Kirjoittaja Aihe: Mitä mieltä tästä Suomi-Mäxästä?  (Luettu 20708 kertaa)

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Mitä mieltä tästä Suomi-Mäxästä?
« Vastaus #15 : 19.12.11 - klo:09:18 »
Ton nettiauton hinta on mun mielestä aika linjassa jos on niin hyvässä kunnossa kun antaa ymmärtää. Tosta Samsan linkistä tulee taas vaikutelma perus saksanturkkilaisen pommista jota on ruuvattu sieltä sun täältä. Mielee tulee siitä ainakin paljon asioita jotka korjauttaisin tai tarkistaisin ennen kuin auto olis mun vaatimalla tasolla = uutta vastaavassa kunnossa. Ja kun en omista paikkaa jossa korjata autoa itse eikä ole aikaakaan niin 3900€ autosta tulee verojen ja korjaamisen jälkeen helposti lähelle kympin auto, enkä laske tähän aikaa jonka hakkaisin kaikkeen jumppaamiseen.

Eli summa summarium : voisin maksaa helmestä vm02 suomipelistä 12-13k€ jos se säästäsi vaivalta (ja ylläreiltä).

M.U. Stone

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: Mitä mieltä tästä Suomi-Mäxästä?
« Vastaus #16 : 19.12.11 - klo:09:25 »
Itsekin valmistautunut kevättä ja ostoa varten joitakin kuukausia. Mobilea ja muita sivustoja on seurattu aktiivisesti, jonkinlainen tuntuma tarjonnasta ja hinnoista alkaa jo olla.

Alkuperäiselle kysyjälle ehkä ensimmäinen kysymys olisi: onko faceliftillä/vuosimallilla merkitystä? Jos pitää olla facelift-malli (ja isompi kone ja esim. nahkapenkit), ei tuossa Nettiauton ilmoituksessa ole ylimääräistä hintaa aivan mahdottomasti. Mutta on tietysti ainakin pari tonnia. Ehkäpä kannattaisi tehdä tarjous autosta, jos aidosti kiinnostaa?

Jos taas ei tarvitse välttämättä olla facelift (eikä nahkapenkkejä), tuota Samsan heittämää autoa halvempaa tuskin löytyy helposti. Ja hintaa todellakin jää vain noin puolet Suomen tuotunakaan.

Faceliftien hinnat ovat muuten nousseet Mobilessa jonkin verran syksyn edistyessä ja mielenkiintoisimmat ovat ilmeisesti vaihtaneet omistajaa nopeasti.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: Mitä mieltä tästä Suomi-Mäxästä?
« Vastaus #17 : 19.12.11 - klo:10:26 »
Suomi-autosta en kyllä maksaisi yhtään extraa. Saksassakin on hyviä yksilöitä täydellisellä huoltokirjalla eli en oikein ymmärrä miten Suomi-auto olisi sen parempi. Oma mielipiteeni tuosta autosta on se, että kilsoja on vähän liikaa tuohon hintaluokkaan.

Linkistä pääsee katsomaan vähintään 2002 NB:t, joissa on huoltokirja kunnossa ja kilsat alle 100 tkm. Tosin punaisia ei löydy halvimpien joukosta

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?scopeId=C&isSearchRequest=true&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=16800&makeModelVariant1.modelId=15&minFirstRegistrationDate=2002-01-01&maxFirstRegistrationDate=2005-12-31&maxMileage=100000&minPowerAsArray=96&minPowerAsArray=KW&features=FULL_SERVICE_HISTORY

Itse käyttäisin jotain luotettavaa autojen tuojaa tai kokeilisin tarjota käteistä tuohon nettiauton yksilöön ja katsoisin millä hinnalla se lähtee.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: Mitä mieltä tästä Suomi-Mäxästä?
« Vastaus #19 : 19.12.11 - klo:10:51 »
Jos ite etsisin NBFL:ää niin ehdottomasti MSM :)

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=153895253&__lp=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&makeModelVariant1.makeId=16800&makeModelVariant1.modelId=15&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&minPowerAsArray=110&minPowerAsArray=KW&maxFirstRegistrationDate=2005-12-31&damageUnrepaired=ALSO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=ALSO_EXPORT&lang=en&pageNumber=1

Vai miten oli? Onnistuko noiden leimaaminen? Jenkeistähän nuo on varmasti alunperin tuotu eurooppaan, mut jos ne kerran on otettu Saksassa kilpiin niin..?

Sillä ei ole merkitystä missä auto on tällä hetkellä leimassa, vaikka EU:n komissio näin onkin suositellut. Suomessa autoa kohdellaan sen mukaan, missä se on alun perin otettu käyttöön eli tuota kohdellaan jenkkiautona. Näistä on ollut juttua aiemminkin mutta kukaan ei ole vielä lähtenyt asiaa selvittämään. Jos joku haluaa tuollaisen ostaa, niin pitää kysyä runkonumero myyjältä ja sen jälkeen tiedustella esim. pakettiautopojilta, että järjestyykö tarvittavat paperit.
http://www.pakettiautopojat.fi/import/documentservice.aspx Papereiden hinta näyttää olevan 485 euroa. Eipä tuossa mitään ongelmaa pitäisi olla, jos nuo laput saa?

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Mitä mieltä tästä Suomi-Mäxästä?
« Vastaus #20 : 19.12.11 - klo:12:10 »
Suomi-autosta en kyllä maksaisi yhtään extraa. Saksassakin on hyviä yksilöitä täydellisellä huoltokirjalla eli en oikein ymmärrä miten Suomi-auto olisi sen parempi. Oma mielipiteeni tuosta autosta on se, että kilsoja on vähän liikaa tuohon hintaluokkaan.

Itse käyttäisin jotain luotettavaa autojen tuojaa tai kokeilisin tarjota käteistä tuohon nettiauton yksilöön ja katsoisin millä hinnalla se lähtee.

Mulla on kokemusta itseni ja tuttujen kanssa n. 15:sta tuontiautosta ja saksan autot on lähes poikseutta olleet ruuvattuja. Huoltokirjoja saa ostaa vaikka mihin autoon ja sellasilla leimoilla mitä haluat. Minulle ne ovat vanhemmissa autoissa lähelle vitsikirjaa. Jos taas autot eivät ole olleet ruuvattuja niin ne on ollu rehellisesti pommeja ja hinta sen mukainen.

Viimeisin Audi (vm06 A6 3.0TDIQ)  oli "luottettavan" välittäjältän kautta liikkeesta ja oli sittenkin 220tkm ylimääräistä. Ceissi on tältä vuodelta ja onneksi ei ole mun. Ruotsista on jotain mahdollisuuksia saada pikkasen sitä mitä tilaa.

Jonku 2-3 tonnin säästön takia on köy anteeksi tyhmää lähteä riskeeraamaan vaikkakin tuote on lähtöjäänkin näin halpa.

Siitä ollaan samaa mieltä, että rohkeesti vaan tinkasemaan tota nettiauton NB:tä, etenkin näin talvella.

EDIT: tosta voidaan katsoa missä linjassa on "uutta vastaava" NA: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=148763062&__lp=6&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=DESCENDING&makeModelVariant1.makeId=16800&makeModelVariant1.modelId=15&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&minFirstRegistrationDate=1990-01-01&maxFirstRegistrationDate=1993-12-31&negativeFeatures=EXPORT&lang=de&pageNumber=1
« Viimeksi muokattu: 19.12.11 - klo:12:14 kirjoittanut E38 »

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: Mitä mieltä tästä Suomi-Mäxästä?
« Vastaus #21 : 19.12.11 - klo:12:32 »
Jos uudehkoa diisseliä on ostamassa Saksasta, niin kannattaa ostaa merkkiliikkeestä auto, josta takaavat huoltohistorian ja kilometrit. Ainakin bemujen kohdalla voi saada vielä takuunkin, joka on tosin voimassa vain Saksassa mutta kertoo myyjän luottamuksesta autoon.

Kilometreistä ei voi olla varma missään, jos ei ole itse omistanut autoa uudesta lähtien. Mun autossa oli täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja ja on oikeasti huollettu siellä mistä leima on peräisin eli saksalaisessa Mazda-liikkeessä. Ja mistä tiedän tämän on se, että kysyin jakohihnan vaihdosta sähköpostilla. Sieltä vastattiin, että on tehty ja pvm + kilometrit. Nämä täsmäsivät liikkeen leiman kanssa. Mikään ei kyllä edelleenkään takaa, ettei kilsoja olisi ruuvattu vaikka joka huollon välillä.

En oikein usko, että MX-5 olisi auto, jolla ajetaan 50-100 tkm vuodessa, joten riski näissä on varmasti pienempi. Ja toisaalta mikä takaa sen, että tuota Nettiauton yksilöä ei ole ruuvattu?

Jos haluaa auton, jossa hinta-laatusuhde on todella kohdallaan, niin sellaisen voi ostaa Japanista. Mun evo kolmonen oli tullessaan 13 vuotta vanha ja 86 tkm mittarissa mutta oli kunnoltaan lähes uutta vastaava. Esim. takakontissa ei ollut säilytetty mitään. Sen pinta oli täysin kulumaton mutta kului muutamassa kuukaudessa nyppyiseksi, kun kuljettelin kasseja ym. Hintaa autolla oli 6800 ja siihen päälle 2500 veroja. Toki muitakin kustannuksia tulee (lohkolämmitin, talvirenkaat, huollot yms.). Japanistakin on tietysti mahdollista ostaa romuja mutta esim. Mamasanin kautta ostetut autot saa tarkastaa ennen lopullista kauppaa. Ja nämä ovat tietysti oikealta ajettavia ainakin lähes aina. Joitain yksilöitä saa toki vasemmalta ajettavina.


Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Mitä mieltä tästä Suomi-Mäxästä?
« Vastaus #22 : 19.12.11 - klo:12:47 »
Tuosta ruuvauksesta voi olla montaa mieltä. Illmanin Kari joka toimitti mun Miatan saksasta (joka varmaan toimittanut muutama sata autoa Suomeen) kertoi että Saksassa saa nykyään erittäin kovat sanktiot jos jää kiinni tuosta kilometrien ruuvaamisesta. Ja hänen mukaan erittäin pieni riski että Saksassa törmää enään tuommosiin tapauksiin.

Tiedä sitten....
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Mitä mieltä tästä Suomi-Mäxästä?
« Vastaus #23 : 19.12.11 - klo:12:54 »
Ja toisaalta mikä takaa sen, että tuota Nettiauton yksilöä ei ole ruuvattu?

Onko Suomessa muuten digimittarien lukemien vaihtoa tarjoavia yrityksiä?


Voihan kaikkea toki sattua joka maassa, mut Saksassa tuo taitaa olla oikeasti helppoa puuhaa. Työkaveri oli kesällä hakenut semmosen vähänajetun helmen, mistä oli historiat tiedossa ja luotettava liike myi sitä takuulla. Kaikki näyttikin hyvältä siihen asti, kun käytti auton täällä huollossa. Oli ilmanputsarikotelon sisäpuolella ollut tarra koska putsari on vaihdettu ja siinä olleet kilsat oli kolme vuotta vanhoinakin enemmän mitä myyntihetkellä. Muuten oli kyllä hienosti huoltokirjaa ja siihen mätsääviä öljynvaihtotarroja konehuoneessa. ;D

Mutta varmasti voi tosiaan sattua ihan mistä maasta tahansa ostaessa, ei sillä.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Mitä mieltä tästä Suomi-Mäxästä?
« Vastaus #24 : 19.12.11 - klo:15:18 »
Niin me taidetaan karata vähän kauas alkuperäisestä aiheesta mutta keskustelemassahan täällä ollaan.  :)

MX-5:n on tuotteena niin superkestävä, että siinä ei ole kauheasti vaaraa onko mittarissa 100 vai 200tkm. Kaikki osat on niin halpoja ja sen takia nämä ovat aika turvallisia autoja ostaa vaikka saksan kebabkioskilta. Jos kuolaa tollasta helmeä kuten nettiauton yksilö niin ainakin minä olen valmis maksamaa pikkasen ylimääräistä, että saisin sen. En tiedä onko tämä sitä, että olen tullut vanhemmaksi, vaatimustaso on kasvanut ja noi saksan "helmet" on tullut karvaasti nähtyä joiden kanssa tuli itsekkin 6 vuotta leikittyä.

PS. Tuontibemareista (a.k.a lottokoneista) ei kannata kertoa mitään "takuujuttuja" mulle. :D

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Mitä mieltä tästä Suomi-Mäxästä?
« Vastaus #25 : 19.12.11 - klo:16:09 »
Vähän vielä Saksan yksilöistä. Jos auto on erittäin halpa suhteessa kilometreihin ja kuntoon nähden, on toki syytä epäillä jonkin olevan pielessä. Ei kukaan ole niin tyhmä, että myy priimaa alle 100tkm ajettua autoa alihintaan. Mutta jos autoa ostaa järki kädessä virallisesta merkkiliikkeestä tai auton ensimmäiseltä tai toiselta omistajalta (papereissa näkee edellisten omistajien nimet), voi melko varmasti luottaa kilometreihin. Erityisen luotettavia ovat "Jahreswagenit", eli autonvalmistajan itsensä käytössä olleet noin vuoden vanhat autot, joihin tehdas myöntää takuun. Nämä ovat usein myös suhteellisen kivasti varusteltuja. En valitettavasti tiedä onko Jahreswagenit vain saksalaisten valmistajien käyttämä keino, vai onko niitä myös Japanilaisilla valmistajilla myynnissä, eli myynti- ja huoltoverkoston työntekijöiden käytössä olleita noin vuoden vanhoja työsuhdeautoja.

En tiedä seuraavan varmuutta, mutta olen kuullut huhua, että Pohjois-Saksan satamat, sekä ehkä myös maan itärajan kaupungit ovat paikkoja, jonne kasautuu se pahin pommilaivue joka halutaan maasta pois ulkomaalaisille. Eli jos Saksasta autoa etsii, niin kannattanee mennä vähän etelämmäs, vaikka se tietääkin hieman pidempää ajomatkaa takaisin lautalle.

Esim. oma NA:ni oli toki varsin halpa ('93, ostohetkellä 154tkm, hardtop, 2200e), mutta auton huoltokirjassa (jossa huoltoleimat loppuvat 2004) on joka toiselta vuodelta Sveitsin viranomaisten leimoilla varustetut kuittaukset auton senhetkisestä päästötasosta ja kilometreistä. Jokaisessa Sveitsissä rekisteröidyssä autossa pitää olla kyseinen data mukana. Toki tämä on helppo väärentää, mutta epäilen että valtion leimojen väärentämisestä joutuu melkoisen syvään kuseen ja riskiä tuskin otetaan. Toki sinisilmäisenä suomalaisena jätin varmistamatta leimojen aitouden...  whistle

Eli kyllä Keski-Euroopasta saa ihan laadukkaita autoja ostettua. Ehkä suomalaisille yllätys on se, että lähes poikkeuksetta noin yli kuusi vuotta vanhat premium-luokan korimallit ovat jo siirtyneet turkkilaisten ja muiden ulkomaalaisten omistukseen ja merkkiliikkeitä epämääräisempien diilerien myytäväksi. Ei tämä toki autoa automaattisesti pommiksi tee, mutta jos auton välttämättä haluaa ostaa merkkiliikkeestä tai "saksalaiselta" autokauppiaalta, on etsinnässä tehtävä töitä. Ja ihan kuten meillä Suomessa, halvalla (suhteessa yksilön yleiseen hintatasoon) harvoin saa hyvää, ja usein kannattaa minimoida riskit ja ottaa varmanpäälle ja ostaa normaalihintainen yksilö.

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Mitä mieltä tästä Suomi-Mäxästä?
« Vastaus #26 : 19.12.11 - klo:17:36 »
Jos kuolaa tollasta helmeä kuten nettiauton yksilö niin ainakin minä olen valmis maksamaa pikkasen ylimääräistä, että saisin sen. En tiedä onko tämä sitä, että olen tullut vanhemmaksi, vaatimustaso on kasvanut ja noi saksan "helmet" on tullut karvaasti nähtyä joiden kanssa tuli itsekkin 6 vuotta leikittyä.

Itse olen kanssa valmis hiukan maksamaan siitä että auto on helposti itse tarkistettavissa ennen ostoa ja hyvässä kunnossa kuin  siitä että Saksasta saa "melkein" samankuntoisen ehkä hiukan halvemmalla + että tuokin yksilö on autoliikkeessä myynnissä jolloin siinä on jonkinlainen toimiva takuu tietyiltä osin on se helpompi selvitellä mahdollisia murheita suomalaisen liikkeen kanssa kuin jonkun gyntterin.
Ja edelleen kun auto on tulossa ympärivuotiseen ajoon on mukana tuleva korinvärinen kovakatto aika iso boonus ja se että on valmiiksi kahdet alut ++ että se on PUNAINEN mikä oli vaatimus eo-linkin mukaiset punaiset NB:t tulisivat veroineen ja tuontikuluineen paljon kalliimmiksi kuin nettiauton yksilö, se että hopeisen saa halvemmalla Saksasta ei tee siitä punaista suomeen tuotuna  ;)
« Viimeksi muokattu: 19.12.11 - klo:17:39 kirjoittanut Lauri »

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Mitä mieltä tästä Suomi-Mäxästä?
« Vastaus #27 : 19.12.11 - klo:22:50 »
että se on PUNAINEN mikä oli vaatimus eo-linkin mukaiset punaiset NB:t tulisivat veroineen ja tuontikuluineen paljon kalliimmiksi kuin nettiauton yksilö, se että hopeisen saa halvemmalla Saksasta ei tee siitä punaista suomeen tuotuna  ;)

Kyllä! MX-5:t (ja Fefet) on oltava punaisia tai sitten ollaan ilman.  638

M.U. Stone

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: Mitä mieltä tästä Suomi-Mäxästä?
« Vastaus #28 : 19.12.11 - klo:23:15 »
Aika heikkoa on Mobilen tarjonta punaisista facelifteistä näköjään.

Aika montaa on madallettu, onko se lisäarvo vai ehdoton ei? Aika monessa näytti olevan Ultraleggerat. Onko UL 17" parempi vaihtoehto kuin Mazdan omat 16"?

Ympärivuotinen käyttöajatus tietysti ohjaa tässä tilanteessa paljonkin. Entäpä kolmen vuodenajan autona? Mitä pitäisi ottaa huomioon ja mistä kaikesta voisi tinkiä?

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Mitä mieltä tästä Suomi-Mäxästä?
« Vastaus #29 : 20.12.11 - klo:06:34 »
Aika montaa on madallettu, onko se lisäarvo vai ehdoton ei?

Ympärivuotinen käyttöajatus tietysti ohjaa tässä tilanteessa paljonkin.

Eiköhän se madallus oo ihan oma makuasia. Mutta ei toi orkkiskorkeuskaan ihan kauheaa maavaraa anna talviajossa..
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa