Äänestys

Tilasin

kumipäillä
10 (66.7%)
pillow balleilla
1 (6.7%)
tilasin myös teräspunosjarruletkut
4 (26.7%)

Äänestäjiä yhteensä: 11

Kirjoittaja Aihe: Mamasanilta alustaa tilanneita?  (Luettu 15667 kertaa)

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: Mamasanilta alustaa tilanneita?
« Vastaus #60 : 03.10.12 - klo:15:55 »
Itse laitoin "tehdasasetuksilla" alle. Autona tosin NBFL. Muistaakseni olivat jo alla ku toin sulle sitä tuulisuojaa. Jos muistat millä korkeudella se oli. Mietin että lähdetään sillä ja säädetään tarpeen mukaan. Kymppitonni takana ja korkeus edelleen sama. Taisin heittää kireydeksi 8. Pykälän 1 ollessa kirein ja 30 löysin. Katukäytössä ensihätään tuntui vakioalustan jälkeen todella kivalta ja jämäkältä eikä huoju tai niijaile. Pidemmän päälle käynyt mielessä että voisi olla jopa huomattavasti löysempi hauskuuden suuremmin kärsimättä. Voi ajaa vielä huoletta töyssyssä ja renkaat ei ota kaariin radallakaan.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Mamasanilta alustaa tilanneita?
« Vastaus #61 : 09.10.12 - klo:16:23 »
täältä löyty H&R alustasarjan TuV paperi NB koriseen: http://www.h-r.com/includes/download.php?file=../bin/29464.pdf
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Mamasanilta alustaa tilanneita?
« Vastaus #62 : 29.12.12 - klo:20:35 »
Mulla on toi alusta osina laatikossa ja talven aikana sen vois heittää alle. Minkälaisista asetuksista voisin lähteä liikkeelle, eli olisko jollakin näppituntumaa mille korkeudelle säädän jouset ja millä kovuudella kannattaa kokeilu aloittaa. Lähinnä tosta korkeudesta jotain vinkkiä, että laitanko vaan alkuun keskelle säätövaraa vai kuinka?

Nyt vihdoin aikaa heittää noi alle. Arvostaisin jos joku setin asentanut vois kertoa alkuasetukset suunnilleen, eli mille korkeudelle ja mikä olis sopiva jousen esikiristys.

Korkeus = kuinka monta kierrosta/milliä alapäätä sisään/ulos pisimmästä/lyhimmästä asennosta.

Kireys = kuinka paljon jousta kiristetään siitä mihin käsin kevyesti pyörittelemällä pääsee. Netistä löytyi ohje että avaimen leveyden verran, onko muita näkemyksiä?
1.64 NA

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Mamasanilta alustaa tilanneita?
« Vastaus #63 : 30.12.12 - klo:21:04 »
Laitoin sekä eteen että taakse alkuun alapäitä 10 kierrosta auki lyhimmästä asetuksesta eli siitä kun kierre on tapissa. Takapää menikin noin sattumalta aivan samaan kuin edellisillä Koneilla, eli 320mm kaareen. Etupää sen sijaan oli älyttömän korkealla, jotain 340mm, joten laskin sen niin alas kun saa. Lopputulos oli noin 315mm kaareen, eli 10mm enemmän kuin Koneilla (inssi oli merkinnyt otteeseen 305). Vähän ihmetyttää toi säätövaran loppuminen noinkin ylös.

Sit huomasin vasta kolmannen tolpan kohdalla että noissa ilmeisesti pitäisi olla muoviset asetinrenkaat jousen molemmissa päissä, kun multa löytyi niitä vain kaksi. Eli luultavasti saa tehdä työn vielä toisenkin kerran. No, mukavaahan se oli!
1.64 NA

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Mamasanilta alustaa tilanneita?
« Vastaus #64 : 30.12.12 - klo:23:22 »
Kuulostaa vähän oudolle, jos tuon alemmas ei pääse. Paljonko sulla on esijännitystä säädettynä?

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Mamasanilta alustaa tilanneita?
« Vastaus #65 : 30.12.12 - klo:23:53 »
Pyörittelin ensin sormikireyteen ja siitä avaimella pari kierrosta eli muutaman millin.
1.64 NA

karpi

  • Kerholainen
  • Juniori
  • Viestejä: 19
Vs: Mamasanilta alustaa tilanneita?
« Vastaus #66 : 30.12.12 - klo:23:57 »
Silloin kun itse kävin muutoskatsastamassa noilla tolpilla, katsuri mittas eteen 300mm ja taakse 280mm ja muistaakseni säädöt oli silloin tapissa. Aika hätäisesti se otti ne mitat, että voi olla vähän heittoakin, en niitä silloin itse tarkistanut. Jousen esijännityksen olen laittanut niin, että jousi ei enää pääse heilumaan.

En kyllä ymmärrä miten sulla voi jäädä se noin korkeaksi, oliskohan BC:llä käyny joku kämmi niiden puutuvien osien kanssa mitkä oot tilannu?

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: Mamasanilta alustaa tilanneita?
« Vastaus #67 : 31.12.12 - klo:00:58 »
Jos ja kun uusi alusta tulee konttorilla puheeksi, niin toukokuussa 2011 on tullu uusi ohje alustan kirjaamisesta otteeseen

http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/fc8325ff29ef8b56c2554516204f72f1/4711-Autonalustankorkeuden_muuttaminen_jousimuutoksin.pdf

Lainaus tosta ohjeesta:

Rekisteriin merkittävät tiedot

Rekisteritietoihin tulee merkitä muutoskatsastuksessa hyväksytty etäisyys pyörän
navasta lokasuojan kaaren yläreunaan, sekä tieto nimellismadalluksesta, käyttäen yhtä
seuraavista kooditetuista erikoisehdoista: osa-alue mitat;
• ”Ajoneuvoon on asennettu (+/-xx) mm alustasarja. Etäisyys pyörän navan keskeltä
lokasuojan kaaren ylimpään kohtaan: edessä ( ) mm takana ( ) mm”.
• ”Ajoneuvoon on asennettu alustasarja. Etäisyys pyörän navan keskeltä lokasuojan
kaaren ylimpään kohtaan: edessä ( ) mm takana ( ) mm”.
• ”Ajoneuvoon on asennettu säädettävä alustasarja. Etäisyys pyörän navan keskeltä
lokasuojan kaaren ylimpään kohtaan: edessä ( ) – ( ) mm takana ( ) – ( ) mm”.

Toi viimeinen vaihtoehtohan on selkeesti paras - saa haarukan, jonka rajoissa korkeutta voi laillisesti muutella vaikka joka päivä.
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Mamasanilta alustaa tilanneita?
« Vastaus #68 : 31.12.12 - klo:12:18 »
Silloin kun itse kävin muutoskatsastamassa noilla tolpilla, katsuri mittas eteen 300mm ja taakse 280mm ja muistaakseni säädöt oli silloin tapissa. Aika hätäisesti se otti ne mitat, että voi olla vähän heittoakin, en niitä silloin itse tarkistanut. Jousen esijännityksen olen laittanut niin, että jousi ei enää pääse heilumaan.

En kyllä ymmärrä miten sulla voi jäädä se noin korkeaksi, oliskohan BC:llä käyny joku kämmi niiden puutuvien osien kanssa mitkä oot tilannu?

Se kymmenen kierrosta mikä mulla on nyt takana on suunnilleen 20mm, eli pääsen tarvittaessa sinne 300:n kohdille. 5mm tulee helposti tulkinnasta mittanauhan kanssa heiluessa, mut onhan siinä vielä 15 milliä eroa, kuten edessä. Täytyy kokeilla mikä vaikutus esijännityksellä on ajokorkeuteen, mutta mun käsityksen mukaan sitä pitää olla enemmän kuin sormikireys, jottei erityisesti takana mennä pohjaanlyöntikumeihin jo kunnon kurvissa.

Mutta, kertokaas nyt vielä kuuluuko siellä olla ne muovirinkulat jousen molemmissa päissä?
1.64 NA

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Mamasanilta alustaa tilanneita?
« Vastaus #69 : 31.12.12 - klo:12:38 »
Täytyy kokeilla mikä vaikutus esijännityksellä on ajokorkeuteen, mutta mun käsityksen mukaan sitä pitää olla enemmän kuin sormikireys, jottei erityisesti takana mennä pohjaanlyöntikumeihin jo kunnon kurvissa.

Mutta, kertokaas nyt vielä kuuluuko siellä olla ne muovirinkulat jousen molemmissa päissä?

Aleksi Mamasanilta sanoi että esijännitystä se noin 5mm, eikä sillä ole vaikutusta korkeuteen. Täytyy tsekkailla vielä tota korkeutta, mutta mun käyttöön toi on ihan passeli. Ja puuttuvat muovirinkulat tulee postissa.
1.64 NA

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Mamasanilta alustaa tilanneita?
« Vastaus #70 : 31.12.12 - klo:12:54 »
No kyllähän sen esijännityksen täytyy korkeuteen vaikuttaa? Vai oonko mä vaan ihan kujalla?

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Mamasanilta alustaa tilanneita?
« Vastaus #71 : 31.12.12 - klo:13:51 »
Sehän kompensoidaan alakierteestä. Paitsi jos se on jo pohjassa  :)

Antsa, käytännön ajossa huomaat loppuuko sisäänjoustovara takana. Jos loppuu, niin kiristä esijännitystä vasta sitten.
ex-NA8C

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Mamasanilta alustaa tilanneita?
« Vastaus #72 : 31.12.12 - klo:13:59 »
Kari ehtikin jo vastata. Takapää on siis bueno ja säätövaraakin löytyy.

Esijännityksestä: Varmaankaan ei pudota niin alas jos vedät vaikka 20mm kireämmälle, mutta jos pysyy niissä lukemissa mitä suositellaan, ei muutaman millin muutos vaikuta.

Etupäätä täytyy vielä ihmetellä. Ainoa asia mikä vois oleellisesti vaikuttaa on alapäiden korkeus, mutta ei niitäkään paljon lyhyemmiksi saisi ennen kun se kierrekupin pohja alkais ottaan alatukivarteen kiinni. Ihan kuin noi ite iskarin säiliöt ois liian pitkät?
1.64 NA

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Mamasanilta alustaa tilanneita?
« Vastaus #73 : 09.01.13 - klo:16:35 »
Lyhyesti keskustelu Mamasanin Aleksin kanssa:

Antsa: Mulla olis myös kysymys etutolppien korkeudesta, kun näyttää siltä että matalimmillaankin jää noin 315mm navasta, kun esim. Konin Street Kitillä meni 305:een.

Ale: Jos säätövara korkeuden suhteen ei riitä niin tällöin voidaan vaimentimia lyhentää. Tällöin kuitenkin menetetään joustovaroja joka on useimmille kuitenkin tärkeämpää. Muistan kuitenkin että olemme joskus myyneet Miataankin "extreme drop" sarjan kun ei alkuperäiset madallus ollut asiakkaalle riittävä. (edit: karpi?)

Antsa: Paljonko noissa pitäisi olla laskennallinen säätövara?

Ale: Automallista riippuen noin 100mm.

Antsa: Kuulostais järkevämmältä, että jos vakiokorkeus on esim. 340mm ja säätövara 100mm, olisi säätöalue 290-390mm. nyt on 315-415mm.

Ale: Totta, mutta alimman mahdollisen korkeuden määrittelee lähinnä vaimentimen pituus eli silloin joudutaan vaimenninta lyhentämään ja se on taas kompromissi korkeuden ja muiden ominaisuuksien välillä.
1.64 NA

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Mamasanilta alustaa tilanneita?
« Vastaus #74 : 16.01.13 - klo:12:54 »
Kertokaas fiksummat voinko siirtää mun etujouset taakse kun ne on 2cm pidemmät kun takajouset?

Ja syy miks haluan tehdä näin on tietenkin että tilaan sit eteen taas pari kiloa jäykemmät jouset tilalle.

edit: Ei mitään enään. Tilaan sittenkin uudet 10/7kg jouset Mamasanilta
« Viimeksi muokattu: 16.01.13 - klo:15:43 kirjoittanut Samsa »
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd