Vikalista eri mallien "tyyppivioista". Uuden (käytetyn) ostajan kannalta suurin osa näistä vioista on helposti havaittavissa. Huomioitavaa on, että koko mallisarja on erittäin hyvin tehty ja kestävä, joten hyvin pieni osa autoista kärsii näistä ongelmista. NA-malli (1989 - 1997)
Moottori/Vaihteisto -Ennen -92 kampiakselin "keyway""avain tappi" löystyy ja aiheuttaa konerikon - vin 110004 asti - kts. Marokin kommentti tästä threadistä ko. asiasta -Hydrauliset venttiilinnostajat nakuttavat -Pakosarjan suojapelti halkeilee ja pitää ääntä -2. vaihde menee huonosti päälle kylmänä -Kytkimen "orjasylinteri" alkaa vuotamaan vanhana
Alusta/kori/jarrut -Ensimmäiset kärsivät peruutusvaihteen valon kytkimen rikkoutumisesta. -Takajarrut jumittavat -1.6l perä hajoaa helposti -Helmapellit ruostuvat takapyörien edestä
Muuta huomioitavaa -Altis väärille/huonoille ohjauskulmille. Auto puoltaa/täristää -Katto/tiivisteet vanhoina huonossa kunnossa / katto vuotaa -Altis kuluneille iskunvaimentimille ja jousille. Tekee ajosta löysää/vaarallista. -Sähköikkunat toimivat hitaasti -Vaihteiston kumisuojat (boots) hajoavat -Vettä pääsee koteloihin sateella - pitää tyhjentää aika ajoin -Painava avaimenperä rikkoo helposti virtalukon kannan
Itselläni hidastelee sähköikkunat ja mx5partsilta sais uudet vaijerit (oletan että vika jäykissä/ruosteisissa/kuluneissa vaijereissa), mutta minkälainen homma niiden vaihto on. Onko joku täällä tehnyt tai onko muuten kokemuksia hitaista ikkunoista?
Itselläni hidastelee sähköikkunat ja mx5partsilta sais uudet vaijerit (oletan että vika jäykissä/ruosteisissa/kuluneissa vaijereissa), mutta minkälainen homma niiden vaihto on. Onko joku täällä tehnyt tai onko muuten kokemuksia hitaista ikkunoista?
Itellä samaa vikaa. Apparin puolen ikkuna ei liikkunut ollenkaan ja vikana oli katkennut vaijeri. Ei vaikuttanut miltään ihan mahdottomalta hommalta, tai siis risat osat sain helposti pois. ;D Juuri tänään tein tilauksen MX5partsilta ja nyt sitten vaan odottelen että saan uudet vaijerit. Kannattaa sitten tilata se muovirinkula sinne moottorin sisään samalla. Itellä oli se todella kulunut.
Hmm. Tuosta rohkaistuneena voisin yrittää kans. 17 vuotta on autolla jo ikää ja tuskinpa niitä on ikinä vaihdettu joten alkaa vissiin olla aika ;)
Jos ei tunnu onnistuvan niin voit ehkä jeesiä kun olet tässä nurkilla kuitenkin? Kerro kans miten onnistui uusien asennus ja jos jäi jotain vinkkejä mieleen. Pitääkö ikkuna tai moottori irroittaa kans vai onnistuuko ilman?
Moottori pitää irrottaa, tai ainakin se helpottaa hommaa todella paljon. Se on kiinni vaan parilla pultilla. Sinne sisään pitää vaihtaa se muovirinkula (http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php/products_id/227) ja vaijerit tulee sitten siihen rinkulaan kiinni. Ilmottelen sitten kun saan vaijerit ja saan ne vaihdettua ja tottakai voin auttaa jos ei tunnu onnistuvan.
Itselläni hidastelee sähköikkunat ja mx5partsilta sais uudet vaijerit (oletan että vika jäykissä/ruosteisissa/kuluneissa vaijereissa), mutta minkälainen homma niiden vaihto on. Onko joku täällä tehnyt tai onko muuten kokemuksia hitaista ikkunoista?
Jos vaijerit ym. on kunnossa, saattaa hitauteen olla syynä likainen katkaisija. Ainakin itselläni sen puhdistus auttoi. Ohjeet puhdistukseen löytyy täältä. http://www.miata.net/garage/CleaningSwitch.html (http://www.miata.net/garage/CleaningSwitch.html)
NA -Helmapellit ruostuu takapyörien edessä Yleensä päällimäinen kerros kahdesta. Vettä pääsee koteloihin sateella ja jos sitä ei päästä pois tyhjennysaukoista säännöllisesti saattaa koteloihin kerääntyä 15 litraa vettä.
NA -Helmapellit ruostuu takapyörien edessä Yleensä päällimäinen kerros kahdesta. Vettä pääsee koteloihin sateella ja jos sitä ei päästä pois tyhjennysaukoista säännöllisesti saattaa koteloihin kerääntyä 15 litraa vettä.
Mulla on korjattu noi helmapellit juuri tuon takia. Miten ja mistä koteloista sitä vettä voi laskea pois? Itse oon vaan rassannut pitkällä rautalangalla ne "putket" jotka menee hattuhyllyn nurkista maahan.
Otsikko: Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
Kirjoitti: Marko - 11.11.08 - klo:23:49
Tässä Hesarin listaus:
MX-5 (1990-2005) Moottoriviat Ajonestolaitteen vikoja. Sytytyskaapelivikoja. Sytytyspuolavikoja. Vesipumppuvuotoja. Polttoainepumppuvikoja. Laturivikoja. Varmistu, että polttoainesuodatin on vaihdettu 40 000 kilometrin välein. Virtalukkovikoja. Jäähdyttimen puhaltimen vikoja. Vaihteiston ja voimansiirron viat Takapyöränlaakerien kiinnitysvikoja vuosimalleissa 1989-92. Kytkimen työsylinterivikoja. Jarruviat Takajarrulevyt ruostuvat helposti, koska jarrut ovat etupainoiset. Sekalaiset viat Kuljettajan turvatyynyn ohjausyksikön vikoja.
http://www.hs.fi/autot/vikasarja/
Otsikko: NB
Kirjoitti: Opus5 - 12.11.08 - klo:08:35
Pari kohtaa NB´stä on omakohtaisesti tuttuja. Tyhjäkäyntiongelmia on pariin otteeseen ollut. Mistäköhän tuo mahtaa johtua? Takajarrut tosiaan ruostuvat, käytön puutteessa ;) Penkilämmittimet eivät toimi mutta eihän se kesällä haittaakkaan eikä kohdalle ole osunut vielä yhtään autoa jossa kuskin penkinlämmitin toimisi yli 5 vuotiaassa autossa.
helmat on helppo tyhjentää esim.käsipumpulla jossa on sopiva letku,ite käytän bilteman alipaineimua joka toimii myös veneen öljyn vaihdossa erittäin hyvin.ikkunan nostimien hitauteen auttaa myös liittimien/moottorin puhdistus koska tulee liikaa vastusta joka hidastaa.(sähkövastus)
Hyvä tuo moregoren koonnos! Sen verran kommenttina, että luetellut viat on kaikki tarkastettavissa tai korjattavissa, osa helposti ja osa vähän vähemmän. Uuden (käytetyn) ostajan kannalta olisi tietty kiva, jos kaikki edellä mainitut olisi kunnossa... :-X
Takajarrut pysyy paremmin kunnossa, kun joskus oikeasti jarruttaa eikä pelkästään hidasta vauhtia.
Selvittelin tätä pahamaineiseksikin mainostettua "short nose crank" -rakennetta omasta autosta ja yleisemminkin. Nokka-akseleita käyttävän hammaspyörän ja kampiakselin liitos on joissakin autoissa (pieni prosenttiosuus -89-92 autoissa, vin 110004 asti = viimeiset numerot tyyppikilvessä) päässyt löystymään niin, että KA:n ja hammaspyörän kohdistava "avain tappi" kuluttaa holkkuessaan kampiakselin nenän väljäksi. Jako menee vähän pieleen, kampiakselin pää kuluu väljäksi ja äärimmäissä tapauksessa KA:n pää murtuu kokonaan irti. Mahdollinen vikautuminen näkyy esim. KA:n hihnapyörän vipatuksena. Youtubesta löytyy filmejäkin. Täältä koko stoori: http://www.miata.net/garage/crankshaft.html (http://www.miata.net/garage/crankshaft.html).
Minun rakkineessani on short nose crank. Tarkastettu on, eikä siinä ole mitään vikaa. Pultti ja avaintappi pitää vaihtaa joka kerta, kun keksinnön avaa. Originaali pultti ja oikea momentti ovat menestyksen avain. Ehjää ei kannata korjata, jos se ei ole kymmenessä vuodessa lauennut. ;)
NA Vettä pääsee koteloihin sateella ja jos sitä ei päästä pois tyhjennysaukoista säännöllisesti saattaa koteloihin kerääntyä 15 litraa vettä.
Miten ja mistä koteloista sitä vettä voi laskea pois?
Vastaan itse itselleni: Tuossa on ne helmakoteloiden valutusaukot jotka pitää rassata auki. Huomenna siis hommia. http://www.miata.net/garage/tsb/s034_94.html
Tuossa on ne helmakoteloiden valutusaukot jotka pitää rassata auki. Huomenna siis hommia. http://www.miata.net/garage/tsb/s034_94.html
Se oli 5 vuotta sitten todellinen mysteeri kun alustasta alkoi kuulumaan hel*etillinen loiske kun autolla jarrutti / kaasutti. Mikä ihme tuolla lotisee?? Kaverini sitten keksi, että ettei ole kiertynyt vaan helmakoteloihin vettä. Auto oli ruostesuojattu saksassa ja valutusaukot ovat olleet meillä aina alttiita tukkeutumiselle, varmaan etenkin massauksen takia.
Kun sieltä ensimmäisen kerran valutti vettä niin varmasti 10 litraa valui ulos. Tämän jälkeen olen rassannut aukot aina puhtaaksi 2kk välein. Työkaluna on paksu, muovinen nippuside joka ei ole liian terävä. Samalla pitkällä nippusiteellä putsaan katon poistoaukot jotka menevät helposti myös tukkoon.
Itselläni hidastelee sähköikkunat ja mx5partsilta sais uudet vaijerit (oletan että vika jäykissä/ruosteisissa/kuluneissa vaijereissa), mutta minkälainen homma niiden vaihto on. Onko joku täällä tehnyt tai onko muuten kokemuksia hitaista ikkunoista?
Jos vaijerit ym. on kunnossa, saattaa hitauteen olla syynä likainen katkaisija. Ainakin itselläni sen puhdistus auttoi. Ohjeet puhdistukseen löytyy täältä. http://www.miata.net/garage/CleaningSwitch.html (http://www.miata.net/garage/CleaningSwitch.html)
Vaijerit näytti olevan kunnossa sen verran mitä näin oven sisään irroittamatta mitään (toki siis ovipahvi ja suojamuovi pois). Putsasin ensin ja rasvasin ikkunoiden metalliset kiskot valkoisella litiumrasvalla. Niistä oli voitelu täysin poissa eli syy oli siinä. Lisäksi voitelin silikonirasvalla oven ulko- ja sisäpuolelta sen tiivisteen jonka sisällä ikkunan reuna kulkee. Tästä oli joku sivukin jossain, mutta linkki on nyt kateissa. Oven ulkopuolella tiiviste tarvitsee säännöllistä rasvausta (kerran vuodessa?), kun sinne työntyy avona kaikkea moskaa ilman mukana (ainakin enempi ilman windstopperia), mutta tuo on helppo ja nopea juttu.
Selvittelin tätä pahamaineiseksikin mainostettua "short nose crank" -rakennetta omasta autosta ja yleisemminkin. Nokka-akseleita käyttävän hammaspyörän ja kampiakselin liitos on joissakin autoissa (pieni prosenttiosuus -89-92 autoissa, vin 110004 asti = viimeiset numerot tyyppikilvessä) päässyt löystymään niin, että KA:n ja hammaspyörän kohdistava "avain tappi" kuluttaa holkkuessaan kampiakselin nenän väljäksi. Jako menee vähän pieleen, kampiakselin pää kuluu väljäksi ja äärimmäissä tapauksessa KA:n pää murtuu kokonaan irti. Mahdollinen vikautuminen näkyy esim. KA:n hihnapyörän vipatuksena. Youtubesta löytyy filmejäkin. Täältä koko stoori: http://www.miata.net/garage/crankshaft.html (http://www.miata.net/garage/crankshaft.html).
Tuolla Miata.netissä kerrotaan: "Note: according to Mazda, the European spec MX-5 breakpoint is at 127442." Ja olin jo varma että omassa saattaisi olla tuo "ongelma". Auto oli jakoremmin vaihdossa viime viikolla, eikä ainakaan mitään vikaa havaittu. Nyt vasta huomasin että sarjanumero onkin täällä paljon pienempi ja oma osuu juuri tuohon väliin. Eli ilmeisesti autostani tuli nettiä tarkemmin luettua pykälän parempi :D I.L Motorsport on Marokin kanssa samaa mieltä tuosta sarjanumerosta. Mikä sitten luotettavin lähde... En huomannut kysyä minkä kokoinen pultti kampuran päässä oli.
Nimim 123006
P.S. Ja suhtauduin tuohon niin että jos se kampura siellä on jo aikansa pyörinyt, niin ei se helpolla itekseenkään hajoa...
Otsikko: Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
Kirjoitti: Marko - 05.05.10 - klo:13:54
Onko kukaan löytänyt tuohon kampiakseliongelmaan keinoa seurata tilannetta ja tarttua asiaan ajoissa? Mulla on evo 3 Mitsu, jossa on suunnilleen sama riski eli crankwalk, joka tarkoittaa päittäisvälyksen kasvamista laakerin pettäessä (seurauksena laakeririkko - kampiakselirikko ja lopulta lohko rikki). Itse mittautin tuon päittäisvälyksen viime öljynvaihdossa ja kaikki oli kunnossa. Luulisi, että miatankin tilannetta voisi seurata, kun mitsussakaan ei aiheudu ongelmaa, jos vaan seuraa tilannetta ja vaihtaa laakerin ajoissa.
Youtubesta löytyy hakemalla demovideo Miatan shortnosen vipatuksesta. Se siis todnäk alkaa silminnähden väristä ja vipattaa ennen metallin lopullista periksiantoa...
NB: -Keskikonsolin luukun muovinen sarana murtuu helposti
Mulla on ainakin takimmaisen mukitelineen läppä naurettavan löysällä, nousee pystyyn lähes itsestään :) Millähän tätä saisi kiristettyä/korjattua? Lähimpänä vaihekeppiä oleva läppä on vielä OK kunnossa.
Melkeen vois sanoo et NA 1.6 malleis maffi ois aika heikko lenkki. Itelläni 2 hajonnu tähän mennessä. Osa kyl korjattavissa kolvaamalla, ku liitospinnat vaan irtoo.
Otsikko: Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
Kirjoitti: Make - 08.09.11 - klo:15:42
Melkeen vois sanoo et NA 1.6 malleis maffi ois aika heikko lenkki. Itelläni 2 hajonnu tähän mennessä. Osa kyl korjattavissa kolvaamalla, ku liitospinnat vaan irtoo.
Sama maffi kaikissa 90 luvun ruiskuissa eikä mulla ole eteen tullut kuin puhkikuluneilla liukuradoilla olevia. Voisko sulla johto vetää jotenkin kotelon sisustaa vinoon yms?
Melkeen vois sanoo et NA 1.6 malleis maffi ois aika heikko lenkki. Itelläni 2 hajonnu tähän mennessä. Osa kyl korjattavissa kolvaamalla, ku liitospinnat vaan irtoo.
Sama maffi kaikissa 90 luvun ruiskuissa eikä mulla ole eteen tullut kuin puhkikuluneilla liukuradoilla olevia. Voisko sulla johto vetää jotenkin kotelon sisustaa vinoon yms?
Voihan tuo olla mahdollista. Pitääkin tutkia tarkemmin. dunno
Onko mitään tietoa noista NC-malleista? Jotenkin alkanut kiinnostaa tuo 2.0L versio
Otsikko: Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
Kirjoitti: Sami - 19.12.11 - klo:05:58
Lainaus
Mulla on ainakin takimmaisen mukitelineen läppä naurettavan löysällä, nousee pystyyn lähes itsestään Millähän tätä saisi kiristettyä/korjattua? Lähimpänä vaihekeppiä oleva läppä on vielä OK kunnossa.
sama vika. tosin molemmissa luukuissa. ensin ilmaantui takimmaiseen ja kun yritin ottaa selvää mistä johtui niin ronkin etummaisenkin "rikki". kummassakin on jousi jonka funktiona on joko painaa luukkua kiinni tai avattuna auki. mysteerinä on että millä ihmeen ilveellä saisin sen takaisin paikoilleen. tiedossa on muutakin pientä puhdetyötä lähitulevaisuudessa niin silloin varmaan otan koko konsolin irti ja perehdyn asiaan paremmin. oikeastaan ainoa asia joka ohjaamossa ottaa vähän päähän on se takimmainen mukiteline. tuppaa kyynärpää olevaan jatkuvasti siellä.
Mulla on ainakin takimmaisen mukitelineen läppä naurettavan löysällä, nousee pystyyn lähes itsestään Millähän tätä saisi kiristettyä/korjattua? Lähimpänä vaihekeppiä oleva läppä on vielä OK kunnossa.
sama vika. tosin molemmissa luukuissa. ensin ilmaantui takimmaiseen ja kun yritin ottaa selvää mistä johtui niin ronkin etummaisenkin "rikki". kummassakin on jousi jonka funktiona on joko painaa luukkua kiinni tai avattuna auki. mysteerinä on että millä ihmeen ilveellä saisin sen takaisin paikoilleen. tiedossa on muutakin pientä puhdetyötä lähitulevaisuudessa niin silloin varmaan otan koko konsolin irti ja perehdyn asiaan paremmin. oikeastaan ainoa asia joka ohjaamossa ottaa vähän päähän on se takimmainen mukiteline. tuppaa kyynärpää olevaan jatkuvasti siellä.
Päivittelin orkkis vaihekepin tilalle parempikuntosta tilalle ja samalla purin keskikonsolin. Selkis jotenki tuo toimintaperiaate mutta huomasin että jousi roikkuu ns. ilmassa kun sen vastakappalemuovihärpäke on katki. En löytänyt netistä tilalle uuttakaan kuppia, etumainen olisi kyllä myynnissä kaikkine jousineen. Taidan pistää sinitarralla/magneettiteipillä kiinni :D
Otsikko: Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
Kirjoitti: Tem - 19.12.11 - klo:13:09
Ei silleen mitään käsitystä, kun mulla on ihan erilainen toi koko keskikonsoli, mut osui vaan silmiin joku aika sitten.
Otsikko: Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
Kirjoitti: Sami - 19.12.11 - klo:18:53
Lainaus
etumainen olisi kyllä myynnissä kaikkine jousineen.
älä viskaa pois. jos se etummainen on rikki eikä vaan pois paikaltaan niin vois olla helpompaa vaan laittaa uus ku alkaa vääntämään rautalangasta. takimmaisen kanssa voi mennä kyl virittämiseks.
Tem:lle kiitokset linkistä. toivottavasti ei kuitenkaan tarvitse alkaa rautalangasta vääntämään.
Tässäkin listassa on mainittu nuo 99-00 NB:n puolaongelmat, josta olen muualtakin lukenut. Lisäksi tosiaan on noita NB:n tulpanjohtoja haukuttu siellä täällä. Kannattaako näille tehdä proaktiivisesti jotain, jos ongelmia ei (vielä) ole? Jos hankkii marmoritiskiltä uudet puolat niin onko ne nyt kaikki parempia, vai tarjooko ne edelleen 99-00 mallisiin noita ongelmallisia puolia? Entäs saako sieltä nykyään parempia tulpanjohtoja, vai ratkeaako tuo ongelma vain jollain after market tulpanjohdoilla?
Otsikko: Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
Kirjoitti: Kari - 20.03.12 - klo:11:51
Yksi omakohtaisesti koettu vika, joka kannattaisi hoitaa ajoissa ennakoivana huoltona eikä vasta matkan katketessa:
NA 1,8: CAS-anturin tiiviste tihkuu öljyä lämmityslaitteen letkulle, letku haurastuu ja lopulta hajoaa. Vaihda tiiviste, ja jos öljymönjää on jo letkulla, niin se myös.
Kiitos vastauksista! Kelin vaikutuksesta asiaan en osaa sanoa kun olen auton vasta ostanut. Tulpanjohdot meni tilaukseen ja vaihdan tulpat siinä samassa.
Mä vaihtasin ihan mielenkiinnosta ensin johdot ja testaisin tuliko kuntoon ja sit vasta tulpat vaihtoon. Jos vaihdat molemmat sammalla kertaa ja tulee kuntoon, jäät vaille tietoa kummissako vika oli ;)
Tulppien vaikutus on mun kokemuksen mukaan vaparissa aika olematon. Olen vuorotellu kallista iridium-tulppaa, Boschin kolmikärkistä ja perus NGK:ta enkä osaa sanoa käynnistä mitkä tulpat siellä on. Mutta eipä ne paljon maksakaan.
Tulppien vaikutus on mun kokemuksen mukaan vaparissa aika olematon. Olen vuorotellu kallista iridium-tulppaa, Boschin kolmikärkistä ja perus NGK:ta enkä osaa sanoa käynnistä mitkä tulpat siellä on. Mutta eipä ne paljon maksakaan.
Muutama miata tuttu on kertonut samasta "tankkaukseen liittyvästä ongelmasta" Kun tankkaa miataa niin joutuu "liruttamaan" ei voi täydellä paineella antaa mennä. Omassa 1.8 1998 nb:ssä oli tuo. alla linkki.Ongelma ja ratkaisu. https://www.youtube.com/watch?v=ZuVpMvnW4CM
Sitten kysyisin siitä miten se tyhjäkäynti ongelma korjataan? (eli esim liikenne valoihin pysähtyessä kierrokset putoavat jonnekkin 500 korville) On siis joku mekanismi jonka pitäs toimessaan puuttua tilanteeseen ja nostaa kierrokset kohdillee. (Kun joku on uutena miatan ostanut niin ei varmasti ole silloin tyhjäkäynti reistaillut.) Eli onko jollain ollut tälläinen vika ja miten sen korjasit.? Mazda mx5 Nb 1.8 1998
Kaasuläpän alapuolella on ecun ohjaama tyhjäkäyntiventtiili (http://www.autolinkmx5.com/ekmps/shops/autolinkuk/images/idle-speed-control-valve-mazda-mx-5-mk2-mk2.5-isc-bp4w20660-used-3200-p.jpg). Sen putsaamista vois ensin kokeilla. Uusi tiiviste, eli tuollainen (http://ilmotorsport.de/shop/article_detail.php5?aid=3519&oid=355&depth=3&page=5&count=68&PHPSESSID=3551894660154284e88bd8e38b999362) kannattaa kyllä hommata ennen kuin lähtee sitä irroittamaan. Vanhan tiivisteen käytössä on oma riskinsä, että vuotaa ja sit on lisää tyhjäkäyntiongelmia.
Otsikko: Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
Kirjoitti: Make - 05.07.17 - klo:13:16
Tyhjäkäyntiventtiili likainen kuten wagner jo kirjoitti.
Saa tekohengitettyä irroittamatta kunhan on sellaista brakecleaneria jossa seassa xyleeniä. Ei siis lähde crc tuotteilla puhtaaksi.
Letku irti ja sinne vaan laskee paineella. Hetken päästä käyttelee että se siellä kiertää sitä "rumpua" ja taas suihkuttaa uudestaan. Tietty ilman että auto käy suihkuttelee.
Käsissä tietty helpompi putsailla. Vuoden päivät pelas oma tollasella tekohengittelyllä. Nyt menny jo kolmatta vuotta kun se tuli tehtyä pariin kertaan.
Makelta jäi hokaamatta, että kyseessä NB, joten letkun kautta suihkiminen ei onnistu koska NB:n venttiilissä ei ole letkua kuten NA:ssa. Suihkiminen kyllä onnistuu irroittamalla imuputki kaasuläpästä. Ennen läppää alhaalla on neliskanttinen reikiä, josta venttiili saa tuloilmansa niin suihkii sinne.
Otsikko: Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
Kirjoitti: Make - 05.07.17 - klo:14:14
Sitä tiivistettä mulla ei vielä ollut joten summuttelin sinne neliskanttiseen ja kävin koeajamassa n 30min vaihtelevaa ajoa ja pysähdyksiä..Nyt toimi ok eikä kierrokset laskeneet alla säädetyn arvon.Kiitos tiedoista.