Tässä omat kokemukseni tuontiauton verotuksesta. Lähdetään vuodesta 2003 ja päädytään lopuksi juuri tulleeseen MX-5 autoveropäätökseen. Väitän että olen yksi eniten tullin mielivaltaa vastaan taistellut yksityinen auton tuoja, joten kokemusta on. Seuraavassa caset erittäin lyhyesti, ensimmäisestä casesta löytyisi paksu mapillinen dokumentteja.
Käytettyjen autojen maahantuonti vapautui 2003, jolloin toin Audi A4, vm-96 Suomeen Saksasta. Alkuvuosina tullin verotusarvot olivat tunnetusti pahasti metsässä. Syynä oli se että tulli käytti tietokantaa joka perustui pelkästään autoliikkeiden pyyntihintoihin. Minunkin auton verotusarvo meni pitkäksi reilusti. Perustelin 2003 tekemääni valitusta ja hintanäkemystäni 15 kpl Keltainen Pörssi lehden ilmoituksia sekä yhdellä autoliikkeen kirjallisella arviolla. Tulli ohjeisti liittämään valitukseen nimenomaan KP ilmoituksia. Vuonna 2005 läheteltiin vastineita puolin ja toisin hallinto-oikeuteen. Vuonna 2007 HO kumosi verotuksen ja velvoitti tullia tekemään uuden verotuksen. Vuonna 2008 tulli teki uuden verotuspäätöksen korottaen auton arvoa 79 eurolla aiemmasta, joten sama kierros uudelleen. Vuonna 2012 HO:n uusi päätös jolla se piti tullin verotuksen voimassa. Vuonna 2012 Korkeimman hallinto-oikeuden kielteinen valituslupa. Kantelu tullin ja oikeuslaitoksen toimista Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen 2013, joka on ilmoittanut ottavansa juttuni käsittelyyn. Päätös tullee 1-2 vuoden päästä. EIT:hen ei valiteta kansallisesta oikeuden päätöksestä (auton verotusarvo), vaan kuten tapauksessani kohtuuttoman pitkästä oikeuden käsittelyajasta (9 v.) sekä autoverotaulukon soveltamisesta, joka poikkesi aiemmasta ennakkotapauksesta (syrjivä kohtelu).
Tuohon väliin mahtuu paljon muitakin yhteydenottoja, kirjelmiä ja keskusteluja, kuten: valtiovarain- ja oikeusministerit ja ministeriöt, eduskunnan oikeusasiamies, valtioneuvoston oikeuskansleri, EU komissio, MEPpi, 3-sivuinen juttu Kauppalehdessä tapauksestani ym.ym. Lisäksi ALV:n saaminen oli oma prosessinsa 2009. Alkuun tullin ilmoitus että verotus tehty ennen 2006, ei palauteta. Ilmoitin että olette tehneet uuden päätöksen 2007. Vuoden veivaus tästä ja rahat ilmestyivät tilille ja tästä vuosi kun ilmoitus että rahat on palautettu. Viivästyskorkoahan näistä ei makseta, toisin kuin mitä verovelvollinen joutuu tekemään tullille.
Tullin vasta-argumentit ovat olleet mm. KP ilmoitukset eivät ole luotettavia (ohjeistivat aiemmin), n=15 ei ole riittävä määrä, ainoastaan tullin tilastollinen menetelmä ja sen pohjalla oleva MAHTI-tietokanta on luotettava ja syrjimätön, ym. soopaa.
Sitten tullaan parin viikon takaiseen MX-5 verotukseen. Tullin autoveropäätös perustuu kolmeen seikkaan: vuosimalli, moottorin koko ja mittarilukema. Tulli ilmoitti käyttäneensä neljää 1,8 verrokkia nettiauto.com sivustolta. Noilla sattuu olemaan aika kovat hintapyynnöt. Lisäksi ilmoitin että noista ainoastaan yksi vastaa omaani. Härskein temppu oli se että tulli on laittanut ajomääräksi ilmoittamani mittarilukeman, vaikka selvityksen kanssa kirjoitin tullattaessa että ajomäärä ei tiedossa ja miksi ei. Tällöinhän pitäisi käyttää 18 800 km/a. No, vero oli sitten tuon mukainen.
Minulle kuitenkin selvisi miten tulli on autoni todellisuudessa verottanut. Aiemmin on 2013 verotettu 4 kpl 1999-2000 (1,8). Laitoin nuo havaintopisteet kuvaajalle, pystyakseli verotusarvo, vaaka-akseli ajomäärä ja näistä trendiviiva. Ja siinä se oli, autoni sijoittui samalle trendiviivalle. Valitukseni perusteena oli useita asioita, keskeisimpänä se että tulli on omavaltaisesti vääristellyt ilmoittamani mittarilukeman ajomääräksi. Vaadinkin autoni ajomääräksi 18 800 km/a x 13 a, eli 244 tkm. Tuon arvon sijoittamista samalle kuvaajalle ja verotusarvoa sen mukaan. Lisäksi ilmoitin että n=4 ei ole luotettava (aiemmin n=15 oli tullin mukaan epäluotettava). Lisäksi vaadin tullia käyttämään tilastollista menetelmää ja MAHTI-tietokantaa. Katsoin muuten MAHTIa ja se näytti nolla MX-5 määrässä. Valitukseni perustana oli paljon muutankin, mm. viittauksia lainsäädäntöön ym. Oikaisuvaatimukseni pituus 7 sivua ja parikymmentä sivua liitteitä.
Jossain aiemmassa topicissa mainittiin että muutamat korkeat hintapyynnöt netissä hilaavat verotusarvoja ylöspäin. Tämä on täyttä totta (n=4). Jos tässä haluaisi huijata, niin voisi sopia että parikymmentä vastaavan auton omistajaa laittaa nettiin feikki-ilmoituksen poskettoman halvoilla hinnoilla. Näin saisi näiden autojen verotuksen kohdalleen. Luulen kuitenkin että porukka on tyytyväinen kun pääsee periaatteessa pienillä veroilla. Itsekin olisin voinut ajatella että ei maksanut kuin 1 500 €. Miksi kuitenkin tyytyä tähän jos oikea summa on vaikkapa 1 000 €. Eniten kuitenkin ärsyttää tullin härski ja vääristelevä toiminta joka on tullut tutuksi vuodesta 2003.