Kirjoittaja Aihe: Paremmat jarrut  (Luettu 74781 kertaa)

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #90 : 28.08.12 - klo:16:04 »
Tämmöinen on ollut hyvä perän ja vaihteston öljyjä pumpatessa. Öljypohjaan sitä ei kuulemma pidä työntää.

Halpahallissa 5e.
ex-NA8C

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #91 : 28.08.12 - klo:16:45 »
...
IL Motorsportsissa olisi tuommoinen setti nyt tarjouksessa:
http://www.ilmotorsport.de/shop/article_detail.php5?aid=3492&oid=2&depth=0&page=0&count=10

Olisiko tuo edullinen hinta ja riittävän tasokas paketti?
...

Miten on, onko ok setti tuo Vinhan linkittämä?

-E

Off topic:
Täällä on muitakin vähemmän/harvakseltaan autotekniikan parissa hääräileviä... ja kun tietää, että jokaisella automerkillä on yleensä "omat niksinsä", niin mielellään ne ottaisi vastaan. Toisaalta - työ tekijäänsä opettaa... ja nyt juolahti mieleen, että jos esim. kaksi noviisia kohtaa, kaksi autoa, samat huoltokohteet, ja alkavat yhdessä turaamaan - niin saisiko siinä sitten kaksinkertaisen opin, vai maksimaalisen tuhon?  Mulla olisi tallipaikka Espoossa käytössä vielä tämän syksyn, joten siellä olisi ihan jees hääriä - jos vaan kunnon tunkit saisi paikalle...
NA '90 1.6 Mariner Blue

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #92 : 28.08.12 - klo:17:37 »
Eiköhän tuo linkin setti ole ihan asiallinen.

Jos teette perus jarrurempan (levyt + palat vaihtoon) ja vaikka noi laatikon öljyt vaihdatte, niin eipä tuossa ole mitään ryssittävää. Laatikon öljyjä vaihtaessa vaan muistaa höllätä sen täyttöpropun ennen kun laskee öljyt pihalle, jotta varmuudella saa sinne sitten öljyä myös tilalle. Ja varmasti säästätte aikaa jos teette noi yhdessä, ekassa autossa voi ensin ihmetellä kaikennäköistä pientä, ja toinen meneekin sitten vauhdilla kun ihmettelyt on jo ihmetelty.

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #93 : 28.08.12 - klo:18:17 »
Perän ja vaihteiston öljyt on helppo vaihtaa. Tarvita vaan jonkinlaisen pumpun (kuten yllä) tai ihan perus "suction pumpin" joita saa prismoista ja tokmanneista. Vaihteistoöljyn saa vaihdettua käsiä ja paikkoja sotkematta puolessa tunnissa. Paljon helpompi homma kuin moottoriöljyn vaihto...
Don't charge. Super Turbocharge!

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #94 : 28.08.12 - klo:18:33 »
Tämmöinen on ollut hyvä perän ja vaihteston öljyjä pumpatessa. Öljypohjaan sitä ei kuulemma pidä työntää.

Halpahallissa 5e.


Älkää käyttäkö moottorin oljyjen vaihtoon minkään sortin imuvaihtajaa.
Asiasta on monta topicia eri forumeilla.
Koneen öljypohjan loiskelevyt estää vaihdon imemällä, työntämällä letkun sisään öljytikun aukosta letku menee loiskelevyn väliin ja ulos vedettäessä viiltää letkun poikki. Katkenneen letkun pätkän saattaa saadaa ongittua tuurilla öljyn poistoreijän kautta ulos (mulla kävi tuuri), todennäköisesti edessä on koneen pois nostaminen jotta öljypohjan saa auki.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #95 : 28.08.12 - klo:18:44 »
Karin linkkaamaa halpista itekin käytelly toistakymmentä vuotta, sillon ku painovoima ei riitä.

Perän kanssa ainakin piisas puutarhaletku. Toinen pää jesseteipillä potun suuhun ja toinen reiästä sisään, sitten vaan pottu ylemmäs ja letkuun pelkkää alamäkeä. Niin paljon helpompaa, ettei jaksa tota pumppua kaivella esiin. :)
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #96 : 28.08.12 - klo:21:31 »
Lainaus
http://www.ilmotorsport.de/shop/article_detail.php5?aid=3492&oid=2&depth=0&page=0&count=10

Miten on, onko ok setti tuo Vinhan linkittämä?


Ottamatta kantaa laatuun, niin tuo ei käy sulle, koska 115-heppaisessa NA:ssa on pienemmät jarrut.
ex-NA8C

vinha

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 100
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #97 : 05.09.12 - klo:16:58 »
Nälkä kasvoi taas syödessä, ja täytyy yrittää ensin vähän tarkistella niitä nykyisiä jarrukiekkoja ja ehkä ne Yellowstuffit sitten tilailla. Alle Mamasanin 160 € hintaan en kyllä 4 pädin Yellowstuff-settiä löytänyt.

Ei liene kovinkaan todennäköistä että autossa sattuisi olemaan nuo IL Motorsportsissa mainitut big braket? Nehän kai olivat eri asia kuin NB 1.8 standardilevyt?

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #98 : 05.09.12 - klo:17:48 »
Älkää käyttäkö moottorin oljyjen vaihtoon minkään sortin imuvaihtajaa.[/b] Asiasta on monta topicia eri forumeilla.
Koneen öljypohjan loiskelevyt estää vaihdon imemällä, työntämällä letkun sisään öljytikun aukosta letku menee loiskelevyn väliin ja ulos vedettäessä viiltää letkun poikki. Katkenneen letkun pätkän saattaa saadaa ongittua tuurilla öljyn poistoreijän kautta ulos (mulla kävi tuuri), todennäköisesti edessä on koneen pois nostaminen jotta öljypohjan saa auki.

Eihän kukaan vaihda imuvaihtajalla moottoriöljyjä!!
Se jättää paskaa öljypohjaan, ainoa tapa saada öljyt kunnolla pois on ajaa moottori lämpimäksi ja avata proppu ja nostaa auto vielä niin että kaikki valuu varmasti pois.

vinha: Juu ovat eri jarrut kuin normaalit 1.8 noita oli vaan osassa 1.8:seja.
Minkä kokoiset vanteet autossa on jos 14" niin sit ei takuuvarmasti ole isoja jarruja ja 15" vanteenkin täyttää kokolailla täysin eikä edes sovi kaikkiin 15":iin.
Levyn halkaisija "isoissa" on muistaakseni 270mm.
« Viimeksi muokattu: 05.09.12 - klo:17:53 kirjoittanut Lauri »

Tommi

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 289
  • 1,6 Sutii...
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #99 : 05.09.12 - klo:19:14 »
Älkää käyttäkö moottorin oljyjen vaihtoon minkään sortin imuvaihtajaa.[/b] Asiasta on monta topicia eri forumeilla.
Koneen öljypohjan loiskelevyt estää vaihdon imemällä, työntämällä letkun sisään öljytikun aukosta letku menee loiskelevyn väliin ja ulos vedettäessä viiltää letkun poikki. Katkenneen letkun pätkän saattaa saadaa ongittua tuurilla öljyn poistoreijän kautta ulos (mulla kävi tuuri), todennäköisesti edessä on koneen pois nostaminen jotta öljypohjan saa auki.

Eihän kukaan vaihda imuvaihtajalla moottoriöljyjä!!
Se jättää paskaa öljypohjaan, ainoa tapa saada öljyt kunnolla pois on ajaa moottori lämpimäksi ja avata proppu ja nostaa auto vielä niin että kaikki valuu varmasti pois.

Kyllä se paska on ajon jälkeen öljyn seassa,imemällä lähtee ihan samalla lailla kuin propusta valuttamalla,tuokin on kokeiltu,ei montaa tippaa tule imuvaihtajan jäljiltä.
BRG -91.,Energy Suspension,HEL,Cobra,Cusco,K&N,SPAX,schroth,KUMHO  ym. pskaa, kiinni autossa.. Pitäs oppia ajamaan...

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #100 : 05.09.12 - klo:19:28 »
Kyllä se paska on ajon jälkeen öljyn seassa,imemällä lähtee ihan samalla lailla kuin propusta valuttamalla,tuokin on kokeiltu,ei montaa tippaa tule imuvaihtajan jäljiltä.

Aika vahvasti erimieltä asiasta päivittäin autoja korjaavana, mut jokainen tekee niinkuin tykkää, meidän korjaamolla ei imuvaihtajaa käytetä vaan tyhjennetään propun kautta niinkuin kuuluukin.

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #101 : 05.09.12 - klo:20:28 »
Kyllä se paska on ajon jälkeen öljyn seassa,imemällä lähtee ihan samalla lailla kuin propusta valuttamalla,tuokin on kokeiltu,ei montaa tippaa tule imuvaihtajan jäljiltä.

Aika vahvasti erimieltä asiasta päivittäin autoja korjaavana, mut jokainen tekee niinkuin tykkää, meidän korjaamolla ei imuvaihtajaa käytetä vaan tyhjennetään propun kautta niinkuin kuuluukin.

Mitäpä tosta riitelemään, ei se mitään rakettitiedettä oo. Ei se öljy tiiä mitä kautta se poistuu koneesta. Jos samasta paikasta valuttaa/imee, tai edes vaaterissa olevasta autosta tasaselta pohjalta, niin tokihan sieltä yhtä paljon tulee ulos. Vähän voi käyttää maalaisjärkeäkin ja jättää auton vinoon sinne suuntaan, mistä sitä imee.

Tietty jos se pohja nyt oikeasti on täynnä jotain kuraa, niin varmasti siitä lähtee isompi osa öljyvirran mukana, jos valuttaessa vetää paremmin ku imurilla. Mut voihan se olla toisinkinpäin. Mä kyllä huolestuisin jostain ihan muusta ku öljynvaihtotavasta, jos siellä on niin paljon metallipurua, että pitää huolestua sen poistumisesta öljynvaihdossa..
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #102 : 06.09.12 - klo:13:46 »
Jos vähääkään kiinnostaa rata-ajelu niin unohtakaa ne yellowstuffit ja niiden sijaan nämä: http://www.mx5nutz.com/forum/index.php?showtopic=82138&st=0

Varmaan täytyis jossain vaiheessa tehdä ketju "Mitkä jarrut radalle"...
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #103 : 06.09.12 - klo:15:49 »
Mä yhä heitän eriävän kommentin noista yellowstuffeista. Varsin hyvin oon pärjänny noilla pienimmillä jarrruilla mitä näistä autoista löytyy ja yellowstuffeilla, vaikka rataa tuleekin kierrettyä. Ainakin ~vakiotehoiseen autoon noi yellowstuffit riittää oikein hyvin, auto hidastuu sen mitä tarvitsee, eikä oo ollu mitään ongelmia jarrujen kanssa radalla.

Täytyy sitten seuraavaksi kokeilla noita jumalpaloja kunhan saan ensin vanhat palat ajettua loppuun.

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #104 : 06.09.12 - klo:16:46 »
Tohon jarrujen riittävyyteen vaikuttaa moni asia:
-ajotyyli
-alustan toimivuus (toinen joutuu hidastamaan mutkaan enemmän)
-auton paino
-teho/suora nopeus (toinen joutuu taas hidastamaan enemmän)
-renkaat

Eli ei ihan suoraan voi vetää johtopäätöksiä mitä jarrupaloja kannattaa ei kannata ostaa.
Yhden ratapuolen merkkiluokassa touhutessa toi tuli hyvin huomattua kuinka erilaisilla jarruilla samanpainoinenkin auto toimi eri kuskeilla toiset sai huippujarrutkin loppumaan kun toinen pärjäsi pienemmillä jarruilla.....