Oma tarinani vm. -93 eunos roadsterin hankinnasta.
Ostin auton suomalaisen välittäjän kautta jolloin homma meni näin:
1. Auton hankinta.
Kyseinen auto löytyi nettiauton kautta, jossa suomalainen välittäjä kauppasi suomeen jo matkalla olevaa Eunos Roadsteria. Parin sähköpostiviestin jälkeen hinnasta päästiin sopuun, kaupat sovittiin ilman yhtäkään puhelinkeskustelua tai auton näkemistä.
Reilun kuukauden odotuksen jälkeen sain viestin että auto on saapunut suomeen, ja se olisi noudettavissa. Autoa mentiin katsomaan välittäjän varastolle Lahteen, jossa auto odotti tankattuna ja pestynä. Auto tarkistettiin ulkoisesti, todettiin kolhut, naarmut ja yleinen kunto. Kilpiä tai vakuutusta ei ollut* joten koeajoa ei tässä välissä suoritettu, vaan luotin myyjän sanaan auton teknisestä kunnosta.
Kun auto vastasi riittävän hyvin luvattua/odotuksia, tehtiin kauppakirja, ja myyjältä sai muut tarvittavat paperit, eli export certificaten, auton historia japanista suomeen myyjälle asti katkeamattomana ja lapun josta selvisi että autosta on maksettu tulli ja alvi.
*Jos olisin halunnut, niin olisin voinut valmiiksi pyytää myyjältä auton valmistenumeron, ja hakea autoon jo etukäteen siirtokilvet ja vakuutuksen jolloin myös koeajo olisi ollut mahdollinen. Päätin kuitenkin säästää 25e minkä kyseinen lysti olisi tullut kustantamaan.
2. "Paperityöt"
Näiden lappujen kanssa suuntasin lahden tulliin, jossa täytettiin muutama paperi, ja käskettiin käydä punnitsemassa auto katsastuskonttorilla. Päästöthän menevät painon mukaan, koska luotettavaa todistusta auton päästöistä ei ole saatavilla.
Heti tullista päästyäni soitin vakuutusyhtiööni ja hankin autoon liikennevakuutuksen ja kaskon.
Seuraavaksi suuntasin lähimmälle katsastuskonttorille tullin lappujen kanssa, jossa näkyikin heti koneelta että vakuutus on voimassa, ja tullista saadulla luvalla sai 3kk siirtokilvet.
Tarrakilpien kanssa suuntasin takaisin auton luokse, jossa myyjä antoi vielä muutamia vinkkejä auton katsastamisesta ja rekisteröinnistä. Tarrat kiinni autoon, ja pääsin ensimmäistä kertaa ajamaan kyseisellä autolla. Kaikki tuntui toimivan mallikkaasti joten nokka kohti kotia.
Kaikkiaan aikaa kului tähän ruljanssiin pari tuntia.
3. Katsastus
Rekisteröitikatsastus piti tullin ohjeen mukaan aloittaa 10vrk kuluessa paperien jättämisestä, joten ajoinkin auton parin päivän cruisailun jälkeen katsastusasemalle, jossa rekisteröintikatsastus aloitettiin. Homma meni varsin pitkälti odotusten mukaan, eli auto oli teknisesti loistavassa kunnossa,
mutta tulos oli kuitenkin hylätty, ja lista puutteista oli seuraavanlainen:
-Takakontin jarruvalosta puuttui E hyväksyntä
-Valokuvio väärinpäin
-Takasumuvalokin puuttui
-Todistukset auton pakojärjestelmästä, turvavöistä ja jarruista, eli tässä tapauksessa TÜV paperit.
Katsastaja oli lisäksi ennenkin katsastanut japanin tuonteja, ja heti huomasi että kantavuus ei riittänyt kahdelle, auto punnittiin, ja papereihin merkittiin paino 990kg mikä lukee japanin papereissa. Tässä itse en ollut tarkkana, ja luulin että punnitus tulos olisi ollut tuo 990kg, mutta katsastaja oli vain reilu ja merkitsi painon papereista, vaikka auto oikeasti painoi yli 1000kg Tästä seurasi se että seuraavalla yrityksellä punnitus meni varsin täpärälle.
Kotiin päästyäni faksasin rekisteriotteen (josta ei tässä vaiheessa selvinnyt kuin auton valmistenumero ja paino) tulliin, jotta prosessi saataisiin eteenpäin. Tilasin myös samaan hengenvetoon pakettiautopojilta (
www.pakettiautopojat.fi) tarvittavat todistukset.
Aikaa kun oli, en katsastuksesta stressannut, ja nautin varsin mainioista kesäkeleistä ja parissa kuukaudessa mittariin kertyikin lähes 4000km, valoistakaan en huolehtinut, pimeätä kun keskellä suomen kesää ei montaa tuntia vuorokaudessa ole.
Kun 3kk kilpien eräpäivä alkoi lähestyä, päätin sitten eräänä viikonloppuna vaihtaa valot (22e/pari motonetistä), asentaa sumuvalon, ja aloittaa auton keventämisen. Irroitettujen osien painoja on mainittu aiemmin tässä topicissa, mutta lyhyesti resepi oli tämä:
-Tankki tyhjäksi
-Takakontti tyhjäksi
-Kevyt akku
-Sisältä kaikki ylimääräinen irti
-Kevyemmät penkit
TÜV laput olivat saapuneet jo jonkinverran aikaisemmin, ja kun veropäästöskin saapui viimetingassa, päätettiin rekisteröiti katsastus suorittaa loppuun.
Lisäksi painoa oli ainakin paperilla lähtenyt reilusti enemmän kuin oli tarve, ja kaikki katsastajan ilmoittamat puutteet oli korjattu.
Kaikki olikin muuten kunnossa, mutta painon kanssa meni sitten hieman tiukille. Tämä johtui siitä että oma mielikuvani oli että auto olisi painanut 990kg, jolloin n. 50kg kevennys olisi riittänyt helposti, mutta kuten aiemmin selitin asia ei ollutkaan aivan näin.
vaaka ensin näytti 960kg (eli 10kg liikaa) mutta katsastaja oli reilu, ja punnitsi auton uusiksi (autosta mitattiin kulmapainot, vaa'alla joka näytti 10kg tarkkuudella ja tulos laskettiin sitten yhteen) ja uudella punnituksella painoksi saatiinkin tarvittava 950kg =)
Sinänsä tuo punnitus on hieman arpapeliä, koska joka nurkan tulos voi pahimmassa tapauksessa pyöristyä 5kg ylöspäin, jolloin heittoa voi teoriassa tulla jopa 20kg.
4. Rekisteröinti
Heti kotiin päästyäni maksoin verot, ja pari päivää myöhemmin kävin hakemassa peltikilvet. Kilpienkin kanssa oli hieman selvittelyä koska taakse mahtuu maksimissaan 370mm leveä ja 165mm korkea kilpi, eli sopivaa EU kilpeä ei ole edes olemassa. Soittelin useamman konttorin läpi, ja hetkeksi meinasi iskeä epätoivo kun parilta konttorilta sanottiin että ei noihin mittoihin sopivaa kilpeä ole edes olemassa/saatavilla. Nurmijärven A-katsastuksella kuitenkin homma oli hanskassa ja kerrottiin että autoon joutuu ensin hommaamaan 5 merkkisen EU kilven (joka ei siis sovi) mutta kun autolle saadaan rekisteritunnus, voidaan samalla tilata sopivat pienet kilvet ilman euro merkkiä, ja joiden pitäisi saapua parissa viikossa.
Olisin tietysti voinut jatkaa etsintää siinä toivossa että joltain konttorilta olisi löytynyt sopivat vanhat kilvet suoraan, mutta tässä vaiheessa en enään jaksanut.
Kaikenkaikkiaan homma ei ollut ensikertalaisellekkaan mitenkään hankala, ja jokaiseen ongelmaan löytyi kysymällä vastaus. Esim. tullissa kysyvää neuvottiin varsin hyvin, vaihe vaiheelta, mitä piti tehdä ja missäkin, jotta auton saisi mahdollisimman nopeasti ajoon.
-Edit- Tarinaa lyhennetty ja selkeytetty.