Kirjoittaja Aihe: UK/JDM Roadster MazdaSpeed B-SPEC ::PIHASSA!::  (Luettu 4080 kertaa)

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
UK/JDM Roadster MazdaSpeed B-SPEC ::PIHASSA!::
« : 21.10.09 - klo:16:31 »
Nyt alkaa jännitys helpottaa. Viimeset kaks viikkoa on elämä ollu pelkkää netin ja mailin kyttäämistä. Nyt on lentoliput varattu ja vakuutus hankittu.

Kaveri, kutsutaan tässä sitä Vilpuksi, haki kesän aikana Saksasta 90hp mustan MX:n koska oli 10 vuotta sitten ihastunu mun -89 MX:ään. Kävin tottakai ajelemassa, ihan vaan muistelemas et kuin kiva auto se oma olikaa, ilman minkäänlaista henkistä suojautumista aina vaanivaa autokuumetta vastaan [vasaralla päähän hymiö]. Seurauksena varomattomuudesta huomasin selaavani nettiautoa ja tuli kaivettua vanha tuttu miata.net lueskeltavaks. Taustalla kummitteli kaikenlaiset auto ja rataforumit joissa kilvan hehkutettiin Miatan ylivoimaisuutta radalla ja vessalukemisena EVOn 100 parasta ajettavaa autoa, jossa MX komeilee sijalla 9.
Nettiauto eikä mobile kumpikaan tarjonnu mitään mun lompakolle sopivaa peliä ja aloin Caterham:ien ohessa kyttäämään Pistonheads:in sivuilta MX:iä. Eka meni täpärästi sivu suun, EVO lehden projekti Eunos, valmiina kaari ja radalle sopiva alusta. Tästä sisuuntuneena aloin surffaamaan kiukulla joka suuntaan etsien sopivaa yksilöä. Parin päivän nörtteily tuotti tulosta, eBay huuto jossa oli 7 päivää huutoa jäljellä. Seittemän todella pitkää päivää myöhemmin istuin pureskelemassa kynsiä ja huutamassa kilpaa, vain todetakseni ettei voittohuudolla tee mitään jos ei hintavaraus ylity.
Otin myyjään yhteyden ja yhteinen sävel löyty heti (Suomesta? Millä sä auton haet?) joten pääsin viettämään unettomia öitä ja odottelemaan sähköpostia (mitenköhän nää on hoidettu entisaikaan).
No nyt oon jo niin pitkällä et liput on ostettu, vakuutus hankittu (puhelu Tapiolaan) ja odottelen ens viikon perjantaita.

Nii, auto on 1991 Eunos Roadster MadzaSpeed B-Spec.

Jatkuu..
« Viimeksi muokattu: 02.11.09 - klo:13:49 kirjoittanut samulis »
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: UK/JDM Roadster MazdaSpeed B-SPEC
« Vastaus #1 : 21.10.09 - klo:19:56 »
Kiinnostaaks tällaset jorinat ketään?

Ens perjantaina nokka kohti Lontoota EASYJETillä, aamulla jatkolennolla Leeds:iin jonne myyjä tulee vastaan. Jos auto on mitä pitää ni toivottavasti ollaan klo 13 nenä kohti kotia, 2400km ja puoltoista päivää, tulee sopivan mittanen koeajo. Mutsi uhkaili et euroopas on ollu kunnon talvimyrskyjä..

Auton specit

1991 Eunos Roadster tuotu Japanista 2004, yhellä omistajalla ollu kesäauto, +50v herrasmies.

Lainaus
Imported with 80000 km on the clock, currently showing 85296 which equates to about 60000 miles. New clutch and clutch slave cylinder, new tyres,new hood, new timing belt, seats recovered in leather, new disks and pads front and rear,Goodrich stainless brake hoses, roll bar, lowered suspension,Bilstein shocks, Mazdaspeed stainless steel exhaust and manifold, Mazdaspeed camshaft, engine brace, chrome embellishments to interior and exterior, tonneau cover (alhaalla olevan katon peittävä rätti).

This car has original documentation from Japan where it was modified to the Mazdaspeed B Spec (chassis plate confirms)

:: B-SPEC ::, toivossa on hyvä elää..

Edessä on kevennys rumba hrnt tyylillä, true racer..
« Viimeksi muokattu: 22.10.09 - klo:05:14 kirjoittanut samulis »
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: UK/JDM Roadster MazdaSpeed B-SPEC
« Vastaus #2 : 21.10.09 - klo:20:13 »
Kuulostaa ainakin todella hyvältä ja myyjä vaikuttais ihan asiantuntevalta. Toivottavasit homma toimii ja saat loistokuntosen B-Specin Suomeen. Siitä sitten kannattaa pitää hyvää huolta, voi olla aika harvinainen täälläpäin :)

Ja yritteliäisyydestä rispektiä kovin. Moni meistä tyytyy tilaamaan välittäjältä auton, edes näkemättä sitä :)

-Jari

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: UK/JDM Roadster MazdaSpeed B-SPEC
« Vastaus #3 : 21.10.09 - klo:20:32 »
eli B-Spec malleissa on vakiona tuo JRSC M45 ahdin? mielenkiintoista... tuota en tiennytkään
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: UK/JDM Roadster MazdaSpeed B-SPEC
« Vastaus #4 : 21.10.09 - klo:20:43 »
Maahantuontikatsastuksessa tulee varmasti jännät paikat. Jos vain saat katsastajan käsittämään, että auto ei ole Japanista, niin hyvä. http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=392.0

Ja ahtimen kanssa ei ole toivoakaan päästä läpi, kun autoa ei ole tehtaalta ahtimella varustettu. Ellei katsastaja ole sitten tosi hyvä kaveri ja on valmis ottamaan vastaan AKE:n haukut / sanktiot.

Eli Suomessa muutettuja autoja kohdellaan valitettavasti tosi tylysti. Muutokset pitää täällä muutoskatsastaa Suomen määräysten mukaan ellei kyseessä ole muuttoauto. Sitten on paljon helpompaa eli riittänee, jos voi osoittaa, että auto täyttää lähtömaan määräykset.

Suosittelen myös olemaan näyttämättä nokka-akseleiden vaihtoa koskevia papereita katsastajalle. Vähäpäästöisen auton moottoria, kun ei saa muuttaa.

Yksi hyvä mahdollisuus tässä kuitenkin on. Eli katti irti ennen katsastusta (jos/kun sellainen on) ja sanot, että autossa ei ole sellaista ollutkaan tai parempi, kun et sano mitään. Näin ollen voit saada tuon 91-mallisen suuripäästöisenä kilpiin. GB:n papereissa ei kai ole mitään mainintaa vähäpäästöisyydestä. Silloin tuon ahtimenkin voisi saada katsastettua pelkällä tehopaperilla eli max 20% lisää tehoa ja sellainen katsastaja katsastamaan, joka ei vaadi 1.8-litraisen jarruja, alustaa ja voimansiirtoa. Pidä kuitenkin huolta, että autosta ei tule vähäpäästöistä. 1991 on muuten viimeinen malli, jonka voi saada suuripäästöisenä kilpiiin


Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: UK/JDM Roadster MazdaSpeed B-SPEC
« Vastaus #5 : 21.10.09 - klo:21:35 »
Jos myyjällä on japanin rekisteriote tai jotain japanin papereita olemassa niin nekin kannattaa pyytää mukaan. Tuossa britti paperissa kun lukee nyt että auto ensirekisteröity 2004 ja jostain pitäis löytää tieto koska auto on oikeesti rekisteröity ekan kerran (ei välttämättä lue britti otteessa).
NA 1,8 turbo

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: UK/JDM Roadster MazdaSpeed B-SPEC
« Vastaus #6 : 21.10.09 - klo:21:36 »
Lainaus käyttäjältä: moregore
Kuulostaa ainakin todella hyvältä ja myyjä vaikuttais ihan asiantuntevalta
Ja yritteliäisyydestä rispektiä kovin. Moni meistä tyytyy tilaamaan välittäjältä auton, edes näkemättä sitä Hymyilee
Kiitos :) Ei ihan, vanhempi herrasmies joka on pitäny autosta hyvää huolta, muttei sen kummemin ymmärrä auton erikoisuutta.
Ei se hakeminen ihmeellistä ole, samanlaista kauppaa, matkat pettymään paikan päälle on vaan kalliimpia

Esimerkkinä kytkimen vaihtoon vastaus

The clutch was changed here - the one taken out was part of the Mazdapeed upgrade - it was very strange looking - very small plates and quite worn - replaced with standard clutch plate - now much more easy to drive in traffic

Olis se mulle kelvannu, vaikka hankalahan se sunnuntai ajeluun tais olla..

Lainaus käyttäjältä: Samsa
eli B-Spec malleissa on vakiona tuo JRSC M45 ahdin? mielenkiintoista... tuota en tiennytkään
B SPEC on kolmea tasoa..
Stage 1, imu ja pakosarja
Stage 2, imu ja pakosarja, nokat ja ecu
Stage 3, ed. + ahdin
Mulla kiikaris oleva on käsittääkseni stage 2

Lainaus käyttäjältä: Marko
Yksi hyvä mahdollisuus tässä kuitenkin on. Eli katti irti ennen katsastusta (jos/kun sellainen on) ja sanot, että autossa ei ole sellaista ollutkaan tai parempi, kun et sano mitään. Näin ollen voit saada tuon 91-mallisen suuripäästöisenä kilpiin. GB:n papereissa ei kai ole mitään mainintaa vähäpäästöisyydestä. Silloin tuon ahtimenkin voisi saada katsastettua pelkällä tehopaperilla eli max 20% lisää tehoa ja sellainen katsastaja katsastamaan, joka ei vaadi 1.8-litraisen jarruja, alustaa ja voimansiirtoa. Pidä kuitenkin huolta, että autosta ei tule vähäpäästöistä. 1991 on muuten viimeinen malli, jonka voi saada suuripäästöisenä kilpiiin
Näin oli ajatus. Japanin papereissa lukee auton täyttävän vuoden 1978 päästörajat, Englantilaisissa ei mitään.

Kevennysrumbahan odottaa, sen tiesin ja kävin männä vkl tutustumassa hrnt:n autoon. Keventäminenhän tekee tunnetusti ajettavuudelle vain hyvää ;)
« Viimeksi muokattu: 21.10.09 - klo:22:21 kirjoittanut samulis »
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: UK/JDM Roadster MazdaSpeed B-SPEC
« Vastaus #7 : 21.10.09 - klo:21:44 »
Koita joka tapauksessa saada se auto suuripäästöisenä kilpiin, vaikka ahdinta ei olekaan. Sen jälkeen voit sellaisen laittaa lain puolesta melko helposti. Ja muutenkin sitä voi muuttaa helpommin eikä esim. nokka-akseleiden vaihtoa tarvitse peitellä.

Varaudu tosiaan keventämisoperaatioon tai yksipaikkaiseen autoon, jos/kun Japanin paperit pitää olla mukana.

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: UK/JDM Roadster MazdaSpeed B-SPEC
« Vastaus #8 : 21.10.09 - klo:23:05 »
Siihen keventämis rumbaan ei kyllä välttämättä joudu. Niissä britti papereissa ei lue, että mistä se auto on alunperin tuotu eikä sinun sitä tarvitse inssille edes kertoa. Jos sitä ei tiettävästi ole japanista tuotu niin miksi siihen pitäisi soveltaa japanin massoja? ;) Tuo saattaa tietysti kaatua siihen jos japanin papereista vaaditaan se alkuperäinen rekisteröimis päivä. Mulla luki oman auton britti otteessa alkuperäinen valmistus vuosi. Mulla hyväksyttiin se, mutta on jotkut inssit vaatineet tarkempiakin selvityksiä tarkemmasta päivästä. Mutta katsastukseen kannattaa ehdottomasti mennä kuitenkin hieman tyhmänä ja siitä että auto on tuotu japanista ei kannata itse mainita yhtään mitään.
NA 1,8 turbo

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: UK/JDM Roadster MazdaSpeed B-SPEC
« Vastaus #9 : 22.10.09 - klo:05:15 »
Mä oon yrittäny kaivaa lisää tietoa tosta B SPECistä, mut tuntuu ettei tää oo mitenkään yleinen paketti.
Miten toi imusarja eroaa vakiosta, jää nähtäväks..
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: UK/JDM Roadster MazdaSpeed B-SPEC
« Vastaus #10 : 25.10.09 - klo:01:49 »
Mahtavaa.
Sain just skannatun kopsun V5:sesta. Auto on rekisteröity Englantiin Mazda MX-5 ja paperissa näkyy UK rekisteröintipäivän lisäksi myös ensi rekisteröintipäivä vuodelta 1991. Täähän vaikuttaa siltä et voisin saada auton kilpiin ilman japanin mallin keventelyä  ;D
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: UK/JDM Roadster MazdaSpeed B-SPEC
« Vastaus #11 : 27.10.09 - klo:21:53 »
Oon tänään viettänyt aikaa wheel whore sivuilla. Tekee pahaa miten halvalla menee englannissa niin hienoja vanteita, harmi ettei budjetti veny, vois ostaa watanabe:t, BBS:t jne..
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: UK/JDM Roadster MazdaSpeed B-SPEC
« Vastaus #12 : 02.11.09 - klo:13:55 »
Mazda on omassa pihassa!

2400 km yhtäsoittoa Leeds-Stc-Tku-Hki takana ja aika väsyny, mutta onnellinen.. Myöhästyttiin Ruotsin lautasta 10 minuuttia.
Keskinopeus Leeds-Stc 87km/h lautat mukaanlukien. Oikeilla rengaspaineilla, luukut kiinni ja 95E:llä (tankkasin 91 vahingossa, kun ei ollu oktaaneita merkitty) 215km/h GPS:ään (n.7800rpm).
Potkua on selkeesti enemmän ku vakiossa, vedot alkaa 4500 kohdilta ja 5500 jälkeen mennään, veto katkee 8000rpm kohdalla.

Nyt kyl painun päiväunille, on niin pihalla koko reissusta..

« Viimeksi muokattu: 02.11.09 - klo:14:54 kirjoittanut samulis »
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

NeoX-

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 60
  • ~Eunos Roadster~
Vs: UK/JDM Roadster MazdaSpeed B-SPEC
« Vastaus #13 : 02.11.09 - klo:17:01 »
Oon tänään viettänyt aikaa wheel whore sivuilla. Tekee pahaa miten halvalla menee englannissa niin hienoja vanteita, harmi ettei budjetti veny, vois ostaa watanabe:t, BBS:t jne..
Elä ny saatana saksavanteita Japsiin laita :o Ne kuuluu jatkeisiin (lue. bmw) ja Vageihin.
"Kids in the backseat cause accidents. Accidents in the backseat cause kids. Stick to a two seater."

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: UK/JDM Roadster MazdaSpeed B-SPEC ::PIHASSA!::
« Vastaus #14 : 02.11.09 - klo:19:14 »
Onnea uuden auton johdosta!  :)