Kirjoittaja Aihe: Paremmat jarrut  (Luettu 74746 kertaa)

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #165 : 03.05.13 - klo:15:21 »


Maksoin nyt tuon mun etujarrupäivityksen TSE:lle. Tulee eteen:

Trackspeed Engineering 11.75" Wilwood 4pot Front BBK   690€
Trackspeed Engineering Proportioning Valve Kit 53€
Hawk Performance Brake Pads - Wilwood Dynalite BBK 42€

Noilla alkuun ja sit myöhemmin tilaan viel taakse Sport-mallin isommat jarrut ja ehkä Sport mallin tehokkaampi jarrutehostin jos tulee tarve...


Lainaus käyttäjältä: Savington
Our pedal feel is better than even the 11" Wilwood kits - the difference between stock and our 11.75s is significant.
11.75s are better. Pads cost the same and last longer, the brake feel is significantly better, and the rotors are SIGNIFICANTLY cheaper than a comparable 11" rotor ($31 vs $81).

 For hardcore track junkies, the rotor cost is a big deal - no matter what pad you use (CT or Hawk), eventually you'll develop thermal cracks even with a non-drilled/slotted rotor. I inspect the rotors at every pad swap and swap them on either the 2nd or 3rd set of pads. The cost savings on the rotors will pay for a set of pads every time you need to swap them.

 The only downside to the 11.75s is the wheel clearance - since they are designed for track junkies, they only fit under 15x9 6ULs with a 5mm spacer, or 15x10 6ULs with no spacer. They will clear most 16s (OEM Sport wheels) and Team Dynamics SM wheels as well.

Our 11.75 front BBK, prop valve kit, and brake duct kit, M-Tuned rear BRK, DTC-60 pads front and rear, and an NB Sport master/booster. I run this exact setup on Theseus and Rover, and I've never driven a Miata with better brakes.

1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

sasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 768
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #166 : 31.08.13 - klo:19:27 »
Juteltiin mamasain Ale:n kanssa noista miatan takajarruista, kun ei ollut silloin toimittaa sitä takajarruletkujen (oikea/vasen) välissä olevaa T-kappaletta.

Alkuperäinen oikeanpuoleinen kumiletku on juotettu/hitsattu tjms siihen alkup. T-kappaleeseen kiinni, eli se uusi T-kappale 3:lla sisäänmenolla on välttämätön jos autossa on vielä alkup. takajarruletkut.

Just for info  ::jepa

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4101
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #167 : 31.08.13 - klo:19:57 »
Kyllä sitä osasta vuosimalleista löytyy kierteilläkin olevaa mutta se tuhoontuu avatessa melkein aina.

Kitissä KUULUU tulla se haara kuitenkin mukana. Siksi se maksaa hiukan enempi kuin noihin muihin automerkkeihin missä sitä ei ole. Siellä on lisäksi paineventtiili sisällä joten ei ole ihan pelkkä liitospala.

sasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 768
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #168 : 31.08.13 - klo:20:01 »
Mitä se paineventtiili tekee tarkalleenottaen? Mulla on vaan normi grayston:in t-kappale tällähetkellä.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4101
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #169 : 31.08.13 - klo:20:29 »
Ei tietoa, tilasin sarliinilta noi sillon vuos sitten niin ilmottivat tehtaalta että kuukauden kestää kun paja joka toimittaa "rajoitusventtiilit" ei ole saanut tehtyä niitä tarpeeksi.

sasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 768
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #170 : 04.09.13 - klo:22:35 »
Oiskohan siellä venttiili joka sulkee toisen kanavan jos jommaltakummalta puolelta menee letku rikki -> pitää jarrupaineen silti ehjällä puolella?

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4101
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #171 : 04.09.13 - klo:22:44 »
Näin mäkin luulen kun normistihan noi on "kakspiirijarrut" paitsi toi takapää joka pelaa yhdellä linjalla ja sellaisena sitä ei ole voitu hyväksyä noina tekovuosina. Se siis selittäisi asian kuten ajattelitkin.

Ongelmia ei siis sullakaan tule ellei mene putki takaalta poikki.

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #172 : 06.10.13 - klo:21:46 »
Osaisko joku varmuudella sanoa pelaako tämä setti suoraan -91 NAssa ilman muutoksia kiinnikkeisiin tms?

Voisi kai myös kysyä onko NA ja NB malleissa koneen kokoon katsomatta jarrujen kiinnityspisteet samanlaiset ja vain erilaisilla kiinnikkeillä pelataan minkälaiset satulat siihen sopii?

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #173 : 06.10.13 - klo:21:58 »
Osaisko joku varmuudella sanoa pelaako tämä setti suoraan -91 NAssa ilman muutoksia kiinnikkeisiin tms?

Voisi kai myös kysyä onko NA ja NB malleissa koneen kokoon katsomatta jarrujen kiinnityspisteet samanlaiset ja vain erilaisilla kiinnikkeillä pelataan minkälaiset satulat siihen sopii?

Kait joku besserwisser mut tappaa, mutta uskallan väittää että 101% varmuudella sopii.   Kiinnityspisteet on samanlaiset ja tossa setissä tulee ne asennuskappaleet joilla saat satulat kauemmaksi ja isomman levyn paikalleen.  Itse sovittelin asennusvalmiiksi samantapaisen asennuksen käyttämällä 1,8 NB etujarruja ja 1,8 sportin takajarruja
« Viimeksi muokattu: 06.10.13 - klo:22:12 kirjoittanut Kaide »
työn alla : 205GTI " MI16"

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #174 : 10.11.13 - klo:22:47 »
Ei oikein noi vakiot kelluvat satulat nappaa, etenkin keulaan pitäisi saada parempaa settiä. Käsittääkseni muutamalla foorumilaisella on Wilwoodin satuloihin ja Corradon levyihin perustuva setti, jota joku mx5nutzissa kauppaa? Onko tästä enempää kokemuksia toimimisen jne  suhteen. Muistaakseni tämä setti oli paljon halvempi kuin varsinainen Wilwoodin kitti.

Takajarruihin taitaa riittää 1.8:n kannakkeet ja loput roippeet?

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #175 : 11.11.13 - klo:14:20 »
Ellen mä nyt ihan väärässä ole, niin takajarrujen tehoon vaikuttaa mm:

- Jarrulevyn halkaisija ja bracketti (1.6l NA "pieni", 1.8NA / NB "iso", NB Sport ja NB FL "isoin". Vai oliko tossa vikassa versiossa vaan etulevyt isommat?
- Jarrusatuloiden mäntien kokoerot eri vuosimalleissa
- Brake balance controllerin säädöt (ensimmäiset NA:t eniten etujarrupainotteisia, ABS:llä varustetut käsittääkseni aika neutraaleja).
- Jarrupalat

Jos laitat Wilwoodit eteen ja jätät taakse alkuperäiset jarrusatulat alkuperäisellä jarrutasapainolla ja alkuperäisillä pikkulevyillä... Ei hyvä.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #176 : 11.11.13 - klo:14:24 »
wilwoodit eteen ja taakse 1.8 jarrut = win

NB Sport mallin satulat ja jarrupalat on kalliimpia kun "normi" 1.8 jarrut. Et jos rahatilanne on tiukka niin ottaa normi 1.8 jarrut taakse
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #177 : 11.11.13 - klo:15:17 »
- Brake balance controllerin säädöt (ensimmäiset NA:t eniten etujarrupainotteisia, ABS:llä varustetut käsittääkseni aika neutraaleja).
Jarrusylinterissä on jousikuormitteinen rajotin takajarruille joka hidastaa takajarrujen mukaantuloa, internetin mukaan sen poistamalla saa tasapainoisemmat jarrut.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #178 : 11.11.13 - klo:16:05 »
Joo luonnollisesti eteen tulevien Wilwoodien rinnalle taakse 1.8:n jarrut ja paineensäädin, että balanssi korjaantuu fiksuksi. Lähinnä Wilwoodien kohdalla kiinnostaisi tietää kannattaako maksaa lisähintaa firman omista jarrulevyistä ja kannakkeista, siis tuo kitti mikä Samsalla on? Varmasti parempi ja levyt on halvempia, mutta toisaalta levyt tuntuvat kestävän 50-100tkm ja pysähtynee Corradonkin pienemmillä levyillä.

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #179 : 12.11.13 - klo:11:23 »
Mitä parempi pito, sitä vähemmän takarenkaat tekee töitä. Hyvillä renkailla toi kombo toimii varmasti ihan hyvin..

..mutta: mä voisin lyödä vetoa että ne huonomilla satuloilla varustetut 1.8 takajarrut on liian tehottomat esim. sadekelille vaikka takajarrujen paineen rajotimen poistais kokonaan.

Tietysti taakse voisi laittaa aggressiivisemmat palat, mutta sillon auton käytös muuttuu jarrujen lämpötilan vaihtuessa = fail!