Yleinen > Osto, tuonti ja verotus.

Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta

<< < (2/101) > >>

e_o:

--- Lainaus käyttäjältä: Kari - 06.08.11 - klo:17:58 ---Ohjaamo taitaa olla vähän tilavampi?

--- Lainaus päättyy ---

Ei kyllä havaittavasti. Mutta tavaratila on Mazdan mukaan 42% suurempi. Sinne mahtuu ihan mitä vaan.  ::)

Marko:
Alkupään NA:iden määrä johtunee siitä, että ne olivat joitakin vuosia sitten selvästi halvempia kuin NB:t. Nykyään NB:täkin saa jo kohtuuhinnalla.

Mikään MX-5 ei ole kovin nopea kiihtyjä vakiona mutta silti suosittelen valitsemaan Simpan listan mukaisia malleja, että nopea ajo on mukavampaa ja helpompaa.

1.8 NA on vakiona aika nuhaisen tuntuinen yläkierroksilla mutta siinä on vääntöä alakierroksilla enemmän kuin 1.6:ssa. Lisäksi 1.8:ssa on jäykistetty koria 1.6:ta enemmän. Jos nämä kaksi laitetaan vakiona kilpakiihdytykseen rinnakkain, niin 1.8 voittanee mutta ei kovin selkeästi. Hintaero näissä on niin pieni, että suosittelen valitsemaan 1.8:n, jos NA:han päädyt.

NB tuntuu uudemmalta ajossa kuin NA ja myös näyttää uudemmalta. NA:ssa on sen sijaan mielestäni makeampi ajofiilis, kun turhat hienoudet puuttuvat ajotuntumasta. Käy koeajamassa molemmat, niin sen jälkeen on helpompi päättää.

Alusta kannattaa ehdottomasti vaihtaa ja paremmat renkaat kevyille vanteille. Lisää ajofiilistä saa myös vaihtamalla ilmanoton  + putkiston. Bonuksena saa hieman lisää suorituskykyäkin

NB:t ovat tyyppihyväksyttyjä malleja eli kaikki muutokset pitäisi tehdä hyväksytyillä osilla eli esim alustan ja ilmanoton osalta pitäisi löytyä tüv:n tai muun testilaitoksen hyväksynnät. NA:han saa tehdä vapaammin muutoksia.

Ulkonäkökysymys pitää itse ratkaista. Itse tykkään enemmän NA:sta mutta mielipiteitä on varmasti monia :)
Käyttövarmoja nämä ovat kaikki. Joka vuonna MX-5:t ovat kymmenen parhaan joukossa luotettavuustilastoissa. Itselläni on kuuden kesän aikan katkennut pari koiranluuta, takajarrusatula vaihdettu jumiutumisen takia ja eilen letkussa reikä, jonka takia kytkinnesteet valuivat pihalle. Auto on saanut melkoisesti kaasua ja hienosti on kestänyt jälkiturbotuksesta huolimatta.

ErkkiM:
Suurkiitos kaikille tähän asti vastanneille! Jokaisesta postauksesta on ollut hyötyä - alkaa olemaan jo hieman ähkyä kaiken tarjolla olevan faktan kanssa ;)
Ja mielipiteenne, nuo "ei niin absoluuttiset arviot" ovat myös arvokkaita minulle.

En vielä ole katsellut ulkomaan tarjontaa, koska haluan muodostaa itselleni ensin hieman laajemman ymmärryksen ihan perusasioista. Vasta sitten hakuun potentiaaleja, ja niiden välistä vertailua. Näin se menee.

Tässäpä joukko noviisin uusi kysymyksiä:

Kangaskatto - kestävyys/saatavuus? Onko tarjolla vain reproa vai aitoa Mzd-tuotetta? Värivaihtoehtoja? Takaikkunaako saa aidolla lasillakin, eh?
Kovakatto - kaikkiin malleihin saatavilla?

Alustasta - vaikeaa minun varmuudella kuvista päätellä missä myytävissä on alkuperäinen, missä muutettu/madallettu.
Mutta suuressa osassa näyttäisi olevan ainakin madallettu, olenko oikeassa?
Jos sanovat myynti-ilmossa "alusta: sport/urheilullinen", niin mitä mahtaa tarkoittaa? Oliko optiona saatavilla jo tehdasvalmiina madallettu/sporttisempi alusta, vai onko kaikki jälkeenpäin duunattu?
Mitä tarkoittaa käytännössä alustan vaihto - mitä silloin vaihdetaan? Missä hinnoissa osaavalla tekijällä moinen operaatio liikkuu, about? Itsellä ei siis mahdollisuutta moiseen.

Alustan vaikutus ajo-ominaisuuksiin lienee selvä - mutta mites "mukavuuden" laita muutoksen jälkeen?
Tuleeko kovuutta paljonkin, mukulakivitiet kauhistus, pienintäkin routakuoppaa Länsiväylällä varottava kuin ruttoa?
Millä välillä on rengasprofiili vaihtelee - yleisimmät? Kovuuteen/mukavuuten vaikuttava selkein juttu; onko se rengastus vai itse alusta?


Vanteiden vaikutus ulkonäköön - aika huima - mielestäni suurempi kuin monen muun mallin kohdalla...
Pinnavanteisia ei näy - onko niin että vain brittiautoihin moiset, heh
Vanteisiinhan saa helposti uppoamaan pitkälti toista tonnia... tarjontaa kuitenkin lienee hyvin, eli pulttijako yms. ei liene mikään erityisen harvinainen?

Ohessa http://www.fvwa.fi/images/rsgallery/display/b3d3f76ff4c301adc09c9aa7e79acda0.JPG.jpg nykyiseen "isin autoon" - sanokaa mitä sanotte, mutta väitänpä, että nuo alla olevat vuoden -69 alkuperäiset 4-lehtiset taotut, helvetin kevyet Fuchsin aluvanteet voisivat ulkonäöllisesti  sopia myös Miataan - ovat ajattomat. Mielestäni. Vaan on pulttijako 4*130.

Alkupään Miatat jo 20 vuotta vanhoja... alkaako maalipinta olla kauhtunut? Kokemuksenne kuinka hyvin Miatan maalipinta kestää aikaa?

NA -malleissa - riittääkö nuo huomiovalot nykysäädösten mukaan päivä/taajam-ajoon?

-E

Klasu:
Vinyyli tai kangas (mohair) kattoja ainakin tarjolla, vinyyli selvästi huolettomampi(helpompi pitää puhtaana), toisaalta kangas taitaa olla pitemmän päälle kestävämpi ratkaisu, sekä tietysti siistimmän näköinen. Saa sekä aidolla lasilla että muovilla. Värejäkin löytyy useampia(musta,punainen,beige jne.) Kovakattoja saa molempiin malleihin.

Maalipinnoissa taitaa olla aika suuria vaihteluja yksilöiden välillä, mutta vähän haalistuneemmankin pinnan saa aika hyvin herätettyä henkiin myllyttämällä.

Alustaa vaihdettaessa vaihdetaan iskaritolppa ja jousi. Itse kun vaihdoin niin taisi mennä 30min per nurkka, tai olisi mennyt ilman yhtä umpiruosteista pulttia.

Jarppi:

--- Lainaus käyttäjältä: ErkkiM - 06.08.11 - klo:21:49 ---
Ohessa http://www.fvwa.fi/images/rsgallery/display/b3d3f76ff4c301adc09c9aa7e79acda0.JPG.jpg nykyiseen "isin autoon" - sanokaa mitä sanotte, mutta väitänpä, että nuo alla olevat vuoden -69 alkuperäiset 4-lehtiset taotut, helvetin kevyet Fuchsin aluvanteet voisivat ulkonäöllisesti  sopia myös Miataan - ovat ajattomat. Mielestäni. Vaan on pulttijako 4*130.

Alkupään Miatat jo 20 vuotta vanhoja... alkaako maalipinta olla kauhtunut? Kokemuksenne kuinka hyvin Miatan maalipinta kestää aikaa?

--- Lainaus päättyy ---

Hemmetin komea Volkkari. Onko tuo sinun? Kyseleepi pitkän linjan FVWA:n mies.

Mulla on 1990 MX-5, Suomi-auto ja maalipinta on erittäin hyvä edelleen. Toki myllytin sen 2006 kun auton ostin.

Tuo Miata vaan tuntuu hyvältä päivästä toiseen ja suurella todennäköisyydellä minulla on myös Volkkari menossa myyntiin. Tokikaan sitä ei ole pakko myydä mutta järkevää korvausta vastaan olen siitä valmis luopumaan...

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta