Kirjoittaja Aihe: Jenkkimalli Saksan kautta Suomeen  (Luettu 9093 kertaa)

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Jenkkimalli Saksan kautta Suomeen
« : 11.01.13 - klo:22:11 »
Olen tutkinut kaikenlaisia pykäliä ja tätä foorumia , mutta ihan täysi selvyys ei ole päässä. Jos ostan Saksasta "jenkkimallin " miatan, joka on ollut Saksassa kilvissä, tuleeko jotain sontaa niskaan Suomessa kun koitan pistää sitä kilpiin ?
työn alla : 205GTI " MI16"

madu

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 501
Vs: Jenkkimalli Saksan kautta Suomeen
« Vastaus #1 : 11.01.13 - klo:22:37 »
Riippuu vuosimallista. Tuolta voit lukea lisää: http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=1099.0

Kaikki kyllä saa varmasti kilpiin jos meillä on se yksi 2004/2005 Mazdaspeedikin kilvitettynä, jenkkimallien vastaavuustodistukset on vaan aika kalliita jos sellasen joutuu hommaamaan (oisko 500-600e). Kylkivilkut varmaan joudut asentamaan jos Saksassa ei ole jo. Muuten ei kai pitäs olla ongelmaa, DOT-valojen pitäs kyllä kelvata suoraan eikä tossa kai muutakaan ihmeellistä luulis olevan.
ロードスターNA8C

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: Jenkkimalli Saksan kautta Suomeen
« Vastaus #2 : 11.01.13 - klo:23:08 »
Jenkkimalli on aika hyvä valinta muutenkin. Monesti ovat koriltaan paremmassa kunnossa ja virittely on määräysten puolesta helpompaa. Carbin virisarjat kelpaavat suoraan eikä tarvitse välittää tyyppihyväksynnän määräyksistä uudemmissakaan

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Jenkkimalli Saksan kautta Suomeen
« Vastaus #3 : 14.02.13 - klo:21:12 »
No, tollasen sitten lähden hakemaan Saksasta kotiin maanantaina  638 Rohkea rokan syö ja ajattelin ajaa autolla ekat metrit kun lähden kohti satamaa 600 km matkalle .  Senverran kovan luokan harrastelijasuvusta , että luotetaan.....

Soittelin leimakonttoreille mm. vaatimuksenmukaisuustodistuksesta ja määräyksistä sivuvilkkuja ja niiden paikkaa koskien . Osa konttoreista ei edes suostu katsomaan autoa jos ei ole vaatimuksenmukaisuustodistusta päästöistä ja toiset sano " tänne vaan , et sä mitään tartte ! " .  Sivuvilkuista ihan yhtä sekavaa. Laitan siis tarralla sellaset peileihin kiinni ja revin kuuseen leiman jälkeen , kele !  Mahtuukos muuten siihen takakilven paikkaan 3+2 merkkinen " ei eu " kilpi ? Olis kuitenkin se siisteimmän näköinen vaihtoehto

OT : Järkyttävät hintaerot rekesteröintikatsastuksella ! Ottaen huomioon että auto on leimattu Saksassa 6.2.2013 ja Suomessa ei mitään tarvitse tehdä, pelkistä papereiden pyörittelystä halutaan 120 - 245 euroa ! Arvaatte varmaan mille konttorille menen kun asiallisin palvelu ja halvin hinta kohtasi jo ennakkotiedustelussa .

Eiku menox , sano änni lenoks !

työn alla : 205GTI " MI16"

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Jenkkimalli Saksan kautta Suomeen
« Vastaus #4 : 14.02.13 - klo:21:40 »
Takakilven reikään menee EU prätkäkilpi, joudut yläreunasta riipasemaan sentin siivun pois.
Etuhuuli näyttää alkuperäiseltä 638
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Jenkkimalli Saksan kautta Suomeen
« Vastaus #5 : 14.02.13 - klo:21:46 »
Takakilven reikään menee EU prätkäkilpi, joudut yläreunasta riipasemaan sentin siivun pois.
Etuhuuli näyttää alkuperäiseltä 638

Oukka , sellasia siis pyytelemään aikanaan .

Etuhuuli näyttää alkuperäiseltä , koska on alkuperäinen , kuten myös lukkoperä.  Mutta -> Tonttiiiiiiiiiiin ! Mikä prkleen maansiirtokone !?!
työn alla : 205GTI " MI16"

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Jenkkimalli Saksan kautta Suomeen
« Vastaus #6 : 15.02.13 - klo:05:35 »
Valtionkilpeä ei saa silpoa/modata. Pyydä lyhkäset kilvet, sitä varten ne ovat olemassa.

Lainaus käyttäjältä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070893
Rekisterikilpeä ei saa taittaa, leikata tai peittää, eikä siihen saa kiinnittää tarraa, merkkiä tai kilpeä.
ex-NA8C


Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Jenkkimalli Saksan kautta Suomeen
« Vastaus #8 : 16.02.13 - klo:05:35 »
UUsi kilpikoko tuli tänään käyttöön.

Erinomaisen ajankohtainen kuitti tähän  clap

Uuden 6-merkkisen minikilven koko on siis 113 x 301mm, kun vanha 5-merkkinen oli 118 x 338.
ex-NA8C

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Jenkkimalli Saksan kautta Suomeen
« Vastaus #9 : 19.02.13 - klo:22:09 »
Täällä sitä ollaan miatan kanssa Travemunden laivajonossa.  540 kilsaa lumi ja räntäsateessa takana,  kesärenkailla toki.  Auto toimii kivasti ja ainoa vika on se kuuluisa tutina satkun vauhdissa. 
työn alla : 205GTI " MI16"

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Jenkkimalli Saksan kautta Suomeen
« Vastaus #10 : 19.02.13 - klo:22:31 »
Eikun lautalle nauttimaan iltapalaa ja valmistautumaan henkisesti huomenna nauttimaan 4€ annoshinnalla 18yr sinkku wiskiä. Jos tarjoilu loppuu kesken niin Drivers saunassa on olutautomaatti.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: Jenkkimalli Saksan kautta Suomeen
« Vastaus #11 : 19.02.13 - klo:23:42 »
Täällä sitä ollaan miatan kanssa Travemunden laivajonossa. 

 638
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Jenkkimalli Saksan kautta Suomeen
« Vastaus #12 : 21.02.13 - klo:14:03 »
KOTONA OLLAAN !

Käytän tätä ketjua pienen " raportin tekoon " niin ei tarvitse uutta ketjua pistää pystyyn :

TAUSTAA

Auton metsästys alkoi tammikuussa ja hakusessa oli ennenkaikkea ruosteeton yksilö, koska kaikkea muuta voin tehdä mutta mätähommiin en ala . Toinen kriteeri oli ostaa auto yksityiseltä harrastajalta , koska turkkilainen jobbari ei takuulla osaa kertoa autosta mitään tärkeää. Luotan siis ennemmin yksityiseen jolla auto on ollut vähintän 10 vuotta .

OIKEAN HAKEMISTA

Laittelin mobilen ilmoituksista viestejä yksityisille, joista kovinkaan monet eivät innostuneet edes vastaamaan viestiin. Muutamien kanssa taasen päsi hyvin juttuun .  Yksi -92 jenkkimallinen , samalla omistajalla 10 vuotta ollut laite alkoi kiinnostamaan enemmän, lähinnä siksi että myyjä kertoi todella mielellään autosta  .  Sovin autosta kaupat tammikuun lopulla autoa näkemättä , vain kuvien ja juttujen perusteella. Riski se on mikä kannattaa ja harrasteautoa olin hakemassa! Maksoin myyjälle pikkuisen käsirahaa pankkiin ja sovin että myyjä käy katsastamassa auton koska se oli seissyt tallissa pari vuotta.  Pääsimme samalla sopimukseen että käyn talvilomalla hakemassa auton.

SAKSAAN

Maanantaina 18.2 lähdimme kaverin kanssa Lufthansan lennolla Düsseldorfiin , josta edelleen 3 tunnin junamatka Siegeniin yöpymään. Seuraavana aamuna oli tarkoitus ottaa hotellilta kilvet reppuun ja ajaa junalla 20 minuutin matka auton luokse.

SIIRTOKILVET

Tilasin kilvet hyvissä ajoin www.transit-plate.com sivuston kautta ja tilausvaiheessa ilmoitin että haluan toimituksen 19.2 tiistai-aamuksi hotelliin jossa olimme yötä . Olin kyllä aika pahasti skeptinen ja oikeastaan valvoin koko yön miettien tuleeko ne kilvet vai ei ?!  Aamuyöllä puhelin piippasi ja DHL.lta tuli seurantakodi jonka avulla pääsin seuraamaan kilpien matkaa. Itse toimitus saapui aamulla klo 7.55 kun olimme aamupalalla. Tämä homma siis todistetusti toimii ja hyvästi virastoissa juoksemisen "ilo" ! Mukana tuli vakuutuspaperit joten kaikki reilassa !

H-HETKI

Hyvin valvotun yön jälkeen otimme kilvet reppuun ja 20 minuutin junamatkan Siegenistä Lennestadtiin ( mukava pikkukylä ! ) .  Lunta tuli vaakatasossa vaikka edellisenä päivänä oli 10 astetta lämmintä ja aurinkoista.   Seuraava jännitysmomentti olikin tässä: Alla kesärenkaat ja 540 kilsaa matkaa , ei perhana ! Myyjä tuli hakemaan asemalta ja vei meidän kotiinsa jossa autotallin oven aukaisun jälkeen odotti tälläinen "hymy" :



Tallista lumisateeseen :



Myyjän kanssa kauppakirjan teko , auton papereiden läpikäynti ym . muodollisuudet . Kuppi kahvia todella mukavan perheen kanssa ja ekat metrit ostamallani autolla ajoin kun lähdin jyrkkää lumista mäkeä alas

KOTIMATKA

Saksassa on kiva ajaa ! Ekat 30 kilometriä tosin oli aika lumista ja mäkistä joten jännitystäkin oli ilmassa . Kun pääsimme Olpe.n , siirryimme noin 510 kilometrin autobahn osuudelle kohti Lyypekkiä . Muutaman vuoden seisominen oli tehnyt autolle sen minkä tiesinkin olevan todennäköistä, eli renkaat eivät enää ole pyöreät. Ei tästä muuta harmia ollut kuin se, että matkvauhti kannatti pitää alle 110 kmh , koska hierova istuin ei ole pitkän päälle kiva.  Tasaista matkalaukkaa märällä baanalla, pari stoppia ja satama tuli vastaan. Ei siis mitään dramaattista ja itseasiassa miata menee kuin juna ! Bensaa kului noin 40 litraa .

Laivamatkan mukavin elämys oli 30 m/s puhaltava vastatuuli ja siitä aiheutunut mukava 15 tunnin ryskytys ja parin tunnin myöhästyminen.  Nyt onnellisesti kotona ja auto odottaa hallissa illalla suoritettavaa suolan pois pesua ja vahausta .

JATKOA

Tarkoitus on ottaa auto liikenteeseen ekana päivänä kun lämpömitari näyttää +10 . Veroja tulee mitä tulee, mutta noin 600-700 euroa odottelen. Siihen asti on aikaa tehdä perus huollot + jakopää ja jarrut , koska haluan täyden varmuuden niiden kunnosta ja sen saa vain tekemällä itse .

 food-smiley-004



työn alla : 205GTI " MI16"

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: Jenkkimalli Saksan kautta Suomeen
« Vastaus #13 : 21.02.13 - klo:14:10 »
Nätti Miata. Ilmeisen hyvän yksilön löysit. Onneksi olkoon uuden kesälelun johdosta :)
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


puzle

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1012
Vs: Jenkkimalli Saksan kautta Suomeen
« Vastaus #14 : 21.02.13 - klo:14:52 »
 Onnittelut! Melko läheltä samaa paikkaa hait mistä itsekin viime kesänä. Takavalot pitää sitten vaihtaa alkuperäisiin! Ensiapuun käy myös punainen lakka  :)