Miata.fi

Yleinen => Sisusta, kori ja katto => Aiheen aloitti: tuma - 03.02.10 - klo:03:09

Otsikko: NA windblocker IL motrsport vs MX5parts
Kirjoitti: tuma - 03.02.10 - klo:03:09
Ostin ensimmäisen avoauton (vm 91) ja tuntuu että tuollainen pitäisi ostaa, kun kotimatkalla jokunen kilometri moottoritietäkin.

Kumpi näistä malleista sitten parempi? IL pienempi ja nätimpi (?), mutta onko myös tehottomampi? Netistä ei löytynyt oikein muuta tietoa kuin että huono windblocker on vain tiellä eikä tarvittaessa kunnolla auta... Olenhan ymmärtänyt oikein että nuo mallit taittuvat siihen hattuhyllylle, kun eivät ole tarpeen.

http://www.ilmotorsport.de/shop/article_detail.php5?aid=295&oid=587
http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php?currency=EUR&products_id=137


Muutenkin saa aloittevalle Miata harrastajalle kertoa kumpi noista kaupoista on ns parempi... Paljolti varmaan makuasioita, hintoja en ehtinyt vielä tarkasti vertailemaan, mutta markkinat varmaan ajaneet suunilleen samaan tasoon?
Onko kaupoissa muuten suurta eroa? Toimitusvarmuus, -nopeus, laatu, takuut ym...

Jotain muutakin tarttee varmaan kevääksi ostaa pientä mukavaa räplättävää. Auto täysin stock tällä hetkellä lukuunottamatta isoja kesäpyöriä. Josko sitten ens talvena jotain isompaa laitettavaa...
Otsikko: Vs: NA windblocker IL motrsport vs MX5parts
Kirjoitti: Samuli - 03.02.10 - klo:04:50
Ymmärsinköhän väärin? mutta mun mielestä kummatkin on IL:n tekemiä? Onko kyseessä sama tuote?
Otsikko: Vs: NA windblocker IL motrsport vs MX5parts
Kirjoitti: akir0 - 03.02.10 - klo:07:43
Ostin ensimmäisen avoauton (vm 91) ja tuntuu että tuollainen pitäisi ostaa, kun kotimatkalla jokunen kilometri moottoritietäkin.

Kumpi näistä malleista sitten parempi? IL pienempi ja nätimpi (?), mutta onko myös tehottomampi? Netistä ei löytynyt oikein muuta tietoa kuin että huono windblocker on vain tiellä eikä tarvittaessa kunnolla auta... Olenhan ymmärtänyt oikein että nuo mallit taittuvat siihen hattuhyllylle, kun eivät ole tarpeen.

Windblockkeri on mielestäni aika ehdoton hankinta ajomukavuutta ajatellen, eli tilaukseen vaan. Toi tosiaan taittuu hattuhyllylle kun sitä ei tarvitse ja ajon aikana voi nostaa/laskea tarvittaessa. Ja useiden style barien kanssakin tota voi vielä käyttää.

Omat kokemukset on mx5partsista jossa homma toimii, mutta siellä toi näytti tällä hetkellä maksavan aika paljon, eli jos nyt oisin tilaamassa niin sitten IL:stä. Sieltäkin kuulemma tavarat ihan ok tulevat.
Otsikko: Vs: NA windblocker IL motrsport vs MX5parts
Kirjoitti: VesCu - 03.02.10 - klo:10:40
Itseasiassa taitaa olla sama tuulisuoja, autot on vaan erilaiset. NAn penkkien niskaosa on matalemmalla, niin sama suoja vaan näyttää pienemmältä NBssä.

I.L.Motorsport on yleensä jonkun verran kalliimpi pulju kuin MX5Parts. Tosin just erikoistarjoukset on sitten halvempia. MX5Parts myy paljon I.L. tuotteita.
Molemmissa on toimivat nettikaupat ja tavaran tulo on luotettavaa. I.L. tuotapaletti tosin on aika paljon kattavampi ja sieltä löytyy enempi spesiaalimpaa palikkaa. Esimerkkinä kokonaan uudestaan muotoiltu keskikonsoli (siis istuinten välissä.) Suosittelen.
Otsikko: Vs: NA windblocker IL motrsport vs MX5parts
Kirjoitti: _paffa - 03.02.10 - klo:19:03
Henkilö, keneltä autoni ostin, oli sitä mieltä että ihan turha kapistus. Tuulee niskaan jokatapauksessa oli windblokkeri tai ei. :)

Omakohtaista kokemusta ei siis ole, joten en sen enempää ota asiaan kantaa :D

- Pasi
Otsikko: Vs: NA windblocker IL motrsport vs MX5parts
Kirjoitti: Marko - 03.02.10 - klo:19:25
Ainakin NA:ssa windblockerilla on iso merkitys, kun ajaa vähänkin kovempaa.
Otsikko: Vs: NA windblocker IL motrsport vs MX5parts
Kirjoitti: diskis - 03.02.10 - klo:19:27
Kyllä se windblocker auttaa selvästi jos on myös ikkunat kiinni. Ei sen tarvitse olla edes iso, mun taitaa olla pikkasen pienempi kun ne listatut. Jos on ikkunat auki niin ei siitä blockerista pahemmin hyötyä ole. Ero on sellainen että auton voi "siivota" irtoroskista avaamalla ikkunat ja painamalla blockeri alas. Yksin kun ajan niin kaikki on auki ja hiukset pystyssä niin kun avoautossa pitääkin olla, mutta kun on tyttöystävä kyydissä niin kaikki on siististi kiinni :)
Otsikko: Vs: NA windblocker IL motrsport vs MX5parts
Kirjoitti: Make - 03.02.10 - klo:19:27
Itselläni on juuri sama kokemus kuin _paffa:n myyjäkin sanonut: Aivan turha kapistus ja auttaa itselläni ainakin vain ajomeluun moottoritiellä kun nopeus ylittää 130km/h.
Otsikko: Vs: NA windblocker IL motrsport vs MX5parts
Kirjoitti: Urban - 03.02.10 - klo:22:35
Toi iso windblockeri on vaan niin helvatun ruma, tosin kauneus on katsojan silmässä. Itse päädyin tyylikkääseen NB:n alkuperäis windblockeriin, joka menee suoraan NA:han kiinni ilman mitään reikien porailujakin yhdellä mutterilla per puoli ja ihan hyvin pysyy paikoillaan. Ei varmasti ole yhtä hyvä tehtävässään, vaan tyylin ja tarkoituksen kompromissi. Kyllä se vähän auttaa niskaan puhalluksessa, pitää kopin lämpimämpänä myös kylmällä. Ylimmän osan saa taivutettua suoraan taakse tai alas. Lisäksi siinä on sellanen säilytysverkko tavaroille jos sellaselle on käyttöä.

Tuolta löytyy käytettynä 40 puntaa + toimitus. Itse ostin kans omani käytettynä, mutta uudenveroisena ebaysta. Mazdallahan toi maksaa uutena hunajaa niinkuin kaikki muukin.
http://www.autolinkmx5.com/windblocker-mx-5-mk2-factory-fit-type-black-used-2814-p.asp (http://www.autolinkmx5.com/windblocker-mx-5-mk2-factory-fit-type-black-used-2814-p.asp)

(http://urban.kuvat.fi/kuvat/Miata/P1030840.JPG/_small.jpg)
Otsikko: Vs: NA windblocker IL motrsport vs MX5parts
Kirjoitti: tuma - 04.02.10 - klo:00:37
Kiitokset kommenteista ja mukava huomata että foorumilta saa nopeasti tyhmiinkin kysymyksiin apua (yritän toki olla niitä viljelemättä, mutta en löytänyt keskustelua aiheesta aiemmin).

Olinkin tuon huomannut että MX5parts myy myös I.L. Motorsportin tuotteita, mutta mielestäni tuo windblocker on erilainen. Eli minun silmään näyttää että MX5partsin suojassa pystyputket olisivat pystysuorat "kavennusmutkaan" asti, kun taas IL:n suojassa olisivat kapenevat alhaalta asti...

Urbanin kommenti on kyllä asiaa, siksi se IL:n suoja näytti paremmalta kun oli pienemmän oloinen. Menee kyllä harkinnan puolelle tuo tyylikkäämpi (ja edullisempi) vaihtoehto. En vain löytänyt parempaa kuvaa tuosta NB:n orggissuojasta asennettuna, ehkä en vielä ole oppinut etsimään oikeista paikoista...
Otsikko: Vs: NA windblocker IL motrsport vs MX5parts
Kirjoitti: VesCu - 04.02.10 - klo:09:16
Kesällä mukaan miitteihin ja tapahtumiin, niin huomaat että aika samanhenkistä ja avointa porukkaa täällä on kaikki. Ei kysymykset ole koskaan tyhmiä. Kun kyseessä on kuitenkin avoauto, niin harvallapa on tullut aikaisemmin mietittyä tuuliverkkoa tai jotain turvakaaren kiinnityspisteitä ennenkuin se probleemi on konkreettisesti itsellä esillä. Onneksi niitäkin henkilöitä löytyy ja vastauksia satelee.
Otsikko: Vs: NA windblocker IL motrsport vs MX5parts
Kirjoitti: akir0 - 04.02.10 - klo:10:22
Tyhmiä kyssäreitä ei tosiaankaan ole olemassa, ja aika hyvin täällä saa vastauksen mihin vaan.

Ohessa linkki mazdago:n vastaavaan tuulisuojakeskusteluun - http://www.mazdago.net/index.php?topic=9748.0
Otsikko: Vs: NA windblocker IL motrsport vs MX5parts
Kirjoitti: Marko - 04.02.10 - klo:11:24
Luulenpa, että suurempi windblocker toimii NA:ssa paremmin kuin pieni. NB:ssä ei tuule sisään yhtä paljoa, joten siinä riittää pienikin suoja. Mulla on iso (ilmeisesti tehtaan alkuperäinen) windblocker ja se vaimentaa tuulen pyörintää tosi tehokkaasti.
Otsikko: Vs: NA windblocker IL motrsport vs MX5parts
Kirjoitti: Urban - 04.02.10 - klo:16:29
Jep tosiaan tehoa en epäile yhtään tossa suuremmassa. Jossain oli joku arvostelukin noista windblockereista, vastaavan näköinen iso sai täydet 5 ja NB:n suoja 3 pinnaa.
edit: Eli tässä arvostelu: http://www.miata.net/products/wb/windcompare.html (http://www.miata.net/products/wb/windcompare.html)

http://urban.kuvat.fi/kuvat/Autot/Miata/P1030838.JPG/_big.jpg (http://urban.kuvat.fi/kuvat/Autot/Miata/P1030838.JPG/_big.jpg)
http://urban.kuvat.fi/kuvat/Autot/Miata/P1030825.JPG/_big.jpg (http://urban.kuvat.fi/kuvat/Autot/Miata/P1030825.JPG/_big.jpg)

Tossa vielä pari kuvaa omasta autosta missä windblocker näkyy. Kuvia oli tosiaan vaikea löytää silloin kun itsekin hankin ton. Oikeilla hakusanoilla löytyy eli ton palan nimi on "Aero Board". Tosin silläkään ei mitään hirveetä vyöryä löydy.

Tässä yks sivu missä on muutama kuva:
http://www.wizco.net/MX5/Mods/Interior/blocker.htm (http://www.wizco.net/MX5/Mods/Interior/blocker.htm)
Otsikko: Vs: NA windblocker IL motrsport vs MX5parts
Kirjoitti: chakie - 08.02.10 - klo:19:37
Pitää kyllä sanoa että itse en haluaisi ilman blockeria ajaa. Tuo perusblockeri mikä oli linkattuna Urbanin ekassa viestissä on sama mikä minun autossa on/oli (auto osittain myyty...). Toimii hyvin ja eron huomaa. Ei ehkä maailman hienoin, mutta eipähän esim. tuulilasikaan ole mitenkään hieno vaikka onkin tarpeellinen. Makuasioitahan nämä.
Otsikko: Vs: NA windblocker IL motrsport vs MX5parts
Kirjoitti: Simppa - 21.03.11 - klo:19:45
Nostetaas tätä....

Kesällä olis tarkoitus tehdä jonkinlainen reissu mazdalla ja tietysti mahdollisimman paljon kattoa auki.  8)
Mulla on NA:ssa tuollanen NB:n pieni lirpake, jonka voi taittaa alas. Siitä ei mun mielestä ole juuri mitään iloa... Kysymys kuuluukin: käykö tällanen http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php/products_id/137 NA:han, jossa on turvavyötolppien välillä sellanen tuki? Eli saako sen silti taitettua helposti ja siististi ylös/alas? Rumahan tuo on ja siksi pitäiskin olla laskettavissa helposti alas.

Kellään kokemuksia näistä?
http://www.autolinkmx5.com/wind-deflector-black-vinyl-mx-5-3017-p.asp
Ei taida oikein käydä penkkeihin, joissa on erillinen niskatuki?
Otsikko: Vs: NA windblocker IL motrsport vs MX5parts
Kirjoitti: Antsa - 21.03.11 - klo:21:34
Mulla on juuri tuollainen iso, ruma ja tehokas windblockeri NA:ssa. Nyt äskettäin asensin sen turvavyötolppien väliin tulevan tuen ja jäin tuumaileman samaa asiaa, että mahtuuko molemmat siististi paikoilleen. Vakiokiinnikkeillä ei ainakaan kovin hyvin taakse, jää vähän vinoon ja kaiken lisäksi niin kauas niskatuista että näyttää hassulta ja tehokin varmaan heikkenee. Etupuolelle sommittelu jäi kesken kun tuli muuta tekemistä, laitan vaikka kuvia kun homma selviää.

Onkohan kukaan rakentanut alas penkkien selkänojien taakse liukuvaa blockeria? Olispa hieno kun vois vielä sähköisesti nostaa halutulle korkeudelle:)

Toi alemman linkin viritys on aika halvan oloinen. Olisko muita vaihtoehtoja? Harmi että NB:n vakio on niin tehoton, ainakin pidemmälle ihmiselle.
Otsikko: Vs: NA windblocker IL motrsport vs MX5parts
Kirjoitti: Antsa - 06.04.11 - klo:12:14
Ei mahdu vakiokiinnikkeillä etupuolellekaan, jää vähän vinoon. Näyttää siis siltä ettei onnistu fiksusti.
Otsikko: Vs: NA windblocker IL motrsport vs MX5parts
Kirjoitti: Simppa - 06.04.11 - klo:16:09
Damn!

IL Motorsportilta sanottiin näin:
The windblocker fits with the original brace but then you
can not put it down if you place it direct behind the seats.


Pitäisköhän siihen tehdä joku kiskohässäkkä, että sais luiskautettua sen yläkautta paikalleen, jos lähtee pidemmälle reissulle. Ja kaupunkipörräyksessä vois sitten pitää sitä windblockeria vaikka varastossa.
Otsikko: Vs: NA windblocker IL motrsport vs MX5parts
Kirjoitti: Kari - 21.05.11 - klo:11:57
Mulla on NA:ssa tuollanen NB:n pieni lirpake, jonka voi taittaa alas. Siitä ei mun mielestä ole juuri mitään iloa...

Asensin omaani vastikään samanlaisen. Vertailukohta oli kokonaan ilman windblockeria, ja kyllä tuokin auttaa jo selvästi. Se leikkaa pyörteilyn ohjaamon sisällä kokonaan pois, vasta niskavilloista ylöspäin alkaa tuntua. Aiemmin kabiinissa puhalsi ihan joka paikassa nilkkoja myöten. Nyt ei kaupunkinopeuksissa ikkunoiden kiinni/aukiololla ole enää mitään vaikutusta, joten kruisinkit voi ajella lasit alhaalla.

Sinulla on se poikkituki JA NB-blokkeri samaan aikaan? Omastani jouduin poistamaan tukiputken, koska nuo tulevat täsmälleen samaan kohtaan. Kunhan saan vyötornien verhoilumuovit, näkee voiko blokkerin asetella tangon taakse. Toinen vaihtoehto olisi tehdä alkuperäisen U-tangon tilalle suora tanko. Se hieman pienentäisi istuimien kallistusvaraa, mutta riittäisi omilla mitoillani.

Lainaus
käykö tällanen http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php/products_id/137 NA:han, jossa on turvavyötolppien välillä sellanen tuki?

Vastauksen saitkin jo, mutta itseäni ainakin vielä kiinnostaa testata tuokin vaihtoehto, jos viimasuojaa saisi vielä kymmenisen senttiä nykyistä ylemmäksi. Jossakin kuvassa olen nähnyt tuon blokkerin asennettuna todella korkealle, mutta minun visuaalinen sietoraja menee penkkien pääntukien korkeudella.

Yksi huomioitava asia noissa tuulisuojissa on, että levyn ja hattuhyllyn väli pitää olla tukossa. Jos siihen jää aukko, puhaltaa sieltä ilmaa penkkien alta ja sivuilta eteen.
Otsikko: Vs: NA windblocker IL motrsport vs MX5parts
Kirjoitti: Simppa - 22.05.11 - klo:02:31
Poikkituki löytyy ja siitä en luovu! Windblocker on sen takana ja oon nyt ehkä tottunut elämään sen kanssa. Ihan jees ku on ikkunat ylhäällä (jotka voi, tuma, nostaa sähköisesti...). Sellasta helvetin isoa windblockeria en varmaankaan tule laittamaan, koska haluan pitää katona alaslaskemisen mahdollisimman helppona.
Otsikko: Vs: NA windblocker IL motrsport vs MX5parts
Kirjoitti: tuma - 22.05.11 - klo:05:41
Poikkituki löytyy ja siitä en luovu! Windblocker on sen takana ja oon nyt ehkä tottunut elämään sen kanssa. Ihan jees ku on ikkunat ylhäällä (jotka voi, tuma, nostaa sähköisesti...). Sellasta helvetin isoa windblockeria en varmaankaan tule laittamaan, koska haluan pitää katona alaslaskemisen mahdollisimman helppona.
Makuasioita sano koira kun pallejaan nuoli...
Oon sen verran lyhyt että konetielläkin pärjää ilman että katto on ylhäällä vähän viileämmällä kelillä. Noi sähköikkunat kuuluu siihen paljon puhuttuun hairdressercariin ;) Eihän urheiluautossa ylimääräistä painoa ole (tähän tietty sopii myös sanonta "Happamia sanoi kettu pihlahanmarjoista", ei ois tarttenu tehdä 60 sek varikkopysähdystä Keimolassa jos ois ollu sähkölasit ;) )
Ei se iso windblockeri haittaa katon laskua ollenkaan. Katonhan voi laskea sen blockerin päälle, jos ei blockeria tartte ;)

P.S. Ekaa kertaa ajoin ikkunat ylhäällä, katto alhaalla testimielessä. Se kun on ollut mielestäni kovin typerän näköistä ja on edelleen... Ajoin siis typerän näköisesti :(
Otsikko: Vs: NA windblocker IL motrsport vs MX5parts
Kirjoitti: Kari - 09.06.11 - klo:13:42
Aiemmin kabiinissa puhalsi ihan joka paikassa nilkkoja myöten.

Ilmeni uusi ongelma. +27°C:ssa avoautoillessa tulee hiki, ja tuota ylläolevaa ominaisuutta alkoi taas kaipaamaan  ;D

Pitää tutkia tuota NB-blokkeria, että saisiko sen jotenkin saranoitua (= alemmat kiinnitysruuvit pois) siten että yhteyden hattuhyllyltä penkkien taakse saisi helposti auki. Pelkkä lipan taittaminen ei riittänyt.
Otsikko: Vs: NA windblocker IL motrsport vs MX5parts
Kirjoitti: Kari - 26.06.11 - klo:13:03
Pitää tutkia tuota NB-blokkeria, että saisiko sen jotenkin saranoitua (= alemmat kiinnitysruuvit pois) siten että yhteyden hattuhyllyltä penkkien taakse saisi helposti auki. Pelkkä lipan taittaminen ei riittänyt.

Onnistuihan se. Ruuveja vaan sen verran löysälle, että koko lipan voi kääntää halutessa alareunastaan irti hattuhyllystä. Syntyvästä parin tuuman raosta ilmavirta pääsee kulkeutumaan mukavasti ainakin reisien tasolle.

(http://imgbin.org/images/4307.jpg) (http://imgbin.org)