Kirjoittaja Aihe: NA 96 sähkölukot eivät enää toimi, kaukosäädin Avital  (Luettu 2588 kertaa)

tom

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 56
yht'äkkiä tänään NA 96 sähkölukot eivät enää toimi, varashälytin ja ovet ohjataan kaukosäätimellä jossa merkintä RPN 820041 Avital,   varashäly menee silti kaukosäätimestä päälle, mutta ovien lukot eivät enää napsahda kiinni..

mistä lähtisin etsimään oikeita sulakkeita ym?

ei mitään tietoa missä hälytin on.. :(


Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4101
Jos hälytin pelaa niin siellä ei ole vikaa. Sulla on palanut sulake keskuslukosta vain. Luultavasti asennettu rattiputken luo tai hansikaslokeron seutuville.
Musta boksi josta lähtee ainakin 8 johtoa joista yhdessä punaisessa on siis sulake matkalla.

tom

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 56
kiitoksia löytyi oikea pun. sulake - se oli palanut - kun vaihdoin sen, lukot toimi pari kertaa ja taas sama ongelma..
eli polttaa ilmeisesti nyt koko ajan sulakkeen.. ei ollut kuin yxi vaihto sulake joten en voi testaa uudelleen
- mikä nyt avuksi??  oisko paha virhe kokeilla vähän isompaa sulaketta.. mitä siitä voi seurata..


wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
 oisko paha virhe kokeilla vähän isompaa sulaketta.. mitä siitä voi seurata..



Alkaa pian sähkö haisemaan. Sähkölaitteethan toimii savulla. Kun se poistuu laitteesta, laite ei enää toimi :P

Tuskin auttaa ja kannattaa sulaketta isontaa. Nehän on mitoitettu siten, että jos jossain vikaa, niin kärvähtävät ennen kuin pahempaa vahinkoa ehtii syntyä. Kannattaa varmaan tutkia ensin, onko ovien lukkomekanismeissa vikaa, esim. onko jomman kumman oven lukkomekanismi jäykempi. Ei tossa oikeastaan muita mahdollisuuksia ole kuin että joko ovimoottorissa tai avausmekanismissa häikkää tai ovimoottorille menevissä johdoissa.

edit: Heti ensimmäiseksi kannattaa hommata oikean kokoisia sulakkeita. Sitten jos käsikopelolla ovien lukkojen jäykkyydestä ei löydy eroa, niin ottaisin jomman kumman oven ovipahvin pois ja ovimoottorin liitin irti. Sulake paikalleen ja testiä. Jos kestää, niin vikaa etsimään siltä puolelta, jolta se liitin irti. Jos taas sulake palaa, niin ei kun toisestakin ovesta pahvi pois ja liitin irti. Uutta sulaketta ja testiä. Jos kestää, niin johdotus oviin ok. Vika todennäköisesti sen oven ovimoottorissa / lukkomekanismissa, jonka pahvi otettu pois viimeisenä. Varmistaa voi laittamalla ekana avatun oven ovimoottorin liitin kiinni ja testata kestääkö sulake. Jos kestää, niin eipä siinä muita vaihtoehtoja jää kuin se toinen ovi. Tulikohan tästä riittävän sekava  blink
« Viimeksi muokattu: 05.06.11 - klo:23:45 kirjoittanut wagner »
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


tuma

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 828
Moottoreille tai ovimekanismeille yksi ääni lisää. Tuskin on johdoissa, kun silloin ei suurella todennäköisyydellä toimisi kertaakaan sulakkeen vaihdon jälkeen.

Isommalla sulakkeella voi polttaa johdot ja sen vian paikantaminen kojelaudan uumenista onkin sitten mielenkiintoista puuhaa... Siis jos jää tutkittavaa eikä koko auto pala.
NA 1,6l ´91 Classic Red

tom

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 56
vika paikannettu ja korjattu;

ikkuna oli repinyt oven lukkoon menevistä johdoista valkoisen irti, joka otti runkoon kiinni ja aiheutti oikosulun..


tuma

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 828
Myönnän että olin totaalisesti väärässä, mutta eipä tuo sulakkeen koon kasvattaminenkaan olisi auttanut.
NA 1,6l ´91 Classic Red

tom

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 56
Myönnän että olin totaalisesti väärässä, mutta eipä tuo sulakkeen koon kasvattaminenkaan olisi auttanut.

joo kiitti vinkeistä, ihme juttuhan toi oli, mitä lie ko. johdon funktio.