Kirjoittaja Aihe: Huoltokirjan merkitys?  (Luettu 11191 kertaa)

Puman

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 59
Huoltokirjan merkitys?
« : 22.05.12 - klo:11:36 »
Olen katsellut suomalaisen välittäjän avustamana muutamaa Mäxää Saksasta. Juuri, kun luulin löytäneeni sopivan kohteen eräästä saksalaisesta autoliikkeestä, niin ilmeni, että se ilmoituksessa mainittu "täydellinen huoltokirja" onkin kadonnut jonnekin eikä muitakaan todisteita kilometrimäärästä ole kuin auton ulkoapäin (kuvien ja autoliikkeen myyjän puheiden perusteella) erittäin siisti kunto.

Välittäjän mukaan ammattilaiset osaavat kyllä meikata pitkälle yli 200 000 ajetun alle 100 000 ajetun näköiseksi erittäin helposti. Välittäjän saksalainen agentti soitti autoliikkeeseen ja sanoi tuntevansa liikkeen ihan ok luotettavana paikkana,  mutta auto on hänen mielestään liian halpa ollakseen niin hyvässä kunnossa ja niillä kilometreillä kuin kuvien perusteella päällepäin vaikuttaa. Välittäjän mukaan hyvä ja halpa eivät autokaupassa yhdisty missään.

Jos haluan, että agentti käy tutkimassa auton livenä ja suorittaa 30 min koeajon ja kaikki tiivisten tsekkkaukset, mun pitäisi maksaa noin 400 euroa tuli kauppoja tai ei. Mutta täällä Suomen päässä välittäjäfirma neuvoo nostamaan suosiolla hintaluokkaa kalliimpiin.

Kysymykseni on, että uskaltaisitko ostaa huoltokirjattoman mäxän, jos kunto on hintaisekseen hyvä?


Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: Huoltokirjan merkitys?
« Vastaus #1 : 22.05.12 - klo:11:50 »
Jos on arvokkaampi auto(NB:ssä kiinni enemmän rahaa kuin NA:ssa) ja ei ole ajatuksissa remppailla sitä tulevaisuudessa niin älä osta. Ite ostin ilman kirjoja mutta oli niin halpa ettei kauheesti olis epämiellyttävät yllätykset kirpaisseet. Ei ole hajonnut vielä mitään ja ei yllätyksiä löytynyt. Toisaalta ei nämä kovin herkästi leviä joten riski lienee suht pieni.

TimoL

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 336
Vs: Huoltokirjan merkitys?
« Vastaus #2 : 22.05.12 - klo:11:55 »
Kysymykseni on, että uskaltaisitko ostaa huoltokirjattoman mäxän, jos kunto on hintaisekseen hyvä?

Suomessa huoltokirjaan on totuttu luottamaan ja siihen, että se pitää paikkansa. Välittäjä, joka toi oman autoni, kertoi, että oli myös kysellyt joskus huoltokirjan perään ja saanut vastaukseksi kysymyksen että "minkälaisen kirjan haluaisit?"

Eli kyllä enemmän ajetun tuontiauton kohdalla katsoisin muita merkkejä kuin huoltokirjan leimat.

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Huoltokirjan merkitys?
« Vastaus #3 : 22.05.12 - klo:12:43 »
Jos etsit vähän ajettua NB:tä, niin silloin huoltokirja merkkaa. Jos taas kyseessä on 150+ ajettu NA, niin melkeinpä sama onko kirjaa vai ei (sivut loppuu 150 tonnin kohdalle).

Ite ostin n. 150 ajetun auton huoltokirjalla, mutta kirja oli kaukana täydellisestä. Itse olenkin jälkikäteen vaihtanut melkein kaikki kuluvat osat uusiin, joten kirjalla ei loppupeleissä ole edes kauheasti merkitystä, kunhan auto ostaessa tuntuu hyvältä. Kilsoja tuskin kukaan jaksaa rukata 150 tonniin. Samalla vaivalla sitten tiputtaisi alle sadan.
Don't charge. Super Turbocharge!

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Huoltokirjan merkitys?
« Vastaus #4 : 22.05.12 - klo:12:45 »
Eli kyllä enemmän ajetun tuontiauton kohdalla katsoisin muita merkkejä kuin huoltokirjan leimat.

Ääni tolle.

Tyhjät huoltokirjat ja halutusti täytetyt on ihan normipisnestä tuolla siinä kun se mittarin ruuvauskin. Kumpaankaan ei kannata luottaa toista enempää.

PS. Mulla ois NB:lle tyhjä huoltokirja. giggle
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Huoltokirjan merkitys?
« Vastaus #5 : 22.05.12 - klo:13:57 »
Itse juuri ostin Saksasta 3 vkoa sitten NA:ni. Ja aika pitkään etsin. Itse tein kaiken duunin - koska olen pihi :) Ja oli yllättävän helppoa, vaikka kielimieheä en olekaan. Asiaan...

Minä en ostaisi liikkeestä huoltokirjatonta, jos ensin on sanottu että se on. Enkä jobbarilta.
Yksityiseltä, kotipihasta, jos on jotain dokumenttia jolla voi peilata kilsoja.

Saksassa on täysin mahdollista myyjän kanssa selvittää huoltoliikkeistä auton huoltohistoriaa - harva tätä varmaan tietää. Mutta silloin täytyy tietää missä autoa on huollettu. Vanhalle autolle ei tietty saa koskaan kaikkea selville, mutta jos edes joltakin kohtaa auton historaa saa selville merkinnät päivämäärästä ja merkatuista kilsoista, niin ainahan se poistaa epäilyksiä.

Missä päin Saksaa auto tarjolla? Jos vielä Hampurin kupeessa, niin entistä huonompi homma - sinne kuulema kerääntyy kaikki "vaikeat" tapaukset - sataman läheisyys kun on hyvä markkinointiargumentti.
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Terez

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 493
  • Mäntäkenraali
Vs: Huoltokirjan merkitys?
« Vastaus #6 : 22.05.12 - klo:14:13 »
itse oon ostanu 2 autoo, toiseen oli vajavainen huoltokirja ja toiseen ei ollenkaan, mutta brittilässä ihmisillä on tapana säästellä noita katsastuspapereita, missä on aina kilometrit kirjattuna.
Noiden lisäks myös kaikkia muita on tupannu tuleen mapin verran, mutta huoltokirjoja ei juurikaan.
'94 NA 1.8 rataprojekti
'00 NB 1.8 käyttis

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Huoltokirjan merkitys?
« Vastaus #7 : 22.05.12 - klo:15:41 »
Osta siisti ja ruosteeton auto oli sitä kirjaa tai ei. Jos ostat ulkoisesti hienokuntoisen auton ja sen kone räjähtää seuraavalla viikolla, vaihdat vaan sen koneen ja auto on edelleen mint. Näiden tekniikka on kestävää, halpaa ja sitä on hyvin tarjolla, ja sitäpaitsi vuoden kuluttua huomaat vaihtaneesi puolet tekniikasta "parempaan" joka tapauksessa.

Kilometreillä on merkitystä oikeastaan vasta jälleenmyynnissä. Jos tarjolla on kaksi samankuntoista niin vähemmän ajettu menee helpommin kaupaksi.
1.64 NA

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Huoltokirjan merkitys?
« Vastaus #8 : 22.05.12 - klo:15:55 »
Olen samoilla linjoilla Antsan kanssa.

Saksan huoltokirjat on ihan vitsi ja niiden puuttumimen ei ole kovin iso juttu. Jos sulla on tiukka budjetti niin voihan sen auton käyttää kuntotestissä siellä ja näin olet kartalla mitä auton pitäminen (voi pahimmillaan) maksaa seuraavina vuosina.

Kuten aikasemminkin olen sanonnut: on MX-5 varmasti turvallisin ostos Saksasta, ihan millasessa kunnossa vaan (kunhan ei ole mällipeli). Halpa korjata ja kestävää tekniikkaa. Näissä ei ole mitään automaattilaatikkoa tai moottoria jonka laukeeminen maksaa 8k€ ja plus....

Puman

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 59
Vs: Huoltokirjan merkitys?
« Vastaus #9 : 22.05.12 - klo:16:18 »
!,6 masiinalla tarjontaa rupeaa jo olemaan.

Onko ero miten huomattava 1.8 ja 1.6? varmaan sen verran, että 1,6lla ajaessa tuntuu etteikö voisi olla hieman lisää.

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Huoltokirjan merkitys?
« Vastaus #10 : 22.05.12 - klo:16:29 »
...
Saksan huoltokirjat on ihan vitsi ja niiden puuttumimen ei ole kovin iso juttu. Jos sulla on tiukka budjetti niin voihan sen auton käyttää kuntotestissä siellä ja näin olet kartalla mitä auton pitäminen (voi pahimmillaan) maksaa seuraavina vuosina.

Jos se sen sijaan huoltokirja on, pääset kiinni tarkkoihin tietoihin, jos olet viitseliäs - eli jos saat myyjän painostettua siihen. Mutat ei se todellakaan autuaaksi tee.
Totta, auton voi tarkastuttaa siellä. Omani kävi 2-vuotis katsastuksessa. Ilman ajanvarausta suoraan Dekran halliin; 90€. Oli hyvin miellyttävä kokemus - ei kiirettä mihinkään kellään, sai jutella (jos osasi), insinööri näytti ja roplasi kaiken mitä osasi pyytää + ne jutut mitkä normikatsatukseen kuuluvatkin. Kielen kanssa oli toki onglemia - mutta kun kuulee "sehr gut", "alles ist in ordnung" niin tulihan siitä hyvä mieli :)

Kun löydät potentiaalisen kärryn niin pistä piruttasi myyjälle pyyntö että se käytettäisiin Dekran tarkastuksessa/katsastuksessa. Eihän sitä pakko oo tehdä, mutta kiintoisaa on myyjän reagointi tähän - millä verukkeilla kieltäytyy?
Suosittelen muuten hankkimaan kirjasen Auto Saksasta (http://www.sompsa.fi/AutoSaksasta.htm). Jos liikut pks:lla saat multa lainaksi / kopioitavaksi. On aidosti hyvä opus ja sen mukana tulee kaksikielinen kauppakirja käytettäväksi ostossa (jos et käytä välittäjää).
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Huoltokirjan merkitys?
« Vastaus #11 : 22.05.12 - klo:16:34 »
!,6 masiinalla tarjontaa rupeaa jo olemaan.

Onko ero miten huomattava 1.8 ja 1.6? varmaan sen verran, että 1,6lla ajaessa tuntuu etteikö voisi olla hieman lisää.

1.8, teho loppuu joka tapauksessa kesken ja isompi kone on halvin tapa saada 1.6:een parikytheppaa lisää:)

Toiset sanoo että 1.6 kone käyttäytyy mukavammin, kiertää jne. mut ne on lähinnä kateellisia ja köyhiä 1.6. omistajia.

t. kateellinen 1.6 omistaja
1.64 NA

diskis

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 362
Vs: Huoltokirjan merkitys?
« Vastaus #12 : 22.05.12 - klo:16:41 »
!,6 masiinalla tarjontaa rupeaa jo olemaan.

Onko ero miten huomattava 1.8 ja 1.6? varmaan sen verran, että 1,6lla ajaessa tuntuu etteikö voisi olla hieman lisää.

1.8, teho loppuu joka tapauksessa kesken ja isompi kone on halvin tapa saada 1.6:een parikytheppaa lisää:)

Toiset sanoo että 1.6 kone käyttäytyy mukavammin, kiertää jne. mut ne on lähinnä kateellisia ja köyhiä 1.6. omistajia.

t. kateellinen 1.6 omistaja

Jos on 93 tai vanhempi 1.6 niin se on OK, 1.8 kun ei ollut saatavilla silloin. Jos on 94+, niin sitten se 1.6 on se kuristettu aneeminen versio josta kannatta pysyä kaukana.

  _____/_____
D'-.    | /  )
'(O)'-...'(O)'

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Huoltokirjan merkitys?
« Vastaus #13 : 22.05.12 - klo:16:50 »
Jos on 94+, niin sitten se 1.6 on se kuristettu aneeminen versio josta kannatta pysyä kaukana.

Ei välttämättä tarvi pysyä kaukana, jos auto on muuten 10 niin siihen vaihtaa koneen melko halvalla. Ite tein vaikeemman kautta ja vaihdoin nokat ja männät, hyvä tuli.
1.64 NA

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Huoltokirjan merkitys?
« Vastaus #14 : 22.05.12 - klo:20:08 »
!,6 masiinalla tarjontaa rupeaa jo olemaan.

Onko ero miten huomattava 1.8 ja 1.6? varmaan sen verran, että 1,6lla ajaessa tuntuu etteikö voisi olla hieman lisää.

1.6 ja 1.8 menee nollasta sataan varmaan samassa ajassa (siis nyt puhutaan siitä 94:sta vanhemmasta 1.6:sta). 1.6 on vähän kierrosherkempi, mutta 1.8:ssa taas alavääntöä paremmin.

Huomioi myös, että 1.8:ssa on isommat jarrut ja kestävempi perä. Lisäksi -94 (jolloin 1.8:ja alkoi tulla, tai 93 loppu oikeastaan ja jolloin 1.6:ien teho tiputettiin 90 heppaan) autoihin tuli lisää jäykistyksiä, takaluukun avausvipu keskikonsoliin sekä airbag euromalleihin. ABS:stä en ole ihan varma, mutta omassani moinen ainakin on (-94). Makuasioita onko nuo plussaa vai miinusta.

EDIT: Niin tuohon vielä piti sanoa, että se on sama onko ykskasi vai veekasi niin aina tuntuu, että pitäis olla hieman lisää...
Don't charge. Super Turbocharge!