Kirjoittaja Aihe: Turvakaari  (Luettu 64284 kertaa)

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: Turvakaari
« Vastaus #135 : 01.04.14 - klo:20:42 »
Kaarta en normaali liikenteessä sanoisi turvavarusteeksi. Radalla se on sitä.

mitä se sitten on normaalissa liikenteessä jos ei turvavaruste?

Väiski

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 446
Vs: Turvakaari
« Vastaus #136 : 01.04.14 - klo:21:33 »
Kaarta en normaali liikenteessä sanoisi turvavarusteeksi. Radalla se on sitä.
Ilman kypärää päässä ja ilman vakiota parempia vöitä kaarien huonot puolet peittoaa niiden hyvät puolet. Jos tästä on kyse, niin olen samaa mieltä.

Yleisenä kommenttina kaariaiheeseen tämä, että jos kadulla ajettavaan mietaan aikoo laittaa kaaria tai häkkiä, niin sitten on hankkinut ihan vääränlaisen auton. (Saa ottaa aprillipilana, jos on vaikea muuten niellä.) whistle

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Turvakaari
« Vastaus #137 : 01.04.14 - klo:21:41 »
että jos kadulla ajettavaan mietaan aikoo laittaa kaaria tai häkkiä, niin sitten on hankkinut ihan vääränlaisen auton.

1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Turvakaari
« Vastaus #138 : 01.04.14 - klo:21:43 »
Yleisenä kommenttina kaariaiheeseen tämä, että jos kadulla ajettavaan mietaan aikoo laittaa kaaria tai häkkiä, niin sitten on hankkinut ihan vääränlaisen auton. (Saa ottaa aprillipilana, jos on vaikea muuten niellä.) whistle

En mäkään katuajoa varten hankkis kaarta tai häkkiä, ellei tehoresurssit ole sen verran ronskit että uskoisin siitä olevan hyötyä.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Vuti

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 294
Vs: Turvakaari
« Vastaus #139 : 01.04.14 - klo:22:06 »
Ite en taas ajais metriäkään kadulla ilman kunnon kaarta näillä vehkeillä...


Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4101
Vs: Turvakaari
« Vastaus #140 : 01.04.14 - klo:22:54 »
Nyt osa porukkaa puhuu "kaaresta" ja toiset häkistä.

Noilla harddogeilla yms pääkaarilla voi ajella vielä ilman kypärääkin normiliikenteessä.

Häkkiä en laittaisi autoon jolla ajetaan paljon kadulla mutta omaani sen työnnän kun rataa tulee aika paljon ajettua verrattuna tieajoon.

Päävauriot sivuttais/vinottais kolarissa se suurin noista miinuksista on. Noissa on minimitoppauksetkin oltava ja ainakin viimeksi kun muutoskatsastin häkin(vuonna 2000 tai 2001). Ongelmaksi meinasi muodostua se ettei pehmikettä mahtunut tarpeeksi putken ympärille. Väläytteli kypäräpakkoakin konttorilla että saa ajella.
Jäi selvittämättä silloin olisiko se voinut sellaisen auton tietoihin vääntää.

Tietääkseni ainoa jolla on oikea häkki ja jota kannattaa varoa kolarissa on hrnt:llä. Muillahan on noita pilipali versioita tietääkseni.

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Turvakaari
« Vastaus #141 : 01.04.14 - klo:23:23 »
Mitäs pehmusteita suositteletta kaareen? 38mm putkella olevaan settiin tarvisi. Ja nimen omaan niin, että toimisi ilman kypärää. Pelkkä takakaari kyseessä, eli etenkin kuppipenkin kanssa mahdollisuus lyödä päätä kaareen on erittäin vähäinen, mutta pakkohan se on pehmustaa siitä huolimatta.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Turvakaari
« Vastaus #142 : 02.04.14 - klo:00:10 »
Lauri: https://www.rollbarpadding.com/product/id-38 toi dual durometer on ehdottomasti se mitä kannattaa laitta, jos vaan mahtuu. Mulla ei mahu sivuputkiin, joten laitoin pelkästään sitä kovempaa.

Ite laittaisin myös puolkaareen pehmusteet, kannattaa katsoa noita kolaritesti videoita, niistä näkee hyvin kuinka tosi useesti ukko pomppaa pitkälle takaspäin airbagiin osumisen jälkeen, ja tossa vaiheessa kaikki mahdollinen pehmuste pään ja kaaren välissä on aika pop.

Mullahan on täyshäkki ja ne sivuputket on oikeesti hengenvaaralliset jos päässä ei oo kypärää. Ikinä ei oo kyllä ykskään katsastaja valittanu asiasta, mutta ymmärtäisin kyllä jos valittais. Pehmusteet on juu, mutta en tiedä miten pitkälle nekään auttaa jos kunnon tälli tulee. Autolla ei kyllä ajeta radan lisäks ku siirtymiset radalle, ja muutama muu satunnainen ajelu vuodessa.

Lisätään vielä joku video tuosta mainitsemastani kyytiläisen liikkumisesta kabiinissa kolarissa, eli tuossakin pää käväsee varmaan 30cm taaempana mistä se lähtee liikkeelle, ja jos tuossa takana olisi turvakaari, niin siihenhän se pää kolahtaisi.
« Viimeksi muokattu: 02.04.14 - klo:01:16 kirjoittanut hrnt »

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Turvakaari
« Vastaus #143 : 02.04.14 - klo:06:15 »
Yllättävän helposti se auto kaatuu ihan kadullakin, ihan rajotustenkin mukaan, ihan hyvälläkin kuskilla.

Eihän ne itekseen kippaile, mutta kun tuolla oikeassa maailmassa ajaa paljon muitakin, jotka joskus tekee yllättäviä temppuja. Eikä ne pirun elukatkaan tajua pysyä pois ihmisten rakentamilta teiltä.

Tuskin Mäksätkään tosiaan tosta vaan asfaltilla heittää katolleen. Mut entäs kun tulee se tilanne, että joutuu väistämään ojan puolelle? Tai rengas puhkeaa motarilla? Tai itse näkemäni tilanne 60kmh alueella, minkä piti olla simppeli kaistanvaihto. Kaveri varmaan katteli vielä peileihin, kun toinen kaista himmaili ja tööttäs toisen auton perään ja onnistu kippaamaan sen keskelle tietä katolleen. Ois saattanu avossa tulla tukka kipeeks.

Olis "kiva" nähdä vertailu hirvokolaristakin, missä yks kaareton Mäksä ottaa hirven tuulilasia vasten ja häkillinen kori tekee saman. Hihapersmutulla häkki ei ois siinäkään kohtaa ihan turha, vaikka kadulla ajelis ja ilman lisätehoja. :)

Ei, mulla ei oo Mäksässä kaarta. Joku saksalaisen asentama tuulessa heiluva kromikoriste kylläkin. Mut jos joku haluaa laittaa autoon moisen ja vielä ajellakin sillä yleisillä teillä, ni turha niitä on sen enempää dissailla. food-smiley-004
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Una

  • Vieras
Vs: Turvakaari
« Vastaus #144 : 02.04.14 - klo:06:17 »
Laitetaas 2002 mx5:n törmäystestivideotkin tänne jatkoksi:

http://www.euroncap.com/tests/mazda_mx_5_2002/120.aspx



Löyty -90 mallisestakin:

« Viimeksi muokattu: 02.04.14 - klo:06:23 kirjoittanut Una »

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Turvakaari
« Vastaus #145 : 02.04.14 - klo:08:32 »
No eipä noissa videoissa ainakaan kaarista apua olisi ollut.

Una

  • Vieras
Vs: Turvakaari
« Vastaus #146 : 02.04.14 - klo:08:48 »
No ei sillä, lähinnä noista näkee ettei se pää nyt ihan tuulilasin yläreunaa viistäen vakiojakkaroillakaan törmäystilanteessa heilahda. Ainakin suoraan lattiaan pultatulla penkillä siihen näyttäisi jäävän normaalikokoisella kuljettajalla hyvin tilaa poikittaiselle turvakaaren putkelle.

Loppupeleissä toi on kuitenkin etutörmäyksessä yllättävän vahvakorinen auto, toki osaltaan pieni painokin vaikuttaa.

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Turvakaari
« Vastaus #147 : 02.04.14 - klo:10:21 »
Lauri: https://www.rollbarpadding.com/product/id-38 toi dual durometer on ehdottomasti se mitä kannattaa laitta, jos vaan mahtuu. Mulla ei mahu sivuputkiin, joten laitoin pelkästään sitä kovempaa.



Toihan näyttää loistavalta. Ja näyttäisi saavan pehmeämmän kerroksen pois kohdista, missä ei vaan mahdu. Laitanpa tilaukseen illemmalla :)

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Turvakaari
« Vastaus #148 : 19.04.14 - klo:14:23 »
Turvakaaren pehmusteen tilailu vähän siirtynyt. BSCI:n omien sivujen kautta postit yli $200, melkein yhtä kallista monessa muussa USA-kaupassa. Kukaan löytänyt tätä, tai mitään vastaavaa Euroopasta?

Demon-tweeks.co.uk ainakin myy BSCI:n perusputkia, joten laitoin heille mailia dual durometeristä. Luulis että noille olisi kysyntää.

pvaulo

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 490
Vs: Turvakaari
« Vastaus #149 : 28.12.14 - klo:19:05 »
Mihinkäs kohti kannataa laittaa noi kaaren takakiinnikkeet? Paras varmaan tulis, jos sais pultattua ja hitsattua. Runkopalkin kohdalle konttiin? Hankala vaan saada noita pultteja, kun apurunko tulee tielle.

Tollasta ajattelin, mutta pultteja tuohon ei oikein saa.