Miata.fi

Yleinen => Alusta, jarrut, renkaat ja vanteet => Aiheen aloitti: arantala - 24.07.13 - klo:16:36

Otsikko: Tukivarret ruosteessa
Kirjoitti: arantala - 24.07.13 - klo:16:36
Tänään ei ole hyviä uutisia.

Toin Skotlannista upean 10AE:n, siis 1.8 NB. Tosi komia ulkopuolelta, mutta enpä sitten kurkistellut auton alle tarpeeksi.
Katsastussetä kuori kaikki tukivarret ruostesilpuksi pajan lattialle. Kyllä siellä sen verran materiaalia on jäljellä, että päästi ulos ajamaan, mutta läpi ei mennyt, vaan kaikki tukivarret pitää vaihtaa.
Takaa ylä- ja alavarret ja eteen ylävarret. Etupuolen alavarret nyt olis vielä menny läpi, mutta kaipa ne kannattaa uusia samaan syssyyn, niin rumilta näyttävät.

Inchcape tarjosi osien hinnaksi palttiarallaa 3300 euroa yhteensä. Se on enemmän, kuin maksoin koko autosta.
eBaystä näyttää löytyvän jotain "vähän käytettyjä" paloja ja bildelsbasenkin tarjoaa jotain vastaavaa, mutta kulutusosat mielellään vaihtaisi uusiin. IL-motorsportilta saisi koko setin vajaalla parilla tonnilla, mikä on silti ihan hirveästi.

Mistäs näitä pitäisi lähteä etsimään, vai olenko tuomittu paalaamaan koko kaakin? Johan sillä tuli päälle viis tonnia ajettua...

Onko näihin jotain säädettäviä tuunausosia tai off-brand palikoita, joita saisi murto-osahintaan?

Arto
Otsikko: Vs: Tukivarret ruosteessa
Kirjoitti: Make - 24.07.13 - klo:16:50
Mx5partsista uusilla osilla (tai IL motorsportista)

http://www.ilmotorsport.de/shop/article_detail.php5?aid=1744&oid=394&depth=3&page=1&count=56&PHPSESSID=bef351988af4b02063a1196f7642fbc1

http://www.ilmotorsport.de/shop/article_detail.php5?aid=1745&oid=394&depth=3&page=1&count=56&PHPSESSID=bef351988af4b02063a1196f7642fbc1

Näitä kahdet:
http://www.ilmotorsport.de/shop/article_detail.php5?aid=1743&oid=394&depth=3&page=1&count=56&PHPSESSID=bef351988af4b02063a1196f7642fbc1

http://www.ilmotorsport.de/shop/article_detail.php5?aid=1753&oid=394&depth=3&page=2&count=56&PHPSESSID=bef351988af4b02063a1196f7642fbc1

http://www.ilmotorsport.de/shop/article_detail.php5?aid=1754&oid=394&depth=3&page=2&count=56&PHPSESSID=bef351988af4b02063a1196f7642fbc1

http://www.ilmotorsport.de/shop/article_detail.php5?aid=2915&oid=394&depth=3&page=4&count=56&PHPSESSID=bef351988af4b02063a1196f7642fbc1

http://www.ilmotorsport.de/shop/article_detail.php5?aid=2914&oid=394&depth=3&page=5&count=56&PHPSESSID=bef351988af4b02063a1196f7642fbc1

Yhteensä 1640€ ja puslat täytyy samalla ostaa, vanhoja ei kannata käyttää.

Noi on muuten samat kuin NA korisessa pois lukien etuylätukivarret. Nekin sopii jos ottaa NA:sta pyörännavat. Erona siis vain pallonivelen kartion pituus.

Käytettynäkin siis löytyy hyviä.

Otsikko: Vs: Tukivarret ruosteessa
Kirjoitti: Make - 24.07.13 - klo:16:54
Ja noi ei sitten ole kulutus osia. Ainoastaan etuylätukivarret vaihtuu samalla kun pallonivelkin.

Tulee halvemmaksi ostaa käytetyt ja niitäkään ei paljoa liiku...
Otsikko: Vs: Tukivarret ruosteessa
Kirjoitti: Klutche - 24.07.13 - klo:17:10
No huhhuh mihin jamaan päässy :/
Otsikko: Vs: Tukivarret ruosteessa
Kirjoitti: arantala - 24.07.13 - klo:17:11
Kiitos Make,

ryhdynpä katselemaan käytettyjen markkinoita, jos selviäisi halvemmalla. Hyvä että NA:nkin varret sopivat. Niitä luulisi olevan tarjolla siellä sun täällä.

Arto
Otsikko: Vs: Tukivarret ruosteessa
Kirjoitti: Make - 24.07.13 - klo:17:13
Multa vois osa noista löytyä.....riippuu koska tarvitset?
Otsikko: Vs: Tukivarret ruosteessa
Kirjoitti: Lauri - 24.07.13 - klo:18:40
Sori ot. mut miten helvatissa ne on tohon kuntoon menneet!! Ei ole taidettu alustaa pahemmin koskaan pestä?
Otsikko: Vs: Tukivarret ruosteessa
Kirjoitti: sasu - 24.07.13 - klo:18:42
Jos tukivarret on tossa kunnossa niin missä kunnossa on pohja?
Otsikko: Vs: Tukivarret ruosteessa
Kirjoitti: Make - 24.07.13 - klo:19:09
En kyseisestä yksilöstä tiedä mutta kaks NA:ta on mulla käyny jossa vastaavat tukivarret ja pohjassa ei mitään vikaa. Sitten sellanen on ollu jossa tukivarret oli siistit mutta pohja aivan karmea.

Ilmeisesti noi muodostaa suolailmaston kanssa parin(siis pohja ja apurungot/tukivarret) joista jompikumpi syöpyy. Sama ilmiö kuin merivesipaateissa joissa sinkki palat laitetaan jotta pelti pysyis.
Otsikko: Vs: Tukivarret ruosteessa
Kirjoitti: Kari - 24.07.13 - klo:20:20
Nb:n koiranluut ovat erilaiset. Pystyykö NA:n alatukivarsia siis käyttämään?
Otsikko: Vs: Tukivarret ruosteessa
Kirjoitti: Make - 24.07.13 - klo:20:31
Netistä luettua ja il:n omat sivut väittää että sopii. Eihän noissa ole kuin itse koiranluu erilainen joten vaihtaa nekin?
Otsikko: Vs: Tukivarret ruosteessa
Kirjoitti: Klutche - 25.07.13 - klo:00:33
Siis eiks NB:eessä ole vakaajantuet pallonivelillä? Ei välttis sovi NA:aan tukivarteen.
Otsikko: Vs: Tukivarret ruosteessa
Kirjoitti: lahtiain - 25.07.13 - klo:10:26
Mulle tuli aikanaan Junk Yard Dogilta alatukivarret, kun puslajumpassa pääsin prässin kanssa tarpeeksi sinuiksi enkä varonut. En muista mitä maksoi, mutta kympeistä oli kyse.

Brittityyliin nekin oli pintaruosteessa, mutta se oli onneksi vielä kosmeettista. Hiekkapuhalluksen (kymppejä, apurunko ja muuta roinaa maksoi 30e) ja maalauksen jälkeen näyttävät uusilta, ja samalla vaihtui toki puslatkin. Eli jos tunnet paikkakunnallasi halvan hiekkapuhalluksen, niin briteistä käytetyt, mutta huomattavasti vähemmän ruosteiset tukivarret vaan tulemaan ja selvinnet katastrofista parilla satasella, ja saat tukivarret joiden maali on huomattavasti parempi kuin tehtaan käsittely. Ennen asennusta tukivarsien kotelot on toki myös helppo ruostesuojata :)
Otsikko: Vs: Tukivarret ruosteessa
Kirjoitti: arantala - 25.07.13 - klo:16:20
Kiitos vastauksista kaikille. Selailen tässä eBaytä ja muita vastaavia, ja löytyyhän noita, jos nyt ei pilkkahintaan, niin jotakuinkin siedettävään. Epätoivo on hieman väistynyt jo.

Ei taida ihan parilla sadalla selvitä, mutta ehkä alta puolella tonnilla kuitenkin. Riippunee työnkin kustannuksista.

Make, auto olisi kiva saada kuntoon katsurin antaman kuukauden sisällä, mutta eipä tässä konkurssissa paljon tunnu, jos vaikka joutuukin täyden katsastuksen uusimaan myöhemmin. Skotlannin MOTilla ajelee vissiin lokakuun puoleenväliin asti. Jos sinulta siis osia löytyy järkihintaan, niin pistä toki viestillä infoa tai tarjousta!

Arto
Otsikko: Vs: Tukivarret ruosteessa
Kirjoitti: wagner - 25.07.13 - klo:16:41
Jos et ole Junk Yard Dogilta viä kysyny, niin kysy ihmeessä häneltä. Täältä löytyy sähkköpostiosoite http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=2060.0
Otsikko: Vs: Tukivarret ruosteessa
Kirjoitti: Timi - 25.07.13 - klo:16:50
Pyydä junk yard dogilta tarjous koko setille, varmasti saat häneltä parhaan tarjouksen. ;)
Otsikko: Vs: Tukivarret ruosteessa
Kirjoitti: arantala - 25.07.13 - klo:17:12
Kiitoksia! Kysyn hauvalta!
Otsikko: Vs: Tukivarret ruosteessa
Kirjoitti: wagneri - 25.07.13 - klo:18:19
Mullakin on ylimääräisiä Juuri pestyjä tukivarsia pyörimässä jaloissa. Nämä siis 95 vuoden NA:sta.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/13196772/tukivarsia_95na.jpg (https://dl.dropboxusercontent.com/u/13196772/tukivarsia_95na.jpg)
Otsikko: Vs: Tukivarret ruosteessa
Kirjoitti: arantala - 12.08.13 - klo:11:25
Noniin ja heipähei.

Käytin auton uudestaan ylhäällä ja otin lisää valokuvia. Postasin kuvat mx5nutziin ja tässä on asiaa käsittelevä threadi: http://www.mx5nutz.com/forum/index.php?showtopic=129730
Sieltä löytyy ekasta postauksesta myös linkki galleriaan.

Jos olen oikein tulkinnut herrasväen kommentteja, niin autolle pitäisi tehdä seuraavaa:
- Uudet tukivarret ja subframet
- Ainakin vasemman etupalkin vaihto, koska sen lehtirakenteesta johtuen se on mennyttä kamaa.

Junk Yard Dogilta kyselin tarjousta kaikelle tarvittavalle.

Ehdin jo wagnerilta hankkia takatukivarret, mutta nyt alan kyllä miettiä, että kannattaako tätä enää lähteä korjaamaan. Harmittaisi hirveästi romuttaa auto, koska se on ulkoisesti simpuran nätissä kunnossa: http://i.imgur.com/xwWOe6U.jpg (http://i.imgur.com/xwWOe6U.jpg)
Käytännönkin ongelma tulee siitä, että minulla ei ole tallipaikkaa, jossa tuon voisi purkaa osiin ja myydä osat.
Nyt riippuu paljonko myyjältä saa lypsettyä hyvitystä ja paljonko tullilta löytyy sympatiaa tuolle verotuksellisesti, että mitä tuolle teen. Jos tulli myöntää että autolla on murto-osa jälleenmyyntiarvoa jäljellä ja lätkäisee alle kolmensadan verot, niin saatanpa maksaa pois, rekisteröidä, ja pistää talvisäilöön kevättä ja uusia ideoita odottamaan.
Jos taas tulli mätkii kunnon verot, jätän auton rekisteröimättä ja harkitsen sen purkamista.

Halusin vain hauskan ja luotettavan kesäauton, ja nyt tästä tuli päänsärky. Jos joku haluaa ostaa tuon pois purettavaksi, niin pistäkää tarjousta. Siinä on LSD:tä, hyvää 1.8 konetta, tyylikaaria, nahkapenkkejä, kiiltäviä 10AE peltejä, nardia, airbageja, nättejä vanteita ja vaikka mitä muuta osaa, joista saa kyllä osaava purkaja ihan mukavat fyffet. Tai voihan tuon korjattavaksikin hankkia.

Arto
Otsikko: Vs: Tukivarret ruosteessa
Kirjoitti: Tem - 12.08.13 - klo:11:45
Nyt riippuu paljonko myyjältä saa lypsettyä hyvitystä ja paljonko tullilta löytyy sympatiaa tuolle verotuksellisesti, että mitä tuolle teen. Jos tulli myöntää että autolla on murto-osa jälleenmyyntiarvoa jäljellä ja lätkäisee alle kolmensadan verot, niin saatanpa maksaa pois, rekisteröidä, ja pistää talvisäilöön kevättä ja uusia ideoita odottamaan.
Jos taas tulli mätkii kunnon verot, jätän auton rekisteröimättä ja harkitsen sen purkamista.

Autovero lasketaan ehjän/leimakuntosen auton mukaan, tuon ei pitäisi veroja laskea.

Mut eihän noitten osien vaihto nyt paha rasti oo. Toki ilman tallipaikkaa aika hankala, mut varmasti täältäkin löytyy tekijä, jos ei muuten..
Otsikko: Vs: Tukivarret ruosteessa
Kirjoitti: arantala - 12.08.13 - klo:11:56
Juu noinhan tuo taitaa olla tuon verotuksen suhteen. Huomasin nyt itsekin, kun löysin oikeat hakusanat. Taitaa ajot loppua siirtoluvan loppumiseen 15.9, koska verotusta ei toimiteta ennen korjausta.

Saas nähä mihin hintaan Junk Yard Dog tarjoaa osia. Ajattelin, että tämän voisi viedä viroon hitsattavaksi, kun on sen verran iso remppa, mutta jos joku osaava harrastaja tahtoo tehdä tarjousta, niin viestiä vaan. Kaikki kiinnostaa. Käytännössä en autoa ole muutenkaan käyttämässä ennen kevättä, joten kiirehän tällä sinänsä ei ole. Siirtely vaan on helpompaa vielä kun siirtolupa on voimassa.
Otsikko: Vs: Tukivarret ruosteessa
Kirjoitti: Samsa - 12.08.13 - klo:11:58
Purkuun. Mä voin ostaa sulta vaihdelaatikon ja peltejä
Otsikko: Vs: Tukivarret ruosteessa
Kirjoitti: Samuli - 12.08.13 - klo:12:05
Ostitko auton liikkeestä? Yksityiseltä ostaessa olet omillasi auton kunnon suhteen eikä myyjällä ole valitettavasti pakkoa hyvittää ostoksestasi puntaakaan. UK:ssa puretaan autoja paljon pienemmistä ruostevaurioista.
Otsikko: Vs: Tukivarret ruosteessa
Kirjoitti: arantala - 12.08.13 - klo:14:29
Yksityiseltä tietysti...
Noh, kiusaan sitä kuitenkin. Katsotaan mitä sanoo.

Kysyntää vissiin olisi osille ihan kivasti. Purkupaikkaa vaan ei ole, joten en pysty purkamaan vaikka haluaisin/osaisin.

Yhä on korjaus vakavasti harkinnassa, mutta onko vinkkejä purkamoista, jotka ymmärtäisivät 10AE:n osien arvon, tai paikasta, jossa tämän voisi purkaa itse?

Otsikko: Vs: Tukivarret ruosteessa
Kirjoitti: E38 - 12.08.13 - klo:15:30
Kun noita kuvia katsoo, niin olen aika  :jawdrop että NB koppasen MX:n saa tollaseen kuntoon pohjasta? Siis kun auto on mallina kuitenkin aika "tuore". En ole ennen nähnyt moista ja olen 10 vuotta seurannut tämän mallin juttuja.

Tsemppiä auton kanssa ja toivottavasti ei tule hirveästi  takkiin. Jos päätät purkaa auton ja myydä osat, voi katastrofi tulla jonkinlaiseen balanssiin €uroissa. Vatsahaava on toinen juttu.

MX-5 on hauska ja luotettava avoauto, mutta pohjasta voi näköjään löytyä pommi.
Otsikko: Vs: Tukivarret ruosteessa
Kirjoitti: Tem - 12.08.13 - klo:15:35
Kun noita kuvia katsoo, niin olen aika  :jawdrop että NB koppasen MX:n saa tollaseen kuntoon pohjasta? Siis kun auto on mallina kuitenkin aika "tuore". En ole ennen nähnyt moista ja olen 10 vuotta seurannut tämän mallin juttuja.

Briteissähän suolataan paikoin paljon reilummin kun Suomessa ja kun se talvikin on paikoin sellasta nollan ympärillä pyörivää kosteutta, ni äkkiähän metalli häviää. Samanikäsiä Mistereitä näkyy brittituonteina paljon pahemmassa kunnossa, mitä Suomessa ympäri vuoden ajossa olleet on.
Otsikko: Vs: Tukivarret ruosteessa
Kirjoitti: VilleH - 13.08.13 - klo:20:51
Penkit ja voimalinja (moottori-vaihdelaatikko-perä) kiinnostaa, jos menee purkuun.