Tehdään tästä ihan oma topic oikean otsikon alla.
Alkuun lyhyesti ongelma, joka on paikkaluku. Japanissa auton laskennallinen matkustajan paino on 55 kg ja Euroopassa 75 kg. Tämä tarkoittaa sitä, että Suomessa asia tulkitaan siten, että kaksipaikkaisessa autossa on 40 kg vajaus, jotta sen saisi rekisteriin kaksipaikkaisena. Eli autoa pitää keventää siten, että sen rekisteröintikatsastuksessa punnitun oman painon ja export certificaten kokonaispainon väliin jää 150 kg muuten autosta tulee yksipaikkainen ja toinen penkki + turvavyö pitää poistaa.
Tässä koko kummajainen selitettynä tarkemmmin
Kun auto tuodaan Japanista, sen kokonaispaino katsotaan export certificatesta, joka on laskettu Japanissa seuraavasti: Valmistajan ilmoittama omapaino + paikkaluku x 55 kg
Sen jälkeen auto punnitaan katsastuskonttorilla, jolloin saadaan omapaino, joka merkitään rekisteriotteeseen.
Seuraavaksi export certificaten kokonaispainosta vähennetään punnittu omapaino. Esim 2-paikkaisen auton kohdalla laskutoimituksen tulos on/pitäisi olla 110 kg.
Tämä 110 kg jaetaan 75 kg:lla, joka on eurooppalainen vaatimus matkustajan kantavuudeksi. Eli 110/75=1,47.
--> Koska 1,47 on vähemmän kuin 2, autosta tulee 1-paikkainen.
--> Ylimääräiset penkit + turvavyöt pitää poistaa autosta ja konttorista riippuen niiden kiinnityskohdat pitää hitsata umpeen. Tälle ei tosin löydy laista vahvistusta eli tähän ei kannata suostua ilman, että katsastaja näyttää lainkohdan.
Täältä löytyy AKE:n ohjeistus:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/5C21C5A7-1B5E-43F3-9B25-F083C2143268/0/ATT102008.pdfJa täältä kertomuksia esim. siitä kuinka Toyota MR2:sta tuli 1-paikkainen
http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=37202.2002-paikkaiseksi saamisen edellytyksenä on se, että kantavuutta löytyy vähintään 150 kg, joka edellyttää auton keventämistä 40 kg:lla.
Katsastajan käsikirjan mukaan omamassa punnitaan seuraavasti
- ajoneuvon massa täydessä ajokunnossa kuljettaja, kaikki tavanomaiset
varusteet, vararengas, työkalut, ja voiteluaineet sekä jäähdytysneste ja
90 % polttoaineesta sekä kuljettaja mukaan luettuina. Matkailuauton omamassaan
luetaan 90 % juomavesi- ja kaasusäiliöiden sisällöstä.
http://www.pauliylikoski.com/Portti/Rokla/images/Voimaantulo_1_%20osa.pdfJa tässä keinoja keventämiseen:
Ilmastointi pois
Poppivehkeet pois
Kevyt kisa-akku vakion tilallle
lattiamatot pois
kevyet vanteet (lainaan jostakin jos on isot ja painavat alla)
hiilikuituinen konepelti (vaikka lainaksi joltakin pientä korvausta vastaan)
Tuulilasinpesunesteet lähes tyhjäksi
kevyet kisapenkit etupenkkien tilalle
takalasinpyyhinjärjestelmä pois (jos on)
pakoputkisto kevyemmäksi
kaikki muut tarpeeton pois (roskat, tupakansytytin, kauhukahvat, vaihdekepinnuppi yms.)
Pieni polttoainesäiliö (esim 10-15 litraa)
takakontista kaikki verhoilu pois
Spoilerit + muut korisarjan osat irti
hanskalokero pois
ovipahvit pois
mahdolliset poikkituet yms pois
maski pois
sumuvalot pois,
kattoverhoilu pois
bensan määrän modaus siten, että näyttää täyttä tankkia, vaikka on tyhjä
Lopuksi asian voi viedä hallinto-oikeuteen, koska penkkien poistoa tai turvavöiden poistoa ei vaadita laissa. Lisäksi voi tietysti vedota siihen, että paikkaluvun pienentämiselle ei ole perusteita, koska muuttoautonkin saa nelipaikkaisena kilpiin.
Kaiken tämän takana on se, että JDM-autoille ei löydy valmistajan ilmoittamaan EU-tyyppihyväksynnän mukaista kantavuutta. Näin ollen Suomen viranomaiset ovat tulkinneet, että export certificaten kokonaispaino = suurin sallittu kantavuus.
Ja viimeisenä keinona asiasta voi tehdä kantelun eduskunnan oikeusasiamiehelle, koska näille toimenpiteille ei löydy laista vahvistusta. Eli viranomaiset ovat ilman lainmukaisia perusteita laatineet tällaiset ohjeet, joista on tosi ikäviä seurauksia JDM-auton tuojille