Miata Club of Finlandin dynopäivä pidetään 18.5. alkaen klo 9.40 SS Motorsilla osoitteessa Ukinvahantie 127, 03300 Vihti (http://maps.google.com/maps?saddr=Unknown+road&hl=en&sll=60.40901,24.441372&sspn=0.004657,0.016512&geocode=FfbEmQMd3Ol0AQ&mra=mr&t=h&z=17)
Ohjelmassa on siis tehonmittausta varsin kohtuulliseen hintaan mx-5 autoille, sekä siinä sivussa renkaiden potkimista ja henkevää keskustelua päivän polttavista aiheista. Tehomittaus maksaa jäseniltä 20 euroa ja ei-jäseniltä 30 euroa. Huom! maksu suoritetaan paikanpäällä käteisellä ja tasarahalla!
Tämä aihe on jäsenpuolella viikon ajan, joten jäsenillä on etuoikeus ilmoittautua.
Päivä on jaettu 20min mittaisiin vuoroihin, ja mukaan mahtuu enintään 17 autoa. Aikataulu on tiukka, joten jokaisen tulee olla paikalla hyvissä ajoin, ja oman vuoron tullessa valmiina ajamaan autonsa rullille. Sujuvuuden varmistamiseksi auton tulee olla teknisesti hyvässä kunnossa, ja perusasiat tarkistettuna (onhan koneessa öljyä, jäähdyttimessä nestettä ja renkaissa ilmaa) Rullille saa ajettua matalankin auton, mutta oikeasti tontissa olevien kannattaa nostaa korkeutta etukäteen. Vaikka pyrimme pitämään toiminnan mahdollisimman joutuisana, on kuitenkin mahdollista että viivästyksiä tulee, ja omaa vuoroa joutuu odottamaan.
Samalla kun ilmoittaudutte, niin laittakaa yv:llä puhelinnumeronne minulle, niin saan teihin tarvittaessa yhteyden jos paikanpäällä ilmenee isompia viivästyksiä taikka muita muutoksia aikatauluun. Pyrin olemaan paikalla koko päivän, joten jos jostain syystä tulonne viivästyy taikka peruuntuu viimehetkellä, ilmoittakaa siitä soittamalla 040-7152182 / Janne
Ilmoita tähän ketjuun minkä jäljellä olevista vuoroista haluat. Huom! ilmoittautuminen on sitova!
Miata Club of Finlandin dynopäivä pidetään 18.5. alkaen klo 9.40 SS Motorsilla osoitteessa Ukinvahantie 127, 03300 Vihti (http://maps.google.com/maps?saddr=Unknown+road&hl=en&sll=60.40901,24.441372&sspn=0.004657,0.016512&geocode=FfbEmQMd3Ol0AQ&mra=mr&t=h&z=17)
Kuinkas tän keväinen mittauspaikka muuten valikoitui? Tämähän on eri paikka kuin vuosi sitten, eli tulokset ei liene täysin verrattavissa, vai kuinka?
Siis paikkahan on sama mitä viimevuonnakin. Ja syy valintaan oli se että paikka on sama mitä viimevuonna ;) En itseasiassa tullut edes kysyneeksi tarjouksia muualta, tuolla kun hinta on kohdallaan, paikka ei ole ihan korvessa, ainakin viimevuonna homma toimi tosi hyvin, ja tuloksetkin oli realistisen oloisia. Ja kun dyno pidetään samana, niin vertailukelpoisuus säilyy vuodesta toiseen niin hyvänä kun se ylipäätänsä voi pysyä.
Kun dyno pidetään samana, niin vertailukelpoisuus säilyy vuodesta toiseen niin hyvänä kun se ylipäätänsä voi pysyä.
Juuri näin :)
Toi eka ja samalla viimeinen jäljellä oleva aika kiinnostaisi mutta kun vielä ei voi olla ihan 100% varma että remmi on paikallaan ja täysin toiminnassa tuolloin :(
Oho! Pitäs kai tarkistaa asiat, eikä luottaa muistiin. Jotenkin olin siinä käsityksessä että viimeks paikka olis ollu Sporttiauto. Eli hienoo et paikka on sama 638
Tämä viestiketju on nyt siirretty yleiselle puolelle ja muillakin kuin kerhon jäsenillä on mahdollisuus ilmoittautua. Yksi aika on vielä jäljellä. Kts tämä ketjun eka viesti.
Jos halukkaita vielä on, niin voisin luopuua tuosta omasta ajastani (viimeinen aika). Oon kuitenkin menossa eri dynoon edellisellä viikolla säätään auton, niin tälle ei ole tarvetta.
Jos kevään perushuolto ei ole tehty niin öljyjen vaihto. Tarkista kaikki nesteet ja jäähdyttimen flekti(e)n toiminta. Yleinen silmäily että kaikki on paikallaan ja toimii. Tankki täyteen, penkissä rääkkääminen syö bensaa.
auton tulee olla teknisesti hyvässä kunnossa, ja perusasiat tarkistettuna (onhan koneessa öljyä, jäähdyttimessä nestettä ja renkaissa ilmaa)
Käytännössähän toi on 1 täyskaasuveto nelosvaihteella rajottajalle asti, eli n. 180 km/h eli ei tuossa nyt mitään erityisen kovaa rääkkiä ole tiedossa ja ei tuossa bensaakaan paljoa ehdi kulumaan. Lisäks huomioitavaa on että autossa tulisi olla takana jonkunlainen kiinnityspiste eli hinauskoukku / lenkki (ne orkkis kiinnikkeet riittää mainiosti, kunhan edes toinen on paikoillaan) jotta auto saadaan sidottua kiinni.
Risalla autolla ei siis kannata tulla paikalle, tuolla ei tehdä huoltoja / säätöjä, ainoastaan tehonmittaus.
Simpan paikalle pääsee, eli 15.40 aika on vapaana.
Muutenkin saa ilmoittautua "varalle" niin peruutusten tullessa nousee suoraan listalle. Varapaikalle ilmoittautuminen ei sinänsä vielä sido mihinkään, jos vapautunut vuoro ei varapaikkalaiselle kelpaa, niin aika menee sitten seuraavalle listalla. Myös varapaikoille ilmoittautuneet voivat halutessaan laittaa puhelinnumeronsa mulle yv:llä, niin soittelen listaa läpi jos tulee viimehetken perumisia.
Onnistuiskohan ton mun nelivedon mittaus tuolla? Jos ei mx-5 autoja näytä tarpeeksi tulevan..
Eikö siitä saa kytkettyä etupäätä pois mittauksen ajaksi? Mä en juurikaan Porsseja tunne, mut oon ymmärtäny, et niissäkin onnistuis. Vai onnistuuko se vaan osassa?
Onnistuiskohan ton mun nelivedon mittaus tuolla? Jos ei mx-5 autoja näytä tarpeeksi tulevan..
Eikö siitä saa kytkettyä etupäätä pois mittauksen ajaksi? Mä en juurikaan Porsseja tunne, mut oon ymmärtäny, et niissäkin onnistuis. Vai onnistuuko se vaan osassa?
Mä en ole kuullut että nelivetoa sais muutettua takavedoks muuten kuin poistamalla kardaanin. Ellei sitten VAG:in wannabe nelikko haltex tjsp ?
Onnistuiskohan ton mun nelivedon mittaus tuolla? Jos ei mx-5 autoja näytä tarpeeksi tulevan..
Eikö siitä saa kytkettyä etupäätä pois mittauksen ajaksi? Mä en juurikaan Porsseja tunne, mut oon ymmärtäny, et niissäkin onnistuis. Vai onnistuuko se vaan osassa?
Mä en ole kuullut että nelivetoa sais muutettua takavedoks muuten kuin poistamalla kardaanin. Ellei sitten VAG:in wannabe nelikko haltex tjsp ?
Jos on sähköinen lukko kuten taitaa olla liki kaikissa tuoreemmissa niin sen saa kytkettyä pois päältä vaikka hytissä ei siihen nappeja olisikaan... haldexit on sitten erikseen kun se ei ole oikea nelikko.
Onnistuiskohan ton mun nelivedon mittaus tuolla? Jos ei mx-5 autoja näytä tarpeeksi tulevan..
Eikö siitä saa kytkettyä etupäätä pois mittauksen ajaksi? Mä en juurikaan Porsseja tunne, mut oon ymmärtäny, et niissäkin onnistuis. Vai onnistuuko se vaan osassa?
Mä en ole kuullut että nelivetoa sais muutettua takavedoks muuten kuin poistamalla kardaanin.
Tojon nelikoissa on lootan kyljessä vipu, mistä kardaanin vedon saa kytkettyä pois. Etumoottorisena niistä tietty tulee etuvetoja. Manuskan mukaan tarkotettu siihen, että risaa autoa voi hinata peräpää maassa, mut ajaa asiansa myös 2WD-dynossa. Tehohäviöt ei tietty mittaudu oikein, jos se on tärkeetä.
Edit: Ei oo siis mitään sähköstä kytkentää noissa, ihan mekaaninen vipu ja fyysisesti auton alla.
Jotain tarinaa porssefoorumeilta osuu guugleen, ku hakee ton ikäsen nelikon muuttamisesta kaksvetoseks. Tiiä sit mikä osuu ja uppoo just akir0n malliin, jos mikään?
Mentiin vahvasti off-topikkiin, mutta operaatio ei oo 996:ssa ihan helppo (ainakaan ihan vaan tilapäiseen tarpeeseen). Periaatteessa noita osia ei toki tarttis tilapäiseen tarpeeseen poistaa, irrottaa vaan osat toisistaan.. Mutta EI, en tuu tekemään.
Lainaus
Disconnect the output shaft on the transmission from the driveshaft. Disconnect the driveshaft from the front differential. Disconnect the cv joints from the front differential. Remove the front differential. Separate the cv joints from the wheel hubs (you will need to retain the hubs for PSM to still operate on the front wheels).
Jos noita tyhjiä aikoja haluaa täyttää eikä Miatoja riitä, niin eräs kaverini varmaan voisi tulla kattomaan paljon CRX:n B16 koneesta lähtee kansivirien jälkeen. Mikäs on tilanne tällaisen suhteen?
Taitaa tämä dynokirous ulottua Mazdojen ulkopuolelle, ei taida Honda olla leimassa ennen lauantaita... No jos sattuu auto olemaan leimassa ja lauantai-aamuna näyttää tyhjiä aikoja olevan, niin hyvä tietää että voi tulla.
Mitäs mieltä olette? Kannattaako autolla ajaa, jos ohjaus hieman vetelee ja takapää ravistaa/pompottaa nopeuksilla yli 70 km/h? Alustassa siis on jotain vikaa sen 9.5. "kiilaus-incidentin" johdosta. Alla on nyt toinen vanne/rengassarja, eli vioittuneesta takavanteesta ongelmat eivät johdu. Eli kulmat persiillään ja nelipistesuuntaus on siis tekemättä.
Hieman arveluttaa ajella tuo 50 kilsaa dynolle. Ja toisaalta miten itse dynossa homma toimii, jos takana jotain muutakin feelua kuin vain suuntaus?
Eli ErkkiM joutunee luopumaan varatusta ajasta klo 1320. :( Maksan toki sen 20€.
Mitäs mieltä olette? Kannattaako autolla ajaa, jos ohjaus hieman vetelee ja takapää ravistaa/pompottaa nopeuksilla yli 70 km/h? Alustassa siis on jotain vikaa sen 9.5. "kiilaus-incidentin" johdosta. Alla on nyt toinen vanne/rengassarja, eli vioittuneesta takavanteesta ongelmat eivät johdu. Eli kulmat persiillään ja nelipistesuuntaus on siis tekemättä.
Hieman arveluttaa ajella tuo 50 kilsaa dynolle. Ja toisaalta miten itse dynossa homma toimii, jos takana jotain muutakin feelua kuin vain suuntaus?
Eli ErkkiM joutunee luopumaan varatusta ajasta klo 1320. :( Maksan toki sen 20€.
-E
Itse olen ajanut mm. yhdet ratapäivät ja dynossakin käynyt niin että kulmat ovat ihan silminnähden aivan päin p*rsettä. Ainoa seuraus noista oli hassu ajettavuus ja renkaiden epätaisainen kuluminen. Lähinnä reipas haritus edessä kuluttaa sisäreunoja, ja aiheuttaa ihan huomattavaa vetelyä ja ohjauksen "haukkausta" sisämutkaan päin. Hölmöähän se tollasilla kulmilla ajaminen on, mutta pakko oli päästä radalle/dynoon ::) Tuo perän ravistaminen on kyllä hieman mielenkiintoisempaa, onko ravistus kuinka voimakasta? Eli vastaako sitä kuuluisaa 100km/h shimmyä, vai onko selvästi voimakkaampaa?
... Tuo perän ravistaminen on kyllä hieman mielenkiintoisempaa, onko ravistus kuinka voimakasta? Eli vastaako sitä kuuluisaa 100km/h shimmyä, vai onko selvästi voimakkaampaa?
Tuosta shimmystä minulla ei ole kokemusta - voin vain kuvitella millaista se on (lukemani perusteella) ja sanoisin, että tämä on jotain sen suuntaista, mutta enemmän "ravistavaa" - perän levottomuutta / lievää tärinää, joka sitten kyllä jossain 90-100 km/h vauhdissa tasoittuu / jopa häviää. AutoFixin 4-pistesuuntaukseen ollaan menossa - on miltei naapurissa - oottelen milloin löytyisi heiltä (peruutus)aikaa. Samalla katellaan miehissä alusta läpi sitten noin muutenkin. -E
Ei muuta ku huomenna vaan dynolle, kyllä se ton ~100km kestää ajaa, eikä ne renkaatkaan ehdi tolla matkalla niin paljoa kulua että sitä tarvis murehtia :)
Mäkin ajelin melkein koko viimekesän pyöränkulmilla jotka oli enemmän ja vähemmän päin mäntyjä (http://lagittajat.net/buhis//photos/miata/kulmat.jpg), mut silti tuli ajeltua paljon ja rataakin kierrettyä ympäri, eikä renkaatkaan mitenkään epätasasesti kulunu. Tosin ei toi kovin huonolta tuntunu sillonkaan ajaa.
Edit: tosin ton kuvan "alkutilanne" kulmat taiskin olla sen jälkeen kun autoon oli jo vaihdettu kaikki kahdeksan camber-pulttia, mutta ei vielä säädetty kulmia..
Oli tarkoitus lähteä vaan harmittomaksi sivusta seuraajaksi kun en oo vielä saanut remmiahdinta asennettua mutta lukuisten peruutusten seurauksena voisin mittauttaa omani kolmannen kerran vuoden sisään eri rullilla saa ainakin hiukan referenssiä tuloksiin :) eli voisin ottaa ton ErkkiM:n ajan tai jonkun jäljellä olevista myöhemmistä ajoista miten vaan aikatulu elää.
Eli Laurille joku aika, joko ErkkiM:n vapautunut tai joku myöhemmistä vapaista.
Kivaa oli, ja eikä tälläkään kertaa hajonnut kalustoa. Vikana rullilla käynnyt CRX vei kyllä potin, 1.6l vapari ja 185hp. Oon melkosen kateellinen hondamiehelle.