Melkeinpä läpihuutojutulta vaikuttaa tämä keissi vastausten perusteella. Hyvä niin.
Noniin, homma läpikäyty. Jälkeenpäinkatsottuna melko yksinkertaista, mutta opetellessa tuntui epävarmalta.
Valolaitejutut meni kuten ensimmäisessä viestissäni. Lisäjarruvalon ja punaiset kylkivalot olin pimentänyt ja teipannut, sekä laittanut takasumarin suomimääräysten mukaiseksi. Muuten jees, mutta
kuvioltaan symmetriset DOT-ajovalot eivät kelvanneet vaan tilalle piti hommata E-hyväksytyt. Tätäkin kyllä osasin odottaa, mutta kokeilinpa onneani.
Lampuista, turvavöistä, laseista (ja katon takalasista, wtf?) katsottiin että löytyy E-merkinnät.
Valmistajan kilpi puuttui, mutta maahantuojalta konsultoituani USA-mallinen ovenpielitarra kelpasi sittenkin. Painoiksi tulivat tarrassa olleet lukemat, kokonaispaino 1286kg. Pitänee joskus mielenkiinnosta punnita.
Sitten vielä haluttiin EU-vaatimuksenmukaisuustodistus. Sellaistahan ei ole, koska auto ei ole EU-tyyppihyväksytty. Vaihtoehdoksi jäi vastaavuustodistus, jossa joku taho tillittää että auto vastaa EU:laisia vaatimuksia.
Ensin tilasin lapun Mazdan maahantuojalta Inchcapelta. Toimitusaika 2vkoa ja maksu 150e postiennakolla ennen lapun käsiinsaamista.
Tämä oli turha ostos, siinä ei todistettu vastaavuuksia vaan lueteltiin ne normit jotka auto on valmistumishetkellään täyttänyt. Tässä tapauksessa lappu oli täynnä USA:laisia normeja, jotka allaolevan linkatun Trafin ohjeen kohdissa 1, 2/41 ja 9 lakkaavat pätemästä ennen tämän auton merkittyä ensimmäistä käyttöönottopäivämäärää 1.1.1997. Taf lak.
Sitten oikeaa vastaavuustodistusta kyselemään. TÜV Norden lupasi toimittaa sellaisen hintaan 602e.
Pakettiautopoikien kautta piti löytymän myös, hinta 395e. Tilasin jälkimmäisen. Toimitusaika kolme viikkoa pdf-versiolle, ja paperinen saapui siitä viikon päästä. Ymmärsin että suuri ja mahtava TÜV on ominpäin testannut mm. USA-autoja, ja testiensä perusteella kirjoittavat todistuksia EU-normien täyttymisestä vaikka valmistaja ei sitä virallisesti lupaakaan. Tai jotain muuta
Tämä paperi kelpasi sitten konttorillakin.
Mitä opin:
0) Se, että muualle maailmaan myyty auto on sittemmin rekisteröity johonkin EU-maahan, ei merkkaa mitään siinä kohtaa kun tutkitaan että onnistuuko rekisteröinti Suomen määräyksillä.1) Varmista että auton papereissa on merkintä ensimmäisestä käyttöönottopäivämäärästä, ja että se on lähellä auton valmistumisajankohtaa. Tämä päivämäärä määrää sen mitä vaatimuksia kaaran tulee täyttää. Jos auto on kiertänyt toiseen maahan, voi tuo päivämäärä olla virheellinenkin. Varmista ennen auton ostamista, esim. jonkun vm.1990 rekisteröinti vaikkapa vuoden 2005 uuden auton vaatimusten perusteella lienee mahdoton homma. Jos pvm puuttuu, saa sen USA-autolle selville tilaamalla valmistenumerolla historiaraportin sivustolta Carfax.com, 35$.
2) Tutki allaolevan dokumentin kohdat sen ensimmäisen käyttöönottopäivämäärän kanssa; Kuten huomaat, aiempi pvm, sitä vähemmän tarvitsee dokumenteilla todistella.
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/B885BE1C-1D43-4875-A226-7FDBCF9DCDEC/0/Lisapoytakirja_MUU_M1N1_ko_ennen_112010.pdf