Miata.fi

Yleinen => Sisusta, kori ja katto => katto -alue => Aiheen aloitti: skruf - 22.07.13 - klo:04:37

Otsikko: Kovakatto
Kirjoitti: skruf - 22.07.13 - klo:04:37
Keskustelua aiheesta.

- Hyvät ja huonot puolet?

- Mistä ostaa ? (ebay, amazon jne..)

- Lasin vaihto ?

- Talvi olosuhteet ?

yms.
Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: skruf - 22.07.13 - klo:04:40
Eli itsellä olis kovakatto hakusessa, jos jollain lojuu ylimääräsenä tai joku ebay linkki kirjanmerkeissä ? ( NA malli )
Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: [Ode] - 22.07.13 - klo:10:04
Tervetuloa kerhoon!

Psst, meillä on erillinen alafoorumi kattoja varten:
http://www.miata.fi/forum/index.php?board=25.0

Syksyn koittaessa kaikki haluavat itselleen kovan katon. Noita ei siis usein myydä käytettynä ja ovat kovin haluttua tavaraa..
Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: aloppo - 22.07.13 - klo:10:27
Hyvät puolet:
- auto näyttää vähemmän kylpyammeelle
- hiljaisempi kuin rätti
- parempi näkyvyys taakse

Mistä ostaa:
- britti-ebayssa pyörii vaihtelevan kuntoisia käytettyjä halvalla, mutta rahtaaminen tänne saattaa olla ongelma
Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: Tazka - 22.07.13 - klo:12:43
Ebay.de löytyy kans mutta juuri kukaan ei ole valmis postittamaan. Dhl ei käsittääkseni edes lähettäisi moista suomeen sillä mitat ylittävät volyymipainon sallitut rajat. Paras keino on tehdä roadtrip esim ruotsiin tai saksaan ja tuoda katto mukana takaisin.

Blocket.se löytyy ruotsin kovakattomarkinat. Ja nämähän näyttää 1000 kertaa paremmalta kovakaton kanssa ;)
Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: Marko - 22.07.13 - klo:13:06
Jos autolla ei aja talvella, niin aika turha toi kovakatto on mun mielestä. Vie mun mielestä fiiliksen avoautosta, kun yht' äkkiä onkin "umpiauto"

Talvella on sitten ihan toinen juttu. Silloin kovakatto on kyllä paikallaan. Ainakin suojaa hyvin rättikattoa jäältä ja lumelta eli voi harjata lumet katolta ja poistaa jään takalasista toisin, kun muovisesta rättikaton takalasista.
Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: pt78 - 22.07.13 - klo:17:12
itselläni roikkuu tuollainen (NB) katto tallin seinällä lakanan alla suojassa. Aika paljon tilaa vie vaikkei lattialla olekkaan, ja aina meinaa ohi mennessä päänsä kolauttaa   >:(

Tuli tuossa keväällä saksan tuonnin kylkiäisinä mukana. Mun mielestä näyttää aika tyhmältä auton päällä, ainakin takaapäin.
Jotenkin niin kun ylisuuri kypärä tms  ;D Tai no, über-leveet huulivanteet ja madallus sais kovakatonkin "istumaan paremmin", mutta siinä meneekin taas kesä/talvi -tarpeet ristiin.

Itse olen kahden vaiheille meinaanko tuon säästää omassa käytössä vai en. Ainakaan nyt ekana talvena en meinaa autoa ulkoiluttaa kun on maalipinta aikasta hyvässä kunnossa vielä. (peltivanteet uusilla kitkoilla jäi vielä tilanpuutteen takia hotellin parkkihalliin saksaan). Ja muutenkin meinaan kaikessa rauhassa "viritellä" ja laitella talvella kaikenlaista.

Millä rahalla nuo kovakatot yleensä vaihtaa omistajaa ???. Omani on aikalailla priimakunnossa vielä etten sanois.
Uudet kesävanteet ja kumit pitäis talven aikana hankkia, joten tosta vois saada vähän budjettia.

Tumman vihreä tuo tosin on (emerald green?) , joten ei mikään yleinen väri täällä Suomessa. Kaventaa potentiaalista ostajakuntaa  :scratch

Sit kyllä harmittaa parin talven päästä jos pitää ostaa kovalla rahalla takaisin  action-smiley-034

Toisaalta on talli kotona, ja katos duunissa. Niin ei se nyt noiden lumi+jää ongelmia takia mikään mahdottomuus ois rätin kanssakin käyttää talvella. NBssä vielä tuo lasinen takaikkunakin kestäneen paremmin.  :scratch


Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: Make - 22.07.13 - klo:17:18
500€ on sellanen keskihinta noilla. Joku maksaa jopa 750€ noista mutta aina niihin joutuu värin vaihtaa niin se 750€ menee jos maalaamon kautta käyttää kun itse katto sen 500 maksaa.

Itsekkin täytys hakea jostain(ostaa siis) ja kokeilla mahtuuko kaaret paremmin sellasen kanssa kuin rättikaton.
Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: Tem - 22.07.13 - klo:17:42
Tumman vihreä tuo tosin on (emerald green?) , joten ei mikään yleinen väri täällä Suomessa. Kaventaa potentiaalista ostajakuntaa  :scratch

Täälläpäin toi tuntuu olevan yleisin NB:n väri, ainakin vastaantulevissa autoissa. dunno


Lainaus
Toisaalta on talli kotona, ja katos duunissa. Niin ei se nyt noiden lumi+jää ongelmia takia mikään mahdottomuus ois rätin kanssakin käyttää talvella. NBssä vielä tuo lasinen takaikkunakin kestäneen paremmin.  :scratch

NB:n lasirätillä pärjää kyllä ihan hyvin, mut ohan toi kova katto paljon helpompi. Ei sitä tarvii ees putsata, jos ei huvita, lumet lähtee kyllä ajossa. Vastaavasti rättiä ei saa ikinä puhtaaks lumesta ja jäästä, kun se takaikkunan syvennys ja korin sisään menevät saumat on aina täynnä lunta ja kun koppi lämpee sisältä, ni ne on vettä ja parkin jälkeen ne onkin jäätä.

Sitten on tietty sekin, et rätin kanssahan vedet lorisee sieltä sisäkautta "viemäriä" pitkin. Kovalla katolla vedet ei tuu sisälle ollenkaan. Kesällähän toi on ihan se ja sama, mut talvella väärään paikkaan jäätyny vesi voi tehä tulvan, tai jopa rikkoa jotain. Ei mulla kyllä ollu talvella mitään tollasta, mut toisaalta luettuna.

Ja tosiaan toi ym. näkyvyys taaksepäin. Se kun on talvella muutenkin vähän mitä sattuu, on pimeetä, suola lentää ja lumi pöllyää. Ei sitä mielellään rajottais yhtään enempää, se rätin ikkuna on kuitenkin aika pieni, vaikkei sitä kesällä niin huomaakaan.

Eli pidä ihmeessä, jos meinaat talvella ajella. Mikä on muuten tällä autolla pirun hauskaa puuhaa. :driving
Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: tenis794 - 08.11.14 - klo:13:54
Oisko jollain mittoja NAn kovasta katosta. Painoa taitais olla n.19kg.
Suunitelmissa ois tilata briteistä kovakatto  :)
Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: Kari - 08.11.14 - klo:14:34
Mun katto (OEM) painaa 21kg.
Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: Tomy - 08.11.14 - klo:15:18
Mulla on joku race-katto pleksi-ikkunalla ja painoa 16kg.
Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: tenis794 - 08.11.14 - klo:15:58
Löysin jostain sivulta pituus 1200mm, korkeus 400, leveys 1300mm.
Jos joku foorumilainen viittis mitata omansa jossain vaiheessa.
Sais selvitettyä postikulut  whistle
Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: Väiski - 08.11.14 - klo:16:44
Löysin jostain sivulta pituus 1200mm, korkeus 400, leveys 1300mm.
Jos joku foorumilainen viittis mitata omansa jossain vaiheessa.
Sais selvitettyä postikulut  whistle
Kovakattohan ei ole paljoakaan erikokoinen kuin rätti sen ollessa kiinni. Mittaile siitä ja lisää vähän pakkausvaraa ympärille. Painoakin tulee luultavasti pakkaustarvikkeista enemmän kuin itse katosta. Paitsi, jos se on kullasta tehty.
Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: tenis794 - 08.11.14 - klo:19:45
Pitääpä mennä mittailemaan illemmalla kun menen jatkamaan hiomista. Katto tällä hetkellä irtonaisena lattialla. Jos ensi viikolla pääsis jo maalailemaan autoa  :bansku
Onko kukaan rakentanu polykarbonaatista takaikkunaa ? Tuleeko katsastuksessa sanomista?
Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: Väiski - 08.11.14 - klo:21:07
Lasi-ikkunalliseen rättiin vaihdoin polycarbonaattilevyn. Alkuperäinen ikkunalasi on kyllä kupera ja muovilevy taipuu kylmiltään vain yhteen suuntaan, mutta ero on niin pieni, ettei se häiritse vaikka levy olisi perusmuodossaan suora. Muistaakseni käyttämäni levy oli 3 tai 4 mm paksua. Kovakaton takaikkunan pinta on myös kahteen suuntaan kaareutuva. Siitä ei muuta vinkkiä.

Mitä katsastaja voisi pc ikkunasta sanoa. Eikös takaikkunan saa edelleen laittaa vaikka umpeen, jos haluaa kunhan autossa on hyväksytyt peilit. Jos katsastus osuu kevääseen tai kesälle, niin ei katsastaja sitä ikkunaa näe. Ainakaan vielä tähän mennessä ei ole vaadittu esittelemään kattoa katsastuksessa ja kovakatto ei ole edes ollut mukana.
Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: Una - 08.11.14 - klo:21:11
Kyllähän laseista pitäis e-hyväksyntä muistaakseni 90-luvun alusta löytyä, eri asia tarkastetaanko niitä
Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: Väiski - 08.11.14 - klo:21:22
Kyllähän laseista pitäis e-hyväksyntä muistaakseni 90-luvun alusta löytyä, eri asia tarkastetaanko niitä
Koskeeko muita kuin lasista tehtyjä ikkunoita?
Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: Una - 08.11.14 - klo:21:34
Onkin muuten hyvä kysymys, direktiivi puhuu alkuperäiskielellä safety glazingistä ja suomeks turvalaseista. Pitäis tarkistaa vielä trafin soveltamisohjeet ym..
Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: tenis794 - 08.11.14 - klo:21:43
Löyty ebaystä tällä hetkellä aika halpa katto mistä on hajonnu lasi. Sen takia suunnittelin.
Tässä oisi muuten ohjeet lexa lasin tekoon ja asennukseen http://targamiata.com/tags.php?tag=lexan%20window (http://targamiata.com/tags.php?tag=lexan%20window)
tossa ois toi katto http://rover.ebay.com/rover/0/e11051.m44.l1139/7?euid=84dd7f1275c249dd9b87f0ab27b77eeb&loc=http%3A%2F%2Fcontact.ebay.com%2Fws%2FeBayISAPI.dll%3FM2MContact%26item%3D111502640826%26requested%3Ddunclafunk%26qid%3D949657380010%26redirect%3D0%26ssPageName%3DADME%3AX%3ARTQ%3AUS%3A1139&exe=10708&ext=25561&sojTags=exe=exe,ext=ext
 (http://rover.ebay.com/rover/0/e11051.m44.l1139/7?euid=84dd7f1275c249dd9b87f0ab27b77eeb&loc=http%3A%2F%2Fcontact.ebay.com%2Fws%2FeBayISAPI.dll%3FM2MContact%26item%3D111502640826%26requested%3Ddunclafunk%26qid%3D949657380010%26redirect%3D0%26ssPageName%3DADME%3AX%3ARTQ%3AUS%3A1139&exe=10708&ext=25561&sojTags=exe=exe,ext=ext)
Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: Väiski - 08.11.14 - klo:21:52
Tiettyjen ikkunoiden osalta on varmasti vaatimuksia temperoinnista ja laminoinnista sekä merkinnöistä jo vuosikymmenien takaa, mutta en usko että vaatimukset ulottuvat yksityiskäyttössä olevan henkilöauton takaikkunaan näin vanhoissa autoissa, ellei se ole nimenomaan lasia. Mutta hyvä kun tuli asia esille, niin voi varmuuden vuoksi mennä jatkossakin leimalle katto alhaalla.
Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: Väiski - 08.11.14 - klo:22:14

Tässä oisi muuten ohjeet lexa lasin tekoon ja asennukseen http://targamiata.com/tags.php?tag=lexan%20window (http://targamiata.com/tags.php?tag=lexan%20window)
Tuossa on ehkä viisainta ainakin käyttää kattoa paikallaan autossa pleksin kiinnittämisen eri vaiheissa, tai tekee siten niin miltä näyttää, että katto on koko toimenpiteen ajan kiinni autossa. Muuten voi kaydä niin, että menee kieroksi. (En löytänyt kohtaa, missä olisi mainittu asiasta.)
Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: Sami - 08.11.14 - klo:22:53
Löyty ebaystä tällä hetkellä aika halpa katto mistä on hajonnu lasi. Sen takia suunnittelin.

näyttää olevan suhteellisen kohtuullisesti ihan ehjiäkin tarjolla. postikulut tulee näyttelemään tossa niin suurta roolia että itse laittaisin sen satasen tai pari lisää ja ostaisin ehjän.
Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: tenis794 - 09.11.14 - klo:13:59
Laitellu viestiä viidelle henkilölle ja ainoastaan yksi suostuu lähettämään katon. Tuo oli ainut joka olisi suostunut lähettämään. Mites haluaisko joku lainata omaa kattoaan jotta sais tehtyä muotin. Tietenkin korvausta vastaan  :porvarismoke Esimerkiksi maalaan katon materiaalien hinnalla tai jotain muuta.
 Meinasin että kokeilis DIY kattoa. Jos ei löydy sopuhintaan ulkomailtakaan
Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: hrnt - 09.11.14 - klo:23:33
Missäpäin vaikutat? Multa saattais saada jomman kumman kovakatoista lainaan maalausta vastaan (siis sillä oletuksella että maalaushommat sujuu oikeesti, ja että projekti ei vie tolkuttoman kauaa)
Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: tenis794 - 10.11.14 - klo:15:20
Vastattu yv:llä. Mites muuten kun prototyyppi on tehty ja jos onnistuu hyvin. Nii oisko porukka kiinnostunut lasikuitu katoista ? Uskoisin et sais tehtyä n.600-700e maalamattomana.
Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: Samuli - 11.11.14 - klo:21:31
Nii oisko porukka kiinnostunut lasikuitu katoista ? Uskoisin et sais tehtyä n.600-700e maalamattomana.
Ei se siitä, orkkiskatot jotka istuu hyvin ilman oireita vaihtaa Suomessa keskimäärin omistajaa 500€, lasikuituinen ns. kevyt katto on englannissa 2-300€.
Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: Zuissi - 11.11.14 - klo:21:37
Nii oisko porukka kiinnostunut lasikuitu katoista ? Uskoisin et sais tehtyä n.600-700e maalamattomana.
Ei se siitä, orkkiskatot jotka istuu hyvin ilman oireita vaihtaa Suomessa keskimäärin omistajaa 500€, lasikuituinen ns. kevyt katto on englannissa 2-300€.

+1

Onnea vaan yritykseen, miataan on olemassa viisaampiakin sijoituskohteita kuin itse lähteä yrittämään katon tekemistä. En kyllä henkilökohtaisesti maksaisi diy-tekeleestä kenellekään enempää mitä orkkis maksaa käytettynä, VAIKKA se olisi hyvin tehty.  laughing-smiley-014
Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: Sami - 11.11.14 - klo:22:21
Nii oisko porukka kiinnostunut lasikuitu katoista ? Uskoisin et sais tehtyä n.600-700e maalamattomana.

ammattilainen tekee jotakuinkin samaan hintaan ja kokemuksesta voin sanoa että istuu hyvin: Honeybourne Mouldings (http://www.honeybournemouldings.co.uk/mazda.htm)
Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: hrnt - 11.11.14 - klo:22:46
Pitäis tosiaan olla selvästi orkkista kevyempi ja hemmetin hyvin tehty (ja tulla laiseineen, lukkoineen ja tiivisteineen) jotta yli 500e hintoihin pääsis, toi ku tarvii vielä maalinki pintaan. Toisaalta carbon miata tekee lasikuitusta n. puolet orkkista kevyempää 600$ hintaan, joten jos samoihin painoihin päästään, niin kyllä mä tollasen uuden, ehjän ja hyvin istuvan ~10kg katon ostaisin 6-700€ hintaan jos sattuis sopivasti olemaan ylimäärästä.
Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: Sami - 11.11.14 - klo:23:07
Toisaalta carbon miata tekee lasikuitusta n. puolet orkkista kevyempää 600$ hintaan, joten jos samoihin painoihin päästään, niin kyllä mä tollasen uuden, ehjän ja hyvin istuvan ~10kg katon ostaisin 6-700€ hintaan jos sattuis sopivasti olemaan ylimäärästä.

korjatkaa toki jos olen väärässä. mulla oli ainakin sellainen käsitys että tuohon carbonmiatan kattoon ei sitten enää tarvitsekaan lisätä kuin ikkuna ja kiinnikkeet niin saadaan toimiva katto. painokin saattaa karvan verran nousta  :-[
Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: Una - 12.11.14 - klo:00:13
Dry-carbonista alle 12kg lasin kanssa 700e:lla ni ostan kyllä.
Otsikko: Vs: Kovakatto
Kirjoitti: hrnt - 12.11.14 - klo:01:23
korjatkaa toki jos olen väärässä. mulla oli ainakin sellainen käsitys että tuohon carbonmiatan kattoon ei sitten enää tarvitsekaan lisätä kuin ikkuna ja kiinnikkeet niin saadaan toimiva katto. painokin saattaa karvan verran nousta  :-[

Tottahan tuo, mutta kun kerta puhtaasti kevyttä kattoa haetaan niin silloin ei normi lukkoja taikka taka-ikkunaa laiteta. Eli jos oikeesti kevyt katto, niin sitte löytynee ostajia vaikka ilman lasia, tiivisteitä, lukkoja jne. Tai ainakin mä ostaisin. Sitte taas jos katto ei oo superkevyt, niin sitte se taistelee markkinoilla noita perus 5-700e maksavia orkkis kattoja vastaan, ja silloin on aika tiukka rako. Usein on tosiaan tuolla 500e hinnalla on vaihtanu omistajaa ihan siistikuntonen ja ehjä orkkis katto jossa kaikki tarvittava mukana ja hyvällä tuurilla vielä oikeen värinenki. Kevyiden kattojen saralla näkisin että kilpailua on huomattavasti vähemmän.