Kirjoittaja Aihe: MX-5 1,6 16v onko aihioksi ?  (Luettu 5224 kertaa)

Aksueikka

  • Juniori
  • Viestejä: 5
MX-5 1,6 16v onko aihioksi ?
« : 28.01.14 - klo:16:24 »
Tervehdys . etsin projektiin aihiota  ja vastaan tuli Mazdan kone 1,6   16v . Onko tästä  kone tyypistä saatavissa vapaasti hengittävänä voimaa ulos? Tarve olis 150-160 hv. Ei viitsisi (anteeksi kiroilu) Toyota konetta valita .  Kone tulisi rata-ajoon . Joku tätäkin moottorityyppiä on kuitenkin virittänyt ja jollain iitä tietoa on. Valitettavasti  ahtaminen  ei käy. Kiitäen  etukäteen.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: MX-5 1,6 16v onko aihioksi ?
« Vastaus #1 : 28.01.14 - klo:16:30 »
Ota mielummin tuoreempi 1.8 kone, ja mielellään 01-04 vuosimallista jolla saat ainakin sen 160hp säädettävällä eculla

B6 ja BP koneista hyvää infoa: http://www.solomiata.com/Mx5Engine.html
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4101
Vs: MX-5 1,6 16v onko aihioksi ?
« Vastaus #2 : 28.01.14 - klo:16:37 »
Luulen että valittuna 1.6 litrojen takia (kerroin painolle?) koska tojotaakin väläyteltiin niin niissä se normi maksimi mihin sitä lykätään on se 1.6....

Varmaan kaveri lisää jos näin on?

Edit: ilmeisesti tulee johonkin 1600 luokkaan tai missä rajoitus 1.6 litraa?

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: MX-5 1,6 16v onko aihioksi ?
« Vastaus #3 : 28.01.14 - klo:18:12 »
Mä olen virittänyt ykskutosesta noin 145 hp/7700 rpm. Siihen tarvittiin vähän korkeempi puristussuhde, kannen virtauksen parantaminen (vakioventtiileillä), kireemmät nokat, säädettävät nokkapyörät ja tietysti säädettävä ecu ja muut perusvirit.

Yksi kaveri on saanut ulos lähemmäs 100hv per litra mutta siihen on tarvittu jo aika kalliit männät ja nokat, sekä venttiilikoneiston muuttaminen koville nostimille yms.

Ei taida olla kovin hyvä vapariaihio, turbotukseen tehty.
1.64 NA

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: MX-5 1,6 16v onko aihioksi ?
« Vastaus #4 : 28.01.14 - klo:18:20 »
Ei taida olla kovin hyvä vapariaihio, turbotukseen tehty.

Juuri tämä.

B6 & BP (1.6&1.8 ) on perimmiltään turbokoneita. Eivät sovi niin hyvin vaparikäyttöön kun Toyotan tai varsinkin Hondan koneet.

Jos luokan raja oli 1600cc niin valkkaa vaan suosiolla mielummin Hondan B16x
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Aksueikka

  • Juniori
  • Viestejä: 5
Vs: MX-5 1,6 16v onko aihioksi ?
« Vastaus #5 : 28.01.14 - klo:21:02 »
Kiitti ,  ja ymmärtty , ahtaa pitaisi ... täytyy "nöyrtyä" sitten Toyotaan..

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: MX-5 1,6 16v onko aihioksi ?
« Vastaus #6 : 28.01.14 - klo:23:25 »
En tiiä voiko sanoa nöyrtymiseksi, Toyotan 4AGE on huomattavasti parempi pannu vaparina, istuta se 20v versio.
Mihinkä autoon kone on tulossa?
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4101
Vs: MX-5 1,6 16v onko aihioksi ?
« Vastaus #7 : 28.01.14 - klo:23:38 »
Locostiin...

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: MX-5 1,6 16v onko aihioksi ?
« Vastaus #8 : 29.01.14 - klo:12:26 »
Taitaa mazdan koneen ainoa etu olla siinä että ehjiä vakiokoneita saa todella halvalla. Reilu 150 hp pitäisi kyllä irrota aika aika varmalla reseptillä, vaatii vaan kireämmät nokat kuin tietääkseni kellään kerholaisella on käytössä. 280 asteisia nokkia on saatavilla ja niiden luvataan toimivan vielä hyd. nostajien kanssa. Niiden kaveriksi säädettävät nokkapyörät,  korkeapuristeisemmat männät, ecu ja hyvä pakosarja ja blinkin kansi niin väittäisin että 150-160hp tasolle pitäisi päätyä. Halpaa tuo ei tietenkään ole, nokat ~800e, männät 550e, ecu 250-600e, nokkapyrät reilu 200e, pakosarja tonnin?! Kansityöt blink motorsportilta 400e? e Ja päälle vielä kaikki perus hulto osat ja työt niin eipä se enään halpaa ole. 1.8 vvt koneella saman saisi ihan merkittävästi halvemmalla. Tojon koneen virittämisen hinnoista en tiedä mutta veikkaisin että osia on paremmin saatavilla ja halvemmalla pääsee tavoitteeseen.

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: MX-5 1,6 16v onko aihioksi ?
« Vastaus #9 : 29.01.14 - klo:12:34 »
280 asteisia nokkia on saatavilla ja niiden luvataan toimivan vielä hyd. nostajien kanssa....
...Kansityöt blink motorsportilta 400e?

Pitäis nähdä miten 280-asteiset nokat toimii kierroksilla hydenostimilla? Kuulostaa hyvältä..

Mitä kuuluu 400 euron kansitöihin? Suomessa kanavien lievä muotoilu ja istukoiden työstäminen (voisko puhua jostain stage2 virittämisestä?) maksaa 700-800 euroa.
1.64 NA

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: MX-5 1,6 16v onko aihioksi ?
« Vastaus #10 : 29.01.14 - klo:12:58 »
En kyllä edes pissais Mazdan suuntaan jos suunnittelisin konetta LoCostiin, Toyota on parempi ja käytettyjä R1 koneita joita käytetään LoCost:eissa hyvällä menestyksellä saa alta tonnin. Kemoralla voittanut auto sopivasti räpelletyllä R1 koneella ajeli omassa ylhäisessä yksinäisyydessään.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4101
Vs: MX-5 1,6 16v onko aihioksi ?
« Vastaus #11 : 29.01.14 - klo:13:28 »
280 asteisia nokkia on saatavilla ja niiden luvataan toimivan vielä hyd. nostajien kanssa....
...Kansityöt blink motorsportilta 400e?

Pitäis nähdä miten 280-asteiset nokat toimii kierroksilla hydenostimilla? Kuulostaa hyvältä..

Mitä kuuluu 400 euron kansitöihin? Suomessa kanavien lievä muotoilu ja istukoiden työstäminen (voisko puhua jostain stage2 virittämisestä?) maksaa 700-800 euroa.

304 asteisetkin pelaa hydraulisilla vielä kunhan kierrosluku jää järkeviin vielä. Tuplavenajouset tietty vaatii....
700-800€ on koneistamo laadun hinta kuten antsa totes, hyvä kansivelho huutelee jo sitä 1500 egeä ja jonot on pitkät...

Mutta jos yhtään rallitaustaa/tuttuja on (kuten päättelin aksueikasta) niin virtasen maurin saa tekemään hyvät nokat ja siellä on pari hyvää kannentekijääkin.

Itse en ole myöskään mikään tojotan ystävä vaikka silläkin peruskoneita hyviä. Miksi mennä samaa reittiä kuin muutkin?
Fordin konettakin voisi harkita tietyin rajoituksin...

Aksueikka

  • Juniori
  • Viestejä: 5
Vs: MX-5 1,6 16v onko aihioksi ?
« Vastaus #12 : 29.01.14 - klo:14:08 »
Jep tiedän tuon MP koneiden edut / haitat... ja sellainen on vielä listalla myös ,mutta.. siitä huolimatta auton moottori vielä suunnitelmissa mukana . Virittämisestä syntyy aina kuluja oli moottori Toyota tai Mazda tms.  Tietämättä sen enempää asiasta väitäisin että 1,6 koneista saadaan 200 hv ulos ,mutta silloin siihen käyttetty euro määrä on jonkinlainen kasa ja ennen kaikkea käyttötunnit rajalliset .Nyt olisi kuitenkin ajatus tehdä kone jolla olisi tunteja edessä (ainakin teoriassa) ja   saada nuo  n.150 hv normivirityksellä  kuten joku vastasi [säädettävät nokkapyörät,  korkeapuristeisemmat männät, ecu ja hyvä pakosarja ja blinkin kansi niin väittäisin että 150-160hp tasolle pitäisi päätyä. Halpaa tuo ei tietenkään ole, nokat ~800e, männät 550e, ecu 250-600e, nokkapyrät reilu 200e,]   Tuo ei kuulosta pahalle.   Ja ne 20v Toyota  koneet 1000-1300 hinnoissa  ja niissä olevaa  läppärunkoa   ei saa käyttää.  Eli summa summaarium , 1,6 kone vakio venttiileillä ,puristus suhde ja nokka-akselit muutettu. Antaa tietyn minimi painon  joka 150-160 hv ja  170-180 N  väännöllä  on tarkoitukseen varsin sopiva.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: MX-5 1,6 16v onko aihioksi ?
« Vastaus #13 : 29.01.14 - klo:14:38 »
Kantsii unohtaa Suomalaiset viripajat ja ottaa suoraan yhteyttä Blink Motorsporttiin jolla on eniten kokemusta B6:en virittämisestä: http://www.blinkmotorsport.com/packages.html

They provide significant power and torques increases, up to approximately 145 flywheel bhp (1600cc)

What do you get?
BLiNK Optimized™ Cylinder Head
Reground Piper Cams (Fast Road Spec)
Megasquirt DIYPNP fully mappable ECU with base map (to get you running) pre-programmed
Innovate LC-1 Wide Band Lambda Sensor Kit
Genuine Mazda MX5 Head Gasket
2 x Mazda Camshaft Oil Seals
Cylinder Head Assembly Instructions (click here for details)
Email and Telephone Support

Price for the Package is £1250+vat (including postage)
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4101
Vs: MX-5 1,6 16v onko aihioksi ?
« Vastaus #14 : 29.01.14 - klo:15:37 »
Ei sitä sinne ulkomaille tarvitse laittaa kuten sanoin niin tällä kyselijällä on ihan oikeat tutut hyvän koneen rakentamiseen.
Jos päätät käyttää mazdan konetta niin viet sinne sen kannen mistä oli puhekkin. Ottaa aivan varmasti isot lukemat ja nokat sitten sieltä samasta tai virtasen hiomat.
Jos päätät käyttää mazdan myllyä niin kerro sitten mitä kansityöt oli siellä....