Kirjoittaja Aihe: Paremmat jarrut  (Luettu 74795 kertaa)

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #105 : 06.09.12 - klo:17:01 »
Mä yhä heitän eriävän kommentin noista yellowstuffeista. Varsin hyvin oon pärjänny noilla pienimmillä jarrruilla mitä näistä autoista löytyy ja yellowstuffeilla, vaikka rataa tuleekin kierrettyä. Ainakin ~vakiotehoiseen autoon noi yellowstuffit riittää oikein hyvin, auto hidastuu sen mitä tarvitsee, eikä oo ollu mitään ongelmia jarrujen kanssa radalla.

Täytyy sitten seuraavaksi kokeilla noita jumalpaloja kunhan saan ensin vanhat palat ajettua loppuun.

Sama juttu. Ahvenistolla 165km/h ykkösmutkaan ja koskaan ei ole ollut mitään hässäkkää...
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #106 : 07.09.12 - klo:11:47 »
Mä en tiedä miten te ajatte mutta kyllä mulla jopa noi Axxis Ultimatet rupee n. 10 kierroksen jälkeen feidaamaan. Tämä siis silloin kun ajan tosissaan verenmaku suussa. Puhutaan 190km/h täysjarrutuksista niin myöhään et melkein käydään ulkona. Viime viikonloppuna Botniaringillä joutu kerran ajaan varikolle sen takia kun jarrut ei enään pitäny. Nousi parin metrin savupilvi etummaisten vanteiden välistä niin että luulin aluks jonku vesiletkun irronneen.
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #107 : 07.09.12 - klo:12:20 »
Samsa: Oletkos koskaan hionut jarrulevyistä ratapäiviä ennen pintaa puhtaaksi?
Viimeksi pm-kapinoissa hiottiin levyt aina puhtaaksi hiomapaperilla ajojen välillä ja paransi jarrujen toimintaa huomattavasti.
Muistaakseni meillä oli Mintexin (kisa) jarrupalat ja ainakin niiden kanssa jarrulevyyn tuli sellainen kova/liukas hivenen tummempi pinta senkun hioi pois toimi jarrut paljon paremmin, aika työlästä se oli mut kello tykkäs ;-) ja kuski

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #108 : 07.09.12 - klo:12:43 »
Enpä ole, enkä ole kenenkään kuullut tekevän näin miatan jarrulevyjen kanssa. Vakiomiatan kanssahan mulla kesti noi Axxis Ultimatet loputtomiin, vasta nyt lisätehon kanssa on alkanu ilmenee tuota feidaamista. Ja sitäkin vasta sit kun aletaan hakee niitä viimesiä kymmenyksiä pois ajasta = jarruttaan niin kovaa ja myöhään kun mahdollista.

Toisaalta eipä tuolla niin väliä enään. Ens kauden ajan 300mm levyjen kanssa niin ei tarvi murehtia jarruja enään. Se on hyvä et näihin löytyy valmiita toimivia paketteja, huono puoli on et ne kaikki on jenkeissä asti  :-\
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #109 : 07.09.12 - klo:13:09 »
Enpä ole, enkä ole kenenkään kuullut tekevän näin miatan jarrulevyjen kanssa. Vakiomiatan kanssahan mulla kesti noi Axxis Ultimatet loputtomiin, vasta nyt lisätehon kanssa on alkanu ilmenee tuota feidaamista. Ja sitäkin vasta sit kun aletaan hakee niitä viimesiä kymmenyksiä pois ajasta = jarruttaan niin kovaa ja myöhään kun mahdollista.

Toisaalta eipä tuolla niin väliä enään. Ens kauden ajan 300mm levyjen kanssa niin ei tarvi murehtia jarruja enään. Se on hyvä et näihin löytyy valmiita toimivia paketteja, huono puoli on et ne kaikki on jenkeissä asti  :-\

Eiköhän se toimi miatassakin  ;)
Makee setti ja  kiva kun saa valmiina niin ei tarvii säätää itse, kohtuu hintaisetkin vielä mun mielestä.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #110 : 07.09.12 - klo:13:16 »
Enpä ole, enkä ole kenenkään kuullut tekevän näin miatan jarrulevyjen kanssa. Vakiomiatan kanssahan mulla kesti noi Axxis Ultimatet loputtomiin, vasta nyt lisätehon kanssa on alkanu ilmenee tuota feidaamista. Ja sitäkin vasta sit kun aletaan hakee niitä viimesiä kymmenyksiä pois ajasta = jarruttaan niin kovaa ja myöhään kun mahdollista.

Toisaalta eipä tuolla niin väliä enään. Ens kauden ajan 300mm levyjen kanssa niin ei tarvi murehtia jarruja enään. Se on hyvä et näihin löytyy valmiita toimivia paketteja, huono puoli on et ne kaikki on jenkeissä asti  :-\

Eiköhän se toimi miatassakin  ;)
Makee setti ja  kiva kun saa valmiina niin ei tarvii säätää itse, kohtuu hintaisetkin vielä mun mielestä.

Full kit on $900 + postit & tullit.

Mut nois on sentään kokoakin.

1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

micco

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 176
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #111 : 07.09.12 - klo:21:57 »
Full kit on $900 + postit & tullit.
Mut nois on sentään kokoakin.

Eihän tuo paha hinta ole jarrusetille mutta pelkät satulatkin on näköjään vain 125$/pala.
http://www.summitracing.com/search/Product-Line/Wilwood-Forged-Dynalite-Brake-Calipers/
VH45DET Remote Turbo
500whp.net

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #112 : 07.09.12 - klo:22:07 »
Full kit on $900 + postit & tullit.
Mut nois on sentään kokoakin.

Eihän tuo paha hinta ole jarrusetille mutta pelkät satulatkin on näköjään vain 125$/pala.
http://www.summitracing.com/search/Product-Line/Wilwood-Forged-Dynalite-Brake-Calipers/

Ei olekkaan. Vielä kun ottaa huomioon pidentyneen jarrupalan keston.
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #113 : 07.09.12 - klo:22:16 »
Full kit on $900 + postit & tullit.

Kannattaa tosiaan vilasta myös mihin hintaan sen sais osina. Ostinkohan mä omani 3v sitten, niin erikseen ostettuna jäi ~300e halvemmaksi. 330mm levyt, nelimäntäsatulat paloineen, adapterit paikallisella konepajalla teetätettynä ja jarruletkut Hiflexistä. Käytännössä sama setti, mitä myytiin isojarrukittinä Tojotaan.

Edit: Eikun sori, enhän mä uusia letkuja ostanut, pelkän sopivan liittimen satulan päähän, että wanhat punosletkut sopi niihin.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #114 : 07.09.12 - klo:22:18 »
Full kit on $900 + postit & tullit.

Kannattaa tosiaan vilasta myös mihin hintaan sen sais osina. Ostinkohan mä omani 3v sitten, niin erikseen ostettuna jäi ~300e halvemmaksi. 330mm levyt, nelimäntäsatulat paloineen, adapterit paikallisella konepajalla teetätettynä ja jarruletkut Hiflexistä. Käytännössä sama setti, mitä myytiin isojarrukittinä Tojotaan.

330mm  :o nyt heräs kiinnostus. Kerros lisää.

Kun miettii niin noi jarrujen rakentaminen ei kyl ole mitään rakettitiedettä. Vaikein varmaan on just tuo adapterin valmistaminen
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #115 : 07.09.12 - klo:22:33 »
330mm  :o nyt heräs kiinnostus. Kerros lisää.

Kun miettii niin noi jarrujen rakentaminen ei kyl ole mitään rakettitiedettä. Vaikein varmaan on just tuo adapterin valmistaminen

En mä oikeen tiiä, mitä siitä vois enempää kertoa. Ostin levyt ja satulat paloineen "irtotavarana", samanen satula mitä melkein kaikissa kiteissäkin on ja 13" levy oli ihan yleinen koko sekin.

Adapterin kanssa sai joo eniten aikaa kulumaan, mut tavallaan helppo homma sekin, sehän vaan siirtää satulan oikeaan kohtaan. Mä tein alumiinista mallin, ens pala kiinni autoon ja sit satula kohilleen ja merkkasin paikan. Sitte vein sen mallin, et tämmöset. Vois kai sen lopullisenkin ite tehä, jos ois ollu vähän järeämpiä työkaluja. :)

Jos osaa mittailla, ni eihän siinä tietty tarvii mitään malleja ees tehä. Mä en oikeen saanu hahmotettua sitä, ni tuntu helpoimmalta tehä tuolleen. :-[
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #116 : 07.09.12 - klo:22:46 »
Hintoja kannattaa ainakin vilasta tuolta:
http://www.racersplace.fi/tarjoukset.php?tuote=Jarrujenosat&cat=15

Ei mitään käryä nykyhinnoista, mut sillon sain halvemmalla tuolta ku mitä löysin ulkomailta, kun huomioi kaikki kulut. Sivujen hinnoista lähti vielä siivu pois, kun osti enempi kerralla.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4101
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #117 : 07.09.12 - klo:22:50 »
Wilwoodin satuloista vaan ei ole paljon kehuttavaa vaikka itsellänikin niitä aikoinaan oli käytössä.

Alconit olis hyvät jos rahat riittää. http://www.sarlinraceteam.fi/fin/tuotteet/alcon/alcon-jarrusatula-typeB32.html

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #118 : 07.09.12 - klo:23:02 »
Wilwoodin satuloista vaan ei ole paljon kehuttavaa vaikka itsellänikin niitä aikoinaan oli käytössä.

Tottakai rahalla saa parempia. :)

Mut eiköhän nuokin oo paremmat ku orkkikset.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4101
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #119 : 07.09.12 - klo:23:09 »
Juu ei siitä paremmuudesta muuten ollut puhetta(ovat hyvät kyllä jarruina) mutta itselläni ja parilla tutulla ollut vikoja materiaalien osalta. Millon syöpy männät ja millon söi paloja vinoon jne.

Halvalla ei saa hyvää eli ajattelin varoittaa etteivät ole laadultaan tasasta tavaraa.