Kirjoittaja Aihe: Miata kesäksi  (Luettu 25799 kertaa)

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #60 : 12.02.15 - klo:15:46 »
Saattaahan se joskus tulla mieleen, että tehoja vois olla vähän enemmän, mutta ihan sama se on 1,8:kin kanssa.
Itseasiassa asia on juurikin näin. Loppujen lopuksi vertailu 110 heppaa vs. 140 heppaa ei kauheasti riemua herätä. Vertailu 110 heppaa vs. 220 heppaa alkaa olemaan  jo vähän eri tilanne. Tai 110 vs. 220 vs. 330. Siinä olisi jo vähän valinnan varaa. ;)

Jooh...
Mutta ota se, missä on vähiten ruostetta. Kaikesta muusta (paitsi tehonpuutteesta) pääset halvalla. Jakohihnan vaihdattaminen maksaa about 400 euroa. Auton hankintaa ei kannata sen perusteella tehdä, onko se vaihdettu vasta vai ei. Mieluummin jopa niin, että vaihdattaa sen itse. Ainakin tietää varmuudella, että se (ja vesipumppu) on vaihdettu.

Ja tosiaan, turvakaari on eri asia kuin nuo kromiset koristekaaret. Niistä on yhtä paljon hyötyä (turvallisuuteen) ilman kattoa, rättikatolla kuin kovalla katollakin.
Don't charge. Super Turbocharge!

leyak

  • Kerholainen
  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #61 : 12.02.15 - klo:16:59 »
Kiitos taas "sivistämisestä", kuvittelin todella noiden "kromipäiden" olevan ihan turvavaruste! Unohdetaan. Ai ei tule täystuhoa €€€ jos hihna katkeaa, jos näin on niin tietysti parempi vaihtaa luotettavassa paikassa, itsellä peukalo tiellä enemmän kuin kouluttamattomallakin apinalla.

Vaihdetut osat: keskityn siis ruosteettomuuteen ja jätän vähemmälle huomiolle varaosalaskut. Missä muualla ruostetta yleensä on kuin kynnyskoteloissa, lokasuojien kaarissa ja takaluukussa, ne olen pannut merkille? Onko jotain sellaista "piilopaikkaa"?

Tuota moottorikokoa ajatellen ja itseni tuntien on sitten joko loputon viritysrumba, tai todellakin niin että tyytyy siihen mitä on ja keskittyy enemmän ajo-ominaisuuksiin....ja maisemiin. Tähän ajatukseen päätyminen on kyllä yrityksen ja erehdyksen kautta kestänyt vuosikymmeniä...

Jos ei radalle mene, ei paljon pääse käyttämään tehoja muutenkaan nykyään.
-03 NBFL 1.8 Nevada

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #62 : 12.02.15 - klo:19:06 »
AIVAN LOISTAVA, vaihtoehto on alkupään NA tuolla legendaarisen pirteällä 1.6 -koneella, 116 hp...

Joo, NA 1.6-litrainen (vm-90-93) on hyvä valinta, jos vakiolla meinaa ajella. 1.8-litrainen on varmastikin jonkin verran nopeampi mutta huomattavaa eroa ei ole. Sen sijaan fiiliksessä on selvä ero. 1.6-litrainen tykkää kierroksista ja jaksaa vetää yläkierroksillakin. 1.8-litrainen on aika nuhaisen tuntuinen yläkierroksilla. Eli 1.6-litrainen tuntuu paljon enemmän "urheilumoottorilta"

 Haasteena näissä on tosiaan hyvän yksilön löytäminen, kun autot ovat yli 20 vuotta vanhoja

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #63 : 12.02.15 - klo:21:27 »
Missä muualla ruostetta yleensä on kuin kynnyskoteloissa, lokasuojien kaarissa ja takaluukussa, ne olen pannut merkille? Onko jotain sellaista "piilopaikkaa"?

Etuaisat? Ei ehkä mikään epidemia, mutta parissa nimenomaan NB:ssä olen tuollaisesta kuullut. Nyt kun sinulla on kerholaisstatus, niin käy katsomassa projektipuolelta tuon viestin kolmas kuva: http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=3047.msg62522#msg62522
ex-NA8C

Freerider

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 217
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #64 : 13.02.15 - klo:16:02 »
Mielestäni NA:n paras puoli on sen tunnelma. Vakio 1.6sen 115 heppaa tuo kivasti vauhdin tuntua, kun auto on kaikin puolin nykyautojen seassa pieni, ovet ohuet, joka paikka tärisee epätasaisuuksissa, tuuli puhaltaa hiuksissa ja moottori rääkyy kivasti läpi kierrosalueen. Autolla pääsee ajon tunnelmaan  :driving jopa laillisilla ajonopeuksilla, toisin kuin kliinisen hiljaisilla ja turvallisilla nykyavoilla.
Oli 93 NA pikkulohko
-05 BMW e91 320d
-99 Z28 "pikkulohko"

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #65 : 13.02.15 - klo:20:51 »
Mielestäni NA:n paras puoli on sen tunnelma. Vakio 1.6sen 115 heppaa tuo kivasti vauhdin tuntua, kun auto on kaikin puolin nykyautojen seassa pieni, ovet ohuet, joka paikka tärisee epätasaisuuksissa, tuuli puhaltaa hiuksissa ja moottori rääkyy kivasti läpi kierrosalueen. Autolla pääsee ajon tunnelmaan  :driving jopa laillisilla ajonopeuksilla, toisin kuin kliinisen hiljaisilla ja turvallisilla nykyavoilla.
No näinhän se juurikin on. Ja kun tuohon vielä lisää sen, että autossa ei ole mitään ylimääräistä ja se ajotuntuma; se vaan on niin minun makuun... välitön tuntuma tiehen, ohjaus reagoi heti, ei vetele eikä vikuroi. Ja ihan perustekniikalla. Hieno tuote.
(ottamatta nyt mitenkään kantaa siihen etteikö NB:ssa olisi lähes sama fillis  whistle)
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Wolf@Heart

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 118
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #66 : 14.02.15 - klo:08:54 »
Juu toista se on näillä painavilla, kliinisen hiljaisilla ja turvallisilla nykyavoilla vai laivoillako se nyt oli.  ;D

pvaulo

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 490
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #67 : 20.02.15 - klo:13:31 »
Missä muualla ruostetta yleensä on kuin kynnyskoteloissa, lokasuojien kaarissa ja takaluukussa, ne olen pannut merkille? Onko jotain sellaista "piilopaikkaa"?

Etuaisat? Ei ehkä mikään epidemia, mutta parissa nimenomaan NB:ssä olen tuollaisesta kuullut. Nyt kun sinulla on kerholaisstatus, niin käy katsomassa projektipuolelta tuon viestin kolmas kuva: http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=3047.msg62522#msg62522

Tuon pystyy kohtuu helposti kokeilemaan moottoritilan kautta. Kokeilee vaan tuon palkin alapuolen iskaritolpan etupuoleta. Itsekin tuosta kokeilin ja tuo oli mielestäni vielä hyvä. Vaihdoin tuohon molemmin puolin 30cm matkalle peltiä. Ilman korjausta vaikka pelkällä kotelosuojalla olis menny vielä reilu viis vuotta.


public

  • Juniori
  • Viestejä: 47
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #68 : 23.02.15 - klo:00:11 »
Oma laite tuli tänä viikonloppuna Suomeen ja onhan se paljon parempi kuin mitä uskalsin odottaa tai toivoa. Tekemistä jäi onneksi itsellekin, ja käyntihäiriö nostaa päätänsä välillä (tulpat, tulpanjohdot vaihdettu, ecu temp sensor vaihtuu seuraavaksi), mutta kun se pelaa täydellisesti, se on hitsin hyvä. Alkavalla viikolla pääsee sitten aloittamaan verotus- ja kilvitysrumban.
–93 MX-5 NA "Munich Edition"

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #69 : 23.02.15 - klo:18:54 »
Onneks olkoon! ;)
Don't charge. Super Turbocharge!

public

  • Juniori
  • Viestejä: 47
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #70 : 27.02.15 - klo:15:19 »
Tänks! Veroja tuli 639e, mikä on ehkä satkun enemmän kuin mitä toivoin. Katsotaan saako sitä oikaistua vähän.
–93 MX-5 NA "Munich Edition"

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #71 : 27.02.15 - klo:15:33 »
Tänks! Veroja tuli 639e, mikä on ehkä satkun enemmän kuin mitä toivoin. Katsotaan saako sitä oikaistua vähän.

Millainen sulle nyt tuli? :)
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

public

  • Juniori
  • Viestejä: 47
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #72 : 27.02.15 - klo:18:00 »
http://imgur.com/a/sUnOZ#0

Tällainen se oli myyntikuvissa ja aika lailla sellainenhan sieltä tuli. 1993 1.6 115hv 166tkm tosiaan.

Lahtiaisen Porschen kanssa: http://i.imgur.com/Hw6vqc6.jpg

Talvirenkaissa: http://i.imgur.com/pv6JR6n.jpg

Kotipihassa: http://i.imgur.com/hxAXDWU.jpg

Ostoslistatarrat ilmestyi autoon tuonnin yhteydessä kavereiden toimesta, pitää nykiä ne veks kun kiillottelen maalipintaa kunnolla. Ruostetta on etuloksujen alareunoissa vähäsen, takakaarissa myös alkuja ja takahelman kulma odottelee siistimistä, mutta muuten koppa on aika lailla OK, lommot poislukien. Penkit on ehjät, tuulilasi on ehjä, rätti on muuten ehjä mutta pleksi huono. Tosiaan sitä käyntihäikkää on välillä muttei aina. Vaihdatan ensi viikolla tuohon jakohihnan ja vesipumpun, ja samalla sen ECU:lle menevän lämpöanturin, jälkimmäisen jälkeen tietää päästöistä vähän enemmän leimaa ajatellen. Leimalle ruuvailen myös repsikan peilin paikalleen ja takapään kallistuksenvakaajan drop linkitkin menee vaihtoon. Alustan komponentit on myös nätisti pintaruosteessa, onneksi aiempi venakopan ja CAS o-ringin öljyvuoto on ruostesuojannut etupäätä. :D

Tulevaisuudessa varmaan enimmäkseen siistin tuota, varsinaisista päivityksistä en vielä ossoo sannoo. Punaisiinkin mittareihin tottuu.
–93 MX-5 NA "Munich Edition"

Una

  • Vieras
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #73 : 27.02.15 - klo:18:07 »
Sori nyt jos pilaan sun illan mutta näin äkkiseltään näyttäis olevan melko roisi sävyero etupuskurin ja konepellin/siipien ja vasemman oven ja takakaaren välillä. Eikä oikeen istu toi kuskin ovi eikä takapään osat paikalleen.. Kolaroitu kerran tai jopa kaks kertaa aiemmin?

public

  • Juniori
  • Viestejä: 47
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #74 : 27.02.15 - klo:18:17 »
On siihen varmaan pari tälliä sattunut, se oli senhintainen ettei se voi priima ollakaan. Joku varmaan suutahtaa jos syytän sitä että autolla on ollut kaikkiaan kolme peräkkäistä naisomistajaa... Keulapala on asteen tai pari tummempi, takakulmaan on osunut joku tolppa ja se on vipannut tuota takapaneelin istuvuutta kulmasta, varmaan myös tuo paksinkannen teline ja sen kiinnikkeet vaikuttaa siihen miten kansi istuu. Kuskin oveakin on taidettu syystä tai toisesta maalata, mutta ehkä senkin kanssa voi elää. :)
–93 MX-5 NA "Munich Edition"