Miata.fi

Yleinen => Osto, tuonti ja verotus. => Aiheen aloitti: ErkkiM - 24.04.12 - klo:23:19

Otsikko: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: ErkkiM - 24.04.12 - klo:23:19
Joskohan tämän otsikon alle saataisiin kerättyä hieman faktoja.

Aloitan aiheella: Milloin on vaadittu vaatimustenmukaisuustodistus ja milloin ei?
Esim. NA -90. Pitääkö olla vai ei? Riippuuko katsastusasemasta?
Jälkikäteenhän tuon saa esim. saksalaisiin DEKRA:n sivuilta tilaamalla, joten ehkä sitä ei kannata Saksassa hommata - saattaa olla turhaa rahanmenoa - vai onko? Noh, jos sitä ei ole, ja se vaaditaan, rekisteröintikatsastus tällön keskeytyy, ja taas tulee ylim. kuluja.
Onko kellään tiedossa tapauksia joissa se on vaadittu, ja milloin taasen ei. Ja missä konttorissa silloin asioitiin?
Ja kiinnostaa nyt sitten ns. vakiokuntoiset alkuperäiset Euro-autot.
Kiitos.

-E
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: Silver Stone - 24.04.12 - klo:23:54
http://www.trafi.fi/filebank/a/1322478446/64689ebb4e98b8d58e915d2699d80a36/2519-Lisapoytakirja_EURO_M1N1_ko_ennen_112010.pdf
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: Samuli - 25.04.12 - klo:05:04
Sumuvaloa et tarvitse, eli jos sitä varten ei ole tehty reikää takapuskuriin niin voit poista se ennen maahantuontikatsastusta.
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: ErkkiM - 25.04.12 - klo:13:33
Sumuvaloa et tarvitse, eli jos sitä varten ei ole tehty reikää takapuskuriin niin voit poista se ennen maahantuontikatsastusta.
Tarkoitattanet sumuvalolla kuvan lisävaloa puskurin alla?

(https://lh4.googleusercontent.com/-9HJCxtbNJ-M/T4sy25654MI/AAAAAAAAAtg/QgiRlbzoc9Y/w500-h374-k/k-IMG_4935.JPG)
Tuoko pitäisi riipiä irti rekisteröintikatsastukseen?

Eipä tuollaista edellä linkattua Trafi-lomaketta kukaan vielä ole tyrkyttänyt...
Vaan olen siis vielä kahden vaiheilla notta hankkia todistus Saksasta vai ei...
-E
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: Marko - 25.04.12 - klo:13:39
Tuoko pitäisi riipiä irti rekisteröintikatsastukseen?

Miksi ihmeessä se pitäisi poistaa? Anna olla vaan paikallaan. Pakollinen se ei ole vuoden -93 autossa eikä sen paikallaan oleminen mun mielestä tee sitä pakolliseksi tulevaisuudessakaan. Ja vaikka tekisi, niin onko tuosta oikeasti haittaa?
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: Klasu - 25.04.12 - klo:14:06
Pitää olla sumari -93 autossa, -92 ei tarvi. Mulla -92 ja ensirekisteröinti -93 ja pitää olla kuulemma  action-smiley-034 Rumahan se mötti on tuolla puskurissa, näyttää jälkiasennukselta. Miksi muuten vaadittaisiin joku todistus alunperin Euroopassa myydystä autosta? Vai pitääkö lakipykälien mukaan olla joku todistus riippumatta mikä auto ja mistä se tulee Suomeen?
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: Atte.V - 25.04.12 - klo:14:26
Miksi muuten vaadittaisiin joku todistus alunperin Euroopassa myydystä autosta? Vai pitääkö lakipykälien mukaan olla joku todistus riippumatta mikä auto ja mistä se tulee Suomeen?
Ton tarve riippuu vähän ulkomaisesta rekisteriotteestakin. Mä jouduin saksasta tuotuun -02 mersuun tilaamaan todistuksen, koska puuttui jotain tietoja. En kyllä ite etukäteen hommais, vaan vasta jos inssi sitä vaatii. Noita saa yleensä konttoreiltakin tilattua suoraan.
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: Tommi - 25.04.12 - klo:16:48
Miksi muuten vaadittaisiin joku todistus alunperin Euroopassa myydystä autosta? Vai pitääkö lakipykälien mukaan olla joku todistus riippumatta mikä auto ja mistä se tulee Suomeen?
Ton tarve riippuu vähän ulkomaisesta rekisteriotteestakin. Mä jouduin saksasta tuotuun -02 mersuun tilaamaan todistuksen, koska puuttui jotain tietoja. En kyllä ite etukäteen hommais, vaan vasta jos inssi sitä vaatii. Noita saa yleensä konttoreiltakin tilattua suoraan.

Tuokin on aika paljon kiinni katsastajasta,kannattaa käydä kysymässä sen saksan otteen kanssa konttorilta mtä mieltä ovat,tarviiko vai ei.
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: Simppa - 25.04.12 - klo:16:56
Ei kai tuon ikäsestä euro-mx5:sta tarvi mitään lappuja. Sumari saa olla mutta ei ole pakko. Lamppujen korkeusäätöä ei tarvitse. Sivuvilkut pitää löytyä. Ei ku konttorille vaan. Ite ajelin suoraan konttorille siirtokilvillä sen kummemmin noita tutkimatta. Jos löytyy lappu Saksassa tehdystä katsastuksesta, joka on voimassa, niin se kannattaa ottaa mukaan. Tällöin säästyy normaalin katsastuksen hinta käsittääkseni.
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: ErkkiM - 25.04.12 - klo:20:45
Ei kai tuon ikäsestä euro-mx5:sta tarvi mitään lappuja. .... Jos löytyy lappu Saksassa tehdystä katsastuksesta, joka on voimassa, niin se kannattaa ottaa mukaan. Tällöin säästyy normaalin katsastuksen hinta käsittääkseni.

Jos on alle 6 kk vanha katsastustodistus, ei teknistä tarkastusta välttämättä tehdä, jollei inspektöörillä oli syytä epäillä jotain. Haettavassa autossa on kyllä katsastus voimassa, mutta se on 20 kk vanha, ja umpeutuu siis 4 kk päästä - joten tekninen tarkastus tehdään. Tosin se saatetaan tehdä jos Saksassa perjantaina jos paperihommat muuten menevät joutuin....

Se, tarvitaanko tuo typerä vaatimustenmukaisuustodistus riippuu auton iästä ja siitä, mitä kaikkea tietoa löytyy rek.otteesta ja muista dokumenteista. Ja inspektöörin tulkinnasta. "Auto Saksasta" oppaan mukaan viime vuonna liki kaikista -95-98 ensirekisteröidyistä vaadittiin. Tuoreemmista ei. Ja tulkinta vuoden -78 -95 autojen kohdalla sitten vaihtelee konttoreittain... yleensä ei vaadittu. Myös auton merkki kuulema vaikuttaa - esim. Volvoilla harvemmin tarvittu. Niin tai näin - ihmetellään tätä sitten Suomessa - jos vaika puhelinkierros selvittäisi missä ei vaadita. Edelleen - jos joku tietää vanhan Miatan reksiteröidyn ilman tuota todistusta, kertokoon missä se tapahtui... kiitos.

Green cardin muuten sain Pohjolasta kun oli toimittaa auton nyk.omistajan tiedot sekä auton valmistenumero.
-E
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: Samuli - 25.04.12 - klo:20:50
Mä olen leimannut UK:sta tuodun 1991 JDM auton ilman mitään todistuksia, pelkkä rekisteriote.
Tapiolasta oon saanu Green Gardin pelkän rekisterinumeron perusteella.
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: Marko - 25.04.12 - klo:21:12
tuolta Silver Stonen linkistä näkyy hyvin mitä pitää todistaa ja mitä ei. Mun auto vm -95 meni läpi ilman mitään todistuksia. Saksalaisessa rekisteriotteessa on merkitty päästötaso, joten sitäkään ei tarvittu. Tuon -90 mallin pitäisi siis mennä läpi ihan pelkällä maahantulokatsastuksella.
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: ErkkiM - 25.04.12 - klo:21:16
tuolta Silver Stonen linkistä näkyy hyvin mitä pitää todistaa ja mitä ei. Mun auto vm -95 meni läpi ilman mitään todistuksia. Saksalaisessa rekisteriotteessa on merkitty päästötaso, joten sitäkään ei tarvittu. Tuon -90 mallin pitäisi siis mennä läpi ihan pelkällä maahantulokatsastuksella.
Jep. Jätän joka tapauksessa todistuksen hommaamatta Saksasta. Keksitään sillekin tässä vaiheessa säästetylle summalle käyttöä... (esim. 60€ myyjän hommaamaan originaaliin kattosuojaan)
-E
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: lahtiain - 26.04.12 - klo:00:40
tuolta Silver Stonen linkistä näkyy hyvin mitä pitää todistaa ja mitä ei. Mun auto vm -95 meni läpi ilman mitään todistuksia. Saksalaisessa rekisteriotteessa on merkitty päästötaso, joten sitäkään ei tarvittu. Tuon -90 mallin pitäisi siis mennä läpi ihan pelkällä maahantulokatsastuksella.

Koska olin autoni ensimmäinen omistaja myös Saksassa (Sveitsi-auto, diileri toi Saksaan) oli minulla 2010 syksyn papereissa sellainen päästömerkintä, jota 2011 syksyllä ei Suomessa Trafin järjestelmässä tunnettu (Schadstoffarm E2, loogisesti vastaa Euro 1:tä), joten katsastaja vähän valitteli vastaavuudenmukaisuustodistuksen tarvetta. Onneksi oli rento kaveri ja totesi että ei ole järkeä lähteä semmosta tilailemaan tämän takia ja katsoi wikipediasta. Eli aina ei näidenkään paperien välinen yhteensopivuus ole saumatonta, mutta veikkaisin tälläisen olevan melkoisen harvinaista ja useimmiten terveellä järjellä ratkaistavissa.
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: ErkkiM - 02.05.12 - klo:11:42
Moi!
Tulin juuri rekisteröintikatsastuksesta.
Kävin upouudessa konttorissa Espoon Kiviruukissa (ns. Kivenlahden teollisuusalue), jossa Helppo Katsastus.
Olin ainoa asiakas ja sain loistavaa palvelua.

Autoa ei ajettu edes halliin, koska alle viikko siitten sille tehtiin Saksassa (Dekra) normikatsastus. Eli teknistä katsastusta ei siis tarvittu. Numerot, paperit yms. katseltiin tarkkaan läpi ja lisäksi mitattiin napojen etäisyys ja ylimeno takanavasta - näitä tietoja kun ei ollut alkup. katsastuskorteissa.
Ja se oli siinä. 170€ meni.

Nyt sitten autoveroilmoitusta tekemään jne.

Juteltiin myös aiheista:
Kilvet ilman reikiä. Virkailija soitti Trafiin. Kyllä ne saa kun menetellään seuraavasti: Autoveropäätöksen (ja maksun) jälkeen piipahda ko. konttorilla, jolloin haetaan autolle ns. varastorekisteritunnus. Ja samalla pyydetään uudet kilvet ilman reikiä. Rek.tunnus muuttunee... noh, jotenkin noin.

Päivävalot:
Kysyin suoraan että miten suhtautuvat, jos vaihdan parkkien sijaan hyväksytyt päivävaloledit?
Kaveri haki mapin ja yhdessä tulkittiin. Lähtökohta oli, että ei käy - pitää olla molemmat, eli parkit pitää löytyä. Sitten kateltiin vuoden 1990 määräyksiä parkkien suhteen, kun kysyin miten parkkien valoteho on määritelty - eli onko sille maksimi. 1990 alussa parkit määritelty löyhemmin. 1990 syyskuusta niiden tulee täyttää vaatimukset E72 ( vai olikohan E82). Päivävalot taasen tulee olla E7-määritysten mukaan. Tässä vaiheessa alkoi insinöörikin empiä, että kun auto on käyttöönotettu 03/1990, niin .... ehkä riittäisi, että päivävalot on E7 -mukaiset, ja kun parkeille ei ole mitään maksimitehoja määritelty (ei ainakaan löydetty), niin voisi kelvatakin.... Sanoin sitten että "ok, tulen ensi vuonna määräaikaiskatsastukseen "parkkiledeillä"... ja läpi menee...?"  Siihen sitten hymyillen vastasivat - "katellaan sitten kahvittelun lomassa...." :)
-E
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: Kari - 02.05.12 - klo:11:53
konttorilla, jolloin haetaan autolle ns. varastorekisteritunnus. Ja samalla pyydetään uudet kilvet ilman reikiä. Rek.tunnus muuttunee... noh, jotenkin noin.

Voit kyllä tilata samalle tunnukselle uudet kilvet, aivan samoin kun menetellään vahingoittunutta kilpeä uusittaessa. Johonkin väliin vaan se lisätoive reiättömyydestä.

Lainaus
Kysyin suoraan että miten suhtautuvat, jos vaihdan parkkien sijaan hyväksytyt päivävaloledit?

Vakioparkkien tilalle (=alkuperäiseen parkkiumpioon) ei mitenkään onnistu hyväksytyt päivävaloledit. Ei mahdu. Pelkän polttimon vaihtaminen kirkkaammaksi/lediksi ei muuta parkkia lain kirjaimen mukaiseksi päivävaloksi. Käytännössä siis ajelisit kirkkailla parkeilla niinkuin me muutkin :)

Hyvän loppuvauhdin saanut tämä sinun Miatahankintasi  638
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: ErkkiM - 02.05.12 - klo:12:04
Hyvän loppuvauhdin saanut tämä sinun Miatahankintasi  638
Juuh, kun aikansa pähkäilee ja sitten saa päätöksen tehtyä niin asiat tapahtuu vauhdilla :)
Innolla odotan seuraavaa mahdollisuutta tavata teitä "muita" ja nähdä teidän autoja ja kerätä vinkkejä mitä hankkia "uutta" tai ehkä muuttaa jotain - tosin välitöntä tarvetta ei mihinkään ole... pitkälti maksuaioista kyse.
-E
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: Samuli - 02.05.12 - klo:12:17
Innolla odotan seuraavaa mahdollisuutta tavata teitä "muita" ja nähdä teidän autoja ja kerätä vinkkejä mitä hankkia "uutta" tai ehkä muuttaa jotain - tosin välitöntä tarvetta ei mihinkään ole... pitkälti maksuaioista kyse.
-E
Jos ei ole kirkasotsaista näkemystä mihin on menossa (esim. sasu'), kannattaa auton (ja talon jne) kanssa elää hetki ja lähteä muokkaamaan vasta kun kampe on tullut tutuksi ja tarpeen hankinnoille pystyy selittämään puolisolleen vakuuttavammin. Turvallisia ja yleisesti hyväksyttyjä parannuksiahan on keveämmät vanteet, parempi alusta ja puuttuvat tuet auton alta  ::) ;D

Tuletko huomenna Ahvenistolle?
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: Tem - 02.05.12 - klo:12:21
Pelkän polttimon vaihtaminen kirkkaammaksi/lediksi ei muuta parkkia lain kirjaimen mukaiseksi päivävaloksi. Käytännössä siis ajelisit kirkkailla parkeilla niinkuin me muutkin :)

Karilla on pointtia. Päivävalot/huomiovalot on lailliset, kun umpio on hyväksytty siihen käyttöön ja silloin umpiossa on RL-merkintä. Mikään muu umpio millä tahansa polttimolla/ledillä/millälie ei ole hyväksytty.

Leimalla ja liikenteessä kyllä pärjää nykyään melkein millä vaan, kuten aiemmin onkin sanottu. Mutta jos haluat oikeasti laillisen ratkaisun, niin joudut kyllä ostamaan hyväksytyt umpiot. food-smiley-004
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: pta - 10.05.12 - klo:15:37
Kilvet ilman reikiä. Virkailija soitti Trafiin. Kyllä ne saa kun menetellään seuraavasti: Autoveropäätöksen (ja maksun) jälkeen piipahda ko. konttorilla, jolloin haetaan autolle ns. varastorekisteritunnus. Ja samalla pyydetään uudet kilvet ilman reikiä. Rek.tunnus muuttunee... noh, jotenkin noin.

Toissa kesänä sai lyhyet kilvet ilman EU-tunnusta, kun niiden tarve todettiin rekisteröintikatsastuksessa. Siihen olisi normaalisti tullut 2-riviset, mutta kun niissä on aina EU-lätkä päässä, enkä sitä lätkää 20-vuotiaaseen autoon huolinut, niin sitten ei auttanut muu kuin pitkin hampain  food-smiley-004 hyväksyä lyhyet kilvet. Rekisteröintikatsastuksen yhteydessä soitettiin Trafiin ja tilattiin kilvet odottamaan asemalle, joten ei tarvinnut ostaa ylimääräisiä kilpiä, eikä tullut otteeseen mainintaa monista kilvistä. Voi olla, että noita oli Trafilla hyllyssä ja tämä poikkeaa reiättömien käytännöstä.

Eikö laki sano, että et saa muuttaa kilpeä mitenkään? Liimatako sen ajattelit vai laittaa sen kehyksiin?

Jaappanin etukilven kannatin muuten sopii ainakin joissain merkeissä hienosti lyhyen kilven kanssa. Itse jouduin leikkaamaan millin kilven molemmista päistä pois, mutta ei kerrota tätä kenellekään  whistle
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: Kari - 10.05.12 - klo:16:07
Jaappanin etukilven kannatin muuten sopii ainakin joissain merkeissä hienosti lyhyen kilven kanssa.

Mää taas jouduin jatkamaan tuota japsitelinettä kun viisimerkkinenkin "lyhyt" kilpi oli siihen liian pitkä. Neliökilpi saattaisi optisesti toimia (oho, oksymoron?) paremmin tuollaisessa telineessä; Yhdestä päästä kiinnitetty teline kun kääntyy helposti, ja matala kilpi näyttää silloin reuhottavan vinossa milloin mihinkin päin katselusuunnasta riippuen.
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: M.U. Stone - 02.07.12 - klo:20:53
Jaha, katsastusmies selasi tänään konettaan tovin ja totesi, että mallia ei löydy. Eli edessä lienee vaatimuksenmukaisuustodistuksen hankinta.  vash

Sanoi, että vain 2002 tieto löytyy, sehän oli kyllä kirjattu saksalaiseen otteeseen. Meniköhän kaikki oikein? Co2 ei kuitenkaan täsmännyt. Tietokannassa 215, saksalaisessa rekkarissa 210 (mikä lienee se oikea).

Jos mitään ei mennyt pieleen, niin tarve olisi 2003 1.8 Memories -mallin todistukselle. Tilaanko suoraan vai löytyisikö halvemmalla?  :scratch
Otsikko: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: djsfh - 02.07.12 - klo:22:08
Mä kävin rekisteröintikatsastuksessa tänään. Katto valmistenumeron, mittarilukeman ja ettei oo ihmeellisesti madallettu. Vajaa vartti meni + papereitten teko, 120€ kiitos.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: M.U. Stone - 06.07.12 - klo:07:18
Part 2.

Siirtokilvet järjestyi huomattavasti helpommin kuin itse katsastus, ja eri asemalta. Samalla sain vähän lisäinfoa papereista.

-98 lähtien pitää olla joku tieto, mikä jo unohtui kun ei koskenut sinänsä omaa tilannetta
-2001 lähtien pitää olla Co2-tieto
-2002 lähtien pitää olla tieto turvavarusteista yms. Eli vaatimuksenmukaisuustodistus

Paikallinen katsastusasema (Kuopio) hankkii todituksia nimelliseen 135€ hintaan. Joensuun täyden palvelun asema ei sitten hanki niitä ollenkaan. TÜV:n hinta paperille on 95€+alv, ei kaukana Kuopion hinnasta.

Myös tulli halusi nähdä auton veropäätöstä varten. Eilen lähes kolmesataa kilometriä katto auki ja tulli sai haluamansa kuvat autosta. Ja minä punakkaa rusketusta ja aurinkolasien varjot...  8)
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: Kari - 06.07.12 - klo:09:44
Myös tulli halusi nähdä auton veropäätöstä varten. Eilen lähes kolmesataa kilometriä katto auki ja tulli sai haluamansa kuvat autosta.

Oliko tuohon erityisempiä perusteita, erikoismalli, hienoja varusteita tai huonoksi ilmoitettu kunto?

Minä heitin papereiden mukaan suttuisen kopiopaperitulosteen auton myyjän ottamasta kuvasta. Ei siitä muuta selvää saanut kuin että kyseessä oli musta luukkulamppu-mäksä. Eivät enempää halunneet nähdä.
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: ErkkiM - 06.07.12 - klo:11:11
Soittelin juuri tulliin ja kyselin autoveropäätökseni perään... auto siis -90 NA. Näin tämä edennyt tähän saakka:
SU 29.4.2012 satamassa tullaus ja ajolupa kännyyn
KE 2.5.2012   rekisteröintkatsastus (läpihuutojuttu) ja samana päivänä autoveroilmoitus liitteineen Itellan huomaan
MA 7.5.2012   tullissa ilmoitukseni kirjattu järjestelmään
TO 10.5.2012 paperit lähteneet edelleen "markkinahintaryhmälle" koska tietoja ei löydy Mahti-järjestelmästä.

Ja siellä se makaa. Virkailija valitteli hirmuisia kiireitä - kiitos verotusperustemuutosten jne.
Sanoi, että tulee varmasti ennen kuin ajolupa päättyy. Ja maksuaikaa on sitten 15 pv.

Veikkauksia mitä "markkinahintaryhmä" arpoo - itse odotan veroa luokkaa 700€ +/- 50€...

-E



Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: M.U. Stone - 06.07.12 - klo:11:19

Oliko tuohon erityisempiä perusteita, erikoismalli, hienoja varusteita tai huonoksi ilmoitettu kunto?


Mainitsin lommosta ja epäilin mittarilukemaa, kunnonkin määrittelin normaaliksi. Tullin virkamies otti valokuvat, muttei kommentoinut muuten juuri mitenkään. Saas nähdä miten arvo arvotaan.
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: hrnt - 06.07.12 - klo:17:00
IMO ihan turha ilmottaa autoa huonokuntoseks. Edellinen auto oli priima kuntonen, uudempi, isommalla koneella, vähemmän ajettu, ja tää viimesin oli lisäks ihan rutussa ja paskana, ja veroissa oli eroa ehkä satanen?
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: lahtiain - 06.07.12 - klo:17:30
Soittelin juuri tulliin ja kyselin autoveropäätökseni perään... auto siis -90 NA. Näin tämä edennyt tähän saakka:
SU 29.4.2012 satamassa tullaus ja ajolupa kännyyn
KE 2.5.2012   rekisteröintkatsastus (läpihuutojuttu) ja samana päivänä autoveroilmoitus liitteineen Itellan huomaan
MA 7.5.2012   tullissa ilmoitukseni kirjattu järjestelmään
TO 10.5.2012 paperit lähteneet edelleen "markkinahintaryhmälle" koska tietoja ei löydy Mahti-järjestelmästä.

Ja siellä se makaa. Virkailija valitteli hirmuisia kiireitä - kiitos verotusperustemuutosten jne.
Sanoi, että tulee varmasti ennen kuin ajolupa päättyy. Ja maksuaikaa on sitten 15 pv.

Veikkauksia mitä "markkinahintaryhmä" arpoo - itse odotan veroa luokkaa 700€ +/- 50€...

-E

Mulla oli 175tkm '93 normaalikuntoinen, markkinahintaryhmä arpoi täysosumaksi viime syksynä 850e mistä en oikein innostunut. Perusteellinen valitus ja 630e tuli takas. Eli tuo ehdottamasi 700 on varmasti hyvin lähellä sitä mitä tulee, ja sitten vaan valitusta matkaan, saanee sillä rahalla ainakin tankin täyteen :)
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: hck - 06.07.12 - klo:18:29
Mitä Ae mallin omistajat on laittanu siihen mis kysytään millä malli nimel autoa myytäisiin suomes? Minä menin laittaan siihen mx5 ja 10 vuotis juhlamalli, että teinköhän pöljästi, mutta jaksanu rueta kyl valehteleenkaan. Jännityksel odotan mitä veroks mulle arpovat. whistle
Otsikko: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: djsfh - 07.07.12 - klo:22:40
Mitä Ae mallin omistajat on laittanu siihen mis kysytään millä malli nimel autoa myytäisiin suomes? Minä menin laittaan siihen mx5 ja 10 vuotis juhlamalli, että teinköhän pöljästi, mutta jaksanu rueta kyl valehteleenkaan. Jännityksel odotan mitä veroks mulle arpovat. whistle

Laitoin vaan mx-5 10th Anniversary.
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: Timppa59 - 07.07.12 - klo:22:58
ite taisin laittaa 1,8 (tai 1,9 kuten sitä saksuissa myytiin) ja vuosiluvun, enpä muuta. verot oli muistaakseni jotain 1500 ja risat ja tämä siis 2010.
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: hck - 09.07.12 - klo:18:19
Jipii pääsee täl viikol hakeen suomi kilvet autoon. Veropäätös oli tippunu laatikkoon tänään ja noin 1100 ekee veroja.. headbang
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: ez-1 - 09.07.12 - klo:21:39
Itse olisin jättänyt tuon tiedon pois samoin kuin nahkapenkit koska nehän ovat vain osittain nahkaa ja sellaista vaihtoehtoa siellä ei ole.
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: ErkkiM - 02.08.12 - klo:21:57
No niin, homma alkaa olemaan paketissa...
Aiemmin kirjattua:
Auto on siis Saksasta haettu 1990 NA, ajettu 95 tkm, kuntoluokka Normaali
PE 27.4.2012  Tehty kaupat autosta.
SU 29.4.2012  Satamassa (HKI) tullaus ja 3 kk ajolupa kännyyn
KE 2.5.2012   Rekisteröintikatsastus (läpihuutojuttu) ja samana päivänä autoveroilmoitus liitteineen Itellan huomaan
MA 7.5.2012   Tullissa ilmoitukseni kirjattu järjestelmään
TO 10.5.2012 Paperit lähteneet edelleen "markkinahintaryhmälle" koska autotyypin tietoja ei löydy Mahti-järjestelmästä

Veropäätös saapui lomani aikana, annettu 18.7.2012, eli oli 2½ kk käsittelyssä.
Verotusarvo           3124,10 €
Autoveroprosentti     21.40 %
Autovero                 668,55 €



Verot maksoin sunnuntaina 29.7.2012
KE 1.8. soitin konttorille josko tullin rekisteröintilupa näkyisi konttorin tietojärjestelmässä. Eipä näkynyt.
Tänään TO 2.8. huomasin, että ajolupani on jo päättynyt. Niinpä soitin tulliin "mitäs nyt?" Ystävällinen tytsy tarkisti faktat, ja totesi rekisteröintiluvan lähteneen heiltä eteenpäin, eli on kirjattu "what ever"-tietojärjestelmään. Evästi, että konttorille vaan ja jos ei lupa näy, niin soitto konttorilta heille. Siispä Miatan rattiin ja 5 min matka konttorille... nyt pannaan sitten minuutti/tuntilaskuri tikittämään:

Klo 1225 konttorilla, heti tiskille.
Ei näy rekisteröintilupa - yrittävät lähettää meikäläisen takas - "kestää pahimmillaan 2 viikkoa ennen kuin näkyy" (kyllä on bittivirta hidasta!)
Rauhallisesti kerroin saaneeni juuri tiedon suoraan tullista, että lupa on annettu ja pyysin soittamaan tulliin.
Sitten alkoi puhelurumba. Ensi koetettiin kolme puhelua suoraan veropäätöksen käsittelijälle - ei vastannut, meni vastaajaan (joka täysi ja tuut tuut tuut). Sitten soitto vaihteeseen, joka yhdisti johonkin, josta vahvistettiin lupa. Tämä ei tietenkään riitä katsastuskonttorille - heidän pitää saada siitä paperi, s-posti, faxi. Uusi soitto, uusi virkailija, joka lupasi lähettää luvan sähköpostitse.

Klo 1300 Ei ole tullut  s-postia.
Konttorin vetäjä tarttui puhelimeen, ja sai vahvistuksen, että s-posti on lähetetty. Annettiin virkailijalle faxi-numerokin, josko sinne tuuppaisi. Tutkittiin roskapostitkin... ja lähetin itse s-postia - se saapui perille heti.
Klo 1320 Ei vieläkään. Valkattiin jo kilvet ja täyteltiin loput paperit. Toinen kahvikupillinen juotu.
Klo 1340 Konttorisihteeri pyysi minua soittamaan tulliin (alkoi katsastusruuhka). Näin teinkin ja...
Klo 1400 sain käsiini alkup. veropätöksen käsittelijän. Lupasi heti sekä faxata että s-postittaa.

Klo 1435 faxi saapui - oli kiertänyt toisen katsastuskonttorin kautta.
Klo 1445 alkoi tietojen naputtelu konttorin järjestelmään.... voi p..le ... ei mene läpi. Konttorisihteeri soitti useita soittoja järjestelmätukeen... kolmas kuppi kahvia ja pihalle hermo-piipulliselle...
klo 1505 Kilvet ja rek.otteet ojennettiin minulle, jihuu (BSH-799)

Maksuja meni: kilvet 14€, rekisteröinti liitteineen 17,40€

Vähän homma meni 70-lukulaiseen malliin mutta se positiivisena kommenttina todettakoon, että kaikki asiaan liittyneet henkilöt olivat äärettömän ystävällisiä, kärsivällisiä ja palvelualttiita.

Nyt siis kaikki kohillaan. Enää yksi käynti jotta saan reiättömät kilvet.

-E
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: Kari - 03.08.12 - klo:09:04
Minulla meni tuo tiedonkulku byrokratian rattaissa ihan toisin. Kävin maksamassa verot tullin tiskille kortilla, koska maksuaikaa oli enää päivä jäljellä. Lupasivat että puolessa tunnissa tieto päivittyy Trafin systeemiin, ja sieltähän se löytyikin heti kun olin ajellut kaupungin toiselle laidalle katsastuskonttorilleni.
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: djsfh - 11.03.13 - klo:18:43
Mites vaihtomoottorisen tuonti, kun vaihdettu ehjään vastaavaan? Piilotella mahdolliset todisteet tullilta ja katsurilta :)?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: Lauri - 11.03.13 - klo:21:37
No en mä sitä mainostamaankaan menisi....
Otsikko: Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
Kirjoitti: puzle - 11.03.13 - klo:21:42
Mitäs merkitystä sillä on onko vaihdettu, ei se katsuri sitä huomaa jollet itse mene sanomaan. Valmistenumerokin näkyy aika huonosti jos on kone paskassa yms. Itsekin huomasin vasta pari viikkoa sitten että kone vaihdettu joskus (kampiakselivian takia ilmeisesti). Mutta tosissaan ei siitä kannata huudellakaan.