Onko pakko aina irrottaa takalasi vetoketjulla ennen kuin laskee katon alas? Kuinka altis se on vahingoittumaan, jos laittais jotain kangasta sinne väliin ettei hankaudu?
Muovi-ikkuna taittuu todella helposti pilalle jos tuota ei muista tehdä. En ole ihan varma miten tuo toimii tuon mx-5partsin lasi-ikkunan kanssa. Omassa autossani kun ei ole edes vetoketjua tuolla takalasilla.
En ole 5 vuoteen irroittanut takaikkunaan kun katon olen laskenut. Ikkuna on edelleen kunnossa. Pitää vaan muistaa ettei laske kattoa liian kylmällä ilmalla.
Toisaalta laitan Korrekin Cockpit Cleaneria ikkunaan vähintää kuukauden välein ja se pysyy näin ns. notkeena ja kirkkaana.
Voi olla että tuo kylmä ilma vaikuttaa. Edellisessä NA:ssani oli tuo muovi jo hieman taittunut keskeltä niin siitä syystä en uskaltanut jättää tuota vetoketjua avaamatta.
Oma muovi rikkoontui heti kun kerran laskin avaamatta ikkunaa. On tosin vm 94 ja kovahko tuntuinen pitkästä säilytyksestä, ei niinkään käytöstä. Ilmeisesti kovettunut muutenkin. Onko muuten firmaa joka vaihtaisi pelkän muovin irrottamatta vinyyliosaa mihin se on liimattu ?
Otsikko: Vs: Takalasi
Kirjoitti: tom - 17.05.09 - klo:08:19
ihmettelen hieman että omasta NA 96:sta on poistettu vetoketjun vedin kokonaan, (ketju on kiinni nätistä ja ommeltu molemmista päistä kiinni). takaikkuna on vielä kohtuullisessa kunnossa, mietin kannattaisiko asentaa vedin että tilanne säilyykin hyvänä.
mistä voisi saada uuden vetimen - 5 eur kuulosti hyvältä ?
PS: Onnistuuko tuulisuojan laskeminen rättikaton kanssa, vaikuttaa aika tiukalta tehtävältä
Otsikko: Vs: Takalasi
Kirjoitti: Make - 17.05.09 - klo:10:46
En ole ihan varma miten tuo toimii tuon mx-5partsin lasi-ikkunan kanssa.
Sama vetoketju auki, niin kovalasi jää hihnojen varaan roikkumaan ja tään jälkeen katon voi laskee normaalisti.
Ööööö mulla on toi vastaava rätti kuin partsilla ja olenkin ihmetelly miks se lasi vaan tippuu alas kun vetoketjun avaa. Ilmeisesti noi nahan palat mitkä on tuolla ylhäällä katossa vaan välissä kuuluisi olla tossa ikkunaosassa kiinni???
Olisko jenkkilän asentajalla käyny bugi ja jääny liimaamatta ne jotenkin vai mikäköhän tossa on?
Parin viikon sisään tulee 1.6 -92 miata valkeana talliin ja kyselenkin tässä odotellessa seuraavaa:
Onko takaikkunaa mahdollista vaihtaa esim verhoilijalla? Tai saako sitä takaosaa erikseen hankittua uutta? Tällä hetkellä takalasi kovin sumea ja yhdestä kohdasta halki... Kyseessä siis muovinen lasi.
Kysymys _paffalle, muutkin saa vastata mistä löytyisi mahdollisimman halvalla uusi muovinen takalasi. Onko kokemuksia kellään? Oma auto on myynnissä ja tottakai kun sitä kävi koeajamassa yksi kaveri, katto alas.. ja muovi ikkuna halkes heti.. (nice) Kovin paljon ei ole kiinnostusta lähteä hommaamaan mitään kalliimpia systeemejä (esim. uusi katto) Kun auto myydään nytkin jo pilkahintaan vrt. mitä siihen on rahaa laitettu kiinni ja korjailtu.
Kysymys _paffalle, muutkin saa vastata mistä löytyisi mahdollisimman halvalla uusi muovinen takalasi. Onko kokemuksia kellään? Oma auto on myynnissä ja tottakai kun sitä kävi koeajamassa yksi kaveri, katto alas.. ja muovi ikkuna halkes heti.. (nice) Kovin paljon ei ole kiinnostusta lähteä hommaamaan mitään kalliimpia systeemejä (esim. uusi katto) Kun auto myydään nytkin jo pilkahintaan vrt. mitä siihen on rahaa laitettu kiinni ja korjailtu.
..Mutta kun se uudehko avoauto kuume vaan iski :D
Moro.
Soittelin asiasta pariin eri paikkaan, Kuopiossa venekuomuja valmistavalle VA-Varusteelle ja stadilaiselle verhoilijalle TiCaBo:lle. VA-Varuste sanoi että ei pysty vaihtaa ilman takaikkunan irrottamista ja samaa sanoi TiCaBo:ssakin. Eli rätti irti ja sit ihmettelee takaikkunan rikkoutumista. Käytännössä halvemmaksi ja helpommaksi tulee vaihtaa kokonaan uusi rätti. Kahteen sataan euroon saa uuden perusmuovin esim mx5hoods.co.uk:sta josta juuri kimppatilaus tehtiin. Niin ja TiCaBo sano että vaikka se rätti ehjänä lähtis irti ja ommeltaisi uusi takaikkunan muovi, menee katto aika varmasti rikki uudelleen kiristäessäpaikoilleen.
Osta uusi rätti ja sano auton ostajalla et vaiha ite :P
Oon lätränny siihen Meguarsin PlastX nimistä tavaraa. Tulee notkeemmaks ja kirkkaammaks, tosin oma muovi on kyllä sen verran heikossa hapessa että ei sille ihmeitä saa tehtyä millään aineella. Ekalla kerralla ku käytin lähti pois sellaset tummat samentumat sisäpuolelta ku ilmeisesti hinkannu sisäkattoon ajansaatossa.
Tännekkin kaivattaisiin vinkkejä tuon takaikkunan kirkastamiseksi. Tuolla cockpit cleanerilla pinta tulee kyllä varsin kiiltäväksi, mutta sameuteen/harmauteen se ei vaikuta juuri mitään. Nettiä selatessa löysin useammaltakin valmistajalta tuotteita jotka saattaisivat toimia, mutta en viitsisi sokkona lähteä kokeilemaan kun hintaa noillekin kertyy jos useampaa joutuu testaamaan. Lähinnä kuvittelisin että hiovat kiillotusaineet voisivat tepsiä tuohon, mutta käyttäjän kokemukset olisivat varsin tervetulleita.
ääääh, prkl. Tuossa ajelin katto auki ja vetäsin tosta uudesta dandycarsin katosta takaikkunan alas ensin ja laskin katon nätisti siihen päälle. Nyt kun ajon päätteeksi nostin katon ylös huomasin katon hanganneen jäljen takimmaisen kaaren kohdalta takaikkunaan. Toivottasti tuon saisi jotenkin "vahattua" pois mutta on hyvin häiritsevän näköinen. Virheistä oppii ja jatkossa aion jättää väliin jonkun huivin/kankaanpalasen ettei se hierrä sitä lisää... prkl. :(
Mä olen kiillottanut omaa takalasiani tuolla Renovon aineella: http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php/products_id/1280
Ihan hyvin toimiva ja riittoisa tuote.
No joo, tuota itsekin pidän toisena vaihtoehtona. Ykkösenä on tällä hetkellä tuo Meguiarsin PlastX. Pitänee nyt ensin koittaa löytää Meguiarsin tuotteita jostain tästä lähimaastosta. Muuten varmaan lähtee Renovolta tilaus tuosta yhdestä purkista. Jos olisi ollut viisas olisi tilannu tuon Renovon mömmön samalla ku tilasin katon ja kaks renovon purkkia hoito ja puhdistusainetta... tyhmästä päästä kärsii koko keho :D
Tuolta (http://www.mx5nutz.com/forum/index.php?showtopic=51397&pid=670048&st=0&#entry670048) löyty lafka joka vaihtaa pelkän takalasin muovin. UK:ssa joten postikuluja tulee, mut ainakin se on mahdollista.
Eiköhän sen muovin siihen kiinnitä melkein kuka tahansa suutari ja muovia löytyy monesta paikasta. Isompi homma on tietty saada se katon takaosa sinne suutarin pöydälle.
Oliskohan oikea lasi kuitenkin paras ratkaisu pidemmän päälle?
Eiköhän sen muovin siihen kiinnitä melkein kuka tahansa suutari ja muovia löytyy monesta paikasta. Isompi homma on tietty saada se katon takaosa sinne suutarin pöydälle.
Oliskohan oikea lasi kuitenkin paras ratkaisu pidemmän päälle?
No tuo on tietenkin totta. Eräässä verhoomoyrityksessä sanottiin että kyllä se vanha katto ehjänä irtoo, mutta kiristäessä takaisin paikalleen monesti antaa periksi. Jos uusi vinyylinen katto muovi-ikkunalla maksaa n. 180e plus muutamien tuntien työt päälle vrt. siihen että irrottaa katon kehikosta ja vie ompelijalle ja asentaa takaisin. Onko se oikeesti sen arvoista??
Mä kokeilin Sonax plastic scratch removeria yhteen akryyli-ikkunaan, jossa pientä pintanaarmua ja pari hiukan sumeaksi hankautunutta kohtaa. Hyvä tuli.
Tulipahan kokeiltua tuota Renovo Plastic Window Polishia (http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php/products_id/407) ja täytyy kyllä sanoa että tuo toimii kuten luvataan.
Eli lähtökohtana tuosta takalasista ei nähnyt oikeastaan yhtään mitään, lähinnä pimeällä pystyi sanomaan ajovaloista että onko takana ketään vai ei. Muovi on kyllä ehjä, mutta lähes läpinäkymättömän harmaa/valkoinen. Aiemmin kokeilin ikkunaan cockpit cleaneria, joka kyllä kiillotti muovin varsin kiiltäväksi, mutta ei poistanut sameutta / valkoisuutta ollenkaan.
Tänään sitten kokeilin viimeisenä keinona ennen katon vaihtamista tuota renovon mömmöä, ja kyllä kannatti! Ikkunasta tuli aiempaan verrattuna ehkä 90% kirkkaampi ja läpinäkyvämpi :) Pientä sumuisuutta jäi paikoitellen, ja kokeilen huomenna toistaa käsittelyn, mutta tuollaisenaankin takaikkuna ajaa täysin asiansa ja katon vaihto saa jäädä jonnekkin tulevaisuuteen :)
Otsikko: Vs: Takalasi
Kirjoitti: Make - 30.06.11 - klo:16:31
Voi terve, meni sitten aamusta takalasi paskaks...
Kellään oikeata tietoa saako tota samaa pvc muovia jostain irrallaan ostettua?
Kattelin mx5partsinkin tarjontaa niin se ikkuna on vinyylipalassa kiinni ja kun oma on mohairia niin eipä onnistu vaihto..
Tarjoon taas ehdotusta jotta veneilyliikkeistä tai venekatteita tekevistä puljuista vois ehkä löytyä. Eikös noissa veneiden katteissa ton tyylisiä ikkuna"laseja" käytetä.
Otsikko: Vs: Takalasi
Kirjoitti: Jari - 01.07.11 - klo:08:54
Voi terve, meni sitten aamusta takalasi paskaks...
Kellään oikeata tietoa saako tota samaa pvc muovia jostain irrallaan ostettua?
Kattelin mx5partsinkin tarjontaa niin se ikkuna on vinyylipalassa kiinni ja kun oma on mohairia niin eipä onnistu vaihto..
Etolassa on jotain paksumpaa kirkasta muovia, UV suojattua. Laitoin kotona yhteen ikkunaan ulkopuolelle reilut 10 vuotta sitten väliaikaisesti whistle ja vieläkin ehjä.
Otsikko: Vs: Takalasi
Kirjoitti: Tem - 01.07.11 - klo:09:34
Ei mitään kokemusta asiasta, mut tuollaseen törmäsin joku aika sitten: http://www.miata.net/garage/rear_window/index.html
Mikähän mahtais olla hyvää liimaa NB miatan takalasin liimaamiseen, lähteny repsottaa yhestä kohtaa ja pitäis saaha lasi takasin kiinni kunnolla. Tykkää irrota aina vaan enemmän, kun rättikaton laskee alas.. >:(
Kyllähän tommonen lasinen takaikkuna on yksi parhaista modeista mitä omaan kotterooni olen laittanut. Mulla robbinsin NB tyyppinen katto jossa ei ole vetskaria vaan lasi taittuu katon mukana alas.
Tosta tuli mieleen et saiskohan tohon NB:n lasin tilalle helposti jonkun pleksin palasen Whistle mun katto on muutenkin nii paskana et vois vähän keventää
Otsikko: Vs: Takalasi
Kirjoitti: ska - 21.02.15 - klo:21:23
Tänään kävi vähän hassusti, herra aukaisi kattoa jotta näkis peruuttaa, vaan kuulukin raksahdus ja takalasi olikin sen jälkeen halki. Eli onkos vaihtoehtona nyt siis uusia koko rättikatto, vai onko ideoita miten itse korjata ja mistä sais sitä läpinäkyvää muovia? Tai vaihtoehtoisesti oisko jollain myydä rättikattoa :D
Mulla on kyllä tiedossa paja joka noi "lasit" saa vaihdettua, mutta.... Katto pitää irrottaa uuden "lasin" ompelemista varten ja työ maksaa saman kuin uusi katto , joten ei kannata . Tehtiin yhteen CJ5 Jeeppiin ja siisti tuli , mutta se Mäxän kattokankaan irroitus ja uudelleen asennus on niin karmea työ että samalla vaihtaa jo uuden katon kokonaan
Takalasin saa vaihdatettua Hesassa 60-70 euron hintaan. Jos jollakin on tarve niin löytyy veneen pressuja puuhaava firma joka ton saa tehtyä. Se takapala missä ikkuna on , pitää vaan ottaa irti ja toimittaa pajalle
Otsikko: Vs: Takalasi
Kirjoitti: Make - 03.03.15 - klo:11:20
Otsikko: Vs: Takalasi
Kirjoitti: public - 03.03.15 - klo:14:57
Onko tuo muuten hankala irroittaa? Mulla on samat askareet tiedossa jossain vaiheessa.
Otsikko: Vs: Takalasi
Kirjoitti: Make - 03.03.15 - klo:15:32
Mulla meni viis minsaa kunhan katto on kehikoineen pöydällä. Irrotus varmaan puolituntia lisää.
Otsikko: Vs: Takalasi
Kirjoitti: Make - 05.03.15 - klo:23:29
Nonni ja mun katonpala matkalla korjuuseen. Ihan varmasti tulee parempi kuin vanha :)
Halpis takalasin muovi kesti peräti liki 5 vuotta että meni rikki. Osuutta varmasti asiaan ulkosäilytyksellä talvella sekä pesu vaikka millä mömmöillä kun autoa tuli pestyä.
Raporttia ja kuvia tulee kunhan kaide:n remppamies ehtii korjailla.
Vanha topic takas ylös, itellä on takalasi (muovi tällä hetkellä) pakkovaihdon edessä. Mieluiten hommaisin tilalle toki lasisen, onko mahdollista ja mistä kannattaa tilata?