Miata.fi

Yleinen => Alusta, jarrut, renkaat ja vanteet => Aiheen aloitti: Österbotten - 28.11.08 - klo:18:54

Otsikko: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Österbotten - 28.11.08 - klo:18:54
Nyt kun jouset vaihtuu alkuperäisiksi, haluaisin myös renkaat korkeammiksi ja pehmeämmiksi. Alla on nyt 215/40-16  7,5x16- vanteilla. Sopiiko näille muitarengaskokoja, esim. 205/50-16? rengassivu tulisi sillä 17mm korkeammaksi laskelmieni mukaan. Mitähän inssi sanoo tästä?
 Toinen vaihtoehto on hankkia toiset, 15-tuumaiset vanteet. Olen tyytyväinen näiden ulkonäköön, mutta jos jollakulla olisi samankaltaisia,mutta tuumaa pienemmät,voisin harkita vaihtokaupat.
 merkki on Keskin KT8,saksalaisia. Kts. kuvaa.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Timi - 28.11.08 - klo:19:47
Renkaan halkaisijaa tulisi muuttaa mahdollisimman vähän, eli sinun tapauksessa hankkisin 15"vanteet ja niille 195-205/50 kumit. 16" vanteilla profiilin pitäisi olla 40-45, jotta halkaisija pysyisi noin samana. Autoon saa vaihtaa tuuman isomman ja 30mm leveämmän kumin kuin otteeseen merkitty sillä ehdolla ettei kumi ota mihinkään kiinni renkaan ääriasennoissa.

Tämä on loistava työkalu kun pohtii sopivia rengaskokoja. http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

-edit- 100 viestiä!  ;D
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: E38 - 28.11.08 - klo:21:48
Mulla on alla 205/45/16 kokoset Uniroyalin RainSport 1 renkaat (korkeempaa profiilia ei voi laittaa alle 16 tuumasena 205 leveydellä).

Pelkäsin osto vaiheessa juuri, että näillä tulee liian kivireki mutta toisin kävi. Kyyti muuttui jopa pehmeämmäksi mitä vanhoilla (kovettuneilla halpis) 14" renkailla oli. Renkaiden pehmeydessä on paljon eroja ja tolla vaihdolla sarjasta 40 -> 45 saa varmasti myös hommaa pehmeemmäksi. Renkaissa ei kannata säästellä ja 15" tuntuu jo nykypäivänä minusta liian pieneltä NA koppaan. Makuasioita tietysti!  ;D

Tämä verran 45 sarjassa on profiilia:

(http://i72.photobucket.com/albums/i188/P8888/Sivu_600.jpg)

Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Österbotten - 30.11.08 - klo:00:21
                   Hei
  Mikä siis estää laittamasta isompaa?
 On toki niin että eri rengasmerkkien ja -mallien välillä voi olla suurempia eroja kuin 40 ja 50- profiilsten           välillä, mukavuudessa siis. Pitäisi vaan löytää  ne sopivat...
 Muuten, miten kuvia saa tänne laitettua niin että ne heti näkyy, niinkuin E38:n ?
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Marko - 30.11.08 - klo:20:53
                   Hei
  Mikä siis estää laittamasta isompaa?
 On toki niin että eri rengasmerkkien ja -mallien välillä voi olla suurempia eroja kuin 40 ja 50- profiilsten           välillä, mukavuudessa siis. Pitäisi vaan löytää  ne sopivat...
 Muuten, miten kuvia saa tänne laitettua niin että ne heti näkyy, niinkuin E38:n ?

Ei mikään varsinaisesti estä laittamasta isoja vanteita ja leveitä renkaita. Syy miksi kuitenkin kannattaa valita kevyet vanteet ja renkaat on ajettavuus, kuten muissa topiceissa on paljonkin puhuttu. Eli jousittamattoman massan kasvattaminen huonontaa auton käytöstä. Jos oma auto olisi vakiotehoinen, niin pitäisin siinä vakiovanteet ja -renkaat, koska käsiteltävyys niillä on todella hyvä.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: moregore - 01.12.08 - klo:08:51
ei se nyt ajettavuuteen niin paljon vaikuta. Omasta mielestäni esim. E38:n auto näyttää lähinnä traktorilta noitten vanteitten ansiosta. Miatan kori nousee vaan hirveän korkeelle noitten isojen vanteitten takia. Madallus auttaa asiaa, mutta ei tarpeeksi :)
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: E38 - 01.12.08 - klo:10:15
Kuvat saa tänne kun lisää ne johonkin kuvapankkiin, esim Photobucket.com:iin ja linkittää sieltä.

Käyttöauto. Liiallisella madalluksella saa vain hermot kireelle Helsingin täysin raiskatuilla kaduilla ja tuntuu pahalle kun iskunvaimennu pohjaa. Ajamisesta menee nautinto kun saa metsästää jokaista monttua pala kurkussa. Sitä tuli nuoruudessa harrastettua ihan tarpeeksi. Myös liian pieni profiili renkaassa saa ajamiseen saman efektin. Liian pienet vanteet taas ovat 80-lukua ja pidän kun vanteet tulevat sivuttain tarpeeksi ulos korista = ET kohdalleen.

Traktori? No ainakin hevosvoimiensa puolesta ja sopii hyvin naisen käyttöön.  ;)
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: moregore - 01.12.08 - klo:11:51
kuten sanoit, renkaan profiili on myös tärkeä juttu miatassa, en pidä itsekkään matalaprofiilisista renkaista. Miata on 20 vuotta vanha japanilainen riisikippo, joka on säilyttänyt "ajattoman" hengen ja monet luulevat tätä vanhaa "land of rusting sun" autoa jopa ihan uudeksi. miata on kuitenkin britti roadster kopio, johon sopii nuo pienet vanteet :) Toinen vaihtoehto on joku tälläinen "pikkumuskeli", jolloin esimerkiksi tykkivanteet olisivat sopivat. Samaa mieltä olen ET:stä, että vanteen pitää tulla kunnolla ulos <3

yhtä kaikki, mielipiteitähän on saman verran kuin on ihmisiä.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Jarppi - 01.12.08 - klo:11:56
Miatan kori nousee vaan hirveän korkeelle noitten isojen vanteitten takia. Madallus auttaa asiaa, mutta ei tarpeeksi :)

Mulla on saman kokoiset renkaat ja vanteet sekä madallus.

(http://jarppi.kuvat.fi/kuvat/Autot/Miata/IMG_0925.JPG/_small.jpg)
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Österbotten - 01.12.08 - klo:12:04
 Avoautolla on kiva ajella kesäisiä pieniä sorateitä, ja silloin tarvitaan hieman maavara. Myös pikiteillä on sattunut pohjakosketuksia madalletulla alustalla, ja haluan välillä mennä vähän lujempaa ilman sitä vaaraa.
 Kysymys on vain, onko laillista laittaa em. 205/50-16 renkaat miataan? Vanteet ovat niin hyvännäköisiä sinänsä etten viitsisi ostaa uudet. Bonuksena mittarivirhe pienenisi.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Österbotten - 01.12.08 - klo:12:06
Jarppi: Minkäkokoiset ovat sun renkaat?
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: moregore - 01.12.08 - klo:12:30
Miatan kori nousee vaan hirveän korkeelle noitten isojen vanteitten takia. Madallus auttaa asiaa, mutta ei tarpeeksi :)

Mulla on saman kokoiset renkaat ja vanteet sekä madallus.

(http://jarppi.kuvat.fi/kuvat/Autot/Miata/IMG_0925.JPG/_small.jpg)

Toi nyt on vähän vähempi traktori :) Maavaraa pitää toki olla sopivasti, mutta yhtälö pieni ja matala kori + isot vanteet = tyylikäs kokonaisuus ei istu tässä tapauksessa mun ajatusmaailmaan hienosta ja tasapainoisesta kokonaisuudesta.

edit: en siis kiellä, etteikö tuo olis hieno ja onkin varsinkin madalluksen kanssa, mutta omaani en tietty iskis tollasia :)

Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: moregore - 01.12.08 - klo:12:38
omat suosikkini 15" ja 7" leveinä

http://www.spacecitypanteras.com/Classified/Lockin_American-Racing-Wheels.jpg (http://www.spacecitypanteras.com/Classified/Lockin_American-Racing-Wheels.jpg)

http://www.xxrwheels.com/sportmax_513.shtml (http://www.xxrwheels.com/sportmax_513.shtml)

mutta tuollaiset tilasin rahan puutteesta:

http://www.ultralitewheels.com/D1%20Drift.htm (http://www.ultralitewheels.com/D1%20Drift.htm)
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Jarppi - 01.12.08 - klo:13:40
Jarppi: Minkäkokoiset ovat sun renkaat?

205/45-16 ja sit lisäksi Eibachin 30-35 mm madallusjouset.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Jarppi - 01.12.08 - klo:13:49
Itse olen viime aikoina tykästynyt pieniin vanteisiin ja sen lisäksi madallukseen. Maavara on tosin sen jälkeen mitä on, mutta mennään mökille toisilla kulkimilla.

(http://img.photobucket.com/albums/v341/joshpettry/Car/Asia/Mazda/MazMiata3.jpg)
Tuo näyttää mun silmään aika hyvältä.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: moregore - 01.12.08 - klo:14:15
juurikin näin! kiitos ja aamen  ;D
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Marko - 01.12.08 - klo:14:22
Kysymys on vain, onko laillista laittaa em. 205/50-16 renkaat miataan? Vanteet ovat niin hyvännäköisiä sinänsä etten viitsisi ostaa uudet. Bonuksena mittarivirhe pienenisi.

Eipä tuolle laillista estettä pitäisi olla. Täällä on oikeaa tietoa asiasta:
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvon+rakenne++ja+varusteet/Henkilö-+ja+pakettiautojen+rakennemuutokset/Rengas+ja+vanne+muutokset.htm

Linkki ei näytä toimivan oikein eli kannattaa kopioida se osoiteriville

Eli NA-Miataan voi laittaa 215-levyiset renkaat ja 15-tuumaiset vanteet ilman muutoskatsastusta. 16-tuumaiset vanteet tai suuremmat pitää muutoskatsastaa. Samaten 225 tai leveämmät renkaat pitää muutoskatsastaa.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Timi - 01.12.08 - klo:15:21
(http://i36.tinypic.com/2rwublt.jpg)

195/45R16  kumeilla oleva traktori.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Opus5 - 01.12.08 - klo:16:18
Gallerian NB kohdasta löytyy sivukuva 215/40*16 madalletusta versiosta. Ulkonäkö ja ajettavuus on kohallaan, ainakin omasta mielestä. Mutta jos ei ole tarkkana niin aina sillon tällön kipinöitä sinkoilee alla. Riippuu ihan siitä mitä asioita arvostaa ja missä ajelee niin sen mukaan kannattaa valita yhdistelmä.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: E38 - 01.12.08 - klo:18:05
Pienet vanteet ja tontissa = nahkahousu-thööninkia. Sopii Mk3 Golffiin, jos siihenkään.

Pikkasen historiaa: Olen yhden madalletun auton (maavara 10cm = 2cm yli vaaditun) saanut osumaan Senaatintorilla, pystyssä törröttävään ratikkakiskoon. Lopputulos = auto pysähty kuin seinään (vauhtia max 20km/h) kun etukelkka pamahti suoraan rautakiskoon. Ääni oli järkyttävä ja auto oli 2 viikkoa pajalla... Tappelin lopulta 4kk kaupungin ja katutöitä tehneen firman kanssa siitä, kuka maksaa laskun. Kiskojen väliin oli kaivettu monttu jonka piti mahdollistaa katulaillisen auton siitä ylittämisen. Paikalla ei myöskään ollut mitään katutöihin liittyvää opastetta. Kun sain auton takasin niin se oli korjattu vielä kaiken lisäksi päin persettä. Tarinan opetus: kiitos ei enään tontissa oleville arkiautoille. ::)
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Marko - 01.12.08 - klo:23:24
Tätä kannattaa käyttää, kun suunnittelee rengaskoon vaihtoa:
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Österbotten - 02.12.08 - klo:00:23
 Marko: Renkaan korkeudesta ei siis sanota mitään? Tarkoittanee että saa laittaa korkeampaa,kunhan se vaan sopii pyöräaukkoon?
Autoni on katsastettu 215/40-16 renkaille ja -40mm jousille, pitääkö nyt taas muutoskatsastaa vakiojousille ja kapeammille renkaille?
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Timi - 02.12.08 - klo:10:08
Marko: Renkaan korkeudesta ei siis sanota mitään? Tarkoittanee että saa laittaa korkeampaa,kunhan se vaan sopii pyöräaukkoon?
Autoni on katsastettu 215/40-16 renkaille ja -40mm jousille, pitääkö nyt taas muutoskatsastaa vakiojousille ja kapeammille renkaille?

Vastaan Markon puolesta: Renkaan korkeudesta ei sanota mitään. Eli voit laittaa vaikka sen 205/50R16 kunhan se mahtuu pyörimään ottamatta mihinkään kiinni missään asennossa. Jos auto on tosiaan muutoskatsastettu 215/40R16 kumeille, voi katsastaja vaatia uuden muutoksen jos koko muuttuu tohon 205/50R16. Mun mielestä muutoskatsastetussa rengaskoossa ei ole mitään liukumavaraa (vrt. vakio +1"+30mm). Kysy konttorilta...  ::)
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Österbotten - 02.12.08 - klo:22:47
 Kiitos vinkistä, pitää selvittää tuota ennen kuin lähden renkaita ostamaan!
Entäs jousitus, vaatiiko sekin muutoskatsastuksen,kun olen vaihtanut -40mm jousista takaisin alkuperäisille?
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Atte.V - 03.12.08 - klo:07:47
Kiitos vinkistä, pitää selvittää tuota ennen kuin lähden renkaita ostamaan!
Entäs jousitus, vaatiiko sekin muutoskatsastuksen,kun olen vaihtanut -40mm jousista takaisin alkuperäisille?
Ei vaadi. Ja tosiaan muutoskatsastetusta rengas koosta ei ole enää noita liukumia vaan ne pitää olla just ne mitä otteeseen on merkitty. Isomman profiilin joudut muutoskatsastamaan.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Österbotten - 03.12.08 - klo:23:57
 Rekisteriotteesta lukee näin:

Tyyppihyväksytyt renkaat: 175/65-14
katsastuksessa merkityt renkaat: 215/40-16

ja sitten vielä kohdassa "Erikoisehdot ja huomautukset" :
 Vaihtoehoiset renkaat: 185/60-14

Kysyn ehdottomasti konttorilta ennen kuin ostan, mutta tietäisikö kukaan sanoa etukäteen, mitä tämä tarkoittaa, millaisia renkaita saisin laittaa ilman muutoskatsastusta?
Onko tässä tulkinnanvaraa, vai onko tämä selvä kaikille katsastajille ja poliiseille?
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Marko - 04.12.08 - klo:11:43
Rekisteriotteesta lukee näin:

Tyyppihyväksytyt renkaat: 175/65-14
katsastuksessa merkityt renkaat: 215/40-16

ja sitten vielä kohdassa "Erikoisehdot ja huomautukset" :
 Vaihtoehoiset renkaat: 185/60-14

Kysyn ehdottomasti konttorilta ennen kuin ostan, mutta tietäisikö kukaan sanoa etukäteen, mitä tämä tarkoittaa, millaisia renkaita saisin laittaa ilman muutoskatsastusta?
Onko tässä tulkinnanvaraa, vai onko tämä selvä kaikille katsastajille ja poliiseille?

Mun mielestä toi menee, kuten AKE:n linkissä oli eli saat laittaa 13-15-tuumaiset vanteet ja niille 145-215 levyiset renkaat. Toinen vaihtoehto on laittaa 215/40-16 ilman mitään poikkeamia. Loput muutokset pitää muutoskatsastaa. Mutta eipä tuo muutoskatsastus niin paha juttu ole. Jos rengas mahtuu pyörimään eikä tule korin ulkopuolelle, niin kyllähän se hyväksytään ja muutoskatsastus on kuitenkin aika halpa verrattuna renkaiden hankintaan. Itse maksoin muistaakseni 70 euroa muutoskatsastuksesta turbolle.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Österbotten - 04.12.08 - klo:19:09
 No ei ole merkittävä summa toi 70e, mutta kun ostan esim. 215/45-16 ja katsastan niille, eikä ne sitten miellytäkään, olen sitten kiinni niissä, ja joudun taas muutoskatsastamaan. Toisaalta, jos myyn 16-tuumaiset pois ja ostan toiset 15-tuumaiset,  silloin ei katsastusta tarvita, ja ne 70e:t riittänee välirahaksi. Niillä olisi sitten jatkossa paljon enemmän vaihtoehtoja.
 On vain se mutta että vaimo on tykästynyt leveisiin renkaisiin ja vanteisiin eikä haluaisi vaihtaa....
 
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Samsa - 04.12.08 - klo:20:10
Tai sit tekee vain niin että unohtaa kaikki muutoskatsastukset :) Itse ainakin kävin katsastelee entistä NA:tani 16" (215/40) vanteilla vaikka rekisteriotteessa luki 14". Koskaan ei kukaan sanonut mitään. Meni tarpeeks rahaa jo noihin vanteisiin, niin en varmasti rupee maksamaan niistä mitään enään katsastuskonttorille.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Marok - 04.12.08 - klo:20:48
Tai sit tekee vain niin että unohtaa kaikki muutoskatsastukset :) Itse ainakin kävin katsastelee entistä NA:tani 16" (215/40) vanteilla vaikka rekisteriotteessa luki 14". Koskaan ei kukaan sanonut mitään. Meni tarpeeks rahaa jo noihin vanteisiin, niin en varmasti rupee maksamaan niistä mitään enään katsastuskonttorille.
Justiinsa niin. En minäkään mihinkään rikoksiiin tai rikkomuksiin yllytä, mutta kyllä ne asiantuntijat ja viranomaiset sitten kyselevät, kun aiheelliseksi katsovat. Jos ei ole aihetta, ei ole kyselyjä. Tai jotain...
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Samsa - 04.12.08 - klo:21:56
Aivan. Ymmärrän hyvin miksi nämä säännöt on laadittu. Ilman näitä muutoskatsastus-sääntöjä jokaisella teinillä olis mk2 golffissa ne 20" vanteet jotka ei mahdu pyörimään tai tekevät ajamisesta vaarallista. Mutta 14"-16" välillä erot on niin pieniä ettei niitä poliisit/katsastusmiehet edes katsomalla huomaa niin....
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Timi - 05.12.08 - klo:07:49
Jossain uudemmissa NB malleissa on vakiorenkaana 205/45R16 kumit. Meinasin itse kokeilla niitä seuraavaksi. Ja ilman muutoskatsastusta. (10mm ero  nykyisiin leveydessä)
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Samsa - 05.12.08 - klo:17:04
205/45 oli itselläkin ostoslistalla kunnes huomasin että 215/45 oli monta kymppiä halvempi per rengas (rengas-onlinessä)
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Kassu - 05.12.08 - klo:17:27
Joo, ainakin täällä vakiokoko NB mallissa 205/45-16". Tais siinä rekisteriotteessa olla maininta jostain pienemmästäkin renkaasta. Kesärengastus on tällä hetkellä kokoa 215/40-17", kulutuspintaa on vielä enskesäksi ja sitten pitää miettiä josko jatkaa samalla rengasmallilla/koolla vai kokeileeko taas jotain uutta ja erilaista.. Eikä tuota rengaskokoa ole muutoskatsastettu, jotkut sanoo että jos on mainittuna kaks rengaskokoa rekisteriotteesssa niin niissä tulis pitäytyä  mutta eipä ole tullut kysyttyä konttorilta. Ne on siis olleet jo alunperin ne 2 eri rengaskokoa siinä rekisteriotteessa.
Otsikko: Vs: Rengas- ja vannekokoja
Kirjoitti: _paffa - 18.11.09 - klo:21:24
Noniin.

Miata sai viimein uudet tossut alle. Kaverin lähes puhkiruostuneesta micrasta tuli "lahjoituksena" alle laitettua jotkut 16" aluvanteet. Renkaat on kokoa 195/45 R16 ja vanteet 7½" leveät ET:llä 35. Toki vanteet kaipaisi vähän väriä pintaan, suunnitelmissa olikin kiillottaa huulet ja maalata keskusta mustalla tai valkealla. Hyvin tuntu pyörivän ja ei ollut mitään ongelmia vakioalustalla kumpaankaan suuntaan.

Valitan huonoa kuvaa ja likaista autoa... :P
(http://kotisivu.dnainternet.net/ppuusti8/pics/miata_muokattu.jpg)


- Pasi
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: hck - 28.06.12 - klo:18:50
Mikä on max et luku millä esim 16 kasi leveenä menee alle muokkauksitta. Jostain lippi vanteet saatava tässä, mut et luvut olis kiva tietää mitkä menee. esim 15 ja 2o et:l saa suht hyvin vanteita. renkaat vois olla vaikka 195 tai 215  ja jotain 40-50 profiilia?? :scratch
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: hrnt - 28.06.12 - klo:20:16
Oliko nämä tulossa NA vai NB (vai peräti NC) alle? Ja onko autoa madallettu ja minkälaisia cambereita olet valmis käyttämään? NA:n alle väittäisin että et 30/35 tienoilla 195 leveellä kumilla, jonkinmoisella madalluksella ja inhimillisillä cambereilla. NB:ssä on hieman enemmän tilaa, eli ehkä jopa et 25 voisi mennä. Loppuviimeks toi on kyllä madalluksesta, pyöränkulmista ja kumista kiinni, joten voi raapia isommillakin et:illä, ja pienemmätkin voi saada mahtumaan alle.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: maneesi - 28.06.12 - klo:20:46
omassa na meni 16/7,5 195/40 renkaalla ja 25etllä sekä vielä 5mm lätyllä
Sekä alusta oli säädettynä vielä alimpaan, eikä raapinut mistään mitenkään...
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: hck - 28.06.12 - klo:20:55
Tohon mun vasta hankittuun nb/10ab malliin kyselin. Siin on täl hetkel alla se vakio bilstein alusta eli maansiirto koneen korkuinen on. Aijon kyl coilit hommata täs ym kivaa, kuhan taala tilanne sallii pikkuhiljaa. Xxr vanne malleja kattonu ja siistejä oldi tyylisiä vanteita olis pari mallia ja hintakin siedettävä, mut mitenhän raskaita sit lienevät ym? :scratch

http://www.xxrwheels.com/gallery/index.php?level=picture&id=320

Esim noi.. wub
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: TimoL - 01.07.12 - klo:16:16
Kuinkas muuten semmonen toimii, että laittais taakse leveämmät kuin eteen? Esim. eteen 7" ja taakse 8" ja renkaat vastaavasti vaikka 205 ja 225 taakse? Meneekö ajo-ominaisuudet omituisuuksiksi vai kuinka? Kokemuksia kellään?
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: madu - 01.07.12 - klo:16:44
Ei näissä MX-5:sissa kyllä moista tunnuta koskaan harrastavan, joten ilmeisesti ei ole todettu millääntapaa hyödylliseksi tässä automallissa. Kai se on kun mäxä on melko tasapainonen auto valmiiks ja verrattaen vähän tehoa niin ei oo tarvetta/hyötyä tuosta, mutta jos ulkonäkösyistä laittaa niin vaikea kuvitella että ihan hirveesti olisi haittaakaan.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: TimoL - 01.07.12 - klo:17:19
Se on totta, ettei tota tehoa vielä niin mahottomasti omassakaan ole, mutta entäs autot joissa >200 whp?

8" vanne plus 225 rengashan pitää paremmin kuin kaposempi kumi, mutta onko tehokkaammassa autossa samanmoista tarvetta lisäpidolle myös edessä? Jarrutuksia ajatellen toki onkin. (Menipäs yksinpuheluksi...)

Toinen syy jota mietin, on renkaiden mahtuminen. Eli kummassa päässä tulee ensin ahdasta, takana vai edessä? Vois ajatella että edessä, kun pyörien pitää mahtua kääntymäänkin, vai olenko väärässä?
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: hrnt - 01.07.12 - klo:21:43
Ainakin tehottomissa vapareissa sitä pitoa tarvitsisi ennemminkin eteen lisää, ja en oikeastaan keksi syytä miksi ahdetussa tilanne muuttuisi miksikään? Ihan yhtälailla se tehokkaampikin auto lähtee puskemaan kuin tehoton kun eturenkailta loppuu pito ennen takarenkaita. Voihan perän pitoa yrittää rikkoa vaikka millä keinoilla jotta auton saa kääntymään, mutta helpommalla varmasti pääsee kun pitää yhtä leveät renkaat molemmilla akseleilla. Tämä siis koskee mutka-ajoa. Tietysti jos tykkää kiihdytellä ja ajaa kovaa vain suoraan, niin ei niistä leveämmistä eturenkaista sitten ole iloa.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Samsa - 03.07.12 - klo:11:38
Se on totta, ettei tota tehoa vielä niin mahottomasti omassakaan ole, mutta entäs autot joissa >200 whp?

225/45 kumit 15x9 vanteilla edessä ja takana on aika yleinen valinta. Tällä norjalaisella "hf-mx5t" -kaverilla on tuo setti Toyo R888:lla ja valitteli et silläkin kolmosella kiihdyttäes perä tulee sivussa. Sillä on 396hp takarenkailta etten mä kyllä ihmettelekkään. Ehkä oikeilla slikseillä olis pitoa...ei tiedä...
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Henu - 05.01.15 - klo:17:20
Pitäisi kesäksi löytää uudet vanteet facelift nb sporttiin vakio alustalla, mutta nää koot ja sopivuudet on vähän pimennossa mulle.

Tämän kokoiset vanteet olisi nyt kiikarissa: 15x7,5 ET30 4x100.

Soveltuuko noi vanteet kooltaan autoon ja mikä rengaskoko olisi passeli? Radalla ei tuu käytyä, vaan lähinnä on päivittäistä ajoa karkealla maantiellä.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Sami - 05.01.15 - klo:17:30
itselläni on NBFL sportissa madalletulla alustalla 15x8" ET30. mahtuu hyvin ja ei ota kaariin missään tilanteissa. oma rengastus on kokoa 195/50/15. toimii oikein mainiosti. vakiorengas oli muistaakseni 205 leveä. 15" vanne voi madaltamattomassa näyttää hieman ujolta. riippuu tietysti paljon myös vannemallista. ilmeisesti oli joku tietty malli mielessä?

vanteiden kanssa kannattaa olla tarkkana. vakiokoko sportissa on 16". on paljon 15" vanteita jotka toimivat sportin jarrujen kanssa, mutta olen myös sovittanut 15" vanteita jotka eivät ilman spacereita sopineet vaan ottivat jarrusatulaan kiinni.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: hrnt - 05.01.15 - klo:17:41
Vanteet sopii specsien puolesta hyvin alle mutta jarrujen mahtuminen on kysymysmerkki sportissa, varmistuu kokeilemalla. Noille sopis hyvin esim. 195/50 ja 205/50 kumit (ja paljon muitakin kokoja, mutta noi nyt on ne yleisimmät, hyvin saatavilla olevat ja edullisimmat koot)
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Henu - 05.01.15 - klo:18:00
itselläni on NBFL sportissa madalletulla alustalla 15x8" ET30. mahtuu hyvin ja ei ota kaariin missään tilanteissa. oma rengastus on kokoa 195/50/15. toimii oikein mainiosti. vakiorengas oli muistaakseni 205 leveä. 15" vanne voi madaltamattomassa näyttää hieman ujolta. riippuu tietysti paljon myös vannemallista. ilmeisesti oli joku tietty malli mielessä?

vanteiden kanssa kannattaa olla tarkkana. vakiokoko sportissa on 16". on paljon 15" vanteita jotka toimivat sportin jarrujen kanssa, mutta olen myös sovittanut 15" vanteita jotka eivät ilman spacereita sopineet vaan ottivat jarrusatulaan kiinni.
Vanteet sopii specsien puolesta hyvin alle mutta jarrujen mahtuminen on kysymysmerkki sportissa, varmistuu kokeilemalla. Noille sopis hyvin esim. 195/50 ja 205/50 kumit (ja paljon muitakin kokoja, mutta noi nyt on ne yleisimmät, hyvin saatavilla olevat ja edullisimmat koot)

http://www.jh-sound.fi/japan-racing-tf2-15x7-5-et30-4x100-114-kulta
Näitä mä olin katsellut. Kysyin, niin myyjälle sopii että yhtä vannetta sovittaisi paikoilleen ennen kaupantekoa.
Vielä on vähän auki, että ottaako noi vai jotkut laadukkaammat kun ei noista halpiksista tiedä täristääkö ne heti uutena.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: [Ode] - 06.01.15 - klo:02:04
195 leveet kumit 8" vanteella on jo sen verran venytetyt, että ihan joka paikka ei varmaan edes suostu asentamaan niitä. Jos radalle ei aio mennä, niin 195/50 koon kumi on varmaan paras vaihtoehto, jollon 15x8" on tarpeettoman leveä.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Lauri - 06.01.15 - klo:10:18
Vanteet sopii specsien puolesta hyvin alle mutta jarrujen mahtuminen on kysymysmerkki sportissa, varmistuu kokeilemalla. Noille sopis hyvin esim. 195/50 ja 205/50 kumit (ja paljon muitakin kokoja, mutta noi nyt on ne yleisimmät, hyvin saatavilla olevat ja edullisimmat koot)

esim. Enkein RPF01 15x7" ET35 ei sopinut sportin jarrujen kanssa, arvata saattaa mistä tiedän  whistle ,taasen Motec Racingin 15x6,5" ET38 sopisivat.
8" vanteelle ehdottomasti ennemmin 205/50 renkaat jolloin mittarinäyttökin pitää edes hiukan kutinsa.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Morden - 06.01.15 - klo:10:42
Renkaiden istuvuudesta sen verran, että 6.5" vanteelle on 195 ja 205 leveys just nappi, 7" vanteelle 205 ja 215, 7.5" vanteelle 215 ja 225, 8" vanteelle 225 ja 235. Nämä siis, jos ei halua typerää venytystä renkaille.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Vuti - 06.01.15 - klo:13:11
Renkaiden istuvuudesta sen verran, että 6.5" vanteelle on 195 ja 205 leveys just nappi, 7" vanteelle 205 ja 215, 7.5" vanteelle 215 ja 225, 8" vanteelle 225 ja 235. Nämä siis, jos ei halua typerää venytystä renkaille.

Joku hieno mies on sanonut joskus seuraavaa:

Lainaus
15x9s with 225s are faster than 15x8s with 225s, end of story

Pieni veny = nopeampi
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Una - 06.01.15 - klo:13:41
Katuajoon tässä oltiin kumia kai hakemassakin.. mutta ei esim 195 levee kumi 7" vanteella vielä kyllä mikään typerä venytys oo.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: hrnt - 06.01.15 - klo:13:52
Riippuuhan toi myös kumista paljon, mutta IMO 195/50 ei oo kyllä mikään veny 7" vanteella... tässä kuva kyseisestä kombosta: (https://lh4.googleusercontent.com/-KgJNZabOMCI/VAOSlT_D30I/AAAAAAAABeE/HQQWpu2iSzM/w480/20140829_201434.jpg)
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Morden - 06.01.15 - klo:17:05
Riippuuhan toi myös kumista paljon

Nimenomaan, ja itellä esimerkiks 205/50 oli just tuon näkönen 7" leveellä vanteella. Ja ei tuo leveysmerkintä pidä läheskään kaikilla kumeilla paikkaansa, esim 215 leveysmerkinnällä oleva linglong oli sovitushetkellä 245-leveän nokialaisen levyinen.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Tem - 06.01.15 - klo:17:26
Kannattaa melkeen katella valmistajan suosituksia. Ainakin vähänkään sporttisempiin kumeihin löytyy vannesuositukset, mitkä ei tosiaan oo saman koon renkaille samat. Ei edes saman valmistajan sisällä. :)
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Sami - 06.01.15 - klo:18:14
Katuajoon tässä oltiin kumia kai hakemassakin.. mutta ei esim 195 levee kumi 7" vanteella vielä kyllä mikään typerä venytys oo.

ei nuo minun 195 leveet kumit 8" vanteellakaan vielä näytä erityisen härskeiltä. tai jos laittaa 205 niin ei ainakaan tule turhanpäiväistä huutelua kateellisilta.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Henu - 15.01.15 - klo:13:04
Eivät käyneet japanracingin tf2 sportjarrujen kanssa. Eli siirryn suosiolla 16" vanteisiin.

Mites sitte istuisi 16x8 et 25 vanteilla 205/45/16 renkaat? Orkkis sporttialusta. Eikä vissiin tuu liian ulos tolla et:llä?
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Morden - 15.01.15 - klo:17:20
Eivät käyneet japanracingin tf2 sportjarrujen kanssa. Eli siirryn suosiolla 16" vanteisiin.

Mites sitte istuisi 16x8 et 25 vanteilla 205/45/16 renkaat? Orkkis sporttialusta. Eikä vissiin tuu liian ulos tolla et:llä?

225 ois sopivin leveys, on aika tasan vanteen levyinen.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: hrnt - 15.01.15 - klo:20:53
Ite laittasin noi 205/45/16, näyttää varmasti varsin passelille, mahtuu pyörimään hyvin, ja on hyvin tarjolla. 225/40/16 kumeja ei paljoo löydy, ja 225/45/16 menee jo korkeeks ja korostaa vaan ennestään vakioalustan traktorimaisuutta. Ja IMO 225 levee ei tarjoo mitään lisäarvoa 205 sijasta, se vaan maksaa enemmän, painaa enemmän ja tarjoo todennäkösesti hitusen huonommat ominaisuudet kadulle jokaisella merkitsevällä osa-alueella (huonommat vesiliirto-ominaisuudet, enemmän meteliä, uraherkempi)
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Morden - 15.01.15 - klo:20:56
Eli hyvin pärjäis 7" leveällä vanteellakin, jos ei oo tarkotus laittaa ku 205 leveä kumi. Ois vähemmän jousittamatonta massaakin.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: hrnt - 15.01.15 - klo:21:05
Kyl, jos ei ulkonäöllä olis väliä, niin jotkut kevyet et45 6" sirkkelit alle 195 leveellä kumilla olis kadulle hemmetin kivat. Eli ajettavuuden kannalta ne nbfl 16" vanteet on hemmetin hyvät (ne muuten on, ajelin kesän/syksyn nbfl 16" vanteilla joissa päällä vakiokokoset (eli 205/40/16) kumit, ja ne oli varsin hyvät kaikilta ominaisuuksiltaan (jos ulkonäköä ei lasketa)). Se nyt vaan on harmillisesti niin että ainakin omaan silmään leveemmät, pienemmän et:n vanteet näyttää paremmalle.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Henu - 15.01.15 - klo:23:27
Eihän toi 205/45 nyt niin kauheasti näyttäis venyvän 16x8 vanteelle. Mut suostuuko sit rengasliikkeessä laittamaan niitä?

Nää 8" on kapeimmat mitä 16" löytyy tältä vannemallilta. Ei oo huolta että ottais kaariin kiinni tolla rengaskoolla? (Et25)
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: hrnt - 16.01.15 - klo:01:42
Sanoisin että ei oo mitään ongelmaa, varsinkaan vakiokorkeudella. Ja vaikka madaltaisitki autoa, niin pitäis mahtua sillonki, vaikka alkaa kyl olemaan jo lähellä. Ja jos nyt sattuis olemaan tosi leveet 205 kumit, niin pikkasen lisää camberia korjais ton (jos siis kaariin ei suostu koskemaan).
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Nicotine - 16.01.15 - klo:07:31
Nää 8" on kapeimmat mitä 16" löytyy tältä vannemallilta. Ei oo huolta että ottais kaariin kiinni tolla rengaskoolla? (Et25)

Mulla oli 7,5x16" et20 vanteet NB:ssä edessä aiemmin. Noi 8" et 25 tulee 1mm ulommas mitä mun, joten ei huolta sopivuudesta. Itsellä oli kumeina 215/40 ja niillä raapi ainoastaan radalla kovissa jarrutuksissa pikkasen edessä sisälokareita, ei aiheuttanut mitään ongelmia. Pelkästään pienet raapasujäljet jäi muoveihin. 205 renkaalla ei pitäis tuotakaan vähää ongelmaa olla.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: pvaulo - 16.01.15 - klo:09:46
Ite laittasin noi 205/45/16, näyttää varmasti varsin passelille, mahtuu pyörimään hyvin, ja on hyvin tarjolla. 225/40/16 kumeja ei paljoo löydy, ja 225/45/16 menee jo korkeeks ja korostaa vaan ennestään vakioalustan traktorimaisuutta. Ja IMO 225 levee ei tarjoo mitään lisäarvoa 205 sijasta, se vaan maksaa enemmän, painaa enemmän ja tarjoo todennäkösesti hitusen huonommat ominaisuudet kadulle jokaisella merkitsevällä osa-alueella (huonommat vesiliirto-ominaisuudet, enemmän meteliä, uraherkempi)

Oliko sulla muuten vetelyä niillä 225/45 8" vanteella? Mulla ei ole ikinä mennyt niin suoraan, kun toi sama 9" vanteella.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: hrnt - 16.01.15 - klo:11:10
Ei oo vedelly, mut rivalit onki tosi pyöree olkaset. Tolla vetelyn lisääntymisellä tarkotin sitä että jos otetaan sellanen kumi (monet sporttiset katukumit) joilla on taipumusta vetelyyn ja urien hakemiseen, niin sama kumi on leveempänä pahempi mitä kapeempana.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Zuissi - 16.01.15 - klo:11:15
Ei oo vedelly, mut rivalit onki tosi pyöree olkaset. Tolla vetelyn lisääntymisellä tarkotin sitä että jos otetaan sellanen kumi (monet sporttiset katukumit) joilla on taipumusta vetelyyn ja urien hakemiseen, niin sama kumi on leveempänä pahempi mitä kapeempana.

Mulla on 15x9" vanteella 225/45 Rivalit eikä kyllä vetele mihinkään. Auto menee ihan suoraan kun päästää ratista, mitä nyt uraisimmilla teillä tietenkin pyrkii menemään uria pitkin, mutta säätää samalla pyöränkulmat kuntoon kun vaihtaa uudet renkaat.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: pvaulo - 16.01.15 - klo:14:08
Ei oo vedelly, mut rivalit onki tosi pyöree olkaset. Tolla vetelyn lisääntymisellä tarkotin sitä että jos otetaan sellanen kumi (monet sporttiset katukumit) joilla on taipumusta vetelyyn ja urien hakemiseen, niin sama kumi on leveempänä pahempi mitä kapeempana.

Mulla on 15x9" vanteella 225/45 Rivalit eikä kyllä vetele mihinkään. Auto menee ihan suoraan kun päästää ratista, mitä nyt uraisimmilla teillä tietenkin pyrkii menemään uria pitkin, mutta säätää samalla pyöränkulmat kuntoon kun vaihtaa uudet renkaat.

Samat mullakin, mutta esim. federalit 205/45 16x7" vanteella oli aika herkät tien muodoille.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Zuissi - 16.01.15 - klo:14:40
Ei oo vedelly, mut rivalit onki tosi pyöree olkaset. Tolla vetelyn lisääntymisellä tarkotin sitä että jos otetaan sellanen kumi (monet sporttiset katukumit) joilla on taipumusta vetelyyn ja urien hakemiseen, niin sama kumi on leveempänä pahempi mitä kapeempana.

Mulla on 15x9" vanteella 225/45 Rivalit eikä kyllä vetele mihinkään. Auto menee ihan suoraan kun päästää ratista, mitä nyt uraisimmilla teillä tietenkin pyrkii menemään uria pitkin, mutta säätää samalla pyöränkulmat kuntoon kun vaihtaa uudet renkaat.

Samat mullakin, mutta esim. federalit 205/45 16x7" vanteella oli aika herkät tien muodoille.

Federalit on kyllä huomattavan paljon rauhattomammat renkaat muutenkin. Ne on muuten kyllä helpot ajettavat pidon ja luiston rajoilla, ei yllätä yhtä paljon kuin Rivalit ekaa kertaa.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: pvaulo - 16.01.15 - klo:14:52
Ei oo vedelly, mut rivalit onki tosi pyöree olkaset. Tolla vetelyn lisääntymisellä tarkotin sitä että jos otetaan sellanen kumi (monet sporttiset katukumit) joilla on taipumusta vetelyyn ja urien hakemiseen, niin sama kumi on leveempänä pahempi mitä kapeempana.

Mulla on 15x9" vanteella 225/45 Rivalit eikä kyllä vetele mihinkään. Auto menee ihan suoraan kun päästää ratista, mitä nyt uraisimmilla teillä tietenkin pyrkii menemään uria pitkin, mutta säätää samalla pyöränkulmat kuntoon kun vaihtaa uudet renkaat.

Samat mullakin, mutta esim. federalit 205/45 16x7" vanteella oli aika herkät tien muodoille.

Federalit on kyllä huomattavan paljon rauhattomammat renkaat muutenkin. Ne on muuten kyllä helpot ajettavat pidon ja luiston rajoilla, ei yllätä yhtä paljon kuin Rivalit ekaa kertaa.

Varsinkin sateella noi Federalit on paljon paremmat. Ai mistäkö...
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: aajii - 12.03.15 - klo:10:38
Onko täällä foorumilla kokemuksia NB-korin 16" vanteista 9" leveänä?

Lähinnä aloin miettimään kun testasin kaverin 16x9 ET3.sia. Edessä ja takana ne jäi kaaren sisään noin 20mm. Tiputus varaa noin 5cm siihen, että vanne on kaarella jonka takia ne tulisi vielä hieman sisemmäksi camberin takia.

http://img405.imageshack.us/img405/8821/teasyy.jpg
Tässä kuvassa 15x9 ET0 ja poke noin 50mm josta se kyllä vähenee kun auton laskisi alas, mutta tulisi siis kuitenkin reilusti ulommaksi kuin tuo minun testaama vanne vaikka eroa ei käytännössä ole kuin 3mm.
Tuskin tuolla välissäkään on niin paljoa spaceria...

Kuvassa NBFL ja itsellä NB, mutta senhän ei pitäisi vaikuttaa.

(ja kyllä kuten tapaani kuuluu, kaikki autot on pilattava olemattomalla maavaralla+leveillä/kaarelle tulevilla vanteilla)

Kokemuksia, tietoa aiheesta?

e: http://www.stanceworks.com/forums/showthread.php?t=30447
tuossa vielä yks jossa 16x9 et21 ja et9 muistaakseni...
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: hrnt - 12.03.15 - klo:11:23
Nyt on jotain väärää vanteen tiedoissa, 16x9 et3 ei todellakaan jää 20mm kaaren sisälle. Pitäis vaatia reippaasti camberia ja kaarien mankeloinnin / venytyksen että mahtuu pyörimään. Eli mittanauhaa kehiin ja tarkistamaan vanteiden specsejä.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Nicotine - 12.03.15 - klo:11:25
Tais olla testaamasi vanteet todellisuudessa et30  whistle Uskon näin, koska niillä spekseillä (16x9" et30) oli itelläkin aiemmin takana ja tilanne oli kutakuinkin noin... Kevyellä venyllä mahtuivat juuri ja juuri vakiokaariin (ei rullailtu kantteja).
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: aajii - 12.03.15 - klo:11:35
Pitääpä lähteä hallille mittaamaan! Vanteessa vaan lukee et3 joten olettaa faktaksi. Helpottaisi omaa tuskaa jos ei tarvitse 10" vanteita tilata  laughing-smiley-014

Kiitokset tästä.

e: et30 ne tosiaan oli kun tarkasti katsoi. Maali melkein peittänyt toisen numeron pois.
Otsikko: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Avt0mat - 22.05.15 - klo:15:51
Mikähän nyt olisi se optimaalinen koko istuvuuden kanssa, jolla saisi kaaren mahdollisimman täyteen mankeloinnin jälkeen ja auton alas, mutta kuitenkin pidettäisiin camberin tarve kohtuullisena ja auto hyvänä ajaa.

15x8 ET0 + 205/50 R1R / AD08 on nyt se päällimmäisimpänä mielessä oleva. ET20 taitaa ruveta jäämään jo vähän kaareen?
Kuusitoistasilla ei tarttisi niin miettiä, kun venyllä ja camberilla sulloisi väkisin sisään, mutta nyt kun haetaan samaan pakettiin ihan ajettavia renkaitakin.

Ja siis 10AE:n kaariin.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: wagner - 22.05.15 - klo:17:15
ET:n kun heität kovin kauas orkkisvanteista, niin urat tiessä alkaa tulla selvemmin käsiin. Itsellä Enkeit muistaakseni ET:llä 25 ja ne alla urat nykii ihan toiseen malliin kuin orkkisvanteilla. Eri renkaat Enkeissä kuin orkkisvanteilla, joten toki silläkin oma vaikutuksensa, mutta tuskin selittää koko eroa ajettavuudessa.   
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Make - 22.05.15 - klo:22:33
ET:n kun heität kovin kauas orkkisvanteista, niin urat tiessä alkaa tulla selvemmin käsiin.

Urat ei tunnu missään kun pitää saada stance kohdilleen  638
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Cyna - 23.05.15 - klo:10:02
Mikähän nyt olisi se optimaalinen koko istuvuuden kanssa, jolla saisi kaaren mahdollisimman täyteen mankeloinnin jälkeen ja auton alas, mutta kuitenkin pidettäisiin camberin tarve kohtuullisena ja auto hyvänä ajaa.

15x8 ET0 + 205/50 R1R / AD08 on nyt se päällimmäisimpänä mielessä oleva. ET20 taitaa ruveta jäämään jo vähän kaareen?
Kuusitoistasilla ei tarttisi niin miettiä, kun venyllä ja camberilla sulloisi väkisin sisään, mutta nyt kun haetaan samaan pakettiin ihan ajettavia renkaitakin.

Ja siis 10AE:n kaariin.

Olikohan 16x9 et 25 ja ne istu täydellisesti ainakin mun edellisen miatan vakiokaariin.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Kari - 23.05.15 - klo:11:48
Olikohan 16x9 et 25 ja ne istu täydellisesti ainakin mun edellisen miatan vakiokaariin.

NB on eri juttu, sullahan oli NA?

IMO NB vaatisi jo tuollaisen 16" kun ne lokasuojat ovat jotenkin massiivisemmat.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Cyna - 24.05.15 - klo:12:19
Olikohan 16x9 et 25 ja ne istu täydellisesti ainakin mun edellisen miatan vakiokaariin.

NB on eri juttu, sullahan oli NA?

IMO NB vaatisi jo tuollaisen 16" kun ne lokasuojat ovat jotenkin massiivisemmat.

Joo, NA miatasta puhuin. En tiedä onko miten paljon eroja sitten NB kaariin. Mutta varsinkin jos enemmän on vielä tilaa, niin suosittelisin kyllä 16"..
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Avt0mat - 27.05.15 - klo:21:33
Kävin tänään kokeilemassa Buhiksen Enkeitä alle. Speksit tosiaan 15x8 ET25 ja päällä 205/50 AD08R.  biggthumpup.

(http://santtukilpinen.pic.fi/kuvat/Kaikkea+muuta/IMG_2919-Edit.jpg/_smaller.jpg)
(http://santtukilpinen.pic.fi/kuvat/Kaikkea+muuta/IMG_2920-Edit.jpg/_smaller.jpg)
(http://santtukilpinen.pic.fi/kuvat/Kaikkea+muuta/IMG_2925-Edit.jpg/_smaller.jpg)

Ja photarimadallettuna:

(http://santtukilpinen.pic.fi/kuvat/Kaikkea+muuta/IMG_2917-Edit.jpg/_smaller.jpg)
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Tomde - 24.06.15 - klo:08:42
Puhukaahan mut pois tästä (jos pystytte) :P

Rota Zero 15×8″ ET10, 4×100, Musta + Punainen
+Siihen joku nakki, mikä?

(http://www.rotawheelsnordic.fi/wp-content/uploads/2015/05/zero158blackrlip-300x300.jpg)

Aikaa 3 viikkoa, sit lähtee tilaten  whistle
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Sami - 24.06.15 - klo:09:41
Hommaat kaarimankelin tai levikkeet ja otat selvää saako näitä 4x100 jaolla.

Atara cengkih
(http://cs622019.vk.me/v622019394/1dfb7/Rkq2QBoGsEo.jpg)
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Tomde - 24.06.15 - klo:09:53
Rotat pitäis olla. Eli jotkut näistä jokatapauksessa: http://www.rotawheelsnordic.fi/tuote-osasto/wheels/rota/ (http://www.rotawheelsnordic.fi/tuote-osasto/wheels/rota/)
Ja kärryn väri on punainen ja alla alkuperäset hirvitykset: (http://ep.yimg.com/ay/gomiata/genuine-mazda-miata-oem-wheel-1999-2005-5-spoke-silver-15x6-3.gif)
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: puzle - 24.06.15 - klo:11:36
IMHO en laittais alle saman värisiä vanteita kuin itse autokin. Ja miksi pitää olla rotat?

(http://24.media.tumblr.com/tumblr_m365b31uRI1r3mccco1_500.png)
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Una - 24.06.15 - klo:11:41
Rotan ninjatähdet on just parhaat  bowrofl

(http://site.phantasmusa.com/Images/Rota_Wheels/Rota_Sub_Zero_03.jpg)
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Tomde - 24.06.15 - klo:11:42
No sitä tässä pohdinkin.. Mutta eipähän tuossa ole kuin kehys punainen. Rotat on näyttäviä +hinta&saatavuus yms. Laadusta en ole lukenut kummempia. :-X

Ja kyllähän toi hyvältä näyttää  :jawdrop
(http://i909.photobucket.com/albums/ac291/azzeer/IMG_1511.jpg)
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Lauri - 24.06.15 - klo:12:55
Kyllä saa mörhöillä ja pahasti jotta vanteet saa kappaleiksi mutta kai kaiken saa rikki kuin oikeen yrittää.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Tem - 24.06.15 - klo:12:59
Kyllä saa mörhöillä ja pahasti jotta vanteet saa kappaleiksi mutta kai kaiken saa rikki kuin oikeen yrittää.

Ja vaikka Rotat onkin halpoja kopiovanteita, niin jopa niistä tehdään vielä halvempia kopioita. bowrofl

Halvinta kun ostaa, niin ei välttämättä saa edes aitoa Rotaa.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Lauri - 24.06.15 - klo:13:01
(http://rennlist.com/forums/attachments/racing-and-drivers-education-forum/533105d1304353243-bbs-mag-wheel-failure-wheel-broke.jpg)
(http://rennlist.com/forums/attachments/racing-and-drivers-education-forum/533141d1304366565-bbs-mag-wheel-failure-bbs_center_fail_small.jpg)
(http://farm5.static.flickr.com/4016/4387770638_52b18a4ddb_o.jpg)
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: hrnt - 24.06.15 - klo:13:55
Miten tää aihe nousee vähän päästä pinnalle? Ensin tulee kuva jossa on risoja rotia ja niitä haukutaan, sitte perään tulee kuva jossa on risoja laatuvanteita, ja lopulta todetaan että kaiken saa rikki, mutta harmittaa vähemmän jos rikkoo halvemman vanteen? (okei tällä kertaa tää keskustelun kaari meni huomattavasti tavallista nopeemmin...)
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Tomde - 24.06.15 - klo:14:50
Jep..  laughing-smiley-014

Odotin enempi mielipiteitä, että mahtuuko alle ja näyttääkö hyvältä + mitä gummeja poppoo on laittanu 15x8" (tuohon kokoon ei montaa vertausta löytyny rengaskeskusteluista).

Eihän kellään ole faktaa näistä kooista NB:ssä:
Fender clearance, Suspension clearance ja Wheelwells clearance?
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Make - 24.06.15 - klo:14:58
Jep..  laughing-smiley-014

Odotin enempi mielipiteitä, että mahtuuko alle ja näyttääkö hyvältä + mitä gummeja poppoo on laittanu 15x8" (tuohon kokoon ei montaa vertausta löytyny rengaskeskusteluista).

Eihän kellään ole faktaa näistä kooista NB:ssä:
Fender clearance, Suspension clearance ja Wheelwells clearance?

Mulla Na:ssa alla rota grid v:t ja ovat omasta mielestä todella kevyet verrattuna muihin mitä mulla on ollut.

Enkä sanois kyllä heikoksi vaan kyllä ne rikki menee vain jos kanttariin tai vastaavaan ajaa.

Monet laatumerkit vaan maksaa ihan liikaa (kolme kertaa enemmän samassa painoluokassa) ja ovat painavempiakin melkein järjestäen. Rahalla tietysti kevenee....

Eli 8"x15 ET0 takana 195/50 edessä 195/45. Menisi isommatkin vielä.

(http://i296.photobucket.com/albums/mm163/nextmk/Mobile%20Uploads/DSC_0101_zpsprvv6sko.jpg) (http://s296.photobucket.com/user/nextmk/media/Mobile%20Uploads/DSC_0101_zpsprvv6sko.jpg.html)
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: hrnt - 24.06.15 - klo:15:10
Jep..  laughing-smiley-014

Odotin enempi mielipiteitä, että mahtuuko alle ja näyttääkö hyvältä + mitä gummeja poppoo on laittanu 15x8" (tuohon kokoon ei montaa vertausta löytyny rengaskeskusteluista).

Eihän kellään ole faktaa näistä kooista NB:ssä:
Fender clearance, Suspension clearance ja Wheelwells clearance?

Täähän on suorastaan klassikko, mx-5 tonttiin, 15x8 et 0 vanteet ja 195/50 kumi. Googlella löytänet miljoonia kuvia ja satoja keskusteluita aiheesta.

15x8 et 0 mahtuu alle kun laittaa mahtumaan. Vaatii jotain seuraavista:
-reippaasti camberii
-kaarien mankelointi
-venykumit

Noista sitte itelle sopiva kombo. Jos haluu leveemmät kumit, niin tarttee tehä enemmän töitä mankelin kanssa, tai laittaa enemmän camberii, tai vastaavasti jos laittaa jotkut 165/65 gummit niin voi mennä hyvinkin pienillä muokkauksilla muuten.

Tavallinen setti on: kaarista pokkausten kääntö ylös, 195/50 kumit, ja loput camberilla.

IMO "Fiksut" kumit 8" leveelle vanteelle menee 195/45, 195/50, 205/50 ja 225/45 akselilla, tottahan toki muitaki voi laittaa, mutta noita kokoja nyt on hyvin saatavilla (varsinkin 195/50 ja 205/50 jotka nyt onki aika suosikkikokoja näihin autoihin vanteen leveydestä riippumatta)

Ja NB alle mahtuu vähän helpommin mitä NA, mutta aikalailla samat niksit joudut käyttämään oli koppa kumpi hyvänsä.

Ja sitte kukkahattutäti muistuttelua:

225/45 taitaa olla noista ainoo "laillinen" koko tolle vanteelle ja rengasliikkeet ei välttämättä suostu laittaa kasille noita kaposempia. Yleensä ei kyllä tuu ongelmia asian kanssa. Niin ja eihän noi vanteetkaan oo sellasenaan lailliset, raideleveys kasvaa liikaa. Ja joudut todennäkösesti laskemaan auton myös laittoman matalalle jotta saat riittävästi camberia.

PS. Jos ei oo viel säädettävää alustasarjaa, niin multa saat muutamalla kympillä, takaiskarit on vialliset (ulosjouston vaimennus kusee) mutta kunnolla tontissa et huomanne eroa :P (ihan priiman näköset racelandit)

PPS. Älä laita punasia vanteita punaseen autoon, se näyttää tyhmälle.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: puzle - 24.06.15 - klo:15:13
Eli 8"x15 ET0 takana 195/50 edessä 195/45. Menisi isommatkin vielä.

Mä laitan seuravaaksi omille 15x8 ET25 vanteille 205/50 renkaat, koska nykyiset 195/50 omaan makuun liian kapeat kun kaarissakin tilaa vaikka kuinka paljon vielä.

STRO:n mukaan mun muistaakseni 205 levynen rengas on kapein laillinen 8" vanteelle.

E: taitaa se sittenkin olla 225
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Tomde - 24.06.15 - klo:15:24
No nyt rupes tulemaan asiaa, kiitokset  638

Alustasarjaa ei ole vielä, eikä välttämättä tule kuin vasta talvella. Eli jos ei uppoa, niin jää keväämmälle vanteiden tilaus. Enkä myöskään aio vetää tonttiin asti, autolla pitää pystyä ajamaankin  ;D (enkä pääsisi edes pihatieltä pois)
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Samsa - 24.06.15 - klo:15:30
Älä laita punasia vanteita punaseen autoon, se näyttää tyhmälle.

+1
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: hrnt - 24.06.15 - klo:15:32
Jos et tontita, unoha 15x8 et 0, näyttää ihan hemmetin tyhmälle. Tuossa linkki aikasempaan keskusteluun aiheesta: http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=1195.msg14126#msg14126
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Buhis - 24.06.15 - klo:15:38
Noi Tomden miettimät Rotathan on tosin ET10, ei ET0. Mut ei ne silti varmasti hyvältä näytä ilman reiluhkoa madallusta.

Maltillisella madalluksella ja pokkaukset kääntämällä toi puzlenkin mainitsema 15x8 et25 ja 205/50 on melko bueno yhdistelmä. Itellä just sellanen kombo, maavara helman pokkauksesta joku 11-12cm nyt.

(http://lagittajat.net/buhis/photos/eunos/juhannus05/DSC_4898.jpg)
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: hrnt - 24.06.15 - klo:15:45
No katoppas, niin oliki et10. Mutta kuten sanoit, niin eipä se 10mm asiaa merkittävästi muuta. Ite suosisin ulkonän puolesta juurikin 15x8 et25 jos ei aio tontittaa, mutta madaltaa autoa kuitenkin. Tai sitte 15x8/9 ja 225/45 kumi ja et35/36.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Tomde - 24.06.15 - klo:20:02
Noni, kannatti avata suu. Hyvin puhuttu  clap

Kakkos vaihtoehto kuumottelee jo enempi:
(http://www.rotawheelsnordic.fi/wp-content/uploads/2015/05/bm8158pfblack-2-300x300.jpg)
http://www.rotawheelsnordic.fi/?product=rota-bm8-15x8-et10-4x100-kiilt-musta (http://www.rotawheelsnordic.fi/?product=rota-bm8-15x8-et10-4x100-kiilt-musta)

Näistä löytyyki jo kuvia miatan alla  wub Helmat mankeliin ja menoks, pärjännee talveen asti ennen alustan vaihtoa.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Sami - 24.06.15 - klo:20:11
tuohon Buhiksen autoon istuu kyllä hirmu hienosti nuo vanteet! jos tuosta yhtään lähtisi ET:tä pienentämään tai rengasta kaventamaan niin joutuisi myös madaltamaan. alkaa tuo kaava oikeastaan muodostumaan: vakiot ujot vanteet ja 4x4 korkeus. mitä pienemmäksi ET menee ja mitä enemmän vanne levenee, niin sitä alemmas auto olis saatava että se näyttää hyvältä.

Älä laita punasia vanteita punaseen autoon, se näyttää tyhmälle.

+1

varsinkaan noiden vanteiden tehostepunainen ei toimi punaisessa autossa.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: wipe - 24.06.15 - klo:23:04
Minulla alla 15x7 ET20 vanteet (+ Jarrujen takia 3mm spacerit) ja 205/50 renkaat. Kaaret on mankeloitu ja vedetty ulommas ja silti rapii aina välillä millon mihinkin. Tämä tuntuu olevan aika siinä rajoilla että jos yhtään vähemmän ET:tä niin joutuisi tekemään ajettavuutta haittaavia muutoksia alustaan tai nostamaan. Jos autoa ei aio kunnolla madaltaa niin suosisin kyllä mietoja vanteita. Korkeammalla ajokorkeudella jää camber pienemmäksi ja pienen ET:n vanteet jää ulos kaarista = hyi.

(http://i.imgur.com/9ysTWLf.jpg)
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: hrnt - 25.06.15 - klo:01:32
wub Helmat mankeliin ja menoks, pärjännee talveen asti ennen alustan vaihtoa.

Ei, ei pärjää. Osta vaan noi vanteet jos kuumottaa niin kovasti, mutta laita ne alle vasta kun autoa on madallettu ihan reippaasti. Mä nyt otan tän kuvan viel tähän tuosta linkkaamastani topicista:
(http://img.photobucket.com/albums/v221/nacktmono/mmmmiata/DSC_1195.jpg)

Toi näyttää oikeesti 100x tyhmemmältä mitä vakiovanteilla. Se että et kasvaa tosta kuvan tilanteesta 10mm ei muuta vielä mitään.

Jos tavote on jotain tämmöstä:
(http://i3.photobucket.com/albums/y83/sidewaysae86/Rus%20NA/DSC_6181_35x35.jpg)

Niin se ei onnistu ilman tontitusta, noi vanteet näyttää ihan kammottavalle vakiokorkeudella tai miedolla madalluksella.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Tomde - 26.06.15 - klo:11:08
No eiköhän se tullut tällä selväks, laitetaan alusta kii tästä palkasta ja katotaan riittääkö ens palkka vannesettiin. Kiitoksia vastanneille  638
(Kysytte kumminkin niin tämän ajattelin: https://www.ilmotorsport.de/shop/article_detail.php5?aid=2360&oid=1256&depth=3&page=0&count=12&PHPSESSID=ac9164dfedb271aff47ea1aea022bafd (https://www.ilmotorsport.de/shop/article_detail.php5?aid=2360&oid=1256&depth=3&page=0&count=12&PHPSESSID=ac9164dfedb271aff47ea1aea022bafd))
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Sami - 26.06.15 - klo:11:41
ja siinä kun mietit mitä kaikkea pitäis muistaa ja tehdä alustaa vaihtaessa niin lue tämä läpi:

Alustan vaihto, mitä muuta samalla? (http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=3774.msg68338#msg68338)
Otsikko: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Avt0mat - 26.06.15 - klo:11:45
Ja meneehän se 15x8 ET0 ja 195/50 Toyo (varmasti normaalirenkaiden 205 vastaava) sinne.

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/06/26/9da023bd972af11f9def0a22c6597b5a.jpg)
(http://images.tapatalk-cdn.com/15/06/26/91adf7e84ebeb660214bea4ed878e5c3.jpg)
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Tomde - 26.06.15 - klo:15:02
Joo alustasarja tilattu ni onpa taas yhdelle viikonlopulle tekemistä kortin paluuta odotellessa  popcorn
Otsikko: 9x16 et30 NB-koriseen
Kirjoitti: an-racing - 24.06.16 - klo:12:23
Meneekö otsikon mukaiset eli 9x16 et30 vanteet ihan hyvin NB-koriseen mx-5 mazdaan ja mikä olisi sopiva rengastus??
Nyt auto on vakio alustalla mutta tallissa odottaa korkeussäädettavä eli tarkoitus olisi myös madaltaa 😀
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Avt0mat - 24.06.16 - klo:15:25
Menee vaikka minkälaisella rengastuksella ja vaikka lattiaan asti.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: VesCu - 16.08.16 - klo:18:54
Mahtuuko kääntymään edessä 215/50R15 rengastuksella vai raapiiko kiinni ääriasennossa?
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Avt0mat - 16.08.16 - klo:19:18
Riippuu vanteesta. Useimmissa tapauksissa kyllä mahtuu.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: VesCu - 16.08.16 - klo:20:25
Kiitosta. Tuo mazdan 15" originaali keponen na 5 puolanen vanne. Uskosin myös että mahtuu.

Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Buhis - 05.06.18 - klo:18:21
Tuli tossa hommattua käytetyt Enkei J-Speed 15x8 et25 vanteet kun sattu suht edukkaasti löytymään. Onneks tuli sovitettua auton alle ennen uusien kumien laittoa, näyttäs siltä että ottaa kiinni satulaan jos joutuu yhtään laittamaan painoja vanteeseen. Tossahan on siis noi isommat "Sport" jarrut. Liekköhän mitään muuta ratkasua ku spaceria väliin? Tällöin tosin vanne/rengas tulis jo turhan ulos, ei kehtais ton mazdaspeedin kaariinkaan oikeen koskea..

Edit: Ja tiedossa et "vääränpuolen" renkaat kiinni. ;D

(https://docs.google.com/uc?id=1CpgOpe3nmBRul-8n5DdIb-5aA43Xi9dq)

(https://docs.google.com/uc?id=1c_btKfUuPXMT242ICaNNA4aGk53lPJJy)

(https://docs.google.com/uc?id=1SNGsx-POaR4DKnktNVhYjQxCJGqVG2bZ)

(https://docs.google.com/uc?id=1vnNUggG520-81hxfQ9Xi1vt0dgrEQJZ3)

(https://docs.google.com/uc?id=16wFihI9QgRrBWht-I4mMUU7WR417MbAt)
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: hrnt - 05.06.18 - klo:19:39
Camberii (ja madallusta) vaan reilusti, niin eiköhän sinne joku 5mm spaceriki mahdu viel väliin. Tai sitte käännät niitä pokkauksia vähän ylöspäin, sääli on sairautta jne.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Buhis - 05.06.18 - klo:19:41
Jooh. ;)

Itseasiassa näyttäskin siltä että ongelmaa ei pitäs olla jos painoja laittaa pelkästään vanteen keskialueelle, ja vain yhteen kerrokseen. Sillon näyttäs jäävän ainaki joku 1mm väliin. ;D

Tonne vanteen sisäreunaan ei auta laittaa yhtää painoa, ottaa muuten tohon ilmauspulttiin kiinni.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: pvaulo - 05.06.18 - klo:22:15
Juu, ei mullakaan mahdu painot satulan kohdalle.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Buhis - 08.06.18 - klo:21:07
Nyt ne on alla ja hyvin tuntus mahtuvan, tuli painoja vaan yhteen kerrokseen vanteen keskelle.

Tuli tossa samalla otettua vähän kokonaispainoja ylös.

Enkei J-Speed 15x8 + Loppuunajetut R888 (205/50) = 15.1 kg
Enkei J-Speed 15x8 + Uudet AD08R (205/50) = 15.6 kg
Racing Hart 17x7 + Michelin PilotSport 3 (205/40) = 16.6 kg

Eli eipä tossa kuitenkaa kovin paljoa painoa lähteny vaikka vannekoko pieneni "reilusti".
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: hrnt - 08.06.18 - klo:23:22
Siinähän se, noi mazdaspeedin racing hartit on kevyehköt 17" vanteet ja j-speedit taas on hieman möhköt 15" vanteet (no ei ne varsinaisesti painavat ole, mutta ei kyllä kevyetkään), niin eihän siinä kauheesti jää eroa.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Soukka - 10.04.19 - klo:13:48
Millaisilla ET:illä mahtuu NB:ssä pyörimään 16x8" vanne? Itse miettinyt että 0-25 varmaan menee vielä.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Buhis - 10.04.19 - klo:20:33
Ainakin 15x8 et25 + 205/50 menee just ja just ilman et tarvii kaariin koskea.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Zuissi - 10.04.19 - klo:21:52
Onse hiano  wub

Tykkään tuosta väristäkin  headbang
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: mata1975 - 22.06.19 - klo:13:51
Tämä lienee nb alkuperänen 15" vanne.195/55 rengas.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: mata1975 - 22.06.19 - klo:13:53
Lisäys edelliseen
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: mata1975 - 22.06.19 - klo:13:58
Onko kellään tommoset vanteet ajossa ja millä renkailla?meinasin siis uudet kumit noihin ja ajoon.205 leveytenä kiinnostas.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: hrnt - 22.06.19 - klo:15:44
205/50r15 on oikein passeli noille vanteille (tai 195/50/15)
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Soukka - 16.03.20 - klo:12:56
Millähän et:llä mahtuu 17x10 pyörimään takana niin ettei ota sisäpuolelta kiinni? Entä millä et:llä eteen menee 17x8 tai 17x9? Ei ole tarkoitus mahduttaa vakio kaariin, kunhan ei sisäreunasta ottaisi mihinkään kiinni.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: tero84 - 16.03.20 - klo:19:07
Vanne laskurilla
10" leveys ja et-11 on sama kuin 6" et 40 joka netin mukaan vakio koko
8" leveys ja et +15 =vakio koko
9" leveys ja et +2 = vakio koko

Se mitä siellä on tilaa vakio specsein en tiedä ja rengastus vaikuttaa sitten kans.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: tero84 - 16.03.20 - klo:19:09
Ja mitat juurikin sisä pintaan verrattuna.
Ulkoreuna tulee sitten ulospäin reippaasti..8"+15 oli jo 50mm
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: hrnt - 16.03.20 - klo:23:19
Ei oo tietoa ja huonosti löyty muutenkaan infoa 17" sovittamisesta na/nb, mutta 17" ei varmaan ota ihan heti mihinkään kiinni sisäpuolelta, eli voinee aika isollaki et:llä ottaa. Mittaamallahan toi tietysti selviää, eli mikä vaan 17" vanne alle ja mittailemaan. Oletan että 17" siks että saa kunnon läskiä kumia alle, ja mä olisin enemmän huolissani renkaan korkeudesta, jollain 255/40 kumilla ei varmaan jää paljoa tilaa sisäänjoustolle...
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: tero84 - 17.03.20 - klo:12:09
195/50/15 mikä aika normaali koko
Esim 255/30/17 on n.1cm suurempi halkaisija
245/30/17 käytännössä sama kuin 195/50/15
275/30/17 ->2cm isompi kuin 195/50/15
225/35/17 reippaan 1cm isompi kuin 195/50/15
Tuo 255 10" vanteella "Passeli" muut menee hieman alle tai yli vanteen leveyden joka sitten antaa tai vie sitä tilaa.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Soukka - 19.03.20 - klo:10:42
Yritin tätä googlella myös vähän tutkia ja aika laihat tulokset oli jos etsi tietoa 17". Sitten löyty taas tietoa että 15x10" pitäisi mahtuu alle ihan vakiokaariin +25 ET:llä. Eteen pitäisi kai mennä "ihan heittämällä" 17x10".

17" vanne koska 15/17" ei oikein löydy 10" leveetä tai jos löytyy niin sitten ei löydy fiksuja renkaita.
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Ikämies - 17.10.22 - klo:18:17
Etsiskelin laadukkaita 16" vanteita NB.heni. Makelta sain hyviä vinkkejä laatumerkeistä, kiitos hänelle. Ongelma on vaan se että lähes kaikki tulisi tilata USA.sta. Päädyin tilaamaan König vanteet koska löytyi ruotsalainen maahantuoja. Olen vaihtanut myyjän kanssa viestejä että miten hoidamme tilauksen Out-of-stock tuotteelle. Tilaus onnistuu sähköpostillakin ja maksu kun tavara on saapunut heille. Hinnat ovat nyt nuo mitkä on sivuilla, plus 25 € rahti Suomeen. Toimitusaika on noin 4 kk, 200 € lisämaksulla pari viikkoa. Heidän hinnat nousevat joulukuun alusta. Joten jos mietit kesäksi uusia vanteita, niin kannattaa jo nyt tilailla. Tilasin samalla mutterit ja soviterenkaat. Nämä vanteet, tältä toimittajalta:
https://en.wiborg-engineering.se/produktsida/hypergram-16x7-5-4x100-et38-metallic-carbon-w-machined-lip

Tässä linkissä lisätietoa, eivät toimita Suomeen
https://www.good-win-racing.com/Mazda-Performance-Parts/Miata/Wheels-Tires.html
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Ikämies - 18.10.22 - klo:10:49
Jatkan vielä edellistä juttuani vaikka meneekin kaupalliseksi mainonnaksi. Kun tilasin König vanteet tuolta ruotsalaiselta firmalta, niin mainitsin että kerron heistä tällä Miata clubin foorumilla. Sain häneltä eilen seuraavanlaisen viestin, tässä hieman lyhennettynä.

https://www.racingwheels.eu/ one where we have all the European stock models. Wiborg Engineering features all the wheel available so its harder to navigate as many are listed as "out of stock".
When it comes to MX-5 we have more then 2000 wheels in a lot of different models in stock (especially for NA/NB and ND, a little less for the NC that you got as its the 5x114,3 PCD one)
Otsikko: Vs: Rengas- javannekokoja
Kirjoitti: Ikämies - 31.05.23 - klo:21:54
Jatkan omaa tarinaani edellä mainituista König vanteista. Vanteet tuli kontissa USA.sta neljässä kuukaudessa Ruotsiin ja sieltä minulle. Kävi vaan niin ikävästi että olivat 5x100 jaolla. Myyjä myönsi virheensä ja uudet 4x100 tuli kahdessa viikossa lentorahtina. Täydet pisteet myyjälle siitä että prosessi hoidettiin muutenkin mallikkaasti. Eli jos tulee kysymys voiko tähän myyjään luottaa, niin minun kokemukseni mukaan ehdottomasti kyllä.

Kyseessä 16" vanteet. Entiset Alutechin valetut aluvanteet vuodelta 2000 painoivat 9,7 kg. Nämä uudet samankokoiset 6,5 kg (valmistus Flow Formed). En sen tarkemmin tunne valmistusmenetelmää muuta kuin mitä olen netistä lukenut. Sanovat että koska FF vanteet ovat kevyemmät kuin valetut ja myös vahvemmat, niin ovat suosittuja erityisesti kevyemmissä autoissa kuten Miata ja radalla.