Kirjoittaja Aihe: Rätisee ja rahisee  (Luettu 1902 kertaa)

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Rätisee ja rahisee
« : 15.06.11 - klo:22:57 »
Jostain auton alta tulee kova rätisevä/rahiseva ääni. Esiintyy eniten siinä 2500-4500 rpm kohdalla, ja liittyy ainakin vedon vähenemiseen. Eli kuuluu erityisesti kaasua höllätessä, vaihtaessa ja moottorijarrutuksessa, jolloin loppuu kun painan kytkimen pohjaan. Kuitenkin joskus kuuluu n. 80% teholla vedättäessäkin, mutta ihan kierrokset tappiin kiihdyttäessä harvemmin tai sitten se vaan hukkuu muihin ääniin. Betoniaidan tms. heijastavan pinnan vieressä ajaessa ääni voimistuu reilusti.

Ääni alkoi kuulumaan viime kauden loppupuolella ja ajattelin että se on vaan joku lämpösuoja joka resonoi, kuului lähinnä jossasin moottoritien rampissa kun hölläsi hieman kaasua, mutta tuo varsinkin 2-vaihteella pienillä kierroksilla moottorijarrutuksella rahiseminen antaa viitteitä siitä että saattaa olla mekaanisempi vika.

Perää tässä vähän epäilen, vaikka vähän epätodennäköiseltä kuulostaisi kun kilometrejä on 60tkm ja juuri vaihdoin öljyt (Redline). Kytkin ja painelaakeri on uusittu juuri, enkä muutenkaan ääntä sijoittaisi moottoritilaan vaan jonnekin alle.

Ja siis saattaa hyvin olla sekä resonointia että joku mekaaninen vika. Autossa on nyt kiinni rosteri catback.
1.64 NA

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: Rätisee ja rahisee
« Vastaus #1 : 16.06.11 - klo:00:24 »
Mulla rahisi/hankasi joku talvella ja nimenomaan pienillä vaihteilla moottorijarrutuksessa tuon huomasi. Sen jälkeen olen poistanut pakosarjan ja katin välillä olevan lämpösuojan, sen tuen jolla putki kiinnittyy lootan kylkeen ja vaihtanut eteen jarrupalat ja levyt. Mystisesti hävinnyt noiden operaatioiden jälkeen. Ootko muuten kattonut onko shift bootit ehjät, mulla on molemmat aivan päreinä ja lootan sekä putken äänet tulee todella ärsyttävästi kuljettajan korviin.

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Rätisee ja rahisee
« Vastaus #2 : 16.06.11 - klo:09:02 »
Shift bootit vaihdoin talvella, keskikonsolin lämpeneminen vaheni mutta muuta en ole huomannut. Miksi muuten poistit lämpösuojan ja tukiraudan? Pitänee kokeilla väännellä sitä etummaista lämpösuojaa tai tunkea jotain väliin, katin yläpuolista suojaa olenkin jo kokeillut.
1.64 NA

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: Rätisee ja rahisee
« Vastaus #3 : 16.06.11 - klo:09:39 »
Lämpösuoja siksi että sen sisään kertyi hiekkaa ja muuta roinaa joka rahisi aina kun kierrokset nousi. Tukirauta vaan siksi että oli hapertunut ja en jaksanut tapella sitä takaisin paikoilleen. Ite olin kanssa juuri vaihtanut loota- ja peräöljyt mutta silti olin ihan varma että se ääni tulee lootasta.

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Rätisee ja rahisee
« Vastaus #4 : 28.06.11 - klo:10:07 »
Ruuvimeisselillä kolistelemalla sain rätinän paikallistettua siihen pakosarjan ja katin väliseen lämpösuojaan. Laitoin siihen nyt alkuun pari letkuklemmaria ympärille ja ainakin suurimmat rätinät loppui.

Mahtavuutta.
1.64 NA