Kirjoittaja Aihe: US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti  (Luettu 17602 kertaa)

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti
« : 06.04.11 - klo:21:57 »
En löytänyt tälle topikkia, mutta USA-autojakin täällä varmasti on kilvissä. Saksassa noita on aika runsaasti kaupan, ja pohdin että minkälainen jumppa sellaisen rekisteröinti Suomeen on. NA on kuitenkin niin vanha, että sen kilvittäminen pitäisi olla ihan kohtuuvaivalla tehtävissä?

Valot:
Vääränväriset kylkivalot piiloon, kylkivilkku ja takasumari asennettava, lisäjarruvalo pimeäksi. Kelpaako muut valolaitteet sellaisenaan? Valojen korkeudensäätölaite 14/6/95 alkaen ensirekisteröidyt.

Muita tarpeellisia muutoksia ei taida olla, vyöt, lasit, yms. kelpaa?

Paperisota:
Mitä vaatimuksenmukaisuus-/vastaavuustodistuksia tarvitaan, mistä saa, mitä maksaa ja kauanko kestää?

Onko tiellä vielä muita miinoja?  :)

Edit: Tästä suoran loppuratkaisuun: http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=1099.msg15284#msg15284
« Viimeksi muokattu: 22.11.11 - klo:11:07 kirjoittanut Kari »
ex-NA8C

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti
« Vastaus #1 : 06.04.11 - klo:22:08 »
Takakylkivaloista riittää polttimot poistaa.
Vilkut tietty lokasuojiin, takasumari vasta jos auto uudempi kuin 93 olisko ollu kesäkuu(tarkentakaa muut).

Jarruvalo saa pelata.

Ajovalot kelpaa sellaisenaan.

Muut vastatkoon vastaavuustodistuksiin. Omaan 91 miataan ei tuodessa sellaista tarvinnut.

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti
« Vastaus #2 : 06.04.11 - klo:22:25 »
Ja jos hyvä tuuri käy niin ei vaadita lisäämään edes kylkivilkkuja  ;D Itse toin syksyllä -92 mallin, ensirekisteröity -93. Rekisteröinti oli ihan kun minkä tahansa euro auton olisi rekisteröinyt. Mulla oli jo Saksassa poistettu takaa kylkivalot käytöstä, eteen kytkin ne kylkivalot vilkuiksi. Kyselin katsastuksessa noista todistuksista ja eivät niitä kaivanneet, muistaakseni oli jotain puhetta että kun se on Saksaan jo rekisteröity niin kelpaa sellaisenaan myös Suomessa. Jos en olisi erikseen maininnut että on jenkkiauto niin ei varmaan olisi edes tullut puheeksi alkuperämaa missään vaiheessa. Ainoa mikä kesti oli kilven saaminen koska konttorilta oli lyhkäset kilvet loppu. Eli turha arastella miatan ostoa, tuskin tulee mitään mutkia matkaan, ja jos tulee vaihda parempaan konttoriin.

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti
« Vastaus #3 : 07.04.11 - klo:15:30 »
Miksei kylkivaloja muka sais olla? Onhan S/V40 Volvoissakin?

Ainakin keltaset/värittömät heijastuspinnat kelpaa ja keltaset polttimot.

Minulla valot palaa (usa-malli) ja rekisteröintikatsastin itse tuon viitisen vuotta sitten noin.
MX-5 partsista värittömät/"valko"pohjaset heijastuspinnat vielä, niin tulee komia.

Mutta tosiaan, jos ei tykkää niin polttimot vaan pois.
Kylkivilkut melko varmasti pitää lisätä.
Jos ei oo, niin joku toinen vuos tulee sitten kehotus lisätä.

En tarvinnu mitään vastaavuustodistuksia.
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti
« Vastaus #4 : 07.04.11 - klo:15:57 »
Nojuu, paino sanalla vääränväriset :) Eli punaisille kylkivaloille pitää mahdollisesti tehdä jotain, mikä ei tietenkään kummoinen vaiva ole.

Offtopikkina Volvoista, kyllähän niissä ja monessa muussa on nykyään takavalon yhteydessä punaiset kylkivalot, ja koska ne ovat tyyppihyväksynnässä menneet läpi, ei katsurit mahda niille mitään. Sama juttu Jeepin ja Nissanin maasturien katolla sijaitsevat lisävalot ja uuden Mersu CLS:n lisäjarruvalo puskurin alahelmassa.


Melkeinpä läpihuutojutulta vaikuttaa tämä keissi vastausten perusteella. Hyvä niin.
ex-NA8C

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti
« Vastaus #5 : 12.05.11 - klo:22:37 »
Mitähän tuohon veroilmoituksen painokenttiin arpoisi; Autossa ('97 miata 1.8 ) ei ole tulipellissä tyyppikilpeä. Oviaukosta löytyy valmistajan sinne laittamat amerikkahenkiset tarrat, joissa sallittu kuorma on uskottavat 154kg, mutta GVWR eli kokonaispaino 1286kg, jolloin omapainoksi jäisi järkyttävä 1132kg. Eihän se noin paljoa voi olla? Netin perusteella se pitäisi olla jotain väliltä 990-1050kg.

Rekisteriotteesta en voi tarkistaa, kun se on vasta postissa tulossa (virhe, kyllä).

Edit:
Lainaus
Gross vehicle weight (GVW):
The total weight of a vehicle including all of its contents and passengers.

Gross vehicle weight rating (GVWR):
The weight specified by a manufacturer as the recommended maximum weight of a vehicle when fully loaded.

GVWR on siis joku valmistajan suositus. Papereihin tarvittaisiin GVW, jota en nyt sitten tiedä :(
« Viimeksi muokattu: 12.05.11 - klo:22:56 kirjoittanut Kari »
ex-NA8C

markos

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 378
Vs: US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti
« Vastaus #6 : 12.05.11 - klo:22:44 »
Kyllä nuo "uudemmat" painaa. Omassani on otteessa 1100kg / 1257kg
Suzuki x-90

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti
« Vastaus #7 : 12.05.11 - klo:22:47 »
Omassani on otteessa 1100kg / 1257kg

Onko tuossa omapainossa eurotapaan 75kg kuski mukana?
ex-NA8C

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti
« Vastaus #8 : 12.05.11 - klo:22:50 »
Kyllä nuo "uudemmat" painaa. Omassani on otteessa 1100kg / 1257kg

Mullakin on 95-mallinen ja saksalaisessa rekisteriotteessa 990 kg ja suomalaisessa 1020 kg

aloppo

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 271
  • Because rice car
Vs: US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti
« Vastaus #9 : 13.05.11 - klo:06:40 »
Taisin omaan ilmoitukseen jättää kentän täyttämättä kun painoa ei muistaakseni brittiotteessa ollut...

markos

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 378
Vs: US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti
« Vastaus #10 : 13.05.11 - klo:08:01 »
Omassani on otteessa 1100kg / 1257kg

Onko tuossa omapainossa eurotapaan 75kg kuski mukana?
Voisi kuvitella koska Wikipediankin mukaan 1.8n omapaino olisi 990kg. Ihme arpomista nämäkin asiat, taitaa jokaisella olla otteessa eri lukemat :)
Suzuki x-90

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti
« Vastaus #11 : 13.05.11 - klo:09:03 »
Omassani on otteessa 1100kg / 1257kg

Onko tuossa omapainossa eurotapaan 75kg kuski mukana?
Voisi kuvitella koska Wikipediankin mukaan 1.8n omapaino olisi 990kg. Ihme arpomista nämäkin asiat, taitaa jokaisella olla otteessa eri lukemat :)

Jostain lueskelin, että 95-vuonna 1.8:iin tuli jotain lisätukia ja niistä myös lisäpainoa. Moottorin tehoja kasvatettiin samassa suhteessa noin yhdellä hepalla. Kaivan sen lähteen vielä jostain....

EDIT: Esim. täällä tuo "generation 1.5" http://www.seatoskymiataclub.ca/miata_history.htm
EDIT2: Myös aina luotettava wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_MX-5#First_generation_.28NA.29
« Viimeksi muokattu: 13.05.11 - klo:09:08 kirjoittanut Simppa »
Don't charge. Super Turbocharge!

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti
« Vastaus #12 : 13.05.11 - klo:09:15 »
Kari sen pitäis mennä UK autona kilpiin, kun se on siellä leimattu EUhun. Näin on ainakin JDM autojen kohdalla
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti
« Vastaus #13 : 13.05.11 - klo:11:03 »
Juu. Rekisteröintishow on vielä katsomatta, nyt vaan piti arpoa tullin autoveroilmoitukseen jotain lukemia jotta ajolupa ei lopahda.
ex-NA8C

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti
« Vastaus #14 : 13.05.11 - klo:16:03 »
Eikös tuo paino-ongelma hoituisi samalla tavalla mitä jdm autojen kanssa, eli käy konttorilla punnitsemassa auton?