Miata.fi

Yleinen => Autohifi, valot ja sähköt => Aiheen aloitti: Marko - 13.06.08 - klo:23:44

Otsikko: Akku
Kirjoitti: Marko - 13.06.08 - klo:23:44
No niin, tänään tuli yllätys auto käynnistäessä eli akku oli tullut tiensä päähän. Se jaksoi juuri ja juuri hieman pyörittää mutta ei jaksanut startata.

kertokaahaan viisaammat, mistä kannattaa ostaa uusi akku pääkaupunkiseudulla?
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: pantse - 14.06.08 - klo:10:17
en tiiä pääkaupungin hintoja,mutta lyijyn hinta tuntuu olevan sen verran kova joka vaikuttaa myös akun hintaan
keväällä vaihdoin exiden 44 amp. akun joka maksoi n.90 €
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: moregore - 15.06.08 - klo:18:18
lataa vanha akku ja törkkää tollanen westco tilaukseen mx5partsista
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Marko - 16.06.08 - klo:15:12
Eipä näytä akuissa olevan merkittävää hintaeroa ainakaan. Maahantuojalla alkuperäinen Exide-akku maksaa 96,60 ja tarvikeliikkeessä sama akku 90 euroa. MX5 partsin ja IL Motorsportin akut maksavat suunnilleen saman, kun kuljetus lasketaan mukaan. Tällä kerralla valinta osuu tuohon tarvikeliikkeeseen siitä syystä, että sen saa heti.

Ja maahantuojalle kiitokset hyvästä palvelusta. Sieltä, kun sanottiin, että toimitus kestää viikon, jolloin antoivat viereisen tarvikeliikkeen numeron, josta sellainen löytyy hyllystä  :)
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Marok - 16.06.08 - klo:19:48
Noo, ite oon ajellu 35 eskon bilthema akulla, joka on palvellut varsin hyvin jo neljä vuotta...
Mitäs sellaset pienet kisa-akut maksaa?
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: E38 - 18.06.08 - klo:22:23
Bilteman musta akku (huoltovapaa auton akku). Sellaisia on tullut vuosien varrella ostettua 3 kpl ja kaikki ovat hyvin toimineet = suosittelen.

Edit: ostettu siis eri vessoihin! :)

Mazdaan sopiva oli muistaakseni jotain 50-60 juuroa biliksestä.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: moregore - 19.06.08 - klo:10:13
Pienet kisa-akut maksavat noin 200€ (5kg). geeliakkuja ovat ja voidaan asentaa miten päin vaan minne tahansa :) Toisaalta en suosittele niitä, koska niissä on todella pieni varaus eli esim. syksyllä voi olla ongelmia....
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Timi - 01.11.08 - klo:13:35
Jaahas. Akku alkaa olla täälläkin valmis. 3kk:n seisottamisen jälkeen uudelleen ladattunakin heikosti pyörittää. Latausjännite ok 14,1V. Missäs niitä edullisempia akkuja olikaan?
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Österbotten - 01.11.08 - klo:21:07
 Onko kellään kokemuksia Optima-akuista? Sain sellaisen kaupan päällä kun ostin vanhan puimurin n.3 vuotta sitten,  eikä siitä tunnu koskaaan virtaa loppuvan, vaikka välillä seisoo käyttämättä pitkiäkin aikoja. Tänä kesänä se on ollut puuveneessä kiinni, ja aina on virta riittänyt, vaikka pilssipumppu on pyörinyt vilkkaasti. On se toki  kalliimpi kuin normaaliakut, mutta sen kestävyys lienee moninkertainen?
En yhtään tiedä sen iästä, mutta se on niin kuluneen näköinen että on varmasti jotain vuosia nähnyt.
ja kun se lisäksi on melko pienikokoinen,  eikö se olisi mainio valinta miatan takakonttiin?
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: VesCu - 18.11.08 - klo:10:16
Viikko takaperin tuli vaihdettua akku. Entinen ei oikein jaksanut enää pyöritellä kunnolla ja piti varautua talveen.
Bochin 60 ampeeritunnin akku tilalle ja kylläpä hörähtää hyvin käyntiin! Hintaa sen 90 euroa Motonetissä.
Hieman oli kokoeroa ja joutui metallisen akun kehikon taivuttamaan uuden raameja vastaavaksi ja toisen metallisen tavaratilan pohjassa olevan kiinnikkeen pyöräyttämään 180 astetta vaakatasossa, niin sai pystysuunnankin tuettua. Helppo homma.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Kassu - 14.01.10 - klo:21:26
Nyt olis sitten täälläkin uusi akku, Vartan 60Ah akku sinne mahtui. Edellinen akku olikin ostettu 2003, ja oli alkuperäisvaraosa -> tuo uusi akku pyörittää kyllä näin talvella paremmin. Laiskotti vähän niin kävin Oulusta Akkutalosta ostamassa akun suoraan paikalleen asennettuna, hintaa jäi vajaa 80€.

Mulla ei kyllä ollut muita kiinnikkeitä kuin se akun päälle tuleva tukirauta. Liekkö sitten kolarikorjauksessa jäänyt akun kehikko romulaatikkoon..
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Make - 14.01.10 - klo:21:39
Ei ole vaan kun se akku on vaihdettu niin sen joutuu viskaamaan pois. Ei löytynyt mulle sellaista akkua mikä olisi sinne sen kanssa mahtunut.

Vanha akku oli 1,5 vuotta vanha ja ihan loppu jo. Kumman lyhytikäinen mutta cadmium akusta ei ole aikaisempaa kokemusta, voi ollakkin normaalia.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: maksalaatikko - 08.04.10 - klo:22:50
mun harley davidsonissa nissan micran startti, 9,3kg geeliakulla 90hv käynnistyy. akku stereoiden mukaan 950 ampeerituntia suosittelisin perus kaupunki autoon.. tytöt tykkää..
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: _paffa - 08.04.10 - klo:23:58
mun harley davidsonissa nissan micran startti, 9,3kg geeliakulla 90hv käynnistyy. akku stereoiden mukaan 950 ampeerituntia suosittelisin perus kaupunki autoon.. tytöt tykkää..

Mitähän ihmettä sä maksalaatikko oikein koitat selittää?
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Make - 09.04.10 - klo:08:55
:P
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Urban - 09.04.10 - klo:10:09
Mitähän ihmettä sä maksalaatikko oikein koitat selittää?

Jos katot muita herran viestejä niin vois päätellä yhtä tai toista ;)
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: _paffa - 09.04.10 - klo:17:51
Mitähän ihmettä sä maksalaatikko oikein koitat selittää?

Jos katot muita herran viestejä niin vois päätellä yhtä tai toista ;)

No joo niin mä vähän kattelinkin ??? Ihme juttuja :D
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Samsa - 11.10.10 - klo:14:10
Jaha nyt se on vissiin omankin akun tie lopussa. Nyt muutamana aamuna kylmien öiden jälkeen akku näyttäny 8-8.5v ja startti ei jaksa pyörittää myllyä käyntiin. Mitäs näitä laadukkaita akkuja näihin nyt oli? Täytyykö nyt tilata se WestCo mx5partsilta asti vai löytyykö suomesta sopivia "huippuakkuja" :)

Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: diskis - 11.10.10 - klo:16:00
Onkohan akuissa niin suuria eroja että tuon hintaista kannattaa hankkia? Ostin jonkun perus AGM akun motonetistä kuudellakympillä. Oliskohan ollut jotain 40Ah, ja 250A käynnistysvirta. Kone käynnistyy ihan heti, ja niin teki viime talven pakkasillakin.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Samsa - 11.10.10 - klo:16:11
köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa vai miten se meni :D ei mut ei sitä nyt jaksa jatkuvasti ostella noita akkuja. Optiman esittees lukee et "OPTIMA YellowTop-akut on tehty unohdettavaksi." tuo myyntiteksti uppoo kyl muhun :) Lisäks miata.netissä porukka hypettää noita paljon
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: diskis - 11.10.10 - klo:16:43
Tuo nyt koskee esim. vaatteita ja kenkiä, en usko että pätee akkuihin :)
Jos saan sen perus 6 vuotta elinikää tuosta akusta niin se tekee 10e/ vuosi. Sillä hinnalla se Optiman pitäisi kestää 17 vuotta. Hmm....
Tosiaan, ei ole vielä yhtään AGM-akkua kuollut luonnollisen kuoleman, vaikka halpisakkuja ostelen. Auton mukana tullut westco halkesi kun kaveri lainasi autoa, akkutestasi yön yli, ja yritti pikalaturilla ladata. Tavalliset lyijyakut sitten on ihan kulutustavaraa.

Siitä vaan jos haluat kalliin akun, minä yleensä ostelen sitä kamaa missä saa eniten laatua per euro, hintaan pahemmin katsomatta. Jos Optima tosiaan kestää melkein 20 vuotta, niin voisin itsekin seuraavaksi hankkia sellaisen.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Samsa - 11.10.10 - klo:16:49
Käsittääkseni optima nimenomaan kestäis sen parikyt vuotta :) Ja ei toi 169e vielä konkurssiin aja.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Jari - 11.10.10 - klo:22:51
Akun kiinnitys kannattaa tarkistaa aina välillä!!

Ajoin päivällä salakavalaan töyssyyn ja vähän hypättiin. :o
Menin parkkiin hetken päästä ja kun lähdin liikkeelle ei virta-avaimesta tapahtunut mitään. :-\
Pienen ihmettelyn jälkeen huomasin maadoitusliittimen akussa olevan löysällä sekä akun kiinnitysrauta oli löysällä. ::)

Autossa Boch merkkinen akku ja päällisin puolin jo vuosia nähnyt.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Pansu - 19.10.10 - klo:12:27
Olikos Mäxässä sellainen pienillä navoilla varustettu akku? Meinaan jos on, niin minulta löytyisi sellainen liki uusi Hankook ylimääräisenä. Savonlinnasta löytyis ja jos vaikka 30euroa siitä joku pulittaisi. Privalla tavoittaa.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Samsa - 19.10.10 - klo:19:33
Kävin hakees tuon pikku Optiman akun (YT R 2.7) tänään. 175e kustansi yhteensä. Kaivoin tuolta pois alkuperäsen Panasonicin akun joka JDM teksteistä päätellen voi hyvinkin olla tehtaalta peräisin, eli 10v vanha.

(http://www.miata.fi/kuvat/akku1.jpg)

Vähän joutu taivuttaan tuota vakio kiinnitysrautaa että sai tuon kiinnitettyä. Tuo on noin 5cm alkuperästä akkua korkeempi.

(http://www.miata.fi/kuvat/akku2.jpg)

Päävirtakytkinkin on nyt näppärästi suoraan maton alla. Saa nopeesti virrat pois kun alkaa värkkäileen  8)
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Jari - 07.11.10 - klo:00:40
Miittiin lähdössä, ajattelin ulkoiluttaa MX:ää kun oli kivan kuiva kelikin. ;D
Virta-avainta käännettäessä pyörähti kone vaivaisesti parin työkierron yli ja pysähtyi, elikkä akku lähes tyhjä. (Seissyt reilut 3 viikkoa pressutallissa).
Hetki huilausta ja uudestaan, sama juttu ja pieni lupaus käynnistymisestä.
Taas hetki odottelua ja uusi kokeilu, kone pärähti käyntiin ja kävi nätisti. Laitonta tyhjäkäyntiä kone kunnolla lämpöiseksi ja eikun menoksi. 8)
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: maksalaatikko - 20.11.10 - klo:18:12
minä vuonna akku siirtyi kuopasta oikean takavalon ystäväksi..
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Make - 15.02.11 - klo:11:51
Nonni pakkaset tuli ja akku kyykähti.

Mikä helvata se on että noi akut ei kestä kun vuoden verran? Johtuuko se tosiaan tosta että se on kylmässä paksissa koko ajan eikä lämpiä välillä kuten konehuoneessa olevat?

Nytkin oli vaan varaus niin onneton että ei jaksanu lähteä, testerillä näytti tyhjää ja kun lämpimään talliin työnsin auton niin tunnin päästä testerin mukaan täys ja tärähti ihan hyvin käyntiin.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Klasu - 15.02.11 - klo:12:12
Mä olen taas ollut täysin hämmästynyt kuinka hyvin toi akku kestää tässä autossa, en tiedä minkä merkkinen toi mun miniakku on eikä taatusti ole kauhean uusi, mutta aina lähtee kuin palmun alta vaikka olisi vähän pitempäänkin pihassa seissyt. Viime talvena oli toisen auton kanssa paljonkin ongelmia vaikka siinä oli tuore akku.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Pansu - 17.02.11 - klo:02:30
Nonni pakkaset tuli ja akku kyykähti.

Mikä helvata se on että noi akut ei kestä kun vuoden verran? Johtuuko se tosiaan tosta että se on kylmässä paksissa koko ajan eikä lämpiä välillä kuten konehuoneessa olevat?

Nytkin oli vaan varaus niin onneton että ei jaksanu lähteä, testerillä näytti tyhjää ja kun lämpimään talliin työnsin auton niin tunnin päästä testerin mukaan täys ja tärähti ihan hyvin käyntiin.
No mitäs akkuja olet suosinut? Ostaa jotain muuta kuin Biltemaa, niin suattaapi toimiakin  :P

Nämä Optimat on ainakin aivan yliarvostettuja ja siihen nähden kalliita, jokaisella tutulla enemmän ja vähemmän kussut jossain vaiheessa, oli akku sitten autossa tai veneessä. Itse en ole vielä näihin sekaantunut, nykyiseen autoon otin syksyllä Exiden Premium+++ akun, kun ei ollut tuossa lähellä muuta tarjolla tuohon hintaan ja oikeilla navoilla.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: tuma - 17.02.11 - klo:02:59
Nonni pakkaset tuli ja akku kyykähti.

Mikä helvata se on että noi akut ei kestä kun vuoden verran? Johtuuko se tosiaan tosta että se on kylmässä paksissa koko ajan eikä lämpiä välillä kuten konehuoneessa olevat?

Nytkin oli vaan varaus niin onneton että ei jaksanu lähteä, testerillä näytti tyhjää ja kun lämpimään talliin työnsin auton niin tunnin päästä testerin mukaan täys ja tärähti ihan hyvin käyntiin.
No mitäs akkuja olet suosinut? Ostaa jotain muuta kuin Biltemaa, niin suattaapi toimiakin  :P

Nämä Optimat on ainakin aivan yliarvostettuja ja siihen nähden kalliita, jokaisella tutulla enemmän ja vähemmän kussut jossain vaiheessa, oli akku sitten autossa tai veneessä. Itse en ole vielä näihin sekaantunut, nykyiseen autoon otin syksyllä Exiden Premium+++ akun, kun ei ollut tuossa lähellä muuta tarjolla tuohon hintaan ja oikeilla navoilla.
Bilteman akuista ei itseasiassa pahaa sanottavaa. Aikoinaan ollu pyörässä ja veneessä. Talveksi vain lämpimään, lataus kesken kauden ja ennen käyttöönottoa ja jo vain pelaa useita vuosia. Optimaa testattiin joskus busseissa ja takseissa, eikä kestäneet sen paremmin kuin "tavalliset" akut. Invatakseihin saa vaihtaa melkein kerran vuoteen akut, käyttö kovaa kun webastot ja hissit käytössä jatkuvasti (kesällä tosin webasto vähemmän :) )
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Make - 17.02.11 - klo:08:04
Exide oli edellinen kuten tää uusikin eikä enää tule. Muutenkin kalliita akkuja ostaa. Kai se on toi cadmium mikä ei kestä pakkasta kun sitä mainostettu molemmissa akuissa. Seuraava akku onkin bilteman laatua, olihan se testissäkin pärjänny just pakkasella.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Pansu - 18.02.11 - klo:13:06
Exide oli edellinen kuten tää uusikin eikä enää tule. Muutenkin kalliita akkuja ostaa. Kai se on toi cadmium mikä ei kestä pakkasta kun sitä mainostettu molemmissa akuissa. Seuraava akku onkin bilteman laatua, olihan se testissäkin pärjänny just pakkasella.
Niin, Exidelläkin on useampaa mallia.

Bilteman vanha malli taisi olla se mikä joskus jossain pärjäsikin ja sitä ei ole saanut enää vuosiin. Nykyisissä laatu heittelee melkoisesti, kun Biltemaa tilaa nykyisin akkunsa milloin mistäkin ja ei hapota akkujaan enää itse.

Biltema testin huonoimpia:
http://juhokare.pic.fi/kuvat/TM%202109/Autonakut%20vm.2009.pdf/full
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Tem - 08.04.11 - klo:07:43
Kysellääs taas tyhmiä, onko Mk2:ssa startti vähän laiska, vai onko se vaan finaalissa olevan akun syytä? Ei oo ennen ollu tollasta kontissa olevaa akkua..

Jännitteet kyllä tuntuis olevan ihan ok ja hyvin se kyllä starttaa parin pyöräytyksen jälkeen. Jotenkin oudon olonen vaan.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Norrena - 08.04.11 - klo:17:31
Kysellääs taas tyhmiä, onko Mk2:ssa startti vähän laiska, vai onko se vaan finaalissa olevan akun syytä? Ei oo ennen ollu tollasta kontissa olevaa akkua..

Jännitteet kyllä tuntuis olevan ihan ok ja hyvin se kyllä starttaa parin pyöräytyksen jälkeen. Jotenkin oudon olonen vaan.

Itsekin olen vähän samaa ihmetellyt NB:ssäni. Kaksi vuotta olen auton omistanut ja koko ajan on laiskan tuntuisesti pyöritellyt, mutta aina on käyntiin lähtenyt, joten akku on saanut jäädä vaihtamatta.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: wagner - 08.04.11 - klo:18:18
Kysellääs taas tyhmiä, onko Mk2:ssa startti vähän laiska, vai onko se vaan finaalissa olevan akun syytä? Ei oo ennen ollu tollasta kontissa olevaa akkua..

Jännitteet kyllä tuntuis olevan ihan ok ja hyvin se kyllä starttaa parin pyöräytyksen jälkeen. Jotenkin oudon olonen vaan.

Itsekin olen vähän samaa ihmetellyt NB:ssäni. Kaksi vuotta olen auton omistanut ja koko ajan on laiskan tuntuisesti pyöritellyt, mutta aina on käyntiin lähtenyt, joten akku on saanut jäädä vaihtamatta.

Samma här. Viime keväänä oli varma, että kesän aikana akku menee vaihtoon, mutta eipä tota tarvinnu vaihtaa. Oisko tossa sitä, että nää uudemmat autot pyöräyttää niin äkäseen, että se hämää?
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: -ToniH- - 08.04.11 - klo:18:33
^Itekkin samaa alkuun ihmettelin, mutta kai se on ominaisuus..  ::) Ja kyllä toi mun -67 rekordikin pyörittää huomattavasti ripeämmin, ei vaan ne uudemmat autot.  ;D
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Samsa - 08.04.11 - klo:19:49
Mitäs te valitatte :D tuohan on vaan hyvä asia. Kerkee nousta öljynpaineet parin pyörähdyksen jälkeen
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Tem - 08.04.11 - klo:23:54
Mitäs te valitatte :D tuohan on vaan hyvä asia. Kerkee nousta öljynpaineet parin pyörähdyksen jälkeen

Joo, eihän se sitten haittaa, jos se muillakin tekee samaa ja toimii vaan. :D
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: OskuLu - 09.05.11 - klo:09:03
Minkäkokoinen akku fyysisiltä mitoiltaa on sopiva NB:n takakonttiin? Pitäis tästä töiden jälkeen hakea uusi akku, enkä pääse mittaileimaan oikeaa kokoa.

Liikkeestä tarjosivat tällaista 207*175*175mm ja 44Ah tai vaihtoehtoisesti 242*175*175mm kokoisesta olisi 55Ah ja 60Ah vaihtoehdot.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: wagner - 09.05.11 - klo:12:44
Minkäkokoinen akku fyysisiltä mitoiltaa on sopiva NB:n takakonttiin? Pitäis tästä töiden jälkeen hakea uusi akku, enkä pääse mittaileimaan oikeaa kokoa.

Liikkeestä tarjosivat tällaista 207*175*175mm ja 44Ah tai vaihtoehtoisesti 242*175*175mm kokoisesta olisi 55Ah ja 60Ah vaihtoehdot.

Mulla mitä ilmeisimmin alkuperäinen akku ja sen mitat (P*L*K) 240*125*160mm. Kyllä noi tarjotut akut siihen koloon näyttäis mahtuvan, mutta sen akun päälle tulevan kiinnitysraudan kanssa joutuu vähän askartelemaan, jos koko eri kuin alkuperäisen akun. Akun kaukalo menee myös uusiksi, jos vaihtaa isompaan kuin alkuperäinen. Hankala tota orkkiksen kokoista on löytää, ainakin hyllytavarana. Korkeampi kuin alkuperäinen akku nousee sen akkukolon yläreunan yläpuolelle, joten korkeampi jää "patille" kontin pohjaan nähden... jos sillä nyt suurempaa väliä on.

Joku aika sitten tässä ketjussa oli juttua, että pyörittää laiskanlaisesti ja myös minä viittasin. Katselin jo uutta akkua, mutta tulinkin ostaneeksi tollasen CTEK XS 3600 laturin, jossa ylläpitolataus. Tollaselle kun pientä käyttöä muutenkin, niin ajattelin kokeilla tota ensin. Liekkö herätellyt akkua vai onko kyseessä "fiksusti kulutetun rahan" aiheuttamaa plasebovaikutusta, mutta ihan hyvin tuntuu akku nyt pelittävän.  

 
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Klasu - 09.05.11 - klo:21:20
Kun tossa mainittiin sanan alkuperäinen akku, niin tuli mieleen tuossa omaa akkuani ihmetelleenä, että eikai mulla sentään alkuperäistä akkua ole kun siinä on Mazdan ja ZoomZoomin tekstit, ei nyt ihan tuoreen näköinen ole, mutta lokarin puolella suojassa noi tekstit on pysyneet aika siistinä. Vai onko jotain "alkuperäisakkuja" joita ne laittais huollossa? Tuli vaan mieleen kun yllätykseksi löytyi tollaset tekstit akun kyljestä, autohan on -92.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: tuma - 09.05.11 - klo:22:01
Kun tossa mainittiin sanan alkuperäinen akku, niin tuli mieleen tuossa omaa akkuani ihmetelleenä, että eikai mulla sentään alkuperäistä akkua ole kun siinä on Mazdan ja ZoomZoomin tekstit, ei nyt ihan tuoreen näköinen ole, mutta lokarin puolella suojassa noi tekstit on pysyneet aika siistinä. Vai onko jotain "alkuperäisakkuja" joita ne laittais huollossa? Tuli vaan mieleen kun yllätykseksi löytyi tollaset tekstit akun kyljestä, autohan on -92.

Lainaus käyttäjältä: Wikipedia
Since 2000, Mazda has used the phrase "Zoom-Zoom" to describe what it calls the "emotion of motion" that it claims is inherent in its cars.[22] Extremely successful and long-lasting (when compared to other automotive marketing taglines), the Zoom-Zoom campaign has now spread around the world from its initial use in North America.

Tuon mukaan ei siis olisi alkuperäinen...
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: OskuLu - 10.05.11 - klo:16:29
Alkuperäinen Panasonicin akku, joka omastakin NB:stä löytyi oli mitoiltaan 12x23x16. Tilalle tuli Vartan akku muuten samoilla mitoilla, mutta korkeus oli pari senttiä suurempi, että kiinnitysrautaa joutui jonkuverran modifioida.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: wagner - 10.05.11 - klo:17:02
Alkuperäinen Panasonicin akku, joka omastakin NB:stä löytyi oli mitoiltaan 12x23x16. Tilalle tuli Vartan akku muuten samoilla mitoilla, mutta korkeus oli pari senttiä suurempi, että kiinnitysrautaa joutui jonkuverran modifioida.

Tota Vartan akkua minäkin suunnittelin, mutta mukaan tarttuikin se laturi. Typon pentele näköjään iskeny tohon eiliseen viestiini. Leveys piti olla 225 eikä 125  :-[

edit: No ny ei mee putkeen. Tarkistin ja alkuperäiset mitat oikein  :-[ :-[ :-[
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Tem - 11.05.11 - klo:07:04
Joku aika sitten tässä ketjussa oli juttua, että pyörittää laiskanlaisesti ja myös minä viittasin. Katselin jo uutta akkua, mutta tulinkin ostaneeksi tollasen CTEK XS 3600 laturin, jossa ylläpitolataus. Tollaselle kun pientä käyttöä muutenkin, niin ajattelin kokeilla tota ensin. Liekkö herätellyt akkua vai onko kyseessä "fiksusti kulutetun rahan" aiheuttamaa palsebovaikutusta, mutta ihan hyvin tuntuu akku nyt pelittävän.

Ei noita seetekkejä ihan turhaan kehuta maailman parhaaksi, itekin oon herätelly niillä monta kertaalleen kuolleeksi todettua akkua ja ajellut niillä vielä vuosia. 8)
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Kari - 16.05.11 - klo:16:15
Omaanikin oli paiskattu joku ylikokoakku ilman minkäänlaista kiinnitystä  ::) Hahmottelin kontissa pyöriviä kiinnityshiluja, ja ilmeisesti kaikki alkuperäinen tuli kuitenkin mukana. Niistä ei kuitenkaan tuon akun kanssa ollut iloa. Väsäsin kierretangoista uuden pannan, ja nyt akku pysyy ainakin käsivoimin runnottuna paikallaan. Ei vain täysi luotto tuohon kiinnitykseen vieläkään ole.

Samalla yritin laittaa miinusnapaan käsipyörällä avattavan akkukengän, mutta eihän siinä tuo Mazdan peltinen kaapelikenkä kiinni pysynyt. Tuollainen: http://www.76s.net/4x4/gfx/170920091182.jpg Kappas Samsan kuvassa on samanlainen. Josko sen sittenkin saisi pysymään tarmokkaammalla yrittämisellä. Laitoksen "napa" ei vaan ole pyöreä, joten voisi arvella peltisen kaapelikengän venymisen estävän luotettavan kiinnipysymisen.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Samsa - 16.05.11 - klo:17:01
Samalla yritin laittaa miinusnapaan käsipyörällä avattavan akkukengän, mutta eihän siinä tuo Mazdan peltinen kaapelikenkä kiinni pysynyt. Tuollainen: http://www.76s.net/4x4/gfx/170920091182.jpg Kappas Samsan kuvassa on samanlainen. Josko sen sittenkin saisi pysymään tarmokkaammalla yrittämisellä. Laitoksen "napa" ei vaan ole pyöreä, joten voisi arvella peltisen kaapelikengän venymisen estävän luotettavan kiinnipysymisen.

Mulla taas rungon kaapelikenkä pysy kiinni mutta tuota palikkaa en saanut akun napaan kiinni kunnolla. Yritin kiristää tuota niin se katkes :/
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: _paffa - 14.07.11 - klo:00:57
Alkuperänen akku vuodelta -92 anto tänään viimein periksi vajaan 9kk seisokin jälkeen (akku kiinni autossa koko ajan). Huomenna kävis kattoo joko Motonetistä Boschin S4 akkua tai Bilteman huoltovapaata tai sitten kysäsen mitä tosta pienestä paikallisesta akku ja autotarvikeliikkeestä löytyy ja mihin hintaan. Pitäs toi kapistus raahata konttorille leimalle et sais myytyä pois tavallaan pakon edessä (isompi asunto ostettu ::) ) Ei lähteny enää lataamaan tuolla Bentonin ctek-kopiolaturilla...
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: _paffa - 19.07.11 - klo:23:03
Akku löyty. Ostin Motonetistä Sznajder Silver akun. 53Ah, 21x18x18cm kooltaan. Motonetin kuvasto tarjosi pykälää isompaa 64Ah 23x18x18 akkua ja Boschin vastaava oli täysin sama mitoiltaan (Sznajderin kotisivut tarjosi tuota 53Ah ja 42Ah akkua NA mäksään). Luulis kuitenkin tuon 53Ah:sen riittävän kesäajeluihin ihan hyvin. :P Nyt pitäs viel keksiä joku hyvä ratkaisu kiinnitykselle... :)

Kyllähän se kerrasta hörähti käyntiin reilun 10kk seisokin jälkeen. :)
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Tem - 09.12.11 - klo:21:45
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=90-3006
64Ah/520A P24xL18xK18cm

Hakusanoiksi vaikka NB akku. 8)

Tollanen mahtuu NB:ssä just hyvin pienin tempuin. Akun pohjamuovista piti leikata yksi korokeseinä pois, siis se muutaman millin korkea, akku tulee siitä vähän yli. Ja kiinnitysraudan toinen L-muotonen pidike piti taittaa suoraksi. Muuta ei tarvinnut, mahtuu paikkaansa ja levy peittää sen ihan normisti.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Tem - 12.12.11 - klo:06:20
Kysellääs taas tyhmiä, onko Mk2:ssa startti vähän laiska, vai onko se vaan finaalissa olevan akun syytä? Ei oo ennen ollu tollasta kontissa olevaa akkua..

Jännitteet kyllä tuntuis olevan ihan ok ja hyvin se kyllä starttaa parin pyöräytyksen jälkeen. Jotenkin oudon olonen vaan.

Kyllähän tuo paljon pirteämmin pyörii uudella akulla. Tais olla ihan hyvä hetki vaihdella ennen pakkasia. 8)
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Lauri - 12.12.11 - klo:08:34
Omaani laitoin perjantaina Exide premium (EA602) 60Ah/600A akun ja ero on huomattava vaikka edellinen akku toimi kuormitusmittauksessa hyvin toi surkea 46Ah:n koko pakkasilla ei vaan toimi yhdistettynä lyhyisiin ajoihin ja pitkään virtakaapeliin sekä pieneen kylmäkäynnistys virtaan.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Jari - 01.04.12 - klo:22:43
Viikolla jälkeen menin tallille ja ajattelin laittaa akun lataukseen, ei laturi suostunut menemään lataustilaan.
Kokeilin virta-avaimesta, ei mikään merkkivalo edes himmeästi palanut. Taitaa olla akku sökö.  dunno
Joulukuun lopulla viimeksi käytetty kone lämpöiseksi.
Ostin Motonetistä Sznajder Silver akun, 53Ah, aikaisempi oli BOSCH 45Ah.
Pari päivää latausta ja heti hörähti käyntiin.  638
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: teansa - 12.04.12 - klo:16:46
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=90-3006
64Ah/520A P24xL18xK18cm
...Ja kiinnitysraudan toinen L-muotonen pidike piti taittaa suoraksi. Muuta ei tarvinnut, mahtuu paikkaansa ja levy peittää sen ihan normisti.

Hainpa tuollaisen, ja ilmeisesti akun malli on hieman muuttunut, koska mulla kiinnitysrauta meni ihan suoraan paikalleen. Akussa oleva kahva kun liikkuu pari milliä myös kiinni ollessaan, ja se kiinnitysraudan toinen L-osa menee sen kahvan ja akun rungon väliin kätevästi  :) Todella tukevan tuntuisesti on kiinni.

Ja tuolla "Katto auki" osastolla juteltu ABS ongelma korjaantui samalla, eli se vaan hörppäs enempi kuin laturi pystyi antamaan.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: wagner - 12.04.12 - klo:17:43
No niinpä hain minäkin eilen vastaavan akun, tosin pykällää pienemmän eli 53Ah:sen. Ja ny vähän harmittaa, kun en huomannut kokeilla meneekö se rauta modaamatta siihen kahvan ja rungon väliin. Suotta nysväsin sen kiinnitysraudan kanssa :-[
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Kari - 05.02.13 - klo:16:12
Nutzilla tuli vastaan kuva NA:sta jossa takalokasuoja oli kovasti rapea. Syynä kuulemma tuulettamaton akku. Lieköhän tuossa kuitenkin hapot kaatuneet konttiin dunno

Jokatapauksessa huolettaa tuo oma tilanne, kun kontissa on nyt joku random liian iso akku jossa ei ole paikkaa tuuletusletkulle. Olisiko tilanne syytä korjata?
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Vuti - 05.02.13 - klo:17:33
Nutzilla tuli vastaan kuva NA:sta jossa takalokasuoja oli kovasti rapea. Syynä kuulemma tuulettamaton akku. Lieköhän tuossa kuitenkin hapot kaatuneet konttiin dunno

Jokatapauksessa huolettaa tuo oma tilanne, kun kontissa on nyt joku random liian iso akku jossa ei ole paikkaa tuuletusletkulle. Olisiko tilanne syytä korjata?

Ei.

Akun kaasut ei ruostuta mitään, period.

Uudet akut on suljettuja joten niiden tuuletuksesta ei tarvitse lähtökohtaisesti välittääkään.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Kari - 18.02.13 - klo:13:20
Ruostuminen ei siis ilmeisesti ole oleellinen uhka, jos akusta ei pääse nestemäistä tavaraa ulos.

Lyijyakku ei kylläkään ole suljettu, joten latauksessa syntyvät(*) pierut (2H2 + O2) kyllä kulkevat ulos. En halua että ne jäävät odottamaan kipinää takakontissa. Akustani löytyi tuuletusreikä joten siihen letkukara ja letku ulos -> solved.

(*) Teoreettinen kennoiltaan täydellisen puhdas lyijyakku ei kaasuunnu kun ei ylilataa
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Vuti - 18.02.13 - klo:17:06
Jos oikein aletaan hiuksia halkomaan niin suurin uusista akuista on varustettu "suljetulla" kannella, nesteisiin ja kaasuihin et pääse käsiksi ellet riko kotelointia.
Ehjästä akusta kaasut ulostautuu ainoastaan siinä tapauksessa, että kannen ylipaineventtiili avautuu (esim. ylilataus).
Jos kontti on ilmatiivis niin kannattaa se letku ulkoilmaan vetää....
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: chakie - 22.04.13 - klo:17:40
Jep, ei oikein akussa ollut virtaa eilen joten pistin latautumaan. Laturina joku CTek-härveli joka ainakin omien indikaattoreiden mukaan väitti lataavansa akkua. No, 24h myöhemmin ja akku on vieläkin tyhjä, suurin piirtein pari valoa syttyy mittaristossa ja siinä se. Eli joko laturi on paska tai akku loppui siihen. Taidan uskoa akun olevan sökö...
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Samsa - 22.04.13 - klo:19:53
Jep, ei oikein akussa ollut virtaa eilen joten pistin latautumaan. Laturina joku CTek-härveli joka ainakin omien indikaattoreiden mukaan väitti lataavansa akkua. No, 24h myöhemmin ja akku on vieläkin tyhjä, suurin piirtein pari valoa syttyy mittaristossa ja siinä se. Eli joko laturi on paska tai akku loppui siihen. Taidan uskoa akun olevan sökö...

Kokeileppa vielä toisella laturilla. Mulla oli ihan vastaavaa ongelmaa pari kuukautta sitten mun rakennusketjussa missä manailin kun Boschin laturi (vastaava kuin Ctek) ei suostunu millään lataan Optiman akkua. Luulin kans jo et akku paskana ennenkuin tajusin kokeilla toisella laturilla
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Sami - 22.04.13 - klo:21:54
Ostin myös äskettäin jonkin laturin/ylläpitolaturin. Merkkiä ja mallia en tähän hätään muista. Laitteen hienous paljastui kun yritin herätellä tyhjentynyttä akkua pihalla talvehtineesta autosta. Laite ei suostu lataamaan akkua jonka jännite on laskenut alle x volttia. Vapaasti tulkiten käyttöohje väittää akun tällöin olevan paskana. Järkevää tai ei niin onnistuin huijaamaan laturia kytkemällä tyhjään akkuun kaapeleilla akun jossa oli virtaa. Laturi luuli akussa olevan taas jännitettä ja alkoi lataamaan. Jonkin ajan päästä kaapelit irti ja laturi pysyi päällä.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: hrnt - 22.04.13 - klo:22:24
Onkos kellään kokemusta pikkuakuista? Oon miettiny esim. varleyn redtoppia (20 tai 25) mutta esim. Shorain LiFe akut on huomattavasti köykäsempiä, ja ainakin paperilla tarjoaa isommat crank ampit ja suunnilleen samaan hintaan. Onko kukaan kokeillu moista? Tai olisko muita ehdotuksia köykäseks akuks?
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Lauri - 22.04.13 - klo:23:27
Mul on muistaakseni toi:
http://www.shoraipower.com/s.nl/it.A/id.104/.f

Minissä ainakin riittänyt todella hyvin ja jaksaa pyörittää pitkäänkin ja kestää seisomista (ei purkaannu) paremmin kuin varleyt ym.normaalimmat akut ja on kilo kaupalla kevyempi.
Voin vielä tsekata akun tyypin tallilla mut toi se muistaakseni oli.
Hinta keveys suhteessa muut ei ainakaan vuosi sitten päässeet lähellekkään.
Minissä rutut 12,5:1 eli on jotain vastustakin koneessa (tosin jyrkkä nokkakin) ja kaverilletuli samanlainen Miniin missä on Hondan 1.6kone ja toiminut paremmin kuin edellinen (muistaakseni) Varleyn "kisa-akku" joka kuoli yhdessä talvessa.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Lauri - 22.04.13 - klo:23:30
Tais ollakkin toi isoin:

http://www.shoraipower.com/s.nl/it.A/id.106/.f

Paino ainakin täsmäis paremmin muistikuvaan 2,2Kg
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: hrnt - 23.04.13 - klo:00:32
Mä mietin lähinnä tota 18Ah kokoa, koska tollanen perus 18Ah akku (ruohonleikkurista lainattu) jakso ongelmitta starttaa oman mx:än. Oletan että toi shorai pieksee sen ihan 100-0 kaikilta ominaisuuksiltaan (paitsi ehkä kovilla pakkasilla) ja kun autoa ei tartte starttaa juuri koskaan alle nollan, niin ihan mieluusti säästäisin tonkin 160$ mitä noilla on hintaeroa. Crank ampithan tossa shoraissa on paremmat mitä esim. varleyn redtop 25:ssä, minkä pitäis riittää erinomaisesti.

Edit: Löyty näköjään suomestakin noita shoraita ihan kohtuu hintaan: http://www.storm-motor.fi/valmistajat/shorai/ Eli pitää varmaan kokeilla tollasta.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Tem - 23.04.13 - klo:06:26
Ostin myös äskettäin jonkin laturin/ylläpitolaturin. Merkkiä ja mallia en tähän hätään muista. Laitteen hienous paljastui kun yritin herätellä tyhjentynyttä akkua pihalla talvehtineesta autosta. Laite ei suostu lataamaan akkua jonka jännite on laskenut alle x volttia.

Aika jännä. Oma CTEK on kyllä lähtenyt lataamaan täysin varauksetontakin akkua, mikä on kuivunut nesteistä ja jäätynyt pihalla. Hapot ja vedet vaan sisään, ni hyvä tuli. :)
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Lauri - 23.04.13 - klo:08:43
Löyty näköjään suomestakin noita shoraita ihan kohtuu hintaan: http://www.storm-motor.fi/valmistajat/shorai/ Eli pitää varmaan kokeilla tollasta.

Katos perkule ja tosiaan ei hintakaan paha, silloin kun kaverin kanssa tilattiin noi ei täällä ollut kellään myynnissä noita. Oisko toi isoin tullut silloin maksamaan 230-250€ rahteineen tulleineen kotiin kannettuna. Tohon Stormin hintaan ei paljoo ite kannata tilailla ulkomailta kun mahdolliset takuu asiatkin on helpompi hoitaa kotomaassa.

Noitahan ei sitten saa ladata älylaturin pulssitoiminnolla se käsittääkseni hajottaa tuon akun, eli ennemmin lataa ihan perus laturilla noi älylaturit kun yleensä käyttää sitä pulssitoimintoa melkein kaikissa moodeissa
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Tem - 23.04.13 - klo:09:14
Onko noi Shorain painot ihan oikein? 14Ah, 0.7kg? :o
http://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/suzuki/sv650/2000/shorai-litium-akku-12v-14ah-a-navat-kotelo-1/

Kestääkö noi miten aikaa? Vai saako niitä vaihdella parin vuoden välein uuteen? Varotteleeko noi väsymistään, vai tekeekö noi semmosen prätkätempun, että yks kerta ei vaan tapahdu enää mitään? Joku huonokin puoli noissa lienee oltava, kun kaikilla ei oo tollasta?


Mulla on ollu itellä tollanen PC545, tulee just 10v täyteen. Alkaa hyvin huomata, ettei oo enää ihan uuden iskussa ja pitäis uutta katella. 14Ah malli kuitenkin painaa sen viitisen kiloa ja on muutenkin isompi ku noi Shorait.

http://www.odysseybatteries.com/battery/pc545.htm
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Lauri - 23.04.13 - klo:09:54
Kyl ne painot noissa isomman kokoisissa ainakin paikkansa pitää oma oli sen reilu 2kg mitä tehdaskin ilmoitti ja painonsäästöä tuli silloiseen 45Ah akkuun verrattuna 7,5kg, kestosta paha sanoa kun muistaakseni ollut vasta reilun vuoden mutta talvisäilytystä kesti ainakin pirun hyvin.

Oli koomista kun paketti tuli ja tuntus ettei siellä ole mitään sisällä ton isoimmankin meinaan nostaa kahden sormen välissä paikoilleen  :D
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: hrnt - 23.04.13 - klo:11:12
Autokäytössä ei LiFe:istä ole kokemusta, mutta mitä noiden kanssa on muuten puljannu, niin noi tuntuis aika ylivoimasilta melkeen mihinkään muuhun nähden. Eli noi ei varastoinnissa menetä juurikaan varausta (jonkun prosentin vuodessa). Noi myös antaa virtaa ihan helkutin hyvin, ja tosi tasasesti koko kapasitettinsa ajan, eli jännite ei notkahda ennen ku vasta ihan lopussa. Ja noiden pitäis olla todella pitkäikäsiä, ja siinä missä esim. NiMH akut ja LiPot tuntuu kuolevan muutamassa vuodessa, niin nämä ei. Ja näitä voi aika surutta ladata melkeen millä tahansa, kun taas esim. LiPo:ja ei missään nimessä saa ladata millään muulla kuin niiden omalla laturilla. Kylmääkin kestää paremmin mitä monet muut kennot.

Mitä prätkäpuolelta googlettelein kokemuksia, niin kovilla pakkasilla varsinkin noi shorait voi vaatia pikkasen herättelyä, eli valot ja kahvalämmittimet hetkeks päälle, niin sitten vasta jaksaa starttaa.

Muistaakseni noita ei vaan sais päästää ihan tyhjäks, siitä miinusta. Luulis kyllä että akkuun sais valmiita suojauspiirejä jotka tasais kennot, ja estäis ihan tyhjäks ajamisen. Pitääkin etsiä moinen...

Onhan noi ihan naurettavan kevyitä, tollasella 18ah akulla on painoa alle kilon.

Tollasenhan vois kasata itekki, veikkaan vaan että mihinkään isoihin säästöihin ei pääse jos tekee laadukkaista kennoista ja koteloi akun hyvin.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: chakie - 23.04.13 - klo:13:43
Hm, voiko jotenkin testata jos akku on sökö vai laturi huono kun akku ei lataannu? Uusi laturi on huomattavasti halvempi eikä tarvitsisi tehdä tilaa isommalle akulle sinne tavarasäiliöön.

Nyt kun asiaa ajattelen niin tuolla laturilla yritin myös pari vuotta sitten herätellä edellisen MX-5:sen akun talven jälkeen eikä siitä tullut mitään ja päädyin ostamaan uuden akun.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Kari - 23.04.13 - klo:14:10
Akun nestemäärän tarkistus, kaapeleilla käyntiin, ja jos kaikki näyttää toimivan (latausjännite normaali), niin tunti ajelua lataamisen vuoksi. Jos seuraavana päivänä lähtee käyntiin, kaikki lienee ok.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: chakie - 24.04.13 - klo:09:11
Kokeilin toisella laturilla, eikä 12 lataus tuottanut mitään tulosta. Tämä laturi oli vanhaa mallia ilman mitään hienoa logiikkaa, mutta sen piti kuitenkin toimia GEL-akkujen kanssa. Joten oletan että akku todellakin otti ja kuoli. Taisi jopa olla alkuperäinen akku, joten 10v on kai ihan ok aika.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Kari - 24.04.13 - klo:21:45
Jos oikein aletaan hiuksia halkomaan niin suurin uusista akuista on varustettu "suljetulla" kannella, nesteisiin ja kaasuihin et pääse käsiksi ellet riko kotelointia.

Parin kaupan otoksella 3/4 akuista on varustettu samannäköisellä tuuletusreiällä kuin omakin akkuni. Tällaisia ovat esim. valtaosa esilläolleista Bosch/Varta-akuista. Ko. merkkien markkinointimateriaalista selviää minkälaisella rakenteella reikä on yhteydessä kennostoihin. Venttiiliä siellä ei ole, mutta reitti on vedetty kannen valussa sen verran mutkittelevaksi, ettei nesteet pääse valumaan ulos, vaikka akku olisikin hieman kallellaan. Omassa akussani, jota tämä pohdiskeluni ensisijaisesti koskettaa, reiän muodostama linja näkyy kun korkit ruuvaa irti. Siinä ei ole mitään esteitä, niin kaasut kuin nesteetkin pääsevät vapaasti ulos.

Motonetin Snzajderissa oli erinäköinen, mahdollisesti jonkun venttiilirakenteen sisältävä reikä.

Jos kontti on ilmatiivis niin kannattaa se letku ulkoilmaan vetää....

Ei se ilmatiivis ole, ohjaamoon on varsin suora yhteys.

Eipä ollut kovin kummoinen homma lisätä akusta letku korin alkuperäiseen letkunippaan.

(http://image.bayimg.com/24e9d9405e30c5bb5ac666a75f4a813461c8680a.jpg)
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Tem - 30.06.13 - klo:01:40
Ostiko joku noita aiemmin mainittuja Shorain akkuja? Käyttökokemuksia?

Osu vaan tämmönen palaute silmiin Stormin sivuilta, ku haeskelin sopivaa kokoa:
"Todellinen pettymys. Näiden piti toimiä hyvin myös kylmässä.Ei toimi edes viileässä(+13C) Ei jaksanyt pyörittää starttia ollenkaan. Vasta +20C:ssä on jotain toivoa käynnistymisestä."
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/merkkikohtaiset-osat/shorai-litium-akku-12v-14ah-a-navat-kotelo-2/
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Tem - 02.07.13 - klo:13:53
Jatketaan edelliseen. Kävin Stormilla hypistelemässä noita. Tökkäs kyllä pahasti silmään, kun akun kyljessä lukee isolla "MAX CHARGE RATE 21A". Nykyauton laturihan pukkaa toistasataa ampeeria..
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Make - 02.07.13 - klo:20:16
Mutta akku ottaa vain tarpeensa. Tyhjänä nappaakin sitten sen minkä laturi antaa mutta täytenä/kuormattuna normitilanteessa se on noin 5-10A joten ei toi mikään ongelma ole.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Lauri - 03.07.13 - klo:17:32
Mulla on ollut nyt n.2v Shorain akku Minissä eikä ole mitään ongelmia ilmennyt alimmillaan on starttailtu varmaan jostain +4C ulkoilmasta.
Laturi siinä lykkää muistaakseni jotain 55A maksimi kierroksilla mutta silloin on jo paljon muutakin kulutusta: valot, bensapumppu, sytkä ym.ym. eli vaikka sulla ois 100A lykkäävä laturi niin kait se järjestelmäkin jotain virtaa kuluttaa.......
Äkkiä  sähköisestäluettelosta katottuna mäxän laturit NA 65-70A ja NB:t 70A

Ja kuten Make ylempänä mainitsi akku ottaa vaan mitä tarvitsee/pystyy, veikkaan et toi on maksimi virran sisäänotto kyky.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Atte.V - 01.08.13 - klo:23:27
Ilmeisesti kukaan ei ole vielä mx:ään noita shoraita kokeillut? Mä otin oman Mazdan taas käyttöön ja akkuhan siitä tietty oli taas talven aikana menny. Voisin melkein kyllä testata tollasta. Oiskohan toi 18Ah riittävä? Se ois aika halpa, kevyt ja sitä ois Helsingin myymälässä heti hyllyssä, toisin kuin esim 21 ja 24Ah.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Tem - 01.08.13 - klo:23:34
Ilmeisesti kukaan ei ole vielä mx:ään noita shoraita kokeillut?

Olihan tuossa yllä ainakin Lauri, jolla moinen on?

Mä skippasin sen, kun en lopulta oikein vakuuttunu sopiiko se mun käyttöön. Eikä Stormilla haluttua kokoa edes ollut hyllyssä. Ostin toisen PC545:sen, josko se menis taas seuraavat 10v. Ja eipähän tarvinnut kiinnitystä ja napoja arpoa uusiks.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Atte.V - 01.08.13 - klo:23:52
Ilmeisesti kukaan ei ole vielä mx:ään noita shoraita kokeillut?

Olihan tuossa yllä ainakin Lauri, jolla moinen on?
Minissä, ei mx:ssä. Minissä varmaan tota elektroniikkaa on kuitenkin aika paljon vähemmän. Mut kait se täytyy huomenna sit käydä stormilla kattomassa mitä niillä on hyllyssä ja koittaa toimiiko.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Tem - 02.08.13 - klo:00:32
Minissä, ei mx:ssä.

Niinhän se olikin. :-[

Tossa omia mutuja, mitä kirjottelin aiheesta toisaalle, kun päätin jättää ton väliin. Saattaa olla ihan turhaa pelotteluakin kaikki, kun netistä kuitenkin löytyy juttuja, missä porukka noita on autoissakin käytelly. Mitään omia kokemuksia ei siis itellä oo, eli pienellä varauksella kaikki allaoleva. :)

Lainaus
Jätin nyt kuitenkin ton Shorain väliin, kun tuli juteltua asiasta perillä olevan myyjän kanssa. Muutama pointti asiaa harkitseville, ei missään järjestyksessä, eikä mistään tarkistettuna. :)

- Ei saa ladata tavallisella ylläpitolaturilla, jos siinä on sulfatoinnin poistotoiminto tai elvytystoiminto. Tavallisella "tyhmällä" laturilla saa ladata täyteen, mut ei jättää päälle ja rahalla saa tietty ostaa noille sopivan ylläpitolaturin. Ei mikään ongelma, jos seisonnat on lyhkäsiä, tai virtaa ei kulu, mut jos autossa on hälytintä/kaukolukitusta/mankkaa sun muuta virransyöjää, ni melkeen tarvis ostaa se oma laturi tolle.

- Ei saa päästää tyhjäks asti. Pitäis ladata täyteen jo kun varaus tippuu puoleen ja alle 20% ei saa päästää koskaan. Ei hajoo kerrasta, mut kulahtaa nopeasti, jopa kesän aikana vaihtokuntoon.

- Ei saa ladata liian isolla virralla, noin 20A on maksimi. Ottaa vastaan enemmänkin, eli laturin pitää rajottaa virtaa. Nykyauton laturi saattaa helposti puskea enemmänkin.

- Ei saa startata pitkään. Max 10s on takuuehto, mut max 5s suositus. Ja sen jälkeen pitäis antaa hetken aikaa olla ennen uutta starttia. Ei tietty mikään ongelma toimivalla autolla, mut jos joskus kuitenkin.

- Ilmotettu CCA pitäis olla noin kolminkertanen oikeasti otettuun virtaan nähden. Piikkejä ei tarvii huomioida, mut esmes 70A ottavalle startille pitäis olla vähintään 210CCA akku. Onhan noissa valinnanvaraa, mut menee mulle tähän käyttöön turhan kalliiks.

Kaiken kaikkiaan meinas, et varmasti toimii autossakin, mut elinikä ei välttämättä jää kauheen pitkäks, jos ei elä noitten mukaan. Jotain saatoin unohtaakin, mut suurinpiirtein noin. Papruissa on kyllä enempikin varotuksia, mut noi ois kuulemma ne, mitkä oikeesti tökkii.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Lauri - 02.08.13 - klo:12:30
Minissä joo mutta on siinäkin "hiukan" muuta kuin kärkisytytys.
- MSD 6AL sytytysyksikkö +kärjetön jakaja +suurtehopuola
- MSD sytytyksenmyöhästysyksikkö +ilokaasusolenoidit
- Carter pa-pumppu (ISO)
- sähköflekti
- DASH2 mittaristo
- +normisähköt

et on siinä vähän jotain kulutusta enempi kuin normi Minissä.
Lisäksi kaverilla on ollut tollanen Sorain akku Hondan tekniikkaisessa Minissä saman aikaa kuin mulla eikä kummallakaan ole ollut pahaa sanottavaa n.2v kokeilun jälkeen, molemmilla se hiukan "järeemmän"tehoinen malli.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Atte.V - 02.08.13 - klo:13:11
Ulkomaisilla foorumeilla oli vähän huonoja kokemuksia noista ihan pienimmistä 14 ja 18ah malleista. Kait se täytyy tilata toi 27 tai 36. Mulla ei kuitenkaan ole toi auto ihan päivittäisessä käytössä ja hälytin syö kuitenkin jotain.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Lauri - 02.08.13 - klo:13:13
Meil tasi silloin rapakon takaa tulla noi 36:set
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Atte.V - 05.08.13 - klo:22:41
Kävin nyt tilaa tollasen 36ah shorain stormilta. Keskiviikkona pitäis tulla. Navat joutuu rakennella uusiksi ja ajattelin samalla laittaa päävirta kytkimen tohon akun viereen niin voi pistää virrat pois jos pidempään seisottaa.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Lauri - 05.08.13 - klo:23:02
 biggthumpup. voin taata että yllätyt painosta radikaalisti kun saat sen kätees, vaikka kuinka itekkin katto netistä akun painon niin siinä vaiheessa kun otti sen paketista käteen alko naurattaa.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: hrnt - 06.08.13 - klo:00:14
biggthumpup. voin taata että yllätyt painosta radikaalisti kun saat sen kätees, vaikka kuinka itekkin katto netistä akun painon niin siinä vaiheessa kun otti sen paketista käteen alko naurattaa.

+1 :)

Mullahan on tollanen 18ah shorai odottamassa sitä että jaksaisin hieroa kylmäkäynnistyksen hieman paremmaks e85 kanssa. Nykysellään joutuu viileellä kelillä välillä pyörittämään konetta turhan pitkään, joten en oo vielä tota akkua uskaltanu asentaa...
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Atte.V - 07.08.13 - klo:21:08
Akku tuli tänään. Painoa punnittuna tosiaan on sen 2,1kg ja vanha akku 12,9kg, vaikka sekin oli aika pieni kokoinen. biggthumpup.

(http://i80.photobucket.com/albums/j179/atvil/Oma%20MX-5/th_IMG_1526_zps0f328f7d.jpg) (http://s80.photobucket.com/user/atvil/media/Oma%20MX-5/IMG_1526_zps0f328f7d.jpg.html) (http://i80.photobucket.com/albums/j179/atvil/Oma%20MX-5/th_7034cb64-d62d-49ac-a10c-9c3bef12b920_zps55a8ec01.jpg) (http://s80.photobucket.com/user/atvil/media/Oma%20MX-5/7034cb64-d62d-49ac-a10c-9c3bef12b920_zps55a8ec01.jpg.html)

Oli myös tosi helppo asentaa. Vedin vaan pihdeillä sopivasta kohdasta vanhat navat poikki, niin että se pultin reikä jäi vielä piuhaan kiinni, niin sai suoraan ruuvattua kiinni. Hyvin lähti myös auto käyntiin. Ei oo itseasiassa varmaan koskaan startannu niin iloisesti. Kiinnitystä täytyy vielä vähän parannella, kun toi on niin paljon normi akkua pienempi ja ei oikein orkkis kiinnikkeillä saanut riittävän tukevasti.

(http://i80.photobucket.com/albums/j179/atvil/Oma%20MX-5/th_IMG_1525_zpsd7aa5e47.jpg) (http://s80.photobucket.com/user/atvil/media/Oma%20MX-5/IMG_1525_zpsd7aa5e47.jpg.html)
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Aalto - 13.04.14 - klo:13:52
Ei ole mäksää mutta oli. Rip.
Mutta kysyn silti täältä kun viisaista riittää.
Jos pidän autoani ajamatta viikon niin se ei suostu enää lähtemään käyntiin. Jossain on siis vika.
Akku on vuoden vanha. Jos ajelen joka päivä niin ongelmaa ei ole.
Olen mittaillut latausjännitettä auto käynnissä: 14,8 V.
Kun sammuttaa niin lataus laskee päivässä arvosta 13,03 V -->12,8 V.
Jos ottaa akun niin tapahtuu kummia: jännite pysyy 13 V tuntumassa (viides päivä mittauksessa menossa), mutta parina mittauskertana mittari on näyttänyt 16,3 V ja 15,3 V.
Mittaan tavallisella yleismittarilla, otan monta mittauskertaa eri kohdista akunnapoja jotta ei tulisi virheitä.
Ihmettelen noita isoja jännitteitä. Mistähän mahtaisi olla kyse?
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: hrnt - 13.04.14 - klo:14:36
Huono mittari.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: wagner - 13.04.14 - klo:14:48
Mittarin epäluotettavuus tuli mullekin mieleen. Ku mittailet akkua, niin mittaa samalla jotain sellasta virtalähdettä, joka luotettavasti antaa samaa jännitettä, niin selviää onko mittarissa vikaa.

Jos sulla on jonkunlainen toimiva akku, niin laita se auton akkukaapeleihin väliaikaisesti jotenkin kiinni ja jos senkin akun jännite tippuu, niin jokuhan autossa virtaa syö. Syöpön etsiminen saattaa ollakin sitten hauskaa puuhaa giggle

Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Aalto - 20.04.14 - klo:22:01
Auto seisoi puolitoista viikkoa akku irrotettuna ja sitten kun laittoi akun kiinni niin käynnistyi heti. Eli päättelen että akussa ei ole mitään vikaa. Kun samantien kokeilin akkulaturilla ladata niin latausvirta on jotain 2 A eli akkuhan on hyvinkin täynnä, eikö niin? Jos on tyhjä niin sinne menee enemmän virtaa ja latauksen jatkuessa latausvirta pienenee. Ainakin mun akkulaturilla.

Mittasin sillä yleismittarilla akkujännitteen ja se näytti 17 V. Sitten mittasin 1,5 V pariston, se näytti 1,72 V. Kun laittoi mittarin kiinni ja taas päälle ja mittasin uudestaan niin akussa olikin 13 V ja pikkuparistossa 1,52 V. Tuo mittari näyttää mitä sattuu.

Tästä päätellen joku syö virtaa akun ollessa kytkettynä autoon. Ongelmasta selvitään kun ottaa akun irti jos auto seisoo pitkään. Kömpelöä mutta toimivaa.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: wagner - 20.04.14 - klo:22:39
Ongelmasta selvitään kun ottaa akun irti jos auto seisoo pitkään. Kömpelöä mutta toimivaa.

Jos sulakerasia ei ole pahassa paikassa, niin nyppäse pääsulake irti. Tai laita akun johtoon pääkytkin, niin ei tartte työkaluin johtoja irroitella.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Tem - 20.04.14 - klo:23:20
Ongelmasta selvitään kun ottaa akun irti jos auto seisoo pitkään. Kömpelöä mutta toimivaa.

Jos sulakerasia ei ole pahassa paikassa, niin nyppäse pääsulake irti. Tai laita akun johtoon pääkytkin, niin ei tartte työkaluin johtoja irroitella.

Tai jos haluat ongelmasta pysyvämmin eroon, ni laita virtamittari akunnavan&kengän väliin, irrottele sulakkeita ja kato minne se virta menee.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: [Ode] - 21.04.14 - klo:00:47
Pihtivirtamittari on myös erittäin näppärä noiden "vuotojen" etsintään..
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Aalto - 24.04.14 - klo:13:41
Mittari oli tosiaan rikki, ikääkin oli jo melkein 30 vuotta.
Uudella mittarilla vian etsintä jatkuu.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: CD - 12.05.14 - klo:14:17
Oliko kellaan kokemuksia noista shorain 18ah akuista?
5v westco sano ittensä lopullisesti irti tänä keväänä..
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Una - 12.05.14 - klo:15:04
Ihan pätevä akku varmasti. Itelläkin on joku LiFePo4-akku hakusessa, mutta en vielä ole löytänyt semmoista missä olis sisäinen kennojen tasauksesta huolehtiva elektroniikka. Se ois pidemmän päälle aika hyvä, koska noi kennot ei kuitenkaan identtisiä oo mikä vaikuttaa heti alentavasti akun kapasiteettiin. Toinen vaihtoehto on tietysti latailla akkua säännöllisesti tasaavalla laturilla.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Una - 22.05.14 - klo:12:16
On tullu tätä lithium-akkuasiaa selviteltyä ja tulin siihen tulokseen että akkuun integroitu BMS/PCM (Battery Management System, Protection Circuit Module) on ihan ehdoton turvavaruste, vaikka LiFePo4 noista litiumkemioista turvallisimmasta päästä onkin. Noita pystyis myös lataamaan tarvittaessa melkeen millä vaan laturilla.

Vasta pari sellaista vaihtoehtoa oon löytäny, joista toi löytyy ja jonka asentamista vois siten omaan autoon harkita. Fiksuin akku tällä hetkellä tuntuis oleva Stark-Powerin Ultrastart 27Ah koossa:
http://www.starkpower.com/spnews/starterbatteries/ (http://www.starkpower.com/spnews/starterbatteries/)
http://store.starkpower.com/12V27Ah-US5-StarkPower-ULTRA-START-Lithium-Ion-Starter-Battery-FREE-CHARGER-_p_56.html (http://store.starkpower.com/12V27Ah-US5-StarkPower-ULTRA-START-Lithium-Ion-Starter-Battery-FREE-CHARGER-_p_56.html)

Toi 27 Ah akku painaa speksien mukaan noin 1,4 kiloa. Toisaalta kapasiteettia vois mahdollisesti pudottaa jopa tonne 12/18 ampeeritunnin paikkeillekin ilman ongelmia koska niistäkin lähtee 300/500 Ampeerin kylmäkäynnistysvirtoja. Tommonen 18 Ampeerituntinen akku painaiskin sitten speksien mukaan enää 695 grammaa. Noille vaan ei taida euroopan alueelta löytyä myyjää eikä noita lentorahtina kuljeteta, Finn-Us:n kautta ehkä  dunno

Kaippa nää tästä pikkuhiljaa kehittyy ja alkaa tarjontaa olemaan kohta myös Euroopassa.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: CD - 22.05.14 - klo:13:05
Kaippa nää tästä pikkuhiljaa kehittyy ja alkaa tarjontaa olemaan kohta myös Euroopassa.

niitä odotellessa ostin bilteman ruohonleikkurin akun 49,90e. Hyvin toimii.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Jussiko - 15.09.14 - klo:21:48
Otin/ ostin kaverilta 12v 10ah pyöränakun kokeiluun. Testattiin ja sillä sai mäxän käyntiin tästä siis mulle uus rata-akku. Näin taas säästyy kiloja ja paljon mut samalla alkaa kartutetaan ku kaikki paino lähtee tuolta auton peräpäästä. Ei oo enää 50/50 painojakaumasta tietookaan.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Bluesbreaker - 23.10.14 - klo:21:59
Onko kellään kokemuksia Optima-akuista? Sain sellaisen kaupan päällä kun ostin vanhan puimurin n.3 vuotta sitten,  eikä siitä tunnu koskaaan virtaa loppuvan, vaikka välillä seisoo käyttämättä pitkiäkin aikoja. Tänä kesänä se on ollut puuveneessä kiinni, ja aina on virta riittänyt, vaikka pilssipumppu on pyörinyt vilkkaasti. On se toki  kalliimpi kuin normaaliakut, mutta sen kestävyys lienee moninkertainen?
En yhtään tiedä sen iästä, mutta se on niin kuluneen näköinen että on varmasti jotain vuosia nähnyt.
ja kun se lisäksi on melko pienikokoinen,  eikö se olisi mainio valinta miatan takakonttiin?

Mulla on Optiman akku käytössä ysikuutosessa. Akulla ikää pian 10 vuotta ja kovaa toimii vieläkin. Hieman alkaa kylmillä keleillä reistailemaan mutta en moiti. Tuli minulle 8 vuotta sitten kaupanpäälle autoa ostaessa. Toki vastaavalla akulla hintaa hieman yli 200€ mutta tuolla eliniällä niin suht halvaksi tulee..  :)

Edit: hups, huomasin että vastasin 6 vuotta vanhaan viestiin! No, eisemitään  :D
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Jari - 24.10.14 - klo:09:40
Kävin nyt tilaa tollasen 36ah shorain stormilta. Keskiviikkona pitäis tulla. Navat joutuu rakennella uusiksi ja ajattelin samalla laittaa päävirta kytkimen tohon akun viereen niin voi pistää virrat pois jos pidempään seisottaa.

Ostitko laturin Stormilta vai millä latasit talvella?
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Jussiko - 24.10.14 - klo:11:28
Eikös noi mee ihan normi ctec:llä kuhan vaan muistaa vaihtaa pyöränakku moden päälle
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Tem - 24.10.14 - klo:11:40
Eikös noi mee ihan normi ctec:llä kuhan vaan muistaa vaihtaa pyöränakku moden päälle

Mitä se pyöränakku-mode tekee tai ei tee?

Ilman omaa kokemusta, mut tollasia viisaammat varotteli:
http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=105.msg47718#msg47718
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Lauri - 24.10.14 - klo:17:00
Itse ainakin ostin Shorain oman laturin kun siinä on kennojen tasapainotus toiminto ja lataus tapahtuu akun oman latauspistokkeen kautta ja oisko toi maksanut jonku 80€ ni en nähnyt syytä leikkiä muilla latureilla.
Vissiin ainakin C-techin ym.laturien pulssitoiminnot saattavat käydä noitten Shorain ja muiden vastaavien akkujen päälle.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Jussiko - 24.10.14 - klo:20:59
Mitä se pyöränakku-mode tekee tai ei tee?

Senku tosiaan tietäis, mut sillo kun ostin C-tech:n laturin niin myyjä muistutti et jos lataa pyörienakkuja pitäis vaihtaa mode toiseen. Kai se laite sillon muuttaa jotenkin sitä miten se lataa tai sit se vaan on joku myyntikikka, jolla ei saa muutaku akun rikki

Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Una - 24.10.14 - klo:21:05
Ainaki 3,6 Ah Ctek lataa prätkämoodilla vaan 0,8 ampeerilla, ei muuta eroa. 7Ah mallissa vastaavasti 1,2Ah. Talvimoodi nostaa latausjännitteen 14,4:stä 14,7 Volttiin. Ja varoituksena että Recond- eli elvytysmoodi tosiaan tuhoaa Litium-akun. Ctekillähän on myös lithiumakuille tarkotettu malli nykyään, mutta tota kennobalansointia se ei pysty tekemään.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Vuti - 25.10.14 - klo:09:04
Lipo-akut ladataan lipo-latureilla, märkäakut märkälatureilla.
Ctekin pärrämoodilla ei ole mitään tekemistä lipo-akkujen kanssa.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Make - 25.10.14 - klo:10:34
Ja litium akulla ctekin paremmilla älylatureilla tarkoitetaan litium ioni ei polymeeri akkuja.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Kari - 05.05.15 - klo:10:33
Akku pitänee NA:han uusia. Muita vaatimuksia ei ole kuin että sillä saa kesäauton käyntiin, ja ei sisällä vapaata nestettä, eli käytännössä siis geeli- tai AGM-akku. En hae hitekkiä tai painonsäästöä. Ideoita?

MP-geeliakkuja saa n. 20Ah kokoluokassa, kävisikö sellainen starttivirran ja vakiolaturin latausjännitteen ja -virran puolesta?

Ns. normaalit auton starttiakut alkavat AGM:nä 60Ah:na vajaasta 150e:sta. Tuollaisen fyysinen koko on aivan ylärajoilla, mutta mahtuu vielä. Pykälää pienempi olisi nätimpi ratkaisu, mutta niitä ei tunnu olevan muita kuin maailmalta tilattava Westco.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Zuissi - 05.05.15 - klo:10:36
Akku pitänee NA:han uusia. Muita vaatimuksia ei ole kuin että sillä saa kesäauton käyntiin, ja ei sisällä vapaata nestettä, eli käytännössä siis geeli- tai AGM-akku. En hae hitekkiä tai painonsäästöä. Ideoita?

MP-geeliakkuja saa n. 20Ah kokoluokassa, kävisikö sellainen starttivirran ja vakiolaturin latausjännitteen ja -virran puolesta?

Ns. normaalit auton starttiakut alkavat AGM:nä 60Ah:na vajaasta 150e:sta. Tuollaisen fyysinen koko on aivan ylärajoilla, mutta mahtuu vielä. Pykälää pienempi olisi nätimpi ratkaisu, mutta niitä ei tunnu olevan muita kuin maailmalta tilattava Westco.

Mua kiinnostais tietää mistä sais hintalaatusuhteeltansa parhaan racing-akun painonsäästöä ajatellen. Ei oo kovin paljoa enää riisuttavaa autossa kun se pitää olla katsastettavissakin vielä ja haluan pitää lattiamaton ja kojelaudan.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Tem - 05.05.15 - klo:10:45
Mä oon ollu tyytyväinen tämmöseen:
http://www.odysseybatteries.com/batteries/pc545_series.htm

Ihan plug&play normiautoon, startti pyörii ilosesti ja laturi toimii sellasenaan. Löytyy isompaa ja pienempää ihan oman fiiliksen mukaan, toi on kesäkäyttikseen passelihko, saa seisotella hälyt päälläkin pari viikkoa ja vielä starttaa. Maailmalta noin satkulla, Suomessa tuplahintasia.

Ei oo kevein, eikä paras, eikä halvin, mut semmonen hyvä kompsomissi kaikkea. Eka kesti reilut 10v, ei siinä vuotta kohti kauheasti hintaa jää. food-smiley-004

Hifiproothan käyttää näitä paljon, kun antavat niin hyvin virtaskaa. :)
http://www.powerset.fi/odyssey_pc680
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Una - 05.05.15 - klo:10:59
Mulla on kans Odyssey PC680 nyt omassani kiinni ja paremmin toi sillä starttaa ku edellisellä 40ah Vartalla.

Edelleen ois tarkotus korvata toi jossain välissä litium-akulla missä on sisänen BMS ja suojaustoiminnot. Toistaseks en oo euroopasta löytäny, jenkeistä sais EarthX:n ja Starkpowerin akkua, mut pitäis tilata finnusin kautta ku lentokoneessa ei saa kuljettaa.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: tenis794 - 10.05.15 - klo:23:43
Nytten lähti kokeiluun https://www.motonet.fi/fi/tuote/900037/Euroglobe-MP-akku-12V-14Ah-YB14L-B2-P136xL91xK168mm tuollainen akku. Nyt ollut 2 pv käytössä ei ollut mitään ongelmia. Painoa muistaakseeni 4,5 kg  vakion kokoinen taas 16 kg   headbang
Ilmoitellaan tänne miten kestää  :ohnoes
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: tenis794 - 15.05.15 - klo:21:49
Nonii pientä päivitystä akun kestosta:

Nyt on noin viikon verran ajettu tuolla mopoakulla. Aamuisin lähtenyt hyvin käyntiin vaikka yhtenä aamuna oli n.2 astetta lämmintä. Startti on pyörinyt suurinpiirtein yhtä nopeasti kuin vakiolla  :bansku

Jossain vaiheessa voisin töissä vielä kokeilla kauan jaksaa startata. Ottaa vaikka bensapumpun releen pois tai puolilta piuhat irti.

Jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt ostaa suljettu ja ihan vähän isompi akku.

No seuraavaksi varmaan litium tai lifepo4 akku. Jos ei arkikäyttöö niin radalle. 

Tuossa vielä kuva akusta, Säiliö vaihdetaan pienempään kunhan löytyy joku sopivan kokoinen
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Una - 15.05.15 - klo:22:10
Nonii pientä päivitystä akun kestosta:

Nyt on noin viikon verran ajettu tuolla mopoakulla. Aamuisin lähtenyt hyvin käyntiin vaikka yhtenä aamuna oli n.2 astetta lämmintä. Startti on pyörinyt suurinpiirtein yhtä nopeasti kuin vakiolla  :bansku

Jossain vaiheessa voisin töissä vielä kokeilla kauan jaksaa startata. Ottaa vaikka bensapumpun releen pois tai puolilta piuhat irti.

Jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt ostaa suljettu ja ihan vähän isompi akku.

No seuraavaksi varmaan litium tai lifepo4 akku. Jos ei arkikäyttöö niin radalle. 

Tuossa vielä kuva akusta, Säiliö vaihdetaan pienempään kunhan löytyy joku sopivan kokoinen

Luulen että ton mahdollisesti ladatessa vapautuvan vedyn kerääminen säiliöön ei kovin hyvä idea. Alkuperäinen toteutushan on about tämmönen eli huohottaa auton ulkopuolelle:

http://s80.photobucket.com/user/gwa_2006/media/Mx5%20Electrical/battSmall.jpg.html (http://s80.photobucket.com/user/gwa_2006/media/Mx5%20Electrical/battSmall.jpg.html)

Kyllä se varmaan tolla startata jaksaa ihan riittävän pitkään.. Näissä autoissa parempi määre on ehkä se että kuinka pitkäks ajaks kärsii unohtaa parkit päälle että jaksaa vielä startata  ;D
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Tem - 15.05.15 - klo:22:27
Jossain vaiheessa voisin töissä vielä kokeilla kauan jaksaa startata.

Mä veikkaan, et startista nousee savu ennenku akusta loppuu virta. Oo varovainen. biggthumpup.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: tenis794 - 17.05.15 - klo:06:23
Nonii pientä päivitystä akun kestosta:

Nyt on noin viikon verran ajettu tuolla mopoakulla. Aamuisin lähtenyt hyvin käyntiin vaikka yhtenä aamuna oli n.2 astetta lämmintä. Startti on pyörinyt suurinpiirtein yhtä nopeasti kuin vakiolla  :bansku

Jossain vaiheessa voisin töissä vielä kokeilla kauan jaksaa startata. Ottaa vaikka bensapumpun releen pois tai puolilta piuhat irti.

Jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt ostaa suljettu ja ihan vähän isompi akku.

No seuraavaksi varmaan litium tai lifepo4 akku. Jos ei arkikäyttöö niin radalle. 

Tuossa vielä kuva akusta, Säiliö vaihdetaan pienempään kunhan löytyy joku sopivan kokoinen

Luulen että ton mahdollisesti ladatessa vapautuvan vedyn kerääminen säiliöön ei kovin hyvä idea. Alkuperäinen toteutushan on about tämmönen eli huohottaa auton ulkopuolelle:

http://s80.photobucket.com/user/gwa_2006/media/Mx5%20Electrical/battSmall.jpg.html (http://s80.photobucket.com/user/gwa_2006/media/Mx5%20Electrical/battSmall.jpg.html)

Kyllä se varmaan tolla startata jaksaa ihan riittävän pitkään.. Näissä autoissa parempi määre on ehkä se että kuinka pitkäks ajaks kärsii unohtaa parkit päälle että jaksaa vielä startata  ;D

Joo no totahan ei tullut ajateltua edes. Tein kyllä säiliöön huohotus reiän asentaessa.

Jossain vaiheessa voisin töissä vielä kokeilla kauan jaksaa startata.

Mä veikkaan, et startista nousee savu ennenku akusta loppuu virta. Oo varovainen. biggthumpup.

En meinannut putkeen startata :D Mutta eiköhän tuo pelitä kesällä ihan hyvin.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: ErkkiM - 04.12.15 - klo:18:17
Ja sitten tännekin suuntaan parhaat vinkit ja huomiot.
NA:n joku Arktis HighTech 12V 330A (EN), 8-10v vanha oli nyt ekaa kertaa tyhjä - tallissa ovet auki ja sisävalot päällä joku 4-5 pv.
Yritin ladata, mutta laukoo laturin autom. sulakkeen oitis. Kokeiltu myös toisella laturilla, josta siitäkin paloi sulake.

Nesteitä on. Voiko aukku siis "kuoleentua", olla jotenkin sisäisesti kyvytön, oikarissa tms?

Anyway  - en jää pitkään ihmettele. Uusi akku ja sassiin. Lähistöllä on Biltema, Motonet, ja joitain pienempiä "autotarvikeliikkeitä". Mistä hakea uusi jollei tuota vanhaa jotenkin saa vireeseen?

kiitti,
-E
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Una - 04.12.15 - klo:18:21
Kyllä akusta voi kennot mennä syväpurkautuessaan oikosulkuun tai sit muuten vaan päästä niin tyhjäks että rohmuaa kaiken virran mitä sille tarjotaan, jollain Ctekillä vois vielä koittaa elvyttää koska niissä on virranrajoitus mutta tuskin siitä enää yhtä hyvää tulee että uutta vaan.
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: ErkkiM - 04.12.15 - klo:18:35
Kyllä akusta voi kennot mennä syväpurkautuessaan oikosulkuun tai sit muuten vaan päästä niin tyhjäks että rohmuaa kaiken virran mitä sille tarjotaan, jollain Ctekillä vois vielä koittaa elvyttää koska niissä on virranrajoitus mutta tuskin siitä enää yhtä hyvää tulee että uutta vaan.
Ei oo Ctekkiä eikä muitakaan hionouksia vanhan kansan miehellä joten tarvikeostoksille sitten vaan - ja vanha akku mukaan... ottavatkohan esim. Biltemassa ton vastaan - noh, sen näkee sit.
-E
Otsikko: Vs: Akku
Kirjoitti: Lauri - 04.12.15 - klo:19:46
Akkuja myyvän kaupan on pakko ottaa vastaan vanha akku jos ostat uuden sieltä.