Kirjoittaja Aihe: JDM Eunos Roadsterin tuonti  (Luettu 17121 kertaa)

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
JDM Eunos Roadsterin tuonti
« : 13.07.09 - klo:16:19 »
Tehdään tästä ihan oma topic oikean otsikon alla.

Alkuun lyhyesti ongelma, joka on paikkaluku. Japanissa auton laskennallinen matkustajan paino on 55 kg ja Euroopassa 75 kg. Tämä tarkoittaa sitä, että Suomessa asia tulkitaan siten, että kaksipaikkaisessa autossa on 40 kg vajaus, jotta sen saisi rekisteriin kaksipaikkaisena. Eli autoa pitää keventää siten, että sen  rekisteröintikatsastuksessa punnitun oman painon ja export certificaten kokonaispainon väliin jää 150 kg muuten autosta tulee yksipaikkainen ja toinen penkki + turvavyö pitää poistaa.

Tässä koko kummajainen selitettynä tarkemmmin

Kun auto tuodaan Japanista, sen kokonaispaino katsotaan export certificatesta, joka on laskettu Japanissa seuraavasti: Valmistajan ilmoittama omapaino + paikkaluku x 55 kg

Sen jälkeen auto punnitaan katsastuskonttorilla, jolloin saadaan omapaino, joka merkitään rekisteriotteeseen.

Seuraavaksi export certificaten kokonaispainosta vähennetään punnittu omapaino. Esim 2-paikkaisen auton kohdalla laskutoimituksen tulos on/pitäisi olla 110 kg.

Tämä 110 kg jaetaan 75 kg:lla, joka on eurooppalainen vaatimus matkustajan kantavuudeksi. Eli 110/75=1,47.

--> Koska 1,47 on vähemmän kuin 2, autosta tulee 1-paikkainen.

--> Ylimääräiset penkit + turvavyöt pitää poistaa autosta ja konttorista riippuen niiden kiinnityskohdat pitää hitsata umpeen. Tälle ei tosin löydy laista vahvistusta eli tähän ei kannata suostua ilman, että katsastaja näyttää lainkohdan.

Täältä löytyy AKE:n ohjeistus: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/5C21C5A7-1B5E-43F3-9B25-F083C2143268/0/ATT102008.pdf

Ja täältä kertomuksia esim. siitä kuinka Toyota MR2:sta tuli 1-paikkainen
http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=37202.200

2-paikkaiseksi saamisen edellytyksenä on se, että kantavuutta löytyy vähintään 150 kg, joka edellyttää auton keventämistä 40 kg:lla.

Katsastajan käsikirjan mukaan omamassa punnitaan seuraavasti
- ajoneuvon massa täydessä ajokunnossa kuljettaja, kaikki tavanomaiset
varusteet, vararengas, työkalut, ja voiteluaineet sekä jäähdytysneste ja
90 % polttoaineesta sekä kuljettaja mukaan luettuina. Matkailuauton omamassaan
luetaan 90 % juomavesi- ja kaasusäiliöiden sisällöstä.
http://www.pauliylikoski.com/Portti/Rokla/images/Voimaantulo_1_%20osa.pdf

Ja tässä keinoja keventämiseen:
Ilmastointi pois
Poppivehkeet pois
Kevyt kisa-akku vakion tilallle
lattiamatot pois
kevyet vanteet (lainaan jostakin jos on isot ja painavat alla)
hiilikuituinen konepelti (vaikka lainaksi joltakin pientä korvausta vastaan)
Tuulilasinpesunesteet lähes tyhjäksi
kevyet kisapenkit etupenkkien tilalle
takalasinpyyhinjärjestelmä pois (jos on)
pakoputkisto kevyemmäksi
kaikki muut tarpeeton pois (roskat, tupakansytytin, kauhukahvat, vaihdekepinnuppi yms.)
Pieni polttoainesäiliö (esim 10-15 litraa)
takakontista kaikki verhoilu pois
Spoilerit + muut korisarjan osat irti
hanskalokero pois
ovipahvit pois
mahdolliset poikkituet yms pois
maski pois
sumuvalot pois,
kattoverhoilu pois
bensan määrän modaus siten, että näyttää täyttä tankkia, vaikka on tyhjä

Lopuksi asian voi viedä hallinto-oikeuteen, koska penkkien poistoa tai turvavöiden poistoa ei vaadita laissa. Lisäksi voi tietysti vedota siihen, että paikkaluvun pienentämiselle ei ole perusteita, koska muuttoautonkin saa nelipaikkaisena kilpiin.

Kaiken tämän takana on se, että JDM-autoille ei löydy valmistajan ilmoittamaan EU-tyyppihyväksynnän mukaista kantavuutta. Näin ollen Suomen viranomaiset ovat tulkinneet, että export certificaten kokonaispaino = suurin sallittu kantavuus.

Ja viimeisenä keinona asiasta voi tehdä kantelun eduskunnan oikeusasiamiehelle, koska näille toimenpiteille ei löydy laista vahvistusta. Eli viranomaiset ovat ilman lainmukaisia perusteita laatineet tällaiset ohjeet, joista on tosi ikäviä seurauksia JDM-auton tuojille
« Viimeksi muokattu: 31.08.10 - klo:20:10 kirjoittanut Marko »

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #1 : 13.07.09 - klo:16:22 »
Jälleen kerran, VAIN Suomessa!!  ;D
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #2 : 13.07.09 - klo:17:21 »
Haha, ei helvetti. Suosiolla vaan se viimeinenkin penkki pois ;)

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #3 : 13.07.09 - klo:18:35 »
export certificate ei ole sitten kovin kummoinen todistus ja on myös photaritaidoilla väärennettävissä. En yllytä, harkitse, ota vastuuta yms. mistään  :-*

Mutta ehdottomasti AKE ei haluaisi ulkomailta tuotuja autoa, koska ovat kimpassa Autontuojat Ry:n kanssa http://www.autotuojat.fi/ hyväveli -järjestelmällä. Suomessa on niin pienet piirit...

Ja Suomi muka korruptiovapaa maa,   :-*


Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #4 : 14.07.09 - klo:17:56 »
Eikös se ollut niin että sillä ei pitäisi olla mitään väliä onko auto ollut jossain toisessa EU maassa kilvissä, jos se on alunperin JDM tuonti? Itellä vähän isompi auto hakusessa ton mäxän rinnalle ja Briteistä näyttäis saavan todella halvalla tällä hetkellä autoja ja niistä mitä ite katellu niin suurin osa on sinne tuotu käytettyinä japanista.
NA 1,8 turbo

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #5 : 14.07.09 - klo:18:01 »
Eikös se ollut niin että sillä ei pitäisi olla mitään väliä onko auto ollut jossain toisessa EU maassa kilvissä, jos se on alunperin JDM tuonti? Itellä vähän isompi auto hakusessa ton mäxän rinnalle ja Briteistä näyttäis saavan todella halvalla tällä hetkellä autoja ja niistä mitä ite katellu niin suurin osa on sinne tuotu käytettyinä japanista.

Joo, EU:n ohje on tuo mutta kun kyse on ohjeesta, niin AKE:n kanta on se, että ohjetta ei noudateta laisinkaan ja autojen kanssa toimitaan, kuten ne olisi tuotu alkuperämaasta. Tarkoitukseni on kirjoitella kantelua EU:n komissiolle tästä, kun vaan ehdin. Ja EU-valitushan on tunnetusti todella nopea tie. Mutta kyllähän tuo keventäminen pitäisi onnistua ainakin siihen, että 5-paikkaisesta saa nelipaikkaisen eli 5 x 55 = 275 ja neljälle tarvitaan 4 x 75 kg eli 25 kiloa on kevennettävä.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #6 : 24.07.09 - klo:12:06 »
Noniin, kävin tuota rekisteröintikatsastusta yrittämässä (autona 1.8l NA, ei abseja / airbagia), ja muuten kaikki meni toivotusti / oletetusti, mutta 1 paikkaiseksi olisi auto menossa. Ennen katsastusta tehtiin seuraavat: Tankki modattiin näyttämään täyttä (bensaa tankissa n. 10l) vararengas, tunkki ja työkalut poistettu, pissapojan säiliössä vettä vain tilkka pohjalla, ja ylimääräiset poikkituet poistettu. Punnituksessa painoksi saatiin kuitenkin 990kg, eli tuossa japanin otteessakin ilmoitettu omapaino.

Hommaa jatketaan nyt repimällä kaikki ylimääräinen autosta pois, mutta muutamaan kysymykseen tarvitsisin vastauksia.
1. Rättikatto pois? Eli onnistuuko tuo helposti, ja voiko auton katsastaa "katto auki"? Samalla voisi poistaa sivuikkunat.
2. Ilmastoinnin poistolla ilmeisesti saisi painoa jo hieman enemmänkin pois, mutta kuinka suuritöinen homma se on, ja pääseekö järjestelmästä paineet pois, vai saako sen irroitettua kokonaisena?
3. Kuinka pieni akku jaksaa startata (riittääkö joku 10A moottoripyörän akku)?
4. Mistä saa oikeasti halpoja ja kevyitä kuppipenkkejä? Olen netissä nähnyt aikaisemmin alumiinista tms. pokattuja penkkejä ilman mitään verhoiluja, mutta en nyt enään niitä löytänyt kun koitin etsiä. Käytetyt / huonokuntoisetkin kävisivät, kunhan saisi auton katsastettua niiden kanssa.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #7 : 24.07.09 - klo:15:13 »
Moregorella pitäisi olla kuppipenkki myytävänä.

Vähennä bensaa enemmän ja irrota kaikki mikä lähtee irti. Ja punnitse kaikki irrottamasi + mahdollisesti tilalle laittamasi penkki.

Ilmeisesti 40 pitäisi vielä keventää?

Ilmastoinnin kompressori taitaa olla 15 kg.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #8 : 24.07.09 - klo:15:16 »
Noniin, kävin tuota rekisteröintikatsastusta yrittämässä (autona 1.8l NA, ei abseja / airbagia), ja muuten kaikki meni toivotusti / oletetusti, mutta 1 paikkaiseksi olisi auto menossa. Ennen katsastusta tehtiin seuraavat: Tankki modattiin näyttämään täyttä (bensaa tankissa n. 10l) vararengas, tunkki ja työkalut poistettu, pissapojan säiliössä vettä vain tilkka pohjalla, ja ylimääräiset poikkituet poistettu. Punnituksessa painoksi saatiin kuitenkin 990kg, eli tuossa japanin otteessakin ilmoitettu omapaino.

Hommaa jatketaan nyt repimällä kaikki ylimääräinen autosta pois, mutta muutamaan kysymykseen tarvitsisin vastauksia.
1. Rättikatto pois? Eli onnistuuko tuo helposti, ja voiko auton katsastaa "katto auki"? Samalla voisi poistaa sivuikkunat.
2. Ilmastoinnin poistolla ilmeisesti saisi painoa jo hieman enemmänkin pois, mutta kuinka suuritöinen homma se on, ja pääseekö järjestelmästä paineet pois, vai saako sen irroitettua kokonaisena?
3. Kuinka pieni akku jaksaa startata (riittääkö joku 10A moottoripyörän akku)?
4. Mistä saa oikeasti halpoja ja kevyitä kuppipenkkejä? Olen netissä nähnyt aikaisemmin alumiinista tms. pokattuja penkkejä ilman mitään verhoiluja, mutta en nyt enään niitä löytänyt kun koitin etsiä. Käytetyt / huonokuntoisetkin kävisivät, kunhan saisi auton katsastettua niiden kanssa.

1. Lähtee irti 10 min mutta kiitettävän iso työ saada taas toimimaan. Painon säästä itse arvioiden max 20 kiloa.
2. 14 kiloa lähtee ja pakko täyttää uudelleen eli lähtee osina.
3. Akku ei säästä kuin kilon ehkä. Lähtee moottoripyörän akullakin mutta pitää olla hyvä akku ei mikään motonet akku.
4. Penkeistäkään et paljoa saa irti kiloja.

Ikkunat veke ovista ja katsastat päivänä jolloin ei sada. Katto pois mutta voi olla että se ei kelpaa koska jää rumat kolot näkyviin niin se voi sen tavallaan "hiffata" että se puuttuu.
Ilmastointi pois kaikkine putkineen(myös kojelaudan alta hilut pois).

Alkuperäisillä vanteilla viet eikä millään tuning 16-17 tuumaisilla(ero jopa 20 kiloa yhteensä orkkiksiin nähden)

Jos orkkisputki alla niin sieltä irtoaa pari kiloa kun revit ne turhat suojapellit pois.Takapäässäkin on niitä alumiinisia peltejä niin ne myös. kaijuttimet sun muut tosiaan pois.

Pitäs kyllä helposti se 40 kiloa lähteä(ilmastoinnilla ja ikkunoilla/mekanismeilla jo).

pokkis

  • Juniori
  • Viestejä: 5
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #9 : 24.07.09 - klo:15:26 »
Mä olisin ollut suht valmis sanomaan että vaihtamalla kevyet kupit niin painoa säästyy ehkä pienimmällä työllä  :o.
Mutta jos jollain on penkki irrallaan niin tuohan on suht helppo arvioida.

Katon jos poistat niin heittämällä sen peruspressun siihen päälle niin ei näy niin pahasti että se puuttuu  ;D
« Viimeksi muokattu: 24.07.09 - klo:15:28 kirjoittanut pokkis »

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #10 : 24.07.09 - klo:15:56 »
Vitsi muistan et Miata.netissä oli jonkun rakennustarina missä oli riisuttu kaikki mahdollinen autosta ja tällä tapaa saatu siitä nopee. Siitä tarinasta olis saanu hyviä vinkkejä...
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #11 : 24.07.09 - klo:16:21 »
että korpee tommonen :( Kysy siltä katsastusmieheltä, että kun tää on niin iso ja vakava turvallisuusriski, niin eikö kaikki japsituonnit ennen tätä aken muutosta pitäis kutsua myös uudelleentarkistettavaksi ? Että liikenteessä on nyt satoja HENGENVAARALLISIA autoja, kun niissä ylitetään kantokyky.

Luulisi, että jos pystyisit todistamaan esimerkiksi mazdan epg:n avulla, että kaikki alustan osat, palkit ja massa on yhteneväisiä jenkki tai eurooppa nb:n kanssa, niin pitäis olla aika iisi juttu ?  
« Viimeksi muokattu: 24.07.09 - klo:16:23 kirjoittanut moregore »

pokkis

  • Juniori
  • Viestejä: 5
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #12 : 24.07.09 - klo:20:00 »
Vitsi muistan et Miata.netissä oli jonkun rakennustarina missä oli riisuttu kaikki mahdollinen autosta ja tällä tapaa saatu siitä nopee. Siitä tarinasta olis saanu hyviä vinkkejä...
Jep tuolta mä muistelin juuri tuon penkkien painojutun. Siitä oli ainakin juttua jo joskus -99 - 00 vaiheessa kun asia oli mua kiinostava.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #13 : 24.07.09 - klo:21:53 »
Luulisi, että jos pystyisit todistamaan esimerkiksi mazdan epg:n avulla, että kaikki alustan osat, palkit ja massa on yhteneväisiä jenkki tai eurooppa nb:n kanssa, niin pitäis olla aika iisi juttu ?  

Ei auta muu kuin maahantuojan / tehtaan todistus ja niitä tuskin saa. AKE:n virkamiehet ovat löytäneet direktiivin, jonka perusteella vain ko. tahot voivat ilmoittaa kantavuuden.
« Viimeksi muokattu: 24.07.09 - klo:21:56 kirjoittanut Marko »

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #14 : 29.08.09 - klo:19:09 »
Ehdin vihdoin aloittaa auton laihdutuskuurin, ja irroitettuja osia on punnittu henkilö- ja keittiövaaoilla. Tässä vaiheessa takakontti on tyhjä, ja sisustasta suurin osa irti ruuvattavista osista on irroitettu.

Takakontti:
vararengas 10kg
työkalut & tunkki 3kg
verhoilu 2kg
sähköanteni 1kg
Akku 14kg (pieni 18A akku = 6kg)


Sisusta:
vakiopenkit kiskoineen (kaiuttimet niskatuissa) 16kg/kpl
poikkituki penkkien takaa 2kg (Stylebar 3,5kg)
2din orkkis soitin 3,5kg
keskikonsoli etuosa 0.33kg
keskikonsoli takaosa 1.29kg
hanskalokero 0.74kg
huoltokirja 0.25kg
hattuhyllyn verhoilu 2.4kg
verhoilu penkkien takaa ~2kg
lattiamatot 1.9kg
ovenkahvat 0.25kg /2kpl
vaihdekepin nuppi 0.085kg
tuhkakuppi & tupakansytytin 0.23kg
kaiuttimet 0.51kg /kpl
ovipahvit 1.65kg /kpl

Listaa jatkan lähipäivinä, kun taas ehdin auton kimppuun, tänään työt keskeytti sade :( Seuraavaksi auto siirtyy sisätiloihin, ja kevennystä jatketaan ovien osalta, joista pitäisi lähteä useampikin kilo, varsinkin jos lasit ottaa pois.
Täytyy myös selvittää katsastuskonttorilta mitä kaikkea autosta täytyy löytyä, eli voiko esim. pyyhkiät ja pissapojan poistaa kokonaan, ja kuinka härskisti tuota sisustaa voi purkaa, eli riittääkö että mittaristo ja hallintalaitteet ovat paikoillaan? Ja voiko kaiken toissijaisen (kuten kojelaudan, ovipahvit ym.) poistaa.

Pari kuvaa auton tämänhetkisestä tilasta:



Uudet penkit löytyivät Racers Placesta: rumat, kevyet ja halvat, eli täydelliset tähän tarkoitukseen :) Painoa näillä on 5kg/kpl


Edit - tarkemmat painot lisätty.

Edit 2: listätty kuva sisustasta katsastuskunnossa.
« Viimeksi muokattu: 30.04.10 - klo:11:59 kirjoittanut hrnt »