Kirjoittaja Aihe: JDM Eunos Roadsterin tuonti  (Luettu 17120 kertaa)

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #30 : 24.04.10 - klo:15:41 »
Otetaan vanhaa topicia ylös.

Katsastajan käsikirjan mukaan omamassa punnitaan seuraavasti
- ajoneuvon massa täydessä ajokunnossa kuljettaja, kaikki tavanomaiset
varusteet, vararengas, työkalut, ja voiteluaineet sekä jäähdytysneste ja
90 % polttoaineesta sekä kuljettaja mukaan luettuina. Matkailuauton omamassaan
luetaan 90 % juomavesi- ja kaasusäiliöiden sisällöstä.
http://www.pauliylikoski.com/Portti/Rokla/images/Voimaantulo_1_%20osa.pdf

Tähän sain Caterhamin omistajalta toiminta ohjeeksi vaihtaa työkalujen tilalle peltinen työkalupakki jonka täyttää riittävän painavilla työkaluilla.
Eikös tohon punnitukseen saa ajaa kovakatto päällä?
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #31 : 24.04.10 - klo:15:49 »
Eikös punnitukseen kannattaisi laittaa joku 40kg taskuvaimo. Tollasen ja mun erotus olis jo se 60kg :G

Vaatteet painaa myös muutaman kilon, joten kalsarit jalassa konttorille ?
« Viimeksi muokattu: 24.04.10 - klo:15:57 kirjoittanut moregore »

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #32 : 24.04.10 - klo:23:27 »
Mulla ei katsuri edes katsonut konttiin, ja jos olisi katsonut niin hylsy olisi varmaan tullut, eli kaikki työkalut, vararenkaat ym jätin riskillä kotiin. Kuljettajaa ei punnittu, vaan auto tietenkin punnittiin tyhäjänä ja painoon lisättiin 75kg.

Jos sulla on varaa valita nätti päivä katsastusajankohdaksi, niin jätä se kovakattokin pois, missään en ole nähnyt/kuullut mainintaa että avoautossa tarvitsisi katsastuksessa olla mitään kattoa :)

Jos en muuten olisi painoa saanut tarpeeksi alas, niin olisin varmaan ottanut seuraavaksi rättikaton ja sivulasit pois, ja katsastanut auton katotta.

tuma

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 828
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #33 : 24.04.10 - klo:23:58 »
Miksi siellä pitäisi olla työkaluja? Koskeeko tuo vain vanhempia autoja? Mulla ei käyttöautossa 2009 Focuksessa ole varapyörää, pelkästään kompura ja siihen liitettävä paikkausainepurkki. Muistaakseni noita meidän Transit taksejakin katsastetaan ilman varapyörää ja tunkkia, mutta pitää olla isojen pyörien takia kaksi paikkausainepulloa mukana. Niissäkin painot tiukilla että saadaan 9 hengen autoiksi :D
NA 1,6l ´91 Classic Red

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #34 : 25.04.10 - klo:00:18 »
Todella hyvä kysymys, mutta ilmeisesti nuo työkalut kuuluvat auton varustukseen, ja siksi ne pitää olla katsastuksessa mukana. Luultavasti kuitenkin konttori/inssi kohtaista asian tulkitseminen. Itse en muutenkaan pidä tuota varapyörää taikka työkaluja mukana, ja kontista löytyy ainoastaan paikka-aine pullo ja varoituskolmio.

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #35 : 25.04.10 - klo:01:10 »
Eli tässä kohtaa seiska ja vitonen eroaa koska seiskan painoja ei ole olemassa missään, joten auto punnitaan ekalla kerralla kaikkinensa ja siitä tulee omamassa. Vitoseenhan löytyy europainot.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #36 : 25.04.10 - klo:08:36 »
Molempiin, MX-5:een ja RX-7:ään, löytyy europainot mutta niistä ei ole apua jdm-autojen kohdalla. Ne kuuluvat yksittäishyväksynnän piiriin, jolloin käytetään alkuperämaan massoja.

Ake hyväksyy vain valmistajan/maahantuojan ilmoittajan massat, koska direktiivin mukaan muita ei tarvitse hyväksyä. Näin ollen tüv:n todistukset kelpaavat muuten mutta massat katsotaan vain export certificatesta tai maahantuojan todistuksesta, jota ei voi käytännössä saada paremmilla massoilla.

Eli jdm-autossa on edessä 40kg kevennys tai paikkaluvun vähennys yksipaikkaiseksi
« Viimeksi muokattu: 25.04.10 - klo:08:50 kirjoittanut Marko »

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #37 : 15.01.11 - klo:18:05 »
JDM:n tuonti kiinnostaisi, mutta tämä protektionismisirkus harmittaa :)

... tai maahantuojan todistuksesta, jota ei voi käytännössä saada paremmilla massoilla.

Onko niin, Mazdan maahantuoja ei kirjoita todistuksia ollenkaan, vai että siinä on sama lukema kuin export certificatessakin? Minkälaiset oma- ja kokonaismassat mahtaa olla euro-NA:n rekisteriotteessa?

Onko kukaan törmännyt vaatimukseen valojen korkeudensäädöstä?  "Ajovaloissa (sähköinen)korkeussäätö 14.6.1995 tai myöhemmin ensirekisteröidyssä autossa."
ex-NA8C

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #38 : 15.01.11 - klo:18:51 »
Maahantuojalta voi toki kysyä todistuksia mutta niiden varaan ei kannata laskea mitään.

Korkeudensäätöön on moni autontuoja törmännyt ja sitä tosiaan vaaditaan maahantuontikatsastuksessa. Joillekin on tullut melko suuret lisäkulut tästä.

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #39 : 15.01.11 - klo:23:18 »
Suosittelen tuomaan UK:sta pre -91 JDM auton. Omani sain leimattua UK autona eikä tarvinnu kikkailla painojen kanssa ja lisäilona auto on ei vähäpäästöinen.
1.8 jos haluat/tuot niin kannattaa etsiä joku miellyttävä special malli S/R tai RS
« Viimeksi muokattu: 15.01.11 - klo:23:27 kirjoittanut samulis »
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #40 : 16.01.11 - klo:13:09 »
UK-autojen kunnon kanssa kannattaa olla tarkkana. Niissä saattaa olla ikäviä ruosteongelmia.

Hyvä puoli on tosiaan mahdollisuus leimata ilman kattia ei-vähäpäästöiseksi. Viimeinen mahdollinen on auto, jonka käyttöönotto on 31.12.1991

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #41 : 16.01.11 - klo:13:33 »
UK-autojen kunnon kanssa kannattaa olla tarkkana. Niissä saattaa olla ikäviä ruosteongelmia.
Jep, niin kannattaa. Sen takia JDM autojen "ruosteettomuus" on yksi hyvä ostoperuste, tosin kyllä nekin ruostuu talvikäytössä. Waxoiled, garaged, no winter use ;)
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #42 : 16.01.11 - klo:14:09 »
UK-autojen kunnon kanssa kannattaa olla tarkkana. Niissä saattaa olla ikäviä ruosteongelmia.

Autojen kunnossa voi olla melko suurikin ero. Edellinen eunokseni tuli suoraan japanista, ja ruostetta ei todellakaan ollut missään. Nykyinen (samuliksen ex) taasen on viettänyt jonkusen vuoden briteissä (auto tuotu britteihin 2004?), ja alusta on ihan toisenlainen, tukivarret, vakaajat yms alustanosat on kaikki pienessä pintaruosteessa, vaikka autolle on selvästi joskus yritetty tehdä jotain ruostesuojaustakin. Ei tässäkään varsinaista ruosteongelmaa ole, mutta pari talvea lisää, ja sitten olisi.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #43 : 16.01.11 - klo:14:12 »
Korkeudensäätöön on moni autontuoja törmännyt ja sitä tosiaan vaaditaan maahantuontikatsastuksessa. Joillekin on tullut melko suuret lisäkulut tästä.

Ok. Minkälaisia retrofit-toteutuksia on näkynyt luukkulampulliseen NA:han? Onko siinä ylipäätään koskaan ollutkaan korkeudensäätölaitetta missään päin maailmaa? Asiahan koskee mistä vain tuotuja versioita, ei pelkästään JDM:iä. DOT-valojen erivapaus ei kelvanne, koska E-valoja tähän saa helposti. Vai meneekö auto siihen kategoriaan, että jousitus todetaan tarpeeksi kovaksi jotta korkeudensäätölaitetta ei tarvita? Mitsufoorumilla esitettiin sallituksi heitoksi 2,5%, ja ainakin JDM:n kanssa on työn takana että autoon saa kuskin lisäksi lisätä edes sen 75kg kuormaa  :D
ex-NA8C

_paffa

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 259
Vs: JDM Eunos Roadsterin tuonti
« Vastaus #44 : 16.01.11 - klo:20:05 »
Korkeudensäätöön on moni autontuoja törmännyt ja sitä tosiaan vaaditaan maahantuontikatsastuksessa. Joillekin on tullut melko suuret lisäkulut tästä.

Ok. Minkälaisia retrofit-toteutuksia on näkynyt luukkulampulliseen NA:han? Onko siinä ylipäätään koskaan ollutkaan korkeudensäätölaitetta missään päin maailmaa? Asiahan koskee mistä vain tuotuja versioita, ei pelkästään JDM:iä. DOT-valojen erivapaus ei kelvanne, koska E-valoja tähän saa helposti. Vai meneekö auto siihen kategoriaan, että jousitus todetaan tarpeeksi kovaksi jotta korkeudensäätölaitetta ei tarvita? Mitsufoorumilla esitettiin sallituksi heitoksi 2,5%, ja ainakin JDM:n kanssa on työn takana että autoon saa kuskin lisäksi lisätä edes sen 75kg kuormaa  :D

Ainakin omassa Saksasta tuodussa -92:ssa on sähköinen korkeudensäätö sisältä käsin.