Vähän vielä Saksan yksilöistä. Jos auto on erittäin halpa suhteessa kilometreihin ja kuntoon nähden, on toki syytä epäillä jonkin olevan pielessä. Ei kukaan ole niin tyhmä, että myy priimaa alle 100tkm ajettua autoa alihintaan. Mutta jos autoa ostaa järki kädessä virallisesta merkkiliikkeestä tai auton ensimmäiseltä tai toiselta omistajalta (papereissa näkee edellisten omistajien nimet), voi melko varmasti luottaa kilometreihin. Erityisen luotettavia ovat "Jahreswagenit", eli autonvalmistajan itsensä käytössä olleet noin vuoden vanhat autot, joihin tehdas myöntää takuun. Nämä ovat usein myös suhteellisen kivasti varusteltuja. En valitettavasti tiedä onko Jahreswagenit vain saksalaisten valmistajien käyttämä keino, vai onko niitä myös Japanilaisilla valmistajilla myynnissä, eli myynti- ja huoltoverkoston työntekijöiden käytössä olleita noin vuoden vanhoja työsuhdeautoja.
En tiedä seuraavan varmuutta, mutta olen kuullut huhua, että Pohjois-Saksan satamat, sekä ehkä myös maan itärajan kaupungit ovat paikkoja, jonne kasautuu se pahin pommilaivue joka halutaan maasta pois ulkomaalaisille. Eli jos Saksasta autoa etsii, niin kannattanee mennä vähän etelämmäs, vaikka se tietääkin hieman pidempää ajomatkaa takaisin lautalle.
Esim. oma NA:ni oli toki varsin halpa ('93, ostohetkellä 154tkm, hardtop, 2200e), mutta auton huoltokirjassa (jossa huoltoleimat loppuvat 2004) on joka toiselta vuodelta Sveitsin viranomaisten leimoilla varustetut kuittaukset auton senhetkisestä päästötasosta ja kilometreistä. Jokaisessa Sveitsissä rekisteröidyssä autossa pitää olla kyseinen data mukana. Toki tämä on helppo väärentää, mutta epäilen että valtion leimojen väärentämisestä joutuu melkoisen syvään kuseen ja riskiä tuskin otetaan. Toki sinisilmäisenä suomalaisena jätin varmistamatta leimojen aitouden...
Eli kyllä Keski-Euroopasta saa ihan laadukkaita autoja ostettua. Ehkä suomalaisille yllätys on se, että lähes poikkeuksetta noin yli kuusi vuotta vanhat premium-luokan korimallit ovat jo siirtyneet turkkilaisten ja muiden ulkomaalaisten omistukseen ja merkkiliikkeitä epämääräisempien diilerien myytäväksi. Ei tämä toki autoa automaattisesti pommiksi tee, mutta jos auton välttämättä haluaa ostaa merkkiliikkeestä tai "saksalaiselta" autokauppiaalta, on etsinnässä tehtävä töitä. Ja ihan kuten meillä Suomessa, halvalla (suhteessa yksilön yleiseen hintatasoon) harvoin saa hyvää, ja usein kannattaa minimoida riskit ja ottaa varmanpäälle ja ostaa normaalihintainen yksilö.