Kirjoittaja Aihe: Paljonko maksoit MX-5:stäsi?  (Luettu 11733 kertaa)

OskuLu

  • Juniori
  • Viestejä: 17
Vs: Paljonko maksoit MX-5:stäsi?
« Vastaus #15 : 17.08.10 - klo:20:18 »
1999 NB 1.8 10th Anniversary 149 tkm

Juuri viimeviikolla ajeltiin auto Saksasta Suomeen. Maksoin autosta 4900€ ja n. 1500€ veroilla kuvittelin selviäväni.

11.10.2010 Tuli veropäätös ja 1337e on oli verojen määrä.

+ Uusi rätti
+ Uudet kesäkummit 15"
+ Siisti sisusta ja maalipinta
+ Ahkerasti huollettu merkkiliikkeessä
+ Tuplaulostulo takavaimennin
+ 10th Anniversaryn herkut
+ Ilmastointi ja webasto


- Yksi ruostepaikka takalokasuojassa
- Ilmastoinnista kylmäaineet kadonneet
- Ei soitinta
- Toinen takajarrusatula vuotaa
- Uudet kitkarenkaat 15" aluvanteilla jäi Saksaan kun ei mahtunut kyytiin
« Viimeksi muokattu: 17.10.10 - klo:19:15 kirjoittanut OskuLu »

maksalaatikko

  • Juniori
  • Viestejä: 29
Vs: Paljonko maksoit MX-5:stäsi?
« Vastaus #16 : 22.08.10 - klo:03:17 »
eurocars.fi mökkiauto na 96, 4700e. mukavuutena tuli uudet puskurit/maalattuna,renkaat,akku,pakoputisto,taka akseliston helat pussissa uusien takatollppien kera.. kuitenkin kulunut vanha taksi momo ratein ja valojen korkeusäädöin..

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Paljonko maksoit MX-5:stäsi?
« Vastaus #17 : 17.10.10 - klo:10:48 »
Muistutuksen sana, jos joku aikoo tehdä veroilmoituksen autosta huonokuntoisena (eli jos autossa on jotain arvoa alentavia juttuja):
Älkää liittäkö veroilmoitukseen katsastuspapereita mukaan, jos sellaiset löytyy.

Nimittäin auton hintaan alentavasti vaikuttavia juttuja voivat olla vain sellaiset, jotka eivät vaikuta auton tieliikennekelpoisuuteen. Tämä tuli itselle hieman yllätyksenä, mutta toisaalta tuo on loogista. Jos vaikka ostat Saksasta auton, jossa on tuulilasi rikki (tai vaikka kolariauton), niin katsastuksen läpimenoon vaikuttavat viat EI vaikuta Suomessa veropäätökseen alentavasti, koska verotettava auto täytyy olla tieliikennekelpoinen.

Tulkinta menee vielä pidemmälle. Mulla oli autossa pieni ruostevaurio vasemmassa helmassa ja siksi yritin viedä tulliin veroilmoituksen huonokuntoisesta autosta. Olin kuitenkin tehnyt katsastuksen jo ja katsastusmies meni kirjoittamaan katsastuspapereihin maininnan ruosteesta. Se ei ollut korjauskehoitus tai muutenkaan vaikuttanut katsastuksen läpimenoon, koska ruostetta ei ollut rungossa eikä muutenkaan pahassa paikassa. Mutta se kuitenkin luki paperissa. Tästä syystä veropäätökseen ei tullut mitään vähennystä auton arvoon, koska asia oli katsastuksessa mainittu. Rahallisesti kyse olisi ollut ehkä kympeistä, mutta periaatetasolla hieman kummastuttaa. Onneksi veron laskennassa tehty vertailu oli muuten tehty sopivin halpoihiin autoihin, joten vero oli loppujen lopuksi ihan ok. :)

Oman auton hinnaksi tuli saksasta tuotuna n. 4600e (= auton hinta + vero + palkkio kaveriille, joka auton osti + kuljetus kotipihaan). Tuohon päälle vielä rekisteröintikulut ja katsastukset. Auto siis 1994-vuoden täysin vakio 1.8, ajettu n. 150 tkm, airbag ja abs.
« Viimeksi muokattu: 17.10.10 - klo:10:50 kirjoittanut Simppa »
Don't charge. Super Turbocharge!

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Paljonko maksoit MX-5:stäsi?
« Vastaus #18 : 17.10.10 - klo:12:56 »
Paljon oli verot?
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Paljonko maksoit MX-5:stäsi?
« Vastaus #19 : 17.10.10 - klo:13:21 »
Paljon oli verot?

816 e. Olin varautunut noin 850 euroon, joten sen alle jäi. Aika lailla näyttää olevan linjassa noiden muiden mx5:sten veropäätöksien kanssa, kun kattelin niitä tullin sivuilta.
Don't charge. Super Turbocharge!

vinha

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 100
Vs: Paljonko maksoit MX-5:stäsi?
« Vastaus #20 : 06.03.12 - klo:21:59 »
Tänään liityin harrastajien joukkoon ja shoppasin Helsingistä liikkeestä vm. 2000 1.8 koneella olevan 147000 km ajetun hopean värisen Miatan. Auto on tuotu Saksasta 2008. Sisusta on siistikuntoista mustaa nahkaa, mutta keskikonsolin luukusta lienevät muovikiinnikkeet hieman heikossa kunnossa. Puhaltimesta tulee hieman ällöttävä Wunderbaumia muistuttava makea löyhkä. Voiko siellä olla joku tuoksutin?

Sekä kova- että rättikatto olivat molemmat hyväkuntoisia. Myös molemmat rengassarjat olivat hyvässä kunnossa. Ruostevaurioita oli jo korjailtu, lisää on varmasti tulossa. Autossa oli myös edellisellä omistajalla ollut hieman ennen myyntiä käynnistyshäiriöitä. Asiaa oli tutkittu huollossa, mutta ilmeisesti syy ei ollut selvinnyt.

Moottori/putkisto kuulostivat autoihin perehtymättömän korvaan hieman erikoisilta, mutta toivottavasti siitä ei seuraa mitään. Vaihteiden käytössä tuntui joutuvan voimailemaan hieman totuttua enemmän, mutta mitään ylimääräisiä rusahduksia tai heittoa niissä ei ole. Ehkä ne vain ovat sellaiset?

Auton hintapyyntö oli 8800 €, maksoin 8100 €.

Muita huomioita hankinnasta (offtopic):

Helsingissä koeajolla käynti töiden jälkeen (viiden aikoihin) on turhauttavaa ruuhkassa jonottelua, edes kahdeksaakymppiä ei meinannut päästä ajamaan millään. Onneksi mitään ylläreitä ei tullut kun auton jo hankittuani viimein pääsin ajelemaan vauhdikkaammin.

Autoa katsellessa vaihtoehdot itselleni olivat lähinnä:
- Miata NB-korilla (vähiten höhlän näköinen ;)
- Audi TT Quattro (hankinta ja varsinkin ylläpito olisivat varmaan olleet Mazdaa kalliimpia)
- Peugeot 607 (luxusta mutta hirmuisen tylsä ajaa)

Autolle ei ollut mitään vakavaa tarvetta, hirveä autokuume vain ja halu päästä rattiin. On kulunut 12 vuotta siitä kun viimeksi ostin auton (Peugeot 405). Sittemmin on ollut laina-autoja, mutta viimeiset seitsemän vuotta olen enimmäkseen ollut autoton. Jännää nähdä, että onko auton omistaminen tällä kertaa yhtä stressaavaa kuin aikoinaan opiskelijabudjetilla Pösön kanssa! Mitään kummempia huoltoja en edelleenkään osaa tehdä :)

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Paljonko maksoit MX-5:stäsi?
« Vastaus #21 : 06.03.12 - klo:22:03 »
Tervetuloa joukkoon vinha. Ruosteet pääasiassa löytyy lokareiden reunoista ja kynnyskoteloista. Laatikko voi pakkasilla olla jäykkä ennen lämpiämistä, öljyjen vaihto auttaa.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

ez-1

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 152
Vs: Paljonko maksoit MX-5:stäsi?
« Vastaus #22 : 07.03.12 - klo:12:25 »
Onnittelut uuden auton omistajalle :)

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Vs: Paljonko maksoit MX-5:stäsi?
« Vastaus #23 : 28.04.12 - klo:02:44 »
´91 NA, 1.6, 125000 mailia

Jenkkimalli, Saksan kautta Suomeen vuonna 2007 tuotu kärry.

Pyynti 4450, kauppahinta 3950.

+Hyväkuntoinen kangaskatto lasi-ikkunalla
+Kova katto
+Ei merkittävästi ruostetta
+Sisusta kilometreihin nähden siisti
+Ei täristä
+Jakohihna vaihdettu 1600 mailia takaperin
+Hyvä varustelu (CD-soitin, vakionopeussäädin, airbag, ilmastointi)

-Ilmastoinnin kenno vuotaa
-Maalipinta vaihteleva, pari isompaa skraidua
-Kytkin aika finaalissa
-Alusta pehmeässä kunnossa
-Taka-akseli vaihdettu, varmaan kanttariin tms ajettu.
-Vain yksi rengassetti, joka sekin välttävä

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Paljonko maksoit MX-5:stäsi?
« Vastaus #24 : 28.04.12 - klo:07:52 »
Tervetuloa [Ode] forumille. Löytyykö autosta BAR tarra?
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Vs: Paljonko maksoit MX-5:stäsi?
« Vastaus #25 : 28.04.12 - klo:19:33 »
Thanks!

Mistäpäin kannattaisi etsiä?

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Paljonko maksoit MX-5:stäsi?
« Vastaus #26 : 29.04.12 - klo:20:46 »
Omani lyhyesti:

1990 NA 1.6, Mariner Blue, 94500 km

Käyttöönotettu 29.3.1990
Ostettu 27.4.2012 Saksasta (Achim Bremenin vieressä).
Myyjänä yksityinen. Ollut samalla suvulla 12 vuotta ja tätä ennen kahdella vanhemmalla (= ikäiselläni) herralla.

Huoltokirja, takuu kilometrit. Alkuperäisessä kuosissa muutamaa lisävarustetta lukuunottamatta. Myös alkup. Daisyt vaihtuneet 15 tuuman kiekkoihin sekä ratiksi hommattu pienempikehäinen Momo.

Pros:
Alkuperäinen, kolaroimaton, räpläämätön.
Hienossa kunnossa, sisusta täysin ehjä, maalipinta miltei virheetön.
Täysin ruosteeton.
Uusi katto viimevuodelta - teetetty Karmanin ex-työntekijöiden rättipajalla.
Säännöllisesti huollettu, hihnat vaihdettu viime 2000 km sitten.
Remuksen putkisto - mie tykkään sen äänimailmasta
Upea väri - ja maalipinta siis minun tulkinnan mukaan erinomainen
Katsastettiin oston yhteydessä - joten sain olla paikalla kun saksalainen tosi-insinööri syynasi auton normaalia tarkemmin - kun näin pyydettiin - eikä ollut kaverilla mihinkään kiire.

Cons:
Pyyhkijän sulat pitää vaihtaa - hui! ;)
Hansikaslokeron lukko hieman "löysä"
Windblocker itse tehty pleksi - toimii kyllä, kohtuu siistikin, mutta silti...
Vänkärin puolen sivupeilissä pari skraadea

Hinnaksi muodostui lopulta 3800€

Matkaraportti "miten homma hoitui" ja mitkä olivat toteutunee tlisäkustannukset tulee sitten myöhemmin kun verotkin selvillä - odottelen jotain 700€:n lappua.
-E
Edit 30.4.2012 - korjattu vuosiluku käyttöönottopäivän kohdalla.
« Viimeksi muokattu: 30.04.12 - klo:10:42 kirjoittanut ErkkiM »
NA '90 1.6 Mariner Blue

pta

  • Juniori
  • Viestejä: 2
Vs: Paljonko maksoit MX-5:stäsi?
« Vastaus #27 : 04.05.12 - klo:18:27 »
Tervetuloa [Ode] forumille. Löytyykö autosta BAR tarra?

hmm... saako V8 Miatan Suomessa kilpiin? Auttaako jos se on uitettu Saksan kautta?

madu

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 501
Vs: Paljonko maksoit MX-5:stäsi?
« Vastaus #28 : 04.05.12 - klo:18:31 »
Ei onnistu millään, tulee tilavuus- ja tehoprosentit vastaan. Poikkeusluvalla ehkä, mutta aika hyvin saisi tarinoida.
ロードスターNA8C

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Paljonko maksoit MX-5:stäsi?
« Vastaus #29 : 04.05.12 - klo:19:31 »
Euromaan kautta käyttö ei auta mitään, Suomeen tuodessa sitä katotaan orkkismaan mukaan.

Muuttoautona vois saada, silleen on kilvitetty monia jenkkituonteja, joita ei normaalisti sais kilpiin. Mut tavan tuontina tuskin onnistuu, vaikka teoriassa madun mainitsemalla poikkeusluvalla oliskin mahollista.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa