Kirjoittaja Aihe: MX-5 verotus  (Luettu 87348 kertaa)

lupart

  • Juniori
  • Viestejä: 2
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #90 : 31.07.11 - klo:19:03 »
Hei, nyt on uudella kaverilla mäxähinku päällä ja syksyllä pitäisi nb tai nbfl Saksasta etsiä.
Näyttää melkosesti pomppaavan tuo vero (no hinta yleensäkin) ylöspäin nbfl:ssä nb:stä, joten onko tuossa faceliftissä paremmin asiasta tietävien mielestä ne päivitykset sitten kaiken sen lisähinnan arvoiset?

Pari extrakysymystä:
Joutuuko suomen mazdalta tilaamaan päästöjen vaatimuksienmukaisuustodistuksen? Minkä hintainen?
Jos kovan katon ostaa jälkikäteen, onko kiinnikkeet ostettava vielä erikseen vai tuleeko aina katon mukana?
Ruostuuko nb yhtä herkästi kuin na? Auto tulossa myös talvikäyttöön.
Onko nb bensankulutus paljon erilainen na:han verrattuna?

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #91 : 31.07.11 - klo:19:32 »
"Mk2.5":ssä taisi ollakin jotain tavoiteltavia muutoksia, mutta en nyt muista ulkoa. Enemmän tehoa ja 6speed?

Kovakaton kiinnikkeet (B-pilarin koukut ja frankensteininpultit) eivät itsestäänselvästi tule katon mukana, vaan riippuu myyjästä.
ex-NA8C

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #92 : 31.07.11 - klo:21:05 »
Facelifti on aavistuksen verran eri näköinen keulasta, mutta mun mielestä pieni ero tuo valtavan lisän ulkonäköön ja allekirjoittaneen silmään tuo on hienoin mx, mitä on! Myös sisusta on erilainen. Eroa on myös ainakin 1.8 moottorissa, joka on fl:ssä vähän tehokkaampi.

Ainoa negatiivinen juttu mitä nyt mieleen edes tulee (hinnan lisäksi) on osien aavistuksen verran huonompi saatavuus ainakin käytettynä. Kaikki ei passaa ihan suoraan nb:stä.
Don't charge. Super Turbocharge!

Opus5

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 171
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #93 : 31.07.11 - klo:22:37 »
Hei, nyt on uudella kaverilla mäxähinku päällä ja syksyllä pitäisi nb tai nbfl Saksasta etsiä.
Näyttää melkosesti pomppaavan tuo vero (no hinta yleensäkin) ylöspäin nbfl:ssä nb:stä, joten onko tuossa faceliftissä paremmin asiasta tietävien mielestä ne päivitykset sitten kaiken sen lisähinnan arvoiset?

Pari extrakysymystä:
Joutuuko suomen mazdalta tilaamaan päästöjen vaatimuksienmukaisuustodistuksen? Minkä hintainen?
Jos kovan katon ostaa jälkikäteen, onko kiinnikkeet ostettava vielä erikseen vai tuleeko aina katon mukana?
Ruostuuko nb yhtä herkästi kuin na? Auto tulossa myös talvikäyttöön.
Onko nb bensankulutus paljon erilainen na:han verrattuna?

Nyt on ihan järkevä hinku päällä  638

Jos NB on alunperinkin rekisteröity Saksaan niin papereista löytyy e-tyyppihyväksyntäkoodi ja rekisteröintikatsastuksessa ei ole mitään ongelmia.

Kovan katon kiinnikkeitä kuten lähes kaikkia mahdollisia osia saa jälkikäteenkin jos niitä ei tule mukana vaikkapa MX5partsista Englannista ja esim mulla on hyllyssä ylimääräiset ns. Frankenstein pultit.

Mallista puheenollen (mulla on siis NB 1,6 -99) tämänhetkisen kokemuksen perusteella etsisin 10AE mallia, siinä on 1,8 moottori ja muutama kiva lisäheebeli vakioon verrattuna.

Jos tuo Saksasta ruosteettoman auton niin se kannattaa ruostesuojata heti jos aikoo käyttää myös talvella. Toistaiseksi (kolmena talvenakin tilapäiskäytössä) en ole löytänyt omastani mitään ruosteenalkuja (pakoputkea ei lasketa, sitä on joutunut paikkailemaan)

Gute Reise nach Deutschland !
« Viimeksi muokattu: 01.08.11 - klo:11:28 kirjoittanut Opus5 »

M.U. Stone

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #94 : 29.08.11 - klo:19:44 »
Tässä olisi taas yksi Mäxä-kärpäsen purema.  :)

Kokosin hieman tuontiautojen tämän vuoden verotustietoja taulukkoon. Aika paljon autovero hyppää NB:n faceliftin yhteydessä.

Itseltä ei vielä autoa löydy, mutta toivottavasti mahdollisimman pian. Aika pitkälti samoja toiveita olisi kuin monella muullakin:
  • NB
  • 1.8l
  • kovakatto
  • musta tai punainen, sanoo talouden värisilmän omaava

Toivottavasti taulukko onnistui liitteenä.


M.U. Stone

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #95 : 30.08.11 - klo:10:13 »
Hieman tarkemmin verotusta mietittyäni päättelin, että eihän tuo veron hyppääminen liity faceliftiin millään tavalla, vaan autoveron laskennan muutokseen 2000/2001 käyttöönoton välillä. 2000 ja aiemmin käyttöön otetut autot menevät verotuksessa painon mukaan ja 2001 eteenpäin päästöjen mukaan.

Vai menikö päättely täysin metsään?

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #96 : 30.08.11 - klo:10:41 »
Hieman tarkemmin verotusta mietittyäni päättelin, että eihän tuo veron hyppääminen liity faceliftiin millään tavalla, vaan autoveron laskennan muutokseen 2000/2001 käyttöönoton välillä. 2000 ja aiemmin käyttöön otetut autot menevät verotuksessa painon mukaan ja 2001 eteenpäin päästöjen mukaan.

Noinhan se menee ja sama ero vaikuttaa jatkossa myös vuotuseen ajoneuvoveroon.
Edit: Päästöjen mukaan lienee ~160-180e/vuosi, riippuu vähän mallista? Painon mukaan ~75e/vuosi?


Vanhemmissa vielä sellanenkin etu, että niistä ei lueta obdikoodeja leimalla. Saa puuhastella vähän vapaammin. 8)



« Viimeksi muokattu: 30.08.11 - klo:10:48 kirjoittanut Tem »
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #97 : 30.08.11 - klo:13:04 »
Vanhemmissa vielä sellanenkin etu, että niistä ei lueta obdikoodeja leimalla. Saa puuhastella vähän vapaammin. 8)

Joo, juuri noin se menee eli mitä vanhempi auto sitä vapaampi virittää. Tässä muutamia virstanpylväitä miatoihin.

Ennen 1992 käyttöönotetuista autoista voi löytyä yksilöitä, jotka saa ei-vähäpäästöisinä rekisteriin. Näitä voi melkolailla vapaasti virittää, kunhan läpäisee katsastuksen päästörajat. Ei-vähäpäästöisiä on tosin todella vähän eli muutamia Suomessa

Ennen 1998 käyttöönotettuja autoja voi muuttaa melko vapaasti, kunhan ei muuta moottoria tai pystyy todistamaan päästöt. 1998 tai sen jälkeen käyttöönoteissa euro-autoissa onkin kaikki hankalampaa. Eli esim. alusta, ilmanotto, istuimet jne. vaativat tüv:n tai muun vastaavan hyväksyntätodistuksen

2001 alusta alkaen tulee obd-mittaus, joka estää monet muutokset.

Näillä ei tosin ole juurikaan merkitystä, jos autolla aikaa vaan ajella ja haluaa pitää sen vakiona tai lähes vakiona. Sen sijaan, jos on mielessä tehdä merkittäviä muutoksia autoon, niin kannattaa miettiä näitä jo ennen auton hankintaa. Muuten voi joutua katsastusta ennen ja sen jälkeen tekemään muutoksia tai etsimään sellaisen katsastajan, joka ei huomaa/välitä.

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #98 : 30.08.11 - klo:15:28 »
Nois vanhemmis IISONA miinuksena ne jäätävät luukkulamput.

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #99 : 30.08.11 - klo:15:40 »
Nois vanhemmis IISONA miinuksena ne jäätävät luukkulamput.

Niihin tottuu.  wub
Don't charge. Super Turbocharge!

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #100 : 30.08.11 - klo:15:47 »
Nois vanhemmis IISONA miinuksena ne jäätävät luukkulamput.

Ulkonäkökysymyksistä tuskin kannattaa väitellä. Itse tykkään eniten NA-korista enkä vaihtaisi uudempaan. Samaten tykkään, että luukkulamppuinen Celica vm 90-93 on hienoin Celica ulkonäöltään. Ja vielä kun katsotaan Mazdan suuntaan, niin mielestäni RX-7 FD on hienompi kuin esim. RX-8 mutta nämä ovat jokaisen henkilökohtaisia mieltymyksiä.

Täällä voi kuitenki äänestää mielestään hienointa MX-5-mallia  :)
http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=223.0

Harrasteautoissa tuntuu käyvän niin, että yleensä halutaan uusinta mahdollista sellaista, jonka saa kymppitonnilla tai sen alle. Eli nyt ostetaan NB:tä, joka oli muutama vuosi sitten vielä monelle liian kallis. 5-10 vuoden päästä Saksasta tuodaan todennäköisesti pääasiassa NC:tä ja NA:t + NB:t jäänevät vähemmistöön mutta kestää pitkään ennen kuin NC:tä on enemmän kuin kumpaakaan vanhaa koria. 

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #101 : 30.08.11 - klo:16:08 »
Oiskin saanut alta kympillä ton NB:n ja mul se tuli ainakin käyttikseksi.
Mut tosiaan kauneus on katsojan silmissä, minä taas en tykkää mistään luukkulampullisesta autosta muttei se estä muita niistä tykkäämästä.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #102 : 30.08.11 - klo:17:50 »
luukkulamput on ihan siistin retrot...ja makeet....niin kauan kun ne ei vaan ole omas autossa  biggthumpup.
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

M.U. Stone

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #103 : 30.08.11 - klo:20:01 »
Päivittelin hieman verotaulukkoa etsimällä maahantuodut MX-5:t vuosilta 2009-2011. Pyöreästi 150 kpl on tuona aikana tuotu autoja.

Taulukko on liitteenä Excel-muodossa, autot malleittain (NA, NB ja NC) eri laskentataulukoissa. Tuota on tarvittaessa helpompi järjestellä omien kriteerien mukaan.

Toivottavasti ei jäänyt paljon virheitä...

Tuolla aineistolla pystyisi jo hieman mallintamaan veronmuodostusta, mutta toisaalta hyöty olisi aika näennäinen. Tuskinpa määräytyvä vero vaikuttaa ostopäätökseen millään tapaa. Lopullisen veron pystyy haarukoimaan näilläkin tiedoilla kuitenkin riittävällä tarkkuudella.

Muutaman tuodun auto vero on yllättävän korkea verrattuna vastaaviin muihin. Olisiko varusteissa jotain erikoista vai vaikuttavatko ajetut kilometrit niin paljon?


Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #104 : 30.08.11 - klo:21:00 »
Nois vanhemmis IISONA miinuksena ne jäätävät luukkulamput.

Ulkonäkökysymyksistä tuskin kannattaa väitellä. Itse tykkään eniten NA-korista enkä vaihtaisi uudempaan. Samaten tykkään, että luukkulamppuinen Celica vm 90-93 on hienoin Celica ulkonäöltään. Ja vielä kun katsotaan Mazdan suuntaan, niin mielestäni RX-7 FD on hienompi kuin esim. RX-8 mutta nämä ovat jokaisen henkilökohtaisia mieltymyksiä.

FD3S on ihan parasta, ainakin luukuttomana. wub Olisin varmaan moiseen päätyny, jos ei tulis kilsoja niin paljon, kuluttavat vissiin ihan sopivasti. Toisaalta, nyt ei enää tuu kilsoja kauheasti, pitäisköhän...

Makuasioita tosiaan, ei väittelynä, mut mielipiteenä...itekään en tunnu tykkäävän luukkulampuista pikkuautoissa. On ne vaan niin kauheat. :-[ On mulla itelläkin ollut pari tuollaista luukkulampullista Misteriä, mut ei niitä luukkuja oikein kehdannu nostella. Isommissa ne taas jotenkin toimii paremmin, ne ei loista siitä isosta korista ihan niin hirveenä. Kolme luukkulampullista Supraa ollu, eikä niissä tullu semmosta Misterifiilistä. Valot oli päällä aina ku tartti.

Samaten esmes se vimonen luukkulamppuvette on mun mielestä ihan nätti. Iso auto jne.

Mä olin pitkään tosta Celicasta muuten samaa mieltä, se tuorein mulkosilmä oli pitkään olevinaan ruma. Nykyään se on nätein nelikkoselika. Wanhoille takavedoille nyt ei pärjää mikään. ;D


Oiskin saanut alta kympillä ton NB:n ja mul se tuli ainakin käyttikseksi.

Ite halusin justiin NB:n, alta 100tkm ajettuna ja enintään vm 2000. ~80tkm ajettu '99 löyty sopivasti. Eihän sekään halpa ollut, mut sitä sai, mistä maksoi, oon tyytyväinen. Ihan käyttikseksi itekin tuon ostin. 8)
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa