Kirjoittaja Aihe: US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti  (Luettu 17601 kertaa)

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti
« Vastaus #15 : 18.07.11 - klo:22:01 »
Melkeinpä läpihuutojutulta vaikuttaa tämä keissi vastausten perusteella. Hyvä niin.

Noniin, homma läpikäyty. Jälkeenpäinkatsottuna melko yksinkertaista, mutta opetellessa tuntui epävarmalta.

Valolaitejutut meni kuten ensimmäisessä viestissäni. Lisäjarruvalon ja punaiset kylkivalot olin pimentänyt ja teipannut, sekä laittanut takasumarin suomimääräysten mukaiseksi. Muuten jees, mutta kuvioltaan symmetriset DOT-ajovalot eivät kelvanneet vaan tilalle piti hommata E-hyväksytyt. Tätäkin kyllä osasin odottaa, mutta kokeilinpa onneani.

Lampuista, turvavöistä, laseista (ja katon takalasista, wtf?) katsottiin että löytyy E-merkinnät.

Valmistajan kilpi puuttui, mutta maahantuojalta konsultoituani USA-mallinen ovenpielitarra kelpasi sittenkin. Painoiksi tulivat tarrassa olleet lukemat, kokonaispaino 1286kg. Pitänee joskus mielenkiinnosta punnita.

Sitten vielä haluttiin EU-vaatimuksenmukaisuustodistus. Sellaistahan ei ole, koska auto ei ole EU-tyyppihyväksytty. Vaihtoehdoksi jäi vastaavuustodistus, jossa joku taho tillittää että auto vastaa EU:laisia vaatimuksia.

Ensin tilasin lapun Mazdan maahantuojalta Inchcapelta. Toimitusaika 2vkoa ja maksu 150e postiennakolla ennen lapun käsiinsaamista. Tämä oli turha ostos, siinä ei todistettu vastaavuuksia vaan lueteltiin ne normit jotka auto on valmistumishetkellään täyttänyt. Tässä tapauksessa lappu oli täynnä USA:laisia normeja, jotka allaolevan linkatun Trafin ohjeen kohdissa 1, 2/41 ja 9 lakkaavat pätemästä ennen tämän auton merkittyä ensimmäistä käyttöönottopäivämäärää 1.1.1997. Taf lak.

Sitten oikeaa vastaavuustodistusta kyselemään. TÜV Norden lupasi toimittaa sellaisen hintaan 602e. Pakettiautopoikien kautta piti löytymän myös, hinta 395e. Tilasin jälkimmäisen. Toimitusaika kolme viikkoa pdf-versiolle, ja paperinen saapui siitä viikon päästä. Ymmärsin että suuri ja mahtava TÜV on ominpäin testannut mm. USA-autoja, ja testiensä perusteella kirjoittavat todistuksia EU-normien täyttymisestä vaikka valmistaja ei sitä virallisesti lupaakaan. Tai jotain muuta :) Tämä paperi kelpasi sitten konttorillakin.

Mitä opin:

0) Se, että muualle maailmaan myyty auto on sittemmin rekisteröity johonkin EU-maahan, ei merkkaa mitään siinä kohtaa kun tutkitaan että onnistuuko rekisteröinti Suomen määräyksillä.

1)  Varmista että auton papereissa on merkintä ensimmäisestä käyttöönottopäivämäärästä, ja että se on lähellä auton valmistumisajankohtaa. Tämä päivämäärä määrää sen mitä vaatimuksia kaaran tulee täyttää. Jos auto on kiertänyt toiseen maahan, voi tuo päivämäärä olla virheellinenkin. Varmista ennen auton ostamista, esim. jonkun vm.1990 rekisteröinti vaikkapa vuoden 2005 uuden auton vaatimusten perusteella lienee mahdoton homma. Jos pvm puuttuu, saa sen USA-autolle selville tilaamalla valmistenumerolla historiaraportin sivustolta Carfax.com, 35$.

2) Tutki allaolevan dokumentin kohdat sen ensimmäisen käyttöönottopäivämäärän kanssa; Kuten huomaat, aiempi pvm, sitä vähemmän tarvitsee dokumenteilla todistella.

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/B885BE1C-1D43-4875-A226-7FDBCF9DCDEC/0/Lisapoytakirja_MUU_M1N1_ko_ennen_112010.pdf

ex-NA8C

subline

  • Juniori
  • Viestejä: 21
Vs: US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti
« Vastaus #16 : 17.08.11 - klo:03:18 »
Se on hienoa kuin itselläni on -93 taxfree eunos roadster. Briteistä uitettu. Alkuperäinen JDM, Britti papruissa lukee että eka käyttöönotto päivä olis 2000 vuonna.
Mites tuo vastaavuustodistus, Käykö sama ko sulla on? vai onkose valmistenumero kohtanen?
Sierra jättää sen

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti
« Vastaus #17 : 17.08.11 - klo:06:46 »
Mites tuo vastaavuustodistus, Käykö sama ko sulla on? vai onkose valmistenumero kohtanen?

Autokohtainen.

Täälläpäin ainakin ton paprun saa K1-konttoreilta. Hommaavat kerrasta oikean ja maksaa 150e.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti
« Vastaus #18 : 17.08.11 - klo:10:54 »
Se on hienoa kuin itselläni on -93 taxfree eunos roadster. Briteistä uitettu. Alkuperäinen JDM, Britti papruissa lukee että eka käyttöönotto päivä olis 2000 vuonna.
Mites tuo vastaavuustodistus, Käykö sama ko sulla on? vai onkose valmistenumero kohtanen?

Eunos Roadstererin tuonti briteistä on varmasti yksi vaikemmista ja työläimmistä tavoista saada MX-5 kilpiin Suomessa.

Törmäät heti tuohon ensimmäisen käyttöönottopäivämäärän ongelmaan. Eli ilman sitä tuskin saat autoa kilpiin. Voit koittaa saada maahantuojalta tietoa auton valmistuspäivästä ja kysyä hyväksyykö katsastaja tämän vai ei. Joku on näin saanut autonsa kilpiin. Toinen vaihtoehto on pyytää jotakin autoja Japanista tuovaa yritystä tilaamaan Export Certificaten, joka vastaa rekisteröintitodistusta. Aloita vaikka Japan Importsista ja kysy sen jälkeen Mamasanilta.

Seuraavaksi olet paikkalukuongelman edessä eli auton kokonaismassa katsotaan Export Certificatesta ja konttorilla punnitaan auto. Erotuksen pitää olla 75 kg / matkustaja eli 150 kg pitää olla, muuten autosta tulee yksipaikkainen. Ja mittaus tehdään bensatankki täynnä, vararengas paikallaan yms. Näin siis toimitaan ainakin periaatteessa. Joku katsastaja saattaa toki noudattaa hieman fiksumpaakin tapaa mutta määräykset sanovat näin. Ainakin Hrnt:llä on kokemusta kymmenien kilojen keventämisestä katsastukseen.

Ja vastaavuustodistukset ovat autokohtaisia kuten Tem jo kirjoitti.

Kun siis joku päättää ostaa eunos roadsterin briteistä, kannattaa tarkastaa, että papereissa lukee ensimmäinen käyttöönottopäivä (yleensä sitä ei ilmeisesti lue). Britit voivat tilata kopion alkuperäisestä Export certificatesta omilta viranomaisiltaan. Ulkomaalaisille he eivät niitä kuitenkaan lähetä eli kannattaa huolehtia, että tuon paperin saa mukaan kaupantekohetkellä.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti
« Vastaus #19 : 17.08.11 - klo:11:12 »
Kun siis joku päättää ostaa eunos roadsterin briteistä, kannattaa tarkastaa, että papereissa lukee ensimmäinen käyttöönottopäivä (yleensä sitä ei ilmeisesti lue). Britit voivat tilata kopion alkuperäisestä Export certificatesta omilta viranomaisiltaan. Ulkomaalaisille he eivät niitä kuitenkaan lähetä eli kannattaa huolehtia, että tuon paperin saa mukaan kaupantekohetkellä.

Tuo sama laajentuu koskemaan mistä tahansa maasta käytettynä johonkin muuhun maahan tuotua autoa, jota yritetään sitten lopulta Suomeen rekisteriin. Itse tiesin tuon koukun, ja jo auton etsiskelyvaiheessa hylkäsin muutaman vaihtoehdon kun niiden brittiläisessä rekisteriotteessa ei ollut tuota päivämäärää tai JDM Export certificatea mukana.

Mitenhän tälle tuikitärkeälle asialle saisi näkyvyyttä, ettei samaan tarvitsisi enää kovin monen törmätä? Keskustelualueen alkuun "pinnattu" ketju jossa isolla tuo juttu ja linkit näihin tuontijutusteluketjuihin tms.?
ex-NA8C

subline

  • Juniori
  • Viestejä: 21
Vs: US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti
« Vastaus #20 : 17.08.11 - klo:23:25 »
Mites virallisen näkönen se vastaavuustodistus lappunen sitten on?
Miten kai verot menee silti -93 auton mukaan eikä 00?
Eikös -00 vuoden autoon tarvii: tankista,vöistä yms paperit?
Tosiaan mulla on vielä niin hyvä säkä että valmistenumero kusee, Osassa lapuissa se lukee oikein, osassa väärin esim rek.otteessa  ;D
Oikea on siis: na6ce00000 väärä nage000000 tosin verottaja täti sanoi että se ei haittaa että katsuri voi sen sitten todeta.

Ovessa oli muuten hyvässäkunnossa oleva tarra:
Huono kuva, Huono kamera (htc desire s)
Voiko tosta olla jotain apua. Tuli myös varmistus siitä että autoni on s-special

Eunoksessa ja masassa ei ole muita eroakuin tuo logo ja kynnyslistat.. Niin ja tietysti kilven "kolo"?

Edit:
Tuli mieleen että autohan on ostettu yksityiseltä eikä autojobbarilta. Niin voisikohan tämän kaverin löytää facebookin ihmeelisestä mailmasta ja pyytämään häntä hommaaman historialliset dokumentit autoon, Pientä korvausta vastaan?  ::)
« Viimeksi muokattu: 17.08.11 - klo:23:35 kirjoittanut subline »
Sierra jättää sen

diskis

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 362
Vs: US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti
« Vastaus #21 : 17.08.11 - klo:23:45 »
Mites virallisen näkönen se vastaavuustodistus lappunen sitten on?
Katsuri hieman ihmetteli oliko mun paperi väritulostimella tehty, mutta ei sen suurempia valittanut. Mutta hetki kyllä vierähtää jos yrittää itse täytellä kaikki kohdat.

Miten kai verot menee silti -93 auton mukaan eikä 00?
Verot menee ensirekisteröintipäivän mukaan. Oma auto verotettiin -00 mukaan, vaikka toimitin tullille vastaavuuspaperin jossa luki -99. (vuonna 2000 japani->UK importoitu auto)

  _____/_____
D'-.    | /  )
'(O)'-...'(O)'

subline

  • Juniori
  • Viestejä: 21
Vs: US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti
« Vastaus #22 : 18.08.11 - klo:00:21 »
Mites virallisen näkönen se vastaavuustodistus lappunen sitten on?
Katsuri hieman ihmetteli oliko mun paperi väritulostimella tehty, mutta ei sen suurempia valittanut. Mutta hetki kyllä vierähtää jos yrittää itse täytellä kaikki kohdat.

Miten kai verot menee silti -93 auton mukaan eikä 00?
Verot menee ensirekisteröintipäivän mukaan. Oma auto verotettiin -00 mukaan, vaikka toimitin tullille vastaavuuspaperin jossa luki -99. (vuonna 2000 japani->UK importoitu auto)

Eikä, Tää on just tätä. Suomen hienot byrokratianrattaat.
Voisko sen vastaavuustodistuksen photosopata :D
oon yhen auton joskus kilvittänyt, Tosin ei tarvinnut sillon mitään lappuja.. skyline -90
Sierra jättää sen

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti
« Vastaus #23 : 18.08.11 - klo:06:30 »
Voisko sen vastaavuustodistuksen photosopata :D

Kysyt siis voiko sen todistuksen väärentää? :-X No ei kai siihen tarvii kenenkään ääneen vastata..
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

subline

  • Juniori
  • Viestejä: 21
Vs: US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti
« Vastaus #24 : 18.08.11 - klo:11:38 »
Voisko sen vastaavuustodistuksen photosopata :D

Kysyt siis voiko sen todistuksen väärentää? :-X No ei kai siihen tarvii kenenkään ääneen vastata..
En nyt sano että olisin sitä tekemässä, Ihan vaan mielenkiinnosta kysyin  :D
Edit: tänään tuli lappu tullista. Että pitää toimittaa rek.katsastuksentodistus ja yläkulmassa lukee valmistenumero ja ensimmäinen käyttöönottopäivä: 31.12.1993  clap

Ilmeisestikaikki mäxät menee vähäpäästösiksi?
Joudun ilmeisesti katin metsästys puuhin, koska minulla ei ole sellaista. Olisiko jollain sitten myydä käytettynä  ::)
« Viimeksi muokattu: 18.08.11 - klo:13:15 kirjoittanut subline »
Sierra jättää sen

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti
« Vastaus #25 : 18.08.11 - klo:21:32 »
Tuon ikäinen on väkisin vähäpäästöinen.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti
« Vastaus #26 : 18.08.11 - klo:22:00 »
joo, vähäpäästöiseksi menee, kuten hrnt kirjoitti. Ei-vähäpäästöiseksi saa vain, jos auto on käyttöönotettu -91 tai aiemmin ja maahantuontikatsastuksessa autossa ei ole katalysaattoria eikä papereissa ole merkintää alkuperämaan vähäpäästöisyydestä.

Jos auto on otettu käyttöön ennen joulukuuta -88, niin sen saa rekisteriin ei-vähäpäästöisenä vaikka olisi katti kiinni. Tämä ei siis koske miatoja, koska ensimmäiset miatat on otettu käyttöön vuonna -89.

Laita subline tuonne ostetaan-osioon ilmoitus.

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti
« Vastaus #27 : 18.08.11 - klo:22:09 »
Tässä tapauksessa ei käy lhd autot jotka tulee eu alueelta maasta jossa ei ole mainintaa vähäpäästöisyydestä.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti
« Vastaus #28 : 18.08.11 - klo:22:21 »
Tässä tapauksessa ei käy lhd autot jotka tulee eu alueelta maasta jossa ei ole mainintaa vähäpäästöisyydestä.

Mitä tarkoitat tällä? Ohjauksella ei ole mielestäni mitään tekemistä päästöjen kanssa eikä myöskään sillä ole merkitystä tuleeko auto EU:sta. Ainoastaan se, että käyttöönotto on -91 tai aiemmin ja lisäksi, että ei ole kattia eikä merkintää vähäpäästöisyydestä ratkaisee.

Briteistä tuoduissa autoissa ei ole päästömerkintöjä eikä Japanistakaan tuoduissa. Siitä ei ole tietoa, mitä merkintöjä on, jos auton tuo jostain muusta maasta esim. Italiasta, Ranskasta, Espanjasta tms. Sen sijaan saksalaisissa papereissa on merkintä päästötasosta, joten sieltä tuotua miataa ei saa kilpiin muuten kuin vähäpäästöisenä.
« Viimeksi muokattu: 18.08.11 - klo:22:23 kirjoittanut Marko »

subline

  • Juniori
  • Viestejä: 21
Vs: US/Kanada- NA Miatan rekisteröinti
« Vastaus #29 : 19.08.11 - klo:01:32 »
Niin. Mutta kai sinne voi jonkun muunkin auton katin heittää kiinnikatsastuksen ajaksi jos en löydä mäxään alkuperäistä kattia?
Tosin joutuu vähän laippojamuokkailee
Sierra jättää sen