuskuvat isompina: http://urban.kuvat.fi/kuvat/Autot/Miata/Etuovien%20vaimennus%20ja%20kaiuttimet/ (http://urban.kuvat.fi/kuvat/Autot/Miata/Etuovien%20vaimennus%20ja%20kaiuttimet/)
Loput asennuskuvat isompina: http://urban.kuvat.fi/kuvat/Miata/Etuovien%20vaimennus%20ja%20kaiuttimet/ (http://urban.kuvat.fi/kuvat/Miata/Etuovien%20vaimennus%20ja%20kaiuttimet/)
Huolellisesti työn asennuskuvia on aina ilo katsoa - kommentteja ennen/jälkeen eli kannattaisiko hommaan ryhtyä?
Toinen pohdinta on erillissarjan koko NB:hen. Siinä tuo alkuperäisekaiutin on ilmeisesti isompi kuin NA:ssa ja 8" mahtuisi. Ei ole sitten junnuvuosien tullut pelattua autoäänentoiston kanssa mutta pohdinnassa olisi tuollainen 8" erillissatsi, pieni 2-kanavavahistin (jollainen jo sieltä junnuvuosilta hyllyssä onkin) sekä uusi soitin (nykyisessä kun ei ole linjalähtöä). Ja sitten tietysti mahdollisesti tuon oven tiivistäminen oletuksella että se tukevoittaa äänen alapäätä ja välttyisin näin kaikilta pahoilta subbariajatuksilta. Kaikki kommentit ja komponenttiehdotukset otetaan ilolla vastaan! ???
Toinen pohdinta on erillissarjan koko NB:hen. Siinä tuo alkuperäisekaiutin on ilmeisesti isompi kuin NA:ssa ja 8" mahtuisi. Ei ole sitten junnuvuosien tullut pelattua autoäänentoiston kanssa mutta pohdinnassa olisi tuollainen 8" erillissatsi, pieni 2-kanavavahistin (jollainen jo sieltä junnuvuosilta hyllyssä onkin) sekä uusi soitin (nykyisessä kun ei ole linjalähtöä). Ja sitten tietysti mahdollisesti tuon oven tiivistäminen oletuksella että se tukevoittaa äänen alapäätä ja välttyisin näin kaikilta pahoilta subbariajatuksilta. Kaikki kommentit ja komponenttiehdotukset otetaan ilolla vastaan! ???
Vakiopaikat NB:ssä on 6,5". En ole mittaillut mutta veikkaan että 8" menisi sovittelemalla, mutta sitten pitäisi ainakin luopua orkkisritilöistä. Hyvä puoli moneen muuhuun autoon verrattuna on se että syvyyden puolesta ei tule ongelmia kun ikkuna ei laskeudu kaiuttimen kohdalle.
Oma auto saa todennäköisesti ensi talven aikana oviin ja lattiaan Dynamat Extremeä ja kaiuttimet vaihtuu samalla kanssa johonkin edulliseen mutta laadukkaaseen, esim. Peerless Definition voisi olla hyvä valinta. Ei siis mitään hifiä, mutta matkustusmukavuutta. Dynamatilta sivuilla on mittatuloksia vaimennetusta Miatasta: http://www.dynamat.com/download/vss/2655_1999_Mazda_Miata.pdf (http://www.dynamat.com/download/vss/2655_1999_Mazda_Miata.pdf)
Toinen pohdinta on erillissarjan koko NB:hen. Siinä tuo alkuperäisekaiutin on ilmeisesti isompi kuin NA:ssa ja 8" mahtuisi. Ei ole sitten junnuvuosien tullut pelattua autoäänentoiston kanssa mutta pohdinnassa olisi tuollainen 8" erillissatsi, pieni 2-kanavavahistin (jollainen jo sieltä junnuvuosilta hyllyssä onkin) sekä uusi soitin (nykyisessä kun ei ole linjalähtöä). Ja sitten tietysti mahdollisesti tuon oven tiivistäminen oletuksella että se tukevoittaa äänen alapäätä ja välttyisin näin kaikilta pahoilta subbariajatuksilta. Kaikki kommentit ja komponenttiehdotukset otetaan ilolla vastaan! ???
Vakiopaikat NB:ssä on 6,5". En ole mittaillut mutta veikkaan että 8" menisi sovittelemalla, mutta sitten pitäisi ainakin luopua orkkisritilöistä. Hyvä puoli moneen muuhuun autoon verrattuna on se että syvyyden puolesta ei tule ongelmia kun ikkuna ei laskeudu kaiuttimen kohdalle.
OK - tarkoitus olisi pitää ovet orkkiksen näköisenä. Pitää ottaa auki ja katsoa mitä sinne mahtuu. Lisäksi nopealla vilkaisulla 8" erillissarjoja ei kauheasti ole tarjolla, kun taas 6,5" on pilvin pimein.
Oma auto saa todennäköisesti ensi talven aikana oviin ja lattiaan Dynamat Extremeä ja kaiuttimet vaihtuu samalla kanssa johonkin edulliseen mutta laadukkaaseen, esim. Peerless Definition voisi olla hyvä valinta. Ei siis mitään hifiä, mutta matkustusmukavuutta. Dynamatilta sivuilla on mittatuloksia vaimennetusta Miatasta: http://www.dynamat.com/download/vss/2655_1999_Mazda_Miata.pdf (http://www.dynamat.com/download/vss/2655_1999_Mazda_Miata.pdf)
Laskinko jotain väärin kun sain kokonaispainoksi tuolle setille vain vajaa 14kg? Olen hyljeksinyt koko ajatusta edes pelkästään oviin kun joku täällä kommentoi että lisäpainoa tuli jo niistä 10kg/ovi? Tuohan on ilman muuta paras tapa parantaa auton äänentoistoa ja kontin vuoraaminen ei varmaan ole kauhean kriittistä. Eikä kukaan ainakaan ohimennen varasta näitä asennuksia =)
Hifiä ei myöskään itsellä ole haussa. Tykkään myös jättää katon parkissa auki jos se auki sattuu olemaan - tämä ei ole kovin järkevää jos sisällä näyttävät soittimet.
Tuolla miata.net:n threadissa näkyy olevan mitä haen oviin, 6" elementeillä tosin: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?p=3993205#post3993205
Laskinko jotain väärin kun sain kokonaispainoksi tuolle setille vain vajaa 14kg? Olen hyljeksinyt koko ajatusta edes pelkästään oviin kun joku täällä kommentoi että lisäpainoa tuli jo niistä 10kg/ovi? Tuohan on ilman muuta paras tapa parantaa auton äänentoistoa ja kontin vuoraaminen ei varmaan ole kauhean kriittistä. Eikä kukaan ainakaan ohimennen varasta näitä asennuksia =)
Sitä luokkaa se paino on. Muistaakseni xtreme painaa 2,2kg per neliö. Itse ajattelin lähteä liikkeelle yhdellä 3,3 neliön bulk packillä, josta kolmannes menisi oviin ja loput lattiaan ja väliseinään, konttiin ei mitään. Tuolla painoa tulisi noin 7,5kg. Kuskista laihdutetaan eristettä vastaavasti, joten kokonaispaino ei nouse ;D
eiks tohon sopisi ihan joku semmoinen aktiivinen Bassotuubi jos välttämättä haluaa subwooferin miataan asentaa vai minkä kokoinen se aukko on joka yhistää tavaratilan ohjaamoon koska voiskaitsen sinne asentaa?
Ite ostin biltsukasta semmosen penkin alle laitettavan ohuen aktiivibasson,meni nasevasti apparin selkänojan taakse ja ajaa asiansa,jossei haluu mitään jumputi,jumputi autoa...
eiks tohon sopisi ihan joku semmoinen aktiivinen Bassotuubi jos välttämättä haluaa subwooferin miataan asentaa vai minkä kokoinen se aukko on joka yhistää tavaratilan ohjaamoon koska voiskaitsen sinne asentaa?
nimimerkillä miataa käyttöaotoksi havitteleva
Kyllähän sielä ihan reilu väli on mistä ilma pääsee liikkumaan, varsinki jos niitä peräkontin ja apsikan puolen takaverhoiluja vähä ravottaa.. ite mietin sellasta vaihtoehtoa että joku suht pieni aktiivisubi vararenkaan paikalle, kun rengas jokatapauksessa majailee tuola varastossa. Silloin ei tavaratilastakaan tarvis tinkiä yhtään.
EDIT: siis itsellä NB mutta tuskin NA:n kanssa kauheesti eroa on.
Ite ostin biltsukasta semmosen penkin alle laitettavan ohuen aktiivibasson,meni nasevasti apparin selkänojan taakse ja ajaa asiansa,jossei haluu mitään jumputi,jumputi autoa...
Mä ostin tässä taannoin omaan autooni Ground Zeron 10" litteän aktiivisubin ja laitoin peräkonttiin. Toimii yllättävän hyvin, eikä vie tavaratilaa juuri ollenkaan.
Asentelin eilen mäksään DLS:n B6 erillissarjan oviin. 6.5" elementit sopivat suoraan alkuperäisten kaiuttimien paikoille, ja diskanteille tein reijät ovipahveihin. Nippuside, ja hieman kuumaliimaa, niin hyvä tuli ;D
Oikein nätti asennus! Tuo B6 on vissiin asennusyvyydeltään 63mm mikäli nettiin on uskominen. Muistatko jäikö pelivaraa, jos laittais nämä http://www.powerset.fi/autohifi/dls/rm62.html Noissa asennussyvyys 72mm, koitin netistä etsiä minkä syvyiset kajarit mahtuisivat, mutta en vissiin osannut oikeita hakusanoja... Mulla autona 91 ja ovipahveina ne missä on se erillinen muovihärpäke. Tarkoitus olisi kuitenkin alkuperäisenä pitää nuo pahvit ja ritilät. Lähteeköhän se muoviosa irti ilman koko ovipahvin irrotusta (en uskaltanut repiä, pari kiinnikettä tuntui olevan)?
Tai onko joku löytänyt jonkun muun oikein mainion erillissarjan NA:han? Ja luin että tarttee porata oveen tai kajariin uutta reikää, jos tuollaisen vain neljällä reiällä olevan 6,5" kajarin meinaa asentaa :/
Muistatko jäikö pelivaraa, jos laittais nämä http://www.powerset.fi/autohifi/dls/rm62.html Noissa asennussyvyys 72mm, koitin netistä etsiä minkä syvyiset kajarit mahtuisivat, mutta en vissiin osannut oikeita hakusanoja...
Ei ole kyllä jäänyt oikein mitään muistikuvaa että paljonko tilaa jäi... Tarkoitus oli tässä lähipäivinä avata kuskin ovi, koska sieltä on viimeaikoina alkanut vähän suuremmilla äänenvoimakkuuksilla kuulua jotain räminää / resonointia, ja voin samalla tarkistaa paljonko tilaa oikeasti on.
Mulla autona 91 ja ovipahveina ne missä on se erillinen muovihärpäke. Tarkoitus olisi kuitenkin alkuperäisenä pitää nuo pahvit ja ritilät. Lähteeköhän se muoviosa irti ilman koko ovipahvin irrotusta (en uskaltanut repiä, pari kiinnikettä tuntui olevan)?
Ota se ovipahvi kokonaisuudessaan pois, ei ole monen minuutin homma.
Muistatko jäikö pelivaraa, jos laittais nämä http://www.powerset.fi/autohifi/dls/rm62.html Noissa asennussyvyys 72mm, koitin netistä etsiä minkä syvyiset kajarit mahtuisivat, mutta en vissiin osannut oikeita hakusanoja...
Ei ole kyllä jäänyt oikein mitään muistikuvaa että paljonko tilaa jäi...
Kyllä syvyydessä tilaa on vaikka kuinka, ei tullut kyllä itsekään tuota mitattua (hölmö minä kun en sitä samalla mitannu vaikka reiän ympärillä mitan kanssa pyörin)... Kaiuttimenreikä oli sentin liian pieni ettei mennyt ihan bolt-on kiinni. Pienen korokkeenkin jälkeen mahtui vielä omat ritilät paikalleen.
Ota se ovipahvi kokonaisuudessaan pois, ei ole monen minuutin homma.
Niin sitten otinkin ja laitoin diskantin samoille seuduille kuin sulla. Alkuperäinen idea oli laittaa diskantit kojelaudan päälle pinta-asennuksena ja tökätä vain midit oviin. Nyt on sitten kaikki ovessa jakaria myöden.
Postisetä toi tälläset (http://i459.photobucket.com/albums/qq320/Motot_alla/IMG_0033i.jpg)
Luulis soivan kohtuullisesti, silent coatin vedin jo molempiin oviin. Tarvis vaan ruveta rakentamaan sopivaa alustaa vahvarille. Pitäis jotain keksiä noille oven saranoille/tiivisteille, pelkääjän ovi pamahtaa aika vauhdilla kiinni ja epäilen että se on yksi syy miksi nykyinen kajari on alkanut rätisemään sillon tällön.
Tuli asenneltua nyt tuo erillissarja vahvareineen. Voi hyvä luoja tähän projektiin en toiste ryhdy! Mikään ei sopinut ja 90% asennusajasta sai tapella jonkun ongelman kanssa ;D En viitsinyt nostaa ovia pois paikaltaan (ensimmäinen virhe) joten 2.5mmq piuhojen vetäminen oviin aiheutti aivan tolkuttomasti päänvaivaa. (tiedän ylimitoitetut piuhat ehkä, mutta sattui olemaan hyllyssä tuota kokoa) Edelliset kaiuttimet oli ihan perus 6.5" infinityt jotka sopi kohtuullisesti sinne syvennykseen, mutta nämä 6.5" hertzit ei asettuneet sitten mitenkään. 4 sovitepalaa tuli tehtyä filmivanerista ennenkuin sain noi kiinni. Jäi sovitteet niin kapeiksi että 2 ekaa murtui ruuveja kiristellessä. 5.25" olis olleet lasten leikkiä asentaa. Tai sitten oli vaan asentajassa vikaa... Kuinka ollakaan vahvistin sattui olemaan mallia "ei pulttikiinnitys" joten piti väkertää monimutkainen alusta sillekin varapyörän koteloon. Lopuksi sitten tyytyväisenä istahdin autoon ja virrat päälle, yllättäen projektin teeman mukaisesti mitään ääntä ei saanut ulos kajareista... >:( Voi sitä tuskan määrää... Nyt sitten pitäisi arpoa onko vika soittimessa, rca piuhoissa vai vahvistimessa...
Että sellanen "nopea ja vaivaton" asennusprojekti, pahoittelut vuodatuksesta, meni vaan kaikki perseelleen niinkuin illalla lukemassani Juha Vuorisen kirjan eräässä tarinassa. Jos on jotain ehdotuksia että mikä on vikana kun ei ääntä kuulu niin saa kertoa. Perjantaina kyllä marssin varmaan autostudioon jos viitsisivät testata soittimen ja vahvarin, jonka jälkeen sitten rca vaihtoon...
Otsikko: Vs: vitosen etukajarit
Kirjoitti: Tem - 08.04.11 - klo:07:52
Vähän jopa harmittelen että NB:ssä ei ollut enään paikkoja noille niskatukikajareille. Joutuu miettimään nyt jotain toista paikkaa mihin sijottaa noita.
Wanha posti, mutta oletko sittemmin asennellut tuollaiset, tai tehnyt jotain muita ratkaisuja? MR2-puolellakaan noita paikkoja ei ole, mutta äkkiähän tuota pehmustetta sen vertaa jyrsii: http://www.spydermagazine.com/2002/Jan/headrest/headrest.htm
Onkohan markkinoille tullut uusia hyviä 6.5" koaksiaalikaiuttimia hintaluokassa alle sata euroa? Tai mitä ei ainakaan kannata ostaa?
Kannattaa valita huolella jos otat 6.5" koska riippuen rungon mallista kaikki ei välttämättä sovi sinne vakiopaikalle. Mulla ollut kahdet 6.5" ja kummatkin liian isoja, nykyiset hertzit niin isot että niiden alla on paksut vanerisovitteet. Kahdet infinityt on ollut ja molemmat on soineet oikeen hyvin, ei valittamista.
Otsikko: Vs: vitosen etukajarit
Kirjoitti: Sami - 18.01.12 - klo:22:09
itse asensin nb:seen Hertz ESK570.4 erillissarjan. kumpikin elementti sopii vakiopaikoille sellaisenaan. jopa kiinnityskohdat bassossa ovat samoilla kohdilla. diskantti ja jakosuodin kiinnittyivät helposti ja tiukasti ilmoitetun kuormakestävyyden valossa enemmän kuin riittävän kestävällä kaksipuoleisella teipillä. koska bassoelementissä on huomattavasti isompi magneetti kuin vakiossa niin vakiokaulusta pitää hieman jyrsiä mutta kaikenkaikkiaan helppoudessaan ja mielestäni myös laadussaan täysin rahansa arvoinen paketti. kun perään löi vielä vahvistimen ja vähän vaimennusta oviin niin mielessä käynyt subwooferasennus jäi ainakin toistaiseksi jäihin.
Otsikko: Vs: vitosen etukajarit
Kirjoitti: Lauri - 18.01.12 - klo:22:44
Itse laitoin NB:hen tuollaiset: http://www.audiohellman.fi/dls/kaiuttimet-2/erillissarjat-8/iridium-8-2i ja vahvarin, ovien vaimennus pitäisi vielä tehä
itse asensin nb:seen Hertz ESK570.4 erillissarjan. kumpikin elementti sopii vakiopaikoille sellaisenaan. jopa kiinnityskohdat bassossa ovat samoilla kohdilla. diskantti ja jakosuodin kiinnittyivät helposti ja tiukasti ilmoitetun kuormakestävyyden valossa enemmän kuin riittävän kestävällä kaksipuoleisella teipillä. koska bassoelementissä on huomattavasti isompi magneetti kuin vakiossa niin vakiokaulusta pitää hieman jyrsiä mutta kaikenkaikkiaan helppoudessaan ja mielestäni myös laadussaan täysin rahansa arvoinen paketti. kun perään löi vielä vahvistimen ja vähän vaimennusta oviin niin mielessä käynyt subwooferasennus jäi ainakin toistaiseksi jäihin.
Käyköhän tuollaiset myös NA:han suoraan, vai onko vakiopaikat erilaiset kuin NB:ssä?
Ajattelin vaihtaa pelkät kaiuttimet, koska kuuntelen musaa melko vähän ja hifilaitteet ei itsessään juuri kiinnosta. Noi alkuperäiset on kuitenkin niin onnettoman oloiset, ettei niitä viitsi laittaa takas kiinni. Taidan mennä hifikauppaan vanha kajari kädessä niin saan sopivan kokoiset, luultavasti laatu noissa 70-100 euroa maksavissa on aika lailla sama. Muistaako joku paljonko on maksimisyvyys kiinnityspinnasta oven ulkopeltiin?
Otsikko: Vs: vitosen etukajarit
Kirjoitti: Tem - 19.01.12 - klo:13:41
Ajattelin vaihtaa pelkät kaiuttimet, koska kuuntelen musaa melko vähän ja hifilaitteet ei itsessään juuri kiinnosta. Noi alkuperäiset on kuitenkin niin onnettoman oloiset, ettei niitä viitsi laittaa takas kiinni. Taidan mennä hifikauppaan vanha kajari kädessä niin saan sopivan kokoiset, luultavasti laatu noissa 70-100 euroa maksavissa on aika lailla sama.
Vielä kun muistat sanoa siellä hifikaupassa, että et laita vahvaria, vaan käytät pelkkää mankkaa, ni saat kyllä ihan sopivan parin käteen. 8)
Muistaako joku paljonko on maksimisyvyys kiinnityspinnasta oven ulkopeltiin?
Muistaakseni siellä on sen verran paljon tilaa ettei 6.5 kokosten kanssa tarvi kauheesti huolehtia. Se oven peltihän ei ole pyöreä niinkuin kaiuttimet minkä takia istuvuus on aika tarkka. Muista verrata koko kaiuttimen ulkohalkaisijan lisäksi sitä sisempää halkaisijaa eli sen kehän sisähalkaisijaa missä reiät kiinnitysruuveille on.
Hain Autostudiosta jotkut 6.5" JBL:t, myyjän kanssa mittailtiin että ne varmaan sopii. Hyvinhän ne mahtuikin kokonsa puolesta ja mukana tulleita soviterenkaita piti modata vain vähän, mutta ihmeen syvällä on tuo vakiokaiuttimen asennuspinta. Eli melko paksun rinkulan saa vanerista tehdä jotta saisi kaiuttimen tukevasti oveen kiinni mutta about ovipahvin tasalle. Sehän olis helppo vetää kiinni siihen pahviin, mutta ei taida olla suositeltavaa...
Laitoin oveen vähän eristettäkin vähentämään resonointia:
Syvennyksessä olevan vahvistimen päälle olis tarkotus vielä jonkinsortin pleksi hommata, josta mustalla maalata sen verran reunoilta että johdotukset häviää näkyvistä + muuta hifistelyä.
Vanerista saisi juuri sellaisen adapterin kuin sattuu tulemaan, mutta olen laiskaperse enkä viitsi. sopivat tilattu
(http://ruuma.kapsi.fi/masta/kajari.jpg)
Otsikko: Vs: vitosen etukajarit
Kirjoitti: Kari - 08.11.12 - klo:21:24
Te jotka olette levyttäneet välipellin umpeen: Onko se mielestänne ollut vaivan ja materiaalikulun arvoinen homma ajomelun ja/tai äänentoiston kannalta? Käyttiksessä tein tuon operaation, enkä pystynyt huomaamaan mitään eroa ennen-jälkeen. Mäksässä on kyllä lähtökohtaisesti sen verran enemmän laaja-alaista rengasmelua, että jotakin toivoa havaittavasta parannuksesta voisi olla.
Kyä mulle sellanen fiilis tuosta askartelusta jäi, että kannatti tehdä. Äänentoisto parani ja ajomelukin mielestäni jos nyt ei radikaalisti vähentynyt, niin ainakin muuttui korvaa hiukan vähemmän kiusaavaksi. Lisäksi selvä ero tuli siihen meteliin, joka lähtee kun oven läimäsee kiinni. Ennen se oli lähinnä kiusallinen rämähdys, mutta eristys muutti sitä enemmän sellaseen sivistyneempään thumps-suuntaan.
Kyä mulle sellanen fiilis tuosta askartelusta jäi, että kannatti tehdä. Äänentoisto parani ja ajomelukin mielestäni jos nyt ei radikaalisti vähentynyt, niin ainakin muuttui korvaa hiukan vähemmän kiusaavaksi. Lisäksi selvä ero tuli siihen meteliin, joka lähtee kun oven läimäsee kiinni. Ennen se oli lähinnä kiusallinen rämähdys, mutta eristys muutti sitä enemmän sellaseen sivistyneempään thumps-suuntaan.
Kyä mulle sellanen fiilis tuosta askartelusta jäi, että kannatti tehdä. Äänentoisto parani ja ajomelukin mielestäni jos nyt ei radikaalisti vähentynyt, niin ainakin muuttui korvaa hiukan vähemmän kiusaavaksi. Lisäksi selvä ero tuli siihen meteliin, joka lähtee kun oven läimäsee kiinni. Ennen se oli lähinnä kiusallinen rämähdys, mutta eristys muutti sitä enemmän sellaseen sivistyneempään thumps-suuntaan.
+1 Samoja kokemuksia itsellä. :)
+1 Varsin merkittävä vaikutus ääneen. tuman kanssa tästä joskus väiteltiin, mutta valitettavasti "moon oikees ja soot vääräs"! ;)
Varsin merkittävä vaikutus ääneen. tuman kanssa tästä joskus väiteltiin, mutta valitettavasti "moon oikees ja soot vääräs"! ;)
Ei väitelty vaan keskusteltiin asiallisesti. ;)
Olit sitä mieltä että ilmatiiviys paransi äänentoistoa, minä taas sitä mieltä ettei se todellakaan ole ilmatiivis ja mahdollinen äänentoiston parantuminen on seurausta taustamelun vähentymisestä ja massan lisäyksestä. En tuota mielestäni kiistänyt etteikö olisi voinutkin parantua, enemmän keskusteltiin syystä.
Itse asiassa suurin osa autokaiuttimista on free-air elementtejä, joten ilmatiiviys olisi vain haitta. Ne on suunniteltu toimimaan muualla kuin ilmatiiviissä kotelossa. Ja miettikääs miten saisitte ilmatiiviin kotelon auton oveen. Joko se on hemmetin pieni (ei hyvä) tai ei ilmatiivis ;)
Subbarit tietenkin erilleen tuosta. Tuollaiset joskus yhteen autoon asennutin, tais olla 12" kaks kappaletta ja 70 litran kotelossa, joka tehty 16 mm MDF-levystä ja saumat Sika-flexillä umpeen. Oli ilmatiivis! Tehoa oli 800W, varustuksena VHS-video (HiFi), mikki ym sälää. Toi oli silloin 90-luvun lopulla ihan kova juttu. Ja nuo siis 16 paikkaisessa bussissa ja mikki pitkällä piuhalla että pystyi takapenkiltäkin laulamaan. Kuskilla pään yläpuolella nelikanavainen miksauspöytä josta sai säädettyä tuleeko ääni radiosta, mikistä vai videolta. Lisäks kuskille oli pään takana omat kajarit joista tuli vain radiota erikseen valitulla voimakkuudella. Kalliojärven Pasi auttoi tuossa suunnittelussa, varmaan tuttu nimi ainakin alaa silloin seuranneille.
Siellä se auto nytkin taitaa olla hallin pihalla, tartteekin käydä fiilistelemässä seuraavan kerran kun hallille menee että vieläkö laitteet toimii whistle (yli miljuuna sillä on jo syötetty, mutta on tunnearvoa, muuta arvoa ei paljoa olekaan ;) )
Notta soot vääräs, siitä mitä keskusteltiin ilmatiiviydestä. :D
Otsikko: Vs: vitosen etukajarit
Kirjoitti: Tem - 09.11.12 - klo:06:53
Olit sitä mieltä että ilmatiiviys paransi äänentoistoa, minä taas sitä mieltä ettei se todellakaan ole ilmatiivis ja mahdollinen äänentoiston parantuminen on seurausta taustamelun vähentymisestä ja massan lisäyksestä.
NB:n ovista ainakin on aika mahotonta tehdä ilmatiivistä, kun siinä päällä on lasin mentävä iso reikä. giggle
Olit sitä mieltä että ilmatiiviys paransi äänentoistoa, minä taas sitä mieltä ettei se todellakaan ole ilmatiivis ja mahdollinen äänentoiston parantuminen on seurausta taustamelun vähentymisestä ja massan lisäyksestä.
NB:n ovista ainakin on aika mahotonta tehdä ilmatiivistä, kun siinä päällä on lasin mentävä iso reikä. giggle
Muuttaa ikkunan käyttötapaa, jos siitä kohdasta tekee ilmatiiviin. Ei liikutella lasia vaan annetaan sen olla paikallaan (Etukäteen pitää päättää onko ikkuna hyvä ylhäällä vai alhaalla). bowrofl
Jos olisin oikean näppiksen ääressä, niin kirjottasin niin pitkän vastauksen, ettei sitä lukisi kukaan...
Mutta OK, ehkäpä se menee juurikin näin. Periaatteessa tuosta ovesta ei saa suljettua koteloa muutaku valamalla. Äänen parantuminen taitaa johtua samasta syystä kun se, miks puusta tehty kaiutin soi sata kertaa paremmin kuin muovista tai lastulevystä tehty (vaikka elementit olis samat).
Jos olisin oikean näppiksen ääressä, niin kirjottasin niin pitkän vastauksen, ettei sitä lukisi kukaan...
Mutta OK, ehkäpä se menee juurikin näin. Periaatteessa tuosta ovesta ei saa suljettua koteloa muutaku valamalla. Äänen parantuminen taitaa johtua samasta syystä kun se, miks puusta tehty kaiutin soi sata kertaa paremmin kuin muovista tai lastulevystä tehty (vaikka elementit olis samat).
Eli placebo efekti? ;) Jos muovin ja lastulevyn ominaispaino ja kotelon tiiviys on sama kuin puulla, niin en ihan heti usko että soi 100 kertaa paremmin. Toki materiaaleilla on eroja, mutta puulla paras ominaisuus on kaunis ulkonäkö.
OT voi mun puolesta loppua tähän, jatketaan Simppa vaikka privassa ;)
Otsikko: Vs: vitosen etukajarit
Kirjoitti: Kari - 10.11.12 - klo:07:45
Vaikkei siitä ovesta määritelmän täyttävää koteloa saisikaan tehtyä, niin ilmeisesti kuulohavaintojen perusteella välipellin ummistamisella on saavutettu positiivisia tuloksia.
Mulla tuo on oikeastaan kiinni siitä, että Silentcoattia on jäljellä seitsemän arkkia, enkä viitsisi sitä enempääkään enää hankkia :-[ Liimailen ulkopeltiin sen mitä saan menemään, ja loput välipeltiin.
Otsikko: Vs: vitosen etukajarit
Kirjoitti: Kari - 11.11.12 - klo:17:20
Ulkopelteihin meni yhteensä sen verran monta arkkia, ettei tuolla jäljellejääneellä yhdellä arkilla enää noita sisäpeltejä kummemmin vuorata. Helppohan tuo on sitten myöhemminkin tehdä. Pitää kokeilla jonkun kyydissä tuntuuko lisäinvestointi mitenkään tarpeelliselta.
Otsikko: Vs: vitosen etukajarit
Kirjoitti: Sami - 11.11.12 - klo:18:27
omasta projektista jäi ylimääräiseksi vielä melkoinen kasa arkkeja. toistaiseksi ei ole tiedossa niille käyttöä. jos on lisätarvetta vaimennusmateriaalille niin voisin noista edullisesti luopua. tämmöistä tavaraa siis kyseessä. (http://www.autostudio.fi/tarvikkeet-auto/vaimennusmateriaalit/silent-coat-tukkupakkaus.html) vedin samalla kerralla itse uusiksi erillissarjan ja soittimen, sekä lisäsin vahvistimen ja vaimennuksen. hankala sanoa kuinka merkittävä osa vaimennuksella oli mutta ylimääräisiä räminöitä ei kuulu ja lopputulokseen olen hyvin tyytyväinen.
Multa löytyy kans ylimääräsiä arkkeja VibroPlastia, jos kiinnostaa.
Otsikko: Vs: vitosen etukajarit
Kirjoitti: Kari - 12.11.12 - klo:11:28
Saa sitä kaupastakin kohtuuhintaan, olen vain laiska lähtemään hankkimaan :orava
Otsikko: Vs: vitosen etukajarit
Kirjoitti: Kari - 27.11.12 - klo:18:27
Pitäisikö NA:n etukajareihin väsätä jotkut sadesuojat, vai ohjaako oven rakenne veden pois kaiutinaukosta? Ovipahvi on joskus kastunut kajarin kohdalta.
Orkkiksissa on ilmeisesti suojaus: (http://farm7.staticflickr.com/6216/6278060989_3ff62e63a9.jpg) (http://www.flickr.com/photos/harvey/6278060989/) 1993 Mazda Miata OEM Speakers Rear (http://www.flickr.com/photos/harvey/6278060989/) by Harvey_ (http://www.flickr.com/people/harvey/), on Flickr
Nostellaas tätä nyt hieman. Eli meneekö NB:hen 8" midit oviin? Rupeaa nykyiset focalit(en tiedä mitkä kun en ole itse edes ovipahvia vielä irroittanut) olemaan tiensä päässä, joten pakko vaihtaa. Ja kasi tuumaset midit kiinnostaisi.
Otsikko: Vs: vitosen etukajarit
Kirjoitti: Tem - 17.04.17 - klo:20:43
Kysytään nyt tässä topicissa, että mitä mahtaa olla penkkien takana olevan seinän takana? Uskaltaako siihen muutamaa ruuvia ruuvata? Laittamassa siis aktiivisubia penkin taakse.
Kysytään nyt tässä topicissa, että mitä mahtaa olla penkkien takana olevan seinän takana? Uskaltaako siihen muutamaa ruuvia ruuvata? Laittamassa siis aktiivisubia penkin taakse.
Googleen haku: mx5 roll bar installation nii löytyy kuvia (ja videoita katsomalla inspiraatiota hankkia turvakaari ;D)
No tulipahan nyt tilattua 8" midit kokeiluun, kun ovat puoli-ilmaiset. Ja venäläistä audiota en ole ennen päässyt kuulemaankaan giggle http://www.powerlineaudio.fi/product/64/lw-80a4 Valurungolla, hyvällä herkkyydellä ja menee matalalle, kuin myös korkealle. Voi olla myyntipuhetta osittain, mutta ei minua haittaa. https://www.youtube.com/watch?v=kyJpfXsLZ10&t=351s
Otsikko: Vs: vitosen etukajarit
Kirjoitti: CD - 16.06.17 - klo:14:19
laitoin aamupäivällä kyselyn että koska mahtaa tulla varastoon, kun toi 52e oli ennakkotilaushinta. Ei vastausta, mutta hinta nousi jo 119e. no pitäköön tunkkinsa.
Otsikko: Vs: vitosen etukajarit
Kirjoitti: Lauri - 16.06.17 - klo:23:41
Mulla oli DLS Iridium 8.2i erillissarja omassa mäxässä ja toimis Phoenix Colcin MS275:en kanssa aika kivasti. Sarja jäi ylitse kun myin auton muttei ole ihan halpa kun uutena maksoi jotain 450-495€. jos jotain kinnostaa niin yv:llä tavoittaa, oli markkinoiden parhaita erkkoja koossaan eikä parissa vuodessa kerinny kauheesti huonontumaan.
Otsikko: Vs: vitosen etukajarit
Kirjoitti: CD - 18.06.17 - klo:21:31
laitoin aamupäivällä kyselyn että koska mahtaa tulla varastoon, kun toi 52e oli ennakkotilaushinta. Ei vastausta, mutta hinta nousi jo 119e. no pitäköön tunkkinsa.
Taitaa olla aika nuori yrittäjä kyseessä. Otti vielä myöhemmin minuun yhteyttä ja lupasi elementit siihen tarjoushintaan 638
Taitaa olla 96 syntynyt heppu kyseessä, ja ei ole vissiin kauaa ollut yrittäjänä. Ainakin hyvää palvelua tuntuu saavan. Ja jos kaiuttimet on hyvät niin saatan hommata jotain muutakin saman merkin tuotteita. Diskantit kiinnostais ainankin ja vahvistimet. Jos innostuis tekee aktiivisen setupin.
laitoin aamupäivällä kyselyn että koska mahtaa tulla varastoon, kun toi 52e oli ennakkotilaushinta. Ei vastausta, mutta hinta nousi jo 119e. no pitäköön tunkkinsa.
Taitaa olla aika nuori yrittäjä kyseessä. Otti vielä myöhemmin minuun yhteyttä ja lupasi elementit siihen tarjoushintaan 638
Millos noita ämyreitä oli muuten varastoon tulossa? Osasiko sulle mitään kertoa.Tässä tänään vaihtuu soitin pioneerin DEH-6400BT:stä alpinen UTE-92BT:hen, niin ajattelin että joko sitä rupeis vetää samalla uutta paukkulankaa oviin uusia ämyreitä varten.
Otsikko: Vs: vitosen etukajarit
Kirjoitti: CD - 22.06.17 - klo:15:44