Muutama kommentti:
Jos tällaista laitetaan pystyyn, kannattaa lähteä niin kevyillä järjestelyillä kuin mahdollista.
Miata Clubin ratapäivät ovat mielestäni kaikille tarkoitettuja eli kaikkien pitää päästä ajamaan koko ajan.
Jos halutaan jonkinlainen kisa järjestää, niin sitä varten pitää tehdä oma ratavaraus, joka voi kyllä olla vaikka heti Miata Clubin ratavarauksen jälkeen. Erona on kuitenkin se, että Miata Clubi ei maksa tuota ratavarausta, vaan kisailijat maksavat sen itse.
Kisailu vaatii järjestelyitä, kuten aika-ajon ajanoton, liputuksen, kierrosten laskennan, tuomaroinnin, tulospalvelun yms. Nämäkin voidaan toki toteuttaa kevyesti mutta jollakin tavalla niistä pitää huolehtia.
Kun näitä luokkia on jo olemassa esim. Ruotsissa, Britanniassa, USA:ssa, niin sääntöjä kannattaa tosiaan ottaa näistä sarjoista monestakin syystä. Ensinnä joku on niitä jo valmiiksi miettinyt ja niitä on testattu eli ne ovat varmaankin toimivia. Itse laittaisin mahdollisimman vapaan osien valinnan. En siis sitoisi iskareita, vanteita, jousia tai muitakaan osia mihinkään merkkiin tai painorajoihin, koska monessa autossa on ostettaessa toimiva alusta + vanteet +muita palikoita esim. lukkoperä Eli olisi aika hullua vaatia ehjien ja toimivien osien vaihtoa toisiin/esim. lukon vaihtoa avoimeen perään --> kulut alas ainakin alussa. Ja lisäksi tällainen mahdollistaa auton "pikkuparantelut" matkan varrella.
Edit: renkaat olisi tosiaan hyvä rajoittaa johonkin tiettyyn edulliseen vaihtoehtoon esim. Hankook RS2:een
Varmaankin kannattaisi aloittaa siten, että katsotaan löytyykö kiinnostuneita ja jos löytyy, niin aloitetaan ihan peruskierrosaikakisailulla esim. Ahveniston vapailla harjoitteluvuoroilla keskiviikkoisin. Eli kuka ajaa nopeimman kierroksen on "voittaja". Tästä seuraava askel voisi olla ratavuoron varaaminen ja pikkukisa esim. 10 kierrosta.
Pakollisia juttuja autossa pitäisi mielestäni olla mahdollisimman vähän. Samuliksen mainitsemat turvavarusteet häkki+penkki+vyöt+katkaisin+sammutin ovat tosiaan hyvät vaatimukset.
Moottorin pitäisin ehdottomasti 100% vakiona ml. moottorinohjaus, koska moottorin virittämiseen uppoaa helposti tonneittain rahaa. Jenkkisarjan rajoitukset 1.8-koneille: vakioilmanotto + throttle restrictor mitähän tämä on suomeksi? ovat varmaankin hyvät yhdessä minimipainojen kanssa, että saadaan mahdollisimman paljon autoja samaan luokkaan. Eli 1.6-litraisissa saisi olla vapaavirtausilmanotto eikä tuota rajoitinta.
Suurin rajoittava tekijä tässä on varmasti se, että monen auto ei sovellu tällaiseen kisailuun tehtyjen muutosten takia. Tämä on toisaalta hyvä, koska omaa harrastelelua ei yleensä haluta rikkoa/vaarantaa. Toisaalta taas tulee aika kalliiksi ostaa auto pelkästään radalle mutta jokainen tekee omat valintansa.
Hauskaa tämä varmasti olisi mutta myöskin kallista ja ihan ensimmäisenä pitää opetella ajamaan kovaa/kilpaa