Kirjoittaja Aihe: JDM Eunos Roadsterin tuonti  (Luettu 17122 kertaa)

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #15 : 29.08.09 - klo:19:13 »
Vararengas + työkalut pitäisi olla autossa mutta sekin riippuu katsastajasta. Pissapoika, pyyhkijät yms. pitää tietysti olla paikallaan, kun auto katsastetaan. Ota se ilmastointi pois, jos ei muuten riitä. Samalla voit huollattaa sen.

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #16 : 29.08.09 - klo:20:10 »
näyttää helvetin hyvältä  ;D Eihän mikään muu auta. Voit kyllä saada sisustan poistosta prosentteja otteeseen, mutta ei haittaa varmaankaan :)

ikinä ei oo tarvinnu sitten vararenkaita ja/tai työkaluja, että jätä pois vaan. Viimeksi katsastusmieheltä kysyin, niin sano että ei se niille kuulu.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #17 : 29.08.09 - klo:20:31 »
Joo tästä jatketaan, eikä tuosta enään kovin montaa kiloa tarvitse pudottaa. Ja itseä tuo osien irti ruuvaaminen ei harmita, näkeepähän samalla hieman mitä auto on syönyt, ja osan turhasta painosta jätän mieluusti jatkossakin pois. Ja vaikka tavoitepainoon päästäisiin vähemmälläkin, niin ajattelin ihan mielenkiinnosta katsoa kuinka paljon tuota painoa saa pois ruuvarin kanssa, ilman kalliita ja kevyitä "race" osia.

Ilmastointia en millään haluaisi poistaa, se kun tuntuu toimivan varsin mallikkaasti, ja kuitenkin sen huolto/täyttö maksaa.

Ainakaan ensimmäisellä katsastus yrityksellä ei katsuri katsonut konttiin ollenkaan, joten toivottavasti ei jatkossakaan :) Ja voinhan ainakin yrittää korvata tuota puuttuvaa vararengasta paikka-ainepullolla.

Onko kukaan punninnut vakioputkisto? Olisi kiva tietää että saako esim. jollain tuninki rosteriputkistolla ja pakosarjalla säästettyä painossa mitään?

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #18 : 29.08.09 - klo:20:40 »
mutuilen sellasta, että ainakin mun käsivaa'alla (käsi - raaja) alkuperäinen putkisto painaa aivan helvetisti verrattuna vastaavaan "viriputkistoon", kun siellä on niitä peltisiä lämpösuojia, sekä helvetin iso vaimennin. Pakosarjastakin saa huomattavan määrän painosta pois verrattuna alkuperäiseen.

Tri Pe

  • Juniori
  • Viestejä: 26
    • KTPkannattajat.com
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #19 : 31.08.09 - klo:18:29 »
Ei jumalauta!  :o Luulin että mun jenkkiauton rekisteröinnissä oli ongelmia mutta....

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #20 : 14.10.09 - klo:21:41 »
Terve vaan kaikki. Uusi kirjottelija ja kyselijä ilmoittautuu joukkoon. Mulla oli n.10 vuotta sitten eka Miata (1989) joka valitettavasti päätyi pitkäkynsien käsiin..

Mutta aiheeseen...
Miten tän kanssa kävi? Menikö kilpien väliin kaks paikkaisena?

Oon kyttäilly Miataa ja britti markkinoilla on valikoimaa huimasti enemmän kuin kotosilla/Ruotsin tai Saksan. Nyt on kiikarissa RHD Japan Import joten kiinnostaa millainen helvetti auton leimaan saaminen on?

Eli kiikaroinko EVOn autoa vai suoraan yks paikkaista track day car:ia?
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #21 : 15.10.09 - klo:17:04 »
Itse itselleni vastaten.
Soitin ESVn Tommille ja se kertoi että on "Aivan tavallista" että viisipaikkainen auto muuttu kolmipaikkaiseksi ja kaks paikkanen yks paikkaseks. Käytännössä se jää paperille eikä kuulema ole aiheuttanu ongelmia tienpäällä.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #22 : 15.10.09 - klo:18:24 »
Itse itselleni vastaten.
Soitin ESVn Tommille ja se kertoi että on "Aivan tavallista" että viisipaikkainen auto muuttu kolmipaikkaiseksi ja kaks paikkanen yks paikkaseks. Käytännössä se jää paperille eikä kuulema ole aiheuttanu ongelmia tienpäällä.

Jos katsastaja toimii tässä ketjussa olevan AKE:n ohjeen mukaan, niin "ylimääräiset" penkit pitää poistaa

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #23 : 15.10.09 - klo:21:24 »
Terve vaan kaikki. Uusi kirjottelija ja kyselijä ilmoittautuu joukkoon. Mulla oli n.10 vuotta sitten eka Miata (1989) joka valitettavasti päätyi pitkäkynsien käsiin..
Mutta aiheeseen...
Miten tän kanssa kävi? Menikö kilpien väliin kaks paikkaisena?
Oon kyttäilly Miataa ja britti markkinoilla on valikoimaa huimasti enemmän kuin kotosilla/Ruotsin tai Saksan. Nyt on kiikarissa RHD Japan Import joten kiinnostaa millainen helvetti auton leimaan saaminen on?
Eli kiikaroinko EVOn autoa vai suoraan yks paikkaista track day car:ia?
Periaatteessa britti tuonteja kohdellaan samalla tavalla kun japanista tuotujakin. Britti papereissa tosin on se hyvä puoli ettei niissä hirveesti turhia lue. MX:n tapauksessa se tarkoittaa sitä että se pitäisi saada leimattua ihan euromallin painoilla normaalisti. Ite hain nyt kesällä tollasen soarerin briteistä ja siinä ei lukenut otteessa juuri mitään. Ei lukenut maata josta auto oli käytettynä britteihin viety (japani), ei oma eikä kokonais massaa, eikä sitä että auto oli vähäpäästöinen. Käytännössä siinä luki auton merkki ja malli ja alustanumero. ;D Ja kun kerran noita japanin painoja ei siinä otteessa lue, niin katsastus mies varmaan vaatii jonkun todistuksen auton massoista ja silloin sille voi toimittaa lapun euromallin painoista. Ja jos auto on -91 tai vanhempi niin hyvällä tuurilla voisi saada katin poistamalla ennen katsastusta leimattua jopa isopäästöiseksi, joka taas on iso etu jos vaikka haluaisi auton turbottaa yms. Ite sain tolla tavalla oman soarerin iso päästöiseksi ja nyt siihen voi aika vapaasti pultata osaa kiinni ilman pelkoa ettei saa leimasta läpi. ;)
NA 1,8 turbo

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #24 : 15.10.09 - klo:23:23 »

Miten tän kanssa kävi? Menikö kilpien väliin kaks paikkaisena?


Auto on nyt katsastettu 2 paikkaiseksi, ja huomenna ehdin toivottavasti hakea peltikilvet :) Eli reippaalla keventämisellä auto saatiin tuohon vaadittuun painoon. Sisustan purkamisesta / verhoilujen puuttumisesta ei seurannut mitään merkintöjä otteeseen, taikka muutakaan epämielyttävää. Kirjoitan lähipäivinä kattavamman stoorin, mutta sisustasta kaikki ylimääräinen pois ja kevyemmät penkit riittää. Eli ilmastointia ei tarvinnut purkaa, ja homma venähti muiden kiireiden takia niin paljon, että sivulasien / katon poistaminen jouduttiin unohtamaan kylmenneen ilman johdosta.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #25 : 16.10.09 - klo:00:08 »
Hieno juttu, että sait auton katsastettua 2-paikkaiseksi  :) Itse olen ajatellut evon päivittämistä uudempaan eli todennäköisesti kutoseen (joskus tulevaisuudessa siis). Silloin joudun keventämään 25 kg, että saan sen 4-paikkaiseksi, kun kantavuutta on papereissa 5x55=275 kg. 4-paikkaiseksi tarvitaan 300 kg. Nykyinen evo on onneksi katsastettu 4-paikkaiseksi.

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #26 : 16.10.09 - klo:18:47 »

Auto on nyt katsastettu 2 paikkaiseksi, ja huomenna ehdin toivottavasti hakea peltikilvet :)

onneks olkoon!

Lainaan topikkia aihetta sivuten. Miten katsuri käsitteli vuosimalli ja ensirekisteröinnin?
1989 Japanin tuontihan saatta olla ensirekisteröity -06. Millä tää saadaan oikastua?
jos oon ymmärtäny oikein niin aikamoista kotiinpäin vetoa Tullilta, kaikki katotaan sen mukaan millä saadaan "asiakkaan" elämää hankaloitettua, pitäis saattaa tulli tulosvastuulliseks niin muuttuis ääni kellossa. 
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Opus5

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 171
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #27 : 16.10.09 - klo:21:15 »
... pitäis saattaa tulli tulosvastuulliseks...

Eiks ne juuri nyt ole "tulosvastuullisia"  ;D kun repivät yksityisiltä autontuojilta kaiken mahdollisen.
Aiheesta "tullin kusetukset" saisi vaikka kuinka pitkän topicin. Vaikka en ole tuonut kuin kaksi autoa niin siinä toisessa tulli yritti temppua josta yksityinen ihminen joutuisi käräjille vähintään petoksen yrityksestä mutta viranomainen ei joudu minkäänlaiseen vastuuseen. Mäxän tullaus sujui ihan asiallisesti.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #28 : 16.10.09 - klo:23:24 »

Auto on nyt katsastettu 2 paikkaiseksi, ja huomenna ehdin toivottavasti hakea peltikilvet :)

onneks olkoon!

Lainaan topikkia aihetta sivuten. Miten katsuri käsitteli vuosimalli ja ensirekisteröinnin?
1989 Japanin tuontihan saatta olla ensirekisteröity -06. Millä tää saadaan oikastua?
jos oon ymmärtäny oikein niin aikamoista kotiinpäin vetoa Tullilta, kaikki katotaan sen mukaan millä saadaan "asiakkaan" elämää hankaloitettua, pitäis saattaa tulli tulosvastuulliseks niin muuttuis ääni kellossa. 

Valmistusvuoden mukaan tuo koko homma meni, jos en ihan väärin ymmärtänyt. Eli tässä tapauksessa -93 säädösten mukaan meni kaikki. Eli pakojärjestelmästä, turvavöistä ja jarruista tarvitsi TÜV paperin. Takakontin jarruvalo piti poistaa E hyväksynnän puuttumisen johdosta, ja ajovalot piti vaihtaa koska valokuvio oli väärinpäin meidän liikenteeseen. Lisäksi piti asentaa takasumuvalo.

Näillä auton olisi saanut kilpiin.

Vajaus kantavuudessa ei sinänsä olisi ainakaan tällä katsastusasemalla aiheuttanut ongelmia, ja katsastaja sanoikin heti huomattuaan tuon kantavuus ongelman, että ylimääräistä penkkiä ei tarvitse poistaa. Kuitenkin jatkon takia halusin auton ehdottomasti 2 paikkaiseksi jottei vuosikatsastuksissa tulisi ongelmia, koska ilmeisesti tuo ylimääräisen penkin (ja kiinnitysten) poistaminen on täysin katsastajasta kiinni. Eli jotkut katsovat sormien läpi, ja osa lukee lakia varsin kirjaimellisesti, jolloin ylimääräinen penkki pitäisi poistaa, ja pahimmassa tapauksessa myös penkin kiinnityspisteet pitäisi poistaa / hitsata umpeen.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #29 : 17.10.09 - klo:01:04 »
Oma tarinani vm. -93 eunos roadsterin hankinnasta.

Ostin auton suomalaisen välittäjän kautta jolloin homma meni näin:


1. Auton hankinta.

Kyseinen auto löytyi nettiauton kautta, jossa suomalainen välittäjä kauppasi suomeen jo matkalla olevaa Eunos Roadsteria. Parin sähköpostiviestin jälkeen hinnasta päästiin sopuun, kaupat sovittiin ilman yhtäkään puhelinkeskustelua tai auton näkemistä.

Reilun kuukauden odotuksen jälkeen sain viestin että auto on saapunut suomeen, ja se olisi noudettavissa. Autoa mentiin katsomaan välittäjän varastolle Lahteen, jossa auto odotti tankattuna ja pestynä. Auto tarkistettiin ulkoisesti, todettiin kolhut, naarmut ja yleinen kunto. Kilpiä tai vakuutusta ei ollut* joten koeajoa ei tässä välissä suoritettu, vaan luotin myyjän sanaan auton teknisestä kunnosta.
Kun auto vastasi riittävän hyvin luvattua/odotuksia, tehtiin kauppakirja, ja myyjältä sai muut tarvittavat paperit, eli export certificaten, auton historia japanista suomeen myyjälle asti katkeamattomana ja lapun josta selvisi että autosta on maksettu tulli ja alvi.

*Jos olisin halunnut, niin olisin voinut valmiiksi pyytää myyjältä auton valmistenumeron, ja hakea autoon jo etukäteen siirtokilvet ja vakuutuksen jolloin myös koeajo olisi ollut mahdollinen. Päätin kuitenkin säästää 25e minkä kyseinen lysti olisi tullut kustantamaan.

2. "Paperityöt"

Näiden lappujen kanssa suuntasin lahden tulliin, jossa täytettiin muutama paperi, ja käskettiin käydä punnitsemassa auto katsastuskonttorilla. Päästöthän menevät painon mukaan, koska luotettavaa todistusta auton päästöistä ei ole saatavilla.

Heti tullista päästyäni soitin vakuutusyhtiööni ja hankin autoon liikennevakuutuksen ja kaskon.

Seuraavaksi suuntasin lähimmälle katsastuskonttorille tullin lappujen kanssa, jossa näkyikin heti koneelta että vakuutus on voimassa, ja tullista saadulla luvalla sai 3kk siirtokilvet.

Tarrakilpien kanssa suuntasin takaisin auton luokse, jossa myyjä antoi vielä muutamia vinkkejä auton katsastamisesta ja rekisteröinnistä. Tarrat kiinni autoon, ja pääsin ensimmäistä kertaa ajamaan kyseisellä autolla. Kaikki tuntui toimivan mallikkaasti joten nokka kohti kotia.

Kaikkiaan aikaa kului tähän ruljanssiin pari tuntia.


3. Katsastus

Rekisteröitikatsastus piti tullin ohjeen mukaan aloittaa 10vrk kuluessa paperien jättämisestä, joten ajoinkin auton parin päivän cruisailun jälkeen katsastusasemalle, jossa rekisteröintikatsastus aloitettiin. Homma meni varsin pitkälti odotusten mukaan, eli auto oli teknisesti loistavassa kunnossa,
mutta tulos oli kuitenkin hylätty, ja lista puutteista oli seuraavanlainen:

-Takakontin jarruvalosta puuttui E hyväksyntä
-Valokuvio väärinpäin
-Takasumuvalokin puuttui
-Todistukset auton pakojärjestelmästä, turvavöistä ja jarruista, eli tässä tapauksessa TÜV paperit.

Katsastaja oli lisäksi ennenkin katsastanut japanin tuonteja, ja heti huomasi että kantavuus ei riittänyt kahdelle, auto punnittiin, ja papereihin merkittiin paino 990kg mikä lukee japanin papereissa. Tässä itse en ollut tarkkana, ja luulin että punnitus tulos olisi ollut tuo 990kg, mutta katsastaja oli vain reilu ja merkitsi painon papereista, vaikka auto oikeasti painoi yli 1000kg Tästä seurasi se että seuraavalla yrityksellä punnitus meni varsin täpärälle.

Kotiin päästyäni faksasin rekisteriotteen (josta ei tässä vaiheessa selvinnyt kuin auton valmistenumero ja paino) tulliin, jotta prosessi saataisiin eteenpäin. Tilasin myös samaan hengenvetoon pakettiautopojilta (www.pakettiautopojat.fi) tarvittavat todistukset.

Aikaa kun oli, en katsastuksesta stressannut, ja nautin varsin mainioista kesäkeleistä ja parissa kuukaudessa mittariin kertyikin lähes 4000km, valoistakaan en huolehtinut, pimeätä kun keskellä suomen kesää ei montaa tuntia vuorokaudessa ole.

Kun 3kk kilpien eräpäivä alkoi lähestyä, päätin sitten eräänä viikonloppuna vaihtaa valot (22e/pari motonetistä), asentaa sumuvalon, ja aloittaa auton keventämisen. Irroitettujen osien painoja on mainittu aiemmin tässä topicissa, mutta lyhyesti resepi oli tämä:

-Tankki tyhjäksi
-Takakontti tyhjäksi
-Kevyt akku
-Sisältä kaikki ylimääräinen irti
-Kevyemmät penkit

TÜV laput olivat saapuneet jo jonkinverran aikaisemmin, ja kun veropäästöskin saapui viimetingassa, päätettiin rekisteröiti katsastus suorittaa loppuun.
Lisäksi painoa oli ainakin paperilla lähtenyt reilusti enemmän kuin oli tarve, ja kaikki katsastajan ilmoittamat puutteet oli korjattu.

Kaikki olikin muuten kunnossa, mutta painon kanssa meni sitten hieman tiukille. Tämä johtui siitä että oma mielikuvani oli että auto olisi painanut 990kg, jolloin n. 50kg kevennys olisi riittänyt helposti, mutta kuten aiemmin selitin asia ei ollutkaan aivan näin.

vaaka ensin näytti 960kg (eli 10kg liikaa) mutta katsastaja oli reilu, ja punnitsi auton uusiksi (autosta mitattiin kulmapainot, vaa'alla joka näytti 10kg tarkkuudella ja tulos laskettiin sitten yhteen) ja uudella punnituksella painoksi saatiinkin tarvittava 950kg =)

Sinänsä tuo punnitus on hieman arpapeliä, koska joka nurkan tulos voi pahimmassa tapauksessa pyöristyä 5kg ylöspäin, jolloin heittoa voi teoriassa tulla jopa 20kg.


4. Rekisteröinti

Heti kotiin päästyäni maksoin verot, ja pari päivää myöhemmin kävin hakemassa peltikilvet. Kilpienkin kanssa oli hieman selvittelyä koska taakse mahtuu maksimissaan 370mm leveä ja 165mm korkea kilpi, eli sopivaa EU kilpeä ei ole edes olemassa. Soittelin useamman konttorin läpi, ja hetkeksi meinasi iskeä epätoivo kun parilta konttorilta sanottiin että ei noihin mittoihin sopivaa kilpeä ole edes olemassa/saatavilla. Nurmijärven A-katsastuksella kuitenkin homma oli hanskassa ja kerrottiin että autoon joutuu ensin hommaamaan 5 merkkisen EU kilven (joka ei siis sovi) mutta kun autolle saadaan rekisteritunnus, voidaan samalla tilata sopivat pienet kilvet ilman euro merkkiä, ja joiden pitäisi saapua parissa viikossa.

Olisin tietysti voinut jatkaa etsintää siinä toivossa että joltain konttorilta olisi löytynyt sopivat vanhat kilvet suoraan, mutta tässä vaiheessa en enään jaksanut.

Kaikenkaikkiaan homma ei ollut ensikertalaisellekkaan mitenkään hankala, ja jokaiseen ongelmaan löytyi kysymällä vastaus. Esim. tullissa kysyvää neuvottiin varsin hyvin, vaihe vaiheelta, mitä piti tehdä ja missäkin, jotta auton saisi mahdollisimman nopeasti ajoon.

-Edit- Tarinaa lyhennetty ja selkeytetty.
« Viimeksi muokattu: 19.10.09 - klo:08:08 kirjoittanut hrnt »