Mulla on ennestään turvakaari selän takana. Ajatus ois lisätä etuputket poikkituella.
Soitin turvakaari.fi ja kyselin tarjousta, lupasivat parissa tunnissa vääntää jos auto on paikan päällä. Hintaa saumallisesta tehtynä ois 100€ nurkilla. Etukaaret tulis pulttaamalla lattiaan ja takakaareen kiinni, laskeutuessa kiertäis kojalaudan ja pultattu poikkiputki tuulilasin yläreunan lähelle. Mahdollisina lisinä ylös ristiin menevä tuki ja oven kohdalle putket.
Ideat ja kokemukset tervetulleita
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Marko - 29.04.10 - klo:13:19
Varmasti täyshäkki on turvallisin mahdollinen ratakäytössä mutta miten kadulla? Onko vaaraa, että pää iskeytyy kolarissa kaariin?
Ja toinen seikka, joka kannattaa ottaa huomioon on tuo maahantuontikatsastus. Jos auto ei vielä ole rekisterissä, niin joutunet keventämään autoa 40 kg saadaksesi siitä kaksipaikkaisen. Tai sitten katsastaja ei huomaa eri rekisteröinti- ja käyttöönottopäiviä papereissa, jolloin vältyt keventelyltä. Joka tapauksessa mun mielestä JDM-autoon ei kannata laittaa lisäpainoa ennen katsastusta. Ja aiemmatkin kaaret saatat joutua poistamaan, ellet keksi jostain muualta painoa pois.
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: walesi - 10.10.10 - klo:18:53
BTW, onko kellään Hard Dogin kaaria autossaan, joko Sporttia tahi Hard Corea?
Juu on tullu itsellä vastaan sama kuva... Näyttää pahemmalle kuin on, kuskikin selvisi hengissä. Päästä tulee yllättävän paljon verta suht pienestäkin haavasta.
Talven aikana olisi tarkoitus vääntää ite turvakaari 42,3x 3mm vesijohtoputkesta. Samaa putkea käytetään motorsport-hommissa. Kaverilta löytyy mig ja jostain vaan putkentaivutinta lainalle... Mallia otan hard dogin m2 hardcore tupladiagonaalimallista.
Joo, jos ei ihan tajuttoman kalliiks tule, niin täyshäkki laitetaan. Tänään alottelin auton purkua, ja kunhan kojelauta lähtee irti, niin olisi tuo kaarien asennus aika fiksua tehdä seuraavaksi.
No enpä taas tullut edes ajatelleeksi että näinkin helppo ratkaisu voisi löytyä. Eli jos sulla ei huomenna ole kiire, niin täytyy hetki pyöriä mittanauhan kanssa.
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Make - 27.01.11 - klo:06:23
Kovakatto ei vaadi niin paljoa tilaa kuin rätti. Mittailin sen itse kun omaani putkia taivutin. Varmista silti itsekkin se.
Ongelmaksi muodostuu se että saat ne etupäänlukitukset toimimaan.....Kaari ei mene tarpeeksi eteen jos käyttää niitä alkuperäisiä kiinnityksiä. Siihen pitää vaihtaa pienempi se kahvaosa jolla lukitaan se lukko(eli se iso musta osa jos ei kukaan tajunnu mun selityksiä).
Lueskelin netistä joskus että noi olis enemmänkin TURMAkaaria kuin turvakaaria, mutta sitten myöhemmin laatu ois parantunu? Hinta ei ois kauheen paha ainakaan.
Aika monessa turvakaarikeskustelussa on tullut esille muutama vaarakin, jotka liittyy turvakaareen. MX-5 tyypillisesti on sen verran matalapainopisteinen auto, että kippaaminen on melko epätodennäköistä. Sen sijaan normaalissa katuajossa (ilman kypärää siis) turvakaari saattaa aiheuttaa vakavan päävamman niinkin yleisessä "pikkukolarissa" kuin peräänajo. Kun joku täräyttää risteyksessä perään, niin kuljettaja siirtyy taaksepäin ja nousee ylöspäin. Penkki antaa jonkin verran periksi ja jos kaari on niskatuen yläpuolella tarpeeksi lähellä, niin johan tärähtää takaraivoon.
Mulla on TRLanen kaari, GP mallinen. Minun mielestä varsin tukeva. Ehkäpä suomessa ei vielä muita ole.
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: CD - 10.02.11 - klo:18:34
Ohhoh, I.L.Motorsport on nostanut ihan reilusti noitten Hard Dogin kaarien hintoja.. Jos muistan oikein niin deuce mustana taisi maksaa (reilusti) alle 400e, nyt 620..
Väänsin pahvista pääkaarelle sabluunan ja huomenna lähden paikallisen putkifirmaan taivuttamaan pääkaaren kohdalleen. Takatuet ja diagonaalit tulee toki myös. Laitan kuvat projektista jossain vaiheessa.
Ai miksi? http://www.youtube.com/watch?v=vGHzyNJ3-kI&mode=related&search
Tuossa pari fotoa projektista. Kuvissa kaari on heppailtu kasaan migillä. Seuraavaksi nostan tuon vielä autosta ulos, hitsaan saumat kunnolla loppuun ja maalia pintaan. 8)
Aloittelevana MX-5 kuskina houkuttaisi hankkia autoon ('93 NA) turvakaarta satunnaisia rata-ajoja varten. Hard Dogin kaarista on kuulunut paljon hyvää, mutta mistä se kannattaisi Euroopassa hankkia?
M1 Sport (http://www.bethania-garage.com/hardbar_sport.htm) vaikuttaisi sopivalta rätti+kovakatto -käyttöön, mutta seuraavaan kattoon olen harkinnut lasi-ikkunaa, ilmeisesti M2 Sport (http://www.bethania-garage.com/m2_sport.htm) toimii hyvin myös muovisella ikkunalla, vaikka kaaren yhteydessä mainostetaankin vain lasi-ikkuna yhteensopivuutta?
Asun tällä hetkellä Stuttgartissa, mutta esimerkiksi IL Motorsports tarjoaa vain Deuceja kalliilla hinnalla, käsittääkseni järeämmät kaaret aiheuttavat ongelmia paikallisen katsastuksen kanssa, eli TÜV ei tykkää kun kaari osuu hieman turvavyöhön. Tästä syystä myöskään saksalainen mx-5.de sivuston foorumi ei auta yhtään. Oman autoni tuon loppukesästä Suomee, joten riittää, että kaari on Suomessa laillinen. Ketjun alussa mainittu Performance 5 (http://www.performance5.com/interior_rollbar.asp) näyttäisi yhdeltä vaihtoehdolta, mutta onko muita mahdollisesti halvempia? Tehtaalta tilaaminenkin on yksi vaihtoehto, mutta toimituskulut ja verot niiden lisäksi saattaa aiheuttaa yllätyksiä.
Masta sai hieman putkea sisälle, tässä pari kuvaa kännykällä otettuna *klik* (https://picasaweb.google.com/107072690346727659411/Kaaret?authkey=Gv1sRgCPr3k_SUs_TynwE#) Rättikatto jouti lähtemään, mutta kovakatto toimii suoraan (no okei, Samulin lainakatossa ei ole sivukiinnikkeitä paikoillaan, joten niitä ei lasketa)
Lisätään tähäkin yksi kuva, niin ei postaus näytä ihan niin orvolta :)
Masta sai hieman putkea sisälle, tässä pari kuvaa kännykällä otettuna *klik* (https://picasaweb.google.com/107072690346727659411/Kaaret?authkey=Gv1sRgCPr3k_SUs_TynwE#) Rättikatto jouti lähtemään, mutta kovakatto toimii suoraan (no okei, Samulin lainakatossa ei ole sivukiinnikkeitä paikoillaan, joten niitä ei lasketa)
Hyvältä näyttää. Pystykaari näyttää olevan samalla lailla tiellä kuin Carbing:in kaaressa, sivukiinnikkeille ei ole tilaa, pultattavat saattaa ehkä mahtua. Tuleeks vyöt kiinni takakaaren alempaan poikkitukeen? Kuinka paljon tohon etukulmaan jää tilaa missä etulukko on?
Maalaa toi kaari metallinhohto sammakon vihreeks ;D Jotenkin kiiltelee kuvissa sen värisenä ja vois toimia hyvänä efektinä.
Hyvältä näyttää. Pystykaari näyttää olevan samalla lailla tiellä kuin Carbing:in kaaressa, sivukiinnikkeille ei ole tilaa, pultattavat saattaa ehkä mahtua. Tuleeks vyöt kiinni takakaaren alempaan poikkitukeen? Kuinka paljon tohon etukulmaan jää tilaa missä etulukko on?
Maalaa toi kaari metallinhohto sammakon vihreeks ;D Jotenkin kiiltelee kuvissa sen värisenä ja vois toimia hyvänä efektinä.
Jotkut pulttikiinnitykset tohon sivulle vois tehä, mutta en tiedä tarviiko niitäkään, tuleeko tosta tollasena vettä sisälle? Vyöt on joo tarkotus laittaa sinne taaimmaiseen poikkiputkeen. Noi etulukot menee just ja just kiinni, vasen puoli hipasee kaarta, oikeella tarvii ihan reilun tönäsyn että menee kaaren ohi. Kunhan saan joskus oman katon jostain, niin viilaan pari milliä siitä kahvasta pois. Yllättävän pieni rako kyllä riitti että lukitukset toimii, ennakkoon odotin että kaaret jäis paljon kauemmas a-pilareista/katosta/ikkunan yläreunasta, tai että noita kahvoja joutuis muokkaamaan isosti.
Katotaan sitä väriä hieman myöhemmin, ennen maalausta pitäis vielä sovittaa kojelauta paikoilleen ja tehä penkeille kiinnitykset uusiks. Nyt mulla on sparcon jakkara orkkis kiskoilla, ja penkki on niin korkeella että en oikein mahdu autoon kypärä päässä. Ja kypärä ei ota kiinni niinkään kaariin, vaan kattoon.
Jotkut pulttikiinnitykset tohon sivulle vois tehä, mutta en tiedä tarviiko niitäkään, tuleeko tosta tollasena vettä sisälle? Vyöt on joo tarkotus laittaa sinne taaimmaiseen poikkiputkeen.
Mulla ei tullu pisaraakaan vaikka pesin duunin melko järeällä painepesurilla. Tossa on valmis ratkasu lukitukseen, (http://www.rennenmetal.com/proddetail.asp?prod=1335) 45$.
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Tem - 17.05.11 - klo:13:45
Onko näihin olemassa kaarta, joka jäykistäis koria, muttei haittais katon käyttöä? ???
Misteriin on esmes kaari, missä se pääkaari tulee kiinni lattiaan, sekä tuuliohjaimen korkeudelta runkoon. Siinä on välissä yks poikkituki ja ylin vaakaputki jää tuuliohjaimen alapuolelle. Lisäksi siitä lähtee vielä sivuputket eteen. Ton kuvan tyylinen, mutta se pääkaari on siis matalampi. Ei siis auta mitään, jos auton kippaa, mut jäykistää kyllä pirusti. (http://koti.mbnet.fi/temmeke/MR-S/Foto4.jpg)
Carbing on 4pisteestä kiinni, lattiasta ja takapyörän koteloiden päältä. Ei ainakaan mun mielestä kauheesti hankaloita katon käyttöä. Kovakatto ei mulla kyl sovi kaaren kanssa jossei viritä jotain pienempiä sivukiinnikkeitä. Ja miksei tohon vois helposti hitsata oviputkia kanssa kiinni jos viittis.
Onko näihin olemassa kaarta, joka jäykistäis koria, muttei haittais katon käyttöä? ???
Onhan noita täyshäkkejäkin joiden kanssa pystyy käyttämään rättikattoa. Esim tässä yksi: http://www.bethania-garage.com/cages.htm tuon kun vielä hitsaisi kasaan, niin varmasti jäykistäisi koria. Googlettamalla löytyy muitakin. Jäykkyyttä saisi varmasti lisää laittamalla jonkun perus fiksun kaaren ja ovi/lattia putket malliin nämä:(http://www.bethania-garage.com/images/m2boltindoorbar_1.jpg)
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Tem - 17.05.11 - klo:16:17
Onhan noita täyshäkkejäkin joiden kanssa pystyy käyttämään rättikattoa.
Onjoo. Tarkoitin siis semmosta, missä se pääkaari jää niin alas, että katon saa napattua yhdellä otteella siitä olan yli kiinni asti. 8)
Tyyliin mulla nyt oleva koristekromikaari, missä on vaan kaks pikkukaarta penkkien kohdilla ja siitä keskeltä se on alhaalla. Tai vaihtoehtosesti koko kaarikin saa olla alhaalla, ei sillä oo mulle väliä. 8)
Ymmärrän kyllä helppokäyttöisyyden tavoittelun, mutta miksi se pitäisi yhdellä otteella saada nostettua? Säästää 5 sekuntia aikaa nostamisessa. Ite nostan sen puoliväliin ja sitten käsi kaaren toiselle puolelle ja siitä loput, tai sitten toisella kädellä jatkaa suoraan siitä mihin edellinen tyssää. Kummiskin joudun availemaan ja sulkemaan takaikkunan vetskaria niin eipä tuo ylimääräinen kädenojennus kauheesti siinä rytäkässä harmita. Kromikoristetta vastaava tukihan olis se vyön tolppien väliin tuleva poikkitanko, tiedä sitten hyötyykö siitä oikeasti mitään...
Hard dogin deuce sopis ainakin tohon tarkotukseen, edellisessä autossa (nykyään madulla) oli sellanen, eikä haittaa juurikaan katon käyttöä. Ton ongelma on vaan se että pitää olla tosi lyhyt kuski jotta pää jäisi kypärän kanssa kaaren alle...
Edit: Samulis ehtikin ensin...
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Tem - 18.05.11 - klo:06:57
Koitin guugletella tosta Deucesta parempia kuvia. Onko se nyt pelkästään toi yläkaari, vai tuleeko siinä jotain muutakin? Ei oikein pääse jyvälle näistä sinänsä hyvistä kuvista, kun ei hahmota missä noi kiinnityskohdat on. :-[ http://www.simon-fraser.com/images/mx5/deuce_instructions/Hard%20Dog%20Deuce.htm
Ymmärrän kyllä helppokäyttöisyyden tavoittelun, mutta miksi se pitäisi yhdellä otteella saada nostettua? Säästää 5 sekuntia aikaa nostamisessa. Ite nostan sen puoliväliin ja sitten käsi kaaren toiselle puolelle ja siitä loput, tai sitten toisella kädellä jatkaa suoraan siitä mihin edellinen tyssää. Kummiskin joudun availemaan ja sulkemaan takaikkunan vetskaria niin eipä tuo ylimääräinen kädenojennus kauheesti siinä rytäkässä harmita.
Makuasioita, mitäpä noista kiistelemään. Mulla on tosiaan Misterissä tuollainen "normaali" kaari, joten noita kahden käden nosteluita on kyllä harjoteltu kohta 10 vuotta. ;D
Ajansäästöstä en tiiä, mutta on se vaan paljon helpompaa heittää katto kiinni yhdellä kädellä. Noi puoliväliin nostot ja käden siirrot kaaren toiselle puolelle ei taho toimia lämpösenä päivänä, ku se katto valahtaa samantien takas alas, ku otteen irrottaa. Kahella kädellä jumppailu taas ei vaan innosta, kyllä sen kanssa elää voi, mutta jos ei pakko ole, ni mielummin ei. Ja mitään takaikkunan vetskareitahan tossa NB:ssä ei olekaan. 8)
Lainaus
Kromikoristetta vastaava tukihan olis se vyön tolppien väliin tuleva poikkitanko, tiedä sitten hyötyykö siitä oikeasti mitään...
Luulishan sen auttavan aika paljonkin, useinhan se on avoissa se lötköin kohta, kun oikein mikään ei tue sitä. Huomaa hyvin jo siinä, miten sinne nurkille kiinnitetty pala lasikuitua (kai se kova katto on lasikuitua?) auttaa jäykistämään sitä. 8)
Koitin guugletella tosta Deucesta parempia kuvia. Onko se nyt pelkästään toi yläkaari, vai tuleeko siinä jotain muutakin? Ei oikein pääse jyvälle näistä sinänsä hyvistä kuvista, kun ei hahmota missä noi kiinnityskohdat on. :-[ http://www.simon-fraser.com/images/mx5/deuce_instructions/Hard%20Dog%20Deuce.htm
Kiinnityspisteethän on hattuhyllyn alla, se ehkä hämää? Eli hattuhyllyn tasosta ehkä 15-20cm alemmas. Ainoastaan nuo ylimmät kiinnikkeet jää näkyviin, ihan turvavyön ylemmän kiinnityksen viereen. Muutenhan rakenne pitäisi selvitä kuvista varsin hyvin. Koria tuo deuce jäykistää varmasti enemmän mitä esim. carbing tyylinen kaari. Suurimpana erona varmasti tuo poikittainen putki turvavyötolppien välissä.
Vikoista kuvista näkeekin hyvin että kaari menee tuollaiselle reilu 160cm pitkälle, mutta pidemmillä jää helposti pää kaaren yläpuolelle :(
Näistä kuvista kaaren rakenne käy mielestäni hyvin ilmi: (http://www.flyinmiata.com/Store/images/20-36100b.jpg) (http://www.simon-fraser.com/images/mx5/deuce_instructions/test_fit_right.jpg)
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Tem - 18.05.11 - klo:10:35
Ainiin, tämmöinen tästä nyt sitten tuli. Eli DIY kaari mallia harddog. Onneksi kuvasta ei näy itse hitsatut saumat ja hieman ronski maalausjälki... ::)
Miten muuten selvitit kaaren mitat? Mittailitko jostain Hard Dogin kaaresta, löytyikö netistä valmiita mittauksia, vai teitkö ihan omalla suunnittelulla? Etenkin kiinnityspisteiden tarkat sijainnit kiinnostaisi tietää ennen kuin alkaa omaa kaarta vääntämään.
Leikkasin aaltopahvista sabluunan joka seuraa siis pääkaaren muotoa. Sitten vaan kokeilemalla että katto toimii. Ja ne kaarien kiinnityspisteet kopsasin kuvien perusteella HD:sta sekä hieman toki soveltaen. Kiinnityspisteet on väsätty 6mm paksusta lattaraudasta ja tuo kaariputki on 42,4 x 3,2mm (vesijohto)putkea.
Tuossa topicissa on hyviä kuvia joista otin mallia...
Jees, kiitti paljon! Hyvä tietää että sujuu kuvienkin perusteella soveltamalla. Ajattelin itse tehdä mallin jostain muovisesta LVI-putkesta, saattaisi taipua lämmöllä sopivaan muotoon, sillä on sitten hyvä testailla mahtuuko katto kiinni, toimiiko kovakaton sivukiinnikkeet jne.
Oliskohan jollain muulla kiinnostusta teettää keväällä tommosta Timin tyylistä puolikaarta pääkaupunkiseudulla? Ja onko kenelläkään valmiita mittoja ja hyvää paikkaa tiedossa?
Tuossa kuva tosta mun tekemästä sabluunasta. Ottakaa tosta mittoja ja väsätkää samanlainen. Kokeilkaa sitä pahvimallia autoon ennen kuin väännätte putkesta varsinaista kaarta että se mahtuu sinne.
Omani tilasin i.l.motorsportin kautta, toimituskulut oli n. 40€ ja paketissa tuli jotain muutakin pientä.
Tuore rahtihinta suoraan IL:ltä tiedusteltuna 800e.
Mistäs muualta kannattaisi Hard dogin kaatumarautoja kysellä? P5:n Phil on liian kiireinen eikä enää hoida näitä. Bethanialta saisi 530$ hintaan kahden rahdit (yksi lähes saman verran). Good-Win-Racing ei exporttaa. 5-speed.co.uk ei vaivautunut vastaamaan tiedusteluun.
Huh huh, hyvin on hinnat noussu parissa vuodessa. Kyllähän noilla hinnoilla kannattaa ehdottomasti teettää tuo kaari suomessa, n. 1200e oli luuppalan / kiviportti racingin hinnat kun viimeksi kysyin täyshäkin hintaa. Ja ymmärtääkseni noi on jo sitten saumattomasta tehtynä, ja kyseisiltä firmoilta saa tietääkseni myös avaimetkäteen periaatteella, eli saa valmiiks maalatut ja sovitettut kaaret halutessaan.
Loimaalta löyty sitten viimein edullinen tekijä, ja 550e kustansi täyshäkki jokkisputkesta, siten että ite purin sisustan, maalasin kaaret ja sovitin kojelaudan. Luulis että tollanen puolkaari tulis selvästi edullisemmaks, noiden etuputkien sovitus se tarkka homma tossa on, ja putkeakin menis huomattavasti vähemmän. Ja ite ottaisin kyllä noi kaaret suoraan koriin hitsattuna.
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Make - 19.06.12 - klo:18:08
Ja jos itse hitsaa niin mun kautta ehkä onnistus useammat saada, hintaluokka 250€ luokissa
Kerronpa omia kokemuksiani. Pari vuotta miata ollut jatkuvan projektin alla ja turvakaaren asennus oli yksi ensimmäisiä asioita, jonka halusin tehdä. Eihän sitä koskaan tiedä milloin rekka tulee kylkeen ja pikkuauto lentää.. Valinta osui TR Lanen GP -kaareen. Vinottaistuet päätin jättää omaan arvoonsa, sillä käytän hattuhyllyä niin paljon tavarankuljetuksessa, että hermot siinä olisi vain menneet. Tänä kesänä muistin myös, että auton mukana oli tullut lasketun katon suoja, joka luonnollisesti ei enää sopinut paikalleen. Harmitti kun en ollut kerennyt härpäkettä edes kokeilla, mutta yllättävän pienellä muokkauksella sain sen istumaan. Saa nähdä jaksaako tuon kanssa paljon leikkiä. Tykkään kyllä lookista. (http://img856.imageshack.us/img856/5550/img0079fz.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/856/img0079fz.jpg/)
Myös tuulisuojaa olin alkanut kaipailla, lähinnä metelin ja jatkuvan huminan takia. Pitkien matkojen jälkeen oikea korva tinnittää huomattavasti.. Harva tarjolla oleva tuulisuoja vaikutti sopivalta turvakaaren kanssa, joten lähdin suoraan miettimään omaa ratkaisua. Pleksiä en halunnut käyttää, se ei jotenkin tuntunut mielestäni luonnoliselta ja suurin osa turvakaariin tehdyistä asennuksista näyttää mielestäni jonkin teollisuuslaitteen suojalevyltä. Verkkokangasta oli vaikea löytää, mutta päätin kokeilla ainutta löytämääni varteenotettavaa vaihtoehtoa, jotakin tuulitakin vuorta muistuttavaa mallia. Tässä eilisen pakerruksen tulos. (http://img818.imageshack.us/img818/3576/img0117ug.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/818/img0117ug.jpg/)(http://img502.imageshack.us/img502/9215/img0118yf.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/502/img0118yf.jpg/)(http://img33.imageshack.us/img33/4585/img0119dw.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/33/img0119dw.jpg/) Päivän ajelun jälkeen härpäke tuntui toimivan, lämpö pysyi tällaisena viileänä päivänä paremmin ohjaamossa ja viima rauhottui nopeammissa vauhdeissa. hinta n. 10e :)
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Kari - 06.11.12 - klo:09:59
Omani tilasin i.l.motorsportin kautta, toimituskulut oli n. 40€ ja paketissa tuli jotain muutakin pientä.
Tuore rahtihinta suoraan IL:ltä tiedusteltuna 800e.
Tiedustelin jälleen samaa asiaa. Nyt onnistuivat laskemaan rahtihinnaksi 172e. Vertailun vuoksi, TRLanen kaaren kuskaus mx5partsilta maksaa 23e whistle
Kerronpa omia kokemuksiani. Pari vuotta miata ollut jatkuvan projektin alla ja turvakaaren asennus oli yksi ensimmäisiä asioita, jonka halusin tehdä. Eihän sitä koskaan tiedä milloin rekka tulee kylkeen ja pikkuauto lentää.. Valinta osui TR Lanen GP -kaareen. Vinottaistuet päätin jättää omaan arvoonsa, sillä käytän hattuhyllyä niin paljon tavarankuljetuksessa, että hermot siinä olisi vain menneet. Tänä kesänä muistin myös, että auton mukana oli tullut lasketun katon suoja, joka luonnollisesti ei enää sopinut paikalleen. Harmitti kun en ollut kerennyt härpäkettä edes kokeilla, mutta yllättävän pienellä muokkauksella sain sen istumaan. Saa nähdä jaksaako tuon kanssa paljon leikkiä. Tykkään kyllä lookista. (http://img856.imageshack.us/img856/5550/img0079fz.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/856/img0079fz.jpg/)
Myös tuulisuojaa olin alkanut kaipailla, lähinnä metelin ja jatkuvan huminan takia. Pitkien matkojen jälkeen oikea korva tinnittää huomattavasti.. Harva tarjolla oleva tuulisuoja vaikutti sopivalta turvakaaren kanssa, joten lähdin suoraan miettimään omaa ratkaisua. Pleksiä en halunnut käyttää, se ei jotenkin tuntunut mielestäni luonnoliselta ja suurin osa turvakaariin tehdyistä asennuksista näyttää mielestäni jonkin teollisuuslaitteen suojalevyltä. Verkkokangasta oli vaikea löytää, mutta päätin kokeilla ainutta löytämääni varteenotettavaa vaihtoehtoa, jotakin tuulitakin vuorta muistuttavaa mallia. Tässä eilisen pakerruksen tulos. (http://img818.imageshack.us/img818/3576/img0117ug.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/818/img0117ug.jpg/)(http://img502.imageshack.us/img502/9215/img0118yf.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/502/img0118yf.jpg/)(http://img33.imageshack.us/img33/4585/img0119dw.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/33/img0119dw.jpg/) Päivän ajelun jälkeen härpäke tuntui toimivan, lämpö pysyi tällaisena viileänä päivänä paremmin ohjaamossa ja viima rauhottui nopeammissa vauhdeissa. hinta n. 10e :)
Millainen laatu TR Lanella oli? Sopiko kaikki puktinpaikat suoraan yms? Kiinnostais.
Mulla T.R. Lanen TT-malli ja ihan mittatarkkahan tuo on. Pultinpaikat nyt ei paljoa voi mennä vikaan kun suurin osa rei'istä piti tehdä itse, mutta esim. kaaren ja kovan katon väliin jää tilaa noin 0,5cm.. Aika hyvin optimoitu mitoiltaan.
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Kari - 08.11.12 - klo:13:20
Tuohon väliin ei kovin paksua pehmustetta mahdu kokonaan ympäri vetämään.
Ai mikä pehmustus? http://www.revlimiter.net/miata/bonk.html
Eipä sitä yläpuolta tarvitsekkaan pehmustaa, sinne harvemmin pääsee päätänsä lyömään. Nuo kaaren pehmusteet on kyllä ihan ehdoton juttu, ilman pehmustusta noi kaaret on yleensä kolaritilanteissa hengenvaaralliset. Ja pehmusteet pitäis olla vielä niitä oikeita turvakaaren pehmusteita, ei putkieristettä kuten esim. mulla.
Toisaalta, jos kaari olisi yhtään matalampi, voisi ns. normaalipituista kaveria ruveta karmimimaan kun pää menee reilusti kaaren yli. No, onneksi mä oon tällänen hukkapätkä (174cm) joten ongelma ei oo ihan niin vakava.
Omani tilasin i.l.motorsportin kautta, toimituskulut oli n. 40€ ja paketissa tuli jotain muutakin pientä.
Tuore rahtihinta suoraan IL:ltä tiedusteltuna 800e.
Tiedustelin jälleen samaa asiaa. Nyt onnistuivat laskemaan rahtihinnaksi 172e. Vertailun vuoksi, TRLanen kaaren kuskaus mx5partsilta maksaa 23e whistle
Millähän kuriirilla mx5parts roudaa noita kaaria? Mulla ois tiedossa Hard Dog kaaret briteistä ja pitäis löytää sille vielä toimittaja. interparcel ehdottelee 105£ toimituksia...
Millähän kuriirilla mx5parts roudaa noita kaaria? Mulla ois tiedossa Hard Dog kaaret briteistä ja pitäis löytää sille vielä toimittaja. interparcel ehdottelee 105£ toimituksia...
Onko sulla Samsa joku hyvä paikka Briteistä mistä saa HD:n kaaria?
Tällä hetkellä vaihtoehtoina HD Deucen tai TR Lane TT Style. Menee tosin HD:n hinta I.L.Motorsportilta tilattuna yli kipukynnyksen, joten kaatumassa MX5Partsin TR:n...
Millähän kuriirilla mx5parts roudaa noita kaaria? Mulla ois tiedossa Hard Dog kaaret briteistä ja pitäis löytää sille vielä toimittaja. interparcel ehdottelee 105£ toimituksia...
Onko sulla Samsa joku hyvä paikka Briteistä mistä saa HD:n kaaria?
Tällä hetkellä vaihtoehtoina HD Deucen tai TR Lane TT Style. Menee tosin HD:n hinta I.L.Motorsportilta tilattuna yli kipukynnyksen, joten kaatumassa MX5Partsin TR:n...
Kaaria aina sillointällöin ilmestyy käytettynä mx5nutzin puolelle. Ongelma ei ole löytää niitä, ongelma on saada ne sieltä Suomeen :/
Muutamalle foorumilaiselle on tulossa suoraan jenkeistä HD kaaria. Henkilöt voivat itse kirjottaa tänne mitä kustansi...
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Kari - 09.01.13 - klo:08:58
o/
Tilasin suoraan Bethania Garagelta heidän sivullaan näkyvän hinnaston mukaan. Rahti merikyytinä finn-us.com:n kautta jotain 60-90e, ja päälle tullit+alvit. Tulisiko säästöä IL:ltä tilaamiseen verrattuna noin satasen luokkaa, eli ei tässä TRLanen hintoihin pääse.
Tilasin suoraan Bethania Garagelta heidän sivullaan näkyvän hinnaston mukaan. Rahti merikyytinä finn-us.com:n kautta jotain 60-90e, ja päälle tullit+alvit. Tulisiko säästöä IL:ltä tilaamiseen verrattuna noin satasen luokkaa, eli ei tässä TRLanen hintoihin pääse.
Kari: Onko ollut iso säätäminen tilaamisessa ja kaarien saamisessa Suomeen?
Koetin saada IL:stä arviota rahtikuluista, mutta vastaus oli että tee tilaus ja katsotaan sitten. Toki sanoivat että tilauksen voi perua/muuttaa mikäli hinta menee liian kovaksi.
MX5Parts arvioi kaarien +muun pikku sälän rahdiksi 75£ -> 92€.
Vertailuksi mitä tulisi maksamaan Suomeen tuotuna: Deuce IL:stä 630€ + rahti Deuce Bethialta 557€ TR Lane TT MX5Partsista 542€
Onko kukaan vieläkään selvittänyt mitä tuollaisen kaaren teettäminen suomessa maksaisi? Ite maksoin tuosta custom täyshäkistä 550e autoon kiinni hitsattuna (ilman mitään kaveri tms. alennuksia) niin kuvittelis että tuollaiselle puolikaarelle löytyisi ihan kotimaastakin järkihintainen tekijä.
Onko kukaan vieläkään selvittänyt mitä tuollaisen kaaren teettäminen suomessa maksaisi? Ite maksoin tuosta custom täyshäkistä 550e autoon kiinni hitsattuna (ilman mitään kaveri tms. alennuksia) niin kuvittelis että tuollaiselle puolikaarelle löytyisi ihan kotimaastakin järkihintainen tekijä.
Kaveri veljensä kans perusti juuri firman, jossa on tarkotus tehdä erilaisia virityksiä (kuten remmiahtimien asennuksia, vink vink ;) ) ja myös kaaria. Molemmat on harrastanu motorsporttia ikänsä. Nojoo, mut tästä laitan vähän lisäinfoa, ku saavat nettisivut.
Ollaan katottu näitä "kevyitä versioita" eli pelkkä kahva (ilman tukia eteenpäin ja a-pilareihin). Hinnan pitäisi olla kilpailukykyinen verrattuna trlaneen yms. Saa myös paikalleen asennettuna. Ehkä jopa niin mieluummin.
Jos on kiirus, niin yv:tä mulle. Jos jaksaa oottaa muutaman viikon niin saadaan vähän lisäinfoa.
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Kari - 10.01.13 - klo:08:45
Kari: Onko ollut iso säätäminen tilaamisessa ja kaarien saamisessa Suomeen?
Toistaiseksi melko simppeliä, mutta lähetys on vielä matkalla. Kuluihin on lisättävä vielä lähetyskulu USA:n sisällä mikä on Deucelle muistaakseni 70$, sekä toimituskulu rahtifirmalta kotiin Suomessa (MH, itse hakemalla tms.)
Viimeksi kun tinkasin IL:ltä rahtihintaa, lupasivat 172e:lla.
Kirjoittelen tuosta käyttämästäni rahtifirmasta kokemukset kuriiri-topikkiin kunhan tavarat saapuvat perille.
Onko kukaan vieläkään selvittänyt mitä tuollaisen kaaren teettäminen suomessa maksaisi? Ite maksoin tuosta custom täyshäkistä 550e autoon kiinni hitsattuna (ilman mitään kaveri tms. alennuksia) niin kuvittelis että tuollaiselle puolikaarelle löytyisi ihan kotimaastakin järkihintainen tekijä.
Teettäminen Suomessa onnistuisi varmasti helposti, jos olisi piirrustukset kaarista. Ei tarvitsisi räätälöidä autoon, vaan voisi antaa piirrustukset ja sanoa: "tehkää tommoiset".
Piirrustusten tekeminen ei ole kummonen homma varsinkaan jos olisi valmiit kaaret mistä saa mitat...
Mulla on CAD-malli Hard Dog Hard Core -tyyppisestä kaaresta, joka kaipaa vaan oikeat mitat. Jos joku semmoiset toimittaa, voisi tuon antaa about kenelle tahansa kaarivelholle. Ei varmaan hurjasti maksaisi jos kimpassa tilaisi erän kaaria?
Mulla on CAD-malli Hard Dog Hard Core -tyyppisestä kaaresta, joka kaipaa vaan oikeat mitat. Jos joku semmoiset toimittaa, voisi tuon antaa about kenelle tahansa kaarivelholle. Ei varmaan hurjasti maksaisi jos kimpassa tilaisi erän kaaria?
Hep! Jos löytyy, niin laita tulemaan mulle mailiin. Voisin jutella kaverin kanssa, että millanen työ ne olis tehdä ja millä hinnalla.
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Tem - 12.01.13 - klo:18:24
Joskus muistaakseni mainostinkin, mut en kyllä haulla enää löytäny..
Mut Marteliuksella onnistuu kaarien teko aika näppärästi. Jos on valmis malli, ni vielä helpommin. Käsittääkseni saa joko valmiit putket, mitkä voi ite hitsata, tai valmiiks hitsattuna.
Videon voi skipata kohtaan 7:25, jos ei jaksa katella kaarien mitottelua autoon: http://www.youtube.com/watch?v=n1t9r9QAKv4
Kuten jo mainitsin minua kiinnostaa HD Deuce tai vastaavat retrokaaret.
Minä pystyn tekemään 3D-mallit ja niiden pohjalta mitoitetut 2D-piirrustukset. Mutta tosiaankin tarvitsisi saada jostain mitat. Helpointahan ja varminta olisi mitata tehdastekoiset kaaret. Ei tarviis murehtia sopivuudesta.
Onko jollakin urheiluhenkeä luovuttaa omista asentamattomista kaarista mittoja? whistle
Joo jos jollaki on mittoja NB lasi-ikkunalliseen rättiin sopiviin tai HD m2 hardcorea vastaaviin kaariin niin innolla ottaisin vastaan http://www.miata.fi/forum/Smileys/default/whistle.gif
Kannattaa muuten ehkä tehdä ainakin HD:n deucea korkeammat kaaret, ne kaaret on meinaan todella matalat, ja vähääkään pidemmällä kuskilla pää jää kaaren yläpuolelle.
Kannattaa muuten ehkä tehdä ainakin HD:n deucea korkeammat kaaret, ne kaaret on meinaan todella matalat, ja vähääkään pidemmällä kuskilla pää jää kaaren yläpuolelle.
Onko tietoa miten paljon kaaria voisi korottaa niin että rättikatto menee vielä kiinni? Entäs kovakatto?
Noi TR-lane kaaret oli vissiin ihan ok? Pitäsköhän pistää mossilta tilaukseen kun niillä tää tarjouskin on nyt: http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=2206.0
Esim. GPV kaari joka miellyttäis omaa silmää ois £285 eli sen sais ilman toimituskuluja tänne nyt jos tilais 5.2 mennessä. Tuskin muualta halvemmalla löytää(?) ja itellä kun ei oo mielenkiintoa alkaa itse tekemään kaarta. MX5partsilla sama kaari £330+kulut. TR-Lanen omilla sivuilla myös ton £330.
Vai oisko jotain muita kohtuu edukkaita kaaria markkinoilla?
Varmaan joku irrotettava nättien kelien ratapäivämalli, ku rätti kuitenkin jätetty alle? dunno
Mulla tuli ihan sama mieleen. Varsinkin kun noi takaputket kiinnittyy noihin kovakaton kiinnikkeisiin, niin toi vois olla jopa ihan toimiva ratkasu...
Mitähän apua tuosta on katolleen kipattaessa? Ei ainakaan noista takatuista yhtään mitään, jos tulee vain noihin kovan katon kiinnikkeisiin kiinni. Mutta varmaan täyttää juuri ja juuri jonkin radan turvakaarivaatimuksen...
Enkä minä. Jos oikeasti kippauksen varalle turvaa haluaa ni kunnon kehikko takana oltava ja mielellään hitsaa kiinnikkeet koriin kiinni ja tarpeeks isoil lätkillä. Miks tollanen cobra tyylinen kupolikin mene, jos oikein sen tekee ja saa tarpeeks korkealle sen kaaren, ettei niskat katkea.
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Tem - 20.02.13 - klo:06:49
Mitähän apua tuosta on katolleen kipattaessa? Ei ainakaan noista takatuista yhtään mitään, jos tulee vain noihin kovan katon kiinnikkeisiin kiinni.
Eihän tosta kuvasta pysty mitään sanomaan, kun ei nää sitä kiinnitystä. Vai oliko jossain juttua, et toi on vaan yhellä ruuvilla takaa kiinni siinä katon orkkispultinreiässä? dunno
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Kari - 20.02.13 - klo:08:51
Aika sama vaikka olisi hitsattu, kun siellä alla on pelkkää tyhjää. Eri asia sitten jos saranapellistä on tuet kontin pohjapalkkeihin. Veikkaukseni on kyllä sen puolella ettei ole, kun etupääkin on pelkkä levitoiva stylebar giggle
Tuon näkönen siitä ny tuli ilman asennustaitoja. Paskat asennusohjeet lens jo ekana päivänä roskiin. Ei tuon asentaminen loppupeleis ollu sen monimutkasempi operaatio kun alustan vaihto. Tarpeeks raivoa ja kiroilua niin kyllä se lopulta istuu food-smiley-004
Mitkä alueet turvakaaresta ois hyvä pehmustaa? Saiskohan kahdesta 49cm pätkästä askarreltua sopivat, vai pitäskö suosiolla tilata samantien kaks pakettia? Tällasta katellu: http://verkkokauppa.harline.com/fi/Kilpavarusteet/1/Turvakaaren+pehmuste+Sparco-FIA+45mm/5459 (http://verkkokauppa.harline.com/fi/Kilpavarusteet/1/Turvakaaren+pehmuste+Sparco-FIA+45mm/5459)
Pehmusta kaikki paikat johon pää voi edes teoriassa osua. Ja kannattaa ottaa huomioon että kolarissa penkit liikkuu ja joustaa melkosesti, ja kuskikin voi hyppelehtiä aika laajalle alueelle. Ite pyrkisin katuautossa pehmustamaan lähes koko kaaren ihan alaosia lukuunottamatta.
Edit: Lisäks oon kuullu hieman ristiriitaisia mielipiteitä tuosta FIA hyväksytystä pehmusteesta. Argumentteina mm. se että se olis tarkotettu pehmustamaan osumia kypärän kanssa, eli se olis liian kova kopauttaa paljaalla päällä. Kovaa se ainakin on. Toisaalta joku putkieriste on varmasti ihan liian pehmeetä kolaritilanteessa vaikka siihen onkin normaalioloissa (esim autosta noustessa) huomattavasti mukavampi kolistella päätä dunno
Toisaalta mitään faktaa ei itsellä ole puolesta tai vastaan esittää, ehkä kannattais kysyä jopa jostain asiantuntevasta kaupasta joka myy noita autojen turvavarusteita.
Niinpä. IMHO. Suurin osa henkilöautolla kolistelusta taitaa olla muuta kuin auton kaatamista. Sitten halkaiset kuulasi ihan naurettavan pienessä nopeudessa jossakin risteyskolarissa. (Ai ai. Mistä ei voi puhua, siitä olisi pitänyt vaieta.) Mutta radalla nuo kaaret on minusta ihan must, kun siellä mennään "rajoilla" ja "hölmöillään" ite.
Soittelin muutamaan paikkaan, ja molemmista sanottiin että tuo FIA hyväksytty olis tosiaan liian kovaa tavaraa ilman kypärää. Toisesta liikkeestä lupas laittaa mulle sähköpostilla tietoja jostain pehmeämmistä vaihtoehdoista.
Sit googlettelin asiasta, ja miata.netistä löyty muutamakin (http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=220081) ketju (http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=355408) jossa on puhetta tuollasesta Dual Durometer (http://rollbarpadding.com/prod_DualDurometer.html) pehmusteesta. Siinä on sisällä SFI 45.1 hyväksyttyä pehmustetta, ja sen päällä pehmeämpi kerros. Tuollaisen luulis sopivan paremmin myös katukäyttöön ilman kypärää.
En ainakaan äkkiseltään löytäny jälleenmyyjää euroopasta, mut ainakin Apex Performance (http://www.apexperformance.net/prod-1603.htm) ilmeisesti toimittaa rapakon takaa myös tänne. Pistin sähköpostilla kyselyä postikuluista. Olisko mahdollisesti kiinnostuneita kimppatilaukseen?
Pehmusta kaikki paikat johon pää voi edes teoriassa osua. Ja kannattaa ottaa huomioon että kolarissa penkit liikkuu ja joustaa melkosesti, ja kuskikin voi hyppelehtiä aika laajalle alueelle. Ite pyrkisin katuautossa pehmustamaan lähes koko kaaren ihan alaosia lukuunottamatta.
Edit: Lisäks oon kuullu hieman ristiriitaisia mielipiteitä tuosta FIA hyväksytystä pehmusteesta. Argumentteina mm. se että se olis tarkotettu pehmustamaan osumia kypärän kanssa, eli se olis liian kova kopauttaa paljaalla päällä. Kovaa se ainakin on. Toisaalta joku putkieriste on varmasti ihan liian pehmeetä kolaritilanteessa vaikka siihen onkin normaalioloissa (esim autosta noustessa) huomattavasti mukavampi kolistella päätä dunno
Toisaalta mitään faktaa ei itsellä ole puolesta tai vastaan esittää, ehkä kannattais kysyä jopa jostain asiantuntevasta kaupasta joka myy noita autojen turvavarusteita.
Tästä on ollu juttua muilla miata-foorumeilla ja ite oon jääny siihen käsitykseen, että pehmustaminen auttaa vain kypärän kanssa. Muuten ei sillä ole merkittävää vaikutusta = kunnon peräänajossa henki lähtee...
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Kari - 26.04.13 - klo:19:18
http://revlimiter.net/miata/bonk.html
Lainaus
But that rollbar would have surely killed or vegetated me without the padding installed
En ainakaan äkkiseltään löytäny jälleenmyyjää euroopasta, mut ainakin Apex Performance (http://www.apexperformance.net/prod-1603.htm) ilmeisesti toimittaa rapakon takaa myös tänne. Pistin sähköpostilla kyselyä postikuluista. Olisko mahdollisesti kiinnostuneita kimppatilaukseen?
Voisin lähteä mukaan, 17$ pehmuste ja postit+tullit päälle sen mukaan monta lähtee mukaan?
On se kovakin pehmuste pehmeempi kuin teräs kun siihen päänsä lyö. Vetää sitten pehmeen kerroksen siihen päälle jos haluaa.
Jahans. Oon taas lueskellu nutzia, jonka moni "totuus" onki vähän....
Kaippa se on tuo kaari itekki hankittava. Aiemmin ajattelin kippaamisen ja kuoleman pelon liittyvän jotenki roadster-henkeen. Perhe ei vaan oikein tunnu arvostavan tämmösen hengen kunnioitusta, enemmänki oman hengen. Yritän saada painostettua kaveria vääntämään mulle paikalleen tuon kesäkuun ratapäiviin mennessä testikappaleeksi...
Jeesjees. Toi pehmeämpi kerros näyttää tosin tuovan melko paljon paksuutta lisää, mut ehkäpä se riittää jos tuota ulompaa pehmikettä laittaa vaan kriittisimpiin kohtiin. Alla muutama kuva. (http://i135.photobucket.com/albums/q132/ilovecurves/pad2.jpg) (http://i135.photobucket.com/albums/q132/ilovecurves/DSC00851.jpg)
Normaalin pikkukaaren kanssa kriittisin kohta katon toimintaa ajatellen olisi varmaankin yläviistoon taaakse, sekä leveyssuunnassa jos kaari tulee turvavyötornien ulkolaitaan.
Täältä löytyy muutama lisäkuva: http://forum.miata.net/vb/showpost.php?p=2468629&postcount=4 (http://forum.miata.net/vb/showpost.php?p=2468629&postcount=4) Näyttäis ainaki siltä että mahtuis katon alle jos asentaa noin että suurin osa paksuudesta tulee "eteenpäin". Tosin riippuu tietty varmaan vähän kaarestakin. Ja aika paljon tuntuu olevan eriäviä mielipiteitä, että onko tuosta lisäpehmennyksestä hyötyä, vai kannattaisko vaan laittaa mahdollisimman paksusti SFI hyväksyttyä pehmustetta. Mut ei tuosta lisäpehmusteesta varmasti mitään haittaakaan voi olla..
Targa Miatassakin (http://www.targamiata.com/tags.php?no=12&tag=safety) näemmä käytetty tuota.
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Tommi - 27.04.13 - klo:16:09
Mä tarviin 1,5 m eli kolme pötköö.
Mulla on siis kuuden pisteen kaari,tuokin riittää vaan kuskille...
Oolrait. Pistäkää loput ketkä haluatte mukaan tiedot vaikka yksityisviestillä mulle tänään klo 21 mennessä. Ja jos porukalle sopii niin vois varmaan tilata express toimituksena, niin voin toimitella noita sit esim. kauden avausmiittiin.
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Kari - 03.06.13 - klo:22:20
Mutta kun tarkemmin katsoo tuota Tr Lanen kiinnitystä, niin ainakin mulla pohtiminen loppui siihen. Kiinnitys tulee hattuhyllyn päälle ja nuo tukiraudat on niin pienessä kulmassa
Ettei nyt täysin väärää käsitystä jäisi, niin hattuhylly on se maalaamaton irtopelti + tankin yli pokattu pelti, eikä mikään kaari (paitsi se joku australialainen) kiinnity siihen. Linkatun trlanen etujalkojen kohdalla on korin matkustamon jälkeisen takaosan lattia. Pelti itsessään on toki ohutta koripeltiä, mutta sitä ei ole vapaana yhtään isompaa alaa kuin mitä jalan alle jää.
Mitä takajalkoihin tulee, ei niitä pysty viemään yhtään taemma jos katon haluaa toimivan. Samaan kohtaan ne kaikissa katon toimivuuden säilyttävissä kaarissa kiinnittyvät. Saisihan ne yläpäästä loivempaan kulmaan jos jalkaa taivuttaisi, mutta tukevuuden kannalta se olisi pelkästään huono ratkaisu. Jyrkkyydelle on kyllä toinenkin syy, tuollainen kaari on taempana kuin sinulla. Se selkeä etu, mikä sinulle tehdyllä turvavyötolppien ulkopuolelle kiinnittyvällä toteutuksella saadaan, on se, että kaari tulee edemmäs, eli sen voi tehdä samalla korkeammaksi. Plus tuollaisena kantokahvamallina se hattuhyllyn alle kiinnittyvä malli jää optisesti vähän kapean näköiseksi.
Trlanejen vertailukuvien löytäminen on hankalaa, kun niillä on ollut aikojen saatossa samannimisiä malleja jos jonkinlaisilla kiinnityksillä. Luulisi tosin mx5partsin sivulla olevien kuvien olevan 1:1 myytävään tavaraan.
Edit: Buhikselta kuva trlanen kiinnityspisteistä: http://lagittajat.net/buhis//photos/miata/turvakaari/0.jpg Ei se alapoikkiputki tuossakaan pahaa tekisi.
::nerd
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Kari - 18.06.13 - klo:10:03
Jännän näköinen. Pääkaari päätyy turvavyötornien päälle, ja siitä on erilliset tuet alas.
Aika outo viritys. Mitenköhän toi pääkaaresta hattuhyllylle tuleva putki rajoittaa penkin liikettä? Ei jatkoon. Ite ostaisin nyt ton sevenmodin version, se näyttää hyvältä. + Tuetaan Suomalaista yritystä.
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Seven Mod - 05.03.14 - klo:14:24
Tännekin vielä linkki kun kaikki ei ole sitä yhteistyö kumppanit osiosta löytäneet!
Sitä jos ottaa tuvatyynyn pois niin katsastaja polttaa käämit. Jos väsää ohjaamon täyteen viemäriputkea niin kaikki on ok??
Itse siirryn MX käyttäjäksi juuri siksi että siinä ei ole/vaadita minkään sortin kaaria. (Tieliikennekäytössä siis)
No, tyylinsä ja murheensa kullakin.
Mikäs tässä oli pointti? Suurin osa joka ton oikean kaaren laittaa ajaa autolla rataa joten erittäin fiksua kaaret laittaa.
Turvatyyny taas on turvavaruste jota ei saa poistaa ellei autoa ole saanut ilman.
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Sami - 01.04.14 - klo:13:19
en äkkiseltään osaa kuvitella ketään joka laittaisi "ohjaamon täyteen viemäriputkea" tyylisyistä, ainakaan niin pienissä autoissa kuin mx5. mielitekonsa toki kaikilla ja käytännöllisyydestä voidaan tinkiä, mutta uskoisin että häkki asennetaan 99% tapauksista muista kuin tyylisyistä. myöskään turvatyynyä en välttämäti nää kenenkään poistavan käytännöllisyyssyistä.
Mikäs tässä oli pointti? Suurin osa joka ton oikean kaaren laittaa ajaa autolla rataa joten erittäin fiksua kaaret laittaa.
Turvatyyny taas on turvavaruste jota ei saa poistaa ellei autoa ole saanut ilman.
Pointti? Kun lähes kaikki kiva on katsastuskonttorilla pannassa ja siellä hierotaan pilkkua joka he...tin asiasta, niin eikös ne (katsastajat) puuutu noihin kanahäkkeihin?
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Una - 01.04.14 - klo:14:04
Miksi puuttuis? Muutoskatsastettavahan sekin on mutta saa sellaisen autoonsa laittaa, Autojen rakennemuutospäätöksen edellytyksin (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921714 (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921714)):
Turvakaari
1. Autoon saa asentaa turvakaaren. Jos tässä päätöksessä on määrätty turvakaari pakolliseksi, on sen oltava valtakunnallisen rekisteröidyn autourheilujärjestön hyväksymää mallia.
2. Henkilö- ja pakettiautossa (M1- ja N1-luokka) hyväksytään turvakaari, joka on valmistettu seinämän vahvuudeltaan vähintään 1,5 mm:n ja halkaisijaltaan vähintään 50 mm:n teräsputkesta ja joka on varustettu ainakin yhdellä auton pituussuunnassa symmetrisesti sijoitetulla vastaavan vahvuisella vinotuella tai joka omaa vastaavan lujuuden. Turvakaari vinotukineen on kiinnitettävä pulttiliitoksella koriin tai runkoon käyttäen riittävän suurikokoisia vahvikelevyjä. Turvakaaren korkeuden kuljettajan istuimen istuinpinnasta on oltava vähintään 85 cm mitattuna istuimen selkänojan suunnassa.
Ohops. Tämä tuli ainakin itselle yllätyksenä. Koskeeko myös "kahvoja" eli esmes mallia Hard dog: http://trackdogracing.com/m1hardcore.aspx ?
No niin tuli mullekin. Katto päällä katastin syksyllä ja tokkopa katsuri kiinnitti huomiota kaareen autoon itseään sovitellessa ja pois ponnistellessa giggle
mulla tuli leima rekisteriotteeseen turvakaarista kun tammikuussa tein maahantuontikatsastuksen. Lukee "Autoon on asennettu suojakaaret ja kuusipisteturvavyöt". Muistaakseni näin. Pitäis olla ihan pykälien ja asetusten mukainen pirssi. Ja kritisoijille: Kovakatto mahtuu päälle ja menisi varmaan rättikin jos se olisi kiinni.
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Una - 01.04.14 - klo:17:00
Niinpä se näköjään sitten on. On tullu aikanaan konttorilla määrättyä muutoskatsastettavaksi sellaisiakin juttuja mitkä ei sitä olisi lain mukaan vaatineet laughing-smiley-014. Kuitenkin monesti paljon helpommalla pääsee kun sallitut muutokset käy kerran erikoisehtoihin muutoskatsastuksessa merkityttämässä.
Muutoskatsastusvelvollisuus 1. Ajoneuvo on ennen säännönmukaiseen käyttöön ottamista esitettävä muutoskatsastukseen, milloin: a) ajoneuvon luokka halutaan muutettavaksi; b) ajoneuvon akselisto- tai korirakennetta tai ulkomittoja on muutettu; c) ajoneuvon henkilöpaikkalukua on muutettu; d) kuorma-auto (N2- ja N3-luokka) varustetaan vetokytkimellä tai -pöydällä tai vetolaitteen sijoitusta on muutettu; e) ajoneuvo on varustettu iskutilavuudeltaan tai muutoin alkuperäisestä poikkeavalla moottorilla taikka sen pakokaasujen puhdistusjärjestelmää on muutettu; f) ajoneuvon laitteita ja varusteita on muutettu tai täydennetty niin, että muutos voi vaikuttaa liikenneturvallisuuteen; ei kuitenkaan silloin, kun kuorma- tai pakettiauton tai N-luokan ajoneuvon tavaratila varustetaan tavarankuljetuksen vaatimalla suojavuorauksella, lämpöeristeellä tai hyllyköllä; tai g) ajoneuvon osista yli 30 prosenttia on vaihdettu rekisteröinnin tai edellisen katsastuksen jälkeen.
Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta 1714/1992 (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921714 (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921714))
Lainaus
2. Muutettu auto on esitettävä muutoskatsastukseen ajoneuvojen katsastuksesta annetun asetuksen (1702/92) 29 §:n 1 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa. Sanotun pykälän f kohdassa tarkoitettuna liikenneturvallisuuteen vaikuttavana muutoksena, jolloin auto on esitettävä muutoskatsastukseen, pidetään jäljempänä luvanvaraiseksi määrättyä muutosta samoin kuin 6 §:n 4 ja 5 momentissa tarkoitettua moottorin muutosta, 10 §:n 2 momentissa tarkoitettua rengaskoon muutosta, 11 §:ssä tarkoitettua ohjauslaitteen muutosta, 12 §:ssä tarkoitettua korkeuden muutosta, 13 §:n 3 momentissa tarkoitettua omavalmisteisten akseliston osien käyttöä sekä 20 § 1 momentissa, 21 §:ssä ja 25 §:ssä tarkoitettuja korin muutoksia.
Ja sitten on vielä Trafin soveltamisohje liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/fb255e8a940b3d31568ff10e5f4806b2/4760-Soveltamisohjeita_liikenneministerion_paatokseen_auton_rakenteen_muuttamisesa.pdf (http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/fb255e8a940b3d31568ff10e5f4806b2/4760-Soveltamisohjeita_liikenneministerion_paatokseen_auton_rakenteen_muuttamisesa.pdf))
Lainaus
24 § Turvakaari
Turvakaaren saa kiinnittää joko hitsaamalla tai pultein.
Kaarta en normaali liikenteessä sanoisi turvavarusteeksi. Radalla se on sitä.
Ilman kypärää päässä ja ilman vakiota parempia vöitä kaarien huonot puolet peittoaa niiden hyvät puolet. Jos tästä on kyse, niin olen samaa mieltä.
Yleisenä kommenttina kaariaiheeseen tämä, että jos kadulla ajettavaan mietaan aikoo laittaa kaaria tai häkkiä, niin sitten on hankkinut ihan vääränlaisen auton. (Saa ottaa aprillipilana, jos on vaikea muuten niellä.) whistle
Yleisenä kommenttina kaariaiheeseen tämä, että jos kadulla ajettavaan mietaan aikoo laittaa kaaria tai häkkiä, niin sitten on hankkinut ihan vääränlaisen auton. (Saa ottaa aprillipilana, jos on vaikea muuten niellä.) whistle
En mäkään katuajoa varten hankkis kaarta tai häkkiä, ellei tehoresurssit ole sen verran ronskit että uskoisin siitä olevan hyötyä.
Ite en taas ajais metriäkään kadulla ilman kunnon kaarta näillä vehkeillä...
(http://www.hula.net/~avejoy/rbe17.JPG)
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Make - 01.04.14 - klo:22:54
Nyt osa porukkaa puhuu "kaaresta" ja toiset häkistä.
Noilla harddogeilla yms pääkaarilla voi ajella vielä ilman kypärääkin normiliikenteessä.
Häkkiä en laittaisi autoon jolla ajetaan paljon kadulla mutta omaani sen työnnän kun rataa tulee aika paljon ajettua verrattuna tieajoon.
Päävauriot sivuttais/vinottais kolarissa se suurin noista miinuksista on. Noissa on minimitoppauksetkin oltava ja ainakin viimeksi kun muutoskatsastin häkin(vuonna 2000 tai 2001). Ongelmaksi meinasi muodostua se ettei pehmikettä mahtunut tarpeeksi putken ympärille. Väläytteli kypäräpakkoakin konttorilla että saa ajella. Jäi selvittämättä silloin olisiko se voinut sellaisen auton tietoihin vääntää.
Tietääkseni ainoa jolla on oikea häkki ja jota kannattaa varoa kolarissa on hrnt:llä. Muillahan on noita pilipali versioita tietääkseni.
Mitäs pehmusteita suositteletta kaareen? 38mm putkella olevaan settiin tarvisi. Ja nimen omaan niin, että toimisi ilman kypärää. Pelkkä takakaari kyseessä, eli etenkin kuppipenkin kanssa mahdollisuus lyödä päätä kaareen on erittäin vähäinen, mutta pakkohan se on pehmustaa siitä huolimatta.
Lauri: https://www.rollbarpadding.com/product/id-38 toi dual durometer on ehdottomasti se mitä kannattaa laitta, jos vaan mahtuu. Mulla ei mahu sivuputkiin, joten laitoin pelkästään sitä kovempaa.
Ite laittaisin myös puolkaareen pehmusteet, kannattaa katsoa noita kolaritesti videoita, niistä näkee hyvin kuinka tosi useesti ukko pomppaa pitkälle takaspäin airbagiin osumisen jälkeen, ja tossa vaiheessa kaikki mahdollinen pehmuste pään ja kaaren välissä on aika pop.
Mullahan on täyshäkki ja ne sivuputket on oikeesti hengenvaaralliset jos päässä ei oo kypärää. Ikinä ei oo kyllä ykskään katsastaja valittanu asiasta, mutta ymmärtäisin kyllä jos valittais. Pehmusteet on juu, mutta en tiedä miten pitkälle nekään auttaa jos kunnon tälli tulee. Autolla ei kyllä ajeta radan lisäks ku siirtymiset radalle, ja muutama muu satunnainen ajelu vuodessa.
Lisätään vielä joku video tuosta mainitsemastani kyytiläisen liikkumisesta kabiinissa kolarissa, eli tuossakin pää käväsee varmaan 30cm taaempana mistä se lähtee liikkeelle, ja jos tuossa takana olisi turvakaari, niin siihenhän se pää kolahtaisi. https://www.youtube.com/watch?v=d7iYZPp2zYY#t=17
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Tem - 02.04.14 - klo:06:15
Yllättävän helposti se auto kaatuu ihan kadullakin, ihan rajotustenkin mukaan, ihan hyvälläkin kuskilla.
Eihän ne itekseen kippaile, mutta kun tuolla oikeassa maailmassa ajaa paljon muitakin, jotka joskus tekee yllättäviä temppuja. Eikä ne pirun elukatkaan tajua pysyä pois ihmisten rakentamilta teiltä.
Tuskin Mäksätkään tosiaan tosta vaan asfaltilla heittää katolleen. Mut entäs kun tulee se tilanne, että joutuu väistämään ojan puolelle? Tai rengas puhkeaa motarilla? Tai itse näkemäni tilanne 60kmh alueella, minkä piti olla simppeli kaistanvaihto. Kaveri varmaan katteli vielä peileihin, kun toinen kaista himmaili ja tööttäs toisen auton perään ja onnistu kippaamaan sen keskelle tietä katolleen. Ois saattanu avossa tulla tukka kipeeks.
Olis "kiva" nähdä vertailu hirvokolaristakin, missä yks kaareton Mäksä ottaa hirven tuulilasia vasten ja häkillinen kori tekee saman. Hihapersmutulla häkki ei ois siinäkään kohtaa ihan turha, vaikka kadulla ajelis ja ilman lisätehoja. :)
Ei, mulla ei oo Mäksässä kaarta. Joku saksalaisen asentama tuulessa heiluva kromikoriste kylläkin. Mut jos joku haluaa laittaa autoon moisen ja vielä ajellakin sillä yleisillä teillä, ni turha niitä on sen enempää dissailla. food-smiley-004
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Una - 02.04.14 - klo:06:17
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Lauri - 02.04.14 - klo:08:32
No eipä noissa videoissa ainakaan kaarista apua olisi ollut.
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Una - 02.04.14 - klo:08:48
No ei sillä, lähinnä noista näkee ettei se pää nyt ihan tuulilasin yläreunaa viistäen vakiojakkaroillakaan törmäystilanteessa heilahda. Ainakin suoraan lattiaan pultatulla penkillä siihen näyttäisi jäävän normaalikokoisella kuljettajalla hyvin tilaa poikittaiselle turvakaaren putkelle.
Loppupeleissä toi on kuitenkin etutörmäyksessä yllättävän vahvakorinen auto, toki osaltaan pieni painokin vaikuttaa.
Lauri: https://www.rollbarpadding.com/product/id-38 toi dual durometer on ehdottomasti se mitä kannattaa laitta, jos vaan mahtuu. Mulla ei mahu sivuputkiin, joten laitoin pelkästään sitä kovempaa.
Toihan näyttää loistavalta. Ja näyttäisi saavan pehmeämmän kerroksen pois kohdista, missä ei vaan mahdu. Laitanpa tilaukseen illemmalla :)
Turvakaaren pehmusteen tilailu vähän siirtynyt. BSCI:n omien sivujen kautta postit yli $200, melkein yhtä kallista monessa muussa USA-kaupassa. Kukaan löytänyt tätä, tai mitään vastaavaa Euroopasta?
Demon-tweeks.co.uk ainakin myy BSCI:n perusputkia, joten laitoin heille mailia dual durometeristä. Luulis että noille olisi kysyntää.
Mihinkäs kohti kannataa laittaa noi kaaren takakiinnikkeet? Paras varmaan tulis, jos sais pultattua ja hitsattua. Runkopalkin kohdalle konttiin? Hankala vaan saada noita pultteja, kun apurunko tulee tielle.
Tollasta ajattelin, mutta pultteja tuohon ei oikein saa. (http://i.imgur.com/LF1jcyRl.jpg)
Laitoin joskus takaiskareiden etupuolelle isot laput ja pulteilla siitä kiinni. Takalokareiden kautta pääsi poraamaan reiät. Jos meinaant noin taakse noi takaputket vetää niin toimiiko rättikatto enää?
Ei kai tuo voi kovin vaikeaa olla. Ostin jo lortolle ompelukoneenkin.
Jos oot tuota bikiniä tilaamas niin voisin olla postikuluja jakamassa :P tekisi kans mieli asennella tuollainen kun ei oo rättiä niin vois edes vähän kauemmas lähteä ilman kovakattoa :)
Jos joku suostuu järjestää kimppatulauksen bikini topeista niin mä oon mukana.
Paljonkohan olis porukkaa lähdössä kimppaan? Ei nuo kovin kalliita vaikuta olevan, mutta täytyykö niihin ottaa tuo factory front bow $150? http://projectgla.com/gstring_na.html (http://projectgla.com/gstring_na.html)
Tarkoitus siis tehdä NB koriin, kovallekatolle ja rätille lasi-ikkunalla sopiva, Hard dog-tyylinen kaari. Viisaammat tietää na.n ja nb.n erot eli jos ei eroa paljoa niin meillä on mahdollisuus myös sovittaa kaari na-koriin.
Materiaalina n.43mm saumaton putki. Materiaalia ei vielä hankittu vaan se hankitaan kysynnän mukaan. Tässä vaiheessa mielipiteet voi ilmaista yv.llä. Kiinnityslaipat hankitaan valmiiksi leikattuna.
Vinoputkia voisi valita alustavasti joko tuolla X-tyylillä, diagonaalilla tai tupla-diagonaalilla.
Toimitettaisiin joko maalaamattomana tai pulverimaalattuna.
Aikataulusta sen verran, että kysynnästä riippuen ensimmäinen kaari olisi työn alla vk10.nen jälkeen. Ensimmäisen kaaren jälkeen työhän nopeutuu huomattavasti. Kiinnostuksen voi osoittaa helpoiten yv.llä.
Raakaversion hinta olisi n.500e +mahdolliset maalauskulut. Nämä tarkoitus maalata kaikki kerralla jolloin kustannukset jäisi sieltäkin pienemmäksi.
(Modet siirtäköön myyntipuolelle jos näette aiheelliseksi)
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Make - 17.02.15 - klo:09:30
Näitähän saa jo samoihin hintoihin mansen suunnilta.
Sanoisin että 500e + maalaus on liikaa, kun samaan rahaan saa muualtakin kotimaasta jo hyväks todettuja kaaria: http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=2519.msg48700#msg48700 ja ulkomailta saa sitte vielä hieman edukkaammin: http://www.mx5parts.co.uk/roll-bars-c-377_315_357.html
Tuolta tämän hetken ylivoimaisesti parhaat hinta/laatu kaaret MSA-hyväksyttyinä ja harness barilla: http://www.gcfabrications.co.uk/ROLL_BARS/cat2703118_2738015.aspx
Osaako kukaan sanoa meikäläisen kaarista mitään, kun ne on ilmeisesti TRlinen pulttikaaret, että onko ne hyväksytty missään luokassa edes Briteissä? Ja onko ne saumatonta värkkiä? Hintaa niillä ainakin tuntuu olevan..
Näköjään noi onkin ihan ilmasia nykyään, että eihän nuista omatekemistä pysty kun max. 400e pyytää. Pitää vääntää itselle sitten vaan. Saa kuitenkin aika paljon halvemmalla tehtyä ja paremmasta tavarasta.
Osaako kukaan sanoa meikäläisen kaarista mitään, kun ne on ilmeisesti TRlinen pulttikaaret, että onko ne hyväksytty missään luokassa edes Briteissä? Ja onko ne saumatonta värkkiä? Hintaa niillä ainakin tuntuu olevan..
TRlanet ei ole MSA-hyväksyttyjä (yhtä uusinta mallia lukuunottamatta), joten ei.
Osaako kukaan sanoa meikäläisen kaarista mitään, kun ne on ilmeisesti TRlinen pulttikaaret, että onko ne hyväksytty missään luokassa edes Briteissä? Ja onko ne saumatonta värkkiä? Hintaa niillä ainakin tuntuu olevan..
TRlanet ei ole MSA-hyväksyttyjä (yhtä uusinta mallia lukuunottamatta), joten ei.
Joo jotenkin arvelin näin.. Ne kyllä näyttää putkitukseltaan ja kiinnikkeiltään sopivan AKK:n liite-J:n sääntöihin mutta pitäis jonku tarkistaa ovatko saumatonta putkea.
En tiedä jos laittais ne myyntiin ja teettäis oikeat hyväksytyt motorsport-kaaret, niin pääsis esim. Historic Roadsportia kokeilemaan.
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Make - 06.03.15 - klo:18:54
Löytyisikö jostain ohjetta (finlexistä en löytänyt) miksi tai missä vuosimallista lähtien alkuperäiset vyöt on pakolliset nelipistevöiden lisäksi.
Mulla on ollut pari kaarellista autoa ja kummassakin(76 Manta ja 88 peugeot 205) oli pelkät neli/kuusipiste vyöt muutoskatsastuksessa ja alkuperäisiä ei tarvinnut säilyttää.
Ongelmaksi muodostuu se että tarvitsisin kaarien takia tilan jonka alkuperäiset rullat sekä vöiden kulkureitit käyttää.
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Una - 06.03.15 - klo:19:09
Nopeen selvittelyn perusteella 1.5.1991 jälkeen pitää olla E-hyväksyntä vöissä.
Tai tuosta saa tulkita itte.. Vois olla myös 1.7.1992.
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Make - 06.03.15 - klo:20:25
Eli mun 1.1.1991 pitäisi voida siis leimata ilman alkuperäisiä vöitä. Täytyy selvitellä ihan konttorilla samalla kun siellä muutakin nyt on. Kuitenkin muuttaa kaaren mallia hiukan jos ne saa jättää pois.
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Sami - 06.03.15 - klo:20:26
Oliko mitään väliä sillä onko vyöt itse kelautuvat ja mistä vuodesta lähtien tällainen olisi? Vai muistanko ihan höpöjä taas kuulleeni?
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Una - 06.03.15 - klo:20:31
Ei semmosta määräystä ole. Schrothilta esim saa Profi II ASM FE mallia, joka on FIA ja E-hyväksytty. Ainoana erona hyväksymättömään malliin on lukituksen vapautus, jossa pitää direktiivin mukaan olla painonappi jossa lukee "press"
Lainaus
The Profi II ASM FE is essentially the same as the Profi II ASM, except it features a Push-Button Cam lock for applications where street driving is anticipated. The orange push button that says "Press" is necessary to retain street legality and so an EMT that shows up at an accident scene will know how to release your restraint.
Pelastushenkilöstön tyhmyyskin on otettu huomioon direktiivillä siis varsin kattavasti.
1.1.81 eteenpäin pitää olla edessä reunimmaisilla paikoilla rullavyöt. Mulla on yhtenä vuonna vaadittu katsastuksessa.
jotain tämmöstä hain. en olekaan kuullut omiani :-[
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Una - 06.03.15 - klo:21:13
Niin no, samalla logiikalla vuonna 1960 on määrätty dieselautoihin pakolliseksi moottorin lämpömittari eikä mun ibizasta sitä tehtaalla oo asennettu, onko se laiton? Muitakin koomisuuksia tuolta määräyshistoriikista vuosien varrelta löytyy..
Noi pykälät menee oikeesti niin että uudemman lainsäädäntöversion vaatimukset kumoaa edelliset ellei se ole määritelty aiempaa täydentäväksi. Tuon vuoden 81 jälkeen turvavyöpykäliä on uudistettu vuosina -84, -90, -91, -92, -93, -96, -97, -99, -01, -02 jne..
Tää oli uusin trafin ohjeistus, minkä nopeesti löysin asiasta. Tuskin on ton jälkeen muuttunut mihinkään. Toinen mikä käytännössä tekee noista nelipistevöistä "laittomat" on toi määräys turvavöiden kiinnityspisteiden hyväksynnästä.
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Una - 07.03.15 - klo:08:51
Totta, kiinnityspisteiden kautta voi jotain vaatimuksia tulla. Täytyypä alkaa lukemaan noita vaatimusdirektiivejä läpi. Muistelisin kuitenkin että käytännössä näitä vaatimuksia alettaisiin soveltaa vasta tyyppihyväksyttyihin autoihin..
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Make - 07.03.15 - klo:09:01
Nyt faktaa sitten Una kehiin. Vaikka käyttäisin e hyväksyttyjä vöitä joissa rulla(Schroth) niin ongelmaksi muodostuu se taaimmainen piste kiinnitykselle joka ei käy siihen alkuperäiseen paikkaan(ei mahdu penkin takia ainakaan ja kulmakin väärä).
Itse kysyin viime katsastuksessa saanko ensi kerralla tuoda auton 6-pistevöillä ja kuppipenkillä leimalle. Ja vastaus oli selkeä et jos ne on kiinni vakio kiinnityspisteissä nii joo. E-hyväksynnästä eivät sanoneet mitää. Jokatapauksessa siis mahdoton leimata noin ku ainoastaan toinen lanne vyö tulee kiinni vakio kiinnityspisteeseen. No tuleva häkki tullaan tekemään niin, että vakiovyö ja penkki on käytössä ainoastaan katsastuksessa.
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Una - 08.03.15 - klo:11:40
Samoilla linjoilla oli yks katsurikaverikin kun eilen tuota kyselin. Eli kiinnityspisteiden takia ei onnistu näihin noita E-hyväksyttyjäkään monipistevöitä ainoiksi vöiksi asentaa, koska niitä ei saa alkuperäisiin kiinnityspisteisiin mitenkään asennettua. Hyväksyttävyys saavutetaan normaalissa perheautossa asentamalle ne ylävyöt takaistuinen turvavöiden kiinnityspisteisiin.
Alkuperäiset vyöt joutuu siis ainakin nykysäädösten mukaisesti säilyttämään omilla paikoillaan katukäyttöä varten ja niiden rinnallehan saa asentaa vaikka minkälaiset hirttonarut radalla tapahtuvaa ajelua varten.
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Make - 08.03.15 - klo:11:53
Kaivappa viisaampana noista ey säädöksistä se mikä se kiinnityspisteen hyväksynnän määritelmä on?
Mistään näistä en sitä bongannut:
76/115/Ety 82/318/ety E14/02 fmvss 201
Nämä määräykset siis on mun vvuosimallissa viimeisimmät. En ymmärrä miten muutoskatsastuksessa sain vyöt hyväksytettyä noihin mun vanhoihin autoihin kun niissäkin kardaanitunnelin sekä takakiinnikkeiden osalta en pystynyt käyttämään auton omia paikkoja.
Noissa käytin vain 250mm lappua hitsattuna joiden läpi oli sitten ne fia hyväksytyt mutterilaipat lenkeillä kiinni.
Eikä mulla ollut mitään vakiovöitä paikallaan moniin vuosiin. Yleensä jaksoivat ainoastaan urputtaa hankalasta autoon kulkemisesta korkean oviristikon takia.
E hyväksytyt vyöt on kyllä niin turha investointi jos ne vakiot pitää säilyttää. Perkele että korpeaa taas pieni trafi asia...
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Make - 08.03.15 - klo:11:56
Hyväksyttävyys saavutetaan normaalissa perheautossa asentamalle ne ylävyöt takaistuinen turvavöiden kiinnityspisteisiin.
Ei pidä ihan paikkaansa. Riippuen mihin kulmaan vyöt tulee niin välttämättä ei kelpaa jos se on (olikohan 15astetta?) liian sivussa linjasta tai kulma liian alhana(kuten pösön kanssa kävi).
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Una - 08.03.15 - klo:12:26
Kaivellaan kun ehditään..
Joo toi hyväksyttävyysasia ei oo ehkä noin yksiselitteinen mutta Schrothin listan mukaan ainakin osassa näistä autoista onnistuu noin: https://www.schrothracing.com/docs/FE-VehRefList-Print.pdf (https://www.schrothracing.com/docs/FE-VehRefList-Print.pdf)
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Tem - 08.03.15 - klo:14:30
Tuurilla inssit ja jopa Trafikin näitä asioita tuntuu arpovan, eri kysyjät ja eri vastaajat saa aikaseks ihan erilaisia vastauksia. Ite oon kysynyt näistä aikanaan AKElta ja saanu vastaukset, jotka on myös paperilla hanskalokerossa ja on kelvannut inssillekin niinä muutamina kertoina, kun asia on kiinnostanut. Poliisi ei oo kertaakaan aiheesta kyselly tien päällä, et siitä ei oo kokemuksia.
Turvakaari saa olla, ei tartte hyväksyntiä, voi tehdä vaikka itte. Ei saa poistaa/korvata mitään auton omia osia, eikä saa tehdä autoa vaarallisemmaksi (esim. paljas putki pään lähellä).
Nelipistevyöt saa olla. Jos ne tulee orkkisten lisäks, ei tarvi hyväksyntiä. Orkkisten tilalle tullessa vaaditaan e-hyväksyntä. Kiinnitykset AKK-sääntöjen mukaisesti.
Nää on vm 2000 EU-tyyppihyväksyttyyn autoon, wanhemmat tuskin ainakaan tiukempia. Mut kannattaa varmaan kysyä suoraan Trafilta ja kun saa vastauksen, niin printtaa sen hanskalokeroon.
Kannattaa kyllä lukasta noi AKK:n paprut aiheesta joka tapauksessa. Joku vöiden kiinnityskin on ihan sama siihen asti, kunnes niitä tarvitaan. Siinä tilanteessa oikea kiinnitys voi päästää ukon mustelmilla, kun taas väärällä vyöt vetäsee selkärangan mutkalle, eikä tartte enää ikinä kävellä. Tää on yks asia, missä ei ihan aikuisten oikeasti kannata arvailla. :)
Pitäisi hankkia putkea ja toimittaa tekijälle . Mutta :
Onko kenenkään hallussa piirrustuksia " perus" kaarelle mallia hard dog tms ? Sain joitan sturovon väännöksiä , mutta niillä tulee sellainen kapea kaari joka alkaa keskeltä penkkiä ja se ei oikein kyllä nappaa . Ymmärrän että kyse on kauhean tarkasta salaisuudesta ja tarvittaessa teen mittailut vaikka nollapisteestä mutta oikominen on joskus kivaa
Pitäisi hankkia putkea ja toimittaa tekijälle . Mutta :
Onko kenenkään hallussa piirrustuksia " perus" kaarelle mallia hard dog tms ? Sain joitan sturovon väännöksiä , mutta niillä tulee sellainen kapea kaari joka alkaa keskeltä penkkiä ja se ei oikein kyllä nappaa . Ymmärrän että kyse on kauhean tarkasta salaisuudesta ja tarvittaessa teen mittailut vaikka nollapisteestä mutta oikominen on joskus kivaa
Omasta NB:n kaaresta ainakin löytyy taivutetun putken piirrustukset. Voin ottaa valokuvan tuosta niin näät, että kelpaako. Tuo on vaan kahdella mutkalla, jos tekisin uudestaan niin, ehkä neljällä tulis parempi.
Riittääköhän kaks vai pitääkö olla kolme noita käikäleitä jos ihan pääkaareen vaan laittaa?
Veikkaisin et kaks 45cm pötköä ei riitä, mut kantsii varmaan mittailla varmuudeks. Itte tilasin viimeks kaks 90cm pötköä, tosin laitoin sillon myös väliputkiin.
Ja toihan menikin sillon niin, et tilattiin eka Apexilta, mut siinä kesti viikkotolkulla aikaa eikä mitään tapahtunu (tais olla varastosta loppu noi). Vaihdettiin tilaus OGRacingille kun sieltä löyty varastosta, ja toi tilaus tais tulla kohtuu nopsaan perille. Noi OGRacingin pötköt on vaan tuplasti pidempiä (~90cm) mitä Apexilla (~45cm). http://www.ogracing.com/bsci-dual-durometer-sfi-rated-roll-bar-padding-3 (http://www.ogracing.com/bsci-dual-durometer-sfi-rated-roll-bar-padding-3)
Noita pidempiäkin saa kyllä helposti jaettua, mä voisin ottaa 1,5 kpl noita 90cm pötköjä mikäli joku muu ottais kans niin että saadaan yks patukka laitettua puoliks. Tai sit 3 kpl 45cm pötköjä mikäli tilataan apexilta.
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Una - 22.05.15 - klo:20:08
Kuinkahan paljon kauempaa kovakaton sisäpinnasta turvakaaren putket joutuu pahimmista paikoista vetämään jos kaaret tekis myös rättikaton avaamisen ja sulkemisen liikeratojen kanssa yhteensopiviks? Suunnitteilla 7/8-häkki eli ilman yläsivuputkia, kahdella keskeltä pitkittäin kulkevalla putkella.
Erään nimeltä mainitsemattoman kerholaisen täyshäkin valmiiksi taitellut kamat odottelee kasaamista tuolla " salaisessa verstaassa " . Ko. henkilö varmaan sitten kertoo olisiko tästä kilpailijaksi muille tekeleille .
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Una - 02.09.15 - klo:14:52
Tämmönen tosta Kaiden laittamasta putkikasasta synty. Kyllä näitä kehtaa työn jäljen ja istuvuuden puolesta suositella muillekin.
Tää Unan malli on siitä kyllä erinomanen että noiden kanssa voi ajaa suht turvallisesti ilman kypärääki (ainakin kunnon penkin ja vöiden kanssa) Mites noi turvavyötornit, Tuliko niihin paljon muokkauksia? (eli säilykö vakio kiinnitykset vöille)
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Una - 03.09.15 - klo:16:16
Ihan tommosenaan ei kisalaillinen oo, materiaalin puolesta ja sääntökirjan mukaisin muokkauksin kyllä. Kaariputkien alapäät pitäis kiinnittää AKK:n liite J:n mukaisissa kaarissa lisäks vielä pulteilla ja mallia pitäs muokata niin että oviaukoissa olis noi yläputketkin. Noita luokitussäännöksiä en ihan täysin oo sisäistäny mutta ilmeisesti tarttis vielä olla aika paljon kulmavahvistuksiakin noissa putkiliitoksissa että kaikki määräykset täyttäis.
Turvavyötorneja ei oo muokattu muutaku sitä sisäpinnalla tornin takapuolelle jäävää tuplapeltilirpaketta että mahtui tekemään noi turvavyöputken päätyputket. Alkuperäiset vyöt jää paikalleen ja toimii vielä täysin. Samoin kovakaton salvat edessä ja sivuilla. Rättiä tän kanssa ei sit enää käytetä mutta bikinitoppi on hyvä vaihtoehto sille.
Sametilta löytyy cnc ohjelmat jos haluaa teettää putket.
Pieni korjaus. Sametilta löytyy hyvä "lähtökohta", mutta eivät myy rakennussarjaa ihan tuosta noin vaan ( kuten jotkut tietävät ) . Ei tuolla pajalla turhaan montaa kymmentä tuntia noita jätkät nysvänneet paikalleen , sen verran paljon taisi olla muokattavaa sitten kuitenkin
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Make - 06.09.15 - klo:11:55
Joo no sametilla olevat cnc:t sopivat itselleni muokkaamatta sen mitä Unan muutoksia kuuntelin. Muokkaukset kuitenkin aika pieniä ja ainakin mulla kotitallissa tehtäviä.
Sitä paitsi ei koskaan mitkään kaariosat ole bolt on. Aina niitä joutuu kiristelemään ja vääntämään sieltä täältä samalla kun heppailee alustavasti.
Siksihän noita putkiosia ei mikää oikea kaaripaja suostu edes myymään ilman asennusta.
Otsikko: Vs: Turvakaari
Kirjoitti: Kari - 09.03.16 - klo:07:17
GCFab:n asennusohjeet. Noista voi vaikka diy-projektiin ottaa mallia.
Ei liity varsinaisesti kaarien rakenteluun, mutta tässä hyvä tuore esimerkki, miksi turvakaariin kannattaa panostaa. Pelkkä taka/pääkaari ei paljoa auta kun mennään kunnolla mukkelismakkelis. Ihmettelen suuresti miksi oli edes säästetty tuossa, kun ollut kyllä rahaa laittaa tekniikkaan..
Ei liity varsinaisesti kaarien rakenteluun, mutta tässä hyvä tuore esimerkki, miksi turvakaariin kannattaa panostaa. Pelkkä taka/pääkaari ei paljoa auta kun mennään kunnolla mukkelismakkelis. Ihmettelen suuresti miksi oli edes säästetty tuossa, kun ollut kyllä rahaa laittaa tekniikkaan..
Hondalla Civicilllä ajavan ainakin olisi syytä panostaa kaariin, vaikkei kisoja ajelisikaan. Ei ihan heti tule mieleen, mikä auto olisi koriltaan yhtä hutera kuin nuo 80-luvun lopun Civicit. Moottori on noissa hieno ja kulkee kovaa (1,6 DOHC). Siksi niitä yritettiin käyttää myös Rokkiralli kisoissa, mutta vaikka suorituskyvyn puolesta auto on A-finaaliainesta, niin ei niillä kovinkaan moni ole maaliin asti päässyt. Korit repeilee ja akselit ei pysy kiinni korissa.
Tieliikenteestä muistan tapauksen, joka taisi päätyä myös Tuulilasi-lehden 'Kuukauden shokki' artikkeliin. Nuori poika veti tuollaisella Hondalla valtatietä sen mitä se kulki. Samaa tietä ajoi setä Volvolla 80 km/h. Honda törmäsi vauhdilla samaan suuntaan kulkevan Volvon perään. Volvo oli kolarin jälkeen vielä auton näköinen, mutta Honda levisi lähiseudun ympäristöön näyttäen samalta kuin maahan syöksynyt lentokone.
Pitkän arpomisen jälkeen tuli laitettua tilaukseen tollanen TR Lane hard dog kopiokaari (http://www.trlanefabs.co.uk/MAZDA-MX5-TD-ROLLBAR.html). Olis lähteny suht edukkaasti suoraan valmistajalta, joku 600e toimituskuluineen ja harness putken kanssa. Mut melko pian maksun jälkeen tuliki vastapalloon viesti. "We are sorry but we can not ship the TD range of roll bar to Finland due to the size I have refunded your payment in full Regards Tim T r lane". vash
Mitäköhän sitä nyt sit keksis. Pitäskö vaan tyytyä tollaseen TR Lane GP kaareen (http://www.mx5parts.co.uk/lane-shaped-roll-with-harness-mk1-25-p-3567.html) joita saa mx5 partsiltakin suht edukkaasti, joku 450e toimituskuluineen. Ei oikeen raaskis tonnia pulittaa Hard Dogin kaaristakaan. Seven Modilta vois tietysti kysellä kans..
Onpa jännä, mä meinaan tilasin TR-lanelta suoraan kaaren keväällä ja tuli kotiovelle ilman mukinoita. Harness-barin kanssa 375 puntaa toimituksineen. Voin laittaa sulle noita sähköpostikeskusteluja mailiin jos haluat.
Tossahan on ilmeisesti siitä kyse että noi TD kaaret on sen verran isompia mitä GP kaaret, että eivät sen takia saa niitä toimitettua. Mx5partsin valikoimissakaan ei oo ku noita GP kaaria. Voishan sieltä tietty kysästä et saisivatko tilattua myös TD kaaria.
Tossahan on ilmeisesti siitä kyse että noi TD kaaret on sen verran isompia mitä GP kaaret, että eivät sen takia saa niitä toimitettua. Mx5partsin valikoimissakaan ei oo ku noita GP kaaria. Voishan sieltä tietty kysästä et saisivatko tilattua myös TD kaaria.
Sent from my H60-L04 using Tapatalk
Tuolta parasta kaarta per euro... MSA-sertifoitua...
Täytyykin kysellä tuolta GCF:ltä. Kyselin nimittäin Mx5partsilta ja sieltä kyllä sais tilattua myös TD kaaria, mutta toimituskulut olis ihan poskettomat (271.54 £ bowrofl).
Olen tässä kovasti harkinnut laittavani turvakaaren tuohon Eunokseen. Onko noiden kanssa nyt pää miten iskulinjalla etenkin vakiopenkillä? Ei huvittaisi laittaa kaarta johon joka kerran istuessa pää kolahtaa. Joidenkin kuvien perusteella näyttää vähän hasardilta. Penkki kuitenkin ihan taka-asennossa eikä siitäkään hirveästi viitsi enää tinkiä. Harkinnassa kyllä laittaa kunnollinen jakkarakin kunhan löytyisi kohtuuhintaan sopivan kokoinen.
Kyllähän sitä etenkin kolaritilanteissa on suuri todennäkösyys että pää pääsee ottamaan kaareen kiinni.
Kypärän kanssakin lienee suositeltavaa käyttää ainakin jotain tollasta ohuempaa pehmustetta: http://www.ogracing.com/sfi-rated-low-profile-high-impact-roll-bar-padding-3 (http://www.ogracing.com/sfi-rated-low-profile-high-impact-roll-bar-padding-3)
Mutta toikin on sen verran kovaa tavaraa että ilman kypärää osuma on kova. Ittellä oli ekassa mäxässä vielä sit kerros tollasta paksumpaa pehmustetta: http://www.ogracing.com/bsci-dual-durometer-sfi-rated-roll-bar-padding-3 (http://www.ogracing.com/bsci-dual-durometer-sfi-rated-roll-bar-padding-3)
Erityisen kivan näkönenhän kaaresta ei pehmuisteiden kera tule. Täältä (http://lagittajat.net/buhis/photos/miata/turvakaari/) löytyy muutamia kuvia sovituksesta.
Tietty joihinkin turvakaarimalleihin on saatavilla ihan bolt on pehmusteita, esim. Hard Dog Deuceen (http://2.bp.blogspot.com/-2CtMx8i9AqA/ULasC50YuYI/AAAAAAAAADM/rUfwLOBuYlo/s1600/Roll+bar+2.jpg). Ne on yleensä ihan suht fiksun näkösiäkin.