Kirjoittaja Aihe: MX-5 racing  (Luettu 5224 kertaa)

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: MX-5 racing
« Vastaus #15 : 08.10.10 - klo:13:09 »
Isoimmat kysymykset tässä lienevät ratamiatan hankinta ja sen säilytys + hoitaminen eli kokonaisuudessaan kyse on rahasta. Kannattaako tätä edistää esim. siten, että kootaan porukkaan kasaan miettimään asiaa? Siis ilman sitoumuksia osallistumisesta/auton ostamisesta, ihan pohtimaan vaan.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: MX-5 racing
« Vastaus #16 : 10.10.10 - klo:14:49 »
Edellä esitetty kilpasarja ei taida saada riittävää määrää osallistujoita. Juteltiin Nextin kanssa puhelimessa pari kertaa asiasta ja mietittiin kevyempiä järjestelyitä ja matalampaa osallistumiskynnystä.

Miltä kuulostaisi seuraavanlainen kisailu:

Varataan ylimääräinen tunti johonkin ratavuoroon esim. Ahveniston perinteisen kahden tunnin lisäksi yksi tunti, jona toteutetaan kisailu.

kisailijat jaetaan tehopainoluokkiin täältä löytyvin säännöin:
http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=890.0

Kisa käydään periaatteella kilpailija toista vastaan, joista voittaja menee jatkoon.

Kisapari lähetetään esim. 15 sek erolla radalla ja ajetaan yksi kierros. Jos kierroksen jälkeen väliä on enemmän kuin 15 sek, ensimmäisenä lähtenyt voittaa. Jos väliä on vähemmän kuin 15 sek, jälkimmäisenä lähtenyt voittaa.

Lähetys esim. Ahveniston varikon portilta seisovalla lähdöllä ja aikaerotuksen tarkastus samassa kohdassa. Tämän jälkeen ajetaan yksi jäähdyttelykierros ja sen jälkeen varikolle.

Kilpailu on siis ns. pudotuskilpailu kuten esim. tennis, kiihdytysajot, nyrkkeily yms. lajit Esim.

kilpailijat 1 ja 2 ajavat keskenään --> kilpailija 2 voittaa
kilpailijat 3 ja 4 ajavat keskenään --> kilpailija 3 voittaa
loppukilpailu ajetaan kilpailijoiden 2 ja 3 välillä

Ohittaminen on kielletty (eikä ole tarpeenkaan, koska tällaisessa tilanteessa takimmainen voittaa kuitenkin)

Jokainen ajaa omalla vastuullaan

Pakollinen varustus on kypärä. Turvakaari on suositeltava mutta ei pakollinen

Luokka ajetaan, jos löytyy vähintään 2 ilmoittautunutta

Kilpailijat arvotaan pudotuskaavioon

Etukäteen määritellään tarkat lähtöhetket radalla ja kilpailija vastaa siitä, että on lähtöpaikalla oikealla hetkellä. Jos kilpailija ei ole paikalla, kun pitäisi, suoritus hylätään. Tämä ihan sen takia, ettei aikataulu veny.

Kisaan voi osallistua ainoastaan MX-5-autoilla (MX-5, Miata, Eunos Roadster)

Näitä sääntöjä toki tarkastellaan, tarkennetaan/muutetaan ennen ensimäistä kisailua.

Laittakaan alustavasti vastauksia, jos olette kiinnostuneita osallistumaan. Laittakaa samalla tieto myös mihin luokkaan osallistuisitte.






Nicotine

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 836
Vs: MX-5 racing
« Vastaus #17 : 10.10.10 - klo:17:21 »
Kuulostaa ehdottomasti hyvältä suunnitelmalta. Itsellä kuitenkin sen verran vähän ajokokemusta radalta, että tuntumaa täytyy vielä hakea ennen kun varsinaisesti uskaltaa "kisailemaan" lähteä. Mutta kunhan sitä kertyy niin tälläseen touhuun kiinnostais lähteä kyllä mukaan. Vähän kuitenkin katuauton käyttö kisailussa myös arvelluttaa. Joku Na-mallin ratalelu tietty vois olla..  ::)
1.8 NB -98
ja pari muuta ruoskaa..

walesi

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 168
Vs: MX-5 racing
« Vastaus #18 : 10.10.10 - klo:18:38 »
Kiinnostaa. Tässä pitäis olla meille kädettömille tasoitus niinkuin golfissa.
Mullapa onkin Tom Matanon nimmari takaluukun kannessa :)

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: MX-5 racing
« Vastaus #19 : 10.10.10 - klo:19:03 »
Ehdottomasti mukana. Joko luokassa 2 tai 3.

Tämä on kyllä loistava idea, ja osallistumiskynnys on ainakin itsellä todella matalalla. Tässä kun radalla ei ole ylimääräistä trafiikkia, ja ohitustilanteita ei synny, niin on jopa turvallisempaa kuin normi ratapäivillä ajelu.

Mitenkäs tuo luokkajako, renkaita ei ainakaan nykyisellään oteta huomioon, eli pitäisikö tuohon laittaa joku raja? Eli vaikka tietyn treadwearin alittavan kumit heittää auton yhtä luokkaa ylemmäs.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: MX-5 racing
« Vastaus #20 : 10.10.10 - klo:19:54 »
Mitenkäs tuo luokkajako, renkaita ei ainakaan nykyisellään oteta huomioon, eli pitäisikö tuohon laittaa joku raja? Eli vaikka tietyn treadwearin alittavan kumit heittää auton yhtä luokkaa ylemmäs.

Keskusteltiin renkaista ja muista nopeuteen vaikuttavista asioista hallitusjäsenten kanssa, kun mietittiin tuota luokkajakoa. Lopputulos oli, että jaetaan autot luokkiin vain tehopainosuhteen mukaan. Tarkoitus on tukea pyrkimyksiä rakentaa autosta nopeampi ja parempi eikä asettaa esteitä parannuksille, kuten renkaille.

Ja rengaspäivitykset ovat kuitenkin "edullisia" parannuksia. Ainakin kun verrataan moottorin virittämiseen, johon uppoaa helposti enemmän rahaa kuin alkupään autoilla on arvoa. Esim. 185/60-14 Toyo R888:t maksavat Suomeen toimitettuna n. 400 euroa. Katselin Samuliksen autossa ko. kumeja ja huomasin, että maahan osuva pinta on vain reilun sentin kapeampi kuin omat 215/45-15 T1R:t. Eli aika edullisesti saa halutessaan huippurenkaat.

Edit* lisäksi on niin paljon muitakin nopeuteen vaikuttavia asioita, kuten alusta, lisätuet, lukkoperä yms. että näiden "sanktioiminen" menisi turhan vaikeaksi

Edit 2* jos/kun säännöt lyödään lukkoon, voitaisiin niihin laittaa vaatimus, että renkaiden pitää olla katukäyttöön hyväksyttyä. Toisin sanoen esim. ratasliksit eivät käy.
« Viimeksi muokattu: 10.10.10 - klo:20:07 kirjoittanut Marko »

Tommi

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 289
  • 1,6 Sutii...
Vs: MX-5 racing
« Vastaus #21 : 10.10.10 - klo:20:26 »
Mukana,varmaan luokka 2.

Pitääkin ensi viikolla aloittaa puslien vaihto rumba,sitten tilata renkaita,niin paketti alkaa olla kasassa.

Turvakaari...hmm...
BRG -91.,Energy Suspension,HEL,Cobra,Cusco,K&N,SPAX,schroth,KUMHO  ym. pskaa, kiinni autossa.. Pitäs oppia ajamaan...

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: MX-5 racing
« Vastaus #22 : 10.10.10 - klo:20:29 »
Mitenkäs tuo luokkajako, renkaita ei ainakaan nykyisellään oteta huomioon, eli pitäisikö tuohon laittaa joku raja? Eli vaikka tietyn treadwearin alittavan kumit heittää auton yhtä luokkaa ylemmäs.

Keskusteltiin renkaista ja muista nopeuteen vaikuttavista asioista hallitusjäsenten kanssa, kun mietittiin tuota luokkajakoa. Lopputulos oli, että jaetaan autot luokkiin vain tehopainosuhteen mukaan. Tarkoitus on tukea pyrkimyksiä rakentaa autosta nopeampi ja parempi eikä asettaa esteitä parannuksille, kuten renkaille.

Ja rengaspäivitykset ovat kuitenkin "edullisia" parannuksia. Ainakin kun verrataan moottorin virittämiseen, johon uppoaa helposti enemmän rahaa kuin alkupään autoilla on arvoa. Esim. 185/60-14 Toyo R888:t maksavat Suomeen toimitettuna n. 400 euroa. Katselin Samuliksen autossa ko. kumeja ja huomasin, että maahan osuva pinta on vain reilun sentin kapeampi kuin omat 215/45-15 T1R:t. Eli aika edullisesti saa halutessaan huippurenkaat.

No tämä on kyllä totta, saa aika monella eurolla virittää vaparia jotta tehonnousulla saisi saman vaikutuksen kierrosaikaan mitä esim. r888 tekee, verrattuna johonkin ihan perus kumiin.

Ja kun nyt aloin asiaa miettimään, niin kyllähän nykyiselläänkin luokkien sisälle mahtuu varsin eri nopeuksisia autoja. Esim. täysin vakio 1.8l na (1050kg, 8kg/hv ) vs. reippaasti kevennetty ja alustaltaan paranneltu 1.6l na (815kg, 7kg/hv) kulkevat varmasti aivan eri aikoja, vaikka ovatkin samassa luokassa.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: MX-5 racing
« Vastaus #23 : 10.10.10 - klo:20:35 »
Ja kun nyt aloin asiaa miettimään, niin kyllähän nykyiselläänkin luokkien sisälle mahtuu varsin eri nopeuksisia autoja. Esim. täysin vakio 1.8l na (1050kg, 8kg/hv ) vs. reippaasti kevennetty ja alustaltaan paranneltu 1.6l na (815kg, 7kg/hv) kulkevat varmasti aivan eri aikoja, vaikka ovatkin samassa luokassa.

Joo, näin se on eli luokassa on aika eri nopeuksisia autoja mutta luokkia ei mielestäni kannata ainakaan lisätä. Ehkä pikemminkin vähentää tai pitää ainakin ennallaan. Muuten tarvitaan jokaiselle autolle oma luokkansa ja se ei varmasti ole tarkoitus.

Nicotine

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 836
Vs: MX-5 racing
« Vastaus #24 : 10.10.10 - klo:20:37 »
Taitaa tällä hetkellä noissa luokissa olla sen verran erinopeuksisia kuskejakin että ei noi luokkajaot kovin nopeesti muodostu ongelmaks.
1.8 NB -98
ja pari muuta ruoskaa..

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: MX-5 racing
« Vastaus #25 : 10.10.10 - klo:21:17 »
Mukana.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

diskis

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 362
Vs: MX-5 racing
« Vastaus #26 : 10.10.10 - klo:21:20 »
Miten sen ajo-opetuksen kanssa josta kyseltiin toisessa keskustelussa?
Olisi nimittäin kiinnostusta tähän kisailuun, mutta tuntuu turhalta osallistua kun rata-ajon perusteet vielä puuttuu. Kierrosaikani olisivat kilpailukykyisiä luokka kakkosessa, mutta kun auto on kolmos ja nelosluokan välisellä rajalla, niin ei paljon hyödytä kilpailla...

  _____/_____
D'-.    | /  )
'(O)'-...'(O)'

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: MX-5 racing
« Vastaus #27 : 10.10.10 - klo:23:27 »
Miten sen ajo-opetuksen kanssa josta kyseltiin toisessa keskustelussa?
Olisi nimittäin kiinnostusta tähän kisailuun, mutta tuntuu turhalta osallistua kun rata-ajon perusteet vielä puuttuu. Kierrosaikani olisivat kilpailukykyisiä luokka kakkosessa, mutta kun auto on kolmos ja nelosluokan välisellä rajalla, niin ei paljon hyödytä kilpailla...

En yhtään tiedä minkälaisia aikoja diskis ajaa, ja että minkälaiselle opetukselle siis on tarvetta, mutta voisin heittää tähän väliin omat kokemukseni, joista voi olla apua ainakin hitaimmille kuskeille.

Mulle autto ihan älyttömästi kun pääsin muutamaksi kierrokseksi Nextin kyytiin kesällä. Näin että miten autolla voi (ja pitää?) ajaa, ja luonnollisesti tuli ne ajolinjatkin käytyä samalla läpi.

Eniten autto se että näki mistä ne auton rajat löytyy, ja että vaikka pidon raja ylittyykin, niin tilaa on reilusti, kunhan ajolinja on edes jotenkin järkevä. Eli kun näin miten se auto oikein käyttäytyy kovemmassa vauhdissa, niin uskalsin itsekkin lisätä mutkiin vauhtia sen 10-30km/h ja samalla selkisi ajolinjojen merkitys. Aiemmin kun vauhtia oli niin vähän että ajolinjoilla ei oikeastaan ollut mitän väliä, mutkista kun selviää läpi vaikka minkälaista linjaa, jos vauhtia on tarpeeksi vähän. Ja silti kuvittelin että jos ajan yhtään kovempaa, niin auto lähtee lapasesta ja päädyn varmasti kaiteeseen ::)

Aiemmin taisi kierrokset ahvenistolla olla jotain alle 2min, ja tuosta putosi heti 10sek pois, vaikka en sillä kertaa ehtinyt ajaa kuin pari kierrosta "opetuksen" jälkeen. Seuraavalla ahveniston reissulla sain ajettua hieman enemmän kierroksia, niin ajaksi sain jo 1.44,xx ja itsekkin näen / tiedän paikat joista saa helposti nipistettyä kymmenyksiä ajasta pois. Yhäkin eniten vauhtia rajoittaa uskallus, mutta sitä tulee kokoajan lisää, ja niistä "pelottavista" mutkista uskaltaa joka kerta ajaa hieman kovempaa, ja lähestyen hiljalleen sitä oikeaa ajolinjaa. Ensikesän tavoiteaikana 1.40 ja pidän sitä täysin realistisena ja järkevänä tavoitteena.

Jos en olisi hypännyt Nextin (tai kenenkään muun kunnolla ajavan) kyytiin, niin ajaisin varmasti yhäkin tuollasia hieman alle 2min aikoja, eli joka mutkaan reilusti jarruttaen, ja jättäen auton potentiaalin lähes kokonaan käyttämättä. Eli suosittelen teille kaikille muillekkin mummoilioille (joista 1.40 kierrosaika ahvenistolla tuntuu täysin utopistiselta käsitteeltä) hyppäämään jonkun hieman kokoneemman kuskin kyytiin :)

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: MX-5 racing
« Vastaus #28 : 10.10.10 - klo:23:53 »
Mä oon kanssa mukana ja luokka 4. Täytynee vielä talven aikana tilailla jotkut 225:t r888:t omaankin niin ei sit renkaista jää kiinni pärjääminen. ;D
NA 1,8 turbo

walesi

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 168
Vs: MX-5 racing
« Vastaus #29 : 11.10.10 - klo:11:17 »
Vanhat ihmiset mummoilee kauemmin ja perusteellisemmin. Mitä ei nuorena osaa, sen oppmiseen menee vanhana sen kauemmin, jos yleensä oppii ollenkaan.

Toisaalta, että on voittajia, täytyy olla häviäjiäkin :)
Mullapa onkin Tom Matanon nimmari takaluukun kannessa :)