Miata.fi

Yleinen => Alusta, jarrut, renkaat ja vanteet => Aiheen aloitti: Atte.V - 30.12.12 - klo:12:44

Otsikko: ABS:n poistaminen
Kirjoitti: Atte.V - 30.12.12 - klo:12:44
Onko 1,8 NA:ssa ollut kaikissa malleissa abs? Lähinnä siis MX-5 nimellä olleet, kun miata ja eunos ei varmasti kelpaa verrokiksi suomessa.
Otsikko: Vs: ABS:n poistaminen
Kirjoitti: jonsu - 30.12.12 - klo:15:24
Onko 1,8 NA:ssa ollut kaikissa malleissa abs? Lähinnä siis MX-5 nimellä olleet, kun miata ja eunos ei varmasti kelpaa verrokiksi suomessa.

Muistaakseni ollut lisävaruste koska muuten olisin joutunut omaani sellaiset laittamaan muutoskatsastuksessa jossa vertailuautona käytettiin 1.8 NA:ta
Otsikko: Vs: ABS:n poistaminen
Kirjoitti: Kari - 31.12.12 - klo:13:08
UK:ssa on myyty NA 1.8:a ilman abseja, esim. Berkeley (http://www.mx5-mazda.co.uk/berkeley.htm):  http://www.supercarclassics.co.uk/node/1064/image_gallery?page=9

Tuossa toinen esimerkki: http://classifieds.pistonheads.com/classifieds/used-cars/mazda/mx-5-mk1/mazda-mx5-red-uk-1-8-53-000miles--original-excellent-condition---1998--last-of-the-mk1s/984266

::)
Otsikko: Vs: ABS:n poistaminen
Kirjoitti: jonsu - 31.12.12 - klo:13:21
Ja ainakin kun mun katsuri jostain kesällä tarkisti asian, ilmoitettiin abs jarrut lisävarusteeksi ainakin vuoden 1994 mx5:een
Otsikko: Vs: ABS:n poistaminen
Kirjoitti: Atte.V - 31.12.12 - klo:16:27
edit: eli et voi tehdä sitä mitä luulen että rakentelet ;)

Mua rupes kiinnostaan ..mistä oikein puhumme... popcorn
En mä muusta tiedä, kuin että haluisin vaan omastani poistaa koko abs systeemin. Ihan turhaa painoa, eikä mitään hyötyä ainakaan mun käytössä, kun en osaa niitä edes ajossa hyödyntää kun pää sanoo vastaan.

Pitää nyt vielä käydä konttorilta kysymässä. Todennäköisesti saan vastauksesksi että pitää olla todistus mazdalta, että on saanut ilmankin. Sitäkin vois tietty mazdalta vielä kysyä.
Otsikko: Vs: ABS:n poistaminen
Kirjoitti: Marko - 31.12.12 - klo:18:30
Tällainen Trafin ohje löytyi googlettamalla: http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/81aba6b3f37943f9b95b7c622df8755c/4764-Turvavarusteen_poistaminen.pdf
 (http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/81aba6b3f37943f9b95b7c622df8755c/4764-Turvavarusteen_poistaminen.pdf)

Jos konttorilla näkyy, että on ollut lisävaruste, niin luulisi tuon onnistuvan ilman Mazdan paperiakin. Jos Atte saat kuitenkin Mazdalta jonkun paperin, niin laita talteen, sille on varmasti käyttöä. Laita infoa tänne, miten homma etenee.
Otsikko: Vs: ABS:n poistaminen
Kirjoitti: Lauri - 31.12.12 - klo:18:53
Mutta poistettaessahan sit täytyy myös pääsylinterin koko täsmätä ei ABS-mallia.
Miks se täytyy poistaa jos se toimii?? Eihän siitä haittaakaan ole (poislukien paino).
Otsikko: Vs: ABS:n poistaminen
Kirjoitti: Tem - 31.12.12 - klo:19:04
Miks se täytyy poistaa jos se toimii?? Eihän siitä haittaakaan ole (poislukien paino).

Ehkä enemmän makuasia, mut on siitä joissain tilanteissa haittaakin. Joillain tienpinnoilla absi ei vaan tahdo pysähtyä ja kunnon lukkojarrutus olis paljon parempi.

Radalla absit on kanssa vähän niin ja näin. Vaikka se oiskin nopeinta aina vaan runtata poljin pohjaan ja antaa absien tehdä työ, ni samalla kyllä häviää iso osa hupikertoimesta. Vähän sama, ku (jotkut) automaatit on nykyään nopeampia ku kepit, mut kuka niilläkään tykkää leikkiä? :)
Otsikko: Vs: ABS:n poistaminen
Kirjoitti: Atte.V - 31.12.12 - klo:19:09
Mutta poistettaessahan sit täytyy myös pääsylinterin koko täsmätä ei ABS-mallia.
Miks se täytyy poistaa jos se toimii?? Eihän siitä haittaakaan ole (poislukien paino).
Muutenkin on tarkotus rakentaa isommat jarrut niin saattaa joutua pääsylinteriä muutenkin muuttamaan, mulla on sellasia jo pari valmiina.

Toi ABS systeemi kokonaisuutena painaa aika paljon ja tarkotus ois saada kaikki turha paino pois ja sitä myötä teho/paino suhde paremmaksi. Mahdollisimman lähelle 2kg/hv ois tarkotus pitkällä tähtäimellä päästä.
Otsikko: Vs: ABS:n poistaminen
Kirjoitti: Lauri - 31.12.12 - klo:19:19
Itse oon kans puhtaassa hupiautossa ABS:sia vastaan kuhan vaan heitin kyssärin et saa todellisen syyn selville.
Ja alusatulat sitten ja jos vaan löytyy niin levyt kans alukeskiöillä.
Isommista/paremmista jarruistahan ei mee ees prosentteja nykyään ja noilla voi saada perusteltua ABS:ien poistoakin kuhan saa vaan toditettua että jarrutasapaino säilyy muutoksien myötä eli molemmat päät kasvaa suhteessa yhtäpaljon.

Otsikko: Vs: ABS:n poistaminen
Kirjoitti: Atte.V - 31.12.12 - klo:19:27
GTR skylinen 4 mäntäset alumiini satulat on jo hommattuna, etulevyt ja takajarrut vielä vähän auki.
Otsikko: Vs: ABS:n poistaminen
Kirjoitti: Kari - 31.12.12 - klo:19:29
Lukkiutuva järjestelmä on enemmän etupainotteiseksi säädetty kuin ABS:llinen. Jos siis vain otatte ABS:ltä sähköt pois, varokaa mahdollista liiallista takapainoisuutta. Sitten kun jarrut tekee uusiksi, niin tuo bias tulee muutenkin tutkittavaksi.

Linkkivinkkinä vaikkapa http://www.miataturbo.net/race-prep-75/question-proportioning-valve-big-brakes-65577/
Otsikko: Vs: ABS:n poistaminen
Kirjoitti: Lauri - 31.12.12 - klo:20:13
GTR skylinen 4 mäntäset alumiini satulat on jo hommattuna

Kuulostaa hyvälle  638
Otsikko: Vs: ABS:n poistaminen
Kirjoitti: markos - 31.12.12 - klo:20:55
Minulla jenkkituonti 1.8 na ja ilman abseja. Mikä ero noissa on ettei miata kelpaa verrokiksi, sama auto kai se kuitenkin on?
Otsikko: Vs: ABS:n poistaminen
Kirjoitti: Lauri - 31.12.12 - klo:21:16
Mallinimen ero riittää monastikkin Suomessa syyksi ja jos on vielä RHD niin sitä suuremmalla syyllä (jenkkituonnit ei ole tiedän).
Otsikko: Vs: ABS:n poistaminen
Kirjoitti: Tem - 31.12.12 - klo:21:28
Konttorikohtastahan tuo on. Kannattaa kysellä suhtautumista eri paikoista, jos toi on ainut vertailumalli. :)
Otsikko: Vs: ABS:n poistaminen
Kirjoitti: Make - 31.12.12 - klo:21:56
Ei ainakaan missään muussakaan asiassa ole verrokkina kelvannut niin en usko tässäkään niin käyvän. Runkonumerokin on kuulemma erilainen kuin euroversiossa.
Otsikko: Vs: ABS:n poistaminen
Kirjoitti: markos - 31.12.12 - klo:21:59
Samsako se mainitsi että jossain riitti sivu wikipediasta todistamaan että miata=mx-5. Samainlaiset kokemukset itsellä remmiahtimen muutoskatsastuksen yhteydessä
Otsikko: Vs: ABS:n poistaminen
Kirjoitti: Marko - 31.12.12 - klo:22:11
Samsako se mainitsi että jossain riitti sivu wikipediasta todistamaan että miata=mx-5. Samainlaiset kokemukset itsellä remmiahtimen muutoskatsastuksen yhteydessä

Onhan noissa autoissa joitain eroja mutta joku katsastaja on helpompi kuin muut. Jos jollain konttorilla onnistuu, niin siitä ei kannata julkisesti kirjoitella. Muuten ko. konttori saa Trafilta ohjeita ja homma loppuu.
Otsikko: Vs: ABS:n poistaminen
Kirjoitti: Tem - 01.01.13 - klo:01:03
Nimenomaan noin, ei kannata ääneen "kavaltaa" paikkaa, missä ymmärretään harrastajaa. :)


Ei ainakaan missään muussakaan asiassa ole verrokkina kelvannut niin en usko tässäkään niin käyvän. Runkonumerokin on kuulemma erilainen kuin euroversiossa.

Tuskinpa toi MX-5/Miata nyt on niin iso ero, ettei se kelpaisi, molemmathan on sentään Mazdoja ja aikalailla saman näkösiäkin. Eri merkin alla kulkevia päällepäin erinäkösiäkin autoja on kelpuutettu ja niissäkin runkonumerot on ihan erimuotoisia.

Ei joka konttorilla, ei läheskään. Eikä edes tietyn konttorin joka inssillä. Tää on vaan niitä asioita, et voi joko todeta etukäteen, että ei onnistu, eikä edes yritä, tai.. :)
Otsikko: Vs: ABS:n poistaminen
Kirjoitti: hrnt - 01.01.13 - klo:01:35
Eiköhän kannata vaan kysyä konttoreilta etukäteen voiko abs:n poistaa, kunnes löytyy se joka suostuu antamaan leiman.
Otsikko: Vs: ABS:n poistaminen
Kirjoitti: Kari - 01.01.13 - klo:08:58
Euro-Mx-5 NA 1.8 ja LHD-ohjauksella, eikä ole ABS:ää. Mitä vielä saisi olla?
http://www.ooyyo.net/detail/c=CD5A2F7114D2854F111BFA6FBA1D355B86A11D781ED3866E6718FBA2BA733473CE/-3115627728727120401.html/

Myynti-ilmoitusten perusteella muuten Hollannissa on myyty MX-5 -autoja ilman airbägejä, jos satutte sellaisesta tarvitsemaan verrokkeja.