Miata.fi

Yleinen => Sisusta, kori ja katto => Aiheen aloitti: Antsa - 11.01.12 - klo:16:39

Otsikko: Äänieristys
Kirjoitti: Antsa - 11.01.12 - klo:16:39
Nyt kun sisusta on suunnilleen kojetaulua lukuun ottamatta purettu, ajattelin että olisi hyvä hetki parantaa äänieristystä. Siitä että tarvitaanko äänieristystä lainkaan voi tietysti keskustella, mutta ei mielellään tässä. Painon lisäys ei myöskään huoleta.

Juttua löytyy lähinnä ovien eristämisestä kaiuttimien äänenlaatua ajatellen, mutta ovet ei taida ajomelun puolesta olla se kriittisin paikka. Jenkki/Brittifoorumien perusteella varsinkin hattuhyllyn ja keskikonsolin eristämällä saa ihmeitä aikaan. Materiaaleja on käytössä erilaisia, jotkut laittaa huopaa, toiset jotain parketin alle tarkoitettua solumuovia ja prot tarkoitusta varten tehtyjä materiaaleja.

Ilmeisesti aika hyvää jälkeä saa aikaan purkamatta kojetaulua, jos irrottaa maton vaikka leikkaamalla sen keskikonsolin päällä kulkevan osan sieltä kojetaulun alta pitkittäin halki. Myöskään kovin ylös sinne kojetaulun taakse ei tarvinne mennä.

Nyt pitäisi päättää millä materiaalilla alan tekemään. Ostin Motonetista neliön jotain kallista hifieristettä kokeeksi, mutta sillä ei raaski koko pohjaa vetää. Esim. vibroplastia näyttää olevan kymmeniä vaihtoehtoja mistä valita. Kokemuksia?
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: Klasu - 11.01.12 - klo:17:04
Vibroplast/Silent coat, kumpi nimi sillä nykyään sitten onkaan, sitä käytin omassani kun oli sisusta kojelautaa lukuunottamatta täysin purettuna. Todella hyvää materiaalia ja helppoa muotoilla.

Peittelin suurimman osan kardaanitunnelista sillä, mutta en kojelaudan alapuolelta kun sinne en päässyt käsiksi. Keskikonsoli lämpenee ainakin nyt vähemmän ja myös melut väheni sieltä suunnalta, ja mitä siihen painoon tulee niin ei sitä silent coatia edes kauheasti tuohon yhteen kerrokseen kulunut.

Maton alle lattian pelteihin laitoin kanssa vähän, mutta tuon vaikutuksesta en osaa sanoa mitään, tuskin kaikkein merkityksellisin paikka silti. Hattuhyllylle laitoin myös ja sen huomasi jos tekee huolellisesti, eli peittää sen kokonaan. Kontista tulee mulla ainakin älyttömästi melua läpi kun se vararenkaan syvennyksen pelti on ihan onnettoman ohutta, sen peittelin myös samalla kun asensin vahvarin sinne syvennykseen.

Kyllähän noi jonkun verran auttoi, mutta nyt pitkään noilla parannuksilla ajelleena sanoisin että kojelaudan alapuolelta tulee melkonen osa kaikesta metelistä, puhumattakaan jos on vielä rättikatto eikä kovakattoa. Moottoritilan ja ohjaamon välinen osuus ei ole kovin häävisti eristetty eli sinne varmaan kannattaa laittaa jotain jos haluaa oikeasti huomattavaa eristystä.

Muista kuin vibroplastista/silent coatista ja motonetin bitumimatoista ei ole kokemuksia, mutta itse käyttäisin jotain vibroplastin tapaista koska se on niin helppoa muotoilla joka paikkaan. Sen muovisen keskikonsolin vuoraaminen sisäpuolelta jollain solumuovilla auttaa kanssa vaihteistomeluihin, laitoin sinne jotain autostudion eristettä ja taas väheni äänet.
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: Kari - 11.01.12 - klo:19:47
Minäkin vuorasin NA:n lattiat, takaseinän ja kardaanitunnelin (kojelautaa purkamatta) Silentcoatilla. Lisäksi matotin kardaanitunnelin myös ulkopuolelta. Ensisijainen tavoite oli jalkatilaan hohkavan lämmön vähentäminen, mutta siihen ei juurikaan apua tullut. Myöskään isommassa nopeuksissa en pysty sanomaan minkäänlaista melutason alentumista tapahtuneen, yhtälailla tässä on pakko edelleen korvatulpppia käyttää. Sen sijaan pienissä nopeuksissa alustan kautta tuleva meteli pieneni. Tähän varmasti vaikutti samaan aikaan lisäämäni frame railit, mutta kyllä tuolla vaimennuksellakin oma osuutensa siihen oli. Noiden yhteisvaikutus oli kuin auto olisi nuorentununut kymmenen vuotta :)

Jatkan vaimentamista oviin, hattuhyllylle ja takakonttiin ensi kesänä.

Toiseen ajopeliini olen vetänyt Silentcoattia 12 neliömetriä. Ihan turhaa hommaa, korvakuulolla ei pystynyt havaitsemaan mitään merkittävää vaikutusta. Olisi pitänyt säästää nekin rahat kitkarenkaisiin.
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: Klasu - 11.01.12 - klo:20:24
Karilla kovakatto vai rätti? Vakiovaimennin? Omat kokemukset siis kovakatollisesta ja supersportin tuplaulostulo vaimentimesta, noiden kanssa erot tulee aika hyvin esiin, ei ne suuria ole mutta huomaa kyllä, jopa kännykän desibelimittari rekisteröi lukemia en kyllä merkannut ylös. Ei tästä hiljasta saa mitenkään, siinä mielessä jos odotukset on suuria niin kannattaa ehkä jättää tekemättä. Kyllä sillä hattuhyllyllä ainakin jotain merkitystä on koska viimeset ratapäivät ajoin ilman mitään hattyhyllyn verhoiluja ja oli se melko kauheeta paahtaa motaria hämeenlinnaan  action-smiley-034
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: Kari - 11.01.12 - klo:21:46
Vakioputki, ja se onkin miellyttävän hiljainen vaikka vanha onkin. Kovakattokin (verhoilematon) löytyy, mutta en oikein osaa sanoa sen vaikutuksesta absoluuttiseen melutasoon rättiin verrattuna. Kovana pintana se tuntuu lisäävän eräänlaista kuminaa/kaikua?

Hattuhyllyn käsittelyllä voi hyvinkin olla jonkinlainen vaikutus, se kun on suhteellisen laaja peltipinta aivan korvien vieressä. Sen muuten unohdin itse tehdä, että olisin liimannut vaimennusmattoa takalokasuojien etuosiin paneeleiden takana olevista aukoista käsin. Noissa, samoin kuin ovissa, on laajaa ja helposti soimaan lähtevää peltipintaa.

Käyttämäni materiaali on siis Silentcoat 2mm:ä. Ainakin Powersetistä tuota ostaessa kannattaa kysyä henk.koht. tarjous ennen tilausta, vaikka vain yhtä pakettia olisi vailla. Tosi helppoa ja mukavaa materiaalia työstettäväksi, leikkaaminen käy ihan tavallisilla saksilla, ja kiinnipaineluun on kapea tapettirulla passeli. Jonkun testin mukaan tämän pitäisi vaimennusteholtaan vastata ehkä 4mm bitumia?
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: hrnt - 11.01.12 - klo:22:03
Ilmeisesti aika hyvää jälkeä saa aikaan purkamatta kojetaulua, jos irrottaa maton vaikka leikkaamalla sen keskikonsolin päällä kulkevan osan sieltä kojetaulun alta pitkittäin halki. Myöskään kovin ylös sinne kojetaulun taakse ei tarvinne mennä.

Ei se kojelaudan irroitus ole iso homma, turha sitä on pelätä. Se ehkä vaikuttaa hankalalta, mutta hommaan menee ekakertalaiselta ehkä tunti yksin tehtynä rauhallisella tahdilla. Näin siis jos tietää edes suunnilleen mitä on tekemässä, ohjeet kannattaa katsoa vaikka täältä (http://www.miata.net/garage/DashRmv_89_93.pdf) etukäteen (rattia on kyllä turha irroittaa, vaikka ohjeessa niin sanotaankin). Itse olen tuota kojelautaa jumpannut edestakaisin useampaan otteeseen, ja veikkaan että irroittamiseen menee nykyään ehkä 15min
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: Antsa - 11.01.12 - klo:22:35
Täytyy harkita irrotusta, onhan siitäkin jo ne v-mäisimmät eli palloventtiilit irti. Ei se varmaan hommana ole mahdoton mutta luulen ettei vanhat muoviosat siitä paranekaan. Toisaalta sais samalla tehtyä kaukosäädön yms. ylimääräiset johdotukset siististi.

Ihmeellinen 99-hintakartelli tosiaan Silent Coatissa, täytyy sitten vähän yrittää tinkiä.
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: Tem - 11.01.12 - klo:22:51
Ihmeellinen 99-hintakartelli tosiaan Silent Coatissa, täytyy sitten vähän yrittää tinkiä.

Saksassa nuo taitaa olla vähän edullisempia. Kaveri toi auton mukana useamman paketin. Vähän hankala verrata ihan suoraan, kun näissä Suomen 99-paketeissa taitaa olla 4m2 2mm mattoa? Noissa tuliaisissa oli 3m2 4mm mattoa ja niitä sai kolme pakettia satkulla. Suomessa meni hyvin kaupaksi 50e/paketti. Jos se nyt edes ihan samaa kamaa on, saman nimistä ainakin.

Jos nyt tämmösistä paketeista on kyse?
http://www.audiohellman.fi/vaimennus/silent-coat-2/silent-coat-bulk-pack-4-0m-2
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: Kassu - 11.01.12 - klo:23:34
yhtälailla tässä on pakko edelleen korvatulpppia käyttää

käyttääkös muut tulppia ajellessa? Itellä ei ole tullut käytettyä.

Hattuhyllyn käsittelyä vois jopa harkita, sehän ois kivaa ja nopeasti valmistuvaa tallipuuhastelua..
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: akir0 - 12.01.12 - klo:09:01
käyttääkös muut tulppia ajellessa? Itellä ei ole tullut käytettyä.

Mä kyllä oon kaikissa avoissani käyttänyt tulppia kun mennään moottoritienopeuksia pitkää matkaa. Vähentää kummasti vinkumista korvissa kun on päässyt perille.
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: Kari - 12.01.12 - klo:09:15
Noissa tuliaisissa oli 3m2 4mm mattoa ja niitä sai kolme pakettia satkulla.

4-millinen on eri tavaraa: http://autosound.ee/eng/home/noiseisolation/45/48/

Kolme pakettia satkulla? Bisnes se on mikä kannattaa  ;D Saksan Ebayssä on näköjään eri vahvuisia vaihtoehtoja (löytyy sanoilla butyl dämmung), mutta ei mitään erikoisen edullista neliöhintaa sattunut silmään.

Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: Antsa - 12.01.12 - klo:09:18
Jos tulee edullisia vastaan niin huikatkaa.
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: Simppa - 12.01.12 - klo:20:19
käyttääkös muut tulppia ajellessa? Itellä ei ole tullut käytettyä.

Mä kyllä oon kaikissa avoissani käyttänyt tulppia kun mennään moottoritienopeuksia pitkää matkaa. Vähentää kummasti vinkumista korvissa kun on päässyt perille.
Mitä helvettiä!? Korvatulppia? Eipä ole tullut kyllä mieleenkään. Mutta motarinopeuksissa kai ne voisi olla ihan paikallaan... Silent coattia saa noi 80 eurolla, ku käy oikein liikkeestä kysymässä nettisurffailun sijaan. Ja sillä on tosiaankin melko vaivatonta käsitellä paikat. Ite oon laittanu tuota oviin, hattuhyllylle ja penkkien taakse. Pitäis vielä lattia ja kardaanitunneli vetästä. Tuon lisäksihän on olemassa sellasta telttapatjan näköstä mattoa, missä on liima toisella puolella. Sitäkin voi laittaa jos johonkin mahtuu. Tuo silent coat vaikuttaa lähinnä pakoputken ja renkaiden meteliin. Suurin osa melusta taitaa kuitenkin tulla tuulen suhinasta. Vapaudeksikin tuota kutsuvat, joten kuuluu avoautoiluun... ;)
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: Antsa - 12.01.12 - klo:21:15
Onkos se idea siinä että pinnat pitää olla vimosen päälle yhtenäisen kerroksen alla, vai riittääkö että mahdollisimman paljon pinnasta on peitetty? Siis jos vaikka liimaan jalkatilaan vain yhden arkin sellaisenaan, ja penkin alle yhden jne, niin onko ne vaan painona siellä? Mites se bensapumpun luukku, kannattaako sitä liimailla ollenkaan?
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: Klasu - 12.01.12 - klo:21:49
Onkos se idea siinä että pinnat pitää olla vimosen päälle yhtenäisen kerroksen alla, vai riittääkö että mahdollisimman paljon pinnasta on peitetty? Siis jos vaikka liimaan jalkatilaan vain yhden arkin sellaisenaan, ja penkin alle yhden jne, niin onko ne vaan painona siellä? Mites se bensapumpun luukku, kannattaako sitä liimailla ollenkaan?

Jos ulkomelun vaimentamisesta puhutaan niin luulis näin olevan, mullakaan ei kyllä lattiassa ole hirveän tarkasti peitelty, isoimmat yhtenäiset peltipinnat vain. En mä kyllä siinä mitään muutosta huomannut kun lattian laittoi. Mutta hattyhyllyllä nimenomaan kovakaton kanssa kuuli eron kun peitti sen täysin, mulla tuli pörinät sieltä läpi ihan sukkana. Sit kun sai peitettyä kaikki raot jotka meni takakonttiin niin vaimeni pörinät hiukan. Samallahan se vissiin peittää osan takapyörienkin metelistä. Ton lisäksi laitoin verhoiluun kiinni sellasta tiivistä mattoa joka tehostaa vähän verhoilun vaikutusta. Silti, rättikatto ja konehuoneen/matkustamon välinen peltihän on kuin reikäjuusto, jossei sieltäkin tule meteliä niin jo on ihme.
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: hrnt - 12.01.12 - klo:23:22
Lisätään nyt tämäkin tänne... Aikoinaan kun koeajoin nykyistä mäksääni, niin tuli hieman ihmeteltyä auton hiljaisuutta... Syy selvisi kun aloin purkaa sisustaa: Hattuhyllyllä, penkkien takana ja takakontissa oli verhoilun alla kaikenmaailman kynnysmattoja, räsymattoja ja jotain vaahtomuovipatjaa. Eli joku aikaisempi omistaja oli lisännyt ~20kg vaimennusta halvalla, materiaaleista tuskin oli maksettu senttiäkään. Ja kyllä nuo ihan selvästi vaikuttivat ajometeliin.
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: Simppa - 13.01.12 - klo:08:52
Ja sitten tuo pohjan ruostesuojauskin kai vaikuttaa jonkin verran. Melko marginaalisesti tosin...
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: Kari - 13.01.12 - klo:09:26
Silentcoat (ja muut värähtelyn energiaa syövät liimattavat matot) ei ole äänieristysmateriaalia, vaan vaimennusainetta. Ei siis ole tuon tavaran kannalta tarkoituksenmukaista vetää paikkoja umpeen, vaan idea on sitoa vapaiden pintojen värähtelyä. Autosound.ee (http://autosound.ee/):n mukaan jo n. 70% peitto riittää. Ei siitä laajasta kattavuudesta toki haittaa ole, kyllä minäkin pieniä hukkapaloja liimailin sinnetänne.

Takakontista kuuluvan melun sulkemiseksi kannattaisi tukkia sopivalla fyllillä ne tankin ohi kulkevat tunnelit? Ja kaikki muutkin reiät, jos meinaa suoran äänen kantautumisen torpata.
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: Antsa - 18.01.12 - klo:09:31
Ei se kojelaudan irroitus ole iso homma, turha sitä on pelätä. Se ehkä vaikuttaa hankalalta, mutta hommaan menee ekakertalaiselta ehkä tunti yksin tehtynä rauhallisella tahdilla. Näin siis jos tietää edes suunnilleen mitä on tekemässä, ohjeet kannattaa katsoa vaikka täältä (http://www.miata.net/garage/DashRmv_89_93.pdf) etukäteen (rattia on kyllä turha irroittaa, vaikka ohjeessa niin sanotaankin). Itse olen tuota kojelautaa jumpannut edestakaisin useampaan otteeseen, ja veikkaan että irroittamiseen menee nykyään ehkä 15min

Ensin meni pari iltaa miettiessä, että viitsinkö alkaa repimään, itse hommaan muutama tunti. Ohje oli hyvä, olis varmaan jäänyt ainakin lämppärin vaijereista kolmas kiinni. Toi oli yllätys että sähköliittimiä on loppujen lopuksi tosi vähän.

Suunnitelmana on nyt vetää keskikonsoli ja hattuhylly melko tarkkaan silent coatilla, lattiaan 1/4m2 palaset jalkatilaan ja penkkien alle. Tulipellin ajattelin yrittää vaimentaa sellaisella noin 10mm alumiinipinnoitetulla tekstiililevyllä, sen tapaista siellä onkin tosin kumipäällysteellä.
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: Antsa - 11.02.12 - klo:11:33
Nyt on mattoa se about 4 neliötä käytetty, pääosin yksi kerros hattuhyllyn takareunasta tulipellin yläreunaan asti. Ratin kiinnitystä ja polkimia en jaksanut irrottaa, joten sinne ihan kuskin eteen jäi laittamatta. Olipa todella helppoa ja hauskaa muotoiltavaa tuo matto, erikoisen joustavaa mutta jämäkkää tavaraa. Esimerkiksi ruuvien rei'ät pystyi tekemään meistillä kämmentä vasten painamalla.

En tiedä oliko tästä varsinaisesti mitään hyötyä, mutta toivottavasti ei haittaakaan. Kesällä sitten kokeillaan.
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: Samuli - 11.02.12 - klo:11:37
Hyvältähän toi näyttää. Minkä hintaseks toi tuli eli paljonko materiaalia meni?
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: ez-1 - 11.02.12 - klo:14:40
Hienoa jälkeä  biggthumpup.

Onkos tietoa miten tuo hattuhylly tehdään NB:ssä? Mitä tarvii purkaa ja onko iso homma?
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: Tem - 11.02.12 - klo:14:48
Komeen näköstä, kiinnostais myös paljonko tohon meni mattoa? :)

Kannattaa muuten kiinnittää huomiota tohon vaihdekepin ympärystöön vielä, jos ei siihen sitten oo jo tulossa jotain, mikä ei kuvassa näy. Siitä taitaa tulla yllättävän paljon melua sisälle.
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: Kari - 11.02.12 - klo:15:18
Tuli tuossa mieleen, että kuinkahan paljon ääntä tulee katon takaviemäreistä? Ne letkujen lähdöthän on siinä ihan korvien vieressä ja toinen pää menee sopivasti auton alle takapyörän eteen.

Mulla kovakaton kanssa sopivasta kulmasta katsoen paistaa päivä ovenraosta noin lukon kohdalta  giggle

Kannattaa muuten kiinnittää huomiota tohon vaihdekepin ympärystöön vielä, jos ei siihen sitten oo jo tulossa jotain, mikä ei kuvassa näy. Siitä taitaa tulla yllättävän paljon melua sisälle.

Siinä kumipalkeen päällähän on alunperin kiekura lumppumattoa.
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: Tem - 11.02.12 - klo:15:29
Siinä kumipalkeen päällähän on alunperin kiekura lumppumattoa.

Onjoo ja se ajaakin hyvin asiansa, kun muualla ei oo mitään. Mut tollasen eristelyn jälkeen sen vois kuvitella olevan heikko kohta?
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: Antsa - 11.02.12 - klo:21:43
Hyvältähän toi näyttää. Minkä hintaseks toi tuli eli paljonko materiaalia meni?

Neljän neliön eli 99 euron paketti (http://www.audiohellman.fi/vaimennus/silent-coat-2/silent-coat-bulk-pack-4-0m-2) riittää hyvin.

Tuli tuossa mieleen, että kuinkahan paljon ääntä tulee katon takaviemäreistä? Ne letkujen lähdöthän on siinä ihan korvien vieressä ja toinen pää menee sopivasti auton alle takapyörän eteen.

Totahan vois testata motarilla tekemällä suunnilleen istuvat eristyslevyt jotka vois pudottaa sinne hattuhyllyn kulmiin ajossa.
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: Kari - 16.06.12 - klo:22:41
En tiedä oliko tästä varsinaisesti mitään hyötyä, mutta toivottavasti ei haittaakaan. Kesällä sitten kokeillaan.

Huomasitko eroa?

Siivosin tänään autoa, ja intouduin samalla vaimentamaan takakonttia. Liimasin sinne muutaman arkillisen Silent coatia. En mitenkään 100% peitolla, mutta kuitenkin aika kattavasti. Jostakin syystä takakelkan kohta pohjapellistä soi koputellessa edelleen kovin heleästi, vaikka siinä on jo yksi kerros. Pohjapotero soi vakiosta bitumiröpöstään huolimatta niin kovaa, että pakko sillekin oli jotain tehdä. Reunojen vuoraus ei auttanut mitään, joten lopulta liimasin sinne entisen massan päälle arkin 5mm bitumia. Painoa tuli, mutta kyllä laski resonanssitaajuuskin. Koeajo on vielä tekemättä, joten todellisesta vaikutuksesta ei vielä voi sanoa mitään.

Seuraavaksi ovet tai hattuhylly, riippuen kumpaa motivoidun ensin purkamaan.
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: ErkkiM - 17.06.12 - klo:16:19
Mielenkiintoista kuulla kokomuksistasi uuden äänimaailman kanssa.
Ja jos vaan mahdollista niin räpsäsi foto tai pari seuraavasta "vuorattavasta" kohteesta kun oot levyä liimaillut kohilleen. Kiitos.
-E
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: Antsa - 18.06.12 - klo:09:25
En tiedä oliko tästä varsinaisesti mitään hyötyä, mutta toivottavasti ei haittaakaan. Kesällä sitten kokeillaan.

Huomasitko eroa?

Voi olla että auto on hieman hiljaisempi maantienopeuksissa.
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: Kari - 20.06.12 - klo:19:50
Jäljellä on seitsemän arkkia. Oviin olin kaavaillut kuusi ja loput hattuhyllylle, mutta nyt pitää priorisoida. Kumpikohan kohde olisi ajomelun vaimentamisen kannalta tärkeämpi? Sen verran huonoa hinta/vaikutus -suhteeltaan tuo Silentcoatti on, etten enempää vitsisi enää ostaa.

Takakontista kuva alla. Kuvasta näkymättömissä on lokasuojiin ja kontin kanteen lätkityt palaset. Minkäänlaista vaikutusta meluun en tuolla "vaimennuksella" huomannut  :(

(http://ruuma.kapsi.fi/fk/1363.jpg)
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: Samuli - 20.06.12 - klo:19:51
Painavaa ja paksua bitumimattoa, kyllä vaimentaa.
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: Tem - 20.06.12 - klo:20:15
Jäljellä on seitsemän arkkia. Oviin olin kaavaillut kuusi ja loput hattuhyllylle, mutta nyt pitää priorisoida. Kumpikohan kohde olisi ajomelun vaimentamisen kannalta tärkeämpi?

Mitä ääntä sulla eniten tulee korviin?

En mä oo koskaan NA:n eristyksiä tutkinu, mut usein näissä keveissä pikkusporteissa rengasmelu tulee pyöränkoteloista läpi ja sinne nurkille tähdätyt eristeet tekee isoja eroja.
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: Klasu - 20.06.12 - klo:21:18
Ja toi takakontin syvennys ainakin vaikuttaa koska kun heitin vahvarin vanerilevyn kanssa sinne niin hiljeni pakoputken kumina selvästi(totesin tämän kovan katon kanssa, ei tietoa huomaako rätin kanssa kauheesti)
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: hrnt - 20.06.12 - klo:23:13
Kaikenmaailman kynnysmattoja ja räsymattoja vaan kaikki kolot täyteen. Tolleen toi mun nykyinen mazda oli ilmeisesti briteissä vaimennettu, mattoja oli yhteensä ~20kg sijoitteltuna hattuhyllylle, penkkien taakse, ja takakonttiin. Ja noi kun otti pois, oli ero ihan selvä.

-Edit-

Olinki näköjään maininnu saman asian edellisellä sivulla ~6kk takaperin :-[ Noh, kertaus on opintojen äiti... Noilla matoilla olis ainakin helppo kokeilla mikä se paras sijotuspaikka on, ja kustannukset on ihan olemattomat.
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: Kari - 21.06.12 - klo:09:56
Mitä ääntä sulla eniten tulee korviin?

Yksittäisinä ärsyttävyyksinä nousevat esiin perän ulvonta pienemmillä nopeuksilla ja pakoputkiresonanssi satasessa. Nuo ovat toki vikoja eikä NA:n ominaisuuksia, mutta korjaaminen ei ole aivan suoraviivaista. Sitten on yleistä mekkalaa joka koostuu rengas-, moottori- ja vaihteistomelusta.

Tuo mattovinkki olikin hyvä, niitähän minä voinkin tuonne hattuhyllylle laittaa ja säästää nuo liimattavat levyt oviin. Ei niistäkään varmasti mitään hyötyä tule olemaan, mutta kuulostaapa oven kiinnipaiskaaminen sentään hieman hienostuneemmalta :)
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: Nicotine - 21.06.12 - klo:10:01
Kyllä mä ainakin huomasin eron ovien eristyksen jälkeen, mun mielestä rengasmelu kantautui huomattavasti vähemmän cabiiniin. Ja siis en laittanut eristettä mihinkään muualle kuin oviin. Ja ei tosiaan pahemmin rämise ovet kiinni paiskatessa, niinkun sillä jotain merkitystä olis kun joka muu paikka rämisee  biggthumpup.
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: Kari - 03.10.13 - klo:10:36
Viime talvena liimasin oviin vaimennusmatot, päällystin hattuhyllyn Silentcoatilla sekä lumppumatolla (plus alkup. lumppu, kumi sekä verhoilu), ja tukin takakontista kabiiniin johtavat tunnelit. En havainnut näillä toimenpiteillä mitään varmaa vaikutusta sisämeluun.

Kunnes tänään ajoin kovakaton kanssa: Aiemmin en ole huomannut kovakatosta mitään erityisempää hyötyä meluntorjunnan kannalta, päinvastoin sen kova pinta on vain tuntunut lisäävän kaikua. Mutta nyt auto oli havaittavasti aiempaa hiljaisempi :) Sitä tuossa kovakaton käytössä en tosin tiedä, että johtuuko hiljentyminen siitä, ettei katon läpi tule ääntä, vai siitä että hattuhyllylle laskostettu katto vaimentaisi sitä kautta tulevaa meteliä; Jo vuosi sitten havaitsin, että kovakaton käyttö hieman (mutta ei merkittävästi) hiljensi takaa tulevaa kohinaa.

Eli kaikki mahdolliset lisätyt vaimennukset SEKÄ kovakatto -> hiljenee. Toinen ilman toista ei auttanut.
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: hrnt - 03.10.13 - klo:13:40
Äänieristämättömässä autossa (eli siis kaikki eristeet poistettu) kovakatto pahentaa melua ihan huomattavasti. Ilman kattoa ajelee ihan hyvin ilman korvatulppia, kovakaton kanssa tykkään tuplakuulosuojauksesta...
Otsikko: Vs: Äänieristys
Kirjoitti: Kari - 23.11.13 - klo:16:33
Asialliset käytännön ohjeet äänenvaimennukseen  :D http://clubphillyb.net/viewtopic.php?t=148&p=4378