KOTONA OLLAAN !
Käytän tätä ketjua pienen " raportin tekoon " niin ei tarvitse uutta ketjua pistää pystyyn :
TAUSTAAAuton metsästys alkoi tammikuussa ja hakusessa oli ennenkaikkea ruosteeton yksilö, koska kaikkea muuta voin tehdä mutta mätähommiin en ala . Toinen kriteeri oli ostaa auto yksityiseltä harrastajalta , koska turkkilainen jobbari ei takuulla osaa kertoa autosta mitään tärkeää. Luotan siis ennemmin yksityiseen jolla auto on ollut vähintän 10 vuotta .
OIKEAN HAKEMISTALaittelin mobilen ilmoituksista viestejä yksityisille, joista kovinkaan monet eivät innostuneet edes vastaamaan viestiin. Muutamien kanssa taasen päsi hyvin juttuun . Yksi -92 jenkkimallinen , samalla omistajalla 10 vuotta ollut laite alkoi kiinnostamaan enemmän, lähinnä siksi että myyjä kertoi todella mielellään autosta . Sovin autosta kaupat tammikuun lopulla autoa näkemättä , vain kuvien ja juttujen perusteella. Riski se on mikä kannattaa ja harrasteautoa olin hakemassa! Maksoin myyjälle pikkuisen käsirahaa pankkiin ja sovin että myyjä käy katsastamassa auton koska se oli seissyt tallissa pari vuotta. Pääsimme samalla sopimukseen että käyn talvilomalla hakemassa auton.
SAKSAANMaanantaina 18.2 lähdimme kaverin kanssa Lufthansan lennolla Düsseldorfiin , josta edelleen 3 tunnin junamatka Siegeniin yöpymään. Seuraavana aamuna oli tarkoitus ottaa hotellilta kilvet reppuun ja ajaa junalla 20 minuutin matka auton luokse.
SIIRTOKILVETTilasin kilvet hyvissä ajoin
www.transit-plate.com sivuston kautta ja tilausvaiheessa ilmoitin että haluan toimituksen 19.2 tiistai-aamuksi hotelliin jossa olimme yötä . Olin kyllä aika pahasti skeptinen ja oikeastaan valvoin koko yön miettien tuleeko ne kilvet vai ei ?! Aamuyöllä puhelin piippasi ja DHL.lta tuli seurantakodi jonka avulla pääsin seuraamaan kilpien matkaa. Itse toimitus saapui aamulla klo 7.55 kun olimme aamupalalla. Tämä homma siis todistetusti toimii ja hyvästi virastoissa juoksemisen "ilo" ! Mukana tuli vakuutuspaperit joten kaikki reilassa !
H-HETKIHyvin valvotun yön jälkeen otimme kilvet reppuun ja 20 minuutin junamatkan Siegenistä Lennestadtiin ( mukava pikkukylä ! ) . Lunta tuli vaakatasossa vaikka edellisenä päivänä oli 10 astetta lämmintä ja aurinkoista. Seuraava jännitysmomentti olikin tässä: Alla kesärenkaat ja 540 kilsaa matkaa , ei perhana ! Myyjä tuli hakemaan asemalta ja vei meidän kotiinsa jossa autotallin oven aukaisun jälkeen odotti tälläinen "hymy" :
Tallista lumisateeseen :
Myyjän kanssa kauppakirjan teko , auton papereiden läpikäynti ym . muodollisuudet . Kuppi kahvia todella mukavan perheen kanssa ja ekat metrit ostamallani autolla ajoin kun lähdin jyrkkää lumista mäkeä alas
KOTIMATKASaksassa on kiva ajaa ! Ekat 30 kilometriä tosin oli aika lumista ja mäkistä joten jännitystäkin oli ilmassa . Kun pääsimme Olpe.n , siirryimme noin 510 kilometrin autobahn osuudelle kohti Lyypekkiä . Muutaman vuoden seisominen oli tehnyt autolle sen minkä tiesinkin olevan todennäköistä, eli renkaat eivät enää ole pyöreät. Ei tästä muuta harmia ollut kuin se, että matkvauhti kannatti pitää alle 110 kmh , koska hierova istuin ei ole pitkän päälle kiva. Tasaista matkalaukkaa märällä baanalla, pari stoppia ja satama tuli vastaan. Ei siis mitään dramaattista ja itseasiassa miata menee kuin juna ! Bensaa kului noin 40 litraa .
Laivamatkan mukavin elämys oli 30 m/s puhaltava vastatuuli ja siitä aiheutunut mukava 15 tunnin ryskytys ja parin tunnin myöhästyminen. Nyt onnellisesti kotona ja auto odottaa hallissa illalla suoritettavaa suolan pois pesua ja vahausta .
JATKOATarkoitus on ottaa auto liikenteeseen ekana päivänä kun lämpömitari näyttää +10 . Veroja tulee mitä tulee, mutta noin 600-700 euroa odottelen. Siihen asti on aikaa tehdä perus huollot + jakopää ja jarrut , koska haluan täyden varmuuden niiden kunnosta ja sen saa vain tekemällä itse .