Miata.fi

Yleinen => Osto, tuonti ja verotus. => Aiheen aloitti: Buhis - 01.06.11 - klo:12:36

Otsikko: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8 / NA '90)
Kirjoitti: Buhis - 01.06.11 - klo:12:36
Tervehdys kaikille!

Autokuumetta pukkaa, eikä mitä tahansa autokuumetta, vaan Miatakuumetta ;D

Oon päätynyt NB-koriseen Miataan jota näyttäis olevan tarjolla enimmäkseen 98-02 vuosimalleina. Myllynä sais olla 1.8, ja kilometrejä maksimissaan n. 150tkm. Kunto saisi olla tietysti mahdollisimman hyvä. Enkä halua mitään valmiiksi räpellettyä, vaan mahdollisimman vakiokuntoisen, tai sellaisen johon muutoksia on tehty fiksusti ja maltillisesti. Suomessa tuollaisten hinnat näyttäis pyörivän jossain 9 tonnin kieppeillä, saksasta vois saada tietty halvemmallakin.

Alla hiukan kysymyksiä mihin kaipailisin vastauksia.
- Mitä kantsii ottaa huomioon tuollaista ostettaessa?
- Onko jotain tyyppivikoja, tai muita juttuja mitkä ainakin kannattaa tarkistaa ennen ostoa?
- Syökö Miatat yleensä öljyä, ja onko suositeltu öljynvaihtoväli minkälainen?
- Onko teillä minkälaisia kokemuksia Mazdan merkkihuolloista Helsingissä tai ylipäätään? Hinnat, palvelutaso, osaaminen?
- Löytyykö Pääkaupunkiseudun suunnalta jotain "MiataGurua", joka sopuhintaan mahdollisesti laittaisi jotain palikkaa kiinni, tai tekisi huoltoja?
- Jossain Miatassa näytti olevan tehtaan vakiosoitin kiinni, ilmeisesti normaali 2-DIN kokoinen(?) Tuollaisen vaihtaminen tavalliseen 1-DIN kokoiseen soittimeen ei varmaan ole mahdottomuus?
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Samuli - 01.06.11 - klo:15:51

Alla hiukan kysymyksiä mihin kaipailisin vastauksia.
- Mitä kantsii ottaa huomioon tuollaista ostettaessa?
- Onko jotain tyyppivikoja, tai muita juttuja mitkä ainakin kannattaa tarkistaa ennen ostoa?
- Syökö Miatat yleensä öljyä, ja onko suositeltu öljynvaihtoväli minkälainen?
- Onko teillä minkälaisia kokemuksia Mazdan merkkihuolloista Helsingissä tai ylipäätään? Hinnat, palvelutaso, osaaminen?
- Löytyykö Pääkaupunkiseudun suunnalta jotain "MiataGurua", joka sopuhintaan mahdollisesti laittaisi jotain palikkaa kiinni, tai tekisi huoltoja?
- Jossain Miatassa näytti olevan tehtaan vakiosoitin kiinni, ilmeisesti normaali 2-DIN kokoinen(?) Tuollaisen vaihtaminen tavalliseen 1-DIN kokoiseen soittimeen ei varmaan ole mahdottomuus?

Moi ja tervetuloa.

Autosta kannattaa tarkistaa ettei kynnyskotelot ja kaaret ole ruosteessa. Katon kunto kannattaa ottaa tinkiessä huomioon, uuden saa ebaysta alkaen 150€.

Öljyn vaihtoväli on 5000km ja vaihtoa en suosittele teettämään imuvaihdinta käyttävissä paikoissa, öljypohja loiskelevyineen ei sovellu imurille.

Mazdan huollosta en osaa sanoa, mutta marmoritiskin varaosahinnoittelu on tähtitiedettä, varaosat kannattaa hankkia netistä.

Kyllä forumilta löytyy tekijöitä, Tapio Murtoo (http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=434.0) tekee huoltoja ja voin suositella käytettyjen osien toimittajaksi.

2din vaihtuu asennuskauluksella niinkuin arvelitkin tai voit vaihtaa sen 2din kiina soittimeen joista löytyy tietokone jne.
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Marko - 02.06.11 - klo:14:55
Öljyn vaihtoväli on 5000km

Mistä tällainen tieto on peräisin?
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Make - 02.06.11 - klo:18:06
Taitaa olla kuitenkin 15 tonnia kun uudemmissa se on 20 tonnia ja ihan noissa brännäreissä jopa 25 tonnia..
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Nicotine - 02.06.11 - klo:18:52
Huoltokirja suosittelee vaihtoväliks 7500 mailia tai kovaa ajoa 5000 mailia   whistle
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: e_o - 02.06.11 - klo:21:28
Taitaa olla kuitenkin 15 tonnia kun uudemmissa se on 20 tonnia ja ihan noissa brännäreissä jopa 25 tonnia..

Näin on, mun -99 mallisessa on alkuperäinen saksankielinen käyttöohjevihko ja siellä on öljynvaihtoväliksi mainittu 15tkm/12kk. Samaan aikaan kuitenkin USAssa, Kanadassa ja Australiassa ainakin on ollut paljon lyhyempiä vaihtosuosituksia vaikka koneet on lähes osalleen samat. Syyt tuskin perustuu mihinkään tekniseen faktaan, vaan johonkin ihan muuhun.

Ruostepaikoista voisi NB:n osalta mainita vielä takaluukun reunan, siinä Mazda-merkin alla.

NB:n kattoa (eli lämmitettävällä lasi-ikkunalla) ei saa mistään 150 eurolla vaan halvimmatkin maksaa tuplaten. Veikkaan myös että alkuperäinen kysyjä ei lähtisi sitä itse vaihtamaan ja sitten kun samalla laitetaan rain railia, niin kohta ollaankin jo tonnissa.
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Buhis - 19.06.11 - klo:22:20
Kiitokset kaikille vastauksista. Eipä oo viel sopivaa Miataa suomesta löytyny, ja yks viron/saksan tuontikin meni viime hetkellä sivusuun, mutta nyt iskin silmäni erittäin kivan näköseen yksilöön Puolasta. Siellä ois tollanen sähkönsininen NB '02 1.8 koneella. Mittarilukema 143tkm, ja hintapyynti n. 6500e.  Näyttäs ainakin kuvien perusteella hyväkuntoselta, ja myyjänä on autoliike joka näyttäis olevan erikoistunut nimenomaan MX-5:iin.

Onko kellään kokemusta auton tuomisesta Puolasta? EU-maa kyseessä, joten paperiasiat luulis hoituvan jotenkin samaan tapaan kuin saksan tuonneissakin? Tuo kyseinen yksilö näyttäis olevan alunperin Jenkeistä tuotu, ja se on tuotu Saksan kautta Puolaan. Saksassa siihen on vaihettu etuvalot, ja se on siellä ollu rekisterissä, eli pitäs varmaan suomessakin saada rekisteröityä ilman suurempia muutoksia?

Mulla asuis kaverikin tuolla Puolassa, joten ihan itekseen ei tartteis siellä arpoa. Auton tuonti Suomeen onnistuis varmaan helpoiten laivalla Gdyniasta Helsinkiin..

Tässäpä tuo kyseinen Miata:
http://roadstery.pl/_page/index.php?mod=121&show=5 (http://roadstery.pl/_page/index.php?mod=121&show=5)
(http://roadstery.pl/_galeria/bigda89575a6ddf18644f5b090d955d86f5.jpg)
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Nicotine - 19.06.11 - klo:22:29
Ei kyllä osaa vastata tuohon kysymykseen, mutta pakko sanoa että pr*l tuola liikkeessä on mielenkiintosia vehkeitä kaupan.. Oma vaan myyntiin ja Mazdaspeediä tilalle tuolta  food-smiley-004
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Marko - 19.06.11 - klo:23:28
Alun perin jenkkiautoa kohdellaan, kuten sitä tuotaisiin suoraan jenkeistä. Kännykällä en pysty linkittämään mutta foorumulta löytyy tällaisesta tapauksesta topic. Tulee siis paljon haasteita ja rahan menoa ennen kuin jenkkiauto on kilvissä. Ja 100% varmuutta ei edes ole, että saat kilpiin noin uutta.
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Samsa - 20.06.11 - klo:00:24
Ei kyllä osaa vastata tuohon kysymykseen, mutta pakko sanoa että pr*l tuola liikkeessä on mielenkiintosia vehkeitä kaupan.. Oma vaan myyntiin ja Mazdaspeediä tilalle tuolta  food-smiley-004

Katoin kans :P Tuommonen mazdaspeed olis täydellinen mutta ovat melko kovis hinnoissa. Tukholmassa oli viime vuonna yks kaupan 180K SEK   :-[ Aika kova hinta että saa NB:n turbo-papereilla. Viel kun miettii et tuo MSM ei vakiona ole mikään raketti eli joutuis kuitenkin rakenteleen tuota uusiks
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Jarppi - 20.06.11 - klo:07:56
No mutta jopas on monta Miataa tyrkyllä tuossa puljussa...  ::)
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Kari - 20.06.11 - klo:09:10
Alun perin jenkkiautoa kohdellaan, kuten sitä tuotaisiin suoraan jenkeistä. Kännykällä en pysty linkittämään mutta foorumulta löytyy tällaisesta tapauksesta topic.

http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=366.0

Ota Markon sanat tosissasi. Jos auton papereista ei löydy EY-tyyppihyväksyntänumeroa (niinkuin USA:n markkinoille valmistetulle autolle tuskin löytyy), ei sille saa myöskään vaatimuksenmukaisuustodistusta. Sitten joudutaan hommaamaan vastaavuustodistus, minkä saaminen ei ole mikään itsestäänselvyys.
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Tommi - 20.06.11 - klo:10:36
No mutta jopas on monta Miataa tyrkyllä tuossa puljussa...  ::)

Kuusi sillä on varastossa,loput myyty (   SPRZEDANY) tämän tiedon tarjosi google kääntäjä...
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Buhis - 20.06.11 - klo:12:33
Alun perin jenkkiautoa kohdellaan, kuten sitä tuotaisiin suoraan jenkeistä. Kännykällä en pysty linkittämään mutta foorumulta löytyy tällaisesta tapauksesta topic.

http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=366.0

Ota Markon sanat tosissasi. Jos auton papereista ei löydy EY-tyyppihyväksyntänumeroa (niinkuin USA:n markkinoille valmistetulle autolle tuskin löytyy), ei sille saa myöskään vaatimuksenmukaisuustodistusta. Sitten joudutaan hommaamaan vastaavuustodistus, minkä saaminen ei ole mikään itsestäänselvyys.

No voihan rähmä. Olikin taas liian hyvää ollakseen totta. Onko siis niin, että Saksassa ja Puolassa tuollaista vaatimuksenmukaisuustodistusta/EY-tyyppihyväksyntänumeroa ei tarvitse olla? Vois tietysti kysellä myyjältä jos sais auton valmistenumeron ja muut tarvittavat tiedot, jotta vois etukäteen selvittää onko tuollainen vastaavuustodistus ylipäätään saatavilla. Jos ei, niin pitää unohtaa suosiolla koko homma.

Sit tietysti toi valohomma vielä. Euroumpiothan tuohon oli jo vaihdettu, mutta tuskinpa löytyy korkeudensäätöä jos sellaista ei ole Saksassa vaadittu. Pitää kuitenkin kysästä. Tri Pe hommas ilmeisesti euroumpiot+moottorin pakettina, onkohan korkeudensäädön asennus miten iso homma, jos umpiot ovat jo valmiiksi oikean malliset?
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Marko - 20.06.11 - klo:14:37
Jos saat runkonumeron, niin kysypä pakettiautopojilta, jos voisivat todistukset järjestää.
http://www.pakettiautopojat.fi/import/documentservice.aspx
Olisi tosi hieno juttu, jos saisit Mazdaspeed NB:n kilpiin. Ainakin yksi taitaa olla Suomessa mutta se on tuotu muuttoautona.
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: lahtiain - 20.06.11 - klo:23:34
Alun perin jenkkiautoa kohdellaan, kuten sitä tuotaisiin suoraan jenkeistä. Kännykällä en pysty linkittämään mutta foorumulta löytyy tällaisesta tapauksesta topic.

http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=366.0

Ota Markon sanat tosissasi. Jos auton papereista ei löydy EY-tyyppihyväksyntänumeroa (niinkuin USA:n markkinoille valmistetulle autolle tuskin löytyy), ei sille saa myöskään vaatimuksenmukaisuustodistusta. Sitten joudutaan hommaamaan vastaavuustodistus, minkä saaminen ei ole mikään itsestäänselvyys.

No voihan rähmä. Olikin taas liian hyvää ollakseen totta. Onko siis niin, että Saksassa ja Puolassa tuollaista vaatimuksenmukaisuustodistusta/EY-tyyppihyväksyntänumeroa ei tarvitse olla? Vois tietysti kysellä myyjältä jos sais auton valmistenumeron ja muut tarvittavat tiedot, jotta vois etukäteen selvittää onko tuollainen vastaavuustodistus ylipäätään saatavilla. Jos ei, niin pitää unohtaa suosiolla koko homma.

Sit tietysti toi valohomma vielä. Euroumpiothan tuohon oli jo vaihdettu, mutta tuskinpa löytyy korkeudensäätöä jos sellaista ei ole Saksassa vaadittu. Pitää kuitenkin kysästä. Tri Pe hommas ilmeisesti euroumpiot+moottorin pakettina, onkohan korkeudensäädön asennus miten iso homma, jos umpiot ovat jo valmiiksi oikean malliset?

Saksassa on valojen korkeudensäätö ollut pakollinen jo muistaakseni vuodesta 1989. Tämä ei kuitenkaan välttämättä auta, sillä ainakin oma '93 NA:ni meni täällä kilpiin ilman korkeudensäätöä. Auto siis on Sveitsistä ja minä olin ensimmäinen, joka sen Saksaan rekisteröi. Ensimmäisessä katsastukessa oli kyllä hylkysyynä korkeudensäädön puute, mutta toinen katsastustoimisto suostui kirjoittamaan poikkeusluvan auton kevyen kantavuuden ja tuontiautostatuksen vuoksi. En kuitenkaan usko, että tälläinen saksalainen poikkeuslupa auttaa pätkääkään Suomessa. On toki mahdollista, että NB:hen ei enää Saksassa ole näitä poikkeuslupia saanut ja auto on siten saanut uudet umpiot?
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Kari - 21.06.11 - klo:09:11
Toinen oleellinen tieto autosta on ensimmäinen käyttöönottopäivämäärä. Suomessa vaatimukset valitaan sen päivämäärän mukaan. Jenkkilässä myydylle autolle päivämäärän saa selvitettyä syöttämällä valmistenumeron Carfax.com -sivulle, hinta 35$.
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Buhis - 22.06.11 - klo:14:37
Sunnuntaina laitoin yhteydenoton roadstery.pl:n sivujen kautta, ja maanantaina pistin myös ihan suoraan sähköpostia, mut eipä oo ainakaan vielä tullu minkäänlaisia vastauksia. Jospa ne ei ymmärrä englantia, tai sit haluuvat pitää hienot Miatat itsellään..   :-\
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Buhis - 27.06.11 - klo:00:06
Puolasta ei oo mitään kuulunu, mut mitäs mieltä olette oikean puoleisella ohjauksella varustetun MX-5:n hommaamisesta? Ittensä kannalta sillä ei ole niin väliä, mut onkohan tollasen RHD:n jälleenmyynti paljonkin vaikeempaa täällä suomessa mitä vasemmalta ohjattavien? Ja onkohan miten iso homma saada nopeusmittariin kilometriasteikko mailien sijaan?
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Eaton 62 - 27.06.11 - klo:00:30
Postia ainakin helpompi jakaa  bowrofl
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: hrnt - 27.06.11 - klo:00:34
Puolasta ei oo mitään kuulunu, mut mitäs mieltä olette oikean puoleisella ohjauksella varustetun MX-5:n hommaamisesta? Ittensä kannalta sillä ei ole niin väliä, mut onkohan tollasen RHD:n jälleenmyynti paljonkin vaikeempaa täällä suomessa mitä vasemmalta ohjattavien? Ja onkohan miten iso homma saada nopeusmittariin kilometriasteikko mailien sijaan?

Kyllähän se jälleenmyynti on lähtökohtaisesti huomattavasti hankalampaa, moni kun ei suostu edes harkitsemaan "väärän" puoleista ohjausta jos muutakin on tarjolla. Toisaalta itse sain edellisen RHD eunokseni kaupaksi todella nopeasti. Tähän vaikutti varmasti eniten se että tarjonta oli myyntihetkellä vähäistä, ja myytävä auto erottui muista edukseen...

Mittarin saa näyttämään kilometrejä helpoiten vaihtamalla pohjat. Toisaalta eikös noista mailimittareista yleensä löydy myös kilometrit (http://i306.photobucket.com/albums/nn245/msd586/1990%20Red%20Miata/90MiataSpeedo.png?t=1280671198), ja japanin tuonneissahan on näkyvillä vain kilometrit...
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Klasu - 27.06.11 - klo:00:51
Ite vaihdoin koko nopeusmittarin koska matkamittari laski maileja kummiskin. Ja ainakaan 180kmh pohjat ei sovi mailikoneiston kanssa. Ihan mielenkiinnosta, käykö jotkut kmh pohjat suoraan mailikoneistolliseen mittariin?
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Eaton 62 - 27.06.11 - klo:00:53
Saksassa kyllä valikoimaa riittää kun tietystä syystä nb koreja 1.8 nyt katsellut  blink ...paitsi HBG:n turbolla vähän vähemmän
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Tem - 27.06.11 - klo:07:13
Saattaahan se myynti olla hankalaa, jos tarjolla on vasureitakin, eikä hinta oo oleellisesti halvempi. Eihän niitä kukaan oikeasti halua, mut budjettiostajalle saattaa kelvatakin, halvalla ne vaan pitänee myydä. Näissähän ei taida edes olla postimalleissa mitään erikoisia tekniikoita, mikä yleensä on syynä noitten japsimallien ostoon?


japanin tuonneissahan on näkyvillä vain kilometrit...

Uutena toki noin, mut useinhan noita roudataan Britteihin ja siellä tarvii nopeuden näkyä maileina, että saa auton kilpiin. Tai olikohan siinäkin joku vuosimalliraja, mutta kuitenkin. Eli jos ostelee käytettyä japsituontia euroopasta, niin ei tuo mitenkään varmaa ole. Saattaa olla orkkis kilsamittari, tai ainakin tulla mukaan. Tai saattaa olla pelkkä mailimittari, tai sitten näkyy molemmat.
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: VesCu - 27.06.11 - klo:10:16
Vastauksena Kto:lle: Kyllä käy kilometripohjat mailimittarin päälle. Minulla pyörii mailit matkamittarissa ja kuitenkin nopeusmittarin pohjat on kilometriä tunnissa. Alkuperää en tiedä, voisin veikata I.L.Motorsportia.
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Samuli - 27.06.11 - klo:13:13
Alkuperäisissä UK/USA autoissa näkyy mailien lisäksi kilometrit pienellä, JDM autoissa on vaihdettu mittarinpohja näyttämään maileja tai konvertteri vaihdelaatikon päähän. Mittarinpohja on hankalampi poistaa mutta alkuperäinen kilometrilukema pitää paikkansa, konvertterin poistamiseen menee kymmenen minuuttia mutta UK:ssa ajetut mailit pitää laskea lukeman päälle.
Haluamansa mittarinpohjan saa tilattua REVLIMITER:iltä (googlaa).
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Buhis - 03.07.11 - klo:21:38
Kävin tossa yhtä rhd-miataa kokeilemassa. Muuten ois varmaan kaupat syntyny mut kyseinen yksilö oli ollut myös talvet ajossa, ja oikea helma oli jo päässyt jonkun verran ruostumaan vaikka olikin vuosimallia 2003. Eihän tuon helman paikkaus varmaankaan kovin paljoo olis tullu maksamaan, mut rupes vähän epäilyttämään et alkaako kohta sit kukkimaan muuallakin..

Suunnitelmat elää tässä vähän muutenkin, oon ruvennu miettimään et jospa sittenki kattelis vähän vanhempaa NA korista miataa. Aika moni nettiautossa oleva NA näyttäs olevan yli 200tkm ajettu. Onko kokemuksia et miten paljon kilsoja noi yleensä kestää ennenku alkaa paikat enemmän hajoilemaan?
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: wagner - 03.07.11 - klo:21:52
Kävin tossa yhtä rhd-miataa kokeilemassa. Muuten ois varmaan kaupat syntyny mut kyseinen yksilö oli ollut myös talvet ajossa, ja oikea helma oli jo päässyt jonkun verran ruostumaan vaikka olikin vuosimallia 2003. Eihän tuon helman paikkaus varmaankaan kovin paljoo olis tullu maksamaan, mut rupes vähän epäilyttämään et alkaako kohta sit kukkimaan muuallakin..

Suunnitelmat elää tässä vähän muutenkin, oon ruvennu miettimään et jospa sittenki kattelis vähän vanhempaa NA korista miataa. Aika moni nettiautossa oleva NA näyttäs olevan yli 200tkm ajettu. Onko kokemuksia et miten paljon kilsoja noi yleensä kestää ennenku alkaa paikat enemmän hajoilemaan?

Kun NA:ta harkitset eikä RHD ole ongelma, niin oisko tossa ideaa http://www.mx5oc.co.uk/forum/forums/t/31001.aspx
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: VesCu - 04.07.11 - klo:10:09
Omaa autoa oli ajettu 181 000 mailia kun sen hommasin. Sitten piti saada lisää tehoa ja tuli runtattua turbo kiinni ilman turhia moottorin avaamisia 205 000 mailin kohdalla. Nyt mennään jo 215 000 + lukemissa. Mitäs toi tekee kilsoissa? Suunnilleen 350 000 kilometriä?

Yksi tulitikkuaskin kokoinen paikka laitettiin runkopalkkiin kun tuli suomeen. Molemmat helmapellit on vaihdettu just siitä 30 sentin matkalta takarenkaat eestä eikä muita ruostekohtia ole tullut vastaan. Yksi talvikin ajettu täysin suomessa.

Kardaanissa alko olla hiukan klappia joka kuulu moottorijarrutuksissa. Se meni vaihtoon lukkoperäpäivityksen yhteydessä muutenkin. Ei olis normaaliajossa haitannu kuitenkaan liikaa.

Muuten on kestäny.
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Simppa - 04.07.11 - klo:12:16
Huh!
Aika hyvin on kyllä kestänyt kilsoja (tai maileja) tuo 1.6 ja vielä puhallin kyljessä! Itse kyllä etsiskelisin ennemmin vähemmän ajettuja yksilöitä ulkomailta, mutta kyllä nuo japanialaiset näyttää osaavan noita kestäviä vehkeitä tehdä.
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Buhis - 04.07.11 - klo:12:22

Kun NA:ta harkitset eikä RHD ole ongelma, niin oisko tossa ideaa http://www.mx5oc.co.uk/forum/forums/t/31001.aspx

Tossa ois kyl ainaki hinta kohallaan, ja kuntokin ilmeisen hyvä. Tässä vaan alkaa olee jo kesä sen verran pitkällä et tulee varmaan ihan suomesta joku hommattua, tai sit jos ei sopivaa yksilöä löydy niin ehkä sit suosiolla oottelee ens kevääseen ja kattelis sit jostain ulkomailta..

VesCulla kyllä ihmeen kestävä yksilö alla :)
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Marko - 04.07.11 - klo:12:54
Kun NA:ta harkitset eikä RHD ole ongelma, niin oisko tossa ideaa http://www.mx5oc.co.uk/forum/forums/t/31001.aspx
VesCulla kyllä ihmeen kestävä yksilö alla :)
[/quote]

Kyllä nämä selvästi keskimääräistä paremmin kestävät. Jatkuvastihan MX-5 on luotettavuustesteissä kärkipäässä ja on ollut koko ajan. Itselläni on n. 165 tkm ajettu NA 1.8 ja ollut turbotettuna neljättä kesää. Pari koiranluuta on vaihdettu ja nekin ilmeisesti madalluksen takia. Lisäksi tänä kesänä vaihdettiin toinen takajarrusatula. Alahelmassa on ruostetta samassa paikassa kuin Vescullakin oli mutta sekin korjaantuu, kun vien korjattavaksi. Kaasu pohjassa on tullut ajettua lukemattomia kertoja ja on kestänyt sitä erittäin hyvin. Voisi sanoa, että samaa luokkaa nämä ovat luotettavuudessa kuin vanhat bensatojotat. Esim. 90-luvun Corollat, Carina, Avensikset yms.
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Buhis - 05.07.11 - klo:20:30
Kävin just Järvenpäässä koeajamassa '90 vuosmallin MX-5:sta, ja täytyy sanoa et olipa kyllä mukava tuttavuus. Hauskempihan tolla oli ajella mitä uudemmalla NB '03:lla (se testaamani NB oli tosin RHD, joten hiukan totutellessa meni sen testaus). Ohjaus oli napakka, vaihteet loksahteli tosi nätisti sisään, ja äänetkin oli yllättävänkin asialliset. Ulkosesti ei vaan ollut kauheen hyvässä kunnossa, eli pitänee varmaan jotain muita yksilöitä vielä katella.

Tuossa yksilössä ei ollut edes ohjaustehostinta, mikä varmaan osaltaan vaikutti ohjauksen hyvään tuntumaan. Noita ysikymppisiä on vaan aika vähän tarjolla, ja kaikista uudemmista taitaa jo ohjaustehostin löytyä(?). Osaatteko sanoa miten paljon tuo ohjaustehostin vaikuttaa ajoon (positiivisella/negatiivisella tavalla)?
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: hrnt - 05.07.11 - klo:23:16
Osaatteko sanoa miten paljon tuo ohjaustehostin vaikuttaa ajoon (positiivisella/negatiivisella tavalla)?

Vaikuttaahan tuo ajotuntumaan aika reilusti, omastani poistin talvella tehostimen, ja ero on kyllä varsin selvä. Se että kumpi on parempi, on mielipidekysymys. Ilman tehostajaa tuntee paremmin mitä siellä renkaiden ja tien välillä tapahtuu, mutta ratista saa pitää hieman määrätietoisemmin kiinni, ja parkkiksella pyöritellessä joutuu käyttämään hieman voimaakin. Mulla vaikutelmaa kyllä lisää se että tehostaja on poistettu, mutta käytössä on yhä tehostetun nopeampi ohjaus...
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Buhis - 05.07.11 - klo:23:19
Onkos tuon tehostimen poistaminen miten iso/vaikea homma? Ja eikai sen puuttumisesta voi tulla katastusmieheltä sanomista?
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: hrnt - 05.07.11 - klo:23:42
Ei ole vaikea homma jos siitä ei tee vaikeeta :) Eli purkaa kaiken pois mitä tuohon tehostimeen liittyy, pumppu, letkut ja putket pois, sekä tulppaa räkistä (onko tuo muuten suomeksi raidetanko vai mikä?) lähdöt tehostimelle. Itse toteutin tuon poiston edellä mainitulla tavalla. Tuon voi tehdä myös "kunnolla" jolloin tekemistä on enemmän. (http://www.flyinmiata.com/tech/depower.php?x=1) Katsuri ei sanonut tehostimen puutteesta mitään, onko ohjaustehostinta yleensä edes mainittu otteessa?

Edit:
Ainiin, manitaan nyt tämäkin: jos tehostimen jalan irroittaa lohkosta, pitää muistaa laittaa se auton suuntaisesti kulkeva pultti takaisin joko holkin kanssa (juuri irroitetussa jalassa on sopiva holkki, kunhan sen ensin lyö jalasta irti), tai vaihtaa pultti lyhyempään. En nyt edes muista mitä tuon pultin pois jättäminen aiheuttaa, mutta sillä oli joku ihan oikea tehtävä, ja pultin on oltava oikean mittainen.
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Buhis - 09.07.11 - klo:00:42
Täällä uunituore ja onnellinen Miatan omistaja! 8) Tuli haettua tollanen reilut parisataatuhatta ajettu punanen '91. Tekniikaltaan tuntuu olevan oikein hyvässä kuosissa, kone on yllättävänkin pirteä, ja muutenkin tuntuu erittäin hyvältä ajaa. Kyllä oli hymy herkässä ku pääs ekan kerran lämpimänä kesäiltana kaupungille ajelemaan katto alhaalla :) Tuntui herättävän aika hyvin huomiotakin Mikkelin keskustassa, ei täällä ainakaan kovin montaa vastaavaa taida olla (tosin Helsingissähän mä asustelen, mut nyt vaan täällä porukoilla käymässä).

Muutamia miinuksiakin toki autosta löytyy. Pohjassa on muutamassa kohtaa ruostetta jonkun verran, mut saahan ne sieltä paikkailtua. Kaaret on kuitenkin ruosteettomat, ja pellitkin ihan hyvässä kunnossa. Jonkun verran tietty maalipinta jo haalistunu, mut pitää kattoa mitä myllytyksellä ja kunnon vahauksella saa aikaan. Ainakin yks tyyppivikakin löytyy, ohjaus täristää jonkun verran kun ajaa mittarin mukaan n. 105km/h. Toivotaan että korjautuu kun käy laittamassa renkaiden kulmat kohdilleen. Kabiinissa haisee myös tupakka jonkun verran, huomattiin vasta kun lähettiin ajamaan isommalle tielle katto ja ikkunat ylhäällä. Sit vielä sellanen, et rättikaton ikkunasta ei tahdo nähdä ulos paljoakaan. Jotenkin oudosti kulunut se, vaikka pitäs olla vaan muutaman vuoden vanha. Onko muilla ollu vastaavaa?

Mutjoo, pitää huomen laitella jotain kuvia näytille kuhan saa auton pestyä.
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Simppa - 09.07.11 - klo:09:25
Onnea vaan uudelle Miatan omistajalle!  638

Tuosta satasen tärinästä on myös tällä foorumilla ollut juttua: http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=719.0
Monta juttua on kokeiltu, mutta itse päädyin sellaiseen ratkaisuun, että ajan joko alle sataa tai yli 120 km/h.
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: hrnt - 09.07.11 - klo:09:43
Onnea auton uudelle omistajalle!  food-smiley-004

Sit vielä sellanen, et rättikaton ikkunasta ei tahdo nähdä ulos paljoakaan. Jotenkin oudosti kulunut se, vaikka pitäs olla vaan muutaman vuoden vanha. Onko muilla ollu vastaavaa?

Ainakin vanhojen kattojen kanssa ihan tuttu juttu. Eli ajan kanssa nuo takalasit menee ihan sameiksi ja harmaiksi, eikä niistä näe läpi juuri ollenkaan. Foorumilta löytyy parikin aihetta kattojen (http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=86.0) ja takaikkunan hoitamisesta (http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=159.0) Oman kokemuksen mukaan parhaiten toimiva aine on Renovo Plastic Window Polish (http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php/products_id/407) joka poistaa sameuden ja pienet naarmut varsin tehokkaasti.
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Eaton 62 - 11.07.11 - klo:22:50
Toi Puolan mazdaspeed ilmestyi myös Saksan markkinoille mobile.de sivuille
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Jari - 12.07.11 - klo:00:29
Kabiinissa haisee myös tupakka jonkun verran, huomattiin vasta kun lähettiin ajamaan isommalle tielle katto ja ikkunat ylhäällä.

Jossain saksalaisessa auto-ohjelmassa poistettiin tupakan haju kahvinpavuilla.
Siis kaupasta paahdettuja kahvinpapuja, tyhjennetään ne johonkin kangaspussiin ja laitetaan penkin alle. Hajujen pitäisi tällä tempulla lähtee, tosin ei mainittu kauanko papuja autossa pidetään. Ei ainakaan kallis kokeilu ;)
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Klasu - 12.07.11 - klo:00:31
Höyrypesulla lähtee ainakin osa hajusta ja samalla muut kikkareet ja kokkareet sisältä, joku aika sitten omaani tehneenä voin suositella.
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Buhis - 12.07.11 - klo:11:14
Jees kiitokset vinkeistä. Tuo kahvinpapujuttu kuulostaa mielenkiintoselta :)

Alla pari kuvaa menopelistä, ja muutama lisää löytyy täältä: http://buhis.org/photos/miata (http://buhis.org/photos/miata)
Ens kesäks pitänee uudet vanteet ettiä ja harkita pientä madallustakin.
(http://lagittajat.net/buhis//photos/miata/DSC_2001.jpg)
(http://lagittajat.net/buhis//photos/miata/DSC_2015.jpg)
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Urban - 12.07.11 - klo:11:48
Toi Puolan mazdaspeed ilmestyi myös Saksan markkinoille mobile.de sivuille

Lähetään huomen Budapestista Riikaan ja matkalla yks yöpyminen. Katoin et toi Mazdaspeed on tasan luotisuoralla (linnuntietä) reitillä puolivälissä. Onko tämä kohtaloa? ;) Oon kuolannu tollasta jo pitkään, tosin lava orange olis se himoittu väri. Pitäisköhän käydä tsekkaa toi.
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Marko - 12.07.11 - klo:11:50
ja harkita pientä madallustakin.

Itse lähtisin madalluksesta. Näyttää käsittämättömän korkealta tuo auto vakioalustalla varsinkin takaa
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Buhis - 12.07.11 - klo:12:32
ja harkita pientä madallustakin.

Itse lähtisin madalluksesta. Näyttää käsittämättömän korkealta tuo auto vakioalustalla varsinkin takaa

Joo kieltämättä kyllähän toi vähän traktorilta näyttää nyt :p
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: hrnt - 12.07.11 - klo:13:12
Osta madulta v-maxxit (http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=1251.0), noi tolpat kun taitaa tulla jopa yläpäineen, niin on varsin helppo vaihtaa, ei oo kallista, ja saa säätää auton sille korkeudelle mikä hyvältä tuntuu/näyttää.
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: madu - 12.07.11 - klo:13:50
Juu, yläpäät on mukana kun BC:issä tuli uudet ja hintaisekseen oli kyllä yllättävän hyvä alusta ajaa. Todella hienokuntoisen näköinen maalipinta tuossa punaisessa!
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Simppa - 12.07.11 - klo:15:11
Osta madulta v-maxxit (http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=1251.0), noi tolpat kun taitaa tulla jopa yläpäineen, niin on varsin helppo vaihtaa, ei oo kallista, ja saa säätää auton sille korkeudelle mikä hyvältä tuntuu/näyttää.

Täältä myös ääni V-maxxeille. Ihan hyvä perussetti säädettävällä korkeudella. Normaaliin katukäyttöön monelle varmasti aivan riittävän hyvä ja kestävämpi kuin moni muu halpisalusta. Reising-hommat sitten erikseen....
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: hrnt - 12.07.11 - klo:17:28
Ja kyllä noilla kelpaa ajaa radallakin, on ovat varsin tuntuva parannus vakio-alustaan.
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
Kirjoitti: Buhis - 12.07.11 - klo:18:56
Pitääpä laittaa harkintaan. On tässä vaan aika paljo muutaki hommattavaa ensi. Etujarrulevyt on melko kuluneen oloset, ja tuulisuoja+lattiamatot pitäs ainakin pistää tilaukseen.
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta
Kirjoitti: Buhis - 12.07.11 - klo:19:10
Huomasin muutes rekisteröinnin yhteydessä että auto onkin käyttöönotettu heinäkuussa 1990, vaikka se mulle '91 vuosimallisena myytiin. Voikohan tuon vuosimalli olla '91 vaikka onkin puol vuotta ennen vuodenvaihdetta otettu käyttöön? Ohjaustehostin tuosta kyllä löytyy, jos se johonkin jotain vaikuttaa..
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta
Kirjoitti: hrnt - 12.07.11 - klo:19:40
käyttöönotettu heinäkuussa 1990
Tämän pohjalta sanoisin että vuosimalli on -90 :)
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta
Kirjoitti: Tommi - 12.07.11 - klo:20:38
käyttöönotettu heinäkuussa 1990
Tämän pohjalta sanoisin että vuosimalli on -90 :)

Silä tuskin on mitään merkitystä...
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta
Kirjoitti: Buhis - 12.07.11 - klo:20:44
käyttöönotettu heinäkuussa 1990
Tämän pohjalta sanoisin että vuosimalli on -90 :)

Silä tuskin on mitään merkitystä...

Nojoo samahan se käytännössä tietty on..
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NA '90)
Kirjoitti: Buhis - 10.08.11 - klo:11:01
Kuukaudenpäivät mäxällä ajeltu, reilut 3000 kilsaa jo kertyny mittariin. Nyt ois taas tällanen lista sekalaisia kysymyksiä, en viiti ripotella erikseen omille alueilleen..

- Kylmällä koneella alaväännöt on jotenkin hukassa. Tulee välillä melko pomppusia lähtöjä kun eka ei meinaa tapahtua mitään, mut kierrosten noustessa yhtäkkiä alkaakin vetää normaalisti. Lämpimänä pelittää ihan normaalisti.
- Molemmat sivupeilit on jumissa. Kuskin puolelta näkee tällä hetkellä ihan hyvin, mut apukuskin puoleinen peili näyttää mitä sattuu. Olisko jotain vinkkejä miten peilit sais taas liikkumaan? Porukka on ilmeisesti vaihtanu näihin myös NB:n peilejä, meneeköhän vaihto miten suoraviivasesti?
- Vasemman luukkulampun polttimon kanta on jotenkin sulanut niin pahasti, ettei valo pala kunnolla. Saakohan tuon kannan vaihdettua helposti, vai pitäskö miettiä et vaihtais samantien molemmille puolille kristallin kirkkaat umpiot?
- Vaihdekepin pussi lämpenee pidemmillä lenkeillä melko paljon, jostain alta puskee lämmintä ilmaa. Onko normaalia?
- Tietyillä kierroslukualueilla (ainakin 3000-4000rpm) jostain (auton alta?) kuuluu sellaista särisevää resonointia. Pakosarjan suoja tuntuisi olevan ihan tukevasti paikoillaan, oiskohan pakoputki hiukan huonosti kiinni tai jotain..
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8 / NA '90)
Kirjoitti: lahtiain - 10.08.11 - klo:12:26
Tuo vaihdekepin pussin lämpeneminen ja lämpimän ilman virtaus johtuu varmaan jommasta kummasta shift-bootista, tai molemmista. Ne hajoavat yleensä kuulemma jo 60tkm matkalla, omassani vaihdoin 160tkm kohdalla eikä niistä ollut mitään jäljellä. Esimerkiksi http://www.camsmx5.com/Resources/techshift/techshift.html (http://www.camsmx5.com/Resources/techshift/techshift.html) noista ohjeista näkee hyvin mistä on kyse. Toki vaihteistotunnelista johtuu lämpöä aina, pakoputkisto menee läheltä, ja pidemmässä ajossa myös vaihteisto lämpiää jonkun verran.
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8 / NA '90)
Kirjoitti: Klasu - 10.08.11 - klo:12:33
Resonointi tulee todennäköisesti pakosarjan ja katin välissä olevasta lämpösuojasta. Mulla oli noin desi ruosteromua ja hiekkaa sen sisällä.
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NA '90)
Kirjoitti: Kari - 10.08.11 - klo:13:18
- Kylmällä koneella alaväännöt on jotenkin hukassa. Tulee välillä melko pomppusia lähtöjä kun eka ei meinaa tapahtua mitään, mut kierrosten noustessa yhtäkkiä alkaakin vetää normaalisti. Lämpimänä pelittää ihan normaalisti.

Minulla vähän samaa, ei-lämpimällä koneella (ja samassa yhteydessä kostealla kelillä) alavääntö on normaalia huonompaa. Internet tietää syyksi tulpanjohdot. Mittasin piuhani (siniset NGK:T), ja ihan järkeviä resistansseja antoivat, mutta läpilyöntejähän tuolla menetelmällä ei selvitä. Uusiminen on työlistalla.

Lainaus
- Vasemman luukkulampun polttimon kanta on jotenkin sulanut niin pahasti, ettei valo pala kunnolla. Saakohan tuon kannan vaihdettua helposti, vai pitäskö miettiä et vaihtais samantien molemmille puolille kristallin kirkkaat umpiot?

Kantaan käsiksi pääseminen vaatii umpion irroituksen, mikä ei ole muutaman ruuvin ruuvaamista kummempi homma.

Minulla vaihteistotunneli hohkaa ärsyttävästi lämpöä ihan joka puolelta. Alapuolelta katselin ettei siellä ole minkäänlaista melu-/lämpöeristystä, joten voisi kokeilla liimata sinne jotakin fylliä. Bootitkin on toki rikki, mutta ei se selitä koko tunnelin lämpenemistä.
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8 / NA '90)
Kirjoitti: Klasu - 10.08.11 - klo:14:36
Silent coat vähentää tota lämmön tuloa ohjaamon puolelle aika tehokkaasti.
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8 / NA '90)
Kirjoitti: _paffa - 10.08.11 - klo:18:42
Osta motonetistä (tai vastaavasta) Sirius-merkkiset kristallivalot.

Asentuu paikalleen hyvin kun käyttää alkuperäisiä kiinnitysrenkaita jne. Valotehoa tulee rutkasti lisää, ite jätin umpiohin parkit paikalleen, mutta kytkemättä ja edestä katsottuna näyttää tältä:

(http://paffa.1g.fi/kuvat/Cars/Miata/maxed-4.jpg/_small.jpg)

TÄSTÄ (http://paffa.1g.fi/kuvat/Cars/Miata/maxed-4.jpg/_full.jpg) voi tarkastella vielä tarkempaa kuvaa.

Makso jotain 50e ja IMO paremman näköset kun rihlatulla lasilla olevat umpiot (ja halvemmat)

E: Suosittelen hankkimaan uudet peilit, omassa toinen toimi ja toinen oli jumissa jolloin kävi lopulta niin et molemmista katkesi pultit. Kaikki metalliosat jotka oli tuossa peilin pallonivelessä olivat hapettuneet niin pahasti et päätin ostaa maalaamattomat peilit tilalle uusine osineen. Pääset helpommalla, eikä noi uudet peilit kauheita maksa.
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8 / NA '90)
Kirjoitti: Kari - 10.08.11 - klo:19:20
Mulla on ne Motonetin intialaiset halvimmat (11,50e/kpl) umpiot. Täyttävät tehtävänsä eli niissä on E-merkintä, eikä rumuus haittaa luukkujen alle kätkettynä :) On nuo edellisen kuvan kirkaslasiset kyllä nätimmät.

Biletmassa on kivan näköinen 7" retroumpio, mutta katsastuksessa niistä tullee hylsy symmetrisen valokuvion perusteella?
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8 / NA '90)
Kirjoitti: Tem - 11.08.11 - klo:06:16
Biletmassa on kivan näköinen 7" retroumpio, mutta katsastuksessa niistä tullee hylsy symmetrisen valokuvion perusteella?

Ei kait? Oisko '98 eteenpäin ku pitää olla tää ojan puolelle nouseva kuvio EU-tyyppihyväksynnän myötä?

Ei mulla kyllä leimakokemusta oo kun kasariautosta. Joku inssi joskus sanoi, että näitä harvemmin näkee Suomessa ja onko jenkkituonti ja mitälie.
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8 / NA '90)
Kirjoitti: Buhis - 16.08.11 - klo:20:08
Kiitoksia jälleen vinkeistä kaikille. Tuo resonointi ilmeisesti kuitenkin on lähtöisin tuosta pakosarjan suojapellistä, mut sen ruuvit on sen verran kivasti ruostunu et kiristäminen ei ainakaan onnistu. Mietin että jos heittäis koko suojan mäkeen, ja laittas jotain lämpöeristenauhaa sit putkien ympärille. Ootteko muut tehny vastaavaa operaatiota?
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8 / NA '90)
Kirjoitti: sasu - 16.08.11 - klo:20:32
Kiitoksia jälleen vinkeistä kaikille. Tuo resonointi ilmeisesti kuitenkin on lähtöisin tuosta pakosarjan suojapellistä, mut sen ruuvit on sen verran kivasti ruostunu et kiristäminen ei ainakaan onnistu. Mietin että jos heittäis koko suojan mäkeen, ja laittas jotain lämpöeristenauhaa sit putkien ympärille. Ootteko muut tehny vastaavaa operaatiota?

Mulla on ahdetussa rosterisen downpipen päällä eristenauhaa. Rautapakosarjassa toi lämpöeristenauha aiheuttaa hiilen(?) palamisen siitä raudasta, ja kuitujen imetessä kosteutta aiheuttaen sen ruostumisen yms. Summasummarum, ei se pakosarja ainakaan tykkää olla sen eristesukan sisällä, ainakaan pidemmällä aikavälillä.
Otsikko: Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8 / NA '90)
Kirjoitti: Simppa - 16.08.11 - klo:21:13
Mulla kans piti suojapelti ikävää ääntä. Heitin yimääräisen klemmarin siihen kiinnityskohtaan, niin äänet lakkas.