Kirjoittaja Aihe: MX-5 verotus  (Luettu 87082 kertaa)

Stef

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 430
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #240 : 07.06.13 - klo:16:58 »
Tuli oma tullipäätös tänään:

107kW 1,8 l NB (FL) versio, käyttöönotto 29.12.2000, co2 133g/km giggle
virallinen hinta-arvio 5768,28 veroja 22.5% 1297,86€
Ensimmäinen MX-5 1,6l NB-98
Toinen Mx-5 1,8l NBFL -00

Tommi

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 289
  • 1,6 Sutii...
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #241 : 07.06.13 - klo:21:16 »
Tuli oma tullipäätös tänään:

107kW 1,8 l NB (FL) versio, käyttöönotto 29.12.2000, co2 133g/km giggle
virallinen hinta-arvio 5768,28 veroja 22.5% 1297,86€

 biggthumpup. Ei paha ollenkaan!
BRG -91.,Energy Suspension,HEL,Cobra,Cusco,K&N,SPAX,schroth,KUMHO  ym. pskaa, kiinni autossa.. Pitäs oppia ajamaan...

M.U. Stone

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #242 : 09.06.13 - klo:10:07 »
Tuli oma tullipäätös tänään:

107kW 1,8 l NB (FL) versio, käyttöönotto 29.12.2000, co2 133g/km giggle
virallinen hinta-arvio 5768,28 veroja 22.5% 1297,86€

Mistä löytyi? Itse olen nähnyt vain kaksi ilmoitusta NBFL:stä, jotka on käyttöönotettu vuoden 2000 puolella. Ja siis verotus painon mukaan.

Tuo on hinnan puolesta yksi parhaista! 638

Stef

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 430
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #243 : 09.06.13 - klo:10:24 »
Tuli oma tullipäätös tänään:

107kW 1,8 l NB (FL) versio, käyttöönotto 29.12.2000, co2 133g/km giggle
virallinen hinta-arvio 5768,28 veroja 22.5% 1297,86€

Mistä löytyi? Itse olen nähnyt vain kaksi ilmoitusta NBFL:stä, jotka on käyttöönotettu vuoden 2000 puolella. Ja siis verotus painon mukaan.

Tuo on hinnan puolesta yksi parhaista! 638


Löytyi Hampurista ja oli tuuria ei taitoa, mutta koskus näinpäin  ;D
Ensimmäinen MX-5 1,6l NB-98
Toinen Mx-5 1,8l NBFL -00

M.U. Stone

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #244 : 03.07.13 - klo:18:06 »
Joutaissani keräsin tammi-toukokuun tuonnit Tullin tiedostoista:

Merkki  Malli  Tilavuus   Teho Kunto Veropvm Käyttöönotto Ajettu(tkm) Verotusarvo Vero   Veroprosentti    Muuta
MAZDA   MX-5   1,6   2D   85KW    N   20130416   19920228   220      2 672 €     590 €         22,1 %
MAZDA   MX-5   1,6   2D   85KW    N   20130527   19920424   225      2 711 €     599 €         22,1 %
MAZDA   MX-5   1,8   2D   98KW    N   20130508   19940101   230      2 479 €     538 €         21,7 %
MAZDA   MX-5   1,8   2D   103KW   N   20130507   19990403   133      3 357 €     769 €         22,9 %    OHJ.OIK
MAZDA   MX-5   1,8   2D   103KW   N   20130227   19991015   188      4 200 €     962 €         22,9 %
MAZDA   MX-5   1,6   2D   81KW    N   20130524   20000114   135      4 578 €     1 039 €       22,7 %
MAZDA   MX-5   1,6   2D   81KW    N   20130426   20000331   95       5 000 €     1 135 €       22,7 %
MAZDA   MX-5   1,6   2D   81KW    N   20130527   20000519   162      4 320 €     981 €         22,7 %
MAZDA   MX5    1,8   2D   103KW   N   20130409   20000713   94       5 685 €     1 302 €       22,9 %
MAZDA   MX 5   1,8   2D   103KW   N   20130430   20001220   179      4 768 €     1 092 €       22,9 %
MAZDA   MX-5   1,8   2D   107KW   N   20130417   20020819   183      6 774 €     2 547 €       37,6 %
MAZDA   MX-5   1,8   2D   107KW   H   20130114   20021127   126      6 036 €     2 221 €       36,8 %
MAZDA   MX-5   1,8   2D   93KW    N   20130220   20060328   73      13 264 €     4 032 €       30,4 %
MAZDA   MX-5   2,0   2D   118KW   N   20130121   20060829   170     11 585 €     3 719 €       32,1 %

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #245 : 03.07.13 - klo:19:12 »
Näkyy NC:t menevän jo tosi pienillä veroilla.

Ikämies

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 146
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #246 : 08.08.13 - klo:22:55 »
Tässä omat kokemukseni tuontiauton verotuksesta. Lähdetään vuodesta 2003 ja päädytään lopuksi juuri tulleeseen MX-5 autoveropäätökseen. Väitän että olen yksi eniten tullin mielivaltaa vastaan taistellut yksityinen auton tuoja, joten kokemusta on. Seuraavassa caset erittäin lyhyesti, ensimmäisestä casesta löytyisi paksu mapillinen dokumentteja.

Käytettyjen autojen maahantuonti vapautui 2003, jolloin toin Audi A4, vm-96 Suomeen Saksasta. Alkuvuosina tullin verotusarvot olivat tunnetusti pahasti metsässä. Syynä oli se että tulli käytti tietokantaa joka perustui pelkästään autoliikkeiden pyyntihintoihin. Minunkin auton verotusarvo meni pitkäksi reilusti. Perustelin 2003 tekemääni valitusta ja hintanäkemystäni 15 kpl Keltainen Pörssi lehden ilmoituksia sekä yhdellä autoliikkeen kirjallisella arviolla. Tulli ohjeisti liittämään valitukseen nimenomaan KP ilmoituksia. Vuonna 2005 läheteltiin vastineita puolin ja toisin hallinto-oikeuteen. Vuonna 2007 HO kumosi verotuksen ja velvoitti tullia tekemään uuden verotuksen. Vuonna 2008 tulli teki uuden verotuspäätöksen korottaen auton arvoa 79 eurolla aiemmasta, joten sama kierros uudelleen. Vuonna 2012 HO:n uusi päätös jolla se piti tullin verotuksen voimassa. Vuonna 2012 Korkeimman hallinto-oikeuden kielteinen valituslupa. Kantelu tullin ja oikeuslaitoksen toimista Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen 2013, joka on ilmoittanut ottavansa juttuni käsittelyyn. Päätös tullee 1-2 vuoden päästä. EIT:hen ei valiteta kansallisesta oikeuden päätöksestä (auton verotusarvo), vaan kuten tapauksessani kohtuuttoman pitkästä oikeuden käsittelyajasta (9 v.) sekä autoverotaulukon soveltamisesta, joka poikkesi aiemmasta ennakkotapauksesta (syrjivä kohtelu).

Tuohon väliin mahtuu paljon muitakin yhteydenottoja, kirjelmiä ja keskusteluja, kuten: valtiovarain- ja oikeusministerit ja ministeriöt, eduskunnan oikeusasiamies, valtioneuvoston oikeuskansleri, EU komissio, MEPpi, 3-sivuinen juttu Kauppalehdessä tapauksestani ym.ym. Lisäksi ALV:n saaminen oli oma prosessinsa 2009. Alkuun tullin ilmoitus että verotus tehty ennen 2006, ei palauteta. Ilmoitin että olette tehneet uuden päätöksen 2007. Vuoden veivaus tästä ja rahat ilmestyivät tilille ja tästä vuosi kun ilmoitus että rahat on palautettu. Viivästyskorkoahan näistä ei makseta, toisin kuin mitä verovelvollinen joutuu tekemään tullille.

Tullin vasta-argumentit ovat olleet mm. KP ilmoitukset eivät ole luotettavia (ohjeistivat aiemmin), n=15 ei ole riittävä määrä, ainoastaan tullin tilastollinen menetelmä ja sen pohjalla oleva MAHTI-tietokanta on luotettava ja syrjimätön, ym. soopaa.

Sitten tullaan parin viikon takaiseen MX-5 verotukseen. Tullin autoveropäätös perustuu kolmeen seikkaan: vuosimalli, moottorin koko ja mittarilukema. Tulli ilmoitti käyttäneensä neljää 1,8 verrokkia nettiauto.com sivustolta. Noilla sattuu olemaan aika kovat hintapyynnöt. Lisäksi ilmoitin että noista ainoastaan yksi vastaa omaani. Härskein temppu oli se että tulli on laittanut ajomääräksi ilmoittamani mittarilukeman, vaikka selvityksen kanssa kirjoitin tullattaessa että ajomäärä ei tiedossa ja miksi ei. Tällöinhän pitäisi käyttää 18 800 km/a. No, vero oli sitten tuon mukainen.

Minulle kuitenkin selvisi miten tulli on autoni todellisuudessa verottanut. Aiemmin on 2013 verotettu 4 kpl 1999-2000 (1,8). Laitoin nuo havaintopisteet kuvaajalle, pystyakseli verotusarvo, vaaka-akseli ajomäärä ja näistä trendiviiva. Ja siinä se oli, autoni sijoittui samalle trendiviivalle. Valitukseni perusteena oli useita asioita, keskeisimpänä se että tulli on omavaltaisesti vääristellyt ilmoittamani mittarilukeman ajomääräksi. Vaadinkin autoni ajomääräksi 18 800 km/a x 13 a, eli 244 tkm. Tuon arvon sijoittamista samalle kuvaajalle ja verotusarvoa sen mukaan. Lisäksi ilmoitin että n=4 ei ole luotettava (aiemmin n=15 oli tullin mukaan epäluotettava). Lisäksi vaadin tullia käyttämään tilastollista menetelmää ja MAHTI-tietokantaa. Katsoin muuten MAHTIa ja se näytti nolla MX-5 määrässä. Valitukseni perustana oli paljon muutankin, mm. viittauksia lainsäädäntöön ym. Oikaisuvaatimukseni pituus 7 sivua ja parikymmentä sivua liitteitä.

Jossain aiemmassa topicissa mainittiin että muutamat korkeat hintapyynnöt netissä hilaavat verotusarvoja ylöspäin. Tämä on täyttä totta (n=4). Jos tässä haluaisi huijata, niin voisi sopia että parikymmentä vastaavan auton omistajaa laittaa nettiin feikki-ilmoituksen poskettoman halvoilla hinnoilla. Näin saisi näiden autojen verotuksen kohdalleen. Luulen kuitenkin että porukka on tyytyväinen kun pääsee periaatteessa pienillä veroilla. Itsekin olisin voinut ajatella että ei maksanut kuin 1 500 €. Miksi kuitenkin tyytyä tähän jos oikea summa on vaikkapa 1 000 €. Eniten kuitenkin ärsyttää tullin härski ja vääristelevä toiminta joka on tullut tutuksi vuodesta 2003.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #247 : 09.08.13 - klo:08:13 »
Hyvä teksti Ikämieheltä. :o Tiesin et Tulli kusettaa mut silti toi yllätti
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #248 : 09.08.13 - klo:08:27 »
Toin viikko sitten Saksasta 1,8 NB:n, 78 tkm ajettu.

Härskein temppu oli se että tulli on laittanut ajomääräksi ilmoittamani mittarilukeman, vaikka selvityksen kanssa kirjoitin tullattaessa että ajomäärä ei tiedossa ja miksi ei.

Ihan mielenkiinnosta, kun aiemmin sanoit autoa 78tkm ajetuksi, niin mitä sen jälkeen on selvinnyt, ettei se olekaan oikein? Ja miten perustelit asiaa Tullille, jos kehtaat kertoa?
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #249 : 09.08.13 - klo:09:41 »
Tässä tullin kanta kilometreihin:

Tulli päättää onko matkamittarin lukema luotettava vai ei. Se on tullin mielestä luotettava, jos se johtaa korkeampiin veroihin. Ja se on epäluotettava, jos se johtaisi matalampiin veroihin.

Esimerkki 1: Auto 15 vuotta vanha ja mittarissa 50 tkm. Tullin mielestä mittarilukema on täysin luotettava. Näyttövelvollisuus isommasta ajomäärästä on yksin verotettavalla. Ja näytön pitävyyden arvioi tulli. Auton huono kunto / kuluneisuus eivät riitä, vaan pitää olla kirjallista faktaa.

Esimerkki 2: Auto 5 vuotta vanha ja mittarissa 350 tkm. Tullin mielestä mittarilukema ei ole luotettava ja käyttävät arviota esim. 18 tkm vuodessa. Näyttövelvollisuus isommasta kilometrimäärästä on yksin verotettavalla. Eli pitää olla esim. luotettava huoltokirja tms. Ilman sitä joutuu maksamaan verot alle 100 tkm mukaan vaikka autolla on ajettu 350 tkm.

Eli tullin ei tarvitse mitenkään perustella sitä, että käyttävät mittarilukemaa tai arviota sen mukaan, että verot tulevat korkeammiksi. Kukaan tullin virkamies ei joudu mihinkään vastuuseen vaikka pystyt osoittamaan mittarilukeman toiseksi. Tällöin tulli saattaa kuitenkin laskea veroja.

Tämä on selvinnyt kysymällä asiaa tullista.

Ikämies

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 146
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #250 : 09.08.13 - klo:22:23 »
En nyt kommentoi enempää tapaustani matkamittarilukema/ajettu, siksi koska juttuni on keskeneräinen. Näin jälkeenpäin ajatellen olisi kannattanut ilmoittaa matkamittarilukemaksi tuo tullin laskennallinen, eli tapauksessani 244 tkm. Tullihan ei autoa tarkasta ja olisi saanut verot kerralla kohdalleen ja säästynyt valitusrumbalta. Odotan mielenkiinnolla miten tulli perustelee näkemyksensä. Käsittelyaika ilmeisesti n. 4 kk.

Mainitsin että valituskirjeeni oli 7-sivuinen ja paljon liitteitä. Sivumäärää kasvatti aiempi A4 tapaukseni ja siitä tullipiirin lähettämät kirjelmät ja lauselmat. Eli minulla mustaa valkoisella joka on ollut ristiriidassa tämän MX-5 verotuksen kanssa ja olen voinut vedota noihin aiempiin lausuntoihin nykyisessä tapauksessa. Joitain esimerkkejä:
Audi A4 tapauksessani tulli vetosi että ilmoitukseni olivat vain yhdestä lähteestä ja siksi epäluotettavia. Eli kuten tullilla nyt.
n=15 ei ollut silloin riittävä määrä, tullilla nyt n=4.
Vain tilastollinen menetelmä ja MAHTI tietokannat ovat luotettavia eivätkä ole syrjiviä. Miksi ei siis näitä käytetty MX-5 tapauksessa.
Näihin ja pariin muuhun aiempaan seikkaan vedoten olen nyt pyrkinyt osoittamaan tullin suorittaman verotuksen epäluotettavaksi ja syrjiväksi. Tähän vielä lisättynä vetoaminen lainsäädäntöön, esimerkkinä Hallintolain 6 §.

Sellaisen neuvon antaisin että jos lähtee valitusrumbaan, niin kannattaa pyytää asiat sähköpostilla, jää todiste. Kaikki dokumentit talteen. Lisäksi kannattaa pitää päiväkirjaa. Vaikea muuten muistella ja todistella jälkeenpäin. Audi tapauksessani mennyt nyt yli 10 vuotta. Lisäksi kaikki oikaisupyynnöt ja lausumat kannattaa miettiä huolella ja kirjoittaa ajan kanssa, ei mitään läppää. Jälkeenpäin ei voi enää sanoa että en tarkoittanut tuota tai voi kun unohdin.

Olen lisännyt vaatimuksiini myös kulukorvaukset (pieniä summia) sekä maininnan että tullin tulee maksaa korkolain mukaista viivästyskorkoa xxx alkaen. Tätähän tullin ei tarvitse maksaa koska 2004 säädetyn erillislain turvin tämä poistettiin käytettynä maahantuotujen autojen osalta. Alkoi tulemaan liikaa valituksia ja pelko että joutuu maksamaan liiaksi perittyjä veroja takaisin. Tämän vaatimuksen pidän siksi voimassa, sillä ei tiedä vaikka se joskus muuttuisi esim. EY-tuomioistuimen myötä. Vertaa siihen että tulli peri autoverosta ALV:n, korkein hallinto-oikeus totesi että OK, EY-tuomioistuimen 2009 päätöksellä asia kumoutui ja nyt niitä palautellaan. Juuri tästä syystä itsekin aikanaan vaadin ALV:n palautusta vaikka 2003 oli selvää että en sitä saisi. Sain sen siis väännön jälkeen 2010.

Onko tämä kaikki vaiva sitten saadun rahan arvoista. Riippuu miten ajattelee. Audi tapauksessani ALV palautus oli 969 € ja autoveron erotus olisi ollut n. 1500 € jos olisin saanut sen mitä vaadin (riippuen mitä taulukko-% olisi käytetty). Autoveron osalta siis hävisin jutun. Mikäli voitan jutun Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa, niin sitten puhutaan eri summista. En lähde tätä kuitenkaan enempää arvailemaan ja kommentoimaan, koska juttu on vielä kesken. Oikestaan minulla Audi tapauksessa ei niinkään ollut motiivina raha, vaan enemmänkin eteenpäin potkivana voimana oli se kuinka näki miten tulli vääristeli asioita ja yritti kusettaa joka käänteessä. Eli tuli ajatus että katsotaan juttu sitten loppuun asti. MX-5 casessa taas pystyi hyödyntämään Audi casen kokemusta.

Lopuksi vielä sellainen seikka että ne jotka ovat tuoneet 2001-2007 mallin, niin kannattaa seurata saako tulli valitusluvan korkeimmasta hallinto-oikeudesta tapaukseen CO2-pohjainen verotus. Eli jos hallinto-oikeuden päätös pitää KHO:ssa tai tulli saa kielteisen valitusluvan, niin silloin tapaus saa lain voiman ja toimii ennakkotapauksena. Sitten vaan hakemaan veroja takaisin auton painoon perustuvan verotuksen mukaan. Mutta jos tämä päättyy onnellisesti niin sitten alkaa varmaankin vääntö, ovatko yli 3 vuotta vanhat tapaukset vanhentuneet.

juhlamokka

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 136
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #251 : 12.08.13 - klo:08:47 »
Tota...huh huh. Kaikki kunnia ikämiehelle periaatteellisesta toiminnasta, joka toisaalta pitää osaltaan huolen siitä, että byrokratia ei varmasti vähene tästä maasta.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #252 : 28.08.13 - klo:11:56 »
Aamulehti esittää varmana (otsikointi paperilehdessä), että Tulli ottaa turpaan KHO:ssa sivujuonessa "Kouvolan hovioikeuden päätökset":
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194835018027/artikkeli/tullille+voi+tulla+toinenkin+autovero+palautettavaksi+kyse+jopa+kymmenista+miljoonista.html

Sinällään tuossa ei ole mitään uutta oleellista tietoa sitten huhtikuun tilanteen.
ex-NA8C

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #253 : 28.08.13 - klo:12:21 »
Tulli ottaa turpaan

"Tulli saattaa joutua maksajaksi"

Tulli ei taida ottaa turpaan, eikä maksaa mitään? Kaikki Tullin kulut asiaan liittyvästä tappelusta menee valtion piikkiin, kuten myös kaikki mahdolliset palautukset? Valtio sitten raapasee sen sata milliä jostain ja loppupeleissä turpaan ottaa kaikki ne veronmaksajat, jotka ei oo tuonu autoa. biggthumpup.

Ite asiasta oon toki sitä mieltä, et jos liikaa on otettu, ni toki ne pitää palauttaa. Mut ei Tulli taida siitä kärsiä yhtään, ei vähene työpaikat, eikä palkat?
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #254 : 28.08.13 - klo:14:00 »
Tarkkana niiden lainausten kanssa.

Mut ei Tulli taida siitä kärsiä yhtään, ei vähene työpaikat, eikä palkat?

Päinvastoin, nehän saa ottaa lisää työntekijöitä suman siivoamiseen  biggthumpup.  Eikä yksikään virkamies tule joutumaan vastuuseen lainvastaisesta toiminnasta.
ex-NA8C