Kirjoittaja Aihe: Pillow ball vs kumivaimennettu  (Luettu 5315 kertaa)

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Pillow ball vs kumivaimennettu
« : 29.11.11 - klo:13:48 »
Moni varmaankin miettii nyt, että valitseeko pillow ball- vai kumivaimennetut yläpäät, kun tilaa BC Racingin alustan Mamasanilta kimppatilauksena.
http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=1442.0

Kuka osaisi sanoa, mitä eroa noilla on käytännössä, että olisi helpompi päättää kumman tilaa?

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: Pillow ball vs kumivaimennettu
« Vastaus #1 : 29.11.11 - klo:14:36 »
tolla hintaerolla ottaisin ne pillow ballit. ei jää ainakaan vaivaamaat myöhemmin että oisko kannattanut vai ei.
Todellisuudessa tuskin huomaat eroa otit kummat vaan :)

Tumppi

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: Pillow ball vs kumivaimennettu
« Vastaus #2 : 29.11.11 - klo:14:59 »
No sitä samaa minäkin ajattelin, että hintaero on kummiskin suht pieni. Aion tilata pillow ball versiot, vaikka tuskin mitään eroa huomaisin  gay

Oliskohan nämä kätevät? Taakse vain tietysti:
http://shop.mamasan.fi/product/show/58/varaosat-ja-tarvikkeet/309/saatonupin-jatko
Miata NC-06

Mamasan.fi

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: Pillow ball vs kumivaimennettu
« Vastaus #3 : 29.11.11 - klo:15:13 »
Tässä pari kuvaa yläpäästä "kuminivelellä" mietinnän tueksi.






Yläpää on Mitsubishi Legnumista mutta samantyyppinen se on Miataankin. Tässä on siis kova kuulanivel korvattu kumilla joka sekin on aika kova. Toki se jonkun verran joustaa ja vaimentaa mutta kyllä noilla kumisillakin rataa kiertää hienosti. Se ei siis ole sellainen paksu kumilätty kuin jossain alustoissa on. 

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Pillow ball vs kumivaimennettu
« Vastaus #4 : 29.11.11 - klo:16:02 »
Onko kuvaa pillow ballista?

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Pillow ball vs kumivaimennettu
« Vastaus #5 : 29.11.11 - klo:17:16 »
Jos yläpään valinnan kanssa on ongelmia, niin voisi miettiä seuraavia asioita:

Kumiyläpäät jos:
-Arvostat mukavuutta ja hiljaisuutta edes jossakin määrin.
-Olet lisännyt autoon äänieristystä, tai ainakin harkinnut sitä.
-Ajat radalla, mutta ei hirveästi kiinnosta onko kierrosaika ahvenistolla 1.42 vai 1.45...
-Asennat autoon coilit jotta saisit pudotettua auton tonttiin / juuri haluamallesi korkeudelle.
-Uusia renkaita valitessa kiinnität huomiota rengasmeteliin.

Pillowballit:
-Metelillä / mukavuudella ei ole niinkään merkitystä, kunhan tuntuma on paras mahdollinen, ja auto kulkee mahdollisimman kovaa mutkissa.
-Olet riisunut autosta yhtä sun toista tarpeellista (kuten äänieristyksen, verhoilun, ilmastoinnin ym.) painon säästön takia, tai ainakin vakavasti harkinnut sitä.
-Radalla ajat kelloa vastaan, ja 1 sekunti on todella merkittävä ero kierrosajassa.
-Asennat autoon coilit jotta pystyisit pudottamaan kierrosajasta sekunnin tai sen osia.
-Renkaita valitessa rengasmelulla ei ole merkitystä.

Muutenkin väittäisin että  tuo on lähinnä asennekysymys, varmasti alusta toimii kiitettävästi kumisilla yläpäillä vaikka puhtaasti radalle rakennetussa autossa, ja vastaavasti pillowballit käyttiksessä.

Ja jos alkaa hirveästi valinta harmittamaan, niin ei muuta kuin uudet yläpäät tilaukseen mamasanilta.

PS. Edellinen teksti on vain mielipide, eikä kirjoittajalla ole kokemusta kyseisistä alustoista, eikä eri yläpäistä ;) Samaa listaa voisi ihan yhtä hyvin soveltaa muihinkin osa valintoihin varsin hyvin, kuten jousivakioihin, kumeihin yms. yms.
« Viimeksi muokattu: 29.11.11 - klo:23:14 kirjoittanut hrnt »

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Pillow ball vs kumivaimennettu
« Vastaus #6 : 29.11.11 - klo:20:38 »
En tiedä päteetö tää ihan yks yhteen Mäksään, mutta yks kokemus Misteristä. Mulla oli siinä kumiset "normaalit" yläpäät ja vaihdoin eteen Apexin pillowballit.

Eka huomio oli, että niistä johtuu ihan törkeästi ääntä koriin. Toka huomio oli, että kovemmassa vauhdissa sitä ääntä tulee vielä vaan lisää ja lisää. Kolmas huomio oli, ettei sitä meteliä kyllä jaksa pitkään kuunnella. Neljäs huomio oli, että perstuntumalla ei huomaa mitään eroa käytöksessä. Kellolla ehkä huomais, en tiedä, en koskaan kokeillut. Viides huomio oli, että ne vaihtu seuraavana iltana takasin kumisiin, en arvostanu niitä kyllä yhtään katukäyttiksessä. dunno

Siinä oli alkujaan TRD:n orkkista kovemmasta kumista olevat yläpäät, ehkä se käytösero jäi sen takia niin pieneksi. Ehkä ero orkkispehmytkumeista metallisiin olis ollu isompi, en tiiä. Autossa oli putkisto, mikä oli kohtuuhiljanen normiajossa. Ehkä se ääni ei ois haitannu yhtään kauhean rähinärännin kanssa. Ja toi auto nyt on muutenkin tehty vain ja ainoastaan kadulle, koska mun logiikalla noin 10 ratapäivää kesässä on silti niin vähän kilsoja suhteessa katukilsoihin, etten mä lähde siitä kilpuria tekemään.


Samanlaisen yleisheiton voisin laittaa ku hrnt:kin, eli kumiset on ihan jees, jossei tee rata-autoa, missä ne viimisetkin kymmenykset kierrosajassa ratkasee ja arvostaa katukäytettävyyttäkin.

Mut tosiaan, en oo Mäksään koskaan moisia vaihdellu, eikä mulla oo mitään käryä millaset just noi K-Sportin yläpäät on näissä autoissa.

Edit: Haha...no ei mulla K-Sporteistakaan kyllä oo käryä. bowrofl
« Viimeksi muokattu: 01.12.11 - klo:18:16 kirjoittanut Tem »
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Pillow ball vs kumivaimennettu
« Vastaus #7 : 30.11.11 - klo:06:13 »
Misterissä taitaa olla etupää MacPherssonneilla? Sellaisessa iskareiden yläpään jouston poistamisella lienee isompi merkitys alustan toiminnan tarkkuuteen, kun tolppa on osa pyöränripustusta.

Mäksässä coilit eivät osallistu tuentaan sivuttaissuunnissa, joten myöskään pyöränkulmat eivät voi vaihdella iskarin kiinnitysratkaisun takia. Correct?

Tässä kuva pillowballista (ei BC Racing), metalli metallia vasten:
« Viimeksi muokattu: 30.11.11 - klo:06:21 kirjoittanut Kari »
ex-NA8C

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Pillow ball vs kumivaimennettu
« Vastaus #8 : 30.11.11 - klo:06:45 »
Misterissä taitaa olla etupää MacPherssonneilla?

Jep.

Toisaalta kun mä en ilman kelloa huomannut mitään muuta eroa kun äänen, niin se ääni kai johtuu molemmissa ratkaisuissa aikalailla samalla tavalla runkoon?
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Pillow ball vs kumivaimennettu
« Vastaus #9 : 30.11.11 - klo:08:20 »
Lainaus
Mäksässä coilit eivät osallistu tuentaan sivuttaissuunnissa, joten myöskään pyöränkulmat eivät voi vaihdella iskarin kiinnitysratkaisun takia.

Joten melko turhaa pistää noita "metallisilla" yläpäillä olevia jos toiset ovat jäykillä kumeilla!

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Pillow ball vs kumivaimennettu
« Vastaus #10 : 30.11.11 - klo:09:02 »
se ääni kai johtuu molemmissa ratkaisuissa aikalailla samalla tavalla runkoon?

Melun kannalta joo, meinasin vaan että joustintukiratkaisussa kovan yläpään muut edut saattavat tulla paremmin esiin. Tai sitten eivät, kun sinäkään et huomannut niitä :)

Sen verran eroa melun kantautumisessa voisi olla, että toisin kuin joustintukiratkaisuissa, Miatassa iskarin alapää on on lenkillä, ja siinä välissä taitaa BC:ssäkin olla kumiholkki? Tuosta saattaa pieni ero syntyä, tai sitten ei edes havaittavaa. Dunno.
ex-NA8C

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Pillow ball vs kumivaimennettu
« Vastaus #11 : 30.11.11 - klo:10:08 »
Jos taas tarvitsee tolpan kulman säätöä niin bc:ssä muistaakseni se oli ainoastaan noissa pilloweissa.

Edit: kännyn näytöltä tutkittuna ovat samat miatassa eli ei ole muuta eroa kuin toi laakerointi.
« Viimeksi muokattu: 30.11.11 - klo:12:35 kirjoittanut next »

Mamasan.fi

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: Pillow ball vs kumivaimennettu
« Vastaus #12 : 01.12.11 - klo:16:24 »
Jos taas tarvitsee tolpan kulman säätöä niin bc:ssä muistaakseni se oli ainoastaan noissa pilloweissa.

Camber -säätö ei ole Miatassa mahdollista yläpäästä joten se ei ole tässä merkityksellinen seikka.

Tumppi

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: Pillow ball vs kumivaimennettu
« Vastaus #13 : 12.01.12 - klo:09:43 »
Onko porukka jo tilannut coiloverit, entä millä yläpäillä? Itse tilasin äsken (pienen pohdinnan jälkeen) gummisilla yläpäillä. Pähkäilin että ne kummiskin ehkä sopivat paremmin meikäläisen käyttöön kuin pillow ballit, vaikka aluksi uhosinkin laittaa pillowit…  whistle

No joka tapauksessa tilaus on tehty ja nyt vain odotellaan kevättä.  biggthumpup.
Miata NC-06

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: Pillow ball vs kumivaimennettu
« Vastaus #14 : 12.01.12 - klo:10:54 »
Mun mielestä noi pillowballit on tässä tapauksessa aivan turhat, koska iskarin yläpää ei osallistu pyöräntuentaan millään tavalla vrt. macpherson tuenta. Toki sitten voi laittaa kuulaniveltä kehiin kun tukivarret yms. muut puslat on kuulanivelillä korvattu, mutta sitten on jo "melko" racea.
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost