Kirjoittaja Aihe: Miata-kisailujen jatko  (Luettu 5546 kertaa)

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Miata-kisailujen jatko
« : 16.08.11 - klo:23:08 »
Miata cupista on puhuttu useaan kertaan ja Ahvenistolla varattiin aikaa kellotuksiin. Tuloksena oli se, että kolme aikaa saatiin foorumille asti. Luokkia on nyt yhteensä 4. Niiden perusteena on tehopainosuhde. Juteltiin Nextin kanssa puhelimessa, että nykyisellään homma ei toimi niin hyvin, että tätä kannattaisi jatkaa, ellei tehdä muutoksia.

Ehdotamme seuraavaa: ajetaan jatkossa kahdessa eri luokassa, jotka ovat:

1 .moottoriltaan virittämättömät MX-5-autot. Tässä luokassa saa vaihtaa koko putkiston (ml. pakosarja), katalysaattorin ja ilmanoton. Lisäksi saa manuaalisesti säätää sytytystä esim 14 asteeseen. Kaikki muut tehoa lisäävät viritykset ovat kiellettyjä
 
2. moottoriltaan viritetyt MX-5-autot. Viritettyihin menevät kaikki ahdetut ja vaparina viritetyt. Jälkimmäisiä ovat esim. nokka-akselien vaihto, kansityöt, yms.

Luokitteluun ei vaikuta auton sukupolvi (NA, NB, NC) eikä moottorin teho tai iskutilavuus. Ainoastaan moottorin virittäminen / virittämättömyys ratkaisee.

Kaikki alustan muutokset, renkaat, vanteet, kevennys, kuppipenkit, jäykistykset, kaaret yms. ovat sallittuja molemmissa luokissa. Ainoa luokittelun peruste on siis se, onko moottoria viritetty vai ei.

Tämä jako ei luonnollisestikaan ole tasapuolinen kaikille autoille mutta kolmelle ajajalle ei yksinkertaisesti kannata pitää neljää luokkaa. Eli näillä voitaisiin lähteä liikkeelle ja jos ajajia ilmaantuu paljon, niin luokkajakoa voidaan tarkastaa.

Ajanottomenetelmäksi hyväksytään vain kerhon hallituksen nimeämien henkilöiden tekemä käsiajanotto. Eli kun haluaa ajaa ajan, ilmoittaa jollekin nimetyistä henkilöistä ja sen jälkeen mitataan aika.

Jos tämä menetelmä hyväksytään, ekat ajat voidaan ottaa Ahvenistolla syyskuussa.

Mitäs tykkäätte  ::)
« Viimeksi muokattu: 17.08.11 - klo:21:51 kirjoittanut Marko »

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: Miata-kisailujen jatko
« Vastaus #1 : 16.08.11 - klo:23:27 »
Molempien luokkien osalta voitaisiin pitää kauden ja kaikkien aikojen ranking-listaa esim. Miata.fi-tiedottaa -alueella tällä foorumilla.

Inssivaari

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 117
  • Ihmisten kiusana vuodesta 1946
Vs: Miata-kisailujen jatko
« Vastaus #2 : 17.08.11 - klo:02:55 »
Toivottavasti kukaan ei vedä hernettä nenään kun näin lyhyen aikaa jäsenenä ollut tunkee mielipiteensä näin alkupäähän.

Vuodesta 1964 lähtien niinsanotussa järjestäytyneessä autourheilussa useissa tehtävissä ja lajeissa toimineena voin vain todeta että harrastustoiminnassa liian tarkat ja yksityiskohtaiset säännöt ovat paholaisen keksintö. Kuka niiden noudattamista valvoo? Tehopainosuhteeseen (todelliseen, ei laskennalliseen) perustuva luokkajako on teoriassa hyvä, mutta tuo pahimmillaan mukanaan punnitustodistuksia, tehodynamometrilappuja, ja osien sinetöintiä. Toisin sanoen liian tiukkapipoista hommaa. Tämänhän pitäisi olla leppoisa harrastus. Kerhotasollakin olen nähnyt liikaakin verenmaku suussa ajamista, varsinkin kun käytettiin yhteislähtöjä. Silti useimmat ajoivat siviiliautoilla. Lähdön jälkeen löytyi joskus varikolta niitä jotka keskustelivat isoilla kirjaimilla kädet naapurin kauluksessa. Aivan virallisten kisojen malliin.

Siis asiaan: Markon tekemä ehdotus on hyvä, yksinkertainen ja selkeä. Jos korjaamiseen ja muuttamiseen tulee aihetta, katsotaan asia uudelleen. Minkään säännön ei tarvitse olla kiveen hakattu. Tällaisenaan päästään mielestäni hyvään alkuun.

Ajanoton suhteen voitaisiin tehdä jonkinlaisia tarkennuksia: saako ajaa 1, 2, vai jopa kolme lämmityskierrosta ennen kellotettua kierrosta; kellotetaanko vain yksi kierros vai esim. kaksi peräkkäistä kierrosta (joista tietenkin nopeampi pääsee kirjoihin). Tarkennus saattaisi säästää kellottajat enemmältä stressiltä kun on selvät sävelet milloin mittaus alkaa ja loppuu. Myöhemmin voisi ajatella elektronistakin kierrosaikamittausta jos laitteet järjestyisivät jostain. Transponderia voisi helposti siirtää autosta toiseen. Tuskin tulee äkkiseltään tarvetta, ei ole näköjään ajanhakijoita ollut jonoksi asti.

Tilaisuuden tullen haluan tässä todeta näinkin lyhyen jäsenyyden perusteella että olen päässyt mukavaan porukkaan.  Koettakaa kestää meikäläisen juttuja, vanhojen muisteleminen on tähän ikään kuuluva tauti. Siitäkin huolimatta että olen samaa mieltä kuin piirtäjä Kari Suomalaisen luoma hahmo Römpän ukko: "Nyt vanhana mä tunnen itteni nuareks, vaikkemmä kyllä nuarenakaan itteäni ollenkaan vanhaks tuntenu".

Lisää mielipiteitä kehiin!

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Miata-kisailujen jatko
« Vastaus #3 : 17.08.11 - klo:06:40 »
Ens alkuun iso peukku, että joku yleensä jaksaa järjestellä tämmösiä! :)


Toivottavasti kukaan ei vedä hernettä nenään kun näin lyhyen aikaa jäsenenä ollut tunkee mielipiteensä näin alkupäähän.

harrastustoiminnassa liian tarkat ja yksityiskohtaiset säännöt ovat paholaisen keksintö. Kuka niiden noudattamista valvoo?

Samoja ajatuksia, samoin anteeksipyynnöin. Ei niitä kukaan pysty valvomaan. Jos joku ajaa muiden mielestä vakiolla liian kovaa, niin kuka tsekkaa onko siellä nyt männät vaihdettu, kun muut epäilee? Tai kuka edes tietää ihan varmuudella, onko omassa 20-vuotiaassa käytetyssä vaikka ylikoon männät? :-\

Eikä se teho Suomen radoilla niin ratkaisevaa muutenkaan ole, kun ei ole pitkiä vedätyssuoria. Alustalla ja rengastuksella tekee äkkiä isomman eron ku ahtimella, saati sitten minkä eron kuski tekee. ;D

Jos osallistujia oli vain kolme, niin eikö ne kaikki mahtuis samoilla säännöillä ajamaan? Ei kai tän nyt niin vakavaa touhua pitäis olla? 8)
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: Miata-kisailujen jatko
« Vastaus #4 : 17.08.11 - klo:10:30 »
Ens alkuun iso peukku, että joku yleensä jaksaa järjestellä tämmösiä! :)


Toivottavasti kukaan ei vedä hernettä nenään kun näin lyhyen aikaa jäsenenä ollut tunkee mielipiteensä näin alkupäähän.

harrastustoiminnassa liian tarkat ja yksityiskohtaiset säännöt ovat paholaisen keksintö. Kuka niiden noudattamista valvoo?

Samoja ajatuksia, samoin anteeksipyynnöin. Ei niitä kukaan pysty valvomaan. Jos joku ajaa muiden mielestä vakiolla liian kovaa, niin kuka tsekkaa onko siellä nyt männät vaihdettu, kun muut epäilee? Tai kuka edes tietää ihan varmuudella, onko omassa 20-vuotiaassa käytetyssä vaikka ylikoon männät? :-\

Eikä se teho Suomen radoilla niin ratkaisevaa muutenkaan ole, kun ei ole pitkiä vedätyssuoria. Alustalla ja rengastuksella tekee äkkiä isomman eron ku ahtimella, saati sitten minkä eron kuski tekee. ;D

Jos osallistujia oli vain kolme, niin eikö ne kaikki mahtuis samoilla säännöillä ajamaan? Ei kai tän nyt niin vakavaa touhua pitäis olla? 8)

Olette molemmat oikeassa eli liian vaikeat säännöt eivät ole hyvä juttu. Virittämistä on tosiaan vaikeaa valvoa.  Ahtimen olemassa olo lienee ainut selvästi havaittavissa oleva viritys.

Eli laitetaanko kaikki samaan luokkaa riippumatta auton muutoksista ainakin ensialkuun? Erot voidaan huomioida siten, että kirjataan ranking-listaan mikä auto ja mikä moottori on kyseessä esim. 1.8. NB -99 Ja lisäksi esim. mahdollinen ahdin.

Toinen vaihtoehto olisi jakaa autot ahtamattomiin ja ahdettuihin mutta viimeksi mainittuja ei ollut yhtään ajamassa viimeksi eli ehkä tuo kaikki samassa luokassa lienee selkeintä ainakin aluksi.

Montako nopean kierroksen yritystä olisi hyvä olla? Riittääkö 1 vai pitäisikö olla 2 peräkkäistä kierrosta?

« Viimeksi muokattu: 17.08.11 - klo:11:55 kirjoittanut Marko »

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Miata-kisailujen jatko
« Vastaus #5 : 17.08.11 - klo:12:50 »
Hyviä pointteja jokainen tähän asti tullut. Lisäisin vielä että ainakin näin Suomen mutkikkailla radoilla alusta+renkaat vaikuttaa paljon enemmän kuin se +100hv tuova ahdin
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Miata-kisailujen jatko
« Vastaus #6 : 17.08.11 - klo:19:39 »
Hyviä pointteja jokainen tähän asti tullut. Lisäisin vielä että ainakin näin Suomen mutkikkailla radoilla alusta+renkaat vaikuttaa paljon enemmän kuin se +100hv tuova ahdin

Ja saattaapa olla vaikutusta siellä ratin takanakin nököttävällä kaverilla... :)
Don't charge. Super Turbocharge!

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: Miata-kisailujen jatko
« Vastaus #7 : 17.08.11 - klo:21:50 »
Mentäisiinkö tällaisilla säännöillä tästä eteenpäin?

Kisailussa on kyse siitä kuka ajaa nopeimman ratakierroksen kullakin radalla

Kisailuun voi osallistua MX-5-autoilla, joita ovat MX-5:t, Miatat ja Eunos Roadsterit

Kaikki ajavat samassa luokassa

Auton virittäminen, rakentaminen, rengasvalinnat yms. ovat vapaita

Ajanottomenetelmäksi hyväksytään vain kerhon hallituksen nimeämien henkilöiden tekemä käsiajanotto. Eli kun haluaa ajaa ajan, ilmoittaa jollekin nimetyistä henkilöistä ja sen jälkeen mitataan aika.

Kerralla mitataan yksi nopea kierros / kuljettaja, ellei muuta sovita. Jos kierros menee pilalle esim. hitaamman auton takia, mittaus voidaan uusia.

Tarvittaessa ratapäivillä voidaan varata aikaa mittauksiin esim. 15-20 minuuttia, jolloin radalla ajavat vain ne joilta mitataan aika. Myös muuna aikana mitatut ajat kelpaavat. Mittaustilanne ei oikeuta rikkomaan kerhon ratapäivien sääntöjä, vaan niitä on noudatettava aina ja kaikissa tilanteissa.

Foorumilla pidetään kauden ja kaikkien aikojen ranking-listaa, johon kirjataan kunkin kuljettajan paras aika (yksi aika / rata / kuljettaja)

Ranking-listalle merkitään tiedot autosta esim. 1999 NB 1.8. Lisäksi voidaan merkitä tietoja renkaista, virityksistä ja muista muutoksista.

Näillä säännöillä ei tarvitse miettiä, onko jollakin sääntöjen vastaisia virityksiä vai ei. Lisäksi nämä säännöt kannustavat rakentamaan autosta nopeampaa.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Miata-kisailujen jatko
« Vastaus #8 : 17.08.11 - klo:22:54 »
Tämä kuulostaa varsin hyvältä, luokkajakoa voi miettiä sitten joskus tulevaisuudessa, kun osallistujia on riittävästi jotta useammassa luokassa on jotain ideaa. Ja ainakin tämä systeemi kannustaa rakentamaan autoista nopeampia :)

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Miata-kisailujen jatko
« Vastaus #9 : 18.08.11 - klo:05:23 »
Mitens kellotuksen vaihtoehdot?

Meillä on käytössä RaceChrono ja 5mhz GPS palikka jonka antama aika on melko lailla tarkka ja jonka ilmoittamat ajat on varmasti riittävän tarkkoja kerhokisaamiseen. Sieltä ollaan poimittu omat nopeimmat aikamme. Lisä plussana racechronosta näkee sektoriajat ja niiden yhdistelmänä parhaiden sektoreiden yhdistelmänä tavoiteajan.

Samalla poistuu "kellottajan" ja ajajan yhteistyö = hitaampia radalla, otetaans uusiks –> hidas kierros –> varikolle neuvottelemaan –> alotus kierros ja kellotus.
Voisko tällaiset hyväksyä "viralliseksi ajaksi"?

Jos laitteisto halutaan kaikille samaksi niin vanha nokian n70+gps palikka ei maksa mahdottomia, sama ohjelmisto toimii joka radalla eikä vaadi radan tarjoajan transpondereiden kanssa pelaamista.
kerho voisi mahdollisesti ostaa vastaavan paketin omakseen?
« Viimeksi muokattu: 18.08.11 - klo:06:16 kirjoittanut samulis »
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Miata-kisailujen jatko
« Vastaus #10 : 18.08.11 - klo:06:34 »
Mentäisiinkö tällaisilla säännöillä tästä eteenpäin?

Näyttivät oikein hyvältä. 638
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4101
Vs: Miata-kisailujen jatko
« Vastaus #11 : 18.08.11 - klo:07:54 »
Mitens kellotuksen vaihtoehdot?

Meillä on käytössä RaceChrono ja 5mhz GPS palikka jonka antama aika on melko lailla tarkka ja jonka ilmoittamat ajat on varmasti riittävän tarkkoja kerhokisaamiseen. Sieltä ollaan poimittu omat nopeimmat aikamme. Lisä plussana racechronosta näkee sektoriajat ja niiden yhdistelmänä parhaiden sektoreiden yhdistelmänä tavoiteajan.

Samalla poistuu "kellottajan" ja ajajan yhteistyö = hitaampia radalla, otetaans uusiks –> hidas kierros –> varikolle neuvottelemaan –> alotus kierros ja kellotus.
Voisko tällaiset hyväksyä "viralliseksi ajaksi"?

Jos laitteisto halutaan kaikille samaksi niin vanha nokian n70+gps palikka ei maksa mahdottomia, sama ohjelmisto toimii joka radalla eikä vaadi radan tarjoajan transpondereiden kanssa pelaamista.
kerho voisi mahdollisesti ostaa vastaavan paketin omakseen?

Ainakaan viimeksi ahvenistolla ei pelannut e71 ja ulkoinen nokian mokkula. Pätki niin että tuli kierrosajoiksi neljää minsaakin jopa.
Ihmeen buginen ollut tänä kesänä ahvenistolla, voisiko johtua korkeuseroista vai auringon pilkuista mitä tänä vuonna ollu kuulemma paljon?

e_o

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 261
Vs: Miata-kisailujen jatko
« Vastaus #12 : 18.08.11 - klo:10:10 »
Ainakaan viimeksi ahvenistolla ei pelannut e71 ja ulkoinen nokian mokkula. Pätki niin että tuli kierrosajoiksi neljää minsaakin jopa.
Ihmeen buginen ollut tänä kesänä ahvenistolla, voisiko johtua korkeuseroista vai auringon pilkuista mitä tänä vuonna ollu kuulemma paljon?

GPS pitää saada niin että se näkee taivaalle, niin kyllä se sitten toimii Ahvenistollakin. Mulla on ollut N8 telineessä keskellä kojelautaa ja esimerkiksi 14.7 reissulta oli 25 kierrokselta aika ja kaikki vaikutti oikeilta.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: Miata-kisailujen jatko
« Vastaus #13 : 18.08.11 - klo:10:25 »
Nyt kun ollaan tekemässä sääntöjä, joissa kukaan ei pääse huomauttamaan toisen auton virityksien sääntöjen mukaisuudesta, pitäisin mielelläni ajanotonkin sellaisena, ettei sitäkään pääse kukaan epäilemään.

Race Chrono -mittaukset voitaisiin ehkä hyväksyä siten, että kun lähtee ajamaan aikaa, käy ilmoittamassa "kellottajalle", että lähden liikeelle. Silloin aloitettaisiin uusi sessio Race Chronoon uudella nimellä ja tulokset katsottaisiin heti, kun ajaja tulee varikolle.

Jos ajajia ilmaantuu niin paljon, että aikojen ottaminen menee vaikeaksi, kerholle voidaan ostaa muutama transponderi, joita saa lainata mittausta varten. En kuitenkaan usko, että ajajia tulee kovin montaa, kun viimeksi oli kolme ja kun transponderitkin maksavat jonkin verran, niin ei ehkä heti lähdetä niitä hankkimaan.

Ajattelin, että pidettäisiin ratakohtaista kaikkien aikojen top ten rankingia virallisista ajoista. Lisäksi kauden kaikki viralliset ajat olisivat omassa topicissaan foorumilla. Uudelle kaudelle avattaisiin siis uusi topic.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: Miata-kisailujen jatko
« Vastaus #14 : 19.08.11 - klo:10:20 »
Race Chrono -ongelmakeskustelut on siirretty tänne:
http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=1295.0