Tässäpä kuvaus viime viikonlopun kaiutin asennuksesta.
Kaiuttimiksi olin valinnut jo aikoja sitten DLS Reference 6.3 3-tie sarjan. Olin kuullut siitä paljon kehuja erityisesti sen domekeskiääni herätti kiinnostukseni. Tyypillisesti keskiääni on sijoitettu oven alalaitaan kuten mäksässäkin on tehty. Ongelma tuossa on se, että kuljettajan ja repsikan jalat blokkaavat erittäin tehokkaasti tärkeät taajuudet jos keskiääninen on liian alhaalla. Tämän sarjan 2,5" elementti ei kaipaa koteloa ja on muutenkin niin ohut ja pieni, että asennuksenkin oletin olevan kohtuu kivutonta. Olin melko varma diskantin ja bassoelementin sopivuudesta, mutta en uskaltanut ostaa settiä ennen kuin olin käynyt mallaamassa keskiääntä yhdessä helsinkiläisessä hifi liikkeessä.
Seuraavaksi piti löytää vahvistin. Yritin ensin etsiä jotain pientä, joka mahtuisi kivuttomasti takaluukun tunneliin. Sopivaa ei kuitenkaan löytynyt, joten päätin etsiä jotain muuta sijoituspaikkaa. Vararenkaan poistaminen antoi mukavasti valinnan varaa itse vahvarin etsimiseen ja lopulta hommasin vuoden vanhan JBL:n huuto.netistä. Vahvistimen laittaminen takapaksiin helpottaa sähköjen vetämistä kun akku on aivan vieressä. Muut kaapelit vedin tunnelin läpi repsikan penkin takaa. Verhoilua oli onneksi helppo raottaa sen verran, että RCA:n, herätteen ja kaiutinkaapelin sai ujutettua piiloon mattojen alle.
Seuraavana vuorossa oli ovet. Ovipahvien irroitus oli aivan käsittämättömän helppoa - kolme klemmaria (kaksi oven takaosassa ja yksi peilin alla) ja kolme ruuvia (yksi avaus kahvassa ja yksi käsinojan sisällä olevan kankaan alla). Kun nuo oli irroitettu niin reipas nykäys oven alalaidasta irroitti muutaman kiinnikeen. Lopuksi pahvia raotetaan alhaalta ja nostetaan pois paikaltaan.
Sisältä paljastui arviolta 8" reikä bassolle joka oli kuitenkin täytetty muovisella sovitepalalla ja arviolta 5x8 tuuman soikealla paperikartioroskalla. Diskantti oli kiinnitetty pätevän oloisella peltivirityksellä ja se valjastettiinkin lopulta uusiokäyttöön.
Iso kahdeksan tuuman reikä ovessa yllätti vähän pahaan aikaan kun kaikki kaupat oli jo kiinni ja pääsiäisviikonloppu ovella. En siis voinut lähteä ostamaan vaneria sovitepalan tekemiseen vaan jouduin käyttämään mielikuvitusta ja luottotyökaluani Dremeliä. Vanha muovinen sovitepala muokattiin sopivaksi uusille 6.5" elementeille.
Lopputulos oli vain tyydyttävä joten myöhemmin väkertelin vanerista sovitepalat muovisten päälle. Kaikki aukot ja raot tukittiin kylppärisilikonilla ja ruuveja pelkästään bassojen asentamiseen kului yhteensä 32 kpl. Luulisi pysyvän paikallaan
Bassotoisto muuttui tällä modauksella aivan uusiin sfääreihin eikä oikealle subbarille ole todellakaan mitään käyttöä. Lopullisista sovitepaloista ei ikävä kyllä ole kuvia
Keskiääntä varten olin ostanut sopivan kokoisen reikäsahaterän jolla rusautin reiän melko fiiliksellä molempiin oviin. Onneksi terä oli erittäin terävä eikä repinyt verhoilua lainkaan ja reiätkin sattuivat tulemaan lähes täydellisesti samoille paikoille
Tässä kohtaa kello oli jo reilusti yli puolen yön ja töitä oli tehty tauotta yli kuusi tuntia. Olen näitä asennuksia tehnyt lähes jokaiseen autooni joten jonkinlaista kokemusta on jo päässyt kertymään. kokemus ei kuitenkaan ole tuonnut mukanaan mitään universaalia ratkaisua kaapelien vetämiseen oviin ja tässäkin projektissa se oli aiheuttaa harmaita hiuksia. Yritin etsiä jotain kohtuu helppoa kohtaa porata reikä kaapelille johonkin saranan paikkeille, muttei sellaista oikein löytynyt.
Olin jo heittämässä pyyhettä kehään kun huomasin oven "pohjassa" etureunassa reiän joka on ilmeisesti tarkoitettu veden poistoon. Päätin kokeilla vähän rumempaa lähestymistä ja tein kaapeleille ns pinta-asennuksen. Ratkaisu ei tosiaan ole mitenkään erityisen esteettinen, mutta toistaiseksi se on toiminut eikä lopulta kuitenkaan ole näkyvissä kuin oven ollessa auki.
Koska kyse oli 3-tie sarjasta olisi oveen pitänyt vetää kolmet kaapelit jos jakosuotimet olisi asentanut muualle kuin oveen. Ajatus kuulosti sen verran pahalta, että päätin etsiä jakareille paikan ovista jolloin yksi johto vahvistimelta oveen riittäisi. Hyviä paikoja olisi ovessa saattanut olla muitakin, mutta väsymykseltä en jaksanut enää etsiä parempia vaan tyydyin laittamaan jakarit ovitaskuihin. Täysin valmiista ovesta ei vielä ole kuvaa, mutta lisään sen myöhemmin.
Viimeiseksi asennettiin uusi soitin. Vanhasta autostani olin ehtinyt ottaa talteen Pioneerin soittimen jossa on Bluetooth ja mikrofoni puhelimen liittämiseksi sekä USB liitin esim iPhonen ohjaamiseen. Edellinen omistaja oli ilmeisesti vaihtanut autoon jonkun JVC:n soittimen joka oli kyllä muuten oiva ja ihan kivan näköinenkin, mutta nuo edellä mainitut ominaisuudet puuttuivat ja se sai siis lähteä. Päätin siirtää kellokonsolin yhden pykälän alemmas ja soittimelle jäi siis ylimmäinen slotti. Kaapelit olivat todella tiukalla joten kolvailu ja liittimien kiinnittäminen oli melkoista taiteilua, mutta lopulta kaikki kaapelit saatiin kiinni ja vieläpä oikeille paikoille. Voi sitä juhlaa kun huomasin, että antennikin nousee kun soittimen laittaa päälle
Lopputulos oli niin uskomaton, että voin helposti suositella vastaavaa operaatiota kenelle tahansa. Kaiuttimet maksoivat Helsingin autoradiossa €279, vahvistin käytettynä €45 ja Caliberin kaapelisetti muutaman kympin. Lisäksi ostin varalta viisi metriä kaiutinkaapelia jolle tulikin käyttöä kun Caliberin setissä mukana ollut ei riittänytkään molempiin oviin.