Kirjoittaja Aihe: MX-5 racing  (Luettu 5225 kertaa)

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
MX-5 racing
« : 06.10.10 - klo:21:30 »
Tällainen olisi hieno sarja Suomessakin eli lähes vakioilla 115 hv NA:illa oma kilpasarja:
http://www.ilmotorsport.de/racing/racing_series.php5?PHPSESSID=a28d9183b5210e2d5373c11d5da578c3
Kun moottoria ei saa juurikaan virittää ja muutenkin muutoksia ei saa kovin paljoa tehdä, niin kustannukset pysyvät kurissa. Lisäksi kun kaikilla on samat renkaat, vanteet ja iskarit, niin kuski ratkaisee enemmän kuin kalusto.

Stef

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 430
Vs: MX-5 racing
« Vastaus #1 : 06.10.10 - klo:21:51 »
Kuulostaa, ja varmaan onkin tosihauskaa   :D
Ensimmäinen MX-5 1,6l NB-98
Toinen Mx-5 1,8l NBFL -00

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: MX-5 racing
« Vastaus #2 : 07.10.10 - klo:00:43 »
Ruotsissahan on ollu pitkään jo samanlainen sarja
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: MX-5 racing
« Vastaus #3 : 07.10.10 - klo:04:32 »
Ruotsissa, UK:ssa, jenkeissä on vissiin kolme vai neljä eri luokkaa joista ainakin kaks on puhtaasti miata luokkia. Spec miatalta löytyy taulukot miten NA 1.6 ja 1.8 vertautuu minimipainojensa puolesta keskenään ja NB 1.8.

Laitetaanko kilpaluokka pystyyn aka jäsenten väliset. Porsche clubilta vois ottaa mallia.
Jotta kulut pysyy kurissa --> panostus turvallisuuteen.
Hyväksytty täyshäkki, sammutin, päävirtakatkaisin, penkki&vyöt.  
Vapaa valintaiset vanteet, tietty paino ja kokoraja, renkaana RS-2.
Vakio kone (ehjän koneen avaaminen kesken kauden kiellettyä, jenkeissä koneet rakennetaan joka kisaan uusiks), ilman putsari vapaa, Amf/maf pakollinen. Pakosarja&putkisto vapaa, db raja Ahveniston alempi (96db? edullisemmat ratavuokrat). Alusta: iskarit samat kaikilla, esim Koni jne edullinen jolla on toimiva huolto organisaatio Suomessa (yks säätö rebound/bound, korkeuden säätö? Esim TEINin mono flexit ois kivat mut maksaa uutena 3 kertaa auton hinnan) jouset, puslat, kallistuksenvakaajat ja koiran luut vapaat, muuten vakioalusta. Avoin perä.
3 tunnin ratapäivistä vika tunti skaballe (aika-ajo ja lyhyt kisa).    

http://en.wikipedia.org/wiki/Spec_Miata
http://www.nasaproracing.com/proracing/sm.html

Harmi ettei Endurancessa saa kilpailla avoautoilla..
« Viimeksi muokattu: 07.10.10 - klo:07:16 kirjoittanut samulis »
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: MX-5 racing
« Vastaus #4 : 07.10.10 - klo:11:09 »
Muutama kommentti:

Jos tällaista laitetaan pystyyn, kannattaa lähteä niin kevyillä järjestelyillä kuin mahdollista.

Miata Clubin ratapäivät ovat mielestäni kaikille tarkoitettuja eli kaikkien pitää päästä ajamaan koko ajan.
Jos halutaan jonkinlainen kisa järjestää, niin sitä varten pitää tehdä oma ratavaraus, joka voi kyllä olla vaikka heti Miata Clubin ratavarauksen jälkeen. Erona on kuitenkin se, että Miata Clubi ei maksa tuota ratavarausta, vaan kisailijat maksavat sen itse.

Kisailu vaatii järjestelyitä, kuten aika-ajon ajanoton, liputuksen, kierrosten laskennan, tuomaroinnin, tulospalvelun yms. Nämäkin voidaan toki toteuttaa kevyesti mutta jollakin tavalla niistä pitää huolehtia.

Kun näitä luokkia on jo olemassa esim. Ruotsissa, Britanniassa, USA:ssa, niin sääntöjä kannattaa tosiaan ottaa näistä sarjoista monestakin syystä. Ensinnä joku on niitä jo valmiiksi miettinyt ja niitä on testattu eli ne ovat varmaankin toimivia. Itse laittaisin mahdollisimman vapaan osien valinnan. En siis sitoisi iskareita, vanteita, jousia tai muitakaan osia mihinkään merkkiin tai painorajoihin, koska monessa autossa on ostettaessa toimiva alusta + vanteet +muita palikoita esim. lukkoperä Eli olisi aika hullua vaatia ehjien ja toimivien osien vaihtoa toisiin/esim. lukon vaihtoa avoimeen perään --> kulut alas ainakin alussa. Ja  lisäksi tällainen mahdollistaa auton "pikkuparantelut" matkan varrella.

Edit: renkaat olisi tosiaan hyvä rajoittaa johonkin tiettyyn edulliseen vaihtoehtoon esim. Hankook RS2:een

Varmaankin kannattaisi aloittaa siten, että katsotaan löytyykö kiinnostuneita ja jos löytyy, niin aloitetaan ihan peruskierrosaikakisailulla esim. Ahveniston vapailla harjoitteluvuoroilla keskiviikkoisin. Eli kuka ajaa nopeimman kierroksen on "voittaja". Tästä seuraava askel voisi olla ratavuoron varaaminen ja pikkukisa esim. 10 kierrosta.

Pakollisia juttuja autossa pitäisi mielestäni olla mahdollisimman vähän. Samuliksen mainitsemat turvavarusteet häkki+penkki+vyöt+katkaisin+sammutin ovat tosiaan hyvät vaatimukset.

Moottorin pitäisin ehdottomasti 100% vakiona ml. moottorinohjaus, koska moottorin virittämiseen uppoaa helposti tonneittain rahaa. Jenkkisarjan rajoitukset 1.8-koneille: vakioilmanotto + throttle restrictor mitähän tämä on suomeksi? ovat varmaankin hyvät yhdessä minimipainojen kanssa, että saadaan mahdollisimman paljon autoja samaan luokkaan. Eli 1.6-litraisissa saisi olla vapaavirtausilmanotto eikä tuota rajoitinta.

Suurin rajoittava tekijä tässä on varmasti se, että monen auto ei sovellu tällaiseen kisailuun tehtyjen muutosten takia. Tämä on toisaalta hyvä, koska omaa harrastelelua ei yleensä haluta rikkoa/vaarantaa. Toisaalta taas tulee aika kalliiksi ostaa auto pelkästään radalle mutta jokainen tekee omat valintansa.

Hauskaa tämä varmasti olisi mutta myöskin kallista ja ihan ensimmäisenä pitää opetella ajamaan kovaa/kilpaa  :)
« Viimeksi muokattu: 07.10.10 - klo:11:15 kirjoittanut Marko »

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: MX-5 racing
« Vastaus #5 : 07.10.10 - klo:11:19 »
Lisäys edelliseen:
Hyvänä puolena "kakkosmiatassa" olisi se, että sellaisen voisi pitää kilvissä, kun verot ovat pienet ja auton voi laittaa seisontaan aina, kun se ei ole käytössä. Liikennevakuutustakin maksetaan ainakin Tapiolassa vain niiltä päiviltä kuin auto on ajossa. Liikennäkäytöstä poisto/käyttöönotto taitaa maksaa alle kympin eli alle 20 euroa / ajokerta + liikennevakuutuspäivät. Eli ei tarvitsisi hankkia vetoautoa+traileria+säilytyspaikkaa autolle.

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: MX-5 racing
« Vastaus #6 : 07.10.10 - klo:11:58 »
Siirtokilvet on 17€/5vrk
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: MX-5 racing
« Vastaus #7 : 07.10.10 - klo:12:04 »
Mitä siirtokilpien saamisen edellytyksenä on? Eli pitääkö olla katsastettu, liikennevakuutettu, verotettu tms.? Saako noita 5 vkr kilpiä ottaa kuinka monta tahansa peräkkäin vai onko jotenkin rajoitettu?

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: MX-5 racing
« Vastaus #8 : 07.10.10 - klo:12:07 »
Voimassa oleva liikennevakuutus riittää. Sitä saako niitä kuinka monta peräkkäin osaa vastata katsastuskonttori.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: MX-5 racing
« Vastaus #9 : 07.10.10 - klo:12:50 »
Nyt löytyi:
http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Väliaikainen+käyttö/Siirtolupa/Siirtolupa.htm

Edit: ei onnistu laillisesti kisapaikalle siirtoon. Löytyy klikkaamalla linkkiä tai suoraan täältä:
http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Väliaikainen+käyttö/Siirtolupa/Suomessa+rekisteröidyn+ajoneuvourheilun+valtakunnallisen+keskusjärjestön+kilpailukalenteriin+kuuluva.htm
« Viimeksi muokattu: 07.10.10 - klo:13:20 kirjoittanut Marko »

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: MX-5 racing
« Vastaus #10 : 07.10.10 - klo:20:17 »
Mä ainakin olisin kiinnostunut. Tosin kyllä joutis vissiin hommaamaan toisen auton ihan tota varten, mut tohon kelpaa vähän huonompi kuntoinenkin ja niitä saa saksasta halvalla. Eikä tosiaan liian tiukkoja vaatimuksia (esim just jonkun tietyn merrkiset iskarit) niin pysyy homma halpana, kun pystyy hyödyntää helpommin esim käytettyä osaa jota sattuu olemaan tarjolla. Esim ite mielelläni hyödyntäisin tosta toisesta autosta noi kybin iskarit.

Ruotsissa, UK:ssa, jenkeissä on vissiin kolme vai neljä eri luokkaa joista ainakin kaks on puhtaasti miata luokkia. Spec miatalta löytyy taulukot miten NA 1.6 ja 1.8 vertautuu minimipainojensa puolesta keskenään ja NB 1.8.
Laitetaanko kilpaluokka pystyyn aka jäsenten väliset. Porsche clubilta vois ottaa mallia.
Jotta kulut pysyy kurissa --> panostus turvallisuuteen.
Hyväksytty täyshäkki, sammutin, päävirtakatkaisin, penkki&vyöt.  
Vapaa valintaiset vanteet, tietty paino ja kokoraja, renkaana RS-2.
Vakio kone (ehjän koneen avaaminen kesken kauden kiellettyä, jenkeissä koneet rakennetaan joka kisaan uusiks), ilman putsari vapaa, Amf/maf pakollinen. Pakosarja&putkisto vapaa, db raja Ahveniston alempi (96db? edullisemmat ratavuokrat). Alusta: iskarit samat kaikilla, esim Koni jne edullinen jolla on toimiva huolto organisaatio Suomessa (yks säätö rebound/bound, korkeuden säätö? Esim TEINin mono flexit ois kivat mut maksaa uutena 3 kertaa auton hinnan) jouset, puslat, kallistuksenvakaajat ja koiran luut vapaat, muuten vakioalusta. Avoin perä.
3 tunnin ratapäivistä vika tunti skaballe (aika-ajo ja lyhyt kisa).    
http://en.wikipedia.org/wiki/Spec_Miata
http://www.nasaproracing.com/proracing/sm.html
Harmi ettei Endurancessa saa kilpailla avoautoilla..
Mä kyllä ehdottaisin että ainakin aluksi ajetaan vaan ihan kelloa vastaan. Jos ajetaan ihan kunnon kisaa jossa on on useita autoja samaan aikaan radalla, niin osumia tulee varmasti ja aika harva on valmis riskeeraamaan sitä katuautoaan. Aluksi tuskin kovin montaa täysin tota varten rakennettua autoa löytyy tai sellaisia jotka ei ulkokuoresta juurikaan piittaa.
NA 1,8 turbo

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: MX-5 racing
« Vastaus #11 : 07.10.10 - klo:20:28 »
Time attack -tyyppinen kisa voisi olla aika hyvä juttu ainakin alussa, kuten Atte ehdotti. Se mahdollistaisi myös esim. kimppa-autojen hankinnan eli samalla autolla voisi ajaa vaikka 2 tai 3 ajajaa, jotka omistavat auton yhdessä.

Tosin kimppa-auto mahdollistuisi myös kilpa-ajossakin, jos ajettaisiin vaikka kaksi lähtöä. Silloin toinen omistaja ajaisi toisen ja toinen toisen lähdön. Ja jos omistaisi auton yksin, niin voisi ajaa itse molemmat lähdöt.

Jos tätä lähdetään tosissaan edistämään, niin varmaankin säännöistä päästään sopuun, kun jokainen varmasti toivoo alhaisia kustannuksia  :)

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: MX-5 racing
« Vastaus #12 : 07.10.10 - klo:21:52 »
kuinka moni olisi kiinnostunut, jos tällainen sarja saadaan käyntiin?

walesi

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 168
Vs: MX-5 racing
« Vastaus #13 : 07.10.10 - klo:22:09 »
Kiinnostunut, tosin 1 auto lisää ei juuri houkuta kun kilpuria ei taivasalla viitsisi seisottaa
Mullapa onkin Tom Matanon nimmari takaluukun kannessa :)

ile

  • Kerholainen
  • Juniori
  • Viestejä: 18
Vs: MX-5 racing
« Vastaus #14 : 07.10.10 - klo:22:53 »
Juuri vakio -Miatan hankkineena tämä tietenkin kiinnostaa! Laitoin autoon 215,40,16 kesärattaat joten onko muulla kuin kehällä väliä? Ei sillä että nuo kummit mitään radalla pitäisi.. Entäs kaaret?
Tulokas